#تاریخ_اسلام
#اعلام
#سکینه_بنت_الحسین
ویژگیهای اجتماعی، علمی و معنوی
سکینه دختر امام حسین(ع) را از باهوشترین، زیباترین، خوش اخلاقترین، باتقواترین و بزرگ زنان زمانه خویش دانستهاند.امام حسین(ع) سکینه را بندهای غرق در ذات الهی معرفی کرده که نشان دهنده فضل و کمال اوست.
سخاوت سکینه نیز در کتب تاریخی مورد اشاره قرار گرفته است. او هزینه سفر حج برادرش امام سجاد(ع) را پرداخته است.
در کتابهای رجالی از سکینه به عنوان یکی از راویان حدیث یاد شده که کوفیان از او روایت کردهاند. سکینه همراه خواهر خود فاطمه از راویان حدیث پدر خود امام حسین(ع) به شمار میآیند و راویانی همچون عبیدالله بن ابیارفع، فائد مدنی، سکینه دختر اسماعیل بن ابیخالد و سکینه دختر قاضی ابیذر از او روایت نقل کردهاند.
همچنین از تسلط بر ادبیات و شعر عرب و بلاغت و فصاحت سکینه سخن به میان آمده است. گزارشهای او از واقعه کربلا در قالب شعر، اشعار و قصاید او در رثای پدرش امام حسین(ع) معروف است. شعر زیر از جمله این اشعار است:
لا تعذلیه فهم قاطع طرقه فعینه بدموع ذرف غدقه
ان الحسین غداة الطف یرشقه ریب المنون فما ان یخطئ الحدقه
بکف شر عبادالله کلهم نسل البغایا و جیش المرق الفسقه
یا امة السوء هاتوا ما احتجاجکم غدا و جلکم بالسیف قد صفقه
ترجمه: «او را سرزنش مکن؛ چرا که آنها راه را بر او بستند. و او از چشمانش اشک فراوان میبارد. در روز طف (عاشورا) تیری به سوی امام حسین(ع) پرتاب شد که خطا نمیرود و از حدقه چشم او دور نمیشود. این کار به دست کسانی انجام شد که بدترین مردم و از نسل ظالمان و از سپاهیان فاسق بودند.ای بدترین امت! دلیلهایتان را در رستاخیز اقامه کنید. شما برهانی ندارید؛ زیرا همه شما او را با شمشیرتان زدید.»
بر اساس گزارشات تاریخی تسلط سکینه بر ادبیات عرب باعث شد برخی از شاعران مانند فرزدق، جریر، کثیر، نصیب و جمیل برای ارزیابی و سنجش اشعار خود، آنها را به سکینه ارائه میدادند تا مورد داوری قرار بگیرد.
در برخی منابع اهل سنت و کتابهای تاریخی مطالبی درباره سکینه دختر امام حسین(ع) مطرح شده که از طرف دیگر مورخان مورد مناقشه قرار گرفته شده است. ابوالفرج اصفهانی مدعی شده سکینه اهل تغزل و شعرگویی بوده است.
ابوالفرج اصفهانی این روایت را از زبیر بن بکار که دشمنی او با بنیهاشم معروف بوده، نقل کرده است. همچنین در سلسله سند این روایات، عمر بن ابیبکر مؤملی وجود دارد که روایات او از نظر علمای اهل سنت مخدوش و ضعیف است.ابوالفرج اصفهانی به این امر نیز اشاره کرده که مانند مجالسی که به سکینه بنت الحسین(ع) منتسب شده، توسط زنی اموی نیز برپا گردیده است.
درباره بسیاری از اشعار منتسب به سکینه بنت الحسین(ع) گفته شده، این اشعار متعلق به سکینه بنت خالد بن مصعب زبیر است که ملاقاتها و مغازلاتش با عمر بن ابیربیعه شاعر، مشهور است و تشابه اسمی سکینه بنت الحسین(ع) با سکینه بنت خالد بن مصعب همسر عمر بن ابیربیعه باعث چنین نسبتهایی به سکینه دختر امام حسین(ع) شده است. از طرف دیگر بسیاری از اشعار و اجتماعاتی که منسوب به سکینه است، اشعار و اجتماعاتی است که توسط عائشه دختر طلحة بن عبیدالله همسر مصعب بن زبیر برگزار گردیده است.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#تاریخ_اسلام
#اعلام
#سکینه_بنت_الحسین
درگذشت
سکینه پس از اسارت به همراه کاروان اسرا به مدینه بازگشت. از زندگی او در مدینه تا زمان وفات، در منابع تاریخی گزارش چندانی در دست نیست و تنها به ذکر بعضی از مناظرات و مجالس علمی اکتفا شده است. چگونگی وفات و محل دفن سکینه نیز مورد اختلاف مورخان بوده است. برخی از منابع تاریخی وفات سکینه را ۵ ربیعالاول سال ۱۱۷ قمری در مدینه نقل کردهاند. بنا بر نقل این منابع، خالد بن عبدالله(حاکم وقت) بر او نماز خواند و او را در قبرستان بقیع به خاک سپردند. برخی نیز گفتهاند وقتی سکینه با اصبغ بن عبدالعزیز ازدواج کرد، از مدینه به طرف مصر حرکت کرده و در دمشق درگذشت. و در قبرستان باب الصغیر دمشق، قبری منسوب به سکینه وجود دارد. عدهای نیز گفتهاند پس از ازدواج با اصبغ بن عبدالعزیز به مصر رفته و در آنجا مدفون شده است. بقعهای در قاهره نیز به سکینه بنت الحسین منسوب است.
پایان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#آشنایی_با_علوم
#علم_آمار
امروز 22 اکتبر روز آمار و برنامه ریزی است از اینرو مناسب دانستیم قدری درباره این علم مهم توضیحاتی ارائه کنیم
آمار (statistics) به مجموعهی دادههای عددی مربوط به یک موضوع (معمولا مهم)، مانند جمعیت، متوفیات، میزان تجارت داخلی یا خارجی، دما یا بارش ماهیانه و غیره گفته میشود.
آمار را باید علم و عمل استخراج، بسط، و توسعهٔ دانشهای تجربی انسانی با استفاده از روشهای گردآوری، تنظیم، پرورش، و تحلیل دادههای تجربی (حاصل از اندازه گیری و آزمایش) دانست.
زمینههای محاسباتی و رایانهای جدیدتری همچون یادگیری ماشینی، و کاوشهای ماشینی در دادهها، در واقع، امتداد و گسترش دانش گسترده و کهن از آمار به عهد محاسبات نو و دوران اعمال شیوههای ماشینی در همهجا میباشد.
علم آمار، علم فراهم کردن دادههای کمّی و تحلیل آنها به منظور به دست آورن نتایجی است که اگرچه احتمالی است، اما در خور اعتماد است.
آمار به عنوان یک موضوع علمی، امروزه شامل مفاهیم و روشهایی است که در تمام پژوهشهایی که مستلزم جمع آوری دادهها به وسیله یک فرایند آزمایش و مشاهده و انجام استنباط و نتیجهگیری به وسیله تجزیه و تحلیل این دادهها هستند اهمیت بسیار دارد.
علم آمار، خود مبتنی است بر نظریه آمار که شاخهای از ریاضیات کاربردی به حساب میآید.
این علم به دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی تقسیم میشود.
آمار توصیفی (Descriptive statistics): تنظیم و طبقهبندی دادهها، نمایش ترسیمی، و محاسبهٔ مقادیری از قبیل نما، میانگین، میانه و ... میباشد که حاکی از مشخصات یکایک اعضای جامعهٔ مورد بحث است. در آمار توصیفی اطلاعات حاصل از یک گروه، همان گروه را توصیف میکند و اطلاعات به دست آمده به دستهجات مشابه تعمیم داده نمیشود. به طور کلی از سه روش در آمار توصیفی برای خلاصهسازی دادهها استفاده میشود: استفاده از جداول، استفاده از نمودار، محاسبه مقادیری خاص که نشاندهنده خصوصیات مهمی از دادهها باشند.
آمار استنباطی (Inferential statistics): چنانچه به جای مطالعه کل اعضای جامعه، بخشی از آن با استفاده از فنون نمونهگیری انتخاب شود و مورد مطالعه قرار گیرد و بخواهیم نتایج حاصل از آن را به کل جامعه تعمیم دهیم از روشهایی استفاده میشود که موضوع آمار استنباطی است.
آن چه که مهم است این است که در گذر از آمار توصیفی به آمار استنباطی یا به عبارت دیگر از نمونه به جامعه، بحث و نقش احتمال شروع میشود. در واقع احتمال، پل رابط بین آمار توصیفی و استنباطی به حساب میآید.
کل شاخههای آمار با استفاده از محاسبات کامپیوتری انجامپذیر شده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
ابوالمعالی کلباسی اصفهانی ، فقیه اصولی سال متوفی ۱۳۱۵ق:
میرزا ابوالمعالی کلباسی اصفهانی میگفته: در جوانی که من در نجف مشغول تحصیل بودم، کور شدم. ایشان به حرم حضرت امیر علیه السلام میرود و توسّل پیدا میکند. به حضرت میگوید که چشم، نعمتی از نعمتهای است و خداوند صلاح ندانسته و از من گرفته است؛ ولی چنین به نظر میآید که ما مطرود دستگاه الهی هستیم؛ چون خداوند نمیخواهد به دست من خدمتی به شرع بشود؛ زیرا روحانی بدون چشم نمیتواند برای مردم کاری بکند. معلوم میشود که ما چنین لیاقتی نداریم که به دست ما چنین خدمتی بشود و از این ناحیه خیلی ناراحتیم. ایشان گریه میکند و توسل پیدا میکند. همان جا به او القا میشود که معالجهات دست تو است. حس میکند که ریگی در دستش است. آن ریگ را به چشمش میکشد و چشمش باز میشود. میبیند: دُرّی است اهدایی حضرت. این درّ را نگین انگشت میکند و برای شفا و برای همه چیزها از آن استفاده میکند.
(جرعهای از دریا، ج۱، ص ۵۱۳)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
هدایت شده از وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#معرفی_نرم_افزار_پژوهشی
📥جهت دانلود نرم افزارهای #موبایلی دلخواه خود، روی لینک ذیل هر نرم افزار کلیک کنید سپس نرم افزار را #دانلود نمایید،
🔻اغلب نرم افزارها رایگان هستند 🔻
💽 الغدیر (مجموعه یازده جلدی کتاب نفیس الغدیر)
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1570
💽جامع التفاسير الشیعه (شامل ۲۸ ترجمه و ۶ تفسیر از تفاسیر مطرح شیعه)
https://eitaa.com/howzehpajohesh/769
💽 جامع الروایات (دسترسی آسان به بیش از ۲۵ کتاب روایی من جمله کتب اربعه و....)
https://eitaa.com/howzehpajohesh/716
💽جامع الاحادیث (شامل 400 هزار روایت از 199 عنوان از مصادر حدیثی شیعه و ترجمهها و شروح)
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1135
💽مقاله نویسی آسان و کاربردی
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1552
💽فقه و حقوق در قرآن
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1402
💽 پژوهش و حوزه
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1260
💽 دانشنامه حدیث شیعه
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1199
💽 آشنایی با مفاهیم پژوهشی
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1176
💽 مهارت روش نقد
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1121
💽علامه (مجموعه آثار مرحوم علامه طباطبایی(ره)
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1049
💽نور مطهر(حاوی مجموعه کامل آثار و سخنرانیهای استاد شهید مرتضی مطهری)
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1036
💽 بحار الأنوار
https://eitaa.com/howzehpajohesh/853
💽 معجم المعانی
https://eitaa.com/howzehpajohesh/828
💽 سراج سعادت ( 500 خلاصه از مقالات سایت نورمگز)
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1554
📚معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 @howzehpajohesh
📚 رویشها و ریزشها در وقوع حوادث/ رحمتانگاری حوادث از منظر قرآن
🔰 آیتالله علیدوست در مراسم اختتامیه همایش چالش کرونا و زندگی مؤمنانه، تصریح کرد:
📝 قرآن کریم حوادث و بلایا را رحمتانگاری کرده و ابتلاء میداند. ۳۰۰ آیه در قرآن مستقیم و غیر مستقیم، حوادث را آیات الله معرفی کرده است و حوادث را نشانی از نشانههای خدا میداند.
📝 در حوادث، برخی میرویند و میدرخشند، ولی برخی میسوزند؛ کرونا برای حاکمان و برای اصحاب فرهنگ و افراد برخوردار جامعه و برای آحاد ملت امتحان است؛ اینکه حاکمیت، بدون تبعیض و شفاف میتواند آن را مدیریت کند؛ اینکه افراد برخوردار جامعه چه خواهند کرد؛ مطبوعات و رسانهها هم امتحان میشوند که چگونه تحلیل کنند.
📝 در بحث کرونا اگر امکانات برای همه وجود داشته باشد، دولت باید به همه رسیدگی کند زیرا حفظ خون و سلامتی مردم وظیفه بر حاکمیت است، ولی در جایی اگر تزاحم رخ دهد، در این صورت بحث مصلحت حساب جداگانهای خواهد داشت.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21044
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
16.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحلیل استاد #خسروپناه از #صلح_امام_حسن_مجتبی علیه السلام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#قالب_پژوهش
#نکات_مهم
هر کاری روش و قالب خاص خودش را دارد ؛ مثلا فوتبال ورزشی است که قالب و قوانیت خاص خودش را دارد و اصلا بخاطر همین قوانین زیبا شده است و اینقدر طرفدار دارد؛ تحقیق نیز قالب دارد و از این قاعده مستثنی نیست ؛ از این رو باید قالب آن را فراگرفت تا بتوان مقاله خوبی ارائه کرد
برخی از مهمترین قواعد مربوط به قالب مقاله به شرح ذیل است :
1- ارائه فهرست مربوط به کتاب و پایان نامه و یا رساله دکترا است نه مقالات ؛ مقالات نیاز به فهرست ندارد .
2- چکیده و کلید واژه ها باید درابتای مقاله ارائه شوند
3- مقاله علمی کمتر از 15 صفحه نیست
4-تکیه گاه اصلی مقاله منابع آن است که باید به صورت درون متنی ارجاع داده بشود
مثلا علامه طباطبائی در تفسیر المیزان فقرا را جمع فقر بیان داشته است نه جمع فقیر (طباطبائی1382-120/4)
برای ارجاع در مقالات نباید پاورقی زد ؛ پاورقی مربوط به کتب و پایان نامه ها و رساله است
بلکه همانطور که در بالا بیان شد باید در متن مقاله داخل پرانتز اسم نویسنده ؛ سال انتشار کتاب(1382) ؛ جلد مورد نظر (4)و در انتها صفحه ایی که آن متن از آن بیان شده است (120)آورده شود .
باید توجه داشت خواننده می تواند با مراجعه به قسمت منابع و با استفاده از اسم نویسنده و سال چاپ کتاب از اسم کتاب نیز مطلع شود که بخاطر اختصار در هنگام ارجاع حذف شده است .
5- در پایان تحقیق نیز منابع تحقیق باید بر اساس اسامی نویسندگان و بر اساس حروف الفبا به این ترتیب کامل شود
طباطبائی- محمد حسین (علامه طباطبائی)؛ المیزان فی تفسیر القرآن ؛ انتشارات دفتر اسلامی ، قم ، 1382
یعنی ابتدا فامیل نویسنده سپس اسم او و اگر به اسمی شهرت دارد ذکر می شود و در ادامه اسم کتاب او ؛ بعد انتشاراتی که کتاب او را چاپ کرده است و مکان چاپ و در انتها سال انتشار کتاب آورده می شود .
اگر مقاله ایی این نکات را رعایت نکرده باشد اصلا به مرحله داوری محتوا نمی رسد یعنی بدون مطالعه رها خواهد شد و فاقد ارزیابی خواهد بود ؛ از این رو دوستان نسبت به این نکات اهتمام داشته باشید تا زحمتتان هدر نرود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
▫️فایل صوتی سخنرانی آیتالله شهید محمد حسین بهشتی در باب علم دینی
🔹در این سخنرانی شهید بهشتی از نسبت علوم انسانی و دین اسلام در جمع طلاب و اساتید مدرسه حقانی سال ۱۳۵۶ بحث می کند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
00001.mp3
17.84M
#نشست_علمی
▫️فایل صوتی سخنرانی آیتالله شهید محمد حسین بهشتی در باب علم دینی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
مدرسه دارالفنون و تاریخ آن.pptx
2.36M
#تاریخ_معاصر
#امیر_کبیر
#مدرسه_دارالفنون
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
⭕️ در ۱۹۳۷ در انگلستان یک مسابقه فوتبال بین تیم های چلسی و چارلتون بعلت آلودگی بی حد هوا در دقیقه ۶۰ متوقف شد.
اما "سام بارترام" دروازه بان چارلتون ۱۵ دقیقه پس از توقف بازی همچنان درون دروازه بود!
بعلت سروصدای زیاد پشت دروازه اش سوت داور را نشنیده بود.
او با دست هایی گشاده با حواس جمع در دروازه می ماند و با دقت به جلو نگاه می کند تا به گمان خودش در برابر شوت های حریف غافلگیر نشود.
وقتی پانزده دقیقه بعد پلیس ورزشگاه به او نزدیک شد و خبر لغو مسابقه را به او داد سام بارترام با اندوهی عمیق گفت:
چه غم انگیز است که دوستانم مرا فراموش کردند در حالی که من داشتم از دروازه آنها حراست می کردم.
در طول این مدت فکر می کردم تیم ما در حال حمله است و به تیم رقیب مجال نزدیک شدن به دروازه ی ما را نداده.
در میدان زندگی چه بسیار افراد دوست و آشنایی هستند که از دروازه آنها با غیرت و همت حراست کردیم اما با مه آلود شدن شرایط در همان لحظه اول میدان را خالی کرده و ما را تنها گذاشته اند.
"حواسمان به دروازه بانانی که در زندگی ما نقش دارند باشد."
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk