eitaa logo
️کانال دکتر واعظی
59 دنبال‌کننده
4 عکس
20 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از آن سوی روشنفکری
✍️ بهروز مرادی 🖊 مدرنیته‌_ناشناخته اولین جلسه‌ی کلاس جامعه‌شناسی کشورهای اسلامی در یک دانشگاه دولتی در تهران بود. دانشجویان ترم ٧ علوم اجتماعی بودند. بعد از معرفی خودم و معرفی دانشجوها، قبل از اینکه کمی در مورد سرفصل‌های درس و جوامع در کشورهای مسلمان‌نشین صحبت‌های مقدماتی بکنم، پرسیدم در باره‌ی کشورهای مسلمان چه می‌دانند. کسی پاسخی نداد. پرسیدم مثلاً در مورد جوامع مسلمان در کشورهای همسایه چه می‌دانند؟ کسی پاسخی نداد. پرسیدم مثلاً در مورد جوامع عراق یا ترکیه یا آذربایجان یا افغانستان و پاکستان چه می‌دانند؟ کسی گفت: "ما در مورد کشورهای مدرن می‌دونیم و در مورد کشورهای اسلامی چیزی نمی‌دونیم." چند نفر در کلاس حرف او را تأیید کردند. لحن‌شان نزد من در تقبیح کشورهای اسلامی و تکریم کشورهای مدرن بود. گویی کسر شأن‌شان بود که اطلاعاتی در مورد کشورهای مسلمان‌نشین داشته باشند و نیز مایه‌ی مباهات‌شان که خود را آگاه به کشورهای غربی معرفی می‌کردند. پرسیدم: "خوب در مورد کشورهای مدرن چه می‌دونيد؟ مثلاً می‌تونید کمی در مورد جوامع مدرن از منظر جامعه‌شناسی صحبت کنید؟" کسی پاسخی نداد. ادامه دادم: "می‌دونید جامعه‌ی مدرن به چه نوع جامعه‌ای گفته می‌شود؟ کسی پاسخی نداد. _می‌تونید مشخصات یک جامعه‌ی مدرن را نام ببرید؟ " کسی پاسخی نداد. _می‌تونید اصلی‌ترین ویژگی‌های مدرنیته رو نام ببرید؟" _کسی پاسخی نداد. _شاید بتوان گفت که یک جامعه‌ی مدرن ١٠ ویژگی اساسی و اصلی دارد. می‌تونید اونا رو نام ببرید؟ " _سکوت. _می‌تونید چندتا از ویژگی‌های یک جامعه‌ی مدرن را نام ببرید؟" _سکوت. _فقط یکی. فقط یک ویژگی جوامع مدرن رو؟" _سکوت و سکوت و سکوت. حدود ٣٠ نفر بودند و ترم ٧ علوم اجتماعی در یک دانشگاه دولتی، اما حتی یکی از ویژگی‌های مدرنیته را نمی‌دانستند. شاید در ذهن و دل‌شان این تردیدها می‌چرخید که آزادی آرایش‌کردن و روسری نداشتنِ زنان و دختران و سیگارکشیدن و مشروب الکلی نوشیدن و حشیش و گُل کشیدن و دوست دختر و پسر داشتن و سگ را در پارک و خیابان گرداندن و در پارتی شبانه مختلط در هم لولیدن. بعد روی تخته این ١٠ اصل بنیادین مدرنیته را نوشتم و هر کدام را توضیح مختصری دادم: علم‌گرایی، عقل‌گرایی، قانون‌گرایی، تفکیک و استقلال قوای حکومتی، آزادی فردی و جمعی، فعالیت جامعه‌ی مدنی، تکثرگرایی، دموکراسی، تفرد و رعایت حقوق فردی، شفافیت و عدالت در روندهای قضایی. در همان جلسه‌ی اول دیدم که نمایندگان نسل حاضر جامعه در کلاس نشسته‌اند: کسانی که از پای‌بندی به هنجارها و ارزش‌های "سنت" بریده‌اند ولی مدرنیته را نمی‌شناسند و نظری بسیار انحرافی در مورد آن دارند. امیل دورکیم جامعه‌شناس این وضعیت را "بی‌هنجاری" نامیده است و می‌گوید در چنین وضعیتی جامعه دچار خلأ هنجاری است و هر کاری در آن مجاز شمرده می‌شود و اعضای دچارشده به آن، به هیچ چارچوب مشخصی برای سازماندهی رفتارشان متعهد نیستند و رابرت مرتون جامعه‌شناس نیز معتقد است در وضعیت بی‌هنجاری، اعضای جامعه ازجمله از هر ابزاری برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کنند، بدون آن‌که به مشروع بودن آن هدف اهمیت بدهند. جامعه‌ی ما از سنت بریده و متعاقباً هیچ درکی از اصول مدرنیته ندارد. بی‌هنجاری به هزار زبان در سخن است. آنهایی که در این میانه پوک و پوچ قرار گرفته‌اند، نه به سنت متعهدند و نه به اصول مدرنیته.                         ١۶ اردیبهشت ١۴٠٣
دولت پزشکیان غرب‌گرا نیست... فاطمه امیری رز، دکتری جامعه‌شناسی سیاسی جمهوری اسلامی این روزها تلاش برای فهم نظری مبانی فکری دولت چهاردهم بسیار است، برخی سعی می‌کنند این دولت را با اصطلاح غربگرایی توصیف کنند. با استفاده از مفهوم غرب‌گرایی که در مقابل انقلابی‌گری به کار می‌رود و حقیقتاً هم چنین می‌باشد، جریان‌های سیاسی کشور به دو جریان انقلابی و غرب‌گرا تقسیم می‌گردد. دولت خاتمی و تا حدی دولت روحانی نماد یک دولت غربگرا در کشور بودند. محمد خاتمی یک شخصیت لیبرال بود و اطراف حسن روحانی نیز وابستگان نحله فکری نئولیبرالیسم محسوب می‌شدند. از سوی دیگر دولت اقای محمود احمدی نژاد صرف نظر از انتقادها به شخص او و دولت کوتاه مدت شهید سید ابراهیم رئیسی یک دولت انقلابی محسوب می‌شدند. برشمردن شاخص‌های دولت انقلابی و غربگرا فرصت دیگری می‌طلبد، اما این سوال مطرح است که دولت چهاردهم از کدام مبانی فکری برخوردار است؟ به دلایل متعدد و روشن دولت مسعود پزشکان را نمی‌توان انقلابی نامید، از سوی دیگر با توجه به برخی ویژگی‌های شخصی وی. نمی‌توان این دولت را غرب‌گرا هم نامید.نمی‌توان کسی را که از نهج البلاغه و قرآن و عدالت‌ سخن می‌گوید، لیبرال توصیف کرد. پس ماجرا چیست؟ واقعیت این است که طی سال‌های گذشته در اثر سیاست‌های فرهنگی دولت‌های غرب‌گرا از یک سو و مشکلات اقتصادی ناشی از ناکارآمدی دولت‌ها و تحریم خارجی از سوی دیگر، یک تفکری در متن جامعه آرام آرام رشد کرد و آن تفکر سکولار مذهبی بود . سکولارهای مذهبی بر خلاف روشنفکران( لیبرال) به شدت از گرایش به دین و مذهب حمایت می‌کنند، یا حداقل در ظاهر به دین تظاهر کامل دارند و از دینداران هم خوش‌‌شان می‌آید. اما متاسفانه فهمی که از اسلام دارند، غیر سیاسی است. در مرام سکولاریسم مذهب‌گرا، دین هم ضرورت دارد و هم قداست، اما امری فردی است. از این رو اگر کسی دیندار باشد، محجبه باشد، اهل نماز باشد و... از نگاه ذائقه سکولار مذهبی رواج یافته در جامعه، خیلی هم خوب است، به شرطی که هیچ کاری با کسانی که مظاهر دین را ندارند، نداشته باشد. دیندار خوب است اما به شرطی که امر به معروف و نهی از منکر را تعطیل کند، موضوع زمانی حساس‌تر می‌شود که از نظر نخبگان سیاسی صاحب قدرت با تفکر سکولار مذهبی، دین کالای لوکسیست که مثل همه اشیای لوکس بهتر است در اختیار این طبقه دارای مکنت و قدرت باشد و نیازی نیست عامه جامعه از آن بهره برده باشند. طبقه سیاسی دارای تفکر سکولار مذهبی، اگر مرد است، همسرش محجبه است، اگر زن است، خودش محجبه است، ساق دست هم می‌زند، اما برای دختران جامعه ایران ‌بی‌حجابی را می‌پسندد و تجویز می‌کند و توجیه می‌نماید، چرا چون دین را هم چون هر کالای خوب برای خودشان دوست دارند. آنها می‌دانند اینگونه در ذائقه جامعه مذهبی سکولاریسم زده هم رای و حامی دارند. هنر حامیان و یاران جناب ریس‌جمهور منتخب که عمدتا سابقه امنیتی هم دارند، این بود که این آسیب جامعه‌‌شناختی را فهم کردند و بر آن سوار شدند. پس آن چیزی که امروز در کشور ما در حال رقم خوردن است، چنین جریان خطرناک و خزنده است. دولت چهاردهم را کسانی تشکیل خواهند داد که غربگرا نیستند، اقلا در ظاهر، بلکه سکولار مذهبی‌اند که به مراتب از غرب گرایی خطرناک‌تر است. غرب گرایی ناب که نمونه آن در عصر مشروطه تا پهلوی حضور داشت، آشکارا بر علیه دین و سنت موضع می‌گرفت و از مدرنیته ناب دفاع می‌کرد، اما سکولار مذهبی هم از دین می‌گوید هم از دین می‌گریزد و این بسیار خطرناک است. بلی درست است مبانی فکری دولت چهاردهم سکولاریسم مذهبی است ، تفکری که دین را با قرائت خاص معرفی می‌کند، قبلا هم زمینه جذابیت این قرائت را در جامعه مهیا کرده است، حالا هیئت گردی‌ها را می‌شودبه راحتی فهم کرد. فرهنگی شهرستان آمل https://eitaa.com/darolmomeninamol
معنای دقیق «ولنگاری فرهنگی»! معنای دقیق «ولنگاری فرهنگی» یعنی همین که دو‌ ماه از مجلس جدید گذشته است و هنوز کمیسیون فرهنگی شکل نگرفته است! ای بیچاره فرهنگ این کشور! گویا هنوز بعضی ها متوجه نشده اند که «فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است» فرهنگی شهرستان آمل https://eitaa.com/darolmomeninamol
🔶 تأثیر ترتيب تولّد فرزندان بر شخصيت فرزندان ارشد معمولاً رفتاری رياست محور دارند. روانشناس و نويسنده كتاب ترتيب تولد، توضيح می‌دهد كه فرزندان بزرگ خانواده به واسطه مسئوليت‌های تعريف شده برای آنها خود را "نماينده والدين" می‌دانند. اين كودكان هيچ خواهر و يا برادر بزرگتری نداشته‌اند كه آنها را هنگام اولين تلاش‌هايشان برای يادگيری دوچرخه‌سواری و يا بستن بند كفش مورد تمسخر قرار دهد. اطرافيان هميشه آنها را جدی گرفته‌اند و مجموعه‌ی تمام اين فاكتورها در افزايش اعتماد به نفس فرزندان ارشد تأثير فراوانی داشته است. به عقيده اين كودكان تمايل بالايی به كمال‌گرايی دارند. اين گرايش‌های كمال‌گرايانه باعث می‌شوند كه فرزندان ارشد در بيشتر مواقع اشتباهات خود را قبول نكنند و از اين رو گفتگو با آنها چندان آسان نیست. اما والدين در تربيت و پرورش فرزندان ارشد بايد به چه نكاتی توجه كنند؟ والدين بايد در استفاده از عبارت "تو بايد بهتر می‌دانستی و يا از تو انتظار چنين كاری را نداشتم" بسيار احتياط كنند. كاربرد نادرست اين دسته از جملات می‌تواند منجر به اختلالات رفتاری و افزايش سطح استرس در فرزندان ارشد شود. مراقب باشید غرور او نزد خواهر و برادرهای کوچک‌ترش شکسته نشود. فرزندان وسط: به گفته لمان، ديد فرزندان وسط خانواده به زندگی اينگونه است: خواهر و برادرهای بزرگ‌تر تمام امتيازات و منابع موجود را درو كرده‌اند. كوچكترها هم هرچه بخواهند در اختيار دارند. پس من بايد براي دست‌يابی به اهدافم، فردی مذاكره‌گر باشم. اين كودكان بيشترين ميل را به سازش، معامله و رفتارهای ديپلماتيك دارند. آنها همچنين قدرت بالايی براي مديريت نااميدی داشته و از انتظارات واقع‌بينانه‌تری برخوردار هستند. از جمله ديگر خصوصيات اخلاقی آنها می‌توان به احساس استقلال‌طلبی و مهارت دوست‌يابی اشاره كرد. فرزندان آخر: فرزندان آخر در مقايسه با خواهر و يا برادر بزرگتر، محدوديت‌های تربيتی كمتری را تجربه می‌كنند. در واقع هنگام تولد فرزند آخر، ديگر خبری از والدين پراسترس و بی‌تجربه اوليه نيست. آنها جای خود را به شخصيت‌هایی قوی‌‌تر داده‌اند كه از حساسيت‌های كمتری نيز برخوردار هستند. بدين ترتيب معمولا ته‌تغاری‌ها با پيگيری‌های سخت‌گيرانه در زمينه‌های مختلف و به خصوص درس و مدرسه دست و پنجه نرم نمی‌كنند. به گفته لمان مجموعه اين عوامل باعث شده كه اين فرزندان بيشتر اهل تفريح و لذت بردن از زندگی باشند. آنها مسئوليت‌های كمتری را متقبل می‌شوند، نسبت به امور مختلف آسان‌گيرتر هستند و مهربانی و مهارت‌های اجتماعی را بيشتر از خواهر و برادرانشان در رفتار خود توسعه داده‌اند. اما فرزند آخر خانواده بودن سراسر خوشی و خوشبختی نيست. اين كودكان به منظور آن كه خودی نشان دهند و ثابت كنند كه از ديگر فرزندان بزرگ خانواده سرتر هستند، دست به سركشی و عصيان می‌زنند. كودك آخر يك خانواده غالبا با اين تفكر رو به رو است كه هيچ‌كسی وی را جدی نمی‌گيرد. از اين رو بهتر است كه نظر او را در برخی از تصميمات مربوط به خانواده جويا شويد تا احساسی از اهميت و توجه را تجربه كند. تك فرزند: از آن جايی كه تك‌فرزندان خانواده زمان زيادی را در تنهايی سپری می‌كنند، تدريجا به مهارت بالايی در زمينه سرگرم كردن خود دست می‌يابند. اين فرزندان را "مافوق كودك" می‌نامد. آنها درست مانند بچه‌های ارشد از اعتماد