eitaa logo
عقلانیت انقلاب اسلامی
857 دنبال‌کننده
426 عکس
168 ویدیو
51 فایل
انقلاب اسلامی به زعامت امام خمینی، محصول حکمت والهیات اجتماعی متفکران انقلاب اسلامی است که نمونه‌ی آن کتاب‌های «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی و شهید مطهری و «طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن» اثر آیت الله خامنه‌ای است. https://eitaa.com/Taha_121
مشاهده در ایتا
دانلود
آغاز انحراف آقای منتظری (تفسیرهای جدید از مبانی انقلاب و تغییر منطق حجیت) ⚜تبیین 🔹برخی از افراد فکر می کنند انحراف آقای منتظری پس از افشای قضایای مهدی هاشمی معدوم بود؛ اما باید دقت کنیم ریشه این انحراف را باید در نگاه های تند انقلابی او در پیش از انقلاب و حمایت از مجاهدین خلق دانست. مواضع تند و تیز آقای منتظری در سالهای اولیه انقلاب در عین همکاری با پدران مجاهدین خلق یعنی نهضت آزادی زمینه زاویه گرفتن تدریجی و غیر آشکار فکری و عملی وی را فراهم کرد. 🔹این تغییر تدریجی در مباحث وی در باب ولایت فقیه و کتاب مشهور فی ولایة الفقیه به صورت یک مبنای فکری و اجتهادی خود نمایی کرد البته وی درصد حمایت و تبیین نظری انقلاب و حاکمیت اسلامی و ارائه مبنایی جدید و مقبول از ولایت فقیه بود و به همین جهت این تفاوت مبنا، در دهه شصت چندان جدی تلقی نشد، در عین حال خیلی هم مورد اقبال انقلابیون قرار گرفت و به همین جهت این کتاب به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی شناخته شد و همگان به تعریف و تمجید آن پرداختند. 🔹 آقای منتظری در مباحث ولایت فقیه، برخلاف همه فقهای پیشین ، با هدف کارآمدی بیشتر در مناسبات و معادلات اجتماعی و سیاسی، مبنای جدیدی را اتخاذ کرد که مبتنی بر ادبیات علوم سیاسی مدرن و مبتنی بر مفهوم است. 🔹 نظریه وکالت اگر چه ادبیات جدید و نوینی برای دفاع از انقلاب و ولایت فقیه تلقی شد و همه ها و از آن استقبال کردند و آقای منتظری را نظریه پرداز محوری معرفی کردند اما به تدریج مشخص شد که مبنای جدید، چندان هم که فکر می کردند به نفع انقلاب و تبیین ولایت فقیه ختم نشد و خود آقای منتظری براساس همین مبنا و دروس، به تقابل با ولی فقیه زمان و استاد خود یعنی حضرت امام خمینی رسید و مهمترین جریان مخالفت با انقلاب اسلامی، مکتب امام خمینی و ولایت فقیه در امتداد جریانهای مجاهدین خلق و نهضت آزادی را راهبری کرد. و بسیاری از مغرضان و مخالفان پشت نظریه و تلاشی مخفی شدند که در آغاز برای دفاع از انقلاب و ولایت فقیه طراحی شده بود. ⚜ عبرت 🔹 از این جریان می توان درس گرفت که هر تلاشی برای دفاع و تبیین انقلاب اسلامی و ولایت فقیه باید مبتنی بر دستگاه فکری عالمان و حکیمان و فقیهان تراز حوزه های علمیه باشد و ریشه در حکمت اسلامی و فقه جواهری حقیقی داشته باشد و هرگونه از این ادبیات علمی و روش فقاهتی هر چند با هدف تبیین و دفاع انقلاب و ولایت فقیه و برای توسعه اجتماعی و راهبری مناسبات و معادلات اجتماعی باشد می تواند در جهت خودش مدیریت شود و به خطر بزرگی برای انقلاب و حاکمیت دینی تبدیل شود. 🔹 امروز نیز برخی از جریانهای انقلابی و فعال در حوزه و دانشگاه در تلاشند با تغییر منطق حجیت و روش استنباط در فقه و حکمت اسلامی را از اساس تغییر دهند و منطق و روش دیگری را جانشین کنند هدف این افراد نیز طراحی دستگاه فکری جدید برای تفاهم اجتماعی و کارآمدی دین در مناسبات و معادلات اجتماعی است. که به نظر می رسد این جریانها نیز است که انقلابیون دهه شصت با آن مواجه شدند. ⚜نکته 🔹این به معنای مخالفت با تکامل روش فقاهت و حکمت و جلوگیری از هر گونه نواندیشی و اجتهاد روشمند نیست. بلکه نوآوری و اجتهاد همواره امر مطلوب و ضروری است به شرط آنکه در منطق حجیت و روش استدلال و استنباطی باشد که دو طول هزار و چهارصد سال گذشته توسط فقها و حکما تحت پرتو معارف قرآن و اهل بیت(ع) تدوین و تکامل یافته است. 🔹نوآوری های امام خمینی، علامه طباطبایی، شهید مطهری و آیت الله خامنه ای نمونه عالی و کاملی از نوآوری های عمیق و بزرگی است که موجب تکامل و تفاهم اجتماعی شد و دین را وارد مدیریت اجتماعی و دخیل در مناسبات و معادلات اجتماعی کرد بدون آنکه گرفتار تغییر مبنا و تعویض منطق حجیت و روش استنباط و عدول از حکمت اسلامی و فقه جواهری شود.
🛑📸 انتشار تصاویر دیده‌نشده از رهبر انقلاب و شهید فخری‌زاده/ بمناسبت افتتاح کارخانه واکسن‌سازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• بعد یک وقتی به مقصود رسید می گویند شما نوبتتان تمام شده الدنيا مَزرَعةُ الآخِرَةِ هر گونه خود را که ساختی درست کردی خودت را و این نشئه برای این است که ما خودمان درست بسازیم شما وقت تان به سر آمده است به سوی رهسپار هستید و دیگر ما یعنی هستیم که هستیم دیگر زوال و و و اضمحلال و بوار و نابودی و این ها راه ندارد در حریم وجود ما و بعضی تعبیرات که شایع هست عرض کردیم این طوری نباشد که نیست صورت آیات و روایات نیست که فلانی فوت کرده فوت تباه شدن است هیچ کس نمی کند وفات است اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ و توفی اخذ شئ است به تمامه مثلا یک مشت گندم این جا هست آدم دستش را باز می کند اگر تمام این دانه های را زده جمع کرده توفی کرد حالا يَتَوَفَّاكُمْ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ آن شیئیت شئ که حقیقت است آن توفی می شود همه گرفته می شود به سوی عالم دیگر آنی که اینجا مانده است انسان نیست قشری است لباسی است که این جا می گذارد قشرهای دیگر را این جا می گذارد آنی که حقیقت شماست تشخص شماست واقعیت شماست او را توفی کرد اخذ به تمام کرد بله انسان حالا دیگر ابدی هست هستیم که هستیم و هرگونه خودمان را ساختیم و شب و روز داریم خودمان را می سازیم و ما کاری مهم تر از خود سازی نداریم و ساختن ما این است که این دو تا بال علم و عمل را بپروارنیم و به صورت انسان محشور بشویم و انسان بوده باشیم.
📌عوامل تضعیف دولت‌ها قال امیرالمؤمنین (علیه السلام): 🔹يُسْتَدَلُّ عَلَى إِدْبَارِ اَلدُّوَلِ بِأَرْبَعٍ: تَضْيِيعِ اَلْأُصُولِ وَ اَلتَّمَسُّكُ بِالْفُرُوعِ وَ تَقْدِيمِ اَلْأَرْذَالِ وَ تَأْخِيرِ اَلْأَفَاضِلِ 🔸 چهار چيز منشا سقوط دولت ها به شمار مي آيد: ۱. ضايع کردن مسائل اساسي و اصولي؛ ۲. چسبيدن به مسائل جزئي و فرعي؛ ۳. مقدم ساختن افراد پست و فرومايه؛ ۴. کنار زدن و به تاخير انداختن افراد شايسته. (غررالحکم و دررالکلم جلد ۱ صفحه ۸۰۰)
تعامل متقابل فلسفه و اصول فقه از منظر شهید سید محمّدباقر صدر نویسنده: سید مهدى موسوى منبع: معرفت 1388 شماره 140  کلید واژه ها: فلسفه فلسفه زبان علم اصول اخباریگرى سید محمدباقر صدر چکیده ارتباط میان علوم و تغذیه آنها از یکدیگر در گسترش معرفت‌هاى بشرى امرى حیاتى است و در تدوین تاریخ علم و فلسفه راهگشا و اثربخش. ارتباط میان فلسفه و اصول فقه، به عنوان دو علم عقلانى و محورى در تمدن اسلامى موجب آثار و جریانات مهم فکرى و سیاسى شده است. از این‌رو، تبیین این مسئله براى آینده هر دو علم و تحلیل فلسفه آنها نکته‌اى اساسى است. این مقاله با رویکرد تحلیلى به تبیین آراء شهید سید محمّدباقر صدر از اصولیان بزرگ و فلسفه معاصر اسلامى در این موضوع مى‌پردازد. از نظرگاه شهید صدر، فلسفه نقش عمده‌اى در تحولات اخیر علم اصول و گسترش آن در دوره سوم حیات علم اصول داشته است. وى تأثیر فلسفه را در علم اصول در پیروزى اصولیان بر اخباریگرى، تأسیس مکتب وحید بهبهانى و طرح مسائل جدید در علم اصول دانسته است. از سوى دیگر، علم اصول نیز در طرح برخى مباحث فلسفى همچون معرفت‌شناسى و زبان‌شناسى بر فلسفه تقدم داشته است و در نهایت، این علم پاسخگوى برخى مسائل تحلیل زبانى است که از سوى فیلسوفان تحلیلى غرب بیان شده است. اصل مقاله تعامل متقابل فلسفه و اصول فقه از منظر شهید سید محمّدباقر صدر http://ensani.ir/fa/article/70416/%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%85%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D9%88-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%91%D8%AF%D8%A8%D8%A7%D9%82%D8%B1-%D8%B5%D8%AF%D8%B1
📌پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی بسم الله الرحمن الرحیم. ▪️با تاسف خبر درگذشت عالی‌مقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ▪️ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم و از علمی و عملی و پرسابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند. ▪️در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذه‌ی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار میرفتند. سالها در رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند. ▪️و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از و خود مطلع و بهره‌مند می‌ساختند. ▪️قریحه‌ی شعری، حافظه‌ی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. ▪️رحلت ایشان برای جامعه‌ی علمیِ دینیِ کشور مایه‌ی است. ▪️اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه‌ی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. ✍️سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥احوال جویی رهبر انقلاب از «محمد کاسبی» بازیگر معروف سینما 🔹رهبر معظم انقلاب از احوال آقای کاسبی جویا شدند و ضمن آرزوی سلامتی برای این هنرمند، چفیه خود را از شانه هایشان بر می‌دارند و به نشان یادبود به همراه پیغامی می‌فرستند که؛ به آقای کاسبی بگویید برایشان دعا می‌کنم. 🔻مدتی است که محمد کاسبی هنرپیشه با سابقه کشورمان به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده و با بیماری دست و پنجه نرم می‌کند، او به واسطه ایفای نقش‌های مختلف در اذهان عمومی محبوب و ماندگار است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 تمجید استاد مطهری از کتاب «منتخب الاثر» اثر آیت‌الله العظمی صافی(ره) و علم و فضل ایشان تمجید استاد مطهری در نیم قرن پیش (۱۳۴۹) از کتاب «منتخب الاثر» اثر آیت‌الله العظمی صافی(ره) و علم و فضل ایشان
🔺اخباری گری و نواشعری و عمل گریزی را جدی بگیریم بزرگترین خطر جامعه ماست. از آنچه فکر می کنید به شما نزدیکترند
📌برنامه آمريکاييها براي فاسد کردن دنيا استاد شهید مطهری: 🔸يکي از گناهان بسيار بزرگ که قرآن وعده «عذاب اليم» براي آنها داده است اين است که کسي يا کساني بخواهند خودِ فحشا را در ميان مردم رايج کنند. هستند کساني که عملًا مروّج فحشا هستند، حال يا به حساب پول‌‌‌‌‌پرستي و يا از روي اغراض ديگري، که غالباً در عصر ما اين اغراض، اغراض استعماري است؛ مي‌‌‌‌‌خواهند فحشا در ميان مردم زياد شود، چرا؟ براي اينکه هيچ چيزي براي سست کردن عزيمت مردانگي مردم به اندازه شيوع فحشا اثر ندارد. اگر شما بخواهيد فکر جوانان يک مملکت را از مسائل جدي که منافع استعمار را به خطر مي‌‌‌‌‌اندازد منصرف کنيد تا هيچ وقت فيلشان ياد هندوستان نکند راهش اين است که هرچه دلتان مي‌‌‌‌‌خواهد مشروب فروشي اضافه کنيد، کاباره زياد کنيد، زنانِ هرجايي زياد کنيد، وسائل تماس بيشتر دخترها و پسرهاي جوان را اضافه کنيد تا اينها دائماً دنبال سرگرميهاي عيش و نوش باشند و دنبال مسائل جدي نروند. به همان اندازه که هروئين و ترياک نيروي جسمي و روحي طبقه جوان را تباه مي‌‌‌‌‌کند، اراده را از مردم مي‌‌‌‌‌گيرد يا آن را سست مي‌‌‌‌‌کند و مردانگي و احساس کرامت و شرافت را از بين مي‌‌‌‌‌برد، به همان اندازه فحشا اين کار را مي‌‌‌‌‌کند. 🔹آمريکاييها که يک برنامه عمومي براي فاسد کردن همه دنيا دارند برنامه‌‌‌‌‌شان همين است: فحشا را زياد کنيد، ديگر خيالتان از ناحيه مردم راحت باشد. مي‌‌‌‌‌گويند مدير يکي از مجلات به نام «اين هفته» گفته است: «کاري خواهم کرد که تا ده سال ديگر يک دختر ده سال به بالاي باکره در تهران پيدا نشود.» اينها روي برنامه و حساب است. اسلام که در مسئله عفاف اين‌‌‌‌‌همه تأکيد مي‌‌‌‌‌کند براي چيست؟ يک شب درباره فلسفه عفاف صحبت کردم. يک فلسفه عفاف اين جهت است که نيروهاي انساني در وجودها ذخيره شود. شايد کسي باور نکند که نيروي اراده انساني از مجاري پايين تنه هم خارج مي‌‌‌‌‌شود؛ ولي اينچنين است. آشنایی با قرآن ج۴ ص۵۳
🎾محورها و سرفصلهای آموزشی جریان شناسی فکری نگارش: سید مهدی موسوی 🖌سر فصل های مبانی جریان شناسی 1. تعریف جریان شناسی 2. اهمیت جریان شناسی تاریخی (توجه قرآن به عبرت گیری از تاریخ / شناخت جریانهای فکری / طبقه بندی افراد ذیل جریانهای فکری و امامان فکری) 3. آثار جریان شناسی فکری 4. معرفی مهترین کتابها 🖌سرفصل های تحلیل اجتماعی در قرآن 1. توجه قرآن و معارف اسلامی به جامعه و نقش جامعه در سعادت انسان 2. عناصر اجتماعی و پیچیدگی های جامعه 3. تنوع اقشار و طبقات فکری و فرهنگی در اجتماع (کفار / مشرکان / منافقین و... / ناکثین ، مارقین، قاسطین و ...) 4. بایسته های فهم جامعه و تحلیل آن برای کسب بصیرت اجتماعی و عقلانیت اجتماعی 🖌سرفصل های آموزشی جریان شناسی فکری 🥇بخش اول: جریانهای فکری دوره قاجار تا نت امام 1. جریان منورالفکری (ملکم خان / طالبوف / آخوند زاده) 2. جریان اجتهاد و احیای فکر دینی (میرزای شیراز، سید جمال الدین اسدآبادی مدرسه فلسفی تهران) ۳. مبانی فکری جریانهای روشنفکری در مشروطه و مبانی فکری اختلافات فکری و مبنایی در مشروطه (مشروطه غربی / مشروطه ایرانی / مشروطه مشروعه) 4. مبانی فکری جریانهای مارکسیتی در ایران (حزب توده / گروه 53 نفر و تقی ارانی) 5. مبانی فکری مصدق و جبهه ملی و اختلاف آنها با آیت الله کاشانی 6. مبانی فکری فدائیان اسلام 🥈بخش دوم: جریان شناسی مبارزات و حرکت های انقلابی ۱. جریان فکری امام خمینی و روحانیت ۲. جریان فکری نهضت آزادی ۳. جریان فکری دکتری شریعتی و گروه های مسلمان متاثر از مارکسیسم ۴. جریان فکری سازمان مجاهدین خلق ۵. جریان فکری انجمن حجتیه 🥉بخش سوم: جریان شناسی بعد از انقلاب ۱. جریان دولت موقت و بنی صدر (غرب گرایی) ۲. جریان فکری دولت موسوی و حامیان آنها (تفسیر مبارزاتی و مارکسیستی از فقه پویا) ۳. جریان فکری شورای نگهبان و جامعه مدرسین (حمایت از فقه سنتی) 4. جریان فکری احمد فردید (غرب ستیزی فلسفی) 5. جریان فکری سروش و شبستری (روشنفکری دینی غرب گرا) ۶. دفتر فرهنگستان علوم اسلامی (غرب ستیزی کلامی) ۷. جریان اجتهادی تولید علوم انسانی اسلامی و جنبش نرم افزاری (شهید مطهری، حضرت اقا، ایت الله جوادی، علامه مصباح، علامه جعفری و ... ) 🖌تاریخ تحولات ایران معاصر ۱. جنگ های ایران و روس ۲. نهضت تنباکو ۳. نهضت مشروطه ۴. اختلافات در مشروطه ۵. رضاخان و مبارزه با دین و جریان فکری حوزه و روحانیت ۶. جنگ جهانی اول و دوم و تاثیر سیاسی و اقتصادی بر ایران ۷. جریان مارکسیسم و حزب توده ۸. حرکت فرهنگی علمای شیعه و نوزایی حوزه علمیه قم ۹. تحولات نهضت امام خمینی ۱۰. تحولات نظام جمهوری اسلامی ایران 🖌غرب شناسی ۱. تاریخ غرب از یونان تا عصر جدید ۲. مبانی فکری رنسانس ۳. مبانی فکری لیبرالیسم ۴. مارکسیسم ۵. پست مدرنیسم
قال جواد الائمه (علیه السلام): مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإِنْ کانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ کانَ النّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ. هر که گوش به گوینده‌ای دهد به راستی که او را پرستیده، پس اگر گوینده از جانب خدا باشد در واقع خدا را پرستیده و اگر گوینده از زبان ابلیس سخن گوید، به راستی که ابلیس را پرستیده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سوم اسفند ماه سالروز صدور نامه تاریخی حضرت امام (ره) به حوزه‌های علمیّه و تعیین خط و مشی حوزه در ادامه و استمرار 🔹 این پیام را مثل یک مثل یک که انسان مکرّر بخواند، روحانیت و مردم بخوانند! 🔸 خود بنده بارها و بارها خوانده‌ام و اینها خداست بر قلب امام! انسان باید روی کلمه کلمه آن تأمل کند و التذاذ روحی و معنوی ببرد! https://eitaa.com/hekmat121
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی روز اول 👤با حضور حجت الاسلام سید مهدی موسوی 🔅موضوع: جریان شناسی عقلانیت اجتماعی در ایران معاصر 11 اسفند 1400 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰گزارش روز اول دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 🔅بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله علی الدوام الصلاة و السلام علی رسوله و اهل بیته الکرام ▫️باز خوانی عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی که در امتداد حرکت انبیا قرار دارد در آستانه گام دوم انقلاب امری ضروری و حیاتی است. البته باید توجه داشت که غرض از جریان شناسی جایگزین کردن آن با دانش نیست بلکه هدف جریان شناسی، طرح یک نقشه و بیان موقف ها و شخصیت های مهم برای سهل الوصول کردن دسته بندی و ارزشیابی است. ▫️سیمای کلی مباحث جریان شناسی عقلانیت اجتماعی را می¬توان در سه سطح چارچوب بندی کرد 1-تعریف عقلانیت اجتماعی ومفهوم شناسی 2-تطورات این مفهوم به خصوص در دنیای غرب 3-گونه شناسی عقلانیت ▫️برای تحقیق در این سه سطح از دو سبک و روش می توان استفاده کرد. در روش نخست که سبک متداول است ابتدا چارچوب های نظری مدرن، فهم و سپس براساس آن صورت بندی مدرن، به بازخوانی تراث اسلامی اقدام می شود. درحالی که در روش دوم که امثال شهید مطهری در پی به کار گیری آن بودند با تحقیق در تراث به صورت بندی مفهومی برآمده از آن خواهیم رسید و درنهایت میان صورت بندی اسلامی و مدرن به قضاوت می پردازیم. ▫️ایجازی از مطالب گام اول ◾️عقلانیت مصدر جعلی از عقل است و به حسب استعمال بر امر در نسبت با عقل و یا امر محصول عقل دلالت می کند. ◾️در نظر حکمت اسلامی عقل فصل ممیز انسان است که از یک سو تمایز ساز انسان از سایر حیوانات است و از سوی دیگرافق گشا و تعالی بخش گرایش ها و خواسته ها است. ◾️عقل یک حقیقت واحد متحد با نفس است که مشکک و ذو ابعاد است به همین جهت فهم معنای آن در یک کلام نیازمند بررسی هم نشینی و جانشینی (تعدد دال و مدلول) است. ◾️برای عقل به صورت عام می¬توان دو کار ویژه کلی نام برد که هر کدام در اموری خاص متعین می¬شوند الف- کار ویژه ادراکی ادراک واقعیت و معانی شبکه سازی معرفت سنجش و داوری آینده بینی و تفکر در باب آینده ب- کار ویژه تدبیری حد شناسی و کنترل قوی محاسبه گری و بهره وری از سرمایه ها فعال کردن اراده و ساخت جهان ◾️فطرت که همان میل و گرایش به کمال مطلق و تنفراز نقص است جهت بخش به عقل و راهبر زندگی است. ◾️در انسان و پیرامون آن سه جهان محقق است. الف- جهان واقعیت ب- جهان ذهن ج- جهان اجتماع ◾️عقل در نسبت با هر کدام از این سه جهان به یک نحو قابل تعریف است. در نسبت با جهان واقعیت درک کننده و فاهم است. در نسبت با جهان ذهن دانش آفرین است (حکمت های نظری وعملی). و در نسبت با جهان اجتماعی -مبتنی بر معانی جهان اول و دوم- سازنده است. ◾️بر این اساس سه معنا ازعقلانیت می¬توان ارائه کرد الف- دریافت حقایق و تصویر سازی از واقعیت (عقلانیت نظری) ب- تصویر سازی از آینده مطلوب و زندگی بهتر (عقلانیت اجتماعی) ج- روش مدیریت و به کار گیری بهینه ابزارها برای رسیدن به مطلوب (عقلانیت ابزاری) 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی روز دوم 👤با حضور حجت الاسلام سید مهدی موسوی 🔅موضوع: جریان شناسی عقلانیت اجتماعی در ایران معاصر 12 اسفند 1400 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰گزارش روز دوم دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 🔅بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله علی الدوام و الصلات والسلام علی رسوله و اهل بیته الکرام ▫️حجت الاسلام والمسلمین موسوی در دومین روز از سلسله مباحث جریان شناسی عقلانیت اجتماعی ایران معاصر به تبیین سیر تطور عقلانیت اجتماعی و گونه های عقلانیت به عنوان سطوح دوم و سوم بحث از جریان شناسی پرداختند. ▫️در سطح دوم یا همان سطح سیر تطور عقلانیت اجتماعی در غرب مدرن با ریشه یابی این نوع عقلانیت در تحولات قرون وسطی و به چالش کشیدن عقلانیت مسیحی در تدبیر انسان و جامعه توسط روشنگران از طیف های مختلف علمی، هنری و فلسفی در دوران پس از جنگ های صلیبی و سقوط قسطنطنیه به این نکته اشاره کردند که در فضای بعد از رنسانس،غرب به این نتیجه رسید که شهود و دین، قدرت مدیریت جامعه را ندارد. ▫️به اعتقاد استاد موسوی حکمت مدرسی و عقلانیت مسیحیت قرون وسطی ثمره انتقال حکمت مشائی با قرائت ناقص ابن رشدی به جهان غرب بود و به جهت اینکه در یک شبکه دانشی قرار نگرفت محکوم به زوال گشت. و این یک قاعده کلی است که هر عقلانیت باید شبکه دانشی متناسب با خود را تولید کند در غیر این صورت قادر به ادامه حیات نیست. ▫️اما عقلانیت مدرن مبتنی بر خرد خود بنیاد و تقلیل یافته به امر محسوس تجربه پذیر بیش از همه در تفکر کانت در یک صورت بندی فلسفی ارائه شد و درنهایت با عبور از شهود و کلیت، امور نامحسوسی چون خداشناسی و ارزش گذاری از دایره مفاهیم معقول خارج و به وجدان سپرده شد. ▫️استاد موسوی بعد از گذر از مباحث متاخرتر عقلانیت مدرن تا ایده های آنارشیستی و ارتباطی، شبکه ای از مولفه های پیشینی و عام را برای تعریف و تمایز عقلانیت ها برشمردند که عبارت اند از: ۱- برخورداری از یک پایگاه معرفتی ۲-تلقی روشن و آسیب شناسانه نسبت به وضع موجود ۳-تلقی روشن و نسبتا دقیق از وضع مطلوب ۴-طرحی برای خروج از موجود به سمت مطلوب 5-سطحی از کنش مستقیم و غیر مستقیم ▫️ایشان دوران قاجار را مقطع پیدایش مسأله عقلانیت در ایران معاصر دانستند که ریشه در حوادثی چون جنگ های ایران و روسیه و جدایی آذربایجان از ایران داشت. ▫️ایرانیان در این زمان نسبت به مدیریت جامعه و خود دچار سوال شده بودند. عقلانیت های اجتماعی در دوران پس از قاجار تا کنون را میتوان به اعتبار ایده ها و طرح های عملیاتی به هفت نوع تقسیم کرد و البته فارق از تقدم و تأخر رتبی و تاثیر و تأثرات اجتماعی و تنها با ملاک حرکت از عقلانیت بسیط به سمت پیچیده به گونه های ذیل اشاره نمود: ۱- عقلانیت مدیریت عمل گرا که از امیر کبیر آغاز و در افرادی چون سروش ده ۶۰ امروزی شد. اندیشه ای که میان علم و ارزش فارق می گذاشت و مشکل غرب را در ارزش می‌دانست و به دنبال آشتی دادن علم مدرن با ارزش اسلامی بود. ۲-عقلانیت مدرن و ابزاری که معتقد بود هر علم جهان معنایی خودش را خلق می کند و برای بهره مندی از علم مدرن باید سراپا غربی شد. ملکم خان، طالبوف و تقی زاده و جبهه ملی از این عقلانیت برخوردار بودند. ۳-عقلانیت دین ستیز و ضد سرمایه داری که در مکتب سوسیالیسم در پی پاسخ بودند و علم و دین را محصول ابزارهای مادی می‌دانستند. افرادی چون تقی آرانی و کانون نویسندگان در این طیف قرار دارند. ۴- عقلانیت سنتی-تصوفی که برای فرار از علم مدرن توسط بریکسون پایه گذاری شد و توسط رنه گنون در اندیشه اسلامی پی گرفته شد و با آرا سید حسین نصر وارد ایران شد. ۵-عقلانیت هویتی و انتقادی که در دو شاخه عدالت خواهانه و فلسفی دنبال می‌شود و در شاخه نخست افرادی چون سید منیر الدین هاشمی و شریعتی و سعید زیبا کلام قرار دارند، و در شاخه فلسفی می توان به فردیدی ها و سید جواد طباطبایی اشاره کرد. ۶- عقلانیت فقاهتی که به دنبال ارائه برنامه از طریق چارچوب فقه سنتی و حکم نگر بود و افرادی چون آخوند خراسانی، نایینی و شیخ فضل الله نوری تا اعضای جامعه مدرسین را می توان در این طیف قرار داد. ۷-عقلانیت جامع نگر، احیا گرانه که در آرا امام، علامه و شاگردان مکتب قم تجلی پیدا کرد و تلاش داشت در یک منظومه منسجم از جهان بینی تا کنش فردی امتداد پیدا کند. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
پاسخ به پرسش روشنگری،‌ امانوئل کانت.pdf
317.9K
🗂 فایل pdf کتاب پاسخ به پرسش روشنگری | امانوئل کانت 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @M_Zoha
▫️نهضت های صد سال اخیر ،شهید مطهری ◾️مقاله احیا فکر اسلامی |کتاب ده گفتار | شهید مطهری ▫️احیا تفکر اسلامی | شهید مطهری ◾️یادداشت های استاد مطهری ج 3 | ذیل موضوع احیاء فکر ▫️طرح کلی اندیشه اسلامی | حضرت آقا ◾️مواضع ما | حزب جمهوری اسلامی ▫️نقد تفکر مدرن، این ژیلسون ◾️پاسخ به پرسش روشنگری |کانت ▫️گفتارها | ماکیاولی ◾️جریان‌ها و سازمانهای مذهبی-سیاسی ایران | رسول جعفریان ▫️عقل و سیاست در اندیشه سیاسی ایران معاصر | سید محمد رضا شریعتمدار ◾️متن سخنرانی حضرت آقا در سازمان ملل در سال 65 ◾️نامه امام به گورباچوف 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
📚کتب پیشنهادی حجت الاسلام سید مهدی موسوی در حوزه عقلانیت اجتماعی 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
بیانات مقام معظم رهبری در مجمع عمومی سازمان ملل.pdf
272.5K
🗂 فایل pdf بیانات مقام معظم رهبری در مجمع عمومی سازمان ملل 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @M_Zoha