eitaa logo
عقلانیت انقلاب اسلامی
847 دنبال‌کننده
438 عکس
171 ویدیو
51 فایل
انقلاب اسلامی به زعامت امام خمینی، محصول حکمت و عقلانیت اجتماعی متفکران انقلاب اسلامی است که نمونه‌ی آن کتاب‌های «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی و شهید مطهری و «طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن» اثر آیت الله خامنه‌ای است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تنها تأسف رهبر انقلاب پس از بازدید از نمایشگاه تولیدات داخل ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍کدام تقریر از مردم؟ مردم‌سالاری دینی گویا چندان در فاهمه‌ی عمومی جای خود را پیدا نکرده است. برخی این دو مفهوم را از درون متناقض و غیر قابل جمع دانسته‌اند؛ برخی نیز آن را به اسلام عرفی متمایل کرده و کوشیده‌اند قرائتی عرفی از اسلام ارائه دهند و برخی هم با قرائت سومی در جمع این دو مفهوم و نظریه‌پردازی برای چگونگی تحقق آن تلاش کرده‌اند. حال باید پرسید: «کدام‌تقریر از مردم؟» این پرسشی است که دست کم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی میان عالمان سیاسی و دینی میدان مناقشه بوده است. 🔰به این منظور، مدرسه علوم انسانی فکرت سراغ چهار جریان فکری مهم در گفتمان انقلاب اسلامی رفته‌است تا روایتی شفاهی از «جایگاه مردم» در اندیشه‌ی ایشان را جویا شود. 🔹حجت الاسلام یزدانی مقدم؛ روایت اندیشه‌ی علامه‌طباطبایی | یکشنبه 15بهمن- ساعت 18_16 🔸حجت الاسلام مهدیز‌اده؛ روایت اندیشه‌ی فرهنگستان علوم اسلامی| دوشنبه 16 بهمن- ساعت 16_14 🔹حجت الاسلام شبان‌نیا؛ روایت اندیشه‌ی آیت الله مصباح| دوشنبه 16 بهمن- ساعت 18_16 🔸حجت الاسلام موسوی؛ روایت اندیشه‌ی امام خمینی(ره)| سه شنبه 17 بهمن- سه‌شنبه 18_16 ◀️ میزبان گفتگو: علیرضا داوودی 🔅امکان حضور در نشست به تعداد محدود فراهم است؛ لطفاً جهت ثبت نام به آی‌دی @madrese_fekrat پیام بدهید. @fekrat_sch
سرگذشت تاریخی مردم در ایران ـ دکتر علیرضا شجاعی زند.mp3
41.92M
سرگذشت تاریخی مردم در ایران دکتر علیرضا شجاعی زند
درآمدی بر نوع شناسی سیاسی مردم ـ دکتر رضا عیسی‌نیا.mp3
35.15M
درآمدی بر نوع شناسی سیاسی مردم دکتر رضا عیسی‌نیا
مردم و حاکمیت دینی. دکتر اسماعیل آقابابائی.mp3
22.93M
مردم در حاکمیت دینی دکتر اسماعیل آقا بابایی
اصالت مردم در تمدن اسلامی ـ دکتر محمدهادی همایون.mp3
20.19M
اصالت مردم در تمدن اسلامی دکتر محمدهادی همایون
مردم در ادبیات فلسطین ـ دکتر فضه خاتمی‌نیا.mp3
6.82M
مردم در ادبیات فلسطین دکتر فضه خاتمی‌نیا
مردم و فلسفه وجودی حکومت و حاکمان ـ دکتر مرتضی یوسفی‌راد.mp3
18.24M
مردم و فلسفه وجودی حکومت و حاکمان دکتر مرتضی یوسفی‌راد
مردم؛ گذر از جامعه به اجتماع ـ حجت الاسلام دکتر احمد اولیائی.mp3
19.93M
مردم؛ گذر از جامعه به اجتماع حجت الاسلام دکتر احمد اولیائی
مردم و اجتماع در فلسفه سیاسی علامه طباطبائی ـ حجت الاسلام دکتر احمد یزدانی مقدم.mp3
23.97M
مردم و اجتماع در فلسفه سیاسی علامه طباطبائی حجت الاسلام دکتر احمد یزدانی مقدم
مردم در حکمت سیاسی متعالیه ـ دکتر شریف لک‌زائی.mp3
27.88M
مردم در حکمت سیاسی متعالیه دکتر شریف لک‌زائی
مردم در گستره آیات مکی ـ حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری.mp3
29.49M
مردم در گستره آیات مکی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری
مردم و فطرت اجتماعی ـ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب ‌اله بابائی.mp3
18.38M
مردم و فطرت اجتماعی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب‌اله بابائی
مردم از منظر اخلاق سیاسی ـ دکتر نجمه کیخا.mp3
14.29M
مردم از منظر اخلاق سیاسی دکتر نجمه کیخا
هدایت شده از مرکز تخصصی علم کلام
موسسه آموزش عالی امام صادق(ع) به مناسبت فرارسیدن دهه فجر،برگزار می کند. نشست علمی‌با موضوع: نظریه ولایت مطلقه فقیه، نظریه ای در خلاء یا کارآمد در عمل؟ با ارائه حجه الاسلام استاد سید مهدی موسوی زمان: سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ بعد از نماز عشا مکان:پردیسان، ابتدای بلوار امام صادق(ع)، مرکز تخصصی کلام،موسسه امام صادق (ع) https://eitaa.com/kalamcenter
🔴 طنز را جدّی بگیریم‼️ (تاملاتی در فلسفه طنز) [این متن است خواستید نخوانید] ۱. هیچ پدیده انسانی از جمله طنز ، خنثی نیست چون انسان خنثی نیست و میل به تاثیرگذاری و بهره‌گیری دارد. ۲. طنز به سُخره گرفتن نظمی است که انسان در آن سکونت دارد. ۳. هر جامعه‌ای نظم های متعددی دارد که روابط اجتماعی و انسانی را سامانه و ساختار می‌دهد. ۴. وقتی ساختارهای اجتماعی با مشکلات و بحران هایی مواجه می شود روابط اجتماعی به درستی سامان نمی‌یابد روابط ظالمانه شکل می‌گیرد. این روابط ظالمانه زندگی را برای انسان مشکل می کند و برای تعالی و ترقی افراد موانعی ایجاد می‌کند. ۵. هدف طنز فاخر به سخره گرفتن ساختارهای معیوب و روابط ظالمانه‌ی قدرت و فرهنگ است که سکونت آدمی را مشکل کرده است. ۶. تشخیص ساختارهای معیوب و روابط ظالمانه قدرت و فرهنگ به چشم انداز فکری، پایگاه معرفتی و تعلقات اجتماعی و سیاسی کنشگر اجتماعی از جمله طنزپرداز وابسته است. ۷. چشم‌اندازها، پایگاه‌ها و تعلقات افراد نوعا آشکار نیست و پنهان است و فقط نشانه‌های آن به صورت هنرمندانه و زیرکانه در اثر نشان داده می شود. ۸. نشانه‌ها در ناخودآگاه آدمی رسوخ می‌کند و به صورت آرام و بسیار تدریجی و غیر محسوس ذائقه‌ها را شکل می دهد و از این طریق مسیر آینده را تعیین می‌کند. ۹. عادی‌سازی ناهنجاری‌ها از مسیر نشانه‌ها در متنی است که شاید به‌ظاهر هنجارمند جلوه کند و حتی ممکن است سازتده بر برخی ظواهر فرهنگی و سیاسی موردپسند مخاطبان هم تاکید کند. اما نشانه‌ها و علائم جای دیگری را نشانه گرفته است. ۱۰. بهترین عرصه برای ظهور نشانه‌ها در راستای تغییر نرم و غیرمحسوس فرهنگی و به سخره گرفتن نظم‌های موجودِ قدرت و فرهنگ، طنز است. ۱۱. خنده و شادی یک ضرورت انسانی است و در هنگام خنده آنچه مهم است خود خنده و حال‌بُردن بیشتر از آن و سرگرم شدن است، خنده ناشی از تحریک احساسات و اختفای عقل محاسبه‌گر است. آنکه درصدد خنده بیشتر و حال بردن بیشتر است، به دقت و تمرکز بیشتر نیاز دارد تا احساساتش برانگیخته گردد و آن کس که احساساتش بیشتر برانگیخته شود بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد و از خود واکنش نشان می‌دهد. ۱۲. نکته مهم این است که یک اثر طنّازانه، کجا را با چه چشم انداز فکری، پایگاه معرفتی و تعلقات اجتماعی و سیاسی نشانه رفته است. و... 📣 "طنز اجتماعی‌ترین، جدّی‌ترین و پرتاثیرترین اثر هنری است"‼️ [این را فقط برای خودم نوشتم تا ذهنم آسوده شود شما خیلی نگیرید] سید مهدی موسوی ۵ فروردین ۱۳۹۹ در کانال مرحوم تأملات https://eitaa.com/hodanandboshra از اصول فلسفه تا طرح کلی https://eitaa.com/usul121/946
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹طلاب اگر برای انتخابات کار نکنند نزد خدا مسئولند 🎙امام خمینی (ره) https://eitaa.com/usul121/947
🌷الإمام الكاظم عليه السلام: رَجُلٌ مِن أهلِ قُمَّ يَدعُو النّاسَ إلَى الحَقِّ ، يَجتَمِعُ مَعَهُ قَومٌ كَزُبَرِ الحَديدِ ، لا تُزِلُّهُمُ الرِّياحُ العَواصِفُ ، ولا يَمِلّونَ مِنَ الحَربِ ولا يَجبُنونَ ، وعَلَى اللّه ِ يَتَوَكَّلونَ ، وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ 🌸امام كاظم عليه السلام: مردى از اهالى شهر قم، مردم را به سوى حقّ فرا مى خواند و عده اى بر گردش جمع مى شوند كه چونان قطعات آهن، سخت و استوارند، بادهاى توفنده، آنان را از جاى نمى جنباند و از جنگ، خسته نمى شوند و از آن، نمى هراسند، به خدا توكّل دارند و عاقبت، از آنِ پرهيزگاران است. البحار : 60 / 216 / 37. https://eitaa.com/usul121/948
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 💠مردم مرکز محوری تغییرات اجتماعی 🔰 در چهارمین برنامه از روایت شفاهی فصل مردم؛ حجت الاسلام سید مهدی موسوی؛ به روایت مردم در اندیشه‌ی امام خمینی(ره) پرداخت. 🔹امام خمینی (ره) معتقد بودند؛ انقلاب اسلامی انقلاب خود مردم بود و جایی فرمودند: «وقتی دیدم شعارهایی که در روستاهای خمین می‌دهند همان شعارهایی است که در تهران می‌دهند فهمیدم این انقلاب پیروز می‌شود». امام انقلاب را محصول انقلاب فکری مردم می‌دانستند و اساس انقلاب را به مردم نسبت می‌دادند. 🔹در کتاب «ولایت فقیه» آمده است: مهمترین عامل و موتور محرکه تغییرات اجتماعی مردم هستند و وظیفه مصلحان فقط آگاهی بخشی به مردم است. 🔹ایشان در دیداری که سال 1343 (ه.ش) با آیت الله حکیم داشتند (آیت الله حکیم یک شخصیت مبارز و مجاهد در عراق بودند) به نقش کلیدی مردم در ایجاد تحولات اجتماعی اشاره کردند در حالیکه آیت الله حکیم این نگاه را به مردم نداشتند. این نگاه بسیار مثبت امام خمینی به مردم برآمده از منظومه فکری ایشان بود و یک تاکتیک در مبارزات سیاسی نبود. 🔹در همه آثار امام خمینی با همه تنوعی که دارند نقش مردم بسیار مهم و اساسی است و می‌توان امام را فیلسوف انسان و فیلسوف مردم نامید. 🔹امام خمینی بزرگ‌ترین فاجعه را نگاه‌های جزئی به معارف اسلام می‌دانند و در چندین مورد از آثارشان به این آسیب و آفت توجه داده‌اند و ما هم در شناخت نگاه امام به مردم نباید دچار جزئی نگری به نگاه ایشان بشویم. 🔹انسان در اندیشه امام نقش محوری و مرکزی دارند و در آثار فلسفی، کلامی، فقهی و اصولی ایشان بحث انسان بحث خیلی مهم است مثلا در کتاب «تقریرات فلسفی» می‌فرمایند: تمام حکمت نظری و حکمت عملی برای انسان است برای عمل اوست برای این است که ترقی و تعالی پیدا کند و مسیر رشد و کمال را بپیماید. 🔹از منظر امام انسان مخلوق الهی است و محل ظهور اسماء الهی مثل قدرت و حکمت الهی است از همینجا می‌توان تفاوت مبنای امام را درباره مردم با مبنای امانیست‌ها به وضوح دید. 🔹امام خمینی (ره) معتقد است انسان‌ها دو نوع حرکت دارند یک حرکت غیرارادی و قصری که همان مراحل جنین و سپس تولد و رشد و نموی است که همه جانداران تا زمان مرگ دارند و یکی هم حرکت ارادی و اختیاری است؛ انسان به واسطه عقلی که دارد می‌تواند شخصیت خود را و سرنوشت خود را بسازد و علاوه بر این دو می‌تواند جامعه خود را هم بسازد. 🔹در منظومه فکری امام راحل انسان دارای دو فطرت است؛ فطرت اصلی یعنی میل همه انسان‌ها به کمال مطلق و اینکه همه انسان‌ها به دنبال ثروت مطلق، زیبایی مطلق، علم مطلق، آزادی مطلق، رفاه مطلق و سایر موضوعات هستند از این باب است که همه اینها مصادیق کمال مطلق هستند و این فطرت از بین رفتنی هم نیست «لا تبدیل لخلق الله»؛ فطرت دیگر انسان‌ها فطرت تنفر از نقص است یعنی همه انسان‌ها از نقص تنفر دارند. امام خمینی (ره) در آثارشان متذکر شده‌اند که؛ اینکه انسان‌ها به دنبال همین کمالات محدود هستند از این جهت نیست که محدود هستند بلکه از این جهت است که آنها را کمال می‌دانند و اگر بفهمند این کمالات ناقص هستند از آنها متنفر می‌شوند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از مرکز تخصصی علم کلام
سید مهدی موسوی ولایت مطلقه فقیه.mp3
25.84M
🎤صوت نشست علمی ۱۷ بهمن ماه، باعنوان: "ولایت مطلقه فقیه، نظریه ای در خلا یا کارآمد در عمل؟" استاد سیدمهدی موسوی 〰〰〰〰 مرکز تخصصی علم کلام @kalamcenter