eitaa logo
🌿 ••[ وجیزه ]••
801 دنبال‌کننده
400 عکس
162 ویدیو
417 فایل
﴿بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین...﴾ 🌿••[السلام علی المهدی و آبائه]•• ارتباط با ادمین: @eshragh133 🌿··کانال دیگه‌ی ما ...'' https://eitaa.com/hoomas
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محفل علمی رهپویان
🎧 کاربرد زبان‌شناسی در فهم قرآن استاد قائمی_نیا 🔹پیش گفتار : - معرفی استاد و آثارشان و... 🔸 بیانات استاد : - سیر علمی استاد: مطول و.. - آرزوی استاد برای کتب ادبیات عرب - مطالعه نشانه شناسی - کتاب بیولوژی نص ثمره ۵ سال استاد - ورود به حوزه زبان شناسی - استفاده های معناشناختی درس خارج - کارهایی که در فقه باید انجام شود - معناشناختی در تمامی مطالعات اسلامی تاثیر گذار است - در نظر دارم تحلیل فرهنگی از معناشناسی قرآن - کتاب دین و مدل های فرهنگی - سه حوزه زبان شناسی: شاخه ها، جریان های زبان شناسی ،مطالعات بینارشته ای - همه ی مطالب آنها قابل پذیرش نیست 🔸علوم شناختی : عصبشناسی ، روانشناسی، زبان شناسی شناختی، فلسفه ذهن ، هوش مصنوعی. برخی ۲ دانش افزودند : علوم کامپیوتر، انسان شناسی شناختی همه به تحلیل ذهن و فرآیندهای مغزی از زاویه خاصی می پردازند. - معناشناسی شناختی یک شاخه از زبان شناسی شناختی است:از این بحث می کند که اطلاعات زبانی را چگونه پردازش کنیم و ارتباطات پردازش های زبانی با موقعیت های زبان و ذهن چیست . - سه ضلعی ای که داریم: ۱.موقعیتی که جملات نشان می دهند (یا مدلول جملات). چون بیشتر جملات ناظر به عالم خارج اند، این رامیگیم عالم خارج ۲.پردازش های زبانی درون جمله ۳.ذهن 🔹ادعای معناشناسی: - تقریر اجمالی : معنای یک جمله همان مفهوم سازی است نه موقعیت(با مفهومی که در اصول می خوانید خلط نشود) - تقریر دوم: زبان ، اولا و بالذات ذهن گوینده را نشان میدهد، ثانیا وبالعرض خارج را 🔸رابطه ی زبان و ذهن و خارج (در غرب): ویتگنشتاین: زبان آینه جهان خارج است ، بعد بازی های زبانی را مطرح کرد. زبان شناسی به دومی نزدیک شد. 🔹نظرهای استاد در حوزه قرآن: ما در معناشناسی قرآن با تحلیل پردازشهای قرآن سروکار داریم :یعنی برای یافتن معنای قرآن باید نحوه پردازش های قرآن را بیابیم. مثال رحمت : گاهی به صورت ظرف ، گاهی به صورت منبع نورانی... اصالت تعبیر قرآنی (به تعبیر مقرر به ظهور کلام دست نزدین) : در "ان المتقین فی مقام امین" نگین مراد مامون است. تقدیر معنایی خلاف اصل است ( با تقدیر لفظی ادبا مشکلی نداریم): در واسال القریه نگین اهل قریه مراده. در کتاب موافقت معنایی به دنبال این بودم که با مباحث معناشناسی ، روایات را به آیات برگردانم. اتخذوا هذا القرآن مهجورا به معنای اینکه قرآن نمی خوانند یا ترتیب اثر نمی دهند نیست، روایات می فرمایند عدل قرآن (امیرالمومنین) را ترک کردند. اصالت تعابیر هم اینرا میگوید. (اتخذوا هذا القرآن مهجورا فرق دارد با هجروا هذا القرآن) ما نمیتوانیم بدون معناشناسی مقبول روایت به معناشناسی مقبول آیات دست یابیم. روایات و آیات را بنده یک سیستم جامع می بینم. 🔸 پاسخ به سوالات از دقیقه ۴۵ : نکاتی از پاسخ های استاد: متون ادبی ما یک میراث ارزنده و دارای نکات زیادی است. برخی تحلیل ها را در خصائص ابن جنی پیدا کردم. زبان شناسی مادر علوم انسانی است . کسیکه ادبیات را خوب کار کند، تا اجتهاد راحت میرود. فلسفه ارسطو را غربی ها بهتر از ما نقل می کنند. ارسطو خداپرست نیست، ارسطو که افتاد دست ابن سینا، مسلمان شد. این علوم هم باید مسلمان شود. [مقرر : فلاسفه ی مطرح یونان، حدود ۱۰ قرن قبل از اسلام زندگی میکردند و طی این مدت طولاتی، فلسفه ی آنها الحادی شد و به مسلمانان رسید ] خلط استعاره ادبی با استعاره مفهومی نشود. علوم سنتی هم خیلی مطلب دارد. از نظر زبان شناسی از نظریه ارواح معانی نمیشود دفاع کرد. زبان شناسان نظریه ی طبیعی را می گویند: واضع بشری است که عقلش محدوده .