✔️استاد وکیلی؛ معرفت شناسی(4)
🔵مکتب لذت گرایی🔵
🔷یکی از مباحــث مبنایــی در حکمت نظری
و عملــی و فلســفۀ اخـلـاق، کشــف عامل انگیــزه و تحریــک در وجودانسان است.
چه چیزی مبنا و دلیل بایدها و نبایدها در آدمی است؟
انسان ها طبق چه اصولی به کاری تحریک میشوند؟
حق این است که تنها عامل محرک در انســانها، لذّت اســت.انسانها در کارهای خــود، جــز لــذت هیچ هــدف دیگــری ندارند. انســان عادی همیشــه
رفتارهایــش را بر اســاس لذت طلبی تنظیم میکنــد و حتی گاهی که از روی محبــت کاری انجــام می دهد، در اعماق این محبت ورزیدن نیــز، از محبت ورزیــدن به دیگــری و رفع نیاز او،لــذت میبرد. به دیگر ســخن، انســان عــادی همــواره خودگزیــن و خودخــواه اســت، نــه دیگرگزیــن و دیگرخــواه. حتــی در مواردی که انســانی بر اســاس خلق نفســانی کاری را انجــام میدهــد، ر یشــۀ آن کار، لذتــی اســت کــه از تطابق با خلق و خوی شخص، حاصل میشود و در حقیقت خلق وخوی های نفسانی لذت ساز هستند.
📚کتاب معلم/معرفت شناسی/صفحه۲۸و۲۹
#معرفت_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
کروموتراپۍ که بھ آن رنگ درمانی نیز
گفته مۍشود، فرآیند بازگرداندن تعادل
در بدن با استفاده از رنگ استـ. استفاده
از رنگهای مختلف میتواند خلقوخوی
را بھبود بخشد، آرامش ذهنی به ارمغان
بیاورد و یا حتۍ به بازسازی سلولها و
تسریع در درمان بیماریهای جسمي نیز
کمک کند از رنگ درمانی در مراقبتهای
پزشکی مدرن استفاده مۍشود بھ این
صورت کہ برای التیامدادن التهاب و درد
مفصل و کاهش فشارخون بالا، جلوگیری
از آسیبهای مغزۍ یا مرگ در اثر تکامل
نیافتن کبد در کودک از رنگآبی استفاده
میشود. 🎨 ؛ ـــــــــــــ ـــــــ
اساس رنگ درمانۍ در این است کھ
رنگهای مختلف واکنشهای متفاوتی
را از هر فردی برمیانگیزد.
• رنگ قرمز برای نیرو بخشیدن به فردی
کہ ممکن استـ احساس خستگی یا ضعف
کند استفاده میشود.
• رنگ آبی برای درمان افسردگی و درد
استفاده میکنند.
• سبز رنگ طبیعت است و میتواند به
کاهش استرس و آرامش فرد کمک کند.
• از رنگ زرد میتوان برای بهبود روحیه
و شادکامی و خوشبینی استفادھ کرد.
• بنفش؛ این رنگ بھ درمان بیماریهای
روحي و عصبۍ . . روماتیسم و ضربه
مغزی کمک می کند.
مشاهداتی وجود دارد کہ نشانمیدهد رنگ
درمانی میتواند بہ برخی از شرایط همانند
فشار، افسردگی، پرخاشگرۍ فشارخون بالا،
اختلالات خواب، اضطراب برخی سرطانها،
عفونتهای پوستی کمک کند.
دو تکنیک اصلۍ در رنگ درمانی وجود دارد.
¹. این کار را میتوان از طریق بینایۍ انجام
داد، یعنی با نگاهی بہ یکرنگـ خاص تا اینکہ
بدن شما پاسخ مطلوب را ایجاد کند.
². با انعکاس مستقیم رنگهای خاص بر روی قسمتهایۍ از بدن به امید اینکه بتواند بھ
درمان یک بیماری خاص کمک کند.
