هدایت شده از Z
#فراخوان_دریافت_مقاله
مجله اندیشه های دینی و ارتقاء سلامت
#محورهای_دریافت_مقالات
۱. سلامت در قرآن و منابع اسلامی
۲. مباحث فقهی انتقال بیماری ها در اپیدمی ها
۳. شیوه زندگی سالم از دیدگاه دین
۴. جایگاه سلامت معنوی در نظام سلامت
۵. جرایم و مجازات های پزشکی در فقه و حقوق
مهلت ارسال مقالات: ۳۱ مردادماه ۱۳۹۹
ایمیل:
dinsalamat.gonabad@gmail.com
#حدیث_پژوهی
🔷️ #سرنوشت_سه_کتاب_مهم_شیعی
🔸️ امان از دست کاتبان نسخه های خطی
کاتبان نسخه های خطی حافظان تاریخ و فرهنگ یک تمدن هستند، امانت داری در انتقال میراث فکری و علمی و کیفیت این انتقال توسط آنها اولین گزینه برای شناسایی و درجه بندی ایشان است، به طور کلی ناسخان به اقسام مختلفی تقسیم می شوند، یکبار کاتب خود از قشر عالمان است و کتاب را برای خود کتابت کرده، که در این صورت قطعاً نسخه دقیق و درست کتابت شده است، صورت دیگر آن است که کاتب از راه کتابت نسخه های خطی ارتزاق می کرده که این دسته بیشترین بخش ناسخان را شامل می شوند، آنها نیز انواع گوناگونی دارند؛ دسته ای از ایشان یا فرهیخته و اهل فضل هم بوده اند و در وقت کتابت مطالب را می فهمیدند و درست قرائت می کردند و صحیح می نگاشتند، اما دستۀ دیگری فقط کتابت می کردند و نه درست سواد خواندن داشتند و نه نوشتن، بلکه به تعبیر صحیح نقاشی حروف می کردند؛ این در حالی است که بعضی از آنها نقاش خوبی هم نبودند و کتابی پر از غلط در می آمیختند که در وقت قرائت و یا تصحیحِ نسخه باید با علوم غریبه فهمید که اصل این کلمات چه بوده است.
البته این مطالب قاعدۀ کلی نیستند تمامی آنها نقض و استثنا هم دارند؛ حال من نمی دانم که کاتب سه کتاب بسیار مهم «تفسیر عیاشی» تألیف ابو نظر محمد بن مسعود عیاشی (ت 320 ق) و «تفسیر فرات» تألیف فرات بن ابراهیم کوفی زیدی (ت 352 ق) و «المستدرک المختار فی مناقب وصی المختار» یحیی بن حسن ابن بطریق حلی (ت 600 ق) از کدام یک از این دسته ها بوده اند ولی آنچه را که الان در مقابل ما قرار دارد کاری است بسیار ناقص که مهمترین بخش یک کتاب حدیثی توسط کاتبان آنها حذف شده است.
ما این سه دانشمند برجسته و حسّاس شیعی (عیاشی، فرات و ابن البطریق) را به کثرت مشایخ و اساتید و میراثی که کتابت و روایت کرده اند، می شناسیم؛ عیاشی میراث دار شیعه در دورترین بخش های کشور های اسلامی یعنی سمرقند، و فرات در قلب تپندۀ دنیای اسلام و مرکز فعالیت تمام فرق اسلامی کوفه، و ابن بطریق در مرکز دنیای تشیع در قرن ششم یعنی حله میزیسته اند که هر یک دارای تألیفات و مشایخ و طرق بسیار زیادی بودند که ما با گوشه ای از آنها آشنا هستیم.
متأسفانه کاتب «تفسیر عیاشی» تمام اسانید روایات این کتاب را انداخته و روایات را بدون سند نقل کرده است. فقط رجال شناسان و تاریخ نگاران شیعه حجم ضرری که این کاتب به تاریخ و رجال شیعه زده است را متوجه می شوند، از آنجا که او عیار روایات عیاشی را برای مفسران و حدیث پژوهان پایین آورده، و از منظر تاریخ پژوهی شیعی نیز با حذف مشایخ و طرق عیاشی که در سمرقند در حال فعالیت علمی بوده است، راه را برای شناسایی عالمان شیعۀ آن دیار بسته است، سرزمینی که آگاهی ما دربارۀ تشیع در آنجا بسیار اندک می باشد و مقداری از شناخت ما با تاریخ شیعه در این سرزمین به آنچه در «رجال کشی» آمده است، محدود می باشد.
همین موضوع دربارۀ فرات کوفی افتاده است؛ او عالمی زیدی مذهب بود که از کتاب او به خوبی واضح است که با شیعیان امامی هم ارتباط مستقیمی داشته و بسیاری از مطالب کتاب خود را از طریق میراث امامیه تنظیم کرده است. و باز کاتب با حذف بخش وسطی اسانید راه شناخت و مصادر او را برای ما دشوار بلکه محال کرده است.
کتاب دیگر «المستدرک المختار» ابن بطریق حلی از علمای شیعۀ امامی است، همۀ ما با کتاب «العمده» او که احادیث مناقب و فضائل اهل بیت (علیهم السلام) از کتب معتبر اهل سنت جمع آوری کرده، را می شناسیم و می دانیم که این کتاب با این سبک تألیفی اولین در نوع خود است با این مزیت که مؤلف دارای مشایخ و طرق گسترده برای روایت منابع اهل سنت از مشایخ سنی مناطق مختلف اسلامی است.
بله متأسفانه کتاب «مستدرک» ـ که استدراک بر کتاب العمدۀ خودش بوده ـ و مؤلف نقل هایی از منابع بسیار پر اهمیت اهل سنت دارد و این منابع در حال حاضر از کتب مفقوده هستند، نیز مبتلا به همین دست از کاتبان بی توجه شده و تمام اسانید روایات آن به همراه مقدمه حذف شده اند.
با تمام این احوال جای شکر و تقدیر از این کاتبان این چنینی هم دارد که اگر آنها نبودند و متون روایات این کتب را برای ما به ارمغان نمی آوردند شاید ما از این کتاب ها فقط نامی در منابع کتابشناسی داشتیم.
وإلی الله المشتکی
سید حسن موسوی بروجردی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
22.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حدیث_پژوهی
#رجال_پژوهی
🎥 نقد #آیتالله_شبیری زنجانی بر منهج رجالی #آیتالله_خوئی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#توسل
#الازهر
#شفیع
#وهابیت
💢 فتوای جدید و صریح «الأزهر» درباره توسل/ آغازی بر افول سیطره وهابیت
✔️ کمیته فتوای مجمع تحقیقات اسلامی الازهر در فتوایی تاریخی درباره حکم توسل به پیامبر(ص) برای برطرف شدن بیماری کرونا اعلام کرده است توسل به پیامبر (ص) پس از وفات ایشان بنا بر قول جمهور فقهای مالکی و شافعی و متاخران حنفی و نزد حنبلیها جایز است.
🔹 الازهر در ادامه پاسخ خود به قول النووی اشاره کرده که میگوید: شخص میتواند برای حاجات خود به پیامبر متوسل شود و او را نزد خدای متعال، شفیع گرداند و ابن الحاج نیز میگوید: جایز است، زیرا پیامبر شفیعی است که شفاعت او رد نمیشود و کسی را که درِ خانه اش آمده و از او کمک خواسته، نا امید نمیسازد و پس کسی که به او متوسل شود و از او حاجتی بخواهد، درخواست او را رد نمیکند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
#منازعات_اخباریان_با_اصولیان
#اخباری
#اصولی
#شیخ_یوسف_بحرانی
🔶️ اخباری و اصولی، عنب و انگور
شیخ یوسف بحرانی (م1186ق)، نماد مقاومت اخباریگریِ معتدل در مقابل اصولیگری است؛ اما او از جایی به بعد تصمیم میگیرد که این منازعات را ادامه ندهد. شیخ در آخرین مقدمه از مقدمات دوازدهگانهی حدائق، اعلام میکند که تقسیم عالمان به دو طیف اصولی و اخباری نه به صلاح وحدتِ شیعه، نه دارای سابقه در تاریخِ فقاهت شیعه و نه دارای ثمره و فایده است. او که روزی «المسائل الشیرازیه» را در رد مبانی اصولیان نگاشته بود، در اینجا از تغییر نوعِ برخوردش با این منازعات خبر میدهد. بیشتر مانور محدث بحرانی روی این مطلب است که هیچ دلیل روشنی برای این انشقاق نیافته است. اگر اصولیان ادلهی استنباط را کتاب و سنت و عقل و اجماع میدانند و اخباریان فقط کتاب و سنت، بسیاری از اصولیان پای استنباط که میرسد آنقدر در تحقق و وجود مدلول اجماع نزاع میکنند که دیگر هیچ اثری از اجماع نمیماند. در مورد عقل نیز چنین نزاعی است؛ حتی پژوهشگرانِ اصولی، حکم به عدم حجیت عقل دادهاند.
او در این مقدمه البته به برخی تندرویها از هر دو طرفِ نزاع اشاره میکند و آن را نادرست میداند. از نگاه وی این تندرویها از روی غفلت و وهم و بی اطلاعی از برخی امور است.
خوانش شیخ یوسف از دوگانهی اخباری_اصولی، خوانشی عنب و انگوری است؛ نزاعی بیهوده و فرسایشی.
البته واقعیتِ زمانِ ما، تحلیل بحرانیِ زمانِ بهبهانی را برنمیتابد. ما هم اخباری دیدهایم هم اصولی. اخباریانی که دیدهایم تقلید ندارند، قواعد اصول فقه مصطلح را نه اینکه نخوانند که مضلّ میدانند، قرآن را به عنوان منبع استنباط قبول ندارد، مراجع را مورد توهین قرار می دهند ؛ اصولیانی که دیدهایم نیز رفتن به جلسات اخباریان را علامت فسق و خروج از طریق هدایت میدانند و... .
آیا اکثرِ اصولیان و اخباریانِ کنونی، همان تندروهایی هستند که شیخ میگوید؟
خواندن مقدمهی دوازدهم حدائق، به خوانندگان پیشنهاد میشود:
http://lib.eshia.ir/10013/1/167
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
#پروپوزال
بخش۱
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#پروپوزال
بخش ۲
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#اجتهاد 📚 #مکتب_قم_و_نجف مکمل یکدیگرند/ آینده منزلت مرجعیت در گرو رفتارهای مراجع تقلید، مردم، اقتضائ
✅ مکتب قم و نجف از نگاه استاد #علیدوست
🔹#مکتب_قم
در استنباطات فقهی ـ بهویژه در بخش غیر عبادات ـ بهعرف و بنای عقلا توجه بیشتری میکند
به تاریخ صدور روایات و آیات نگاه جدیتر و مؤثرتری دارد
به اهل سنت در فقه و حدیث مقارن نیمنگاهی دارد
دادههای دانش تاریخ را در استنباط مطمح نظر قرار میدهد
به وثوقِ صدور، بیشتر از سندشناسی توجه میکند
کمتر بهصورت ریاضی فکر میکند؛ در استنباطاتش مجموعهای از ظنون را در نظر میگیرد (درست است که تکتک آنها را معتبر نمیداند؛ ولی آنها را در یک نظام حلقوی تنظیم میکند تا از به هم پیوستن همان اسناد نامعتبر دلیل معتبری آفریده شود)
به قرآن و مقاصد توجه میکند
نگاهش به شریعت اجتماعی است
از نصوصی که در موارد خُرد وارد شدهاند گاه میتواند به یک قاعده کلان برسد
شهرت را در نظر میگیرد و آن را جابر ضعف سند یا جابر ضعف دلالت میانگارد
🔹#مکتب_نجف
در همه مواردی که برای مکتب قم برشمردیم در نقطهی مقابل قرار دارد
نصبسند است و برای یک مسأله دنبال یک روایت خاص است؛ نمیگویم عام را انکار میکند؛ ولی ترجیح میدهد دنبال روایت خاص باشد
بسیار ریاضیوار فکر میکند
اصول آن از حد لازم خیلی فربهتر شده است
فقهِ آن، در مواردی #فقه_کشف نیست؛ بلکه #فقه_عذر است (ابتنای بیشتری بر اصول عملیه دارد).
🔹نمیگوییم هرکس در نجف است نجفی فکر میