هدایت شده از 🌿••[هومص]••|°هوش مصنوعی°|
Neshast Elmi54_401_08_11_Shahbazi.MP3
28.7M
💬ظرفیت منطقهای جدید و #هوش_مصنوعی در فرآیند استنباط
🎙 حجة الاسلام علیرضا #شهبازی
•فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف
•مدیر واحد هوش مصنوعی توضیح پذیر کلان پروژه هوش مصنوعی و علوم اسلامی (برهان)
•پژوهشگر ارشد آزمایشگاه دادهکاوی دانشگاه علم و صنعت ایران
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@hoomas
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
#تازه_نشر
انتشارات آکسفورد از سالها پیش مجموعهای با پیشعنوان هندبوک (دستنامه) در موضوعات مختلف منتشر میکند که از شهرت و اعتبار علمی زیادی برخوردار است. هدف از نشر این کتابها در دسترس قرار دادن پژوهشهای قابل استناد و نیز بهروز در موضوعی خاص است و مخاطبان اصلیِ آنها استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلیاند. تاکنون بیش از هزار مورد از این هندبوکها منتشر شده که دهها مورد مربوط به فلسفه است و در این میان کتاب حاضر دربارۀ تاریخ فلسفۀ اخلاق است.
ویراستار کتاب، راجر کریسپ، استاد بازنشستۀ دانشگاه آکسفورد است. او در پیشگفتار کوتاهش میگوید در اصل این کتاب تاریخ اندیشههای اخلاقی یا همان تلاش عقلانی عالمان برای یافتن پاسخ به پرسش اصلیِ اخلاق یعنی «چگونه باید زیست» است. اما مقالهها به گونهای نوشته شدهاند که تا حد ممکن به حیطۀ کار تخصصیِ فلسفۀ اخلاق یعنی ارزیابی و نقد دیدگاههای اخلاقیِ فیلسوفان در موضوعات مختلف هم مربوطاند. بهگفتۀ وی، تلاش شده است تا در گزارش اندیشۀ اخلاقیِ گذشتگان و ارزیابی و نقد آنها تا حد ممکن ربط و نسبت آنها با اندیشۀ امروزیِ اخلاق دیده شود.
کتاب در دو بخش نظم و نسق یافته است. ۲۸ مقالۀ اول که بخش عمدۀ کتاب را تشکیل میدهند به کلیت اندیشۀ یک متفکر یا جریان میپردازند و همۀ موضوعهای مهم اخلاقی را که در آثار آن نویسنده یا آن جریان وجود دارد مطرح میکنند. ترجمۀ فارسی این بخش در دو جلد نخست تقدیم خوانندگان میشود. اما ۱۱ مقالۀ پایانی به تطوّرات یک موضوع اخلاقی مانند ارادۀ آزاد مطابق با توالی تاریخی آن میپردازند که در جلد سوم عرضه میشوند.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
📖کتاب "مبانی قرآن شناختی #علم_دینی: با تأکید بر #علوم_انسانی_اسلامی"
📝 به قلم حجت الاسلام و المسلمین #محمدعلی_اسدی_نسب
🔹 گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی #پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی
🏅 اثر شایسته تقدیر بیست و پنجمین دوره جایزه #کتاب_سال_حوزه
_____________________________________
📖کتاب "پرداخت #دیه از #بیتالمال: مبانی قلمرو و دادرسی"
📝 به قلم #حسینعلی_بای
🔹 گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🏅 اثر شایسته تقدیر بیست و پنجمین دوره جایزه #کتاب_سال_حوزه
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
ویژه نامه کتاب سال حوزه 25 9 بهمن 1402 نهایی.pdf
29.95M
📚 #ویژه_نامه
📖 فایل ویژهنامه بیست و پنجمین همایش کتاب سال و هفتمین جشنواره مقالات علمی حوزه
https://eitaa.com/ketabesal
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
هدایت شده از 🌿••[هومص]••|°هوش مصنوعی°|
1402-11-12 فقه هوش مصنوعی-15.mp3
27.77M
🔖#فقه_هوش_مصنوعی
استاد#مفیدی یزدی
جلسهی پانزدهم
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📌ما هرگز در رباتها، بدن فلسفی ( مرتبه نازل نفس ) نخواهیم داشت.
