eitaa logo
کلاس اصول فقه و حقوق
2.1هزار دنبال‌کننده
84 عکس
38 ویدیو
56 فایل
🧊آشنایی با 📍 اندیشه های اصولی شهید صدر(ره) 📍تاریخ علم اصول 📍خلاصه علم اصول 📌قواعد حقوقی 🧊ویژگی تدریس 🕰️ زمان کوتاه ✅بیانی ساده ✍️همراه با مثال حقوقی 👤 مدّرس : استاد رحمانی 👇 👇 ⭐ @Rahmani_m_hm ⭐ 🥷 تبادلات👇👇 ⭐ @Najmezandi
مشاهده در ایتا
دانلود
1.48M
💠﷽💠 1️⃣استقراء 🔹استقراء تام 🔹استقراء ناقص 2️⃣تمثیل (قیاس فقهی) 3️⃣اقسام قیاس (حجت): 🔸1- دلیل شرعی : 🔸2- مستقلات عقلیه 🔸3- غیر مستقلات عقلیه : 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 اثبات و نفی ملازمه 🔶مقام اول : حکم عقل با توجه به ذات موضوع اگر عقل یک حکم کلی کند که در ان فقط ذات موضوع را بدون لحاظ مصالح و مفاسدش در نظر گرفته باشد در اینجا اصولیون قائل به تلازم حکم شرع و عقل هستند 🔸لأنّ العقل يدرک حکماً عاماً غير مقيّد بشيء فالقول بعدم کشفه عن حکم الشارع کذلک، ينافي إطلاق حکم العقل و عدم تقيّده بشيء. این حکم چون مطلق است هم در مستقلات عقلیه راه دارد هم در غیر مستقلات . 🔶مقام دوم : حکم عقل با توجه به مصالح و مفاسد 🔹اول : ادراک مصلحت و مفسده نوعی اگر عقل لزوم الاجتناب عن السمّ المهلک را برای جمیع انسانها درک کرد در اینجا می توان ملازمه بین عقل و شرع را قائل شد زیرا احتمال خلاف در این حکم وجود ندارد لعمومیته . 🔹دوم : ادراک مصلحت و مفسده شخصی اگر عقل , أدرک المصلحة أو المفسدة و لم يکن إدراکه إدراکاً نوعياً يستوي فيه جميع العقلاء بل إدراکاً شخصياً حصل له بالسبر و التقسيم، فلا سبيل للعقل بأن يحکم بالملازمة فيه زیرا هیچیک از احکام شرعیه خالی از مصلحت و مفسده نیست و عقل نمی تواند به تمام ان مصالح و مفاسد برسد لذا در اینجا نمی توان ملازمه ای بین عقل و شرع قائل شد. 2️⃣ملازمه حکم شرع و عقل ♦️ملازمه حکم شرع و عقل يعنى اين که اگر شرع به چيزى حکم کند عقل هم به همان حکم مى کند ; به ديگر سخن , هرگاه شارع به چيزى امر يا نهى کند , عقل نيز به حسن يا قبح آن حکم مى کند مثلاً إذا حکم العقل بأنّ الإتيان بالمأمور به علي ما هو عليه موجب لحصول الامتثال يُستدل به علي أنّه في الشرع أيضاً کذلک فيترتّب عليه براءة الذمّة عن الإعادة و القضاء. مشهور ميان اصولى هاي شيعه آن است که ميان حکم شرع و عقل ملازمه اى وجود ندارد; زيرا چه بسا شارع به کارى دستور دهد, اما عقل قدرت درک ملاک آن را نداشته باشد. ⭕️مثلا روزه آخر ماه رمضان واجب است ; ولى روزه اول ماه شوال - عيد فطر - حرام است و عقل هم از دست يافتن به علت اين دو حکم ناتوان است و علماى شيعه در احکام شرعى به همين دليل قياس را باطل مى دانند. 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
982.3K
💠﷽💠 اثبات و نفی ملازمه 🔶مقام اول : حکم عقل با توجه به ذات موضوع 🔶مقام دوم : حکم عقل با توجه به مصالح و مفاسد 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
▪️رحلت جانسوز امامی که با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل الهی. مارا ترک کرد و به دیار باقی شتافت را خدمت همه همراهان عزیز تسلیت عرض میکنم. ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ ▫️از خدای منان خواستار همنشینی با اماممان در بهشت هستم. ▪️رحمانی قم المقدسه1399/3/14 ⚫️کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 🔲 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠﷽💠 ⭕️تعریف عرف 🔸در لغت به معناى " معرفت و شناخت " و " پى در پى بودن چيزى " به کار رفته است . 🔹و در اصطلاح به معناى روش و شيوه مستمر عملى يا گفتارى است که در ميان همه يا بيش تر مردم , يا قوم يا گروه خاصى شناخته شده و مرسوم باشد. اين تعريف ، سيره عقلائي ، متشرعي و غير آنها را شامل است . ⭕️کاربردهای عرف 1⃣تبیین مفاهیم توسط عرف گاهى موضوع حکم شرعى مشخص نیست لذا برای تببین مفهوم ان موضوع به عرف رجوع می کنیم. مثال : 🔹1- شک در مدخلیت شرط یا مانعی در مفهومی مثل بیع که صدق عرفي دليل بر موضوع له بودن برای شارع است. 🔸اگر غیر از بیع عرفی , مراد شارع بود باید بیان میکرد 🔹2-اجمال در مفهوم غبن یا عیب 🔹3- اجمال در حد غنا فکلّ ما يسمّي بالغناء عرفاً فهو حرام و إن لم يشتمل علي الترجيع ولا علي الطرب. 2⃣تشخیص مصادیق 🔻گاهی یک مفهوم که موضوع حکم شرعی قرار گرفته هیچ ابهامی برای مکلف ندارد اما مصادیق ان مفهوم برای او نامشخص هستند لذا برای رفع تردید , به عرف رجوع می کنیم تا مصداق ان برای ما مشخص شود 🔻مثلا در احکام اعتکاف امده که معتکف برای ضرورت می تواند مسجد را ترک کند اما اینکه مصادیق ضرورت چیست باید به عرف رجوع کرد. ⚫️کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 🔲 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1.49M
💠﷽💠 ⭕️تعریف عرف ⭕️کاربردهای عرف 1️⃣کشف جواز تکلیفی و وضعی 2️⃣تبیین مفاهیم توسط عرف 3️⃣تشخیص مصادیق 4️⃣حل اجمالات اعراف خاصه ⚫️کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 🔲 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠﷽💠 1️⃣خلاصه مباحث گذشته 2️⃣مقدمه: اگر انسان نسبت به مسأله ای قطع داشته باشد دیگر نوبت به حجج و امارات نمی رسد. 🔸آیا شارع مقدس حجج و اماراتی دارد که بشر به آن عمل کند یا نه. 🔺بله وجود دارد 🔸تمام امارات و حجج از مقوله ی ظن است و گروهی در ظن قائل به تفصیل شدند. 3️⃣بحث در دو مقام 🔸المقام الاول: امکان یعنی آیا تعبد به ظن ممکن هست یا نه. 🔸المقام الثانی: فی یعنی اگر امکان آن ثابت شد آیا واقع هم شده است و شارع تعبد به ظن کرده است یا نه. 4️⃣معنای امکان: 🔸در امکان سه احتمال وجود دارد: 🔹الامکان الذاتی: بحث از وجود و عدم وجود است 🔹الامکان الوقوعی: چیزی است که در حد ذات ممکن است و وجود و عدم برای او یکسان است ولی نسبت به عوارض خارجی ممکن است چنین نباشد. 🔻مثلا خداوند اینکه خداوند انسان بی گناه را به دوزخ ببرد امکان ذاتی دارد و این کار محال نیست ولی چون خداوند حکیم و عادل است چنین کسی کار فوق را مرتکب نمی شود بنا بر این گفته می شود که این کار امکان وقوعی ندارد. 🔹الامکان الاحتمالی: این است که انسان در مورد چیزی که می شنود نه بگوید محال است و نه بگوید حتما می شود. 5️⃣ذی المقدمه: ▫️قدماء و ابن قبه می گویند: هل یمکن العمل بالخبر الواحد او هل یمکن التعبد بالظن ▪️ ابن قبه می گوید حجّت کردن خبر واحد هرچند ذاتا ممکن است ولی ایجاد مشکل می کند و آن اینکه اگر شارع خبر زراره را حجّت کند ممکن است حکم، در لوح محفوظ چیزی باشد و در خبر زراره چیز دیگر و حجّت کردن خبر او موجب تغییر حکم و یا حلال شدن حرام می شود.❌ ✅مشهور: امکان تعبد به ظن وجود دارد❇️ 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا