مدرسه دارالفنون و تاریخ آن.pptx
2.36M
#تاریخ_معاصر
#امیر_کبیر
#مدرسه_دارالفنون
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
⭕️ در ۱۹۳۷ در انگلستان یک مسابقه فوتبال بین تیم های چلسی و چارلتون بعلت آلودگی بی حد هوا در دقیقه ۶۰ متوقف شد.
اما "سام بارترام" دروازه بان چارلتون ۱۵ دقیقه پس از توقف بازی همچنان درون دروازه بود!
بعلت سروصدای زیاد پشت دروازه اش سوت داور را نشنیده بود.
او با دست هایی گشاده با حواس جمع در دروازه می ماند و با دقت به جلو نگاه می کند تا به گمان خودش در برابر شوت های حریف غافلگیر نشود.
وقتی پانزده دقیقه بعد پلیس ورزشگاه به او نزدیک شد و خبر لغو مسابقه را به او داد سام بارترام با اندوهی عمیق گفت:
چه غم انگیز است که دوستانم مرا فراموش کردند در حالی که من داشتم از دروازه آنها حراست می کردم.
در طول این مدت فکر می کردم تیم ما در حال حمله است و به تیم رقیب مجال نزدیک شدن به دروازه ی ما را نداده.
در میدان زندگی چه بسیار افراد دوست و آشنایی هستند که از دروازه آنها با غیرت و همت حراست کردیم اما با مه آلود شدن شرایط در همان لحظه اول میدان را خالی کرده و ما را تنها گذاشته اند.
"حواسمان به دروازه بانانی که در زندگی ما نقش دارند باشد."
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
35.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تاریخ_اسلام
#صلح_امام_حسن_علیه_السلام
🚦پاسخ استاد #محمد_حسین_رجبی_دوانی به تحریف صلح امام حسن علیه السلام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
تلخیص_نموداری_نظرات_نھایی_شیخ_اعظمره.pdf
310.1K
#علم_اصول
#رسائل
#شیخ _انصاری
#تلخیص_فرائد_الاصول
تلخیص نموداری نظرات نهایی شیخ اعظم انصاری رضوان الله تعالی علیه.
#سطح2
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
🏴شهادت مظلومانه امام حسن عسکری علیه السلام به محضر فرزندشان امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و شما سربازان، محبان و شیعیان حضرتشان تسلیت باد. 🏴
🏴التماس دعا🏴
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#سواد_رسانه
#پرهیز_از_شتابزدگی
*عجله و شتاب*
*تک تیرانداز* : آن که دیر نظر میدهد، نظرش گران قیمت است، و آن که بسیار نظر می دهد، خیلی از نظرهایش بی تأمل است. آن که دیر قضاوت میکند، خوب قضاوت می کند. در جبهه تک تیراندازها بهتر از کسانی که سلاحشان را روی رگبار می گذارند، به هدف می زنند. یکی می زند، اما درست به هدف می خورد. آن دیگری دوتا خشاب خالی می کند، ولی می بینی که کاری نکرده و به هدف نزده است. آن که تک تیرانداز است دقت میکند و یک تیر خرج دشمن می کند و آن را هم درست به مغزش می زند.
✅ در موقع تصمیم گیری، روی حالت «تک تیر» باشید و وقتتان را بیشتر بر «نشانه روی» صرف کنید؛ دستتان زود روی ماشه نرود. وقتی که می خواهید دست روی ماشه ببرید، می گویند نفَستان را حبس کنید. چرا نفَس را حبس می کنید؟ چون با تنفس دست حرکت می کند و تیر خطا می رود.