به نفس بالايی برخوردار هستند، به جزئيات هر چيز دقت زيادی می‌كنند و در مدرسه نيز معمولا عملكرد قابل قبولی دارند. اما نكته‌ای مهم در خصوص اين دسته از كودكان وجود دارد. آنها هيچگاه برای به دست آوردن توجه والدين با خواهر و يا برادری رقابت نكرده‌اند و تجربه تقسيم اسباب‌بازی‌هايشان را نيز ندارند. از اين رو عمدتا نمی‌توانند به نحوی موثر با واقعيت رو به رو شوند و تمايل دارند كه همه چيز طبق سليقه و خواست آنها پيش رود. از آن جايي كه فرصت بازی با كودكان ديگر در يك خانواده برای تك‌فرزندان مهيا نيست، قرارگيری كودك در فضاهای عمومی مانند پارك و يا مهد كودك تاثير زيادی بر توسعه مهارت‌های اجتماعی و واقع‌گرايی در وی خواهد داشت. اجازه دهيد كه تا حد امكان خود فرزندتان اشتباهاتش را جبران كند و از آنها درس بگيرد. گفتنی است كه بر اساس مطالعه‌ای از انجمن روانشناسی آمريكا، تفاوت‌های شخصيتی ميان فرزندان يك خانواده زمانی شدت می‌گيرد كه كودكان بين ۲ الی ۴ سال با يكديگر فاصله داشته باشند. آنهايی كه كمتر از ۲ سال با هم فاصله دارند نيز غالبا رفتارشان مشابه است. فرهنگی شهرستان آمل https://eitaa.com/darolmomeninamol
⭕️سواد رسانه‌ای | «تکنیک طنز» چطور مخاطب را اقناع می‌کند؟ 🔹یکی از رایج در فضای فعلی اطلاع‌رسانی، استفاده از است. با وجود رشد و توسعه ، ابزار های متعددی توسط کارشناسان رسانه برای مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از موثرترین این روش‌ها، استفاده از برای مخاطب است. این تکنیک می‌تواند در مباحث بازرگانی هم استفاده شود و خود را تحت تأثیر قرار دهد. 🔹 و طنز در کاربردهای فراوانی دارد؛ جذابیت باعث شده بسیاری از آگهی‌ دهندگان از این روش برای جلب‌ توجه خود استفاده کنند. ، روشی قدرتمند برای قانع کردن مخاطب است. اگر آگهی تبلیغاتی بتواند را بخنداند و به او احساس خوبی بدهد، می‌توان امیدوار بود که فرد این حس خوب را نسبت به محصول مورد نظر هم داشته باشد. 🔹شما به‌ عنوان مخاطب در مقابل این چه می‌کنید؟ آیا طنز می‌تواند دیدگاه شما را تغییر دهد؟ امروزه شیوه‌ای قدرتمند برای قانع کردن مخاطب می باشد. در بسیاری از پیام‌ های رسانه‌ای از این شیوه استفاده می‌شود تا توجه مخاطب بیشتر به پیام جلب شود. این روش باعث می‌شود با و مفرح در ذهن مخاطب همراه باشد. 🔹روش‌ اقناعی‌ ، بر روی این بنا شده که هنگامی‌ که می‌خندیم احساس خوبی داریم، بنابراین اگر بتواند ما را بخنداند، می‌ تواند این را به محصول مورد نظرش در ما پیوند بزند. استفاده از روش تنها محدود به تبلیغات محصولات نمی‌ شود، بلکه در رسانه‌ های و نیز از این تکنیک استفاده می‌ شود. 🔹این روش در بسترهای بیشتر برای بیان مشکلاتی از قبیل گرانی، تحریم، تورم و کمبود آب استفاده می‌شود. شاید یکی از بهترین نمونه‌ های استفاده از این تکنیک را بتوانیم در نشریه های طنز یا بخش طنز روزنامه‌ها پیدا کنیم. استفاده از در فرایند یکی از شیوه‌ های مرسوم و نتیجه‌ بخش در اقناع است. مفاهیم و به دلیل ایجاد می‌ توانند توجه مخاطب را به پیام تبلیغاتی جلب کنند. فرهنگی شهرستان آمل https://eitaa.com/darolmomeninamol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فرهنگ پوشش دوران‌های مختلف کشورهای مختلف تاریخ اروپا می‌گفتید حجاب فقط مال عرب هاس؟ ◀️شما به این تصاویر نگاه کنید واقعا کدوم یک از این پوشش‌ها در آثار هنری تاریخی اروپا دیده میشه؟ همه آثار هنری گذشته را نابود کردند. فرهنگی شهرستان آمل https://eitaa.com/darolmomeninamol
هدایت شده از مقداد کمندی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وسط این اعصاب خوردی استدلال تمیز این جوان رو هم ببینید حالتون خوب بشه...
برخی شخصیت های تاریخی شهرستان فیروزکوه این شهرستان در گذشته مهد پرورش فقها و ادبای ارزشمند بوده که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره نمود : 1- علامه خضــر حبله رودي از بزرگان قرن نهم هجري صاحب آثار مفتاح الغرور و توضيح الانوار يالحـج الوارده لدفع شبــه و الاعوا لواسطي ، 2- محمد حبله رودي صاحب كتاب جامـع التمثيل ، 3- سيدكريم خان ، متخلص به اميري فيروزكوهي فرزند منتظم الدوله صاحب ديوان شعر و حواشي بر نفس المهوم ، 4- علامه سید یعقوب موسوی وشتانی از علما و فقهای منطقه میباشد که صاحب 70 عنوان تألیف بوده و در روستا دارالسیاده وشتان مدفون است ، 5- اشرف الادبا از شاعران معاصر ، 6- شیخ علی بابا فیروزکوهی عضو شورای تدوین اولین قانون اساسی ایران .
📌منابع موّلد قدرت نرم جوزف نای از سه عامل به عنوان منابع مولّد قدرت نرم نام می­ برد که عبارتنداز:  فرهنگ، ارزش­ها و سیاست­ خارجی. البته نای هیچ­ یک از این سه مؤلفه را به صورت مطلق مطرح نمی­ کند بلکه برای آن­ها شروطی قائل می­ شود. به زعم وی؛ فرهنگ در صورتی که برای دیگران جذاب باشد. ارزش­ها در صورتی که در داخل و خارج مورد توجه قرار گیرند و البته توسط اقدامات و رویه­ های ناهمخوان تضعیف نگردند. سیاست خارجی در صورتی که مشروع، درون­ گذارنده و دارای اقتدار اخلاقی به نظر آید، در زمره­ منابع قدرت نرم محسوب می­ شوند . فرهنگی شهرستان آمل https://eitaa.com/darolmomeninamol ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
هدایت شده از نجوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیحات تصویری در مورد جهان های موازی(۱) برایان گرین 📚انجمن نجوم بردسکن 🌔 @nojoom_et
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۹ 🧩 سودگرایی (واقع‌گرایی) ۲ ♻️ سودگرایی جان استوارت میل بنتام معتقد بود كه اصالت با سود و لذت فردی است و سود جمعی صرفاً ابزار و وسیله‌ای است برای وصول به لذت شخصی. به تعبیر دیگر، بنتام سود جمعی را دارای ارزش غیری می‌دانست. اما میل معتقد است كه اصالت با سود و لذت جمعی است. یعنی میل سود جمعی را دارای ارزش ذاتی می‌داند. خود وی در این باره می‌گوید: من در حقیقت هرگز درباره این اعتقاد كه خوشبختی معیار همه قوانین و اصول رفتار و غایت زندگی است تردیدی نداشتم. لیكن اكنون بر این نظرم كه این غایت تنها در صورتی حاصل خواهد شد كه خود غایت مستقیم نباشد. (من فكر می‌كنم) تنها كسانی خوشبخت هستند كه اندیشه خود را بر هدفی غیر از خوشبختی خود متمركز می‌سازند. وی تأكید می‌كند كه تمایز كیفی لذات عالی و دانی را باید در نظر گرفت و همواره باید لذات عالی را بر لذات دانی ترجیح داد. میل‌ در تبیین اصل سود می‌گوید: «عقیده‌ای كه فایده‌مندی یا اصل بیشترین خوشی را به عنوان شالوده اخلاقیات می‌پذیرد از این قرار است كه اعمال انسان تا آنجا درست و شایسته است كه در جهت افزایش خوشی باشد، و آنجا ناشایسته و نادرست است كه در جهت كاهش خوشی باشد. مراد از خوشی، لذت و فقدان رنج است، و مراد از ناخوشی، درد و فقدان لذت است.» یعنی درستی یا نادرستی افعال انسانی بر اساس میزان تأثیری كه در افزایش سود عمومی دارند، اندازه‌گیری می‌شود. ✍ نقد و بررسی دیدگاه میل ۱. استنتاج باید از هست: منتقدان مدعی‌اند كه میل خواسته است از این گزاره كه «لذت‌خواهی مطابق با طبیعت انسان است و هر انسانی ذاتاً طالب لذت است»، به این گزاره منتقل شود كه «لذت خواستنی است و هر كسی باید در پی كسب بیشترین لذت برای بیشترین افراد باشد». و این یعنی استنتاج «باید» از «هست». در حالی كه «است» نمی‌تواند به خودی خود مستلزم «باید» باشد. و تلویحاً این مقدمه‌ها را نیز در همان قضیه اول خود می‌گنجانند كه عمل كردن به شیوه‌ای كه لذت و خوشبختی را افزایش دهد تنها شیوه عمل عاقلانه است و عمل كردن به شیوه عاقلانه ارزش توصیه را دارد. ۲. پیامدهای نامناسب: ‌دومین اشكالی كه در مورد این نظریه مطرح شده، این است كه مفهوم بیشترین سود برای بیشترین عده را فقط در مورد جامعه‌ای می‌توان، به درستی، اطلاق كرد كه در آن جامعه همگان متفق‌اند كه سعادت عمومی عبارت است از مثلاً داشتن بیمارستان‌ها و مدارس و مراكز عام المنفعه بیشتر و بهتر. لیكن در مورد به كارگیری این مفهوم در جامعه‌ای كه قاطبه مردم سعادت عمومی را عبارت از قتل عام مخالفان می‌دانند چه باید گفت؟ ۳. عدم جامعیت: ‌همچنان كه دیدیم، استوارت میل معتقد بود كار خوب، كاری است كه هدف از انجام آن تأمین سود عمومی باشد. و به تعبیر دیگر، میل سود عمومی را هم هدف كار اخلاقی ‌می‌داند و هم معیار تشخیص كار خوب از كار بد. اشكالی كه در اینجا مطرح می‌شود این است كه بر اساس این معیار، در جایی كه كاری فقط دارای بعد فردی باشد و هیچ سود یا زیانی برای جامعه به دنبال نداشته باشد، باید گفت كه از دایره اخلاق و ارزش گذاری‌های اخلاقی بیرون است. و حال آن كه اخلاق منحصر به اخلاق اجتماعی نیست. ۴. ادعایی بی‌دلیل: میل معیار فعل اخلاقی را سود و زیان عمومی می‌داند و معتقد است هر كاری در خدمت منافع عمومی باشد،‌ خوب؛ و هر كاری كه چنین نباشد، بد است. در حالی كه هیچ معیار و دلیلی برای این كار ارائه نمی‌دهد؛ یعنی توضیح نمی‌دهد كه چرا و به چه دلیلی افراد باید از منافع شخصی خود گذشته و آنها را برای تأمین منافع عمومی فدا كنند. او برای موارد تزاحم هم معیار مشخص نکرده است. 📘، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۱۹۳-۲۰۱
هدایت شده از یادمان شهداء
37.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ جاسوسان مشغولند، مراقب باشید 🔸 چهار گروه در ایران به جاسوسان موساد برای انجام ماموریتشان کمک می کنند ، مردم باید مراقب این چهار گروه باشند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥انتقاد تند کارشناس صداوسیما از عملکرد ضعیف کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی: در هیچکدام از معادلات فرهنگی نیستند! فرهنگی شهرستان آمل https://eitaa.com/darolmomeninamol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکومت از چه سودی می‌برد؟ ⁉️ افشای نامه محرمانه شاه ایران به پادشاه عربستان درباره مدرن شدن ایران 💢 عبرت گرفتن از تجربه و شکست کشورهای غربی! ‼️ سود یا ضرر در برهنگی برای حکومت؟! ‼️ ۴۰۰‌‌هزار بطری مصرف روزانه آب جو تهران! ⁉️ ایران، در رتبه ۴ کاباره برتر دنیا! فرهنگی شهرستان آمل https://eitaa.com/darolmomeninamol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 ویروس خود تحقیری ⁉️چطور می‌تونیم به جایی برسیم که خودمون رو تحقیر کنیم؟؟ 😳تلخه ولی حقیقت داره! 📱رسانه؛ بهترین ابزاری که غرب برای تحمیق بشر داره و ما هنوز نتونستیم مثل موشک هایپرسونیک به دستش بیاریم. فرهنگی شهرستان آمل https://eitaa.com/darolmomeninamol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلخ اما واقعی! 🔺 این حرف های چند سال قبل نتانیاهو را ببینید! 🔺 چه قدر رهبری نسبت به تهاجم فرهنگی هشدار دادند و بعضی ها نشنیده گرفتند! 🔺 امروز اما درد ما این است که متأسفانه محتوای همان ماهواره را (البته به صورت بومی شده و با شیب تندی به سمت انحطاط فرهنگی و دوری از معارف ناب شیعی) در شبکه نمایش خانگی به خورد خانواده هایمان می دهیم! آن هم به صورت رسمی و قانونی و با مهر نظارت ج.ا.ا 🔸 آیا این یکی از مصادیق بارز نفوذ فرهنگی نیست!؟ 🔸 و درد بزرگتر این است که هنوز تغییر محسوسی در مدیریت فرهنگی کشور دیده نمی شود! و این یعنی ظاهرا بعضی متولیان و‌ مدیران فرهنگی ما، عادت کرده اند تا با لگد دشمن بیدار بشوند! نه هشدار دلسوز ها... فرهنگی شهرستان آمل https://eitaa.com/darolmomeninamol
57.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 موشن گرافیک | نگهداری سگ آری یا خیر؟ فرهنگی شهرستان آمل https://eitaa.com/darolmomeninamol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفاً ببینیم و بصیر باشیم قسمتی از فیلم دلیران تنگستان حدود ۵۰ سال پیش
🟢 چهار عامل سقوط و انحطاط یک جامعه از نظر قرآن 🔸آنچنان که از قرآن مجید استنباط کرده‏‌ام چهار عامل است که عامل فنای اقوام است و نقطه مقابل آنها عامل بقا. حال ممکن است عامل دیگری هم باشد و من از قرآن درک نکرده باشم: 👈 ۱. ظلم و بی‌عدالتی 👈 ۲. فساد اخلاق 👈 ۳. تفرق و چند دستگی 👈 ۴. ترک امر به معروف و نهی از منکر 📘 استاد مطهری، پانزده گفتار، ص۳۱۱ (با تلخیص)؛ همچنین: جامعه و تاریخ، ۲۲۱-۲۲۳. فرهنگی شهرستان آمل https://eitaa.com/darolmomeninamol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علاقه نخبه مغز و اعصاب به حفظ قرآن دکتر سهیلا سامی، فوق تخصص مغز و اعصاب در هانوفر آلمان: از کودکی علاقه‌مند حفظ قرآن بودم. بعد اینجا برانداز بی‌سواد شبه‌ملی‌گرا، با گفتن «ما آریایی‌ایم عرب نمی‌پرستیم» قرآن سر سفر هفت‌سین نمیذاره، فکر می‌کنه با دشمنان ایران مبارزه کرده! # مهندسی فرهنگی شهرستان آمل https://eitaa.com/darolmomeninamol
هدایت شده از فرق و ادیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسیحیت و تفاوت سه مذهب کاتولیک، پروتستان و ارتدوکس @feragh_adyann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯جامعه امروز جامعه‌ای است که مرتب می‌خواهد از محیطش اطلاعات داشته باشد تا بتواند تصمیم بگیرد و در هر لحظه بسیار متحول، متلوم و رنگ‌به‌رنگ است. بنابراین، اطلاع‌دادن واقعیت‌های پیرامونی به افراد برایشان امر مهمی است؛ چراکه واقعیت را درست روایت‌کردن کمک می‌کند تا بتوانند درست تصمیم بگیرند. ❌یکی از مهم‌ترین مسائل امروز عالم رسانه روایت و روایتگری است، آن هم به‌خاطر جنگ روایتی است که در عالم وجود دارد. یک مؤسسه‌ آمریکایی در این‌باره می‌گوید ما در این قرن وارد جنگ روایت می‌شویم و هر کس بتواند روایت خودش را -به یک معنا گزارش خودش را- از پدیده‌ها در آن روز حاکم کند، آن روز حاکم است.بعضی وقایع برای جامعه یا ملت،‌ مهم و سرنوشت‌ساز است؛ چون سرنوشت‌ساز است، باید به‌سرعت این موضوع در بستری دقیق و صحیح روایت شود. اگر شما روایت نکردید، مخاطب ناچار است که روایت دیگران را -اگرچه نادرست- بشنود که در رفتار و گفتار جامعه و محیط تأثیر می‌گذارد. بنابراین، روایتگری درست و صحیح کاری اساسی و ضروری و وظیفه اخلاقی و انسانی است. فرهنگی شهرستان آمل https://eitaa.com/darolmomeninamol