📌آیا در ماشین به درک معنا میرسیم؟
📌سطوح مختلف زبانی
•سطح صوت
•سطح لغت
•سطح صرف
•سطح نحو
•سطح معانی _بیان
📌تبیینی دیگر از #اتاق_چینی #جان_سرل
📌اشکال استاد به #فرگه( خالی کردن معنا از چیزی که با معنا گره خورده امکان پذیر نیست)
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@hoomas
هدایت شده از 🌿••[هومص]••|°هوش مصنوعی°|
مطالب مرتبط با جلسه فقه هوش مصنوعی ١۵(١٢/ ١١/ ١۴٠٢)
الگوریتم تکاملی
روایت «یتجسد اذا شاء و یتروح اذا شاء»-کلام ابن ابی العوجاء در وصف امام صادق علیه السلام
جسم شریف امام معصوم
مقاله فرضیه نفس مندی هوشم مصنوعی-برایان کاتر
حدیث النفس اعرابی- عود ممازجة
دی ان ای مصنوعی
مقاله معانی چهارگانه آگاهی
مقاله کدام معنی؟-کوروش صفوی
نشانه شناسی
قرائات؛ کمال قرآن کریم-در ارتباط با بحث نشانه شناسی
پارادوکس استلزام مادی
رساله اندیشه فرگه
مناظره فرگه و هوسرل
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@hoomas
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
OstadAbedi_Aklag_14021020.mp3
4.01M
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
تاریخ-فلسفه-اخلاق-متن-1-سایت.pdf
554.4K
تاریخ فلسفهٔ اخلاق
ویراستهٔ: راجر کریسپ
مترجم: گروهی از دانشپژوهان
سرویراستار ترجمهٔ فارسی: محسن جوادی
موضوع: فلسفه، اخلاق
مشخصات نشر: تهران، هرمس
📎 فهرست مقالات ترجمه شده در سه جلد کتاب رو میتونید ببینید...
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
جلسه2.دوره آموزشی پیش نیاز مدرسه از علم تا خدا- دکتر رضا ضیاء توحیدی .موضوع میزان ارتباط ریاضیات با واقعیت خارجی.mp3
40.46M
🔖آشنایی با مبانی محاسباتی و فلسفی #فیزیک_کوانتوم (بررسی ارتباط #ریاضیات با واقعیات خارجی)
دکتر رضا #ضیاء_توحیدی
جلسهی اول ارائهی استاد
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📌ضرورت تربیت متخصصینی که توانایی تشخیص سوء استفادههای از علم (ساینس) را داشته باشند
📌برای پذیرفتن یک پدیده به عنوان واقعیت صرف سازگاری با فرمالیسم ریاضیاتی بدون تایید تجربی کفایت میکند ؛ باور غلطی که در ذهن دانشمندان جای گرفته است
📌روشنگری #فلسفه_ریاضی؛ریاضیات قبل از ظهور #هندسه_نااقلیدسی با بعد از آن ، بسیار متفاوت است
📌یکی از چهار پرسش مهم فلسفه ریاضیات؛ ارتباط ریاضیات با واقعیات چگونه است؟
📌نگاشت(لینک) بین جهان ریاضی با جهان واقعی
📌اصل زیبایی در نظریات
📌نگاشتهای اقلیدسی
📌کاهش نگاشتهای هندسی و افزایش قدرت ریاضیات
📌دکارت و ضربهی او به روش هندسی (جبری کردن هندسه)
📌پاتنم( فیلسوف علم ): ظهور هندسههای نااقلیدسی بزرگترین اتفاق برای معرفتشناسی در طول تاریخ بشر
📌در حال حاضر ریاضیدانان انواع سیستمهای جبری ابداع کردهاند که در آن ۴=۲+۲ نمیشود!
📌نظریه مجموعهها
📌جدال هیلبرت و براؤر
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
هدایت شده از 🌿••[هومص]••|°هوش مصنوعی°|
💠هوش مصنوعی و شناخت 4E
👤دکتر علیرضا #قائمی_نیا
1⃣برای ورود به مسئله گزارشی از علوم شناختی خدمت شما ارائه دهم تا مشخص شود نظریه شناخت ۴E کجا قرار دارد. علوم شناختی با فرایندهای ذهنی سروکار دارد، فرایندهایی که در مغز رخ میدهد. علوم شناختی عملا با تحلیل فرایندهای ذهنی و مغزی سروکار دارند. ما با دو سنت بزرگ در این علوم مواجه هستیم یک سنت که ذهن را به مثابه کامپیوتر در نظر میگیرد و تفکر را پردازش و دستکاری نمادها میداند که به نسل اول علوم شناختی مشهور است که متاثر از پیشرفتهای هوش مصنوعی است. اینها نگاه صوری به تفکر دارند و تفکر را از سنخ دستکاری نمادها میدانند یعنی کاری که کامپیوتر انجام میدهد.
2⃣نسل دوم علوم شناختی متاثر از مدلهای عصبشناختی است. اینها گفتند مدلهایی که در هوش مصنوعی اولیه به کار میرود برای تحلیل فرایندهای ذهنی کفایت نمیکند و باید از مدلهای عصبشناختی کمک بگیریم. این مرحله از علوم شناختی به نسل دوم علوم شناختی مشهور شده است و شاید یکی از وجوه ممیز نسل دوم از نسل اول بحث بدنمندی است یعنی اینها قائلند ساختارهای بدنی، ساختارهای عصبی در فرایندهای ذهنی و پردازش اطلاعات تاثیر دارد ولی مفهوم بدنمندی را در نسل اولیه نمیبینیم. برخی دانشمندان تلاش کردند این دو نسل را با هم تلفیق کنند و پارادایم واحدی به وجود بیاورند.
3⃣دو نکته برای تکمیل این مطلب اشاره کنم؛ نکته اول اینکه در ادبیات شناختی ۴E به هر دو نسل اول و دوم، عنوان علوم شناختی کلاسیک اطلاق میشود. آنها میگویند باید شناخت را طور دیگری به عناون پدیدهای پیچیده و دارای ابعاد مختلف در نظر بگیریم. نکته دوم این است هر دو نسل به معنای عام کلمه رویکرد محاسباتی به ذهن دارند. هر دو نسل قائلند شما میتوانید فرایندهای ذهنی را با یکسری الگوریتمها محاسبه کنید البته محاسبه به معنای مدلسازی. هر دو نسل این ویژگی را دارد. این دو نکته را به عنوان تکمیل عرض کردم.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@hoomas
هدایت شده از 🌿••[هومص]••|°هوش مصنوعی°|
🔸چهار بعد شناخت چیست؟
4⃣نظریه دیگری که مقابل این دو نسل مطرح میشود به عنوان شناخت دارای چهار بعد مطرح میشود و به یک معنا دارد علوم شناختی کلاسیک را نقد میکند. این نظریه میگوید شناخت یک پدیده پیچیدهای است که باید ابعاد مختلف این پدیده را ببینیم و معمولا به چهار بعد شناخت توجه میکنند؛ اول بدنمندی است، دوم کنشمندی، سوم جایمندی و بسترمندی، چهارم توسعهیافتگی. شناخت این چهار ویژگی را دارد که این چهار ویژگی روی هم رفته در علوم شناختی کلاسیک مورد توجه قرار نگرفته است.
5⃣طبق این نظریه شناخت یک پدیدهای است که گسترش پیدا میکند و توسعهیافته است، یعنی در شرایط متناسب میتواند با ابزار دیجیتال جفت شود و بخشی از فرایندهای ذهنی را با این ابزار انجام دهد. مثلا من بخشی از حافظه خودم را به این گوشی موبایل محول کردم و این گوشی به بخشی از ذهن من تبدیل شده که برخی فرایندهای شناختی را با آن انجام میدهم و به این صورت ذهن من توسعه پیدا کرده است.
6⃣همچنین شناخت کنشمند است یعنی شناخت یک فرایندی نیست که در ذهن رخ میدهد، بلکه حرکاتی که دستگاه حرکتی و حسی من انجام میدهد کمک میکند و شناخت را شکل میدهد. مثلا وقتی من جسمی را میبینم فقط اینطور نیست که صورتی از آن در ذهن من شکل گرفته باشد بلکه چشم من حرکت میکند و با این حرکتی که دارد فرایند شناختی را شکل میدهد. به این معنا فرایندهای شناختی یک چیزی نیستند که صرفا در مغز ما رخ دهند بلکه چیزی هستند که در محیط و در کنشهای ما پیدا میشوند. بنابراین شناخت چیزی است که زمینهمند است، سیاقمند است، بدنمند است، کنشمند است و گسترش پیدا میکند و شناخت از این امور تاثیر میپذیرد.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@hoomas