همین مسئله را در وقت *تکلم* انجام دهید. به جای نفَس، نفْس را حبس کن و بعد قضاوت کن. در تیراندازی نفَس را حبس کنید و *در قضاوت کردن نفْس را.*
📖کتاب «تمثیلاتِ اخلاقی، تربیتی»
از آیت اللّه حائری شیرازی(ره)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📜 #متن
🚦 #پست_ویژه
سالروز شهادت #امام_حسن_عسکری علیه السلام
استاد دکتر محمدحسین #رجبی_دوانی
📍هشتم ربیع الاول سالروز شهادت جانگداز حضرت امام حسن عسکری علیه السلام، یازدهمین امام و حجت بر حق خداوند بر همه بشریت است.
📍آن وجود مقدس در بین امامان ما از نظر میزان دوران امامت، کوتاه ترین دوره را دارند. امامت آن وجود مقدس شش سال بیشتر طول نکشید. در سال ۲۵۴ در پی شهادت پدر بزرگوارشان وجود مقدس حضرت امام علی النقی امام هادی علیه السلام به امامت رسیدند و از همان آغاز تحت نظر و مراقبت شدید دستگاه جبار خلافت عباسی بودند. چون طاغوت های زمان می دانستند که آن حضرت یازدهمین امام تعیین شده از سوی خداوند و جانشین پیغمبر اکرم صلی الله و آله و سلم است و از او آخرین حجت خدا پدید خواهد آمد، امام عسکری علیه السلام را در حصر شدید و حتی زندان قرار داده بودند.
📍بارها در این دوره شش ساله امامت، آن وجود مقدس به زندان افکنده شد. تلاش بسیاری کرده بودند که آن حضرت ازدواج نکند و آخرین حجت خدا پدید نیاید و بعد در موقعیتی که دیگر احساس می کردند باید آن وجود مقدس را از میان بردارند، حضرت را مسموم کردند و آن وجود مقدس در بستر بیماری افتاد. خلیفه ای که این جنایت را مرتکب شد معتمد عباسی لعنه الله است. معتمد برای اینکه از خود رفع اتهام کند دستور داده بود که پنج نفر از معتمدان و مخصوصان خود بیایند و ملازم امام عسکری علیه السلام باشند و در خانه آن حضرت مستقر باشند.
📍طبیبی را هم مأمور کرده بود که بیاید و درباره وضعیت حال آن حضرت مراقبت کند، اما با وجود این ظواهر بیماری آن حضرت سخت شد و آن وجود مقدس به شهادت رسید و افرادی را که خلیفه جبار مأمور کرده بود در خانه حاضر شوند اینها بیرون آمدند و می خواستند به نوعی شهادت بدهند که آن حضرت به مرگ طبیعی از دنیا رفته است و البته شهر را تعطیل کردند و تشییع مفصلی برای پیکر مقدس آن حضرت بر پا کردند.
📍وجود مقدس امام حسن عسکری علیه السلام در هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ به شهادت رسید و امامت آن حضرت پایان یافت و وجود مقدس امام عصر ارواحنا له الفداء و عجل الله تعالی فرجه به امامت رسیدند.
🔸این ضایعه بزرگ و مصیبت جانگداز شهادت امام یازدهم امام حسن عسکری علیه السلام را به ساحت مقدس فرزندش قطب عالم امکان حضرت امام زمان ارواحنا له الفداء و عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می کنم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
.
✅ سرم را ضمانت میکنم اگر کسی دهانش را ببندد به حکـمت می رسد.
✍️ آیت الله طباطبایی (ره):
✍️ سخن گفتن نقره و سکـوت طلا هرگاه مومن را خاموش دیدید به او نزدیک شوید که به او حکـمت القا می شود.
#امام_حسن_عسکری
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
99heydari.mp3
9.45M
#نشست_علمی
🎙 #صوت
🔸نکات مهم استاد ابوالقاسم علیدوست در نقد جناب سید کمال حیدری
#نقد_سید_کمال_حیدری
#پاسخ_به_شبهات
#استاد_علیدوست
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#نشست_علمی
🔻#بیانیه_گام_دوم؛ بایدها و نبایدها؛ ازدیدگاه آیت الله علیدوست (بخش اول)
✔️ اشاره: آیتالله ابوالقاسم علیدوست رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتوگو با هفتهنامه افق حوزه به بررسی مبانی فقهی و حقوقی بیانیه گام دوم انقلاب پرداخته است که متن این مصاحبه در ادامه میآید.
▪️ ضرورت گفتمانسازی مفاهیم بیانیه گام دوم
بیانیه گام دوم نیاز چندانی به کاوش در خصوص مبانی فقهی و حقوقی ندارد؛ بلکه لازم است همتی همگانی صورت بگیرد که محتوای این بیانیه تبدیل به یک گفتمان در جامعه شود و در مرحله این گفتمان یا هنجار تبدیل به یک مطالبه ملی شود. بهطوریکه اگر کسی نسبت به اجرای این بیانیه کوتاهی یا تخلفی کرد، احساس کند که باید پاسخگوی وجدان خود در عرصه مطالبات ملی باشد. مرحله سوم عزم جدی در اجرای این بیانیه است که این عزم از رأس تا قدم به وجود بیاید و تمام کسانی که قدرتی و ظرفیتی دارند عزم پیدا کنند تا مفاد این بیانیه را اجرا کنند. در غیر اینصورت این بیانیه حتی اگر تبدیل به قانون و سند بشود، چنانچه به گفتمان تبدیل نشود به تاریخ خواهد پیوست. و یا چنانچه بیانیه تبدیل به گفتمان بشود، اما مطالبه جدی در پی نداشته باشد، احساس تکلیف کافی برای اجرای آن به وجود نمیآید. همچنین اگر مطالبه مردمی به وجود بیاید ولی کارگزاران عزم لازم برای اجرای آن را نداشته باشند نیز روی زمین میماند.
▪️ حلقه مفقوده اجرایی شدن اسناد بالادستی کشور
از آنجایی که بنده در مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت حضور دارم و سندنویسی میکنم، نه از روی حدس بلکه از روی حس به شما عرض میکنم در اجرای قوانین یک حلقه مفقوده داریم. ما اسناد و قوانین خوبی در کشور داریم، اما در صحنه عمل میبینیم به خوبی پیادهسازی نمیشوند و این معضل، اختصاصی به یک یا دو سند ندارد و برای این آسیبشناسی نیاز به یک کار تخصصی داریم.
بنده بعد از انتشار این بیانیه در جلسه درس این نقیصه را انعکاس دادم و گمان نمیکردم در رسانهها تا این اندازه سخن من بد منعکس شود؛ البته شاید تعبیر بنده دقیق نبود اما منظورم این بود که این بیانیه نیاز به مسائلی برای اجرا دارد و نیازی به همایش و نشست ندارد بلکه این بیانیه نیاز به عزم استوار دارد.
#بیانیه_گام_دوم
#استاد_علیدوست
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#نشست_علمی
🔻بیانیه گام دوم؛ بایدها و نبایدها؛ ازدیدگاه آیت الله علیدوست (بخش دوم)
▪️ مبانی فقهی و حقوقی بیانیه گام دوم انقلاب
الف) گزاره های هستی شناسانه (بیان هستها)
بخشی از بیانیه حاوی مطالبی است که نام آنها را بیان هستها میگذارم. بخشی از بیانیه که شامل بیان هستهای انقلاب است، مبانی ندارد و مبانی آن مشاهدات خارجی ماست. یعنی وقتی مقام معظم رهبری میفرمایند: «آغاز انقلاب از نقطه صفر»، «تقابل دوجانبه جدید اسلام و استکبار»، «مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل ما میتوانیم»، «برکات بزرگ انقلاب اسلامی»، «ثبات و امنیت و تمامیت ارضی ایران»، «به اوج رساندن مشارکت مردمی»، «ارتقای شگفتآور بینش سیاسی»، «ایستادگی روز افزون در برابر قلدران»، «اقتدار انقلاب و تغییر چالشها و شکست مستکبرین» و ... این مفاهیم در مقام بیان هستها هستند که نیاز به کار میدانی دارند تا مسائل در بیرون دیده شوند که آیا اینطور هست یا خیر!؟. بنابراین در این موارد بحث مبانی حقوقی و امثال آن مطرح نمیشود.
ب) گزاره های هنجارشناسانه (توصیهها)
آنچه که با موضوع بحث ما یعنی مبانی فقهی و حقوقی بیانیه گام دوم انقلاب مرتبط میشود مطالبی است که ایشان تحت عنوان توصیهها بیان میکنند که هفت توصیه را بهعنوان گزارههای هنجاری و نه هستیشناسانه مطرح میکنند.
هیچ یک از این هفت توصیه گزارهای نیست که مذهبی صرف باشد. بلکه گزارههایی است که عقل و خرد همه انسانها آنها را درک میکند و مذهب تشیع یا اسلام آنها را قبول دارد. البته اسلام فقط به امضای این موارد اکتفا نکرده است. در این صورت شخصی که به اسلام یا تشیع معتقد نیست و به این هفت توصیه نگاه کند، آنها را انکار نخواهد کرد. چرا که این توصیهها قبل از اینکه اسلامی باشد، انسانی است.
۱. توصیه به علم و پژوهش
اولین توصیه مقام معظم رهبری در این بیانیه توصیه به علم و پژوهش است و میفرمایند: ما راهی را آغاز کردهایم و باید از قلههای دانش جهانی عقب نمانیم. این توصیه شامل آموزش، تحصیل، پژوهش در علوم انسانی و علوم تجربی و ... است. آیات و روایاتی که در بحث کمال بودن دانش و یا واجب بودن دانش داریم در سند، این توصیه وجود دارد. به اعتقاد بنده دست گذاشتن روی یک روایت یا چند آیه این توهم را به وجود میآورد که تنها همین موارد وجود دارد و اینگونه عمل کردن نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه ممکن است اثر معکوس هم داشته باشد. تمام روایات و آیات بر این مطلب تأکید میکنند.
ما مکلف به کسب دانش هستیم چرا که « طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی کُلِّ مُسْلِمٍ»، منیةالمرید/ ۱ / ۳۷۹.
#بیانیه_گام_دوم
#استاد_علیدوست
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#نشست_علمی
🔻بیانیه گام دوم؛ بایدها و نبایدها؛ ازدیدگاه آیت الله علیدوست (بخش سوم)
۲. توصیه به معنویت و اخلاق
توصیه دوم رهبر معظم انقلاب نسبت به معنویت و اخلاق است. علی القاعده ایشان با بیان این دو تعبیر، قصد ندارند عطف تفسیری بیاورند. بنابراین مرادشان از معنویت یک پدیده است و مرادشان از اخلاق نیز پدیدهای دیگر است. جالب این است که ایشان در خط بعدی بیانیه این مطلب را باز میکنند که مرادشان از معنویت برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل اخلاص، ایثار، توکل، ایمان و ... در جامعه است. و تأکیدشان بر جامعه به این معناست که نباید از برجسته کردن ارزشها یک تکلیف فردی را اراده کنیم. بلکه یک تکلیف اجتماعی است و قهراً پای حاکمیت هم به این مسئله باز میشود و حاکمیت موظف میشود تا ارزشهای معنوی را در حد معقول برجسته کند.
ایشان در ادامه میفرمایند:
«و اخلاق به معنی رعایت فضیلتهایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتمادبهنفس و دیگر خلقیات نیکو است. معنویّت و اخلاق، جهتدهندهی همهی حرکتها و فعّالیتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت میسازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم میآفریند».
اگر اخلاق را به صرف هستهای نفسانی معنی نکنیم و بگوییم مراد از اخلاق کسب فضیلتهاست، تکلیفبردار خواهد بود.
یکی از مباحث مهم این فراز از بیانیه که میتواند محل بحث قرار گیرد این است که اصولاً اخلاق تکلیفبردار است یا خیر و رابطه اخلاق با فقه چیست؟
برخی میخواهند بگویند جنس اخلاق از گزارههای هستیشناسانه است و جنس فقه هنجارشناسانه است و دانشی که هنجارشناسانه است و تکلیف به او تعلق نمیگیرد، نمیتواند در باب اخلاق بحث کند؛ اما این مطلب جای بحث دارد. زمانی که اخلاق را به «رعایت» معنی کنیم بدل به فعل میشود و در این بیانیه، اخلاق به رعایت فضیلتها تفسیر شده است. برجسته کردن ارزشهای معنوی و رعایت فضیلتها هم تکلیف فردی است و هم برای کسانی که شخصیت و قدرت اجتماعی دارند و کاری از آنها بر میآید بدل به تکلیف جمعی میشود و پای کارگزاران نظام به این بحث کشیده میشود.
خوب است در این جهت کار کنیم که اسلام چقدر در برجسته کردن ارزشها تأکید دارد. به عبارت دیگر، اسلام بر دو قضیه»برجسته کردن ارزشها و طرد ضد ارزشها» تأکید دارد و میفرماید: « إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ » و قصد دارد تقوی را به عنوان یک ارزش برجسته کند.
از سوی دیگر میفرماید: «منْ اَتَی غَنِیّاً فَتَوَاضَعَ لَهُ لِغِنَاهُ ذَهَبَ ثُلُثَا دِینِهِ، نهجالبلاغه، حکمت۲۲۸» هر کس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع کند، دو سوم دینش از بین برود.
و یا امام رضا میفرمایند:» مَن لَقِیَ فَقیراً مُسلِماً، َفسَلَّمَ علیه خلِافَ سَلامهِ عَلی الأغنیاءِ، لَقِیَ اللهَ عز و جلّ یَومَ القیامَهِ وَ هُوَ عَلَیهِ غَضبانُ؛ عیون اخبار الرضا؟ ع؟، ج۲، ص۵۷» هر کس مسلمان تهیدستی را دیدار کند و به او سلام دهد، ولی متفاوت با سلامی که به ثروتمندان میدهد، روز قیامت، خداوند را دیدار میکند، در حالی که خدا بر او خشمگین است.
اینجا باید پای امام رضا را بوسید که آقا برخی به فقیر حتی سلام هم نمیکنند، تا چه رسد به اینکه در سلام بین فقیر و غنی تفاوت قائل بشوند... د. آیا میتوانیم در این نوع روایات فقهی فتوا بدهیم؟ حالا یک نفر به فردی غنی برخورد میکند و دلش خواست سلام خوبی به او بکند، همان شخص به فقیری میرسد و یا به او سلام نمیکند و یا سلام ضعیفی میکند، آیا کار حرامی انجام داده است؟ بحث بر سر این است که هدف این نوع احادیث جهتدهی به جامعه است تا هیچ زمانی بر جامعه اسلامی نگذرد که ارزشهای معنوی کمرنگ بشود و ضد ارزشها حاکم بشود و بر اساس این روایات وظیفه کارگزاران نظام دشوار میشود.
بنده در مصاحبهها و همایشها عرض کردهام که لازم است یک توضیحالمسائل برای مردم و توضیحالمسائل دیگری برای حاکمیت بنویسیم. ممکن است احکام مسائل این دو توضیحالمسائل متفاوت باشد. یا اینکه مسائلی در یکی از این دو توضیحالمسائل وجود داشته باشد که در دیگری نباشد و بالعکس. برجسته کردن ارزشهای معنوی و رعایت فضیلتها در تراث ما بسیار وارد شده است و طبیعی است که روی حساب و کتاب خاصی است.
#بیانیه_گام_دوم
#استاد_علیدوست
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk