پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 #اصول
💠 مقدمه اول از مقدمات حکمت؛ در مقام بیان بودن متکلم یا عدم قرینه متصله بر اهمال؟
👤 #استاد_شهیدی
صاحب کفایه مقدمه اول از مقدمات حکمت را این گونه بیان کرده است: «کون المتکلم فی #مقام_بیان تمام المراد لا الاهمال اول الاجمال».
به نظر ما فرمایش صاحب کفایه ناتمام است.
این چنین نیست که دو مرحله وجود داشته باشد و #ظهور_حال مولی در اینکه در مقام بیان است (مرحله اول)، کاشف از اطلاق به معنای در مقام بیان بودن واقعی مولی (مرحله دوم) باشد. بلکه خود ظهور خطاب در اینکه مولی در مقام بیان تمام مراد است، اطلاق است. اگر قرینه متصل بر مقام #اهمال وجود نداشته باشد ولو #ثبوتا اهمال باشد اطلاق منعقد می شود؛ چرا که اطلاق، از شؤون #اثبات و خطاب است.
پس مقدمه اول از مقدمات حکمت «عدم القرینة المتصلة علی الاهمال» خواهد بود، نه «کون المولی بصدد بیان تمام مراده واقعا» تا اطلاق امری #واقعی شود ...
📚 درس خارج اصول، ۲۷ دی ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2805
#مقدمات_حکمت
#بیان #اهمال
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
جلسه 87 اصول.pdf
296.9K
تنبیهات ج۲
📚 موضوع جلسه:
۱. تصویب کلیات یک قانون، اهمال ثبوتی نیست.
۲. اشکالات ثلاثه بر جریان استصحاب عدم تقیید در مطلق شمولی.
۳. پاسخ از شبهه وهمی بودن مجعول.
📅۱۴۰۱-۱۱-۱۰
🆔 @usol_shahidi
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 88 اصول.pdf
287.3K
تنبیهات ج۳
📚 موضوع جلسه:
۱. تنبیه دوم: مانعیت بیان عام یا مطلق برای مقدمات حکمت.
۲. مانعیت خطاب مطلق متصل به عام از انعقاد ظهور تصدیقی در عموم .
۳. تنبیه سوم: حکم مطلقاتی که از یک حیث در مقام بیان هستند.
۴. تنبیه چهارم: اطلاق و عموم، هر دو رفض القیود هستند.
۵. تنبیه پنجم: عدم استظهار شمولیت و بدلیت از مقدمات حکمت.
📅۱۴۰۱-۱۱-۱۱
🆔 @usol_shahidi