📌منابع موّلد قدرت نرم
جوزف نای از سه عامل به عنوان منابع مولّد قدرت نرم نام می برد که عبارتنداز:
فرهنگ، ارزشها و سیاست خارجی.
البته نای هیچ یک از این سه مؤلفه را به صورت مطلق مطرح نمی کند بلکه برای آنها شروطی قائل می شود.
به زعم وی؛
فرهنگ در صورتی که برای دیگران جذاب باشد.
ارزشها در صورتی که در داخل و خارج مورد توجه قرار گیرند و البته توسط اقدامات و رویه های ناهمخوان تضعیف نگردند.
سیاست خارجی در صورتی که مشروع، درون گذارنده و دارای اقتدار اخلاقی به نظر آید، در زمره منابع قدرت نرم محسوب می شوند .
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
هدایت شده از نجوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیحات تصویری در مورد جهان های موازی(۱)
برایان گرین
📚انجمن نجوم بردسکن
🌔 @nojoom_et
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۹
🧩 سودگرایی (واقعگرایی) ۲
♻️ سودگرایی جان استوارت میل
بنتام معتقد بود كه اصالت با سود و لذت فردی است و سود جمعی صرفاً ابزار و وسیلهای است برای وصول به لذت شخصی. به تعبیر دیگر، بنتام سود جمعی را دارای ارزش غیری میدانست. اما میل معتقد است كه اصالت با سود و لذت جمعی است. یعنی میل سود جمعی را دارای ارزش ذاتی میداند. خود وی در این باره میگوید: من در حقیقت هرگز درباره این اعتقاد كه خوشبختی معیار همه قوانین و اصول رفتار و غایت زندگی است تردیدی نداشتم. لیكن اكنون بر این نظرم كه این غایت تنها در صورتی حاصل خواهد شد كه خود غایت مستقیم نباشد. (من فكر میكنم) تنها كسانی خوشبخت هستند كه اندیشه خود را بر هدفی غیر از خوشبختی خود متمركز میسازند. وی تأكید میكند كه تمایز كیفی لذات عالی و دانی را باید در نظر گرفت و همواره باید لذات عالی را بر لذات دانی ترجیح داد.
میل در تبیین اصل سود میگوید: «عقیدهای كه فایدهمندی یا اصل بیشترین خوشی را به عنوان شالوده اخلاقیات میپذیرد از این قرار است كه اعمال انسان تا آنجا درست و شایسته است كه در جهت افزایش خوشی باشد، و آنجا ناشایسته و نادرست است كه در جهت كاهش خوشی باشد. مراد از خوشی، لذت و فقدان رنج است، و مراد از ناخوشی، درد و فقدان لذت است.» یعنی درستی یا نادرستی افعال انسانی بر اساس میزان تأثیری كه در افزایش سود عمومی دارند، اندازهگیری میشود.
✍ نقد و بررسی دیدگاه میل
۱. استنتاج باید از هست: منتقدان مدعیاند كه میل خواسته است از این گزاره كه «لذتخواهی مطابق با طبیعت انسان است و هر انسانی ذاتاً طالب لذت است»، به این گزاره منتقل شود كه «لذت خواستنی است و هر كسی باید در پی كسب بیشترین لذت برای بیشترین افراد باشد». و این یعنی استنتاج «باید» از «هست». در حالی كه «است» نمیتواند به خودی خود مستلزم «باید» باشد. و تلویحاً این مقدمهها را نیز در همان قضیه اول خود میگنجانند كه عمل كردن به شیوهای كه لذت و خوشبختی را افزایش دهد تنها شیوه عمل عاقلانه است و عمل كردن به شیوه عاقلانه ارزش توصیه را دارد.
۲. پیامدهای نامناسب: دومین اشكالی كه در مورد این نظریه مطرح شده، این است كه مفهوم بیشترین سود برای بیشترین عده را فقط در مورد جامعهای میتوان، به درستی، اطلاق كرد كه در آن جامعه همگان متفقاند كه سعادت عمومی عبارت است از مثلاً داشتن بیمارستانها و مدارس و مراكز عام المنفعه بیشتر و بهتر. لیكن در مورد به كارگیری این مفهوم در جامعهای كه قاطبه مردم سعادت عمومی را عبارت از قتل عام مخالفان میدانند چه باید گفت؟
۳. عدم جامعیت: همچنان كه دیدیم، استوارت میل معتقد بود كار خوب، كاری است كه هدف از انجام آن تأمین سود عمومی باشد. و به تعبیر دیگر، میل سود عمومی را هم هدف كار اخلاقی میداند و هم معیار تشخیص كار خوب از كار بد. اشكالی كه در اینجا مطرح میشود این است كه بر اساس این معیار، در جایی كه كاری فقط دارای بعد فردی باشد و هیچ سود یا زیانی برای جامعه به دنبال نداشته باشد، باید گفت كه از دایره اخلاق و ارزش گذاریهای اخلاقی بیرون است. و حال آن كه اخلاق منحصر به اخلاق اجتماعی نیست.
۴. ادعایی بیدلیل: میل معیار فعل اخلاقی را سود و زیان عمومی میداند و معتقد است هر كاری در خدمت منافع عمومی باشد، خوب؛ و هر كاری كه چنین نباشد، بد است. در حالی كه هیچ معیار و دلیلی برای این كار ارائه نمیدهد؛ یعنی توضیح نمیدهد كه چرا و به چه دلیلی افراد باید از منافع شخصی خود گذشته و آنها را برای تأمین منافع عمومی فدا كنند. او برای موارد تزاحم هم معیار مشخص نکرده است.
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۱۹۳-۲۰۱
هدایت شده از یادمان شهداء
37.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ جاسوسان مشغولند، مراقب باشید
🔸 چهار گروه در ایران به جاسوسان موساد برای انجام ماموریتشان کمک می کنند ، مردم باید مراقب این چهار گروه باشند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥انتقاد تند کارشناس صداوسیما از عملکرد ضعیف کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی: در هیچکدام از معادلات فرهنگی نیستند!
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکومت از #حجاب چه سودی میبرد؟
⁉️ افشای نامه محرمانه شاه ایران به پادشاه عربستان درباره مدرن شدن ایران
💢 عبرت گرفتن از تجربه و شکست کشورهای غربی!
‼️ سود یا ضرر در برهنگی برای حکومت؟!
‼️ ۴۰۰هزار بطری مصرف روزانه آب جو تهران!
⁉️ ایران، در رتبه ۴ کاباره برتر دنیا!
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 ویروس خود تحقیری
⁉️چطور میتونیم به جایی برسیم که خودمون رو تحقیر کنیم؟؟
😳تلخه ولی حقیقت داره!
📱رسانه؛ بهترین ابزاری که غرب برای تحمیق بشر داره و ما هنوز نتونستیم مثل موشک هایپرسونیک به دستش بیاریم.
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلخ اما واقعی!
🔺 این حرف های چند سال قبل نتانیاهو را ببینید!
🔺 چه قدر رهبری نسبت به تهاجم فرهنگی هشدار دادند و بعضی ها نشنیده گرفتند!
🔺 امروز اما درد ما این است که متأسفانه محتوای همان ماهواره را (البته به صورت بومی شده و با شیب تندی به سمت انحطاط فرهنگی و دوری از معارف ناب شیعی) در شبکه نمایش خانگی به خورد خانواده هایمان می دهیم! آن هم به صورت رسمی و قانونی و با مهر نظارت ج.ا.ا
🔸 آیا این یکی از مصادیق بارز نفوذ فرهنگی نیست!؟
🔸 و درد بزرگتر این است که هنوز تغییر محسوسی در مدیریت فرهنگی کشور دیده نمی شود! و این یعنی ظاهرا بعضی متولیان و مدیران فرهنگی ما، عادت کرده اند تا با لگد دشمن بیدار بشوند! نه هشدار دلسوز ها...
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
57.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 موشن گرافیک | نگهداری سگ آری یا خیر؟
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
هدایت شده از بیقراروطن مثل ابراهیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفاً ببینیم و بصیر باشیم
قسمتی از فیلم دلیران تنگستان
حدود ۵۰ سال پیش
🟢 چهار عامل سقوط و انحطاط یک جامعه از نظر قرآن
🔸آنچنان که از قرآن مجید استنباط کردهام چهار عامل است که عامل فنای اقوام است و نقطه مقابل آنها عامل بقا. حال ممکن است عامل دیگری هم باشد و من از قرآن درک نکرده باشم:
👈 ۱. ظلم و بیعدالتی
👈 ۲. فساد اخلاق
👈 ۳. تفرق و چند دستگی
👈 ۴. ترک امر به معروف و نهی از منکر
📘 استاد مطهری، پانزده گفتار، ص۳۱۱ (با تلخیص)؛ همچنین: جامعه و تاریخ، ۲۲۱-۲۲۳.
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علاقه نخبه مغز و اعصاب به حفظ قرآن
دکتر سهیلا سامی، فوق تخصص مغز و اعصاب در هانوفر آلمان:
از کودکی علاقهمند حفظ قرآن بودم.
بعد اینجا برانداز بیسواد شبهملیگرا، با گفتن «ما آریاییایم عرب نمیپرستیم» قرآن سر سفر هفتسین نمیذاره، فکر میکنه با دشمنان ایران مبارزه کرده!
# مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
هدایت شده از فرق و ادیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسیحیت و تفاوت سه مذهب کاتولیک، پروتستان و ارتدوکس
@feragh_adyann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯جامعه امروز جامعهای است که مرتب میخواهد از محیطش اطلاعات داشته باشد تا بتواند تصمیم بگیرد و در هر لحظه بسیار متحول، متلوم و رنگبهرنگ است. بنابراین، اطلاعدادن واقعیتهای پیرامونی به افراد برایشان امر مهمی است؛ چراکه واقعیت را درست روایتکردن کمک میکند تا بتوانند درست تصمیم بگیرند.
❌یکی از مهمترین مسائل امروز عالم رسانه روایت و روایتگری است، آن هم بهخاطر جنگ روایتی است که در عالم وجود دارد. یک مؤسسه آمریکایی در اینباره میگوید ما در این قرن وارد جنگ روایت میشویم و هر کس بتواند روایت خودش را -به یک معنا گزارش خودش را- از پدیدهها در آن روز حاکم کند، آن روز حاکم است.بعضی وقایع برای جامعه یا ملت، مهم و سرنوشتساز است؛ چون سرنوشتساز است، باید بهسرعت این موضوع در بستری دقیق و صحیح روایت شود. اگر شما روایت نکردید، مخاطب ناچار است که روایت دیگران را -اگرچه نادرست- بشنود که در رفتار و گفتار جامعه و محیط تأثیر میگذارد. بنابراین، روایتگری درست و صحیح کاری اساسی و ضروری و وظیفه اخلاقی و انسانی است.
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
اربعین، مدنیّت و بربریّت
🔹تمدن (Civilization) واژهای است که غربیها به هر جامعه پیچیدهای که دارای ساختارهای یکجانشینی و طبقهبندیهای پیچیده باشد اطلاق میکنند و بر همین اساس، هرچه مناسبات آن جامعه پیچیدهتر باشد متمدنتر است؛ به همین دلیل است که کلانشهر را متمدنتر از شهر و مدینه، و شهر و مدینه را متمدنتر از روستا و قریه میدانند. به نحوی که منتهای تمدن و مدنیّت را که در برابر بربریّت تعریف میکنند در کلانشهرهایی جستجو میکنند که دارای پیچیدهترین و گستردهترین روابط اجتماعی و غیر اجتماعی است و هرچه مظاهر پیچیدگی همچون آسمانخراشها و برجها و پلها و غیره در آن نمود بیشتری داشته باشد، مدنیت بیشتری دارد و متمدنتر است. با چنین تعریفی، متمدنترین جغرافیاها را بایستی در شهرهایی همچون نیویورک و پاریس و لندن و غیره جستجو نمود. به همین دلیل است که غربیها اساسا مهندسی عمران (civil engineering) را با واژه تمدن و civilization پیوند زدهاند زیرا در چنین کلانشهرهای پیچیده و پر از برج و آسمانخراش و مظاهر پیچیده مادی و کالبدی است که مهندسی عمران نمود حداکثری مییابد.
🔹اما در ادبیات قرآنی، این صیرورت و حرکت الی الله است که به تمدنها اصالت میدهد و نه یکجانشینی؛ کمااینکه نه ماده و کالبد، که این معناست که به تمدنها ماهیت میدهد. چه بسا روستاهای بیبهره از هر نوع مظاهر مادی و کالبدی پیچیدهای که در فرهنگ قرآنی، بستر مدنیت و تمدن هستند و بالعکس، چه بسا کلانشهرهای غول آسایی که از منظر قرآنی، قریهای بیش نیستند (قبلا در یادداشت شهر از منظر قرآن ادله این ادعا تقدیم گردید). طریق مشایه و ایام اربعین، بهترین شاهد مثال برای فهم این موضوع است. مسیری که در سرتاسر آن هیچ کلانشهر و شهر بزرگی دیده نمیشود و برخلاف تعریف تمدن از منظر غربیها، پیوسته در شدن و حرکت تعریف شده است و نه در یکجانشینیهای آنچنانی. ولی چنان از معانی متعالی مملو است که در هیچ کلانشهری از غرب تا شرق عالم نمیتوان این حجم از جریان و سریان تمدن و مدنیت را مشاهده نمود.
🔹میلیونها زائر، با پای پیاده و در گرمای بالای ۴۰ درجه، چنان متمدن در کنار یکدیگر و برادرانه و خواهرانه زیست میکنند و چنان بدون هر نوع چشمداشت مادی و به دور از هر نوع سازماندهی پیچیده اجتماعی از یکدیگر میزبانی مینمایند که برای پروپاگاند پیچیده تمدن معاصر غرب، چارهای جز بایکوت گستردهی حاصل از حیرت تام و تمام آنها باقی نگذاشته است. البته حق هم دارند که چنین حیران باشند، چون برخلاف باورهای آنها و برخلاف آنچه سالها در مقالات و کتابهایشان نوشتهاند اینجا تمدنی نمود یافته است که دلیل گردآمدن انسانها در کنار یکدیگر، نه رفع نیازهای اقتصادی و تبادلات مادی است و نه مبادلات محصولات کشاورزی و غیره؛ بلکه اینجا مفهوم متمایز و ماوراییِ "حُب" به بهانهای برای گردآوردن میلیونها انسان و شکلگیری تمدنی متمایز تبدیل شده است؛ آن هم خاصترین و خواستنیترین حُب؛ "حب الحسین یجمعنا" کلید فهم تمدن اربعین است و طریق مشایه در ایام اربعین بهترین تمرین مدنیت است اما نه مدنیّت پیچیده و ماده محوری که در مدینهها و آرمانشهرهای غربی برایمان تعریف کردهاند بلکه مدنیّت بسیط و معنامحوری که جز با قواعد بعد از ظهور، نمیتوان به فهم تمام و کمال آن نائل آمد.
✍دکتر منان رئیسی
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 مقام معظم رهبری
اگر میخواهید مشکل کشف حجاب حل بشود این کار را انجام دهید ...
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥همهی ایدئولوژیهای سیاسی در ۱۰ دقیقه
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
خداباوری و دانشمندان معاصر غربی (چالشها و تبیینها)
#معرفی_کتاب
🔹کتابی از دکتر مهدی گلشنی که گزارشی از رابطه دانشمندان و #خداباوری ارائه میدهد.
🔸این اثر را بایستی در امتداد میاحث #علم_و_دین نگریست
🔺رویکرد کلی این کتاب آن است که آنچه در رسانههای از تقابل علم و خداباوری بیان میشود، کلیت ندارد و دچار چالشها فراوان است.
❗️رسانهها در سطح جهان به نوعی در صدد ترویج #آتئیسمِ علم محورِ خداناباور هستند
▪️نظریهای که میگوید هر آنچه از دانشمندان و نظریات علمی است در نفی وجود خداست و خداباوران خرافه پرست هستند.
🔹 در واقع گویندگان چنین سخنانی ، حرف های بخشی از جامعه علمی را آورده و به همه آن تسری میدهند؛ در حالی که واقعیت خلاف این ادعاست.
📌 گلشنی با مصادیقی که از دانشمندن خداباور و نظریات آنها و نقدهای مطرح شده در این حوزه می آورد، این دیدگاه را به چالش میکشد.
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
یک نظریه فرسوده در مسیحیت صهیونیستی
🔸کتاب مقدس در بسیاری موارد ازجمله تثلیث، در یک دور غیرمنطقی گرفتار است و از این رو مسیحیان در این حوزه کاملا سرگردان هستند. جالب است، عهدجدید مدعی می شود که وجود تعارض در یزدان شناسی به معنای بی اعتباری آن است و نمی توان ناسازگاری میان خداوند با ذات او یافت. در قرنتیان با وضوح این مسئله را عنوان می کند که خدا نمیتواند با خودش در تناقض باشد (دوم قُرِنتیان ۱:۱۷-۱۸)
🔸حال مبلغان مسیحیت صهیونیستی که اساس باور شان تثلیث است پاسخ دهند چگونه خدای آن ها با ذات خویش تعارض دارد و با وضعیت به آن قائل هستند!!! حضرت عیسی علیه السلام که به گمان باطل آن ها خدا است و به بدترین وجه مصلوب شده چطور با خدای پدر که شکست ناپذیر است جمع می شود؟ پس اگر کتاب مقدس را مبنا قرار دهیم که خداوند نمی تواند با خود تناقض داشته باشد هم تثلیث و نیز مصلوب شدن ایشان نفی می گردد.
🔸مشکل و ایرادات موجود در خداشناسی مسیحی موجب شده که هر روز نظرات و تئوری های گوناگونی برای توجیه این اشتباهات مطرح شود. یک روز آکوئیناس و آنسلم و ایامی دیگر بارت، جان هیک و امثال آن ها با عبارت سازی های بی اساس می خواهند نقص الهیات مسیحی را کتمان کنند.
🔸باید دانست ابهام موجود در خداشناسی مسیحی ضمانت عملی برای پایبندی به مبانی آن را از میان برده و امروزه صرفا مسیحیان به دلائل غیرعقلانی و عاطفی نسبت به این جریان تعصب می ورزند.
https://eitaa.com/vaezi_vazna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹دلیل ماندگاری انقلاب اسلامی
🔹جک گلدستون
(جامعه شناس و متخصص انقلاب ها و استاد در دانشگاه جورج میسن آمریکا)
https://eitaa.com/vaezi_vazna
🔹 مرگ فرهنگ
🔹 کمیسیون فرهنگی مجلس، صلاحیت عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد را تایید کرد!
🔹هیچ نماینده ای برای مخالفت با عباس صالحی ثبت نام نکرد!
🔹وقتی ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس بر عهده جناب "آقا تهرانی" باشد،وقتی هیچ یک از نمایندگان انقلابی،اطلاعی از عملکرد عباس صالحی در وزارت ارشاد دولت روحانی ندارند(شاید هم دارند و برایشان مهم نیست!) نتیجه همین خواهد شد که می بینید!
🔹به احتمال زیادچند ماه بعد وقتی جشنواره های فیلم و تئاتر و..فجر، نمایشگاه برهنگی و گفتارها و تحرکات ضدانقلابی و دین ستیزِ هنرمند نمایان معلوم الحال شد، شاهد ابراز مخالفت ملایم جناب آقا تهرانی و برخی نمایندگان فعلی مجلس با عملکرد وزیر ارشاد خواهیم بود!
🔹امت حزب الله و مردم مومن و متدین ایران توجه داشته باشید که اوضاع افتضاح فرهنگی امروز مملکت، محصول جهالتها،غفلتها و بی توجهی هایی از این دست در ۴۰ سال گذشته است!
👤دکتر کوشکی
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مشکل بزرگ جامعه ایران
دکتر ساروخانی - پدر جامعهشناسی ارتباطات
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
💠علل اخلاقی نزیستن انسانها از منظر دیوید ثورو
پشت کردن به اخلاق، محصول غفلت از سه واقعیت است:
1️⃣ اکتفا نکردن به حداقل ضروریات
او تعبیری دارد شبیه مارکس در مورد کالا: کالا تجسد و تبدیل یافتهی عمر و روح است. قیمت هر کالا (و نیز خدمات رفاهیِ بیشتر از معمول) مقدار عمر و روحی است که میدهی تا آن را به دست آوری. ضرورتگراییِ (یا اسنشیالیزم) ثورویی به ما میگوید عمر و روحات را تا حداقلِ ممکن برای تامین جسم و کالای ضروری بفروش، چون مجبوری و گریزی از آن نیست. اما باقی را برای استعلای خود (رسیدگی به فریاد کودک درون از نگاه یونگ و رایگان بخشی) برای خودت باقی بگذار، تا هرگز و نیز در دوران ناتوانیِ پیری و احتضار، حسرت از ناکردهها و پشیمانی از جبران نکردن اشتباهات نداشته باشی. چون حسرت و پشیمانی برای کسی که همهی روح و عمرش را برای کسب کالای ناضروری داده، حسی است قطعی (مخصوصا با توجه به 40 سال پژوهش الیزابت کوبلر راس بر روی محتضرین).
2️⃣عاریتی و بیاصالت شدنِ زندگیمان، به دلیل تجاوز از ضروریات حداقلی
علت اصلیِ رفتن به سراغ ناضروریات (تجملات و بَرجها)، پشت کردن به خود و روکردن به دیگران است [پارسایانِ روی در مخلوق، پشت بر قبله میکنند نماز! (سعدی)] . "بود"ها را رها میکنیم و به سراغ "نمود" میرویم. بالیدن سرشتمان را فراموش میکنیم و به شخصیتمان یا همان برداشت دیگران از "من" رو میکنیم.
مارکس، نیچه، فروید، فوکو و ... در پاسخ به انگیزهی ریشهایِ رفتار آدمی، نظرات متفاوتی داشتند. پاسخ ثورو به این پرسش مهم این است: زیباکردن تصویر خود در ذهن دیگران. او میگوید برای این کار باید به خود پشت کنیم، برای تآمین هزینهی تجملات به هر رذالت احتمالی تن دهیم و از آن بالاتر، رسیدگی به خود را کاملا فراموش کنیم و نحوهی زندگی و نمود خود را همرنگ خواسته و "مد" تحمیلیِ دیگران و با "چشموهمچشمی" تنظیم کنیم. کسب درآمد و زندگی برای خوشامد دیگران، طبعاً چیزی نیست جز زندگیِ عاریتی و بیاصالت.
3️⃣ بیصداقتی و ناهمخوانیِ با خود، پیامد پیگیریِ ناضروریات است.
غفلت سوم، غفلت از رویاهایی است که از کودکی با تو بوده و همیشه آرزویِ پنهان و آشکارت بودهاند. وقتی دنبال پول بیشتر، برای کسب و حفظ تجملات و نمایش نمود و شخصیت و وجاهت باشی، مجبوری به رؤیاهایت پشت کنی. رؤیاها ممکن است عوض شوند، اما نکتهی مهم، همعنان بودن و وفاق داشتن انسان با آرمانهای هرلحظهی زندگیمان است. اگر زندگی فاقد این وفاق باشد، یعنی با خودمان صداقت نداریم؛ درون و بیرونمان همخوانی ندارند. معلمی را دوست داریم، اما به خاطر ماشین مدل بالاتر، شغلی کاملا بیربط با معلمی را دنبال میکنیم و در آن غرق میشویم. یادمان میرود که پیامد کسب کالای بیش از ضرورت و حتی ابزارهای بیشتر، بیصداقتی و ناهمخوانی با خودمان است. ساحات سرشتمان (باورها، احساسات، عواطف و ادراکاتمان) با گفتارها و کردارهایمان نمیخواند.
🔹اگر این سه غفلت را نکنیم، طبعا اخلاقی زیستن و پیکرتراشیِ معنویمان قطعی میشود؛ و به انسانی تبدیل میشویم که زندگیاش اصیل است، با خود صداقت دارد، به رویاها و سرشتش پشت نکرده و نه دچار حسرت و پشیمانیِ دمِ مرگ و نه دچار اضطرابِ دلنگرانی، دغدغهی افسردگی و قبض تنفر از خود، ملال و هرگونه احساس و هیجان منفی میشود و دنیا را دمبهدم و هر روز، نوبهنو کشف میکند و به معنای واقعی، "زندگی" و "زندگیِ بامعنی" میکند.
https://eitaa.com/vaezi_vazna
هدایت شده از فرق و ادیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 میگویند دین، انسان را احمق میکند؛ آری این خوانش از دین چنین میکند...
@feragh_adyann
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۲۰
🧩 دیگرگرایی (واقعگرایی) ۱
🫂 این مكتب واقعیت احكام اخلاقی را از سنخ واقعیتهای طبیعی دانسته، سرچشمه حسن و قبح و باید و نباید را در طبیعت جستجو میكند. این نظریه از سوی تعدادی از فیلسوفان برجسته غرب مورد پذیرش واقع شده است كه از آن جمله میتوان از فیلسوفانی مانند دیوید هیوم فیلسوف و اندیشمند اسكاتلندی، آدام اسمیت اقتصاددان مشهور انگلیسی، اگوست كنت فیلسوف و جامعهشناس فرانسوی و آرتور شوپنهاور، فیلسوف آلمانی، نام برد.
🔍 مدعای دیگرگرایان این است كه:
1⃣ اولاً اخلاق فقط در زندگی اجتماعی معنا پیدا میكند. بنابراین، كارهایی مانند خوردن و خوابیدن و ورزش كردن و امثال آنها كه مربوط به زندگی فردی هستند، نه میتوان گفت دارای ارزش اخلاقی مثبتند و نه میتوان گفت دارای ارزش اخلاقی منفی هستند.
2⃣ ثانیاً معیار خوبی و بدی افعال اجتماعی نیز عاطفه دیگرخواهی است. یعنی هر كاری كه به انگیزه دوستی دیگران و دیگر خواهی انجام گرفته باشد، خوب، و هر كاری كه محرك آن حب ذات و خود دوستی باشد بد دانسته میشود.
👈 آدام اسمیت تصریح میكرد كه اساس و پایه اخلاق عبارت است: «قوهای که به وسیله آن انسان در لذت و الم و شادی و غم دیگران شرکت میکند».
👈 اگوست كنت به این مسأله توجه داشت كه در انسان دو حس خود خواهی و دیگر خواهی در کشاکش و تزاحماند و در این میان وظیفه علم اخلاق و تعلیم و تربیت این است که موجبات غلبه حس دیگرخواهی و نیکخواهی و همدردی را بر سایر احساسات آدمی فراهم آورد.
👈 شوپنهاور بر این باور بود كه اخلاق مستلزم محو و نابودی اراده فردی است. شخص خوب كسی است كه عفت كامل دارد. فقر را داوطلبانه اختیار میكند، روزه میگیرد، ریاضت میكشد، در هر كاری قصدش فروشكستن اراده فردی خویش است. ولی مانند عرفای غربی این كار را برای نیل به هماهنگی با خدا انجام نمیدهد. انسان باید دریابد كه حقیقت یكی است. اراده واقعی، یعنی ذات مطلق واحد است. ارادههای انفرادی، نمایش بیحقیقت است. اگر شخص به این مقام رسید جدایی از میان میرود. هر كس خود را دیگری و دیگری را خود مییابد. حس همدردی پیدا میشود. سنگدلی میرود و همدلی میآید. فداكاری میآید و خود خواهی میرود. اشخاص نسبت به یكدیگر شفقت پیدا میكنند.
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۲۰۳-۲۰۸
https://eitaa.com/vaezi_vazna