eitaa logo
اصول استاد شهیدی
2.8هزار دنبال‌کننده
54 عکس
0 ویدیو
2.7هزار فایل
بسم الله الرحمن الرحيم سایت استاد:http://www.shahidipoor.ir ليست كانالهای دروس استاد شهیدی دامت افاداته در ایتا اصول: @usol_shahidi اصول عربی @usolarabi فقه صلات: @salat_shahidi فقه صوم: @taharat_shahidi کتب: @kotob_shahidi تقریرات: @taghrirat_shahidi
مشاهده در ایتا
دانلود
با توجه به سوال طلاب از برقراری درس استاد در روز شنبه ، به اطلاع میرسد که فردا ، شنبه درس استاد برگزار می شود.
Osul_76_14011024_32kbps.mp3
8.94M
📢 📚 جلسه: 76 🎧 نسخه 32kbps 📆 تاریخ: شنبه 1401/10/24 🆔 @usol_shahidi
Osul_76_14011024_128kbps.mp3
35.65M
📢 📚 جلسه: 76 🎧 نسخه با کیفیت 128kbps 📆 تاریخ: شنبه 1401/10/24 🆔 @usol_shahidi
جلسه 76 اصول.pdf
289.8K
انقسامات ماهیت ج۳ 📚 موضوع جلسه: ۱. تقریب نزاع در موضوع له اسم جنس. ۲. نقد و بررسی کلام محقق تبریزی. ۳. کلام محقق ایروانی. 📅۱۴۰۱-۱۰-۲۴ 🆔 @usol_shahidi
Osul_77_14011025_32kbps.mp3
9.94M
📢 📚 جلسه: 77 🎧 نسخه 32kbps 📆 تاریخ: یک‌شنبه 1401/10/25 🆔 @usol_shahidi
Osul_77_14011025_128kbps.mp3
39.65M
📢 📚 جلسه: 77 🎧 نسخه با کیفیت 128kbps 📆 تاریخ: یک‌شنبه 1401/10/25 🆔 @usol_shahidi
جلسه 77 اصول.pdf
293.9K
تقسيمات ماهیت ج۴ 📚 موضوع جلسه: نقد و بررسی کلام محقق ایروانی. 📅۱۴۰۱-۱۰-۲۵ 🆔 @usol_shahidi
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 اشکال در شمول خطابات قرآن نسبت به عصر غیبت 👤 اینکه گفته شود شمول خطاب نسبت به غائبین مجاز است و عموم این آیات نسبت به معدومین در زمان خطاب، خلاف ظاهر میباشد کلام صحیحی نیست. مشکل اصلی در این است که ما نسبت به شمول خطاب شک داریم و مخاطب مردد بین اقل و اکثر است. دلیلی نداریم که ثابت کند تمام خطابات قرآن و پیامبر که در آنها گفته میشود: ایها المومنون افعلوا کذا.... مراد قضیه حقیقیه است. بلکه احتمال دارد قضیه خارجیه باشد و مخاطبش فقط مسلمین زمان پیامبر باشد. گاهی مناسبات حکم و موضوع اقتضاء تعمیم میکند. مثل... 📚 درس خارج اصول، 20 آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2693 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 در فرض "تکیه شارع بر مخصص منفصل" و "عدم دسترسی ما به تمام مخصصات" چرا عمل به عمومات حجت می باشد؟ 👤 اگر پذیرفتیم که منهج شارع در تکیه به قیود منفصل، خارج از منهج متعارف است و شارع بیش از حد عرفی منفصل گویی میکند، کما اینکه نظر بسیاری از بزرگان این است، باید دید حتی بعد از فحص از مخصص هم آیا عمل به عمومات صحیح است یا خیر؟ با توجه به اینکه بسیاری از مخصصات به ما نرسیده است و یا بصورت ضعیف السند برای ما نقل شده است، چه وجهی برای حجیت عام حتی بعد از فحص وجود دارد؟ اگر ما یک مرجع تقلیدی پیدا کنیم که دابش اعتماد بر مخصص منفصل باشد، آیا باز اعتماد میکنیم به عموماتی که از او میشنویم؟ با این که احتمال میدهیم یک روز دیگر مخصص منفصلی را بگوید یا احتمال میدهیم مخصص منفصل را گفت ولی به دست ما نرسید و قابل وصول به ما نبود؟ تنها وجهی که برای عمل به عمومات در این فرض به نظر میرسد این است که .... 📚 درس خارج اصول، 10 آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2681 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 اماراتی که مستند آنها سیره عقلا باشد، لزوما تمام لوازمشان حجت نیست 👤 در بحث اصاله عدم التخصیص لاثبات التخصص شهید صدر ره فرموده اند چون عمل عقلا به ظهور عام، از جهت کاشفیت آن میباشد، در نتیجه عکس نقیض حکم عام _ که در میزان کاشفیت با آن برابر است _ نیز از نظر عقلا حجت میباشد. به نظر میرسد کلام ایشان صحیح نیست. خود ایشان در بحث حجیت شهرت فرموده اند گرچه میزان کاشفیت شهرت با دیگر امارات مثل خبر ثقه برابر است، ولی این مستلزم حجیت شهرت نمیباشد، زیرا ممکن است عقلا خود را از عمل به شهرت بی نیاز بدانند و عمل به خبر واحد نیاز ضروری آنها را در رجوع به امارات برطرف کند. ایشان در آن بحث میفرمایند: اینطور نیست که تمام علت برای بناء عقلا در عمل به امارات، میزان کاشفیت آن باشد. نکات دیگری هم دخیل است ولو ما به تفصیل اطلاع بر آنها نداشته باشیم. در بحث اصاله عدم التخصیص لاثبات التخصص هم همین بیان مطرح میشود.... 📚 درس خارج اصول، 1 آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2670 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 موارد مرجعیت عرف در تشخیص مصداق 👤 این قاعده که عرف مرجع در تشخیص مصادیق نیست، و تشخیص مصداق کار عقل است، و عرف فقط مرجع در تشخیص مفاهیم میباشد، یک تبصره دارد. اگر شک واقعا متمحض در مصداق باشد مثل اینکه بگویند: اذا تصورت شیئا موجودا فتصدق، و عرف عام، فرشته را شی موجود نداند، یا در گذشته جاذبه را شی موجود نمی دیدند، در این موارد تشخیص مصداق با عرف نیست و کار عقل است، زیرا بازگشت مسئله به کشف یک امر تکوینی میباشد و این بر عهده عقل است. اما یک وقت تشخیص مصداق، بازگشتش به سعه و ضیق مفهوم است. مثل شک در مصداق دلیل الدم نجس.... در بحث استصحاب عدم ازلی هم همین مطلب می آید.... 📚 درس خارج اصول، ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2662 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 تاثیر تعدد موقف بر جمع عرفی 👤 🔻ضابط جمع عرفی به نظر مرحوم نایینی, مرحوم خویی و مرحوم صدر و مرحوم تبریزی این است که دو خطاب فرض شود که در مجلس واحد از امام صادر شده باشد، اگر عرف بین این دو کلام تهافت دید این جمع عرفی نیست، اما اگر عرف بین این دو تهافت ندید، آن وقت به عنوان جمع عرفی بین منفصل نیز پذیرفته می شود. به نظر ما اینگونه ضابط دادن برای جمع عرفی تمام نیست؛ زیرا گاهی خود تعدد مجلس قرینه عرفیه بر تفسیر مراد متکلم است... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2423&pid=8761#pid8761 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
Osul_78_14011026_32kbps.mp3
8.71M
📢 📚 جلسه: 78 🎧 نسخه 32kbps 📆 تاریخ: دوشنبه 1401/10/26 🆔 @usol_shahidi
Osul_78_14011026_128kbps.mp3
34.75M
📢 📚 جلسه: 78 🎧 نسخه با کیفیت 128kbps 📆 تاریخ: دوشنبه 1401/10/26 🆔 @usol_shahidi