هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 #اصول
💠 اماراتی که مستند آنها سیره عقلا باشد، لزوما تمام لوازمشان حجت نیست
👤#استاد_شهیدی
در بحث اصاله عدم التخصیص لاثبات التخصص شهید صدر ره فرموده اند چون عمل عقلا به ظهور عام، از جهت کاشفیت آن میباشد، در نتیجه عکس نقیض حکم عام _ که در میزان کاشفیت با آن برابر است _ نیز از نظر عقلا حجت میباشد.
به نظر میرسد کلام ایشان صحیح نیست. خود ایشان در بحث حجیت شهرت فرموده اند گرچه میزان کاشفیت شهرت با دیگر امارات مثل خبر ثقه برابر است، ولی این مستلزم حجیت شهرت نمیباشد، زیرا ممکن است عقلا خود را از عمل به شهرت بی نیاز بدانند و عمل به خبر واحد نیاز ضروری آنها را در رجوع به امارات برطرف کند.
ایشان در آن بحث میفرمایند: اینطور نیست که تمام علت برای بناء عقلا در عمل به امارات، میزان کاشفیت آن باشد. نکات دیگری هم دخیل است ولو ما به تفصیل اطلاع بر آنها نداشته باشیم.
در بحث اصاله عدم التخصیص لاثبات التخصص هم همین بیان مطرح میشود....
📚 درس خارج اصول، 1 آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2670
#اصاله_عدم_التخصیص_لاثبات_التخصص
#حجیت_لوازم_امارات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 #اصول
💠 موارد مرجعیت عرف در تشخیص مصداق
👤#استاد_شهیدی
این قاعده که عرف مرجع در تشخیص مصادیق نیست، و تشخیص مصداق کار عقل است، و عرف فقط مرجع در تشخیص مفاهیم میباشد، یک تبصره دارد.
اگر شک واقعا متمحض در مصداق باشد مثل اینکه بگویند: اذا تصورت شیئا موجودا فتصدق، و عرف عام، فرشته را شی موجود نداند، یا در گذشته جاذبه را شی موجود نمی دیدند، در این موارد تشخیص مصداق با عرف نیست و کار عقل است، زیرا بازگشت مسئله به کشف یک امر تکوینی میباشد و این بر عهده عقل است.
اما یک وقت تشخیص مصداق، بازگشتش به سعه و ضیق مفهوم است. مثل شک در مصداق دلیل الدم نجس....
در بحث استصحاب عدم ازلی هم همین مطلب می آید....
📚 درس خارج اصول، ۲۳ آبان ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2662
#مرجعیت_عرف_در_تشخیص_مصداق
#استصحاب_عدم_ازلی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 #اصول
💠 تاثیر تعدد موقف بر جمع عرفی
👤 #استاد_شهیدی
🔻ضابط جمع عرفی به نظر مرحوم نایینی, مرحوم خویی و مرحوم صدر و مرحوم تبریزی این است که دو خطاب فرض شود که در مجلس واحد از امام صادر شده باشد، اگر عرف بین این دو کلام تهافت دید این جمع عرفی نیست، اما اگر عرف بین این دو تهافت ندید، آن وقت به عنوان جمع عرفی بین منفصل نیز پذیرفته می شود.
به نظر ما اینگونه ضابط دادن برای جمع عرفی تمام نیست؛ زیرا گاهی خود تعدد مجلس قرینه عرفیه بر تفسیر مراد متکلم است...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2423&pid=8761#pid8761
#مجلس_واحد
#جمع_عرفی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
Osul_78_14011026_128kbps.mp3
34.75M
📢 #صوت_اصول
📚 جلسه: 78
🎧 نسخه با کیفیت 128kbps
📆 تاریخ: دوشنبه 1401/10/26
🆔 @usol_shahidi
جلسه 78 اصول.pdf
290.8K
تقسيمات ماهیت ج۵
📚 موضوع جلسه:
۱. نقد و بررسی قول مشهور قدماء.
۲. پاسخ از اشکال عقلی صاحب کفایه.
۳. ثمره بحث.
📅۱۴۰۱-۱۰-۲۶
🆔 @usol_shahidi
Osul_79_14011027_128kbps.mp3
35.44M
📢 #صوت_اصول
📚 جلسه: 79
🎧 نسخه با کیفیت 128kbps
📆 تاریخ: سهشنبه 1401/10/27
🆔 @usol_shahidi
جلسه 79 اصول.pdf
295.3K
📚 موضوع جلسه:
۱. علم جنس.
۲. مفرد محلی به لام.
۳. نقد و بررسی کلام صاحب کفایه در مقدمات حکمت.
📅۱۴۰۱-۱۰-۲۷
🆔 @usol_shahidi
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا