eitaa logo
عقلانیت انقلاب اسلامی
914 دنبال‌کننده
504 عکس
178 ویدیو
53 فایل
انقلاب اسلامی به زعامت امام خمینی، محصول حکمت و عقلانیت اجتماعی متفکران انقلاب اسلامی است که نمونه‌ی آن کتاب‌های «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی و شهید مطهری و «طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن» اثر آیت الله خامنه‌ای است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 ⭕️ عناوین، اساتید و تاریخِ سلسله‌نشست‌های نظام فکری اندیشمندانِ انقلاب اسلامی: 🔹 الهیّات اجتماعیِ امامَین انقلاب 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی 🗓 ۹۹/۱۲/۰۳ 🔹 نظریه‌ی اجتماعیِ امامَین انقلاب 🔺 حجت الاسلام و المسلمین اسدپور 🗓 ۹۹/۱۲/۰۴ 🔹 نظریه‌ی مدیریّتیِ امامَین انقلاب 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین قوّامی 🗓 ۹۹/۱۲/۰۵ 🔹 نظریه‌ی سیاسیِ رهبر معظّم انقلاب 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین صلح‌میرزایی 🗓 ۹۹/۱۲/۰۶ 🔹 نظریه‌ی اقتصادیِ امامَین انقلاب 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین یوسفی 🗓 ۹۹/۱۲/۰۹ 🔹 نظریه‌ی فرهنگیِ امامین انقلاب 🔺 دکتر امیر سیاهپوش 🗓 ۹۹/۱۲/۱۰ 🔹 نظریّه‌ی تولیدعلمِ امامین انقلاب 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین گرامی‌پور 🗓 ۹۹/۱۲/۱۱ 🔹 نظریّه‌ی سیاسی امام خمینی (ره) 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین ایزدهی 🗓 ۹۹/۱۲/۱۲ 🔹 تاریخ از دیدگاه امامَین انقلاب 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین سلیمانی 🗓 ۹۹/۱۲/۱۳ 🔹 نظام فکری علامه جعفری (ره) 🔺 حجت الاسلام و المسلمین موسوی 🗓 ۹۹/۱۲/۱۴ 🔹 نظام فکری آیت‌الله شهید بهشتی (ره) 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین ذوعلم 🗓 ۹۹/۱۲/۱۶ 🔹 نظام فکری آیت‌الله شهید مطهری(ره) 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمی 🗓 ۹۹/۱۲/۱۷ 🔹 نظام فکری آیت‌الله شهید صدر (ره) 🔺 آیت‌الله محسن اراکی 🗓 ۹۹/۱۲/۱۸ 🔹 نظام فکری آیت‌الله جوادی آملی 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین خانجانی 🗓 ۹۹/۱۲/۱۹ 🔹 نظام فکری علامه طباطبایی (ره) 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین اسدپور 🗓 ۹۹/۱۲/۲۰ 🔹 نظام فکری آیت‌الله مصباح‌یزدی (ره) 🗓 ۹۹/۱۲/۲۳ @qom_khamenei_ir
mnshwr_rwhnyt.pdf
182.8K
👈منشور روحانيت @sotohaali
📣 اوّلین جلسه از سلسله نشست‌های «نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی» 💠 موضوع: الهیات اجتماعیِ امامَین انقلاب 🎙 ارائه‌دهنده: حجّت‌الاسلام و المسلمین سیّدمهدی موسوی 🗓زمان: امروز یکشنبه، سوّم اسفند ۱۳۹۹ ⏰ ساعت ۱۹ تا ۲۱ 🔖 اگر هنوز ثبت‌نام نکرده‌اید، میتوانید از طریق این پیوند ثبت‌نام کنید. @qom_khamenei_ir
الهیات اجتماعی. قم.ppt
6.01M
الهیات اجتماعی توحیدی بنیان انقلاب اسلامی
الهیات اجتماعی. قم.pdf
1M
الهیات اجتماعی توحیدی بنیان انقلاب اسلامی
الهیات اجتماعی از منظر امامَین انقلاب.mp3
11.38M
🎙 جلسه‌ی اوّل آشنایی با اندیشمندان انقلاب اسلامی 💠 الهیات اجتماعیِ امامَین انقلاب 👤 حجّت‌الاسلام و المسلمین سیّدمهدی موسوی 🗓یکشنبه، سوّم اسفند ۱۳۹۹ @qom_khamenei_ir
سلام جهت ورود به نشست نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی هر شب از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ yun.ir/425bq4 کانال اختصاصی https://eitaa.com/joinchat/3721920616C3fdb7f01f8 راه ارتباطی: @tarvijqom
🔰 رهبر انقلاب، عصر امروز: یکی از نیازهای مهم جوامع اسلامی عملیاتی کردن مفاهیم دینی است. در هر برهه‌ای که این مفاهیم عملیاتی شد، برای کشور و ملت و آبروی جمهوری اسلامی، ارزشمند بود و هرجا که غفلت کردیم از برکات آن محروم شدیم. 🔹 امام بزرگوار با حضور در صحنه و تبیین مفاهیمی همچون توکل، تکلیف، ایثار، جهاد و شهادت، آنها را در جامعه و زندگی مردم رایج کردند و نتیجه آن، پیروزی ملت ایران در یک جنگ هشت ساله‌ی بین المللی بود. 🔹 روزآمد کردن نرم افزارِ نظام اسلامی وظیفه فضلای صاحب نظر است. البته این به‌روزرسانی به معنای دستکاری در منظومه مفاهیم دینی نیست بلکه به معنای کشف حقایق متناسب با نیازهای داخلی و بین المللیِ نظام اسلامی است. 🔹 تغذیه عقبه فکری نظام اسلامی و به‌روزرسانی نرم افزار آن را باید فضلا و متفکرین صاحب صلاحیتی به‌عهده بگیرند که از جمود فکری و تحجر، و همچنین از افکار التقاطی به‌دور باشند. ۹۹/۱۲/۴
جمع بندی ولایت استاد موسوی.mp3
19.84M
💠 جمع بندی بخش چهارم کتاب (مبحث ولایت). ✅ حجت الاسلام و المسلمین استاد سید مهدی موسوی. ✅ دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹. @Maaref_Enghelab_Eslami
هدایت شده از مکتب امام
🔶استاد سید مهدی موسوی: 🔸شهادت سردار فخری زاده را - که انصافاً یکی از ذخایر انقلاب اسلامی بود - خدمت همه ی دوستان تبریک و تسلیت عرض می کنم. 🔸 یک نکته‌ای در مورد جناب آقای فخری زاده عرض بکنم. ما یک بار خدمت ایشان رسیده بودیم و یک مباحثه‌ای بین ایشان و بعضی از نیروها اتفاق افتاد. من آنجا بخشی از [کتاب] روح توحید را خواندم و آن مباحثه‌ی مذکور را با [مطالب کتاب] روح توحید حل کردیم و ایشان هم خیلی پسندید. 🔸بعد خیلی ابراز گله کرد که چهل سال است دنبال طلبه های جوانی هستیم که در این فضا و عرصه ها بیایند و آن پیام انقلاب اسلامی را منتقل کنند. 🔸انصافاَ کسانی که از نزدیک با ایشان حشر و نشر داشتند می دانند انسان بسیار متخلّق و اخلاقی بود. همچنین مسلط بر دیوان اشعار به خصوص مولانا و حافظ بود و اینها را کاملا می شناخت. خودشان می گفتند که اصلا از دوران دانشجویی که پای درس شهید مطهری(ره) عرفان ِحافظ را یاد گرفتیم دیگر رها نکردیم. 🔸این را گفتم برای اینکه ببینید انصافاً ما در فضای جامعه ی خودمان شخصیت‌های فوق العاده‌ای داریم و در بین نیروهای نظامی، دانشمندان زیادی هستند. فقط مشکل ما همین بحث گفتمان سازی است که نتوانستیم در حوزه وجه غالب کرده و به ظرفیت های فوق العاده که در دانشگاه ها و وزارت خانه‌ها هستند، منتقل کنیم و آن اتفاق بزرگ را رقم بزنیم. 🔸به نظرم این قضیه یک تلنگری هست که باید یک مقدار از لاک حوزوی خودمان بیرون بیاییم و به سمت مجامع دانشگاهی، نظامی و تحقیقاتی برویم. به نظرم آنجا یک اتفاقات دیگری در کف میدان هست که ما تلقی چندان روشنی از آن اتفاق و آن فضا نداریم. نهایتا به همین کف‌های روی آبی که در فضای جامعه منتشر هستند، بسنده می کنیم. 🔸 ولی انصافاً آدم های قوی و فوق العاده ای در این زمینه ها هست که باید این ارتباط را با آنها برقرار بکنیم و راهش همین گفتمان سازی هست. البته به شرط این که به سرعت گفتمان سازی را جمع بندی کرده و به یک مدلی برسیم. نهایتا وارد خود بحث [کتاب و محتوای ] روح توحید شویم انشاءالله. _________ 🔰 مرکز گفتمان توحید @goftemane_tohid
دست‌نوشته دانشمند اهل عرفان و حکمت شهید فخری‌زاده بر روی قرآنی که در سال ۱۳۸۷ به پسرش حامد فخری‌زاده هدیه داده بوده است. ☝️ @usul121
سلام علیکم میلاد امام علی (ع) مبارک. این دو مقاله برای اشنایی با اجتهاد و اصول فقه خیلی مفید است. اجتهاد، دکتر پاکتچی https://www.cgie.org.ir/fa/article/225230/%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF اصول فقه، دکتر پاکتچی https://www.cgie.org.ir/fa/article/230809/%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D9%81%D9%82%D9%87
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز ولادت مرجع عالیقدر 🏳رجالی متبحر، حامی رهبری 🏳آیةالله سیدموسی شبیری/۳ 💠آیة الله شبیری: ‼️آقای خامنه‌ای از سادات صحیح النسب و بیت ایشان کاملاً معروف است و در سیادت ایشان هیچ تردیدی نیست. پدر ایشان مرحوم آقای حاج سید جواد از اجلّه­ علمای مشهد و از اوتاد بود. پدر آقای حاج سید جواد، مرحوم آقای حاج سید حسین خامنه‌ای بود که از علمای درجه اول و مهمّ تبریز و مدرس سطح بالایی بود. ایشان از بنی‌ اعمام (پسرعموهای) قائم مقام فراهانی است و سیادت قائم مقام مسلّم و قطعی است و شجره نامه‌اش هم موجود است. آقای خامنه‌ای گاهی که به منزل ما می‌آید، میگوید: وقتی قرار میشود که به منزل شما بیایم، از چند روز قبل شعفی در من به وجود می آید. البته صحبت‌ها نوعاً علمی است نه سیاسی. ایشان خوش‌­فهم و خوش حافظه است. زمانی که با آقای خامنه‌ای دیدار دارم، به دستور ایشان دستگاه ضبط میگذارند که صحبت­‌ها ضبط شود. ایشان شاگرد حاج شیخ مرتضی حائری بود. آقای حاج شیخ مرتضی از استعداد وی تعریف میکرد. ایشان با اخوی ما، حاج آقا جعفر، هم بحث بود و از نظر سرعت انتقال و ذکاء، بر حاج آقا جعفر ترجیح داشت! (شب چهارم ماه محرم ۱۴۳۳) کتاب جرعه‌ای از دریا ج۳ ص۶۴۰ @Jahade_tabeini
💢تصویری جالب از انجام تکلیف فرزند رهبر انقلاب روی پاکت میوه 🔹🔸در شرح ماجرای این تصویر که به تازگی منتشر شده آمده است: ♦️استاد دبستان علوی از شاگرادانش می خواهد که مقوایی برا رسم تهیه کنند، با توجه به وضعیت ایام جنگ و کمبود اقلام، مقوا هم به راحتی پیدا نمی شد. 🔺رهبر انقلاب ( رییس جمهور وقت) پاکت مقوایی که آن زمان به جای کیسه نایلنی برای خرید میوه و اقلام استفاده می شده را و برای انجام رسم به فرزند خود می دهد این جمله را خطاب به معلم روی آن مینویسند: ♦️«آقای آموزگار محترم! -مقوا نداشتیم ، من به میثم و دیگر بچه ها گفته ام از این کاغذ ها که باید دور ریخته می شد استفاده کنند . لطفا مؤاخذه نکنید بلکه تشویق هم بفرمائید. امضا»
🔸مال مفت! ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب دربارۀ فساد و دست‌اندازی برخی مقامات دورۀ پهلوی به منابع عمومی، می‌نویسد: 📝... شنیده‌ام که بعضى از رجال دولت، زن‌هاشان را در پشت میز دولت نشانیده، حقوق زیاد براى آنها مى‌گیرند ولى از بس که لباس و توالت و آرایش آنها خرج بر مى‌دارد، حقوق آنها هر چه زیاد هم باشد کفایت نمى‌کند ولکن به منابعى دست دارند که هر چه زیاد هم خرج کنند کم نمى‌آید. خدا به مال ملّت برکت بدهد که جاى خرج و برج آنها را فورى پر مى‌کند! خودشان که در تحصیل آن زحمتى نکشیده‌اند تا در خرج آن، حساب زحمت خودشان را در دست داشته باشند. در دهات معروف است که مى‌گویند باید روغن را از مرد خرید و گندم را از زن؛ چون زحمت روغن را زن مى‌کشد، شیر را او مى‌دوشد و آن را او ماست مى‌کند و از ماست او کره مى‌گیرد و کره را او روغن مى‌کند. متصدّى همه این کارها نوعاً زن است؛ لذا قدرش را مى‌داند و در فروش آن دقّت مى‌کند و مسامحه نمى‌کند؛ به خلاف مرد که چون زحمتش را نکشیده، در فروختن آن مسامحه مى‌کند و دقّت نمى‌کند. بدین جهت، خریدن روغن از مرد باصرفه‌تر تمام مى‌شود از خریدن آن از زن؛ به عکس گندم که چون زحمتش را مرد مى‌کشد، خریدن آن از زن، آسان‌تر از مرد مى‌شود. اینها نیز چون خودشان در تحصیل پول زحمتى نکشیده‌اند، در خرج آن از زیاده‌روى و اخراجات بیهوده فروگذار نمى‌شوند. مال که مفت شد، این طور خرج مى‌نمایند. 🔸مرحوم حاج ملّا محمّد هیدجى، این مضمون را در حاشیه دیوانش که خطّى بود نوشته بود؛ گرچه در چاپ به گمان اینکه مخالف سیاست است چاپ نکرده‌اند. دیوان شعرى دارد که اشعار ترکى بسیار لطیف و با ملاحتی دارد؛ از جمله این بیت است که گفته: اگر او شوخ منیم‌گو گلیمى آلا الینه باغشلارام تلنه اردبیل و خلخالى یعنى اگر آن شوخ، دل مرا به دست آورد؛ به طرّۀ او، اردبیل و خلخال را مى‌بخشم. بعد، در حاشیۀ آن، مطلبی به ترکى نوشته بود که ترجمۀ آن به فارسى این است: «در جایى که خواجه حافظ به خال هندوىِ محبوب خود، سمرقند و بخارا را ببخشد، چه مضایقه که من هم به طرّۀ یارم، اردبیل و خلخال را ببخشم.» مال که مفت شد، این طور خرج مى‌شود... @zanjani_net
✅ مقام معظم رهبری ( حفظه الله ) 🔹فلسفه‌ی اسلامی، پایه و دستگاهی بوده که انسان را به دین، خدا و معرفت دینی نزدیک می‌کرده است. فلسفه برای و پیدا کردن یک از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفه ما مثل ابن‌سینا و ملاّصدرا عارف هم بوده‌اند. 🔹اصلاً آمیزش عرفان با فلسفه در فلسفه‌ی جدید یعنی فلسفه‌ی ملاّصدرا به‌خاطر این است که فلسفه وسیله و ی است که انسان را به معرفت الهی و خدا می‌رساند؛ پالایش می‌کند و در انسان اخلاق به‌وجود می‌آورد. 🔹ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از معنویت و خدا و تبدیل شود. راهش هم تقویت ؛ یعنی راهی که ملاّصدرا آمده، راه درستی است. آن فلسفه است که انسان را وادار می‌کند هفت سفر پیاده به حج برود و به همه‌ی زخارف دنیوی بی‌اعتنایی کند. ۱۳۸۲/۱۰/۲۹ @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📣 نهمین جلسه از سلسله نشست‌های «نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی» 💠 موضوع: نظام فکری علامه‌محمدتقی جعفری(ره) 🎙 ارائه‌دهنده: حجّت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی موسوی 🗓زمان: امروز پنجشنبه، چهاردهم اسفند ۱۳۹۹ ⏰ ساعت ۱۹ تا ۲۱ 🔖 اگر هنوز ثبت‌نام نکرده‌اید، میتوانید از طریق این پیوند ثبت‌نام کنید. 👇 http://forms.khamenei.link/?page_id=197
نظام فکری علامه جعفری ره.pdf
1.94M
نظام فکری علامه آیت الله شیخ محمد تقی جعفری تنظیم: سید مهدی موسوی @usul121
نظام فکری علامه جعفری ره.pptx
1.04M
نظام فکری علامه آیت الله شیخ محمد تقی جعفری تنظیم: سید مهدی موسوی @usul121
نظام فکری علامه جعفری ره.pdf
1.94M
📖محتوای درس نظام فکری علامه جعفری ره استاد حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدمهدی موسوی
9.استاد موسوی.mp3
20.76M
🎙 جلسه‌ی نهم آشنایی با اندیشمندان انقلاب اسلامی 💠 نظام فکری علامه جعفری ره 👤 حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی موسوی 🗓 پنجشنبه، چهاردهم اسفند ۱۳۹۹ @qom_khamenei_ir
محیط زیست مقوله ای فلسفه ای «بحمدالله مجدّداً فرصتی پیش آمد برای سخن گفتن از درخت و گیاه، و از فضای سبز و محیط‌ زیست؛ خداوند متعال گیاه را و درخت را یک عامل مهمّی در جریان زندگی بشر قرار داده است. گیاه و درخت و سبزه و آنچه از آنها ناشی میشود، در ساخت تمدّن بشری یک پایه‌ی مهم و اساسی است؛ گیاهان و درختان، هم هوا را تصفیه میکنند، هم برای بشر غذا تولید میکنند، هم مایه‌ی تلطیف روح و روان بشری هستند، هم نماد آبادانی و خرّمی محیط زندگی بشر محسوب میشوند، هم بسیاری از داروهای مورد نیاز انسان از گیاهان به دست می‌آید، بعلاوه‌ی منافعی که در چوب و برگ و ریشه و مانند اینها وجود دارد؛ بنابراین می‌بینید که گیاه و درخت و سبزه یک عامل اساسی و مهمّی در زندگی بشر است. علاوه‌ی بر آنچه گفته شد، نگاه ما به درخت و گیاه و سبزه و محیط ‌زیست، یک نگاه معرفتی و معنوی است، نگاه معرفت دینی است؛ این در ادبیّات ما هم کاملاً رواج دارد و آحاد مردم و متفکّرین و همه‌ی کسانی که در زمینه‌ی مسائل بشری حرف میزنند، در این زمینه‌ها نظر داده‌اند و حرف زده‌اند: برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقی دفتری است معرفت کردگار یعنی نگاه، نگاه معرفتی است. » آیت اللّه خامنه ای، ۱۵/ ۱۲ /۱۳۹۹ ✅ محیط زیست در تفکر اسلامی دارای ابعاد مختلف وجودی، معرفتی، حقوقی و فناورانه است و می بایست به همه ابعاد آن نظر داشت تا رسالت انسان در زمین به درستی محقق شود و الا با تقلیل ابعاد مختلف به یک بعد، زمینه ظلم و تعدی به محیط زیست فراهم می شود. ✅ محیط زیست ریه حیات در زمین و بستر رشد و شکوفایی انسان و گنجینه پر از اسرار معرفت الهی و ربوبی است. محیط زیست حلقه ای از حلقه های متصل هستی وکاروان پویای حیات و زندگی است. ✅ محیط زیست به مثابه کاروان پویای پیش رونده، فقط و فقط در پرتو مفهوم و نظام حکمی و عقلانی اسلام قابل فهم و ارزش گذاری وجودی و حقیقی است. ✅طبیعیات متعالیه حکمت متعالیه و مبانی محکم فلسفی و و به خوبی می تواند این ابعاد را تبیین فلسفی کند. ✅بر همین اساس، یکی از امتدادهای اجتماعی حکمت اسلامی و معارف عقلانی اسلام که در حکمت متعالیه تجلی یافته است مقوله "محیط زیست" است و علی رغم نگرش کج فهمان و تحجر اندیشان نواخباری، فلسفه توحیدی حکمت متعالیه ظرفیت فوق العاده ای در این عرصه دارد و اظهارات آن را می توان در بیانات مقام معظم رهبری و بسیاری از حکیمان معاصر اسلام مشاهده کرد. چرخ با این اختران ، نغز و خوش و زیباستی  صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی  صورت زیرین اگر با نردبان معرفت  بررود بالا همان بااصل خود یکتاستی  این سخن را در نیابد هیچ فهم ظاهری  گر ابونصراستی و گر بوعلی سیناستی  سید مهدی موسوی
18 اسفند روز بزرگداشت بیدارگر مشرق زمین، حکیم بزرگ و فلسفه الهی علامه سید جمال الدین اسدآبادی گرامی باد. https://eitaa.com/hekmat121/9
✏معنای "نفی عبودیت غیر خدا" 🔹حقیقت اسلام "توحید" است و حقیقت توحید "یکی کردن" است. توحید، گذار از کثرات به وحدت، از اعتباریات به حقیقت و رهایی از بندها و آزادی از اسارت ها و زنجیرها، و پیوستن وجودی به کمال مطلق، زیبایی مطلق و عشق مطلق است. 🔹توحید طرحی برای زندگی متعالی و نقشه ای برای حرکت و پویاییِ بدون توقف است همانی که انسان بر آن مفطور شده است و در فطرت و سرشت خود آرزوی آن را دارد و جویای آن است توحید حقیقتِ فطری آدمی و نحوه شدن انسانی اوست، انسانی که "زهرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است" 🔹در توحید دو جنبه تواءمان نهفته است جنبه اثباتی و جنبه‌های سلبی. ❇️ توحید طرحی برای شدن و طرحی برای زدودن؛ ❇️ نقشه ای برای ساختن و نقشه ای برای تخریب است؛ ❇️ طرحی برای شدن آدمی و ساختن یک حیات طیبه انسانی است و از سوی دیگر طرح و نقشه ای برای زدودن موانع و اغیار، اسارت ها و زنجیرها و جای گذاری موجودات و افراد برحسب شرافت وجودی و نحوه نقش‌آفرینی آنها در سلسله مراتب خلقت است. 🔹 توحید با اذعان به وحدت خداوند و ایمان و به خالقیت یگانه، ربوبیت و الوهیت انحصاری آغاز می‌شود و اگر این اذعان و ایمان به الوهیت انحصاری خداوند موجود باشد طبیعتاً پرستش و عبودیت، راز و نیاز و دلدادگی و سرسپردگی را به همراه خواهد داشت. آدمی با تمام وجود و همواره مشتاق کوی خالق و رب و علاقه خویش است و نمی‌تواند از آن جدا شود مگر آنکه خود را فراموش کند چراکه "بودن آدمی" فقط و فقط در این ربط و اتصال وجودی معنا می یابد. 🔸اما نکته مهم اینجاست که این پرستش و عبودیت کی و کجا منشاء اثر می شود و زندگی فردی و اجتماعی مناسبات انسانی و معادلات جامعه را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و سامان زندگی را بر اساس نظم توحیدی و معنای وجودی حقیقت می دهد و حیات طیبه را به ارمغان می آورد؟ 🔸در پاسخ باید گفت این اثر فقط و فقط زمانی آشکار می‌شود که همه اغیار ز دل زدوده شود و عبودیت و اطاعت غیر خدا به معنای واقعی کلمه سلب شود و همه موجودات در نسبت با حضرت حق و در جایگاه مخلوق باز تعریف شوند. 🔹اثر توحید در پرتو و سلبِ توهمِ الوهیت و معبودیت غیر خدا و جای گذاری موجودات و افراد در جایگاه واقعی خود در سلسله مراتب آفرینش آشکار می‌شود. 🔹بنابراین "نفی عبودیت غیر خدا" یعنی نفی همه توهمات و جایگاه های خودساخته پوشالیِ غیر مطابق با واقع. 🔸"نفی عبودیت غیر خدا" یعنی تعریفِ جایگاه ها و نقش ها و قرار دادن موجودات و افراد در جایگاه واقعی و شاءنی آنها در سلسله مراتب خلقت است. 🔸 "نفی عبودیت غیر خدا" یعنی برقراری تعادل و توازن و زدودن بی عدالتی ها و بی منطقی ها و زیاده خواهی ها. 🔸 در این نگاه "روح توحید" و عنصر حیات بخش و پویایی آفرین آن "نفی عبودیت غیر خدا" است که به جسم توحید یعنی اعتقاد به الوهیت خدا و شعائر عبادی ان روح می دهد، جان می ببخشد و به خیزش و جنبش می کشاند. 🌹 براین اساس توحید طرحی برای اقامه عدالت و قسط در همه عرصه ها و حوزه های وجودی آدمی، و برنامه ای برای هدایت مناسبات انسانی و خط مشی گذاری عمومی جامعه و دکترین تدبیر و مدیریت معادلات اجتماعی است. سید مهدی موسوی @usul121