eitaa logo
مسیر عفافگرایی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1هزار ویدیو
32 فایل
مسیر عفافگرایی با مدیریت دکتر سعیدی رضوانی، وابسته به کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد، متشکل از کارشناسانی است که وجهه همت خود را، آگاه‌سازی جامعه، راجع به زیست صحیح جنسی قرار داده‎اند. ارتباط با ما: @gholami35 09024876210
مشاهده در ایتا
دانلود
4️⃣ عفت مالی و اقتصادی (بخش سوم) 🔷ریشه عفت مانند سایر مسائل، به یک برمی‎گردد و آن این است که من قرار است به هر قیمتی زندگی کنم یا زندگی کنم که پیدا کنم؟ کدامیک مدنظر است. اگر قرار باشد به هر قیمتی زندگی کنم که می‎شوم مثل بهایم و چهارپایان و پرندگان و... اگر کسی تعریفش از حیات این است که "كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ" و مفاهیم و و و دیگر وجود ندارد! ✅اما اگر قرار است که در چهار روز دنیا به گونه‎ای زندگی کنیم که پیدا کنیم، آن موقع می‎شود عنصر و مفهوم ذاتی حیات انسان. 📌حیات بدون عزت می‎شود مثل روغن منهای چربی. اگر ذاتی چیزی را می‎توانید از آن بگیرید، بگیرید. علیه‎السلام هم به ما یاد دادند که مرگ، بهتر از زندگی با ننگ است و فرمودند: اگر قرار باشد با عزت بمیرم، است و اگر قرار باشد با ذلت بمانم از هر مرگی بدتر است. 🍀اگر این حقیقت و معرفت در من نوعی بشود، که اصلاً تفاوت اساسی و ماهوی من با حیوانات در این است که من می‎خواهم زندگی حقیقی داشته باشم، نه به هر قیمتی زنده باشم؛ آن موقع عزت، عنصر اصلی و حیات می‎شود. اگر فقیر با این نگاه شده باشد، حاضر نیست به خاطر گرسنگی خودش ذلت را بخرد. https://eitaa.com/umefafgaraei
5️⃣ عفت جنسی (بخش اول) 🔶مصداق دوم به خرج دادن، در بحث نیاز جنسی است، که از نیازهای طبیعی انسان می‎باشد. به همین خاطر است که متعال انسان را جفت آفریده و اسلام عزیز هم، رابطه مشروع زناشویی را تعیین کرده و بسیاری از محدودیت‎هایی که بین سایر محارم هست، از بین زن و شوهر برداشته شده، تا به حریم حرام کشیده نشوند. ✅اما این نیاز جنسی، هم دارد و هم . 🔷دوباره در این ماجرا نیز، خلجان غریزه جنسی دو حالت دارد. یک حالت طبیعی و یک حالت تصنعی و تحریکی. یعنی کسی که چشمش را نمی‎کند و هر چیزی را نگاه می‎کند و با هر نامحرمی بگو و بخند می‎کند؛ مشخص است که تند تند تحریک می‎شود و نیازش خلجان می‎کند. این تحریک، تصنعی است؛ اما تحریک طبیعی برای انسان وجود دارد و بشر دارای این نیاز است. 🔶از آنجا که این نیاز طبیعی است، ما دو فرض بیشتر نداریم. یا در توان فرد هست، که این نیاز خودش را، از طریق حلال تأمین کند و در این صورت، هیچ توجیهی برای کار دیگری و یا نیاز به ریاضتی ندارد. خداوند در قران کریم و اهل‎بیت نیز در روایات، امر را هم خیلی کردند و هم خیلی گرفتند. ✅برای اینکه این نیاز طبیعی را، هیچ عاقلی نمی‎تواند نهی کند. شما نمی‎توانید به من بگویید که گرسنه نشو. من گرسنه می‎شوم. مسیر حلالش را برایم باز کن و من هم دست به غذای دیگران نمی‎زنم. https://eitaa.com/umefafgaraei
5️⃣ عفت جنسی (بخش دوم) 🔷در نهج‎البلاغه آمده که علیه‎السلام، با چند نفر از مسلمین در فضایی باز در حال صحبت بودند، که زن جوان و زیبارویی که، خود را نپوشانده بود، از آنجا رد شد و حضرت متوجه شدند که تمام مردان، که همگی هم متأهل بودند، به آن زن شدند. وقتی حضرت این رفتار را دیدند، فرمودند: "یاران من با دیدن یک زن، فریفته شدند!". 🔶بعد ادامه دادند هر کدام از شما، هرگاه که با چنین صحنه‎ای مواجه شدید، بروید و به همسر خود بنگرید. چرا که همه زنان از یک نوع هستند. همسر شما هم مانند ایشان است؛ حال با تفاوت‎هایی جزئی. این حرف اینقدر قشنگ و عمیق بود که یک نفر از خوارج که در آن جمع نشسته بود، در نهایت خباثت، اعجاب خودش را این‎طور مطرح کرد و گفت که خدا این مرد را بکشد! و منظورش حضرت بود. ✅بنابراین نیاز را نباید تصنعی تحریک نمود و این امر را باید در روال طبیعی خود انجام داد و اگر رفع این نیاز از طریق شرعی میسر نبود، اسلام را پیشنهاد کرده است. 🌿اگر کسی است، خودش را با حفظ کند. به هیچ وجه نمی‎توانیم توجیه کنیم که جوانی که به هر دلیل امکان ازدواج ندارد، نیاز خود را از راه حرام برطرف کند. چون انسان با حیوان متفاوت است و باید به خرج دهد. برای افزایش عفتش هم خداوند فرموده، و کمک کننده هستند و فرد را قوی می‎کنند. 🎈اگر انسان، تبعات و آسیب‎های خروج از عفت و و اجر و عفت پیشگی را درک کند؛ در این صورت هیچ وقت حاضر نمی‎شود که یک را بگیرد و یک نصیبش شود. https://eitaa.com/umefafgaraei
6️⃣ عفت مقام و قدرت (بخش اول) ❇️مصداق سوم، مربوط به جاه و است. با این تفاوت که، عفت در فقر و نیاز جنسی، وقتی موضوعیت پیدا می‎کند که فرد دستش به راه حلال نمی‎رسد و باید عفت به خرج دهد تا به راه حلالش برسد. اما در قدرت برعکس است. در دو مورد اول از نداری است و اینجا از قدرت. طغیان آور است. ⚠️ می‎فرمایند: هر کسی مالک و یا حاکم می‎شود، می‎تواند با سوءاستفاده از جایگاه و شهرت و امتیاز خود به دیگران ظلم ‎کند. چه در حق‎الناس و بیت‎المال و چه در دستور دادن به زیردست و... 🔶یکی دیگر از مصادیق عفت، اینجاست که انسان دارد، ولی جلوی خودش را می‎گیرد. یعنی خود را محکم بسته است. 🍃امام می‎فرمایند چه زمانی کنم تا شایسته حمد و مجد باشم؟ زمانی که دستم بسته است یا زمانی که دستم می‎رسد؟ کجا این عفو اولی است؟ جایی که قدرت دارم تلافی کنم یا ندارم؟ 🔶شاید هم‎خانواده شدن عقل و عفت از نظر فقه و لغت، از همین جهت باشد. از نظر آواشناسی عین در عقل و عفو با عفت. عفو هم به نوعی نگه داشتن خلجان انتقام است. اینکه فلانی سابقاً که رئیس بود من را تنزیل مقام داد و حالا که من رئیس شدم، جبران کنم. اینجاست که انسان مشخص می‎شود؛ که آیا می‎تواند و انتقام خود را بپوشاند یا خیر؟ ❇️یکی از مصادیق بی‎عفتی در قدرت خشم گرفتن بر زیردست است. در نامه امام برای مالک اشتر (نامه 53) که در سازمان ملل هم ثبت شده، آمده: ای مالک... را در اختیار بگیر و از آنچه که حلال نیست کن... داشته باش... https://eitaa.com/umefafgaraei
6️⃣ عفت مقام و قدرت (بخش دوم) 🔶این بحث خیلی گسترده است. وقتی انسان بر مسند می‎نشینند، انگیزه‎ها از در و دیوار می‎بارند که از این مسند سوءاستفاده کن. مثلاً فرد سابقه مذهبی خوبی دارد و با نیت مثبت، به قدرت ورود کرده؛ اما گرفتار لابی‎گری‎ها و اینور و آنور کردن‎ها شده و نسبت به وعده‎هایش نمی‎ماند. این می‎شود یک آدم بی‎عفت و چیز عجیبی نیست. 📌چرا بی‎عفتی را، صرفاً به فردی نسبت می‎دهیم که خود را رعایت نمی‎کند.؟!؟ ♨️مسئول در هر سطحی، چون دارای قدرتی در همان سطح است، می‎تواند در معرض فوران خلجان و خروج از و و و باشد و باید حواسش را جمع کند. 🔶ممکن است مسئول دولتی، از امکانات بیت‎المال برای مصارف شخصی استفاده کند و یا به آن آسیب برساند. در جایی که عفت خیلی مشکل است آنجایی است که یک مسئول ارشد نظام، نزدیک‎ترین کسانش از او انتظار داشته باشند و او جلوی آنها بایستد و بگوید که را بکشید. این خیلی سخت است. اگر غریبه چیزی بخواهد راحت‎تر می‎توان برخورد کرد؛ اما برادر و خواهر و فرزند و... سختتر است. اگر توانست جلوی آنها بایستد، پیشه کرده است. 📛متأسفانه اگر مسئولین عفت نداشته باشند می‎شوند. با بسته دکمه یقه و محاسن و آستین بالازده برای وضو و نماز جماعت ... اما ندارند. آیا کسی هست که به او تذکری بدهد؟ جلوی او را بگیرد؟ آبرویش را ببرد و او را افشا کند؟ 🔥 این کشور شرف دارد به مسئول یقه بسته و انگشتر به انگشت و تسبیح به دستی، که از می‎برد و می‎خورد. https://eitaa.com/umefafgaraei
7️⃣ حجاب (بخش اول) ✅ آنچه که علیه‏السلام در مورد پوشش و مراقبت از بیان می‎کنند، فوق‎العاده جالب است؛ اما ابتدا باید دیدگاه امیرالمؤمنین، نسبت به زنان تبیین شود. 🌺 امیرالمؤمنین در بند هفدهم نامه 31، خطاب به فرزند عزیزشان، نگاه اسلام ناب، به طبیعت و را با یک جمله استثنایی می‎فرمایند: «إِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَة». زن ، خوشبو و حساس است و قهرمان نیست. یعنی کسی نیست که هر کاری را به او بدهید و هر کاری هم، در شأن او نیست. یعنی ظریف است، عاطفی است، حساس است، زیبا است، جذاب است. ✅چنین موجودی را، اگر دین هم نمی‏گفت، باید چگونه با او رفتار می‎کردیم؟ باید او را در معرض دید هر کس و ناکسی می‎گذاشتیم؟ خداوکیلی ما چیزهای ارزشمند خود را در معرض دید سایرین می‎گذاریم؟ 🔷اولین فلسفه در پوشش زن، زن را دانستن است. زن است. آدم، گل را در جایی نمی‎گذارد که یک تریلی از روی او رد شود!، او را در گلخانه‎ای قشنگ می‎گذارد تا او هم، زندگی خوبی داشته باشد. حال با مشخص شدن دیدگاه امام نسبت به زنان، ببینیم در خصوص چه می‎گویند. ♻️زنان را در ، نگاه دار تا را نبینند. اینکه نامحرم به ناموس ما نگاه نکند که مشخص است؛ اما طبق فرمودۀ امام، برای حفظ لطافت، سلامت و و به تبع آن، آرامش مرد و خانواده و جامعه، اگر می‎توانید جوری شهرسازی و خانه‎سازی کنید که زن، نامحرم را نبیند. این دستور است. چرا؟ چون که سختگیری در پوشش، عامل و آنهاست. https://eitaa.com/umefafgaraei
7️⃣ حجاب (بخش دوم) 🔷زن ریحانه و گل بهشتی است و دارای لطافت است و برای اینکه، سلامت زن و مرد و فرزندان و خانواده و جامعه و همه حفظ شوند، حضرت به پوشش زنان، هم از لحاظ ظاهری و هم ارتباطات و تعاملات توجه داشتند. ⚠️ اما ما آنقدر این آموزه را، یا کردیم یا خواستیم که یواشکی از آن بگذریم؛ که چه بکنیم و چه نکنیم، خیلی‎ها حتی از افراد متدین، امروز گرفتار بی‎عفتی در خانواده‎ها هستند. هم مرد از دست زن می‎نالد و هم زن از دست مرد. همین موارد را که امام علیه‎السلام فرمودند، گفتیم که امل بازی است! و جامعه نمی‎پسندد! و... 📌حضرت می‎فرمایند: آیا نمی‎خواهید که داشته باشید؟ اینکه زن در پرده حجاب باشد، منظور فقط پوشش او نیست. ما متأسفانه معماری سنتی و خانه‎های را، تبدیل به آپارتمان کردیم و کلاً همه چیز را اُپن کردیم. آن وقت انتظار داریم که و حفظ شود؟ 💥 در رقابت است با (که چون تقوا و دین ندارد، فاقد هرگونه محدودیت است) و می‎خواهد با و خودش را به آنها برساند. با نمایش هرهر کردن زنان و مردان و بازی و مسابقه و... در تلوزیون، می‎خواهد بگوید که خیلی آدمیم! ببینید که زنان خود را با لباس ورزشی نشان می‎دهیم! وقتی زنان و مردان در مسابقه‎ها و برنامه‎های تلوزیونی، بهم آب می‎پاشند و می‎گویند و می‌خندند و...؛ باید بفهمد که اینگونه رفتارها، را از بین می‌برد. ♨️ سینمای این کشور هم که می‎خواهد، با هالیود و بالیود رقابت کند، باید گرفتار شود که راحت کشف حجاب می‎کنند و... https://eitaa.com/umefafgaraei
7️⃣ حجاب (بخش سوم) 📛 جامعه‎ای که نخواهد مبنا را بفهمد و فقط بخواهد که شهوات خود را ارضا کند، باید بپذیرد که عامل کاهش و خانواده و جامعه، عدم رعایت و . 🍁حضرت می‌فرمایند بیرون رفتن زنان، بدتر از آن نیست که ‎ای که مورد اطمینان نیست را، در میانشان آوری. مهمانی‎های رفاقتی از کجا باب شد؟ رفت‌وآمدهای خانوادگی با دوستان و همکاران چرا ایجاد می‎شود؟ اینها مقدمات را ایجاد می‎کند. 🍀حضرت می‎فرمایند اگر بتوانی به گونه‎ای زندگی کنی که همسرت غیر تو را نشناسند، چنین کن. کاری کن که تنها مرد زندگی‌اش تو باشی و اینها از است. همانگونه که (س) رفتار می‎کردند. ✅همچنین می‎فرمایند کاری که از توانایی زن خارج است را، به او وامگذار. چراکه زن است. ♻️از آنطرف هم هست. اگر و جاهلانه داشته باشیم و غیرتی داشته باشیم که از منسخ عقلی و شرعی خالی باشد، به حیا و عفت ضربه می‎زند. حضرت می‎فرمایند: بپرهیز از غیرت نشان دادن بیجا. وقتی همسرت با برادر و محارمش بگو و بخند دارد، مانعش نشو. افراط در غیرت، را به بیماردلی و را به بدگمانی می‎رساند. ✴️در منطق امیرالمؤمنین، هر چیزی که از حد اعتدالش خارج شود، فاقد ارزش است. البته آن نیست که ما خوشمان بیاید. اعتدال دارد. حکم شریعت عین اعتدال است. معیار ، افراط و تفریط ندارد و افراط و تفریط، کاری جاهلانه است و جلو زدن و عقب ماندن از حکم شریعت، فرد را از اعتدال خارج می‎کند. https://eitaa.com/umefafgaraei
