🔸۱. فیلسوفان غرب میگفتند انسان حیوانی است سیاسی. این گزاره اگرچه تعریف محدود از ماهیت انسان است، اما حداقل یک چیز را مشخص میکند، آن هم اینکه همهی کنشهای انسان، خودآگاه یا ناخودآگاه، مستقیم یا غیرمستقیم، عملی است سیاسی. پس کسی نمیتواند ادعا کند که "من سیاسی نیستم" یا "کاری با سیاست ندارم".
🔹۲. فلاسفهی اسلامی نظیر علامهی بزرگوار طباطبایی و شهید مطهری نیز قائل بودند که "انسان مدنی بالطبع است". یعنی انسان ذاتا موجودی است اجتماعی. انسان بدون جامعه معنا ندارد و جامعه بدون انسان. پس "من انسان"، در کنار "ما" است که معنا مییابد. "هویت فردی" انسان درهمتنیده شده با "هویت اجتماعی" او. پس به یک معنا، "خیر و شر فردی" او هم گرده خورده با "خیر و شر جمعی".
🔸️۳. "سیاست عملی" از آنجا که ناظر به میدان حقیقی زندگی انسان است، با "واقعیت" گره خورده نه "رؤیا". البته در حوزهی فلسفهی سیاسی میتوان رؤیاپردازی کرد و از اتوپیا و جامعهی آرمانی و ویژگیهای آن گفت و نوشت و برای تحقق آن تلاش کرد، اما کیست که نداند فاصلهی وضع موجود تا وضعیت آرمانی، به دلیل "واقعیتهای حقیقی یا برساخت"، فاصلهی زیادی است. پس، انسان چارهای ندارد جز آنکه واقعیتها را ببیند و متناظر آن، دست به کنش و اقدام بزند.
🔹۴. با این سه مقدمه، در نسبت با انتخابات پیشرو، دو راه پیش روی ما است:
الف: عدم شرکت در انتخابات، به دلیل انتقاد یا اعتراض به وضع موجود.
ب: شرکت در انتخابات، با دیدن همهی واقعیات موجود در میدان عمل.
🔸انتخاب راه اول (با هر دلیل و ادلهی درست یا نادرستی)، کنشی است بیحاصل. چراکه رأی ندادن من، به این معنی نیست که دیگران هم رأی نخواهند داد. پس جامعه تبدیل میشود به دو گروه "رأیدهنده" و "رأیندهنده" (فارغ از نسبت بزرگی و کوچکی این دو گروه). نتیجه آنکه جمعیت رأیدهنده، برای کل جامعه، و از جمله رأیندهندگان تصمیم میگیرند. و احتمالا هر انسان عاقلی میداند که این نتیجه، به مراتب بدتر از نتیجهی تصمیم اول است. واضح است که در این کنش، حتی رأی نصفه و نیمه، یا رأی سفید هم همین نتیجهای را دارد که رأی ندادن.
🔹️پس به نظر میرسد عاقلانهترین کنشی که هر ایرانی برای رسیدن به "خیر فردی و جمعی" میتواند انجام دهد انتخاب راه دوم، و شرکت در انتخابات است. و البته این به معنای ندیدن واقعیات موجود و مشکلات عدیدهای که وجود دارد نیست. اتفاقا برای حل همین مشکلات است که باید در انتخابات شرکت کرد و گزینهای که متصور است بهتر از دیگران باشد را انتخاب کرد.
🔸️یادمان باشد ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، تا زمانی که در این جغرافیا زیست میکنیم، زندگی ما با هم گره خورده است و مسیر "خیر فردی" از دریچهی "خیر جمعی" میگذرد.
@vaavmag
May 11
✅ ۱۰ اقدامی که نمایندگان جدید نباید آن را فراموش کنند
✍مصطفی موحد
در ادامه بخوانید🔻
@vaavmag
✅۱۰ اقدامی که نمایندگان جدید نباید آن را فراموش کنند
✍مصطفی موحد
🔸نمایندگان محترمی که به مجلس راه خواهید یافت، از فیلترهای مختلفی عبور کردید تا به صندلی سبز مجلس برسید، اما مهمترین این آزمونها، رأی مردم است. رأیی که با هزار امید و آرزو، به شما داده شده است. پس لطفا قولهای رنگارنگی که به مردم دادهاید را فراموش نکنید!
🔹۲.یکی دیگر از قولهایی که به شکل دیگری به مردم دادهاید، اعتقاد و التزام واقعی به تمامی باورهای دینی و سیاسی بوده که این مردم قرنهاست به آن معتقدند. اگر قراری با خدا دارید، آن را فراموش نکنید.
🔸 حال مردم عزیزمان از تورم و بیثباتی و مشکلات اقتصادی خوب نیست، اولویت امروز و فردای ایران، اقتصاد است. برای این مهم که حیاتیترین مسئلهی امروز است، هر کاری میتوانید انجام دهید.
🔹۴.در این سالها شفافیت و عدالت دو رکن مهم و تأثیرگذار برای مردم بوده است، حتی اهمیت آن را در رأی خود هم نشان دادهاند. فراموش نکنید شما نمایندهی همین مردم هستید، مردمی که حق آنان است از تمامی اقدامات و عملکرد شما به صورت شفاف با خبر باشند.
🔹۵.از 3 ماه دیگر که وارد صحن علنی مجلس میشوید، تماسهای مختلف بیشتر و بیشتر میشود. تا امروز شاید نمایندهی حزب و جناح و گروه خودتان بودید اما از فردا، نمایندهی تمام مردم شهر و بلکه کشور هستید. مراقب این تماسها که گاهی حزبی و جریانی هم هست، باشید.
🔸️۶. لباس نمایندگی گاهی اوقات در سالهای پیش برای برخی از همکاران شما فاز خاصی به همراه داشته که گویی ریاستی بر مردم دارند و یادشان رفته قرار بوده خادم مردم باشند نه مالک آنها. نمایندهی مردم باید همیشه در هر شرایطی نمایندهی مردم باشد. فراموش نکنید نمایندگی تنها و تنها معنای خدمت میدهد نه چیز دیگری.
🔹️۷.رفت و آمد به مجلس و حضور در مهمترین مکان تصمیمگیری برای ملت شریف ایران، ممکن است شرایطی برای هرگونه ارتباط و رانت و دهها چیز ناجور دیگر برایتان فراهم کند، رانتها ممکن است دنیای شما را آباد کند، اما یقینا آخرتتان را به باد میدهد. پس از آنها بپرهیزید.
🔸️۸. ممکن است شهر تهران به واسطه پایتخت بودن، کمی آب وهوای بهتری نسبت به شهرستان خودتان داشته باشد، مخصوصا اگر بیشتر ترددتان در بالای شهر باشد؛ میدانید منظورم چیست! لطفا هیچگاه و در هیچ لحظهای حوزه انتخابیهی خود را فراموش نکنید.
🔹️۹.شبکههای اجتماعی باز و بسته، محل مفیدی برای ارتباط با مردم است. اما برخی اوقات فالوئر و لایک میتواند حواس نماینده را از کار اصلی خود پرت کند. اینفلوئنسر شدن نه تنها کار شما نیست، که در شأن شما هم نیست. حواستان از کارهای اصلی خود پرت نشود.
🔸️۱۰. برخی از ما مردم خیلی خسته و بعضی دیگرمان کمتر، اما به نوعی از مشکلات همه خستهایم. با این حال نشان دادهایم به هر شکلی تا پای جان برای این مرز و بوم میجنگیم. اما حالا که شما فرصتی برای حل مشکلات پیدا کردهاید، حق خسته شدن ندارید. فراموش نکنید برای این مردم نباید خسته شوید! همین.
@vaavmag
May 11
✅در انتخابات ۱۴۰۲ چه اتفاقی افتاد؟
✍محمد پور غلامی
در ادامه بخوانید🔻
@Vaavmag
🔸️انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲ بار دیگر نشان داد که جامعهی ایران دستخوش تغییرات فرهنگی-اجتماعی مهمی است که شوربختانه باید گفت نظام حکمرانی و نخبگان سیاسی، نه تنها توجه چندانی به آن ندارند، بلکه همچنان میخواهند به شیوهی سنتی زمام امور را در دست داشته باشد. شاید همین هم موجب گسست بیشتر بین جامعه و ساختار سیاسی شده است. پس به یک معنا، مهمترین و فوریترین کاری که نظام سیاسی باید در یکی دو سال پیشرو انجام دهد، شناخت دقیق از این تغییرات، و پیشبینی "روندهای آینده" است.
🔸️از این حیث، به نظر میرسد ما حداقل با سه "مگا ترند" در نسبت با جامعهی ایران مواجهیم. البته مشخص است بخشی از آنها، متأثر از فضای تحولات شگرف بینالمللی در فرهنگ، سیاست و سبک زندگی مخصوصا در یکی دو دههی اخیر است:
🔸️۱. تکثرگرایی: جامعهی ایران، جامعهی متکثر و متنوعی از حیث فرهنگی و سیاسی است. هرچه از دهههای ابتدایی انقلاب فاصله میگیریم، این تکثر پررنگتر شده است. پس تقسیمبندیهای سنتی سیاسی، دیگر جوابگوی این جامعه نیست. نه چپ و راست دیگر محلی از اعراب دارد، و نه دوگانههای کهنهی اصولگرا و اصلاحطلب. برای شناخت جامعهی ایران، باید از این دوگانههای قدیمی عبور کرد. اگر این تکثر را بتوان " تکثر همگرا" کرد، یقینا موجب پیشرفت کشور خواهد شد، و اگر تبدیل به "تکثر واگرا" شود، جامعه با انواع و اقسام بحرانهای اجتماعی و امنیتی مواجه خواهد بود.
🔸️۲. نفوذ بالای شبکههای اجتماعی: ضریب نفوذ اینترنت و شبکههای اجتماعی در ایران از میانگین سطح عمدهی کشورها بالاتر است. این یعنی مردم ایران، بیشتر و بهتر از بسیاری از کشورهای دیگر، در جریان تحولات روز جهانی قرار دارند. شاید برای همین هم هست که دائما در حال مقایسهی وضعیت زندگی خود با سایر مردم، مخصوصا "مو بلوندهای چشمآبی" هستند. پس معلوم است که ناتوانی دولتها در تأمین نیازهای یک زندگی نرمال یا موضوعاتی مثل فیلترینگ، نارضایتی گستردهای به همراه داشته باشد. روی دیگر سکهی نفوذ بالای اینترنت این است که پس ایرانیها بیشتر از مردم سایر کشورها، در معرض خطرات و آسیبهای ناشی از آن قرار دارند. در یک جامعهی شبکهزده، یک شایعه یا دروغ، خیلی زودتر و راحتتر بسط و انتشار پیدا میکند. در چنین فضایی، بیان یک چنار و پاجوش، میتواند سرنوشت یک انتخابات را تا حد زیادی تغییر دهد.
🔸️۳. کاهش قدرت ساختارهای رسمی: به دلیل موارد عدیده و از جمله گسترش شبکههای اجتماعی، از نقش ساختارهای رسمی تولید و توزیع قدرت کاسته شده و در عوض، ساختارهای غیررسمی معنای بیشتری به خود گرفتهاند. این روزها، یک فوتبالیست درجه چندم، به برکت شبکههای اجتماعی میتواند تبدیل به لیدر یک شورش اجتماعی شود. یا یک سخنران عامهپسند، میتواند برای مجلس، لیست انتخاباتی صادر کند. در حقیقت مرجعیت فکری و فرهنگی، دیگر در دست نهادهای سنتی نیستند.
🔸️به این سه موضوع، البته میتوان موارد دیگری را هم اضافه کرد. به نظر میرسد نظام حکمرانی و نخبگان سیاسی-فرهنگی ما، این سه خصیصه را باید به درستی فهم کنند. اگر بداند برای آنکه افراد بیشتری از جامعه در مسائل سیاسی- اجتماعی چون انتخابات مشارکت داشته باشند، باید با مکانیسمهایی، "تکثر" بیشتر نامزدها را رقم بزند، و اگر بداند که با قوانین و ساختارهای قدیمی، نمیتوان این جامعهی شبکهزده را اقناع کرد، و اگر بفهمد که لیستهای انتخاباتی، مرجعیت خود را در دنیایی که مناسبات اجتماعی آن بیش از دولتها در دست بلاگرها و اینفلوئنسرها و... است از دست داده، آنگاه شاید در نوع تعامل خود با جامعه، بتواند تغییراتی ایجاد کند. بدون فهم این مناسبات، نمیتوان از مردم، انتظار مشارکت بالا داشت.
May 11
5.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅در باب مرزبندی تندروها با مردم به بهانه امر به معروف
🔸️نصف جهان معترض!
✍مصطفی موحد
در ادامه بخوانید🔻
@vaavmag
🔹️برای دومین بار کنسرت #علیرضا_قربانی لغو شد. کنسرتی که به بیان شفاف وزیر ارشاد، یعنی بزرگترین مسئول فرهنگی دولت، هیچ مشکلی برای انجام آن وجود نداشت. جالب این جاست که ادعاهای طرح شده در مورد فرآیند برگزاری این کنسرت هنوز و تا این لحظه شفاف و مستند نیست، اما قانون در این رابطه چند پیششرط دارد.
🔹️مجوز برگزاری هر رویداد یا مراسمی شبیه به کنسرت منوط به تأیید شورای تأمین استان است. در صورت تأیید شورای تأمین مجوز برگزاری کنسرت توسط معاونت امور هنری #ارشاد صادر شده و بلیتفروشی میتواند آغاز شود. با وجود فرآیند فروش بلیت احتمالا این مراحل تأییدشده و در صورتی که فرد یا نهادی غفلت یا تخلف نکرده باشد، باید کنسرت به روال قانونی خود انجام میگرفت.
🔹️حالا اتفاقی که در شهر #اصفهان افتاده، با وجود این که بار دوم هم بوده اما هیاهوی زیادی در این زمینه ایجاد کرده است. هیاهویی که با زمزمههایی نظیر پردهبرداری از تعارفات و شکافهای مابین نهادهایی مانند #ستاد_امر_به_معروف و... همراه بوده است. این مسأله به هر دلیلی و از هر نهادی باشد، نباید مشمول قانونگریزی شود. ستاد امر به معروف استان چه با وجود توان تصمیمگیری دربارهی برگزاری #کنسرت یا حتی بدون چنین قدرتی، زیبا نیست که با مصوبات قانونی شورای تأمین استان که مهمترین نهاد تصمیمگیری محلی است مقابله کند.
🔹️این تصمیمات که شاید پیش از این در تعارف و سکوت و هرچیز دیگری علنی نمیشد، ده ها ناراحتی بدون در نظر گرفتن مبنای قانونی برای مردم سرزمینمان رقم زده است، اگر اتفاق اخیر مبنای قانونی هم نداشته باشد که اوضاع بسیار وخیم تر میشود. در تبیین هر قانون درست یا حتی نادرستی اولین لازمه ارتباط با مردم و آغاز فرآیند پذیرش قانون در بین مردم است، اما زمانی که بدون هیچ دلیل و مبنایی بخواهیم این چنین عمل کنیم تنها موجب سرخوردگی مردم خواهیم شد.
@vaavmag
May 11
26.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅پایان شب سیاه تتلیتیها
✍سارا مصطفوی
در ادامه بخوانید🔻
@Vaavmag