اربعین، مدنیّت و بربریّت 🔹تمدن (Civilization) واژه‌ای است که غربی‌ها به هر جامعه‌ ‌پیچیده‌ای که دارای ساختارهای یکجانشینی و طبقه‌بندی‌های پیچیده باشد اطلاق می‌کنند و بر همین اساس، هرچه مناسبات آن جامعه پیچیده‌تر باشد متمدن‌تر است؛ به همین دلیل است که کلانشهر را متمدن‌تر از شهر و مدینه، و شهر و مدینه را متمدن‌تر از روستا و قریه می‌دانند. به نحوی که منتهای تمدن و مدنیّت را که در برابر بربریّت تعریف می‌کنند در کلانشهرهایی جستجو می‌کنند که دارای پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین روابط اجتماعی و غیر اجتماعی است و هرچه مظاهر پیچیدگی همچون آسمانخراشها و برجها و پلها و غیره در آن نمود بیشتری داشته باشد، مدنیت بیشتری دارد و متمدن‌تر است. با چنین تعریفی، متمدن‌ترین‌ جغرافیاها را بایستی در شهرهایی همچون نیویورک و پاریس و لندن و غیره جستجو نمود. به همین دلیل است که غربی‌ها اساسا مهندسی عمران (civil engineering) را با واژه تمدن و civilization پیوند زده‌اند زیرا در چنین کلانشهرهای پیچیده و پر از برج و آسمانخراش و مظاهر پیچیده مادی و کالبدی است که مهندسی عمران نمود حداکثری می‌یابد. 🔹اما در ادبیات قرآنی، این صیرورت و حرکت الی الله است که به تمدن‌ها اصالت می‌دهد و نه یکجانشینی؛ کمااینکه نه ماده و کالبد، که این معناست که به تمدن‌ها ماهیت می‌دهد. چه بسا روستاهای بی‌بهره از هر نوع مظاهر مادی و کالبدی پیچیده‌ای که در فرهنگ قرآنی، بستر مدنیت و تمدن هستند و بالعکس، چه بسا کلانشهرهای غول آسایی که از منظر قرآنی، قریه‌ای بیش نیستند (قبلا در یادداشت شهر از منظر قرآن ادله این ادعا تقدیم گردید). طریق مشایه و ایام اربعین، بهترین شاهد مثال برای فهم این موضوع است. مسیری که در سرتاسر آن هیچ کلانشهر و شهر بزرگی دیده نمی‌شود و برخلاف تعریف تمدن از منظر غربی‌ها، پیوسته در شدن و حرکت تعریف شده است و نه در یکجانشینی‌های آنچنانی. ولی چنان از معانی متعالی مملو است که در هیچ کلانشهری از غرب تا شرق عالم نمی‌توان این حجم از جریان و سریان تمدن و مدنیت را مشاهده نمود. 🔹میلیونها زائر، با پای پیاده و در گرمای بالای ۴۰ درجه، چنان متمدن در کنار یکدیگر و برادرانه و خواهرانه زیست می‌کنند و چنان بدون هر نوع چشم‌داشت مادی و به دور از هر نوع سازماندهی پیچیده اجتماعی از یکدیگر میزبانی می‌نمایند که برای پروپاگاند پیچیده تمدن معاصر غرب، چاره‌ای جز بایکوت گسترده‌ی حاصل از حیرت تام و تمام آنها باقی نگذاشته است. البته حق هم دارند که چنین حیران باشند، چون برخلاف باورهای آنها و برخلاف آنچه سالها در مقالات و کتابهایشان نوشته‌اند اینجا تمدنی نمود یافته است که دلیل گردآمدن انسانها در کنار یکدیگر، نه رفع نیازهای اقتصادی و تبادلات مادی است و نه مبادلات محصولات ‌کشاورزی و غیره؛ بلکه اینجا مفهوم متمایز و ماوراییِ "حُب" به بهانه‌ای برای گردآوردن میلیونها انسان و شکل‌گیری تمدنی متمایز تبدیل شده است؛ آن هم خاص‌ترین و خواستنی‌ترین حُب؛ "حب الحسین یجمعنا" کلید فهم تمدن اربعین است و طریق مشایه در ایام اربعین بهترین تمرین مدنیت است اما نه مدنیّت پیچیده‌ و ماده محوری که در مدینه‌ها و آرمانشهرهای غربی برایمان تعریف کرده‌اند بلکه مدنیّت بسیط و معنامحوری که جز با قواعد بعد از ظهور، نمی‌توان به فهم تمام و کمال آن نائل آمد. ✍دکتر منان رئیسی فرهنگی شهرستان آمل https://eitaa.com/darolmomeninamol