🌻با سلام و احترام 📣📣📣 بیست‌وششمین نشست در سال 1399 💬 با عنوان: "گونه‌شناسی نوین غرب از روابط جنسی؛ پدیده‌ای نوظهور جهت تضعیف عفاف جنسی در جامعه" 👤ارائه دهنده: آقای دکتر حسن اسلامیان؛ پژوهشگر و مدرس علوم تربیتی ⏰ زمان: چهارشنبه 21 آبان ماه ساعت 15:15 🎧 آدرس اتاق مجازی: vroom.um.ac.ir/saeedy 💠جهت حضور در این نشست مجازی، در صورت استفاده از کامپیوتر، می‎بایست بر روی سیستم شما، نرم افزار Adobe Flash Player نصب باشد و در صورت استفاده از تلفن همراه و یا تبلت، نرم افزار Adobe Connet را از طریق بازار بر روی گوشی خود نصب بفرمایید. ✅ ضمناً به عرض می‌رساند، پژوهشکده مطالعات اسلامی، ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پذیرای تعداد محدودی از علاقه‌مندان (با اطلاع قبلی) برای جلسه حضوری نیز، می‎باشد. 🔊لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐 با تشکر https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مسیر عفافگرایی
#عفافگرایی #مسابقه_هفتگی_شکوه_عفاف 4️⃣2️⃣#سؤال_شماره_بیست_و_چهار ✍️ هاله دختر 9 ساله‌ای است که به‎ر
✍️ هاله دختر 9 ساله‌ای است که به‎رغم نصیحت‎های والدینش، نسبت به ، موضعی کاملاً منفی دارد و توجهی نسبت به پوشش مناسب، در بین نامحرمان ندارد. اگر از شما بخواهند که نظر او را دهید، چگونه او را خواهید کرد؟ ─┅═ঊঈ🌷🌷🌷ঊঈ═┅─ 🌷هاله عزیز... 🍀هر آنچه ارزشمندتر باشد، جهت در امان ماندنش، به مراقبت بیشتر نیاز دارد؛ به همین خاطر خداوند، را برای تو واجب کرده. چون تو باارزش‎ترین مخلوق خدایی. هرچه متین‎تر و باوقارتر حرکت کنی، و احترامت بیشتر می‎شود. 🍀وقتی دختری تمام زیبایی‎اش را، در معرض تماشای دیگران قرار دهد، مانند این است که داراییش را با کسانی که نمی‎شناسد به اشتراک گذاشته، که عقلانی نیست. 🍀هاله جان، باید بدانی که دخترانی که می‎کنند در چشم‎ها جا دارند؛ اما ، در دل‎ها. ✍️ لیلا کامیار https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🌺 🔺 دخترکی را، برای چیدن یک خوشه گندم زیبا، به گندم‎زاری فرستادند و به او گفتند که تا شب فرصت دارد که خوشه گندم را بچیند. 🔺 دختر به محض ورود به گندم‎زار، با خوشه‎هایی روبرو شد که هر یک در نوع خود، بهترین بود و لایق چیدن؛ اما او با خودش می‎گفت: "گندم‎زار است و تا غروب آفتاب هم، بی‌شمار". 🔺 او از خوشه‎های ، به امید یافتن خوشه شایسته‎تر، گذشت و گذشت تا اینکه، خورشید کرد. https://eitaa.com/umefafgaraei