فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چرا عقیده حق از طرفدارانش بیش از مخالفانش آسیب میبیند؟
🔹 نکتهای قابل تامل از شهید مطهری با زیرنویس به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی
https://eitaa.com/usul121/1007
علوم انسانی در منظومه.mp3
52.34M
🎧 #بشنوید ا #صوت
☑️ نشست فرایند تحوّل علوم انسانی از منظر آیتالله خامنهای
👤ارائه دهنده:
حجت الاسلام سید مهدی موسوی
پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
مطهریشناسی۱.mp3
33.81M
📌 مطهری شناسی
جلسۀ ۱ | شناخت اجمالی شهید مطهری
🎙سید مهدی موسوی
قم: جامعه الزهرا
۱۳۹۷
✓ شناخت تخصصهای شهید
▫️تخصصهای اصلی
فقه و اصول، فلسفه و حکمت، اخلاق و عرفان، تفسیر قرآن و نهجالبلاغه؛
▫️ تخصصهای فرعی
تاریخ، مطالعهٔ میراث اسلامی در حوزههای مختلف، جامعهشناسی، روانشناسی، تعلیم و تربیت و فلسفۀ غرب؛
✓ بُعد تدریسی استاد
▫️حوزۀ قم: کتب ادبیات عرب، مُطَوَّل، رسائل، مکاسب و شرح منظومه؛
▫️ حوزۀ تهران؛
▫️ دانشگاه تهران: شرح منظومه، شفاء، اسفار و کتب فلسفی؛
▫️ تدریس در انجمنهای اسلامی مهندسین و پزشکان؛
✓ حرکت و اقدامات سیاسی و اجتماعی
✓ لزوم و أهمیت شناخت شهید مطهری
#شهید_مطهری
#مطهری_شناسی
https://eitaa.com/usul121/1009
مطهریشناسی۲.mp3
34.23M
📌مطهری شناسی
جلسۀ ۲ | بررسی زمانهٔ شهید مطهری
🎙سید مهدی موسوی
قم: جامعه الزهرا
۱۳۹۷
✓ شرائط اجتماعی و سیاسی
▫️ ورود فرهنگ و دانش تمدن غرب به کشور؛
▫️ به چالش کشیدهشدن عقاید، اخلاق و شریعت اسلامی؛
▫️ تضاد بین حوزه و دانشگاه؛
✓ جریانهای فکری، علمی و فرهنگی
▫️جریان پهلویسم؛
▫️ جریان غربیشدن مطلق؛
▫️جریان مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم توسط حزب توده، تقی أرانی و صادق هدایت؛
https://eitaa.com/usul121/1010
مطهریشناسی۳.mp3
32.92M
📌 مطهری شناسی
جلسۀ ۳ | نظام فکری منظم و پاسخ به بحرانهای جامعه بر اساس آن
🎙سید مهدی موسوی
قم: جامعه الزهرا
۱۳۹۷
✓ معنای پیشرفت
✓ معنای انحطاط و عقبماندگی
✓ غرب، پیشرفته؛ یا عقبمانده؟
✓ رمز موفقیت استاد، داشتن نظام و چهارچوب فکری و جهانبینی اسلامی
✓ هدف سیر مطالعاتی
▫️فهم کیفیت سبک زندگی اسلامی؛
▫️فهم چگونگی مواجهه با مسائل و پرسشهای زمانۀ ما؛
▫️کیفیت مواجهه با تجدد (Modernité) و فنّاوری (Technology) غرب؛
⬅️ نتیجۀ سیر مطالعاتی شهید، رسیدن به نظام فکری و جهانبینی اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1011
مطهریشناسی۴.mp3
32.04M
📌 مطهری شناسی
جلسۀ ۴ | نظام فکری
🎙سید مهدی موسوی
قم: جامعه الزهرا
۱۳۹۷
✓ چیستی نظام فکری
✓ أجزاء نظام فکری
▫️ مفاهیم کلیدی؛
توحید، فطرت، نظام علی و معلولی، کرامت و عزت انسان، عقل، حسن و قبح عقلی، ایمان مذهبی، جهانبینی در مقابل جهاناحساسی، ایدئولوژی، رشد، عمل، عدالت و قسط و...؛
▫️گزارههای بنیادین؛
✓ معنای سطوح فکری متفکر
https://eitaa.com/usul121/1012
مطهریشناسی۵.mp3
32.72M
📌مطهری شناسی
جلسۀ ۵| گزارههای بنیادین در نظام فکری
🎙سید مهدی موسوی
قم: جامعه الزهرا
۱۳۹۷
✓ أنواع گزارهها
▫️گزارههای جهانبینی: گزارههای شامل هستیشناسی، شناخت واقعیت و نگرش ما نسبت به هستی؛
▫️گزارههای مکتب (Ideology): گزارههای شامل باید و نباید و سخن از طرح و برنامه؛
✓ محتوای گزارههای بنیادین
▫️از منظر شناخت؛
▫️از منظر جهانبینی؛
▫️گزارههای مکتب؛
https://eitaa.com/usul121/1013
مطهریشناسی۶.mp3
31.26M
📌مطهری شناسی
جلسۀ ۶ | راههای کسب نظام فکری
🎙سید مهدی موسوی
قم: جامعه الزهرا
۱۳۹۷
✓ عوامل مؤثر در کسب نظام فکری
▫️عوامل معرفتی: رشتهٔ تخصصی شخص، مطالعات شخصی و...؛
▫️عوامل غیرمعرفتی: دغدغههای شخصی نسبت به جهان اسلام، بحرانهای اجتماعی و فهم شخص از آنها، جایگاه اجتماعی نظریهپرداز و ابزار در دسترس؛
✓ میزان اهمیت دادن و پرداختن شهید به نظام فکری
✓ مواجهۀ شهید با جریانهای فکری زمانۀ خود
https://eitaa.com/usul121/1014
مطهریشناسی۷.mp3
28.31M
📌 مطهری شناسی
جلسۀ ۷ | آثار استاد شهید
🎙سید مهدی موسوی
قم: جامعه الزهرا
۱۳۹۷
✓ ثمرات زندگی شهید
▫️ثمرات اجتماعی: تربیت نفوس، ایجاد حرکت انقلابی و ریلگذاری مسیر انقلاب اسلامی؛
▫️تربیت شاگردان برجسته؛
▫️آثار مکتوب و صوتی؛
✓ ویژگیهای آثار
▫️متن سلیس، روان و متنوع (حاوی داستان و شعر و... )؛
▫️بهروزبودن و پاسخ به مقتضیات زمان و مکان؛
▫️تنوع موضوعات؛
▫️جامعیت؛
▫️استفادۀ درست و قوی از میراث اسلامی؛
▫️دارای غربشناسی قوی؛
▫️ اجتهادی بودن؛
✓ ملاکات دستهبندی آثار
▫️از نظر نوع و بیان آثار؛
الف) مکتوبات؛
ب) سخنرانیهای پیاده شده؛
ج) سخنرانیهای پیاده نشده؛
د) یادداشتها؛
▫️از نظر مخاطب؛
الف) مخاطب تخصصی؛
ب)مخاطب عمومی؛
https://eitaa.com/usul121/1015
مطهریشناسی۸.mp3
36.83M
📌مطهری شناسی
جلسۀ ۸ | سطحبندی آثار و اصول حاکم بر سیر مطالعاتی
🎙سید مهدی موسوی
قم: جامعه الزهرا
۱۳۹۷
✓ ادامهٔ ملاکات دستهبندی آثار
▫️از نظر زمان و دورهٔ ارائهٔ بحث توسط استاد؛
الف) دهۀ ۳۰: ناظر به اصلاح اخلاق فردی و اجتماعی؛
ب) دهۀ ۴۰: ناظر به نهادها و سازمانهای اجتماعی؛
ج) دهۀ ۵۰: ناظر به طراحی مدینۀ فاضلۀ اسلامی و تولید نظامات اجتماعی؛
▫️از نظر سطح علمی مباحث؛
الف) آثار نظریهپردازی؛
ب) آثار گفتمانسازی؛
▫️از نظر موضوعات؛
✓ سطحبندی آثار استاد
▫️سطح عمومی؛
▫️سطح تخصصی؛
▫️سطح پژوهشی؛
✓ اصول حاکم بر نظامِ آموزشی سیر مطالعاتی شهید
▫️اصل تدریج؛
▫️اصل تقدم کیفیت بر کمیت؛
▫️اصل درک روح کلام استاد (نظام فکری)؛
▫️اصل تطابق با زمان و مسائل مورد نیاز؛
▫️اصل تقویت روح حقیقتجویی و استقلال فکری؛
▫️اصل اجتهاد در آثار؛
▫️اصل عدم جمود بر آثار؛
▫️اصل استادمحوری به دو نحو استادتدریس و استادمشاور؛
▫️اصل ورود به حوزههای تخصصی شهید؛
https://eitaa.com/usul121/1016
مطهریشناسی۹.mp3
21.86M
📌مطهری شناسی
جلسۀ ۹ | مهارتهای فراگیری و آموزش آثار
🎙سید مهدی موسوی
قم: جامعه الزهرا
۱۳۹۷
✓ مهارتهای کتابشناسی
✓ مهارتهای کتابخوانی
✓ مهارتهای مباحثه
✓ مهارتهای مشاوره، تدریس و تحقیق
✓ مهارتهای چکیدهنویسی
✓ چگونگی گفتمانسازی
✓ جذب و شاخصههای آن
https://eitaa.com/usul121/1017
مطهریشناسی۱۰.mp3
32.97M
📌 مطهری شناسی
جلسۀ ۱۰ | نکات الزامی در سیر مطالعاتی
🎙سید مهدی موسوی
قم: جامعه الزهرا
۱۳۹۷
✓ رعایت ۳ نکتۀ الزامی در آثار
▫️ به دستآوردن منطق درونی بحث؛
▫️کشفکردن رابطهٔ میان آثار؛
▫️ توجه به تخصص مربوط به کتاب؛
⬅️ نتیجه: رعایتنکردن نکات مذکور مساوی نرسیدن به نظام فکری
https://eitaa.com/usul121/1018
طرح.pdf
2.21M
📌سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری
نوشته: سید مهدی موسوی
تهیه شده در سال ۱۳۹۷
#شهید_مطهری
#مطهری_شناسی
°•°•🌺🌷•°•°🌿🌱•°•°
❇️#از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی
https://eitaa.com/usul121/1020
📌 آغاز مطالعهی آثار شهید مطهری در ماه مبارک رمضان
با توجه به درخواست برخی از دوستان و اعضای کانال
انشاءالله بنا داریم در این کانال از امروز تا پایان ماه مبارک رمضان هرشب یک صوت کوتاه در حدود ۱۵ دقیقه در معرفی برخی از آثار استاد شهید مطهری شرح مجموعه کتاب #مقدمهای_بر_جهانبینی_اسلامی بارگذاری شود.
ابتدای یک صوت دربارهی نحوهی خوانش کتاب #داستان_و_راستان، #حکمتها_و_اندرزها و #گفتارهای_اخلاقی ارائه میشود تا در ایام ماه مبارک عزیزان از مباحث معنوی و اخلاقی استاد مطهری بیشتر بهرهمند شوند.
پس از آن وارد شرح مختصر کتاب مهم و اثرگذار #انسان_و_ایمان خواهیم شد.
#شهید_مطهری
#سیر_مطالعاتی
#انسان_و_ایمان
✍ سید مهدی موسوی
°•°•🌺🌷•°•°🌿🌱•°•°
❇️#از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی
https://eitaa.com/usul121/1022
روش مطالعه آثار شهید مطهری، مرحله اول.mp3
13.78M
📌 روش مطالعه آثار استاد مطهری
مرحله اول: سبک زندگی ایمانی با رویکرد نظام جامع اندیشه اسلامی
❇️ کتابها:
#داستان_و_راستان
#حکمتها_و_اندرزها
#خطابههای_اخلاقی
🎙 استاد: سید مهدی موسوی
۱۳ بهمن ۱۴۰۲
۲۴ دقیقه
°•°•🌺🌷•°•°🌿🌱•°•°
❇️#از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی
https://eitaa.com/usul121/1023
1.11M
📌 معرفی اجمالی کتاب داستان و راستان
⏰۴دقیقه
🎙سید مهدی موسوی
✔️جایگاه و اهمیت کتاب داستان راستان
✔️هدف استاد مطهری از نگارش این کتاب
✔️اهمیت مقدمه کتاب
سییر_مطالعاتی
#شهید_مطهری
#داستان_و_راستان
°•°•🌺🌷•°•°🌿🌱•°•°
❇️#از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی
https://eitaa.com/usul121/1024
📌 ابعاد استثنایی علامه شهید مطهری از منظر امام خمینی (ره)
بخش اول:
بسم اللّه الرحمن الرحیم
سالروز شهادت شهیدی مطهر است که در عمر کوتاه خود اثرات جاویدی به یادگار گذاشت که پرتوی از وجدان بیدار و روح سرشار از عشق به مکتب بود. او با قلمی روان و فکری توانا در تحلیل مسائل اسلامی و توضیح حقایق فلسفی، با زبان مردم و بیقلق و اضطراب، به #تعلیم و #تربیت جامعه پرداخت.
آثار قلم و زبان او #بیاستثنا آموزنده و روانبخش است و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت نشأت می گرفت، برای عارف و عامی سودمند و فرحزا است امید آن بود که از این #درخت_پرثمر، میوههای علم و ایمان بیش از آنچه به جا مانده، چیده شود و دانشمندانی پربها تسلیم جامعه گردد. معالأسف دست جنایتکاران مهلت نداد و جوانان عزیز ما را از ثمرۀ طیبۀ این درخت برومند محروم نمود، و خدای را شکر که آنچه از این استاد شهید باقی است، با محتوای غنی خود #مربی و #معلم است.
مرحوم شهید استاد مرتضی مطهری به ابدیت پیوست، خدایش با رحمت خود با موالیانش محشور فرماید.
روحاللّه الموسوی الخمینی
°•°•🌺🌷•°•°🌿🌱•°•°
❇️#از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی
https://eitaa.com/usul121/1025
📌 ابعاد استثنایی علامه شهید مطهری از منظر امام خمینی (ره)
بخش دوم:
مرحوم آقای مطهری یک فرد بود، جنبه های مختلف در او جمع شده بود و خدمتی که به نسل جوان و دیگران مرحوم مطهری کرده است، #کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، #بی_استثنا، #همه آثارش خوب است. و من کسی، دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم #بیاستثنا آثارش خوب است. ایشان #بیاستثنا آثارش خوب است، #انسان_ساز است؛ برای کشور خدمت کرده، در آن حال خفقان خدمتهای بزرگ کرده است این مرد عالیقدر. خداوند به حق رسول اکرم او را با رسول اکرم محشور بفرماید. و خداوند همه شهدای ما را ان شاء الله رحمت بفرماید. (صحیفه امام؛ ج 16، ص 242)
°•°•🌺🍀•°•°🌷🌱•°•°
❇️#از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی
https://eitaa.com/usul121/1026
شرح انسان و ایمان ج۱.mp3
8.89M
📌شرح کتاب انسان و ایمان استاد شهید مطهری
🎙 سید مهدی موسوی
جلسه اول: فرق انسان با حیوان
۱۶ دقیقه
21 اسفند ۱۴۰۲
شب اول رمضان
#انسان_و_ایمان
°•°•🌺🍀•°•°🌷🌱•°•°
❇️#از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی
https://eitaa.com/usul121/1027
شرح انسان و ایمان ج۲.mp3
9.21M
📌شرح کتاب انسان و ایمان استاد شهید مطهری
🎙 سید مهدی موسوی
جلسه دوم: انسانیت و حرکت تکاملی جوهری انسان
۱۶ دقیقه
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ شب دوم رمضان المبارک
#انسان_و_ایمان
°•°•🌺🍀•°•°🌷🌱•°•°
❇️#از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی
https://eitaa.com/usul121/1028
4.15M
📌شرح کتاب انسان و ایمان استاد شهید مطهری
🎙 سید مهدی موسوی
جلسه سوم: هماهنگی علم و ایمان در پیشرفت و تکامل انسان
۱۵ دقیقه
۲۳ اسفند ۱۴۰۲ شب سوم رمضان المبارک
#انسان_و_ایمان
°•°•🌺🍀•°•°🌷🌱•°•°
❇️#از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی
https://eitaa.com/usul121/1029
نگاهی حقوقی به ماجرای درمانگاه
«نسرین مقیمی، حقوقدان»
ماجرای درمانگاه قرآن و عترت قم که تصاویر آن سر از «اینترنشنال» درآورد، تحلیلها و واکنشهای متفاوتی را به همراه داشته که باتوجه به مبهم بودن زوایای مختلف واقعه، صحت و اصالت بسیاری از این تحلیلها محل تردید است.
اما در این میان، نظرات تکبعدی برخی حقوقدانان اعجابانگیز است؛
چرا که فارغ از هر علتی، پرخاش و ناسزاگویی در برابر یک فرد از آحاد جامعه که واکنشی از خود نشان نمیدهد، وفق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی بخش - تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده - با هر انگیزهای که باشد قابل پذیرش نیست و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است: «توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، [مستوجب] جزای نقدی درجه ۶ خواهد بود».
حال اگر فرد روحانی اقدام به تصویربرداری از جرم مشهود «کشف حجاب» نکرده باشد که اتهام خانم هتاک به واسطه ایجاد اخلال در نظم عمومی مشدد هم میشود.
اما اگر روحانی واقعاً اقدام به تصویربرداری کرده باشد، براساس تبصره ۱ ماده ۴۵ آیین دادرسی کیفری - که اشعار دارد: «چنانچه جرایم موضوع بندهای (الف)، (ب)، (پ) ماده۴۵ و (ت) ماده (۳۰۲) قانون آیین دادرسی کیفری به صورت مشهود واقع شود، در صورت عدم حضور ضابطان دادگستری، تمام شهروندان میتوانند اقدامات لازم را برای جلوگیری از فرار مرتکب جرم و حفظ صحنه جرم به عمل آورند» - عملی متعهدانه و در راستای حفاظت از حریم اخلاقی جامعه انجام داده است.
بنابراین، آن خانم نه تنها حقی برای هتاکی نداشته بلکه باید به مطالبه عملی اجرای قانون توسط فرد روحانی تمکین میکرد؛ زیرا عمل کشف حجاب در اماکن عمومی حسب تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات محکوم است: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه و یا از ۲میلیون تا ۱۰میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد». همچنین، باتوجه به نوع اعتراض آن خانم به تصویربرداری از کشف حجابش توسط فرد روحانی، داشتن علم به جرم بودن عمل حرام کشف حجاب توسط ایشان محرز است و بر این اساس، مرتکب جرم توهین هم شده است.
در این میان سعه صدر فرد روحانی و در اختیار قرار ندادن تلفن همراهش به آن خانم، به باور قانونگذار رفتاری ستودنی است؛ چرا که از گسترش درگیری جلوگیری کرده است. اما در این میان، تذکر ندادن به موقع مأموران حراست درمانگاه نسبت به وقوع کشف حجاب و حضور نیافتن بهنگام آنان در صحنه هتاکی خانم و عدم حراست دقیق از حریم اطلاعاتی دوربینهای مداربسته، تخلف اداری به شمار میرود و اگر انگیزه همکاری با دول متخاصم از سوی فردی که فیلم را منتشر کرده احراز شود، بر اساس ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی، مجرم نیز شناخته خواهند شد.
بنابراین باید توجه داشت، این نگاه که فرد به واسطه شرایط یا تصوراتش مجاز به انجام عمل مجرمانه است، اگر به جامعه رسوخ پیدا کند، هر سارق، مختلس، قاتل و مرتکبی، عمل مجرمانه خود را به واسطه فقر یا حالات روانیاش توجیه میکند و به خود اجازه میدهد نظم اجتماعی را برهم بزند. از این رو، مصلحان حقیقی جامعه و عالمان حقوق نباید اجازه دهند تفاسیر شخصی از قانون یا نگاه سیاسی، فصلالخطاب بودن قانون را زیر سؤال ببرد و قانونمداران را از مطالبه اجرای قانون دلسرد و قانونگریزان را به اشاعه قانونگریزی دلگرم کنند.
کما اینکه لزوم مقابله با برهمزنندگان نظم و امنیت جامعه در هر سطح و میزانی در قواعد شرعی نیز مشهود است و نباید اجرای اصول صحیح قانونی و شرعی را به واسطه یک نابهنجاری ملغی نمود.