eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
555 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
763 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
مجله وارثین شماره 10.pdf
1.83M
دهمین شماره از (نشریه مقالات طلاب مدرسه علمیه ولی عصر کرمانیها) منتشر شد. با تقدیر و تشکر از مدیریت معزز و مسئولان محترم آموزش مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها و طلاب فاضلی که در انتشار این شماره یارو و یاور ما بودند. ارائه کننده مقالات علمی طلاب معزز •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
⁉️سرخط از کجا بود..؟/ بخش دوم 🔸نگاهی به اسناد سفارت آمریکا نشان می‌دهد که آنها از کشف هویت گروه فرقان واهمه داشتند. جاسوسان آمریکایی در گزارش‌های خود دائماً به این موضوع که پس از ترورهایی که توسط گروهک فرقان در ایران رخ داده، سوءظن‌ها نسبت به امریکا بیشتر شده است اشاره می‌کردند. 🔹در 3 می1979 مصادف با 13 اردیبهشت1358، تنها یک روز بعد از ترور و معرفی فرقان به عنوان عامل این ترور، ، از سفارت امریکا گزارش داد که: «به نظر می‌رسد که سوءظن‌ها علیه آمریکا در حال افزایش باشند. نتیجه آماده‌باش‌های عمیق و همگانی، مخصوصا اگر هویت گروه فرقان کشف شده و قاتلین نیز افراد سلطنت‌طلب باشند، این است که سوءظن‌های جدیدی علیه آمریکا به وجود می‌آیند. به طور مثال به این مسئله می‌توان اشاره کرد که تماس‌ها و منابع مذهبی ما در 36 ساعت گذشته به زحمت یافت می‌شوند. چپ‌گراها و مسلمانان رادیکال٬ این حادثه را تأییدی بر نظریات [امام] خمینی در مورد آمریکا و دخالت بی‌جای آن در امور ایران می‌دانند. اگر این نقطه نظر انعکاس بیشتری پیدا کند (که الان ندارد) وضع هیئت ما از لحاظ ایمنی مشکل خواهدشد»(روزنامه جمهوری اسلامی، همان). 🔸در 7 خرداد 58، دادگاه انقلاب اسلامی تهران شواهدی مبنی بر ارتباط گروهک فرقان و "ریچارد هلمز"، رئیس پیشین سازمان سیا، که بعدا به عنوان سفیر در ایران خدمت کرد، ارائه داد. 🔹چند ماه بعد اسنادی در این رابطه کشف شد که ابعاد دیگری از ارتباطات پنهان امریکا و گروهک فرقان را فاش ساخت. در همان روزها، روزنامه جمهوری اسلامی در تاریخ 2 اسفند 58 با استناد به مصاحبه دانشجویان پیرو خط امام درباره ارتباط امریکا و فرقان نوشت: « دیشب در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیویی و تلویزیونی از ارتباط گروه فرقان، هوشنگ نهاوندی، تیمسار افشار، پیروز شریفی سرمایه‌دار، تیمسار مبصری، خلبان مخصوص نخست‌وزیر دولت موقت انقلابی و ... پرده برداشتند. در این مصاحبه به توطئه‌های آمریکا برای تشکیل گروه‌های مسلح برای خرابکاری در ایران و دشمنی‌های امریکا با روحانیت و کشتار پاسداران و ... اشاره شده است»(همان) 🔸 که در جریان تسخیر سفارت امریکا حضور داشت نیز درباره این اسناد و ارتباط فرقان با سیا می‌نویسد: «در ساختمان مرکزی، ده‌ها سند سری و فوق سری مربوط به سلطنت‌طلبانی یافتیم که در ترور شهروندان عادی و ماموران کمیته دست داشتند. تکان دهنده‌ترین اسناد درباره گروهی سیاسی به نام بود. که دو تن از رهبران برجسته مذهبی، آیت‌الله مرتضی مطهری و آیت‌الله محمد مفتح توسط آنها به شهادت رسیدند. مردم معتقد بودند گروه فرقان را عناصر خارجی حمایت و هدایت می‌کنند. اسنادی که در سفارت به دست آمد، درستی گمان مردم را ثابت کرد. این اسناد نشان می‌داد آمریکا از طریق اشخاص ثالث با گروه فرقان تماس گرفته بود.»( تسخیر، ص ۱۰۹) 🔹روزنامه جمهوری اسلامی با استناد به اسناد کشف شده از لانه جاسوسی از فرد دیگری به نام "تامست" اسم می‌برد که با گروهک فرقان ارتبط داشته است. این روزنامه در این‌باره می نویسد: «تامست یکی از برجسته‌ترین جاسوسان امریکا در ایران بوده است. تامست مستقیما با گروه فرقان ارتباط داشته است و براساس اسناد موجود وی در توطئه‌ها و ترورهای گروه مذکور دست داشته است.»(همان) ♨️ درمورد گروهک فرقان- روزنامه جمهوری اسلامی، 2اسفند 58 🔹براساس مندرجات روزنامه جمهوری، دانشجویان با بررسی اسناد لانه جاسوسی به شخصی به نام "پیروز شریفی" رسیدند. شریفی مدیر شرکت "ایز ایران" بود که در روزنامه جمهوری درباره وی اینگونه آمده بود: «توسط امریکایی‌ها از او خواسته شده گروهی ترتیب دهد تا دولت را سرنگون کند. شریفی ظاهرا قصد داشت دو روز بعد به پاریس برود و با گروه‌های افراطی متعددی ملاقات کند... چند روز بعد مشاور سیاسی "تامست"، با شریفی ملاقات کرده و او از امریکا تقاضای کمک کرده است.»(همان) 🔸 با آنکه آمریکایی ها هیچگاه به نقش خود در یاری به گروهک فرقان اعتراف نکردند و گودرزی نیز در دادگاه از این راز پرده برنداشت و معلوم نگردید که آن طلبه ای دوست سفارت کیست. ولی با جنایت هایی که بعدها از آمریکایی ها بروز گردید. می توان نتیجه گرفت که اگر کمک های سرویس های جاسوسی نبود، گروه فرقان نمی توانست آنگونه چهره های برجسته انقلاب را ترور نماید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
متن کامل بیش از 41 هزار پایان نامه ارشد و رساله دکتری در آدرس utdlib.ut.ac.ir در دسترس قرار گرفت. این مجموعه به مرور کامل خواهد شد. • بر اساس مصوبه هیئت رئیسه دانشگاه، پایان نامه هایی عرضه خواهد که دو سال از دفاع آنها گذشته باشد. • در همین وبسایت تصاویر 12 هزار و 106 نسخه خطی نیز قرار داده شده که بهتر است از طریق شماره نسخه جستجو شود. لینک راهنمای استفاده از کتابخانه دیجیتال http://utdlib.ut.ac.ir/Info/Introduce •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
اصول فقه مقارن - جلسه 3.mp3
19.92M
💠 جلسه سوم 99 🔶 استاد علیدوست 💠💠💠💠 چکیده نکات : - برگشت عموم مباحث و اختلافات در علم اصول به دو مسئله : 1 گفتگو از منابع و اسناد 2 مدیریت ادله و احکام در وقت تعارض و تزاحم - منابع استنباط در مذهب فقهی امامیه، زیدیه و اهل تسنن - مقاصد الشریعة 🗓 تاریخ جلسه : 99/04/03 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
اصول فقه مقارن - جلسه 4.mp3
18.69M
💠 جلسه چهارم 99 🔶 استاد علیدوست 💠💠💠💠 چکیده نکات : - نقش نصوص مبین مقاصد در استنباط سه نظریه در این باره : 1 نص بسند 2 مقاصد بسند 3 اکتفا به نص با ملاحظه مقاصد به عنوان مفسر، مرجح و ... 🗓 تاریخ جلسه : 99/04/04 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
اصول فقه مقارن - جلسه 5.mp3
12.16M
💠 جلسه پنجم 99 🔶 استاد علیدوست 💠💠💠💠 چکیده نکات : - گزارش محتوایی از کتاب فقه و عقل بر اساس فهرست آن - نقش عقل در استنباط احکام - دین و شریعت - عقل در کاربست های مختلف آن - تقسیمات عقل - قاعده ملازمه و ... 🗓 تاریخ جلسه : 99/04/05 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
78-2.jpg
215.8K
💢 فقیه تنها شخصی است که می‌تواند جلوی استبداد و بی‌عدالتی را بگیرد/ ارزش اجتهاد را نمی‌دانیم/ بخشی از روشنفکران امامت را نفهمیده‌اند ✔️ بخش‌هایی از سخنان استاد محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در برنامه «دستخط» شبکه پنج سیما: 🔹 گرفتاری‌های روحانیت در زمان قدیم خیلی کمتر بود. 🔹 اگر ۷۰ رساله را نشان من بدهند به ایشان جایزه می‌دهم. 🔹 قانون‌های مدنی برخی کشورهای اروپایی از فقه شیعه متخذ است. 🔹 بسیاری از راهکارهای مراکز تغییر جنسیت مشروع نیست. 🔹 ۴۰ سال پیش چیزی به نام «فقه امنیت» داشتیم؟ 🔹 بیش از ۸۰ درصد طلاب از خط فقر بسیار پائین‌تر است. 🔹 حوزه‌های لاکچری یک تهمت است. 🔹 متاسفانه وضعیت فرهنگی کشور خوب نیست/ رسانه باید باورهای مردم را تقویت کنیم. 🔹گلایه از نقل کرامت‌هایی که اکثر آن‌ها دروغ است. 🔹 کسی که در لندن نشسته هفته برائت درست می‌کند! 🔹 حوزه فقط باید از سهم امام (عج) اداره شود. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/732473 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💢 دفاع از ولایت فقیه، جزو دین من است/ حفظ نظام به این نیست که بگوییم همه چیز خوب است ✔️ آیت‌الله حسین نوری همدانی: 🔹 اینکه حوزه باید انقلابی باشد بدان معناست که از ولایت فقیه دفاع کند؛ بنده دفاع از ولایت فقیه را نه به عنوان یک موضوع خاص، بلکه جزء دین خود می‌دانم. 🔹 ملاک و محور در کشور، ولایت فقیه است؛ باید بدانیم شاخص ولی فقیه است و کارها باید با نظر او باشد. عمل به دستورات ولی فقیه و حمایت از او قطعاً به سعادت نزدیکتر است، لذا نباید شاخص را فراموش کرد؛ شاخص ولی فقیه است. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/943223 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
فهرست كتابهاي تاريخ فقه و تاريخ تشريع اسلامي.jpg
794.6K
🔸 جدول فهرست كتاب‌های تاریخ فقه اسلامی و تاریخ تشریع اسلامی 🔸عنوان 50 کتاب از شیعه و اهل سنت 🔸جدول نیاز به تکمیل دارد. ▪️پژوهش درباره ریشه‌های تاریخی شکل‌گیری فقه اسلامی برای پژوهشگر فقه اسلامی ضروری است و مطالعه این کتاب‌ها می‌تواند درآمدی برای ورود به این عرصه باشد. 🔹حجم تصویر :‌ 775 کیلوبایت •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
1⃣مأمون رَقِّی می گوید: در محضر سرور و مولایم امام صادق(ع) بودم، که سهل بن حسن خراسانی داخل شد و بر امام(ع) سلام کرد و نشست و سپس گفت: ای فرزند پیامبر(ص)! رحمت و رأفت از آن شماست و شما خاندان امامت هستید. چه چیزی مانع اقدام شما برای گرفتن حکومت از غاصبین می شود؟ در حالی که شما همین الان از پیروان خود یکصد هزار شمشیرزن می توانی داشته باشی و آنان پیشاپیش شما شمشیر می زنند! امام صادق(ع) به آن مرد خراسانی فرمود: خدا حقّت را حفظ بکند، پس بنشین! سپس امام صادق(ع) به حنیفه گفت:ای حنیفه تنور را آتش بزن! حنیفه تنور را آتش زد و تنور یکپارچه آتش شد، و اطراف تنور از شدت گرما سفید گشت. امام صادق(ع) به آن مرد خراسانی فرمود: 📋《يَا خُرَاسَانِيٌّ! قُمْ فَاجْلِسْ فِي اَلتَّنُّورِ!》 ♦️ای خراسانی! بلند شو و به داخل تنور شو!  خراسانی گفت: سرور و مولایم! مرا با آتش معذب مکن و مرا از این امر معاف بدار، خداوند تو را معاف بدارد. امام(ع) به او فرمود:تو را از این کار معاف کردم. در این حال هارون مکی به محضر امام صادق(ع) رسید و کفشش هم در دستش بود و بر امام(ع) سلام کرد. امام به هارون مکی فرمود: 📋《أَلْقِ اَلنَّعْلَ مِنْ يَدِكَ وَ اِجْلِسْ فِي اَلتَّنُّورِ!》 ♦️کفشت را به زمین بینداز! و برو در داخل تنور در میان آتش بنشین! هارون مکی کفش خود را انداخت و در میان تنور نشست! امام(ع) شروع کرد به گفتگو با آن مرد خراسانی و از اوضاع و احوال خراسان سؤال می کرد. پس از آن امام(ع) به مرد خراسانی فرمود:بلند شو و نگاه بکن! و ببین در تنور چه خبر است؟!! مرد خراسانی به تنور نگاه کرد و دید که هارون مکی چهار زانو در میان آتش نشسته است. پس از آن هارون مکی از تنور بیرون آمد و بر ما سلام کرد و نشست. امام(ع) به مرد خراسانی فرمود: 📋《کَم تَجِدُ بِخُرَاسَانَ مِثْلَ هَذَا؟》 ♦️در خراسان چند نفر مانند این فرد پیدا می شوند؟ خراسانی گفت:به خدا قسم حتی یک نفر هم مانند این فرد پیدا نمی شود! سپس از آن امام صادق(ع) فرمود: 📋《أَمَا إِنَّا لاَ نَخْرُجُ فِي زَمَانٍ لاَ نَجِدُ فِيهِ خَمْسَةً مُعَاضِدِينَ لَنَا نَحْنُ أَعْلَمُ بِالْوَقْتِ》 ♦️ما در زمانی که پنج نفر یاور (واقعی) نداریم، دست به قیام مسلحانه نمی زنیم. ما بهتر از دیگران، وقت خروج و قیام مسلحانه خود را می دانیم و به آن واقف هستیم.(۱) 2⃣سدیر صیرافی می گوید : روزی در محضر امام صادق(ع) بودم و به ایشان گفتم : چرا نشسته اید و قیام نمی کنید؟ حضرت(ع) فرمود : ای سدیر! چه اتفاقی افتاده است؟ گفتم : از فراوانی دوستان و شیعیان و یارانت سخن می گویم! فرمود : فکر می کنی چند تن باشند؟ گفتم : یکصد هزار! حضرت(ع) فرمود : یکصد هزار؟!! گفتم : آری! و شاید دویست هزار! حضرت(ع) فرمود : دویست هزار؟ گفتم : آری و شاید نیمی از جهان! به دنبال این گفتگو، امام(ع) از من درخواست کرد که همراه او به «یَنبُع» برویم. وقتی بدانجا رسیدیم، در آنجا گلّه بزغاله ای را دیدیم که می چرند. حضرت(ع) خطاب به من فرمود : 📋《یَا سَدِيرُ! وَاللَّهِ لَوْ کان لِی شِیعَةٌ بَعَدَدِ هذِهِ الْجَداء ما وَسَعَنِی الْقُعُودُ!》 ♦️ای سدیر! اگر شمار یاران و پیروان من به تعداد این بزغاله ها رسیده بود، بر جای نمی نشستم و قیام می کردم. سدیر می گوید : 📋《نَزَلْنَا وَ صَلَّيْنَا فَلَمَّا فَرَغْنَا مِنَ اَلصَّلاَةِ عَطَفْتُ عَلَى اَلْجِدَاءِ فَعَدَدْتُهَا فَإِذَا هِيَ سَبْعَةَ عَشَرَ》 ♦️در آنجا فرود آمدیم و نماز خواندیم. پس زمانی که از نماز فارغ شدیم، نزدیک گله بزغاله ها شدیم و آن ها شمردم، دیدم عدد بزغاله ها هفده عدد بود و بس!(۲) 📚منابع : ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۷، ص۱۲۳ ۲)الکافی شیخ کلینی، ج۲، ص۲۴۲ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
✅ ویژگی های اساسی فقه شیعه 1.تكيه بر بيان شرعى كه در «كتاب» و «سنّت» ـ به عنوان دو منبع اساسى براى استخراج احكام الهى در هر موضوع و رخدادى ـ متجلّى است. 2.«سنّت» زمانى حجّت است كه از معصوم ـ يعنى وجود مبارك پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و ائمّه عليهم السّلام ـ صادر گردد. 3.«سنّت» از نظر شرع نيازمند اثبات است؛ با قطع و يقين و يا حجّت معتبر شرعى، همچون اِخبار فرد ثقه يا خبر مورد وثوق. 4.گفته صحابى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله حجّت شرعى نيست، مگر آنكه ثقه بوده و از معصوم نقل كرده باشد. 5 .قرآن كريم نخستين مصدر تشريع احكام الهى و ظهوراتش حجّت است؛ ليكن استناد به ظهورات قرآن جز با كامل كردن بحث و تحقيق در دو مرحله ممكن نيست: مرحله اوّل، شناخت شيوه‌هاى دلالت در خطابهاى قرآنى براى به دست آوردن ظهورات، و مرحله دوّم، شناخت آيات عامّ و خاصّ، ناسخ و منسوخ و محكم و متشابه. 6 .نظريّه‌ها و اجتهادات مبتنى بر قياس، استحسان و مصالح مرسله ارزشى ندارد و نمى‌تواند از مصادر اجتهاد و استنباط به شمار آيد. حقيقت اجتهاد، به‌كارگيرى همه توان و كوشش مجتهد براى استنباط حكم شرعى از «كتاب» و «سنّت» است. 7.گاهى در استنباط احكام از مُدرَكات عقلى ـ اعم از عقل نظرى و عملى ـ در صورت قطعى و يقينى بودن، يارى جسته مى‌شود، ليكن چنين مدركاتى هيچ‌گاه مبناى تشخيص ملاكهاى احكام و اثبات حكم شرعى قرار نمى‌گيرند. بيشترين كاربرد مُدركات عقلى يكى از دو امر ذيل است: الف. تشخيص روابط ميان احكام شرعى، همچون رابطه تضاد و تقابل يا استلزام و تقارن و يا تعارض و تزاحم بين دو خطاب شرعى. ب. تعيين وظيفه و راهكار عملى براى مكلّف هنگام شك در حكم شرعى ـ كه در اصطلاح اصوليان از آن به اصول عملى عقلى، تعبير مى‌شود و عبارت است از احتياط، برائت و تخيير ـ نه تعيين خود حكم شرعى. 8.در مكتب فقهى شيعه باب اجتهاد بر روى همگان، باز و حركت آن به سمت رشد و كمال استمرار دارد؛ تا جايى كه تقليد مجتهدى از مجتهدى ديگر حرام است. در اين مكتب، مكلّف بايد يا خود مجتهد باشد و يا از مجتهدى زنده تقليد كند. ⬇️ منبع رحمه الله علیه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
پایان نامه های کار شده حوزوی تا پایان بهمن 98.pdf
13.32M
🌀5700 عنوان پایان نامه کار شده حوزوی تا پایان بهمن 98 مدرسه فیضیه قم ، کتابخانه آیت الله العظمی حائری •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk