هدایت شده از جامعهشناسی انتقادی اسلامی
4_5830446975090163757.pdf
2.39M
کتاب «حدیث پیمانه»
پژوهشی در انقلاب اسلامی
حمید پارسانیا
@hparsania
کتاب «حدیث پیمانه» از نگاه رهبر انقلاب:
کتاب #حدیث_پیمانه نوشتهٔ شماست؟ کتاب بسیار خوبی است. مدتها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله میکردم و میگفتم:
«فرق فلسفهٔ ما با فلسفهٔ غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تاکنون) این است که فلسفهٔ غرب، همیشه یک دنباله و ادامهٔ اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است؛ اما فلسفهٔ ما ادامهٔ اجتماعی و سیاسی نداشته است.
حداکثرش به ادامهٔ تربیت فردی رسیده؛ والا اینکه فلسفهٔ ما بگوید شکل حکومت چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست، ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است، چنین ادامهای ندارد. در حالی که همهٔ این مبانی میتواند مبنای فلسفهٔ اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد.»
وقتی من ترتیب و فصلبندی کتاب شما را (البته همهاش را نخواندهام) نگاه کردم، دیدم این کار شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کردهاید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیدهاید.
این چیز باارزشی است. الحمدلله اینطور فکرها در جامعهٔ ما حضور دارد. از اینها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، درست است. باید متمسّک به مبانی بود.
بیانات رهبر انقلاب در دیدار هیئتمدیرهٔ دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم، ۲۹دی۱۳۸۰
منشور حوزه و روحانیت، ج۵، ص۳۱۰تا۳۱۱
@hparsania
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌احسنت بر این شیر زن ایرانی
نفس زدن در راه انقلاب اسلامي، موجب پایندگی انقلاب اسلامی است
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمیه
زمینههای نگارش منشور روحانیت.m4a
11.66M
📌زمینه های تاریخی نگارش پیام «منشور روحانیت» در سوم اسفند 1367
🎤سید مهدی موسوی
https://eitaa.com/usul121
1.06M
📌جایگاه روش تربیت در طرح #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
پاسخ سید مهدی موسوی به این پرسش:
سلام علیکم
طلبه درس خارج هستم در مورد نظام اندیشه سوال داشتم ممنون میشم پاسخ بدین.
جایگاه روش تربیت در این طرح چیه؟ خصوصا جهت کاربردی اون نه صرف تحلیل
اون هم به نسبت چهار سطح مطرح شده در طرح.
https://eitaa.com/usul121
آشنایی با نظام جامعه اندیشه.m4a
19.08M
📌 معرفی #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
🎤استاد: سید مهدی موسوی
مخاطب: استادان حوزه علمیه اصفهان
قم: ۴ اسفند (دوم شعبان) ۱۴۰۱
مجتمع دارالولایه جمکران
https://eitaa.com/usul121
📌خصوصيت نگهبانان دين خدا
صِفَةُ المُستَحفِظينَ لِدِينِ اللّه ِ
🔹رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : لا يَقومُ بِدِينِ اللّه ِ إلاّ مَن حاطَهُ مِن جَميعِ جَوانِبِهِ.
تنها آن كس [تواند] دين خدا را نگه دارد كه از همه سو به آن احاطه داشته باشد .
🔸عنه صلى الله عليه و آله : إنَّ دِينَ اللّه ِ تعالى لَن يَنصُرَهُ إلاّ مَن حاطَهُ مِن جميعِ جَوانِبِهِ.
دين خداوند متعال را هرگز يارى نرساند، مگر كسى كه از همه سو به آن احاطه داشته باشد.
🔹الإمامُ عليٌّ عليه السلام : إنّما المُستَحفِظُونَ لِدِينِ اللّه ِ هُمُ الذينَ أقامُوا الدِّينَ و نَصَرُوهُ ، و حاطُوهُ مِن جميعِ جَوانِبِهِ ، و حَفِظُوهُ على عِبادِ اللّه ِ و رَعَوهُ.
نگهبانان دين خدا همانانند كه دين را بر پا داشتند و يارى اش كردند و از همه سو آن را در ميان گرفتند و آن را براى بندگان خدا نگه داشتند و آن را پاس داشتند و رعايت كردند.
#نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
https://eitaa.com/usul121
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
کانال تخصصی با موضوع #امتداد_حکمت_و_فلسفه_الهی
بر پایه آثار و #اندیشه_های حکیمان و فیلسوفان انقلاب اسلامی:
❇️ حکیمان نسل اول انقلاب اسلامی:
📌امام خمینی
📌علامه طباطبایی
📌علامه شهید مطهری
📌آیت الله شهید بهشتی
📌آیت الله شهید صدر
📌علامه جعفری تبریزی
📌علامه مصباح یزدی
📌علامه جوادی املی
📌علامه سبحانی تبریزی
و
ایت الله العظمی امام خامنه_ای
❇️اهداف و موضوعات:
🔹چیستی امتداد حکمت و فلسفه
🔹روش شناسی امتداد حکمت و فلسفه
🔹معرفی اثار در مسیر امتداد حکمت و فلسفه
🔸معرفی امتدادگران حکمت و فلسفه از صدر اسلام تا انقلاب اسلامی
🔸پاسخ به شبهات منکران و تحریف گران امتداد حکمت الهی و فلسفه اسلامی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121📌
1.11M
📌 جایگاه روش تربیت در طرح #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
بخش دوم:
🎤پاسخ سید مهدی موسوی به این پرسشها:
در مورد نکته دوم که فرمودید این سوال:
آیا نظامات اندیشه در بستر نظام تربیتی و روش تربیتی مطرح شده؟
وروش شناخت ما از دامان این نظام و روش برخاسته؟
یا فقط روش شناخت ما استدلال و برهان است
در مورد نکته سوم هم این سوال:چگونگی پیاده شدن نظام اخلاقی در خانواده و جامعه؟
و تفاوت ونسبت بین نظام اخلاقی و نظام تربیتی؟
#نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
https://eitaa.com/usul121
994.9K
📌 نقش #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی در مطالعه بهتر آثار متفکران انقلاب
🎤پاسخ سید مهدی موسوی بر این پرسش:
حاج آقا در مورد اون مسئله ای که در مسجد حوزه چهار باغ مطرح کردم یک سوالی داشتم
اینکه چگونه می توانیم ان نظم جامع اندیشه را در سیر مطالعاتی حضرت اقا پیاده و اجرا کنیم ؟
خیلی ممنون
#نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
https://eitaa.com/usul121
859.1K
📌 نقش #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی در ورود طلاب به عرصه تولید علوم انسانی
🎤پاسخ سید مهدی موسوی به این پرسش:
با سلام
برای طرح نظام اندیشه اسلامی خدمتتون پیام میدم.
دنبال یه طرح هستم تا بتونم بر اساسش جلو برم برای رسیدن به تولید علوم انسانی اسلامی
امکانش هست لطف بفرمائین و در این باره راهنمایی بفرمائین 🙏🏻😊🌺
#نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
https://eitaa.com/usul121
1.87M
📌 نسبت #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی با اجتهاد
🎤پاسخ سید مهدی موسوی به این پرسش:
سلام علیکم
اعیاد شعبانیه مبارک باشه
إن شاالله همیشه در صحت و سلامت باشید.
یه سوال داشتم در مورد نظام اندیشه، اینکه
ما با خواندن آثار متفکرین اسلامی درسته که نظام فکری این متفکران را بدست می آوریم ولی ما در واقع یه شخصیتی می شوی که شبیه اون متفکر فکر میکنیم به عبارتی مقلد حساب می شوی و جایی برا اجتهاد ما باقی نمی ماند. و اینکه رسیدن به درجه اجتهاد با نظام جامع اندیشه در ارتباط هست و کمکی به اجتهاد ما میکند؟ و اینکه انسان خودش مجتهد بشود و به این امور دست پیدا کنه بهتر نیست به قول معروف سعی کنیم خودمان چشمه جوشان شویم و تولید کنیم..
ممنونم اگه پاسخ بدید🌺
#نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
#اجتهاد
https://eitaa.com/usul121
📌 محکمات
رسالت موسسه مطالعات اجتهاد بنیان محکمات تبیین و ترویج #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی براساس آثار متفکران انقلاب اسلامی است.
@mohkamatqom
1_3590255353.mp3
5.42M
🎙 | روایتگری حجتالاسلام والمسلمین حاج علیاکبری در معراج شهدای اهواز
📌 تاریخ و نظریه ها
💢 هر جامعه ای متناسب با نیاز های اجتماعی و فرهنگی اش علومی را تولید می کند و اگر جامعه ای توانسته است فرهنگی و تمدنی ایجاد نماید نشان از آن دارد که اندیشه هایی در باب انسان و جهان و طبیعت و روابط میان انسان ها و روابط انسان و طبیعت داشته است. علوم انسانی ، علومی اند که با تاریخ مرتبط اند، به کنش انسانی مرتبط اند، نیازمند به بحث نظری اند، نظری به معنی چارچوب مفهومی که از طریق آن چارچوب مفهومی و نظری می توان سخن از علوم انسانی تبیین کننده و توصیف کننده را داشت. در تمدن اسلامی مبتنی بر آیات قرآن و نیاز های جامعه، علومی ناظر به حیات انسانی و کنش انسانی شکل گرفت از جمله عرفان ، اخلاق عملی ، حکمت عملی و فقه که علم فقه موثر ترین این علوم بر کنش انسان بود و از عمومیت بیشتری در تبیین و توصیف و تجویز کنش انسانی بهره داشت .
⭕️ اما با ظهور مدرنیته و تحولات بزرگی مثل رنسانس ، شکاکیت نسبت به دین و فلسفه، انقلاب صنعتی ، انقلاب فرانسه، انقلاب آمریکا و شکل گیری جامعه مدرن اروپایی در آمریکا و تدوین قانون اساسی آمریکا، اندیشه و بنیان جدیدی در علوم انسانی ایجاد شد که بیشتر به منافع و طبیعت و زندگی انضمامی و روزمره انسان توجه داشت .این تلقی از حیات انسانی و مدرنیته و علوم برآمده از تحولات غربی، از اوایل قرن سیزدهم هجری وارد دنیای اسلام شد و انسان مسلمان با این تحولات آشنا شد که در مواجهه با تمدن غرب و مدرنیته برخی به سمت تقلید و ترجمه مطلق این آثار حرکت کردند، برخی به ستیز مطلق برخاستند و برخی هم بی خیال بودند ودغدغه ای نسبت به این مسئله نداشتند. اما جریان چهارمی با عنوان احیاء تفکر اسلامی و بیداری اسلامی شکل گرفت که از سید جمال الدین اسدآبادی و شاگردان او شروع شد و با دیگر متفکران و عالمان اسلامی ادامه یافت .
⭕️ این نهضت، نهضتی بود برای جمع اسلام و تجدد ، نهضتی برای اینکه انسان مسلمان در مواجهه با تحولات و بحران هایی که انسان متجدد با آن درگیر است مثل بحران های معرفتی ، الحاد ، سودگرایی و بحران های اخلاقی و دیگر مسائل آن، بتواند مواجهه ای منطقی و عالمانه و عاقلانه با تمدن و فرهنگ ومحصولات آن داشته باشند،که نه به تکفیر بیانجامد و غرب را شیطانی بدانند و نه مقهور غرب شده و به صحیح انگاری تمام گزاره های غربی قائل شوند.
⭕️ اندیشمندانی مثل سید جمال الدین اسدآبادی ، محمد عبده،سیدقطب ، اقبال لاهوری، شهید صدر ، شهید مطهری ، امام ، علامه و روشنفکران و مصلحان دیگری که تلاش های فراوانی در این زمینه داشته اند ، این گفتمان در باب احیاء تفکر اسلامی سعی کرده اند تا مسلمانان برخوردی عاقلانه و آگاهانه هم با مدرنیته و هم سنت اسلامی و میراث علمی تمدن اسلامی داشته باشند.
⭕️ جریانی که در آن هم تراث علمی تمدن اسلامی باز خوانی می شنود و هم یک مواجهه عمیق با قرآن و روایات وعقل اتفاق می افتد و یک دستگاه اجتهادی و منطقی سامان می یابد. از سوی دیگر یک مواجهه حکیمانه و اجتهادی و انتقادی با تراث بشری تمدن غرب و کشور های تابع تمدن غرب آغاز می کند . به تعبیر آیت الله خامنه ای یک مبادله فرهنگی میان اسلام و غرب برقرار میکند که به صورت اجتهادی سعی در تولید و تبیین معارف اسلامی در نسبت با نوآوری های جهان جدید هست دارد.
⭕️ ابتدای این جریان را می توان در سید جمال و شاگردانش دید ولی مراحل تکامل یافته آنرا باید در آثار حضرت امام وعلامه طباطبایی و شهید مطهری و اشخاص دیگری مثل شهید بهشتی، شهید صدر ، امام موسی صدر ، آقای جوادی وآقای مصباح دید و مراجعه کرد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
⭕️ و این کارها نوعا قبل از انقلاب شکل گرفته اند و بر اثر همین آثار بود که مردم و نخبگان باور کردند که اسلام برای ساخت جامعه ظرفیت و توان دارد و الا بدون تولید این نظریات، اعتماد به اسلام در مقابل مکاتب اجتماعی که مدعی داشتن تجویزات عملی در همه عرصه های زندگی بودند، ممکن نبود.
⭕️ اگر گام اول تولید علوم انسانی اسلامی را تاریخ قبل از مشروطه تا مشروطه بدانیم که از سید جمال الدین و شاگردانشان و در ادامه تنبیه الامه و تنزیه المله (با رویکرد فقهی)مرحوم نائینی و شذرات المعارف(با رویکرد حکمی و عرفانی) مرحوم شاه آبادی که در پی ارائه طرح اسلام و راهکار هایی برای حل مشکلات اساسی جامعه اسلامی بودند بدانیم.
⭕️ و گام دوم را از سال 1320 تا 57 داریم که خروجی دستگاه علوم انسانی اسلامی این تاریخ عبارت است از شکل گیری نظام اسلامی و قانون اساسی و ایجاد نهاد های مدیریتی مثل جهاد سازندگی و بسیج و سپاه و بعد مدیریت در حوزه بحران های موجود در این سالها به خصوص مدیریت فرقه ها و مذاهب و به مدیریت کشور در دفاع مقدس و …
⭕️ اما گام سوم این حرکت بعد از دفاع مقدس و ویرانی های آن و عقب ماندگی های ناشی از پهلوی و اختلافاتی که در حوزه سیاست و اقتصاد در مجموعه های دولتی شکل گرفت و شبهه پرانی های روشنفکران و غربگرایان، با محوریت مفهوم تمدن با هدایت و علمداری مقام معظم رهبری برداشته شد و مرحله جدیدی آغاز و نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری آشکارا شروع گردید.
⭕️ ایشان در اوایل دهه هفتاد این مسئله را مطرح کردند و در اواخر دهه هفتاد به خصوص در سال 79 در دانشگاه امیرکبیر بحث جنبش نرم افزاری را بیان کردند که یک جریان جدیدی در تولید علم و علوم انسانی در جامعه ما شکل داد و شاید نقطه مهم این تحول را در نامه ای که دانش آموختگان حوزه علمیه قم در سال 81 نوشتند و پاسخ رهبری به این نامه دادند می توان مشاهده کرد و این آغازی بر سومین دوره تولید علوم انسانی بود که تا کنون ادامه دارد.
⭕️ در این دوره آقای مصباح و آقای جوادی علمداران نظریات علوم انسانی اسلامی هستند و شاگردان ایشان و برخی دیگر از نویسندگان و سخنگویان در ادامه این جریان شروع به فعالیت هایی کرده اند و آثار ارزشمندی را تولید کرده اند.
⭕️ از جمله:
🔻 موسسه امام خمینی که توسط آقای مصباح در زمینه علوم انسانی اسلامی تاسیس شد.
🔻 مجموعه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که از سالهای 60 - 61 توسط آقای مصباح ایجاد شد و بعدا توسط شاگردانشان بخصوص آقای اعرافی سامان داده شد و در برخی از حوزه های علوم انسانی آثار خوبی تولید شده است.
⭕️ مجموعه دانشگاه باقرالعلوم که در حوزه علوم سیاسی و اجتماعی تلاش هایی کرده اند و با ورود آقای پارسانیاو برخی دیگر یک تحول خوبی در آن ایجاد شد و اندیشمندان زیادی تربیت شدند و جامعه المصطفی هم به آن پیوست.
🔻 در حوزه تهران هم 2 مجموعه را داریم که یکی دانشگاه امام صادق که با محوریت آیت الله مهدوی کنی وارد این فضا شدند و مجموعه دیگر هم پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با محوریت آیت الله رشاد آثار فاخری را تولید کرده اند.
🔻 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی هم از جمله پژوهشگاه های فعال است و در حوزه علوم سیاسی و قرآنی و علوم اجتماعی با محوریت تمدن سازی و الهیات خدمت کارهایی را انجام داده اند و روز به روز بر فعالیت های این مجموعه ها افزوده شده است.
🔻یک سری مجموعه ها ی دیگری هم وجود دارند اما نظریات شفاف و آثار خوبی نداشته اند و هم عرض این مجموعه ها نبوده اند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 تاریخ و نظریه ها
💢 هر جامعه ای متناسب با نیاز های اجتماعی و فرهنگی اش علومی را تولید می کند و اگر جامعه ای توانسته است فرهنگی و تمدنی ایجاد نماید نشان از آن دارد که اندیشه هایی در باب انسان و جهان و طبیعت و روابط میان انسان ها و روابط انسان و طبیعت داشته است. علوم انسانی ، علومی اند که با تاریخ مرتبط اند، به کنش انسانی مرتبط اند، نیازمند به بحث نظری اند، نظری به معنی چارچوب مفهومی که از طریق آن چارچوب مفهومی و نظری می توان سخن از علوم انسانی تبیین کننده و توصیف کننده را داشت. در تمدن اسلامی مبتنی بر آیات قرآن و نیاز های جامعه، علومی ناظر به حیات انسانی و کنش انسانی شکل گرفت از جمله عرفان ، اخلاق عملی ، حکمت عملی و فقه که علم فقه موثر ترین این علوم بر کنش انسان بود و از عمومیت بیشتری در تبیین و توصیف و تجویز کنش انسانی بهره داشت .
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 تاریخ و نظریه ما
💢 با اندیشه های امام و علامه وارد دوران جدیدی از مواجهه با غرب شدیم و این اندیشه ها زیرساخت های نوینی را در فلسفه و الهیات و معارف برای اسلام فراهم آورد مثلا در حوزه سیاست با توجه به فقه و حکمت اسلامی یک نظریه بنیادین در سیاست اسلامی توسط حضرت امام عرضه شد ومردم را نیز بر سر کار آورد و یک نظام جدید تاسیس نمودند و زمینه جدیدی هم برای تولید علوم انسانی اسلامی ایجاد شد .
⭕️ یا حضرت علامه در اصول فلسفه روش رئالیسم به نقد غرب و ایجاد بنیاد های جدیدی برای علوم انسانی پرداختند و حتی در تفسیر المیزان موارد زیادی از مسائل علوم انسانی را از دیدگاه اسلام بررسی کرده و از قرآن استخراج نموده اند.
🔻 مثلا در ذیل آیه 200 آل عمران و آیه 213 بقره ،دستگاه جامعه شناسی اسلام و روابط اجتماعی را به صورت جامع عرضه می کنند که بیش از 300 صفحه مطلب در رابطه جامعه شناسی اسلامی بیان کرده اند .
🔻یا مثلا شهید مطهری در حوزه حقوق زن و نظام خانواده ،فعالیتهای خوبی انجام داده اند.
🔻یا شهید صدر در بحث اقتصاد اسلامی کتاب اقتصادنا را به عنوان بنیاد جدیدی برای ساختار و مکتب اقتصاد اسلامی صورت داده است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢 رویکرد هایی که در حوزه تولید علوم انسانی مواجهه با تراث اسلامی و علوم غربی دارند را می توان در چهار دسته بندی ارائه داد:
⭕️ رویکرد اول:
رویکرد حضرت امام ، علامه و شاگردان و رویکرد متفکرین انقلاب اسلامی است
که در نسل اول،حضرت امام و حضرت علامه و شهید مطهری وحضرت امام خامنه ای و آقای مصباح و آقای جوادی و شهید صدر و علامه جعفری و شهید بهشتی را داریم و در نسل بعدی اندیشمندانی مثل استاد پارسانیا و استاد اعرافی استاد خسروپناه و آیت الله رشاد و آیت الله فرحانی...
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
⭕️ که قائلین به این نگاه معتقد اند برای تولید علوم انسانی اسلامی باید چند گام را برداریم:
🔻گام اول) میراث اسلامی ما اعم از فقه و اصول و فلسفه و عرفان و علوم دیگر را باید به صورت دقیق و عمیق بشناسیم تا به خوبی انها را به کار بگیریم. این علوم چارچوب و بنیان های اصلی حرکت ما را شکل می دهند و دستگاه معرفتی ما را سامان میدهند و زمینه را برای اینکه با علوم غربی یک مواجهه فعالانه و با رویکرد تبادل فرهنگی داشته باشیم و در نتیجه آن علوم را در تمدن اسلامی هضم کنیم فراهم میکند.همه این علوم اسلامی هم لازم اند و بی نیاز از هیچکدام نیستیم اما هر کدام نقشی دارد ، فلسفه ، زیرساخت را فراهم میکند، کلام چارچوب معرفت دینی را صورت بندی دقیق می کند، دانش اصول ،نقش روش شناسی اجتهادی برای تولید علم را ایفا میکند ، فقه و اخلاق و عرفان هم هرکدام به لایه ای از حیات انسانی توجه دارند و ناظر به کنش انسانی هستند. اگر بین همه این علوم یک جمع سالم اتفاق افتاد ما به یک سامانه و چارچوب جامع و بنیادین معرفتی دست پیدا میکنیم تا به چپ و راست منحرف نشویم به غرب و شرق و به تحجر نیفتیم ،دچار اخباری گری نشویم و مقهور تجدد نشویم و بعد از این مرحله به گام بعدی وارد شویم. در مثال بنای یک ساختمان ابتدا به یک نقشه کلی وجامع نیاز داریم و بعد طبق این نقشه، پی ریزی ستون های اصلی و چارچوب ها اتفاق می افتد. این بازخوانی میراث اسلامی ، در واقع همان نقشه راه و چارچوب های بنای علوم انسانی ماست.
🔻 گام دوم: پرداختن به رشته ها و مسائل علوم انسانی مرحله دوم است که طبق مثال بنای ساختمان میشود مرحله ساخت طبقات و اتاق ها. در این مرحله ما باید علوم انسانی که در تمدن اسلامی و تمدن غربی شکل گرفته است را بررسی و مشاهده کنیم و فهم عمیق کنیم. و بر اساس چارچوب های خودمان بررسی و نقد و استفاده کنیم و نظریات عام و کلانی را در حوزه های مختلف علوم انسانی بنابر نظر اسلام تولید کنیم و به تعبیر متفکرین به نظام سازی و مکتب سازی علمی روی آوریم مثلا نظام اقتصادی اسلام، نظام خانواده در اسلام و...که ویژگی این سطح از علم اینست که وضعیت مطلوب و قواعد و چارچوب های کلی را مشخص میکنیم. پس گام دوم تولید نظریه های کلان علمی و یافتن نظام کلان آن علم در نظر اسلام و تاسیس مکتب اسلامی در ان رشته می باشد.
🔻 گام سوم:در این مرحله با توجه به بنیاد های نظری و نظارت بر مکتب کلان علمی در یکی از رشته های علوم انسانی ،مسئله ها و بحران های جامعه را مطالعه و رصد و صورتبندی علمی می کنیم و تلاش میکنیم با رجوع به چارچوب ها و آیات و روایات و عقل و تجربه بشری ، اجتهاد کنیم و راهکار و پاسخ آن مسئله یا بحران را بیابیم. و در واقع علم در این مرحله سوم تولید میشود که به عبارتی میشود توصیف و تبیین واقعیت های جاری در جامعه و ارائه راهکارها و تجویزات و سیاست هایی برای حل مسئله جامعه.
🔻 گام چهارم: فرهنگ سازی و گفتمان سازی ، اگر بهترین و راقی ترین علوم و کتابها و مقالات را تولید کنیم اما نتوانیم آنها را به جامعه منتقل کنیم، به حوزه و دانشگاه و نسل جوان منتقل نکنیم ،کارمان ابتر خواهد بود و انگار در واقع رسالت خود را انجام نداده ایم. باید این ها را به متن آموزشی تبدیل کنیم و به دانشگاه ها و حوزه ها سرایت دهیم ،باید به کرسی های آزاد اندیشی تبدیل شود، به مقالات علمی و پژوهشی داخلی و خارجی تبدیل شود، در رسانه ها به آنها پرداخته شود تا نقد شود و حاشیه بخورد و توسعه پیدا کند و گفتمان سازی اتفاق بیفتد و طبق آنها ذائقه سازی و فرهنگ سازی شود وبه تعبیر آقا یک جهاد تبیین اتفاق بیفتد. تا مراحل قبلی نیز به ثمر برسد مثلا فرق شیخ اعظم انصاری با حاج آقا رضا همدانی در همین است که همان کار اجتهادی و فقهی که شیخ در مکاسب انجام داده اند را ایشان در کتاب صلاه انجام داده است ولی خبری از آن در مجامع حوزوی نیست و کسی به آن احساس نیاز نمیکند چون به متن آموزشی تبدیل نشده و رواج نیافته است.
راه حل های زیادی از متفکرین انقلاب در هر کدام از این مراحل پیشنهاد شده است و هرچند در بعضی پیشنهادات و بعضی گزاره ها و ریزه کاری ها تفاوت دارند لکن همه این بزرگواران در ذیل این رویکرد قرار می گیرند. همگی معتقد به جامعیت علوم اسلامی اند.
همه علوم اسلامی باید به میدان بیاید و کار عمیق روی علوم اسلامی صورت بگیرد تا به یک دستگاه جامع اندیشه اسلامی برسیم و بعد در مرحله دوم وارد علوم انسانی شویم و آنها را دقیق و اجتهادی بخوانیم و به تولید علم و حل مسئله برسیم و سپس ثمره این مراحل را با گفتمان سازی و فرهنگ سازی و جامعه پردازی به دست بیاوریم و این را نه در ایران یا منطقه اسلام بلکه در تمام جهان به اشتراک بگذاریم و جبهه متفکران حقیقت جو را شکل دهیم. ستیز مطلقی با غرب در این نگاه نیست بلکه باید نظام سلطه را از دانش مولود در آن تمدن تمییز دهیم.
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌 اگر روند مخالفت با فلسفه ادامه می یافت وضع حوزه ها شبیه کلیسای قرون وسطی می شد!
✍عارف کامل، فقبه جامع حضرت امام خمینی (ره) در منشور روحانیت:
🔹«یاد گرفتن زبان خارجى، کفر و فلسفه و عرفان، گناه و شرک بشمار مىرفت. در مدرسه فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفى از کوزهاى آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من فلسفه مىگفتم.
🔸 تردیدى ندارم اگر همین روند ادامه مىیافت، وضع روحانیت و حوزهها، وضع کلیساهاى #قرون_وسطى مىشد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعى حوزهها را حفظ نمود ..
🔹علماى دین باور در همین حوزهها تربیت شدند و صفوف خویش را از دیگران جدا کردند. قیام بزرگ اسلامىمان نشأت گرفته از همین بارقه است. البته هنوز حوزهها به هر دو تفکر آمیختهاند.»
♦️ تصویر دستخط عارف حکیم و فقیه جامع حضرت امام خمینی(ره) در منشور روحانیت است.
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 یک نمونه از تحریف
🔹اخیرا در شهر مشهد جلسهای به مناسبت سالروز صدور پیام تاریخی #منشور_روحانیت امام خمینی (ره) برگزار شد. در این جلسه یکی از مدرسین مشهد، برخی از عبارات منشور را تند خواند و طلاب را از بازخوانی عبارات منشور روحانیت منع کرد و جالبتر اینکه از میرزا مهدی اصفهانی(موسس مکتب ضد حکمی تفکیک) تجلیل به عمل آمد و جناب آقای سید جعفر سیدان (رئیس جریان ستیز با حکمت و فلسفه در مشهد) را به عنوان نماد این پيام معرفی کردند و به او هدیه هم دادهاند.
🔸 این از عجایب روزگار ماست که در سالروز پیامی که روح آن، دعوت به قیام و مبارزه است حقیقت آن فقاهت و حکمت است لب الباب آن افشای جریان تحجر و توقف است از آقایان اصفهانی و سیدان که مروج نواخبارگری هستند تجلیل شود.
#آگهی_نشست
#نشست_کلامی
🔶 موضوع: بنیادهای معرفت شناختی آزاد اندیشی
🎙استاد مدعو:
استاد سید مهدی موسوی
📆 پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
⏱ ۷ تا ۹ صبح
📍موسسه فتوت، ط ۴
🔹 شرکت در این جلسه برای عموم آزاد است.
🏴 یاد صدیق عزیز و برادر مجاهدمان، مرحوم حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی را گرامی میداریم، باشد که او نیز نزد اجداد طاهرینش ما را یاد کند.
#حلقه_اندیشه_کلامی
#کلام_انقلابی
▫️
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی: ویژه طلاب و دانشجویان
مؤلف: سیدمهدی موسوی
ناشر: آفتاب توسعه
زبان: فارسی
ردهبندی دیویی: 297.485
سال چاپ: 1395
نوبت چاپ: 1
تیراژ: 1000 نسخه
تعداد صفحات: 664
قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز)
شابک 10 رقمی: 964786731X
شابک 13 رقمی: 9789647867313
کد کتاب در گیسوم: 11215776
توضیح کتاب:
علوم انسانی نقش فرهنگسازی، سیاستگذاری، برنامهریزی و مدیریت اجتماعی را در هر جامعهای به عهده دارد و زمینهساز ساخت الگوها و شاخصههای پیشرفت و تعیینکننده مسیر تاریخی یک ملت و راه وصول به غایت مطلوب در زندگی است. در کتاب حاضر تلاش شده تا علاوه بر بیان تطورات تاریخی علوم انسانی، در برخی از مقاطع تمدن اسلامی و تمدن غرب، گزارشی از آرا و الگوهای سیزده نفر از اندیشمندان و متفکران مسلمان ایران و جهان اسلام ارائه شود که به نوعی با گفتمان انقلاب اسلامی قرابت دارند
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی
سید مهدی موسوی
ناشر : آفتاب توسعه
این کتاب در 3 بخش به نگارش درآمده است: بخش اول با عنوان «درآمدی بر تطورات علوم انسانی»
و بخش دوم «الگوهای کلان در تولید علوم انسانی اسلامی در ایران
و بخش سوم «الگوهای مهم جهان اسلام در تولید علوم انسانی اسلامی».
🔹بخش اول این کتاب با عنوان «درآمدی برتطورات علوم انسانی» شامل دو فصل است که مولف در فصل اول با موضوع «تطورات علوم انسانی در تمدن اسلامی و امتداد آن در انقلاب اسلامی» به مضامینی همچون، جایگاه و مفهوم علوم انسانی در تمدن اسلامی و انقلاب اسلامی محصول علوم انسانی اسلامی پرداخته است. در فصل دوم از بخش اول این کتاب، موضوع «تطورات علوم انسانی در تمدن مدرن غرب» مطرح شده است.
🔸بخش دوم، شامل ۱۰ فصل با موضوعاتی همچون،
بنیان های تولید علوم انسانی از منظر امام خمینی(ره)،
نقشه راه دستیابی به علوم انسانی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری،
بسترسازی فلسفی و قرآنی علامه طباطبایی جهت تولید علوم انسانی اسلامی،
گام های اساسی در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی در اندیشه شهید مطهری،
علوم انسانی در پرتو مکتب اسلام از منظر شهید آیت الله صدر،
امکان علوم انسانی اسلامی در بستر حیات معقول از منظر علامه جعفری،
تولید علوم انسانی در پرتو نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی،
روند اسلامی سازی علوم انسانی از منظر علامه آیت الله مصباح یزدی،
اجتهاد عام به مثابه روش علوم انسانی اسلامی از منظر آیت الله علی عابدی شاهرودی،
منطق تولید علوم انسانی اسلامی در نگاه حجت الاسلام حسینی شیرازی.
🔸و در بخش پایانی(بخش سوم) در دو فصل با عناوین «بایسته های اسلامی سازی علوم انسانی از منظر سید محمد نقیب العطاس» و «جغرافیای اسلامی سازی معرفت در نگرش طه جابر العوانی» تهیه و تنظیم شده است.
در پایان کتاب مولف، جمع بندی و سخن پایانی خود از الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی را ارائه کرده است
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
عقلانیت انقلاب اسلامی
⭕️ که قائلین به این نگاه معتقد اند برای تولید علوم انسانی اسلامی باید چند گام را برداریم: 🔻گام اول
⭕️ رویکرد دوم:
متفکرین صاحب این رویکرد و منظر شروع کار را از علوم انسانی می دانند به صورتی که باید در یکی از علوم انسانی غربی تخصص یافت باید به نظریات دنیای غرب مسلط شویم و چارچوب نظری آن را بپذیریم و با توجه به آن نظریه به منابع اسلامی اعم از قرآن و روایات مراجعه کنیم تا ببینیم چه فهمی از این روایات و آیات به دست می آوریم؟ ببینیم آیات و روایات چه کمکی می توانند به حل مسئله و ارائه راهکار کنند؟
اینجا از آیات و روایات دنبال یک مکتب فکری و نظام اسلامی مستقل نیستیم بلکه ما چارچوب و مکتب را به صورت پیشینی انتخاب کرده ایم و نگاه پسینی به منابع اسلامی داریم و راهکارهایی که برداشت میکنیم را به عنوان یک فرضیه علمی در دستگاه مطالعات تجربی خودمان قرار میدهیم که اگر با ادله تجربی یا تاریخی اثبات شدند ، طرح خود را با توجه به آنها تکمیل میکنیم و اگر جواب مثبت نگرفتیم باید به سایر آیات و روایات رجوع کنیم تا طرح فکری خود را تکمیل کنیم.نوعا هم فقط به رو روایات و آیات مراجعه می کنند و سراغ حکمت و فلسفه اسلامی را نمیگیرند.
افرادی مثل دکتر خسرو باقری در حوزه تعلیم وتربیت یا اشخاص دیگری که هستند ،هرکدام از این بزرگواران مکتب فلسفی و علمی غربی و چارچوب ها و اصول آن را پذیرفته اند و از ایات و روایات بهره می برند تا طرح فکریشان را تایید و به حل مسئله بپردازند.
این رویکرد، رویکرد غالب دانشگاه ها می باشد که البته میشود گفت یک رویکرد التقاطی هست و در واقع یک رویکرد گزینشی از اسلام است که سعی دارد با قرآن و روایات نظریات غربی را تایید و تکمیل کند و در این نگاه ،آیات و روایات اصالت ندارند بلکه فقط آنها را با آن نظریات تطبیق داده میشود و نظریات بر منابع دینی تحمیل میشود.
⭕️رویکرد سوم:
این رویکرد رویکردی است که دنبال علوم انسانی بومی است نه اسلامی ! بنای این ایده آن است که علوم انسانی تولید شده در یک زیست بوم، تابع شرایط تاریخی، جغرافیایی ،فرهنگی ،سیاسی و بحران ها و نیاز های آن جامعه است و در نتیجه علوم غربی که در غرب شکل گرفته است و به نیاز های ما توجه نداشته است نمی تواند نیاز ما را پاسخ دهد بنابراین ما باید در جستجوی علوم انسانی متناسب با زیست بوم خودمان باشیم. پس ما باید با محور قرار دادن نیاز های جامعه خودمان با استفاده از علوم انسانی غربی یک شناخت عمیق از فرهنگ و تاریخ و تمدن ایرانی خودمان به دست بیاوریم و بعد شروع به اندیشه و حل مسئله در باب علوم انسانی بپردازیم و در این بین بعضی اسلام را جزء زیست بوم انسانی تلقی می کنند و آنرا هم مطالعه میکنند و بعضی هم نه! بالاخره محصول این رویکرد می شود یک علوم انسانی ایرانی ،اگر یک لبنانی این پروسه را طی کند محصولش میشود علوم انسانی لبنانی
مبنای این رویکرد این است که ما علم مطلق نداریم،علوم انسانی مطلق نداریم و همه علوم برساخته فرهنگ و تاریخ و جغرافیا هستند ،علوم انضمامی و تاریخی اند و هر جامعه به اقتضای نیاز های خودش معرفت خاص خود را اعتبار وایجاد می کند.
بعضی از اساتیدی که از علوم انسانی بومی یا ایرانی یا شرقی تعبیر می کنند از این دسته بندی هستند، اشخاصی مثل دکتر سعید زیبا کلام، حسین العطاس، اباذری،سید محمد امین قارئی راد...حتی غیر مسلمین هم می توانند از این ایده دفاع کنند چون بستر و بنیاد این ایده #پست_مدرنیسم بوده است.