توسعه های بعدی معنا، برپایه ی قاعده ی تشابه خانوادگی (ویتگنشتاین) است. نظریه ی روح معنا طبق این است که واضح از اول میتواند آینده ی معنا را پیش بینی کند و به ذات معنا (اشتراک معنا) دسترسی دارد. دو جلسه در این زمینه داشتیم. مثال مهم :کلیدی ترین استعاره مفهومی در باب توحید قرآن، کلمه وجه است.... مباحث معناشناسی فلسفه و عرفان را تغییر میدهد ، بنده روی اینها کار میکنم و در عرفان به نتیجه رسیدم و چند نشست داشتیم. سنت تفکر اسلامی سنت متن محور است و قرآن محوریت دارد. سیستم جمع عرفی را برهم میزند. برداشتهای فقهی تغییر میکند. عملا باب فهم روایات مسدود شده(بحث فقه را بگذاریم کنار) ، مباحث زبانی میتواند اینرا برطرف کند(:این یک پروژه است). علم رجال ملاک دهم است و قرآن ملاک اول ماست منتها ما سیستم ارجاعی نداریم که با کمک معناشناسی می شود. در معناشناسی بنده ۷۰۰ آیه را تحلیل کردم و دو تفسیر را اصل قرار دادم : المیزان و تفسیر التحریر و التنویر (کشاف به روز رسانی شده). مباحث معناشناسی میتواند همگام با ادبیات خوانده شود و ما با زمینه ی ادبی مون راحت می فهمیم. اصل صوت 👇 https://eitaa.com/elmi_noororreza/335 خلاصه صوت مشابه شناختی
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
روش شناسی علوم حدیث 3.m4a
37.99M
🔖 حجت الاسلام والمسلمین 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📌روش شناسی علوم‌حدیث از مباحث ساینس در علوم جدید دسته‌بندی می‌شود 📌 درخت واره علوم حدیث: ▫️ تاریخ حدیث ▫️رجال الحدیث ▫️ مصطلح الحدیث ▫️فقه الحدیث ( درایة الحدیث) ▫️نقد الحدیث ▫️فلسفه‌ی علم الحدیث 📌ضرورت بحث از روش‌شناسی علوم‌حدیث 📌در حال حاضر کتاب مستقلی در زمینه‌ی روش شناسی علوم‌حدیث نداریم 📌تعریف روش از منظر استاد 📌فراگیری دانش روش شناسی علوم‌حدیث قبل از فراگیری علوم حدیث بایستی صورت بگیرد 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@vajeazeh
هدایت شده از محفل علمی رهپویان
🔖روش_شناسی علوم_حدیث استاد حجت الاسلام والمسلمین علی راد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ۲۰/۱۰/۱۴۰۲ 🔹مباحث کلی : - موضوعات روش شناسی از جنس موضوعات مدرن و پست مدرن اند و در میراث حدیثی ما سابقه ندارند هرچند در ارتکازات آنها وجود داشته است. - درخت واره علوم حدیث: ▫️ تاریخ حدیث ▫️رجال الحدیث ▫️ مصطلح الحدیث ▫️فقه الحدیث ( درایة الحدیث) ▫️نقد الحدیث ▫️فلسفه‌ی علم الحدیث - برای دستیابی به روش شناسی علوم حدیث ناچاریم به روش شناسی تک تک اجزای آن. - روش شناسی علوم حدیث مبتنی بر این است که حدیث یک علم مستقل است. - چرا ضرورت دارد : بخاطر التزام به استاندارهایی است که رویکرد پست مدرن ایجاد کرده و بدون این ، جهان مدرن پذیرای علوم حدیث نیست + ما با فقر این روش شناسی روبه رو هستیم. +ما با روش شناسی می توانیم ظرفیت های ناپیدا و بی کران آنرا استخراج و عرضه کنیم +از جمله اقتضائات معاصر مطالعات بینارشته ای است که برای استفاده از دستاوردهای حدیثی مون محتاج روش شناسی آنها هستیم تا پیوند برقرار کنیم. +خلا در مطالعات روش حدیث (هرچند اخیرا مورد توجه قرار گرفته). + انتظار از دانش پژوهان معاصر اینه که نظریات دین را در قالب علمی مطرح کنند، بنظر میاید یکی از علل اینکه پژوهشگران ما در سطح توصیف و تحلیل باقی می مانند و عمدتا به سطح نظریه نمیرسند، فقدان روش شناسی است. 🔸 مفهوم شناسی این بحث : - تعریف روش : تعریفی معیاری وجود ندارد. تعریف استاد: چگونگی بهره مندی از مبانی، منابع ، ابزارهای یک دانش در تبیین موضوع یا مساله، برای پاسخ به مسائل آن علم است و هر رو روش دارای دو بعد ماهوی و فرآیندی است. - نکات بیشتر : توسعه علوم حدیث وابسته به روش مندی علوم حدیث است. نیل به معرفت اصیل و واقعیت ممکن در احادیث ما وابستگی به یک روش علمی و اجتهادی در مطالعات حدیثی دارد. آموزش، پژوهش، گفتگو، نقد و نظر از مجموعه های حدیثی، بدون روش، مضر هستند. روش در پژوهش های مطالعات حدیثی ، شاخص صیانت دانش حدیث است. روش های علوم حدیثی به لحاظ فراگیری مقدم هستند بر حدیث. - روش شناسی علوم حدیث: روش پیوندهایی با معرفت دارد. اساسا خواستگاه روش شناسی در معرفت شناسی (معرفت در یک حوزه خاص) دارد به عبارت دیگر ذیل فلسفه علوم حدیث قرار میگیرد. بحث های روش شناسی علوم حدیث با مسائل آن علم پیوند دارد. و چون علوم حدیث متعدد است، روشهای متعددی هم خواهد داشت. 👈 اصل صوت
1402-10-21 فقه هوش مصنوعی-13.mp3
29.07M
🔖 استاد یزدی جلسه‌ی سیزدهم 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📌کلاستروم کاندیدی برای خود آگاهی و جزء لایتجزی خود آگاهی 📌به زودی بدلیل پیشرفت بشر در ابزارها، افلاطون‌گرایی مبنایی واضح برای کل بشر خواهد شد 📌پایه‌ریزی غلط منطق‌ ریاضی توسط فرگه 📌ساخت شبکه‌های عصبی پس از اشکالات دریفوس 📌شبکه‌های عصبی یکی از پایه‌های آگاهی 📌۸۵میلیارد نورون با هفت هزار ارتباط بین نورونی! 📌هوای طلق(انسان معلق) ابن سینا 📌خودآگاهی طبیعی است که مجلاهای مختلفی دارد 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@hoomas
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
1402.09.14 - نشست درون گروهي - نقش معرفت هاي حضوري درپيدايش وساماندهي علوم انساني - حجت الاسلام محمدحسين زاده.mp3
27.54M
🔖نقش معرفت‌های حضوری در پیدایش و ساماندهی علوم انسانی ارائه: استاد محمد ناقد: استاد یزدی 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🎙تبیین استاد از نظریه‌ 📌طبقه‌بندی مفاهیم: ▫️حقیقی ( جزئی، کلی[ ماهوی ، منطقی ، فلسفی ] ) و غیرحقیقی 📌تمام مفاهیم از مفاهیم حضوری گرفته می‌شود 📌هفت مفهوم بدیهی که از علم حضوری گرفته شده: ▫️جزئی محسوس ▫️جزئی خیالی ▫️جزئی شهودی ▫️مفاهیم کلی محسوس ▫️مفاهیم کلی شهودی ▫️مفاهیم فلسفی ( علیت،معلول، غنی،...) ▫️مفاهیم منطقی که به تعریف نیاز ندارند ( کلی، جزئی ، جهات سه گانه،...) 📌چگونه به مفاهیم بدیهی از راه علم حضوری دست پیدا می کنیم ؟ 📌تبیین مراحل پنج گانه‌ی دستیابی به مفاهیم 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@vajeazeh
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
ابن سینا.pdf
7.56M
📗ابن سینا 📝اثری از جرج بی کوچ مترجمه: ذبیح الله منصوری 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@vajeazeh
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
بایسته‌های روش تحصیل علوم عقلی.m4a
32.14M
🔰بایسته های روش تحصیل در علوم عقلی ▫️در تاریخ ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲ استاد علی امینی‌نژاد در جمع طلاب حوزه علمیه شهید حقانی قم به ایراد سخنرانی پرداختند که موضوع سخنرانی ایشان بایسته های روش تحصیل در علوم عقلی بود. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@vajeazeh
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
نشست1402.10.21.mp3
27.51M
🔖 و (تفاوت‌ها و شباهت‌ها) استاد استاد 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📌چیستی فلسفهٔ‌ تحلیلی 🏷تعریف حقیقی از فلسفه‌ی تحلیلی نمی‌شود ارائه کرد 🏷واقعیت محور فلسفه‌ورزی در یونانیان تا دکارت 🏷ذهن محور فلسفه‌ورزی از دکارت تا قرن ۱۹ 🏷زبان محور فلسفه‌ورزی از پایان قرن نوزدهم تا حال حاضر ( چرخش زبانی ) 🏷منظور فیلسوفان تحلیلی از زبان نماد، نشانه و علامتی است که دلالت‌گری دارد 🏷 فلسفه‌ی زبان محوریت این نهضت فلسفی است که از راه زبان در پی تحلیل اندیشه‌اند 📌محور فلسفه‌ی تحلیلی معرفت‌شناسی است بر خلاف محور فلسفه‌ی اسلامی که هستی شناسی است 📌موجود بما هو مدلول و وجود بما هو دال در فلسفه‌ی اسلامی بحث نشده است 📌نوع تحلیل‌ها در دو فلسفه متفاوت است 📌غایت و هدف در دو فلسفه متفاوت است 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@vajeazeh
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
جایگاه شناسی کتاب کفایه الاصول.mp3
20.81M
🔺جایگاه شناسی ، شروح و حواشی آن 🎙استاد ۸ آذر ۱۴۰۲ 🌐http://eitaa.com/hoseininasab 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@vajeazeh
1402-10-27 توحید صدوق-52.mp3
30.91M
🔖 استاد جلسه‌ی چهاردهم 💢 دوستان عزیز دقت کنید فایل اصلی جلسه‌ی چهاردهم همین فایلی است که تقدیم گردیده ، توحید صدوق درس دیگر جناب استاد است که عنوان آن درس با این درسشان بصورت اشتباه مندرج شده است 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📌مشاعر و عقل دو حوزه‌ی بسیار مهم 🏷مشاعر و هوای‌ طلق ابن سینا 🏷استحاله‌‌ی تناقض و عقل 🏷سر و کار عقل با طبایع است و سر و کار فردِ طبایع است 📌آیا می‌شود در ماشین یک پایه‌ایی فراهم کنیم که در این پایه درکِ معنا صورت بگیرد ؟ 📌بیت نرم‌افزار یا سخت‌افزار ؟ 📌...والحروف لا تدلُّ علی غیر أنفسها... کلام گهربار امام رضا علیه السلام در مناظره با عِمران صابی 📌علمِ نشانهِ شناسی از مهمترین علوم برای تفسیر قرآن کریم در آینده 🏷معانی ذاتی نماد 🏷معانی طبعی نماد 🏷معانی قراردادی نماد 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@hoomas
💎 مطالب مرتبط با جلسه‌ی چهاردهم فقه هوش مصنوعی مقاله درباره معنی و مصداق فرگه نظریات شیء انگارانه معنا در فلسفه تحلیلی و علم اصول-محمود مروارید اشاره گر(pointer) در برنامه نویسی وجود خداوند؛ وجود اشاری نه وجود وصفی- در ارتباط با بحث مفاهیم اشاری مثال دقیق، سوال روان؛ ابزاری برای ارائه مجردات به همگان- در ارتباط با بحث ادراکات مشاعری و عقلی برهان انسان معلق/هواء طلق ابن سینا مقاله نفس مندی هوش مصنوعی برایان کاتر الگوریتم تکاملی هوش مصنوعی فرضیه فرگشت-تکامل انتخاب طبیعی؛ راه حل داوکینز برای حل مسئله ثوابت بنیادین و پاسخ به او حدیث النفس جناب کمیل- عود ممازجة تاملاتی پیرامون منطق جدید تابع ارزش معانی چهارگانه آگاهی تفکیک نشانه از معنا و تاکید بر جایگاه علم نشانه شناسی در جلسات متعددی مورد بحث قرار گرفته است به خصوص در مبحث مناظره متی با سیرافی. به عنوان نمونه: امکان درک معانی بدون نیاز به نشانه ها- ١٨/ ٩/ ١٣٩٧ استقلال دستگاه منطق از دستگاه نشانه ها(١) استقلال دستگاه منطق از دستگاه نشانه ها(٢) استقلال دستگاه منطق از دستگاه نشانه ها(٣) 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@hoomas
دکتر رستمی کیا- هوش مصنوعی و فرااخلاق.pdf
322.1K
و ✍️ دکتر مجتبی رستمی کیا نشریه ارغوان نامه ———————————— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@hoomas