1_2780472308.mp3
7.37M
♻️سلسله جلسات پرسش و پاسخ
جلسه چهارم
🔸سیر تخصصی علوم عقلی به چه ترتیبی و با چه کتبی باید باشد؟
🔸ده مرحله برای تحصیل تخصصی علوم عقلی
#آیت_الله_رضایی_تهرانی
#پرسش_پاسخ
#عرفان_نظری
#فلسفه
#منطق
#کلام
#عرفان
@ostad_rezaei_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥نکاتی پیرامون کتاب الجامع بزنطی و سند حدیث: «علینا القاء الاصول و علیکم التفریع»
🎥آیت الله سید احمد #مددی
🔻درس خارج #اصول فقه ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
#علوم_حدیث
#تحلیل_فهرستی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
کانال های شاگردان سلوکی مرحوم آیت الله سعادت پرور:
آیت الله تحریری
@seratemostaghim_ir
استاد وطن خواه از شاگردان علّامه طباطبائی و آیت الله سعادت پرور
@ostadvatankhah
کانال آیت الله فروغی
@forooghetohid
کانال استاد مجاهدی
@alfetrah
کانال استاد مؤیدی
@ShiaTowhid
استاد فیاض بخش در قم و تهران
@Jelvehnooralavi
استاد رخشاد(نویسنده کتاب «در محضر علاّمه طباطبائی» و «در محضر آیت الله بهجت») نیز درس اخلاق در صفائیه کوچه ممتاز دارند
استاد معتمدی.m4a
29.1M
#عصرانه_علمی
«امکان استدلال به مذاق شریعت و دیگر ادله ی مبتنی بر استقراء»
💬 با ارائه حجت الاسلام و المسلمین محمد معتمدی
📚 استاد دروس خارج و سطح عالی حوزه علمیه اصفهان
⏳ دوشنبه 19 دی
🔰 عصرانه علمی - مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام قم
@asranehelmi
@asranehelmi
@asranehelmi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی دکتر قائمینیا در نشست متاورس و مدرسه با عنوان «مبانی فلسفی الهیاتی متاورس»
@hekmatebalge
💢 ثبت نام مدرسه «مباحث پایه در فلسفه ذهن و علمالنفس فلسفی» آغاز شد
🔹 به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، زمان برگزاری جلسات دو روز در هفته و روزی دو جلسه چهارشنبهها از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ و ۱۸ تا ۱۹:۳۰ و پنجشنبهها از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰ و ۱۰:۳۰ تا ۱۲ خواهد بود.
🔶مدرسه زمستانی «مباحث پایه در فلسفه ذهن و علمالنفس فلسفی»، عرضه روشن و مقدماتی برخی از مهمترین موضوعات مطرح در فلسفه نفس از دو منظر فلسفه ذهن معاصر و علمالنفس اسلامی را هدف گرفته است. انسانشناسی فلسفی یکی از شاخههای قدیمی، اثرگذار و بنیادین فلسفه است.
📌مخاطبان این مدرسه با برخی اندیشههای اساسی در این حیطه آشنا میشوند و در صورت علاقهمندی، میتوانند مطالعات و پژوهشهای فلسفی خود را در این قلمرو برنامهریزی و جهتدهی کنند. در میانه علمالنفس اسلامی و فلسفه ذهن معاصر مباحث تطبیقی و مقایسهای فراوان و جذابی وجود دارد و این زمینه فلسفی علاقههای بسیاری را در دهههای اخیر به سوی خود جلب کرده است.
🏷 از اهداف مدرسه، برجسته کردن نقاط تعامل میان سنت فلسفی اسلامی و سنت فلسفه ذهن در برخی موضوعات اساسی مربوط به انسان است. در پس شکلگیری این تعامل، میتوان به دغدغههای بنیادین انسانشناسانه امروز از منظرهای گوناگون پرداخت و بهویژه کارآمدیهای فلسفه نفس اسلامی را در این حوزه برجسته کرد.
🔹دعوت دانشپژوهان فلسفه اسلامی به اندیشهورزی و نظریهپردازی درباره موضوعات مربوط به نفسشناسی با توجه به دغدغههای امروز، از دیگر اهداف این مدرسه است.
متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/474
TALİKAT ALA BURHAN GELENBEVİ 2021.pdf
9.81M
📚 #کتاب "البرھان فی المنطق و تعلیقات النورسي علیه"
✍کَلنبوی
البرهان یکی از کتب مهم و دقیق در منطقه که بیشتر در بین اهل سنت خوانده میشه و متاسفانه در بین شیعیان آنطور که باید بهش پرداخته نشده.
#منطق
🌷 کشکول ناب حوزوی👇
🍀 @kashkolenab
👈 برای ثبت نام، از طریق سایت مدیریت سنجش و پذیرش مرکزمدیریت به #آدرس؛ https://paziresh.ismc.ir/ اقدام کنید.
👈 چنانچه در انجام مراحل ثبت نام نیاز به راهنمایی داشتید، با شماره 09194549310 تماس بگیرید.
👈ساعت تماس 14:00 الی 20:00 می باشد.
🆔 @ahmad_aabedi
☘️🌷☘️
210926_1016.mp3
40.55M
نشست امتداد فلسفه اسلامی استاد حجه الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی 1400/7/4
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
امتداد فلسفه اسلامی . استاد احمد حسین شریفی جلسه دوم 3آبان 1400.mp3
27.66M
امتداد فلسفه اسلامی
استادحجه الاسلام و المسلمین
دکتر احمد حسین شریفی
3 آبان 1400
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
امتداد حکمت متعالیه . آقای وکیلی.۱۴۰۰.۳.۱۲.mp3
25.38M
🌀گفتگوی طلاب مرکز تخصصی فلسفه اسلامی قم با استاد #وکیلی
🔷موضوع: اسلامیت فلسفه و امتداد حکمت متعالیه
💬ایشان قائلند فلسفه نظام ساز نیست
توضیحات را از خودشان بشنوید
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
t.me/PHILO_MYS
https://eitaa.com/AGLOESHG
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
امتداد فلسفه اسلامی . استاد پارسانیا 9آبان 1400.mp3
25.61M
🌀امتداد فلسفه اسلامی
📅9 آبان 1400
🎙استاد حمید پارسانیا
🔹گفتگوی با طلاب سطح ۴مرکز تخصصی فلسفه اسلامی
🌐کانال فلسفه و عرفان
مصاحبه امتدادهای حکمت استاد امینی نژاد.mp3
28.92M
🌀مصاحبه امتدادهای فلسفه اسلامی
🎙استاد امینی نژاد
🔹کانال فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/AGLOESHG
210727_1014.mp3
46.7M
🌀امتدادهای فلسفه اسلامی
🎙استاد امینی نژاد
🔸گفتگوی با طلاب سطح ۴
مرکز تخصصی فلسفه اسلامی
🔹کانال فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/AGLOESHG
⬅️ یکصد و بیست و سومین جلسه گروه علمی فلسفه علوم انسانی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “از سلسله نشستهای رابطه متقابل فلسفه و علوم ، با محوریت علوم تربیتی” با ارائه حجت الاسلام دکتر علی لطیفی –سه شنبه 13 دی 1401 :
🔹حجت الاسلام دکتر علی لطیفی:
پرسش از نسبت فلسفه و علوم پرسش دامنگستری است. بنده متمرکز بر موضوع این نشست،یعنی صرفا علوم تربیتی میشوم.
در این رابطه یک مسئله اساسی، پرسش از خود علوم یا علم تربیتی است. در میان پرسشهایی که از خود علوم تربیتی مهم است، این پرسش است که «آیا چیزی بهنام علم یا علوم تربیتی داریم» بهگونهای که علمی جدا از دیگر علوم شکل بگیرد؟ آیا هر آنچه در دانشگاه بهعنوان رشته شکل میگیرد یک علم جداگانه است؟ بنابراین این پرسش، یک پرسش فلسفی و علمشناختی است.
🔸مقدمه
یکی از ضعفهای ما در علوم انسانی و علوم تربیتی این است که وقتی از یک علم در علوم مدرن صحبت میکنیم، چه میزان شناخت از آن داریم؟ معمولا آنچه در مجامع دانشگاهی شکل میگیرد، عرفی و با سوگیری بوده.
در علوم تربیتی یک رویکرد جدی در مطالعات مدرن، این بوده که چیزی به نام علوم یا علم تربیتی نداریم، هرچند رشته داریم. بلکه این رشته یک قلمرو وعرصه است که دانشهای دیگر را میتوان در آن به کار بست. سورن دایک در این باب میگوید نسبت میان تربیت و روانشناسی مانند نسبت کشاورزی و روانشناسی است. در این دوره، رویکرد غالب به علوم تربیتی همین دیدگاه بوده است. علم تربیتی در قلمرو کشورهای انگلیسی زبان، از جمله آمریکا، چیزی نبود جز روانشناسی تربیتی.
این نگاه سپس تطوراتی پیدا کرد و به یک دیدگاه دیگر منتهی شد، اکنون به رشتههای بنیادین خوانده میشود. بنابراین دیدگاه، چهار رشته روانشاسی، جامعه شناسی، تاریخ و فلسفه، چهار دانشی هستند که قلمرو کاربست آنها در علوم تربیتی است.
در کنار این رویکرد با هردو حالت آن، دیدگاه دیگر در حوزه فرهنگی کشورهای آلمانی زبان شکل گرفت که از ابتدا به دنبال اثبات علم مستقل بودن علوم تربیتی بودند. هربارت در این زمینه به دنبال این بود که مسائل و مفاهیمی را بیابد که در هیچ علم دیگری پاسخ نمییابند و تنها در دانش مستقلی به نام علم تربیت پاسخ دارد. پس او به دنبال این بود که موضوع مستقلی وجود دارد و در نتیجه، علم مستقلی وجود دارد.
تلاش او به این نتیجه رسید که ما شاهد پیدایش رویکردی در اروپای قارهای و تحت نفوذ فرهنگ آلمانی بودیم که در آن با یک علم در تربیت مواجهیم. در این رویکرد برخلاف رویکرد انگلیسی ما یک موضوع داریم که در هیچ دانش دیگری بررسی نمیشود و جنسش متفاوت از مسائل روانشناسی است که به آن پداگوژی گفته میشود و یک دانش مستقل است.
پداگوژی بهمعنای یک علم مستقل در تربیت است که پرسش اساسی در علم تربیت آلمانی این است که نسل بزرگتر برای نسل کوچکتر چه باید کند و چه میکند؟ در این سنت، نگاهی را درباره انسان و رشد آن را داریم که انسان تا قبل از رسیدن به رشد و کمال خود (استقلال شخصیت) نیازمند مداخله دیگری است تا بتواند زندگی خود را اداره کند. حال پرسش این است که آن بالغ بزرگسال باید چه کند تا این خردسال بتواند در یک روند مطلوبی رشد کند.
علم تربیت این پاسخ را از کجا میدهد؟ علم تربیت بر چه نوع دادههایی متکی است؟
در نگاه آلمانی، بر اساس هویت و فرهنگ تاریخی که یک ملت و فرهنگ دارد پاسخ خود را مییابد. این پاسخ، صرفا متکی بر آنچه پیشینیان نیست، بلکه همواره همراه با اندیشهورزی، و تحلیلهای اخلاقی است. بنابراین علم تربیت هرچند ریشه در دانشهایی مانند تاریخ، اخلاق و فلسفه دارد اما موضوع مستقلی دارد که موضوع هیچکدام از آنها نیست. این ادبیات فلسفی مانند ادبیات فلسفی اسلامی است که تمایز علوم را به تمایز موضوع میداند...
ادامه در لینک زیر:
🌐https://hekmateislami.com/?p=14011
@hekmateislami
چند نکته دربارهی فقه و اصول خواندن فلسفهپژوهان
1- کسی که میخواهد در «مباحث فلسفیِ مستنبط از منابع وحیانی» کار کند باید سه چیز را مسلط باشد؛
اصول استنباط فقهالمعارف،
مهارت استنباط در زمینهی فقهالمعارف،
منابع استنباطِ متناسب با فقهالمعارف
2- بخشی از اصول استنباط فقهالاحکام(اصول فقه مصطلح) برای فقه معارف قابل استفاده است مانند بخش وسیعی از مباحث الفاظ و مباحث حجج و مباحث تعارض ادله ازاینرو بهتناسب علم نافع، باید مباحث اصولی را کار کرد و نسبت به سرفصلهای مورد نیاز در فقهالمعارف تخصص پیدا کرد.
3- کتابهای فقهالاحکام زمینهی مناسبی برای کسب مهارت استنباطاند اگر چه موضوعات آنها ناظر به احکام است ولی فرایند استنباطی که در آنها بهکار رفته، قابل الگوگیری درفقهالمعارف هست.
4- در فقه و اصول مصطلح هر مقدار که مشترک با فقهالمعارف است روی آن باید کار تخصصی کرد و سایر مباحث را بهاندازهی اطلاعات میانرشتهای و نیز اطلاعات نیمهتخصصی که متناسب با یک عالم دینی است بخواند.
5- برداشتم از فرمایشات آقای جوادی این است که طلبه باید یک درس فقهالاحکام و یک اصول و یک فلسفه داشته باشد خود ایشان هم رفتارشان همینطور بوده، بدون شک برای اعتبار اجتماعی در جامعهی دینی، این رفتار خیلی خوب است اما نمیدانم بهترین گزینه باشد در هر صورت جامعیت مطلق عادتا ممکن نیست و جامعیت نسبی هم ممکن است و هم مطلوب.
6- استفاده حکماء از روایات عادتا استفادهی محتوایی، ارشادی و تعلّمی بوده از اینرو احتیاج شدیدی به بحث رجال نداشته اند اگر چه کلیات آن ضروری و جزئیات آن بهقدر امکان مطلوب است اما در هر صورت هر جا که استفادهی یک حکیم از روایات، استفادهی تعبدی برای استناد تعبدی است احراز صدور لازم است.
7- اگر کسی اهداف اجتماعی در سر دارد تسلط در فقهالاحکام زمینهی خوبی برای اعتماد به او و مقبولیت اجتماعی است بهطوری که بدون این تسلط، اعتبار اجتماعی یافتن در جامعهی دینی کار سختی میشود.
8- باید اصولی متناسب با فقهالمعارف تولید کرد بخشی از آن از طریق کار در کتابهای اصولی متداول قابل تحصیل است و بخشی از آن باید ابتداءا تولید شود.
9- فقهالمعارف در حوزه، مرسوم نیست در صورتی که باید مرسوم شود بهطوری که بزرگان حکمت در انتها باید به درس خارج فقهالمعارف برسند ولی الان اینطوری نیست باید تلاش کرد فقهالمعارف، گفتمانسازی سپس جریانسازی و در انتها مدرسهسازی شود. در اینصورت فقه و اصول در بین فلسفهخوانها هم جدیتر میشود.
10 برای امتداد اجتماعی بخشیدن به فلسفه، مطالعهی فلسفه های مضاف و تفسیرهای موضوعی ناظر به آن لازم است یعنی مثلا فلسفهی علوم اجتماعی و نیز مباحث جامعه و تاریخ در قرآن و روایات بایدخوانده شود.
https://eitaa.com/farbehy
دوستان عزیزی که اهل کتاب خوانی هستند این کانال برایشان بسیار سودمند خواهد بود
https://eitaa.com/joinchat/2958164103C8879a37e42
@vajeazeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#⃣ New Yorkers Tell Us About Islam, Muslims, Jihad, Hijab, Jesus And God - part 2
❇️ اطلاعات نوجوانان و جوانان آمریکایی در مورد مسیح، مریم مقدس، خدا، حجاب و جهاد چقدر است؟ - بخش دوم
🔹تیم 877-Why-Islam به Times Square در نیویورک میرود و با مردم در مورد اسلام، مسلمانان، جهاد، حجاب، حضرت مسیح، خدا و حضرت مریم مصاحبه میکند. اطلاعات جوانان امریکا در مورد این موضوعات شنیدنی است.
🔸انتشار محتوا، به معنای رد یا تأیید آن از سوی انجمن بین المللی ترنم صلح نیست.
#مبلغ_اسلامی #اسلام_در_امریکا #حجاب #جهاد #مسیح #مریم #خدا #مسلمانان #جوانان_آمریکایی
💯 ترجمه و تدوین: انجمن بین المللی ترنم صلح
@ThrillofPeace
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ بخشی از مناظره جذاب Jay Smith با Dr. Shabir در رابطه با موضوع تثلیث و فدا شدن مسیح برای گناهان امت
🔹دکتر شبیر مسلمان اهل کانادا و "مدیر مرکز بین المللی اطلاعات و دعوت اسلامی تورنتو "میباشد.
🔸دکتر جی اسمیت، مسیحی اوانجلیست فعالیست که به علت مناظرات و مباحثاتش در رابطه با مسیحیت با مسلمانان لندن مشهور شده است.
🔸*مشاهده این مستند برای همه فعالان حوزه دین و فرهنگ توصیه میشود.*
📽 ترجمه و تدوین: انجمن بین المللی ترنم صلح
@ThrillofPeace