#حلول_رجب_المرجب
#ولادت_امام_محمدباقر(ع)
🍀#ماه_رجب به معنای ماهی است که بزرگ و محترم شمرده میشود. لغت شناسان واژه رجب را به #عظمت معنا و #مرجب را "مورد عظمت قرار داده شده" معنا کرده اند.
🌹امام کاظم (ع) میفرمایند، #رجب نام رودی است در #بهشت، که آب آن از شیر سفیدتر است و از عسل شیرین تر و چون بندهای در این ماه روزه بگیرد، خداوند از آن نهر به او مینوشاند.
🍀#رجب هفتمین ماه قمری و از #ماه_های_حرام محسوب میشود که با اوصاف دیگری نیز خوانده شده است.
🍀به این ماه #رجب_الفرد نیز می گویند؛ به این جهت که از سه ماه حرام دیگر که در پی هم واقع شدهاند، جدا افتاده است.
🍀در نامگذاری این ماه به #رجب_الاصم و #رجب_الاصب، از پیامبر اسلام (ص) نقل است که فرمودند:
"ماه رجب را اصبّ نامیدهاند چون در این ماه #رحمت_الهی بر امت من فرو میریزد و ماه اصم میگویند چون در این ماه از جنگ با مشرکان نهی شده است".
✅رجب المُضَر و رجب الحرام نیز از دیگر نامهای این ماه است.
🌹🌹🌹🌹🌹
🌹#امام_محمدباقر (عليه السلام) در روز #اول_رجب سال 57 هجرى در مدينه منوّره ديده به جهان گشودند.
امام باقر از قول رسول اکرم (ص) می فرمایند:
☘️"همانا خداوند انسان #باحيا و #بردبار را دوست دارد. خداوند دوست مي دارد كسي را كه با حيا، بردبار، #پاكدامن و #باز_ايستندۀ از حرام باشد.
📚منبع: وسائل الشيعة الإسلامية. ج11 ص211.
🌹#ولادت_امام_باقر_علیه السلام بر همه عفافگرایان تهنیت باد.
@umefafgaraei
📣 نشست 22 #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1401
🔔#حضوری_و_مجازی
💬 با عنوان: «متاورس: فرصتها و تهدیدها»
🎤ارائه دهنده:
👤 دکتر عباس قائمی بافقی؛ دانشیار گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد
🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تالار دکتر حسینعلی کوهستانی
🎧 آدرس اتاق مجازی:
vroom.um.ac.ir/saeedy
📆زمان: چهارشنبه 5 بهمن ساعت 15:30
🎥پخش مستند ساعت 15:20
🔊لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐
@umefafgaraei
10.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عفافگرایی
🎥 بی توجهی مسئولان به ناقضان قانون #حجاب
♨️چرا به خاطر جماعت یک درصدی پر سر و صدا، #حکم_خدا نادیده گرفته می شود؟
📌قرار نیست به خاطر درصد معدودی، #امنیت_اخلاقی، روحی و روانی مردم در سطح اجتماع #آسیب ببیند.
@umefafgaraei
#عفافگرایی
#تربیت_جنسی
#حیاورزی
✅اثر پيكره و پوشش والدين بر تربيت فرزند
🔶مادر باید #اسوه_حسنه باشد. هم خودش و هم پوشش او، که نزدیکترین تبعۀ اوست.
🔷چه پوشش خودشان، چه پوششی که به تن فرزندشان میكنند.
🔶پوششی پدر دارد، بخواهد یا نخواهد، دارد به فرزندش این پوشش را آموزش میدهد. پوششی که مادر دارد، چه بخواهد و چه نخواهد، دارد از طریق دیداری، آموزش میدهد.
🔷#پوشش_والدين، سرکوبگر حيا در فرزند یا شكوفا کننده آن؟!
🔶مادر به فرزندش #حیا، #عفاف و #پاکدامنی آموزش میدهد؟ یا سرکوب کردن حیا در درون او را آموزش ميدهد؟
🔷حیا از #فطریات است. آیا دارد حیا را شکوفا میکند در درون فرزند؟ یا دارد این فطرت را در درون او سرکوب میکند؟
🔶ای پدر و مادر!! کدام یک از اینها را انجام ميدهي؟
🔷بحث اینکه #اراده کردی يا نکردی، قصد کردی يا نکردی نیست؛ پوشش تو، بخواهی یا نخواهی به بچّه #آموزش میدهد.
🔶پیکرهات باید به گونهای باشد که آنچه خدا در نهاد او قرار داده است، آن را #شکوفا کنی نه اینکه آن را #سرکوب کنی!
🔷پدر و مادر در جنبههای #دیداری، #شنیداری و #رفتاری، باید برای فرزند #اسوه_حسنه باشند. از نظر پیکره شان بچه را به یاد خدا میاندازند یا شیطان؟ نسبت به تبعاتشان هم، مسئلهي پوشش هم همينطور است.
✍️آیتالله مجتبی تهرانی
🍃🌺🍃🌺🍃
@umefafgaraei
10.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عفافگرایی
🎥هرَم پوشش
✴️#رفتار هر فرد روبنایی است که زیربنای آن را #عقاید و باورهایش می سازند. مثل کوه یخ که اندازۀ واقعی اش چندین برابر چیزی است که بیرون آب است و دیده می شود.
1️⃣#حیا: حالتی که انسان با ارادۀ خودش، از انجام کارهای خلاف شرع و عُرف خودداری میکند.
2️⃣#عفت: جایی که افراد عاقلانه، حیا را بر وجودشان حاکم میکنند تا رفتارهای نفسانی از آنها سر نزند.
3️⃣#صیانت: انسانها با عفت ورزی از حریم شان حفاظت میکنند و اجازه نمیدهند نفس شان آنها را به سمت هنجارشکنی سوق دهد.
4️⃣#قناعت: در این سطح، افراد به حد خودشان راضی و قانع هستند و به حدود دیگران تجاوز نمیکنند.
5️⃣#پوشش: با داشتن حیا، عفیف خواهیم بود و از حریم خود صیانت نموده و اهل قناعت خواهیم بود و در این صورت، بدون دستور و بی اختیار، پوششی را انتخاب میکنیم که برازنده است.
📌آیا نباید به دنبال ریشه دار کردن رفتارهای اجتماعی باشیم؟
@umefafgaraei
#عفافگرایی
📝پژوهشی در باب سبک زندگی عفیفانه
📜دکتر حسین کارآمد و محمدعلی عباسی، پژوهشی را به منظور بررسی مؤلفههای شناختی و فراشناختی #سبک_زندگی_عفیفانه با نگرش به منابع اسلامی انجام داده اند. یافتههای آنها نشان میدهد، مهمترین #مؤلفه_های_شناختی سبک زندگی عفیفانه در منابع اسلامی عبارتند از آگاهی به:
🍃ارزش عفاف،
🍃پاداش الهی عفیفان،
🍃آثار فردی و اجتماعی عفیف بودن،
🍃آسیبهای دوری از عفاف،
🍃نگرش صحیح به عفاف و مسائل مرتبط به آن،
🍃موانع درونی عفاف،
🍃موانع بیرونی عفاف،
🍃احکام شرعی مربوط به عفاف،
🍃عوامل و موقعیتهای بازدارنده از عفاف و
🍃روش صحیح ارضای نیازها و کنترل هیجانات.
📎همچنین با بررسی و پایش موارد زیر میتوان به #فراشناخت سبک زندگی عفیفانه دست یافت.
🌱نگرش و میزان باور به عفاف،
🌱دلایل نگرش به عفاف،
🌱تصحیح و تعمیق شناختهای مربوط به معنا و ارزش عفاف،
🌱اعتبارسنجی نگرش و باورها در مورد مسایل مرتبط با نگرش به عفاف،
🌱پایش و اصلاح ارزشها، الگوها و اهداف،
🌱پالایش پیوسته ورودیهای ذهنی و اندیشهها و
🌱دستیابی به هویت عفیف بودن.
🔖لینک اصل مقاله
http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1817.html
@umefafgaraei
10.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عفافگرایی
🎥 واکاوی دلایل نارضایتی دختران از جنسیت خود
#هویت_جنسیتی
#تربیت_فرزند
🔶 الگوهای زنانگی دختران شما چه کسانی هستند؟ مادر؟ مادربزرگ؟ خاله؟ عمه؟
🔶 آیا این خانمهایی که دختران شما در اطراف خود میبینند، به اندازه کافی آرمان گرا، قوی، متمایز و قابل ستایش هستند؟
🔶 چرا دختران ما جذب الگوهای فمینیستی میشوند که به آنها یاد میدهد، زن وقتی خوب است که شبیه مرد باشد و قدرت مردانه داشته باشد؟
🎙 دکتر فرهمندپور
@umefafgaraei
مسیر عفافگرایی
📣 بیستمین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1401 🔔#حضوری_و_مجازی 💬 با عنوان: «رهیافتی از
#عفافگرایی
#گزارش_مختصری_از_نشست_بیستم
#الگوسازی_تربیتی_تا_الگوپذیری_از_شهید_سلیمانی
🔰گزارشی از بیستمین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1401
💬 با عنوان «رهیافتی از الگوسازی تربیتی تا الگوپذیری از شهید سلیمانی ازسوی دانشجو یان دانشگاه فردوسی مشهد»
👤با ارائه دکتر محمود سعیدی رضوانی؛ دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
📆تاریخ چهارشنبه 14 دی ماه
🍃🌹🌹🌹🍃
❇️در ابتدای نشست، دکتر سعیدی رضوانی به معرفی پژوهش صورت گرفته در خصوص چگونگی الگوسازی تربیتی تا الگوپذیری از سردار سلیمانی در دانشگاه فردوسی مشهد پرداختند و در ادامه، به تشریح یافته های پژوهش مبادرت نمودند.
🔷این پژوهش که با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناختی در سال 1399-1400، از طریق مصاحبه با 15 دانشجوی پسر دانشگاه فردوسی مشهد که در بازۀ سنی 20 الی 26 قرار داشتند و کتاب "سلیمانی عزیز" را مطالعه نموده بودند، صورت گرفت، نشان داد که #شهید_سردار_سلیمانی، می تواند به عنوان یک #الگوی_تربیتی، از سوی دانشجویان انتخاب و مورد پذیرش قرار گیرد.
🔷یافته های حاصل از تحلیل مصاحبه های این پژوهش، در مدلی با اقتباس از چهار مدل حیطۀ عاطفی بلوم، یادگیری مشاهدهای بندورا، نفوذ اجتماعی ارونسون و اقسام الگوپذیری مصباحیزدی، در پنج سطح با عناوین عنوان شده جای گذاری شد:
🍃«جذابیت سردار»
🍃«تثبیت جذابیت»
🍃«اراده تغییر رفتار»
🍃«ظهور کنش»
🍃«کنشگزینی متعالی»
✅درمجموع، تحلیل یافتهها، نشانگر ظرفیت بالای زندگی و شهادت سردار، در در الگوسازی تربیتی برای نسل نوجوان و جوان را تأیید میکند.
@umefafgaraei
#عفافگرایی
#گزارش_مختصری_از_نشست_بیستم
#الگوسازی_تربیتی_تا_الگوپذیری_از_شهید_سلیمانی
❇️ همۀ ما بهطور پیوسته در میان #الهامهای_الهی و #وسوسه_های_شیطانی قرار داریم و ارادۀ هر یک از ما و تعاملی که با پیشرانها و چالشهای #حق_گزینی و باطلجویی داریم، در هر مرحله از زندگی، جبهۀ ما را در #کشاکش_میان_حق_و_باطل و همچنین، سعادت یا سیهروزی مان در پایان زندگی را، مشخص میکند. سیرۀ سردار دلها و بهویژه کیفیت شهادت وی، #نفخه_ای_ارزشمند و معنوی را برای همۀ مردم جهان اسلام و به ویژه ایرانیان به وجود آورد. اگر بتوانیم این نفخه را تبدیل به یک رودِ جاری در زندگی معنویِ متجلی در تمام سکنات زندگیمان تبدیل نماییم، درواقع، توانستهایم زندگیمان را به ثقلین شریف پیوند بزنیم و به لطف خداوند متعال، به #سعادت_ابدی در دو سرا دست یابیم.
📝 لینک پاورپوینت ارائه شده در جلسه: 👇
https://fumdrive.um.ac.ir/index.php/s/Zyad5eEeE98fmQn
🎥 لینک فیلم قابل دانلود جلسه: 👇
https://fumdrive.um.ac.ir/index.php/s/MkmSTeQpXSpP358
📝 لینک مقاله منتشر شده: 👇
https://profdoc.um.ac.ir/articles/a/1090344.pdf
@umefafgaraei
19.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عفافگرایی
🎥سخنرانی دختر #آمریکایی درباره #حجاب
🎤سخنرانی عطیه نشان می دهد، #حجاب یک سلیقه پوشش نیست، بلکه یک #مبارزه با ظلمی سیستماتیک علیه زن است.
🍂چراکه غرب سیستمی طراحی کرده، که تمامش بر پایه ستم به زن است.
🌴عطیه تمام مراحل مبارزه خود را، از دوران نوجوانی شرح میدهد و در آخر دلایل #حجاب_اسلامی، برای مبارزه با این سیستم ضدزن را روشن میکند.
🎈مناسب برای پاسخ به شبهات نوجوانان
@umefafgaraei
مسیر عفافگرایی
📣 بیست و یکمین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1401 🔔#صرفاً_مجازی 💬 با عنوان: «نقش ضعف
#عفافگرایی
#گزارش_مختصری_از_نشست_21
#ضعف_تربیت_رسانه_ای
#تغییر_رفتار_جنسی_نسل_دیجیتال
🔰گزارشی از نشست 21 #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1401
💬 با عنوان «نقش ضعف تربیت رسانه ای در تغییر رفتار جنسی نسل دیجیتال»
👤با ارائه دکتر حسن اسلامیان؛ دانشآموخته پسادکتری و مدرس دانشگاه
📆تاریخ چهارشنبه 21 دی ماه
🍃🌹🌹🌹🍃
❇️در ابتدای این نشست مجازی، دکتر اسلامیان به تبیین و تشریح رده بندی نسل ها پرداختند. از بزرگترین نسل که مربوط به متولدین سالهای 1900 الی 1924 است، تا نسل زد (z) یعنی متولدین سالهای 1996 الی 2010 و نسل آلفا که به متولدین سالهای 2011 به بعد اشاره دارد.
🔷در ادامه آماری از جمعیت #نسل_دیجیتال در ایران ارائه کردند که در مجموع، به متولدین سه دهه 70، 80 و 90 ، اعم از دانش آموز و دانشجو برمی گردد و به 30 میلیون نفر می رسد.
🔶ابعاد و سطوح #تربیت_رسانه_ای نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و درادامه، آماری از عضویت و میزان حضور نسل دیجیتال، در شبکه های اجتماعی ارائه گردید که این آمار در سال 1400 در بین افراد بالای 15 سال، به میزان 85 درصد و بیش از 4 ساعت در شبانه روز است.
@umefafgaraei
#عفافگرایی
#گزارش_مختصری_از_نشست_21
#ضعف_تربیت_رسانه_ای
#تغییر_رفتار_جنسی_نسل_دیجیتال
🔶سخنران کارگروه عفافگرایی، به صورت مشروح تر و از ابعاد مختلف نظیر بُعد ارتباطی (ازقبیل ارتباط شدید به ارتباطات مجازی و عدم تفاوت بین فضای واقعی و سایبری) ، بُعد رشد و توسعه فردی (مثل تمایل به فردگرایی و تمایل به برخورداری از حریم خصوصی بسیار بزرگ)، بُعد اجتماعی (ازقبیل قائل نبودن به چهارچوبها، هنجارها و قوانین اجتماعی و معتقد به آزادی بیان و پرهیز از خودسانسوری) و بُعد ارزشی و اخلاقی (نظیر قائل نبودن به چهارچوبها و اصول ارزشی و اخلاقی از پیش تعیین شده و تعهد به برخی اصول اخلاقی فرامرزی) به ویژگی های #نسل_دیجیتال پرداختند.
♨️#تغییر_رفتار_جنسی در نسل دیجیتال به وقوع پیوسته است و مجموع کنش جنسی رسانه ای شده و ماجراجویی جنسی سایبری، منجر به سبک زندگی جنسی شده می گردد که بر #روابط، #انتخابها، #مدل_پوشش، #ازدواج و... تأثیر می گذارد.
✅در انتها نیز، نهادهای دخیل در تربیت رسانه ای نسل دیجیتال، معرفی و مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.
⏸ضمن عرض #پوزش، به استحضار می رساند، متأسفانه به دلیل #اختلال در سیستم آموزش الکترونیکی دانشگاه، ضبط جلسه صرفاً مجازی این هفته کارگروه در فضای ویروم، با اشکال مواجه شد و به رغم تلاش همکاران بخش آموزش های الکترونیکی، مطالب جلسه ذخیره نشد.
📝 لینک پاورپوینت ارائه شده در جلسه: 👇
https://fumdrive.um.ac.ir/index.php/s/CniSrRA2dR9wxrK
@umefafgaraei