eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
551 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
735 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 «مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت» برگزار می‌کند: ⚙ سلسله‌کرسی‌های ترویجی ⟨انگاره‌های پیشرفت، درمیان اندیشمندان حوزوی⟩ 🎙 کرسی ارائهٔ نظر 🔸 نظریهٔ پیشرفت آیةاللّٰه میرباقری 👤 ارائه‌کننده: حجت‌الإسلام (عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم) 👤 ناقد: دکتر (عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم رضوی ‹علیه‌السلام›) 🗓 پنج‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ ⏰ ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ 🏢 پردیسان، بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه۱، پلاک۶، ساختمان پردیس حکمت 🌐 درگاه مجازی شرکت در نشست: 🌐 daneh.ir/demo2/mod/newmodule/view.php?id=3643 👆👆👆 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
سلام علیکم و رحمت الله عید پر خیر و برکت میلاد مسعود رسول رحمت و مهربانی حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و قرآن ناطق، امام صادق علیه السلام را به محضر شما دوستان عزیز تبریک عرض می کنم. 💐🌸🏵🌹🌺⚘🌷 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💢 آیا مفهوم آزادی بیان غربی توهین به مقدسات مسلمانان است؟! ✔️ واکنش مراجع در پی اهانت رئیس جمهور فرانسه به پیامبر اسلام (ص): 🔹 در پی قتل معلم تاریخ یکی از مدارس حومه پاریس، رئیس جمهوری فرانسه «اسلام را دین افراطی دانست و از انتشار کاریکاتور‌های موهن به مقدسات اسلامی حمایت کرد و آن را حمایت از ارزش‌های سکولاریسم دانسته و بیان کرد که حمله به معلم فرانسوی تمام ویژگی‌های یک «حمله تروریستی اسلام‌گرایانه» را دارد و معلم مدرسه به خاطر «آموزش آزادی بیان» به قتل رسیده است!» 🔹 این سخنان موهن باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده و نیز با واکنش و محکومیت شدید مراجع دینی از جمله رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، علوی گرگانی و جوادی آملی همراه بوده است👈 https://b2n.ir/746424 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔁 سید کمال حیدری با طرح این شبهات، نه فقهی را پویا کرد و نه خود توانست پاسخ درستی به آن‌ها بدهد استاد سید مجتبی در گفتگو با «اجتهاد»: 🔸اینکه در زوایای پنهان و گوشه و کنار کتاب‌های فقهی یا تفسیری یا کلامی جستجو شود و این قرائت‌ها در ویترین گذاشته شود تا ذهن جامعه و حتی عموم مردم با این شبهات آشنا شود و علما در پی پاسخ بربیایند...کاری غیرمنصفانه است. 🔸عرعور می‌گفت: ما قبول داریم فرقه‌های تکفیری مانند خوارج، داعش و امثال آن‌ها در امت اسلامی وجود دارند ولی آقای حیدری ادعا کرده ترک تکفیر امکان‌پذیر نیست مگر اینکه خود را از تشیع جدا کنیم! 🔸کاش جناب حیدری هم بدون بیان آن جستجوهای ناقص، مثل آیت‌الله سیستانی، فعالیتی ایجابی می‌کرد و قائل به اسلام باطنی و ظاهری همه فرق اسلامی می‌شد. 🔸اهل‌بیت اصل و اساس را بر استدلال، منطق، مواجهه برهانی، اقناع و حتی مجال و میدان دادن برای طرح پرسش گذاشته بودند؛ اما درعین‌حال همین ائمه در مواجهه با برخی از کسانی که سابقه خوب و روشنی نداشتند و معلوم بود که قصد این‌ها بحث علمی نیست، یک روش دیگری را اعمال می‌کردند. 🔸زمانی که طاعون و وبا بود، کدام فقیهی گفته به حوزه مراجعه کنید تا ما شما را شفا دهیم؟ لذا در همین‌جا هم جفا شد. 🔸«باهتوهم» به معنای استدلال محکم و قوی است به‌نحوی‌که پاسخی نداشته باشند. فقهایی مانند صاحب جواهر و شهید ثانی در مورد اهل بدعت و کسانی که مشمول روایت پیامبر هستند، فرمودند نسبت‌هایی که در آن‌ها نیست به آن‌ها ندهید. 👈 متن کامل گفتگو: https://b2n.ir/ijtihadnet.ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•@valiasrk
