eitaa logo
عقلانیت انقلاب اسلامی
1.1هزار دنبال‌کننده
560 عکس
186 ویدیو
55 فایل
انقلاب اسلامی به زعامت امام خمینی، محصول حکمت و عقلانیت اجتماعی متفکران انقلاب اسلامی است که نمونه‌ی آن کتاب‌های «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی و شهید مطهری و «طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن» اثر آیت الله خامنه‌ای است. @Taha_121
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 تصویر محل بمباران امروز در جبالیا
از یک فلسطینی که تو غربته، بابشو کشتن، خونشو نابود کردن، خانوادش زیر بمبارونه بشنوید. این آقا رهبر امت اسلامه، ظاهرا و باطنا به این باور داشته باشید. ====================== یادداشت‌ و تحلیل‌های یک فلسطینی اهل غزه، ساکن ایران. @SalehGaza ایتا | تلگرام
🛑📸 ابتکار بچه‌های یکی از محله های قدیمی قم در نشان دادن مظلومیت مردم فلسطین👌 بچه های دهه هشتادی و نودی مسجد امام حسن مجتبی علیه‌السلام نزدیک فلکه موشکی قم چنین طرح زیبایی را از مظلومیت کودکان غزه درست کردند 🕌
📌 حکومت اسلامی به دو روایت (مقایسه بین دیدگاه امام خمینی (ره) در کتاب ولایت فقیه با دیدگاه مرحوم نایینی در کتاب تنبیه الامه پیرامون مشروعیت حکومت غیر فقیه در عصر غیبت) 1⃣ ✍ امین کربلایی پژوهشگر حلقه فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد ع ❇️ روایت اول 🔸مرحوم آیت الله شیخ محمد حسین غروی نایینی در کتاب «تنبیه الامة و تتزیه الملة» حقیقت حکومت و سلطنت را امانت‌داری نوع مردم و ولایت بر نظم و حفظ و اقامه سایر وظایف راجع به نگهبانی می داند و بر همین اساس حکومت را به دو دست تقسیم می‌کند: ✔️اول حکومت تملیکیه که همان حکومت استبدادی است که عبارت است از مالکیت مطلق و فاعلیت مایشاء و حاکمیت مایرید یک فرد یا طبقه. اساس آن را اسارت مردم و تبعیض در حقوق تشکیل داده و منشا همه ویرانی‌های مملکت و تباهی روزگار دین و دولت و ملت این قسم از حکومت می باشد. مرحوم نایینی این قسم از حکومت را بالضروره غیر مشروع می‌داند. ✔️ دوم حکومت ولایتیه که عبارت است از ولایت بر اقامه مصالح نوعیه که اساس آن را آزادی و مساوات تشکیل می‌دهد و در این حکومت آحاد ملت با شخص سلطان در همه امور مساوی و متصدیان امور همگی امین و مسئول ملت در قیام به وظیفه امانتداری هستند. 🔹مرحوم نایینی درباره این قسم دوم می فرماید حقیقت این قسم از سلطنت از باب ولایت و امانت است و حافظ این اصل اساسی حکومت عصمت است که در ائمه علیهم السلام متبلور شده است اما در عصر غیبت با عدم دسترسی به امام علیه السلام وظیفه تصدی حکومت به حسب نیابت فقها در عصر غیبت بر عهده فقیه است. 🔸 اما چون امکان و شرایط تصدی فقیه در عصر حاضر وجود ندارد با توجه به وجوب نهی از منکر و لزوم تهدید غاصب مجالی برای تشکیک در وجوب سلطنت غیر فقیه با نظارت فقیه وجود ندارد و با اذن فقیه مشروعیت حکومت وی ثابت می‌گردد که این مطلب از قبیل مداخله غیر متولی شرعی در امور موقوفه است که امکان رفع ید از او وجود ندارد لذا به وسیله هیئت نظارت و تشکیل قانون اساسی و مجلس شورای ملی توان تصرف حاکم را محدود و از حیف و میل اموال توسط وی جلوگیری به عمل می آید و موجب حفظ بیضه اسلام و صیانت حوزه مسلمین از استیلای کفار است و لذا از اهم فرائض خواهد بود. 🔹نتیجه آنکه مرحوم نایینی حکومت استبدادی را غیر مشروع می‌داند و تشکیل حکومت ولایتیه را ابتدا وظیفه امام و در عصر غیبت وظیفه فقیه و در نبود امکان تشکیل حکومت توسط فقیه ، حکومت غیر فقیه با نظارت فقیه نه تنها جایز بلکه از باب مقدمه واجب لازم و ضروری می‌ داند لذا مرحوم نایینی از حکومت مشروطه دفاع کردند تا به وسیله آن با محدود کردن اختیارات حکام مانع از استبداد آنان شوند. ادامه دارد.... (برگرفته از درس تنبیه الأمه استاد حجت الاسلام سید مهدی موسوی) 🆔 @mfaam_razavi
📌 حکومت اسلامی به دو روایت (مقایسه بین دیدگاه امام خمینی (ره) در کتاب ولایت فقیه با دیدگاه مرحوم نایینی در کتاب تنبیه الامه پیرامون مشروعیت حکومت غیر فقیه در عصر غیبت) 2⃣ ✍ امین کربلایی پژوهشگر حلقه فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد ع ❇️روایت دوم 🔸 اما مرحوم امام خمینی (رحمة الله علیه) در کتاب «ولایت فقیه, حکومت اسلامی» هر نوع حکومت و حاکمیت غیر خدا را غیرمشروع می‌داند. ایشان میفرماید هیچ کدام از والیان در حکومت اسلامی استبداد رای ندارند و اساس این حکومت الهی را یکی علم به قانون یعنی فقاهت دیگری عدالت می‌دانند که در عصر غیبت این دو فقط در فقیه جامع الشرلیژ جمع می‌شوند لذا اساساً در عصر غیبت، حکومت غیر فقیه در همه صور آن نامشروع است چرا که حکومت اسلامی حکومت قانون است و اگر حاکم قانون نداند لایق حکومت نیست و اگر تقلید هم بکند قدرت حکومت شکسته می‌شود و اگر تقلید نکند نمی‌تواند حاکم و مجری قانون اسلام باشد. پس حاکمیت بایستی به فقیه تعلق بگیرد و حکومت غیر فقیه طاغوت است. ایجاد شرایط حکومت فقیه از باب مقدمه‌ی واجب لازم است و نمی‌توان منتظر ماند. ❇️ مقایسه 🔹در مقام تبیین دو دیدگاه می توان گفت که در واقع مرحوم نایینی با توجه به شرایط و مقتضیات زمان و مکان مشروطه را مطرح کردند و آن را تشبیه به کنیز سیاهی فرمودند که دستش آلوده باشد و او را وادار به شستن دستش نمایند که اگرچه اصل تصدی غاصبانه است اما از باب تحدید غاصب و ضرورت و دفع افسد به فاسد حکومت وی مشروع است. 🔸 اما مرحوم امام طرحی نو در باب حکومت در عصر غیبت مطرح نموده و رفع فساد و استبداد را فقط در گرو تصدی فقیه حکومت ایشان می‌داند. گویا حضرت امام خمینی (ره) ساختارسازی موقتی و تشکیل مجلس و قانون اساسی و نظارت اضطراری بر حاکم غیر فقیه را هم دوای درد مردم در عصر غیبت نمی‌داند بلکه آن را مانعی در جهت دستیابی به حکومت فقیه در عصر غیبت می بیند، چرا که زمانی که ساختار معیوب تشکیل شود خود این ساختار بعد از مدتی مؤید و همراه حکومت مستقر شده و کنار زدن آن ساختار سخت و طاقت فرسا می گردد. لذا بر خلاف مرحوم نایینی، ایشان از اساس ،تصدی غیرفقیه در عصر غیبت را در هر صورتی ممنوع و نامشروع می داند و وظیفه مسلمانان را حرکت در جهت تشکیل حکومت اسلامی تعیین می نماید. 🔹البته ناگفته نماند که نبایستی از نقش مشروطه و تجربیات ناشی از آن در تطور دیدگاه فقها نسبت به حکومت و ولایت فقیه و همچنین نقش آن در ایجاد آگاهی و معرفت بین مردم و تشکیل نهضت و انقلاب مردمی غافل بود. (برگرفته از درس تنبیه الأمه استاد حجت الاسلام سید مهدی موسوی) 🆔 @mfaam_razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهل سنت را با عبدالحمید نشناسید عبدالرحمن چابهاری: این نبرد طوفان‌الاقصی پیشواز و زمینه‌ساز تشریف‌آوری سیدنا مهدی است.
8.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این آقا نمیذاره تحلیل بسیار خوب به زبان ساده
💢 دومین نشست بصیرتی-روشنگری بسیج مدرسه علمیه خاتم الانبیاء ، به مناسبات سالگرد ارتحال علامه طباطبایی با محوریت 🔸بررسی افکار توحیدی-اجتماعی علامه ‌با سخنرانی 🔹 حجةالاسلام والمسلمین موسوی 📅 زمان: چهارشنبه / ساعت ۹ صبح 🔻مکان: سالن جلسات مدرسه علمیه خاتم الانبیاء 🇮🇷بسیج مدرسه علمیه خاتم‌الأنبیاء ‌‌صل‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم 🇮🇷
توحید اجتماعی در اندیشه علامه طباطبایی .mp3
35.29M
💢 نشست بصیرتی-روشنگری مدرسه علمیه خاتم الانبیاء قم ، به مناسبات سالگرد ارتحال علامه طباطبایی با محوریت 🔸بررسی افکار توحیدی-اجتماعی علامه طباطبایی (رحمة الله علیه) ‌با سخنرانی 🔹 حجةالاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی 📅 زمان: چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ / ساعت ۹ صبح 🔻مکان: سالن جلسات مدرسه علمیه خاتم الانبیاء ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
هدایت شده از پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم
📌 پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم برگزار می کند 💢 سلسله نشست های ایده های علوم انسانی اسلامی اندیشمندان جهان اسلام 🔸 نشست دوم «علوم انسانی اسلامی در منظومه فکری آیت الله خامنه ای» ⭕️ با ارائه حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی موسوی ♦️مکان : دانشگاه قم/ تالار اندیشه ♦️ زمان : چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵/۳۰ ▫️پخش آنلاین 🆔 https://app.bigbluebutton.me/join/o5wzq07yyt • • • پژوهشکده علوم انسانی اسلامی | دانشگاه قم https://eitaa.com/joinchat/2053374542Cb7dd13d8c8
هدایت شده از موسسه محکمات
بسم الله 📌سلسله نشست‌های تخصصی روش‌شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی برگزار می‌گردد. جلسه اول: درآمدی بر روش‌شناسی نظام جامع اندیشه اسلامی 🖋ارائه: حجه الاسلام‌والمسلمین سید مهدی موسوی 🔍تحلیل و بررسی: حجه الاسلام‌والمسلمین امین اسدپور و حجه الاسلام‌والمسلمین محمدهادی رحمانی زمان: سه‌شنبه، ۳۰ آبان ۱۴۰۲، ساعت: ۱۸:۱۵ مکان: خیابان شهیدین، کوچه چهارم، پلاک ۹۴، موسسه محکمات @mohkamatqom