🔻بیانیه حقوقی انجمن‌های علمی حوزه علمیه در محکومیت اهانت به ساحت رسول رحمت محمد مصطفی(ص) بسم الله الرحمن الرحیم َقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ. (سوره توبه- ۱۲۸) بار دیگر اهانت به پیامبر رحمت محمدمصطفی (ص) در کشور فرانسه رخ نمود و حمایت رئیس جمهوری فرانسه از این حرکت پلید به بهانه دفاع از آزادی بیان بر تاسف‌ها افزود. این اهانت و حمایت‌های سیاسی پس از آن، در حالی است که بر اساس اسناد متعدد بین‌المللی ممنوعیت اهانت به مقدسات مذهبی و مخصوصا پیامبران گرامی، به گونه‌ای مبرهن است که نمی‌توان به ادعای آزادی بیان، چشم خود را بر جریحه‌دار کردن احساسات صد‌ها میلیون مسلمان و انسان‌های آزاده بست. در اسناد حقوق بشری مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقین، آزادی از جمله آزادی بیان محدود به حدودی گردیده و به صورت مطلق آزاد اعلام نشده است. بر آزادی، مهار‌ها و محدودیت‌هایی مانند نظم عمومی، آزادی دیگران، حیثیت دیگران، اخلاق عمومی در ماده ۲۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر [۱]، ماده هشتم میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی [۲]، ماده دوادزهم میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی [۳] در چارچوب اصل حاکمیت قانون اعمال شده که نمی‌توان به راحتی به اطلاق آزادی بیان تمسک نمود. این محدودیت‌ها مخصوصاً در مورد اصل آزادی بیان هم در اسنادی مانند ماده نوزدهم میثاق حقوق مدنی و سیاسی به همراه قاعده مسئولیت پذیری مورد تصریح قرار گرفته است [۴]. محدودیت‌هایی اینچنینی حتی در ماده دهم کنوانسیون اروپایی حقوق بشر مورد تائید قرار گرفته است [۵]. احترام به ادیان و حفظ احترام باورمندان دینی و ممنوعیت نفرت افکنی دینی و مذهبی در قطعنامه‌های گوناگون مانند قطعنامه‌هایی شورای حقوق بشر پیرامون توهین به ادیان در سال ۱۹۹۹ نیز مورد تصریح قرار گرفته است؛ بنابراین افزون بر مبانی انسانی، اخلاقی و دینی، مطابق اسناد حقوق بین‌الملل نیز ممنوعیت توهین به مقدسات از اصل آزادی بیان استثنا شده است. بر این اساس نمی‌توان به بهانه آزادی بیان، اهانت به پیامبر اسلام(ص) را (که محبوب‌ترین و مقدس‌ترین پیامبران نزد مسلمانان است) روا داشت. تحریک مذهبی و نفرت‌افکنی دینی مدت‌هاست که ابزاری برای اسلام‌هراسی از سوی برخی از کشور‌های غربی شده است. بی شک مسلمانان جهان اجازه چنین موج‌آفرینی را به مدعیان غربی آزادی نخواهند داد و این تحرکات نمی‌تواند گسترش اسلام‌خواهی را در میان انسان‌های واجد وجدان پاک متوقف نماید. انجمن‌های علمی حوزه علمیه ضمن محکوم نمودن این اقدام ضد اخلاقی و غیر انسانی و بیانات نفرت‌پراکنانه رئیس جمهور فرانسه، از مجامع علمی و دینی جهان بویژه کشور‌های اروپایی و فرانسه انتظار دارد تا با توجه به ارزش‌های انسانی و نیز قواعد و اسناد حقوقی بین‌المللی، این حرکات سخیف را محکوم کرده و ضمن ناکافی و ناکارآمدن دانستن ضمانت اجرای نظام حقوق بین‌الملل در پیشگیری و مواجهه با چنین اعمال سخیف و زننده‌ای، پیگیری حقوقی و سیاسی این موضوع در مجامع بین‌المللی را خواستار شوند. انجمن‌های علمی حوزه علمیه ۱۰ آبان‌ماه - ۱۳۹۹ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
علمی 🔶 بررسی اصل احتیاط - بخش اول اصل احتیاط از اصول عملی و عبارت است از عمل به چیزی که در پرتو آن، ذمّۀ مکلّف از تکلیف متوجه وی، فارغ و رها می‌شود. اصل احتیاط، از اصول عملی است که وظیفه عملی مکلف را به هنگام شک در «مکلفٌ به» تعیین می‌کند و به لزوم موافقت قطعی با تکلیفِ «معلوم به اجمال» حکم می‌نماید. در مواردی که مکلف علم به اصل تکلیف (وجوب یا حرمت) دارد، ولی در واجب یا حرام بودن مصداق خاصی شک می‌نماید- برای مثال، می‌داند در ظهر جمعه نماز بر او واجب است، اما شک دارد که نماز ظهر بر او واجب است یا نماز جمعه ؛ یا می‌داند خمر حرام است، ولی شک دارد کدام یک از دو ظرف موجود خمر است- باید احتیاط کند؛ یعنی درمثال‌های ذکر شده، در مورد اول، باید هر دو نماز را به جا آورد و در مورد دوم، باید از هر دو ظرف اجتناب نماید تا به موافقت قطعی با تکلیف معلوم به اجمال اطمینان پیدا کند. پس اصل احتیاط در مورد شک در « مکلف به» (شبهه مقرون به علم اجمالی) جاری می‌گردد و چون شک در مکلف به یا بین متباینین» است یا بین « اقل و اکثر »، اصولی‌ها در دو مقام از اصل احتیاط بحث نموده‌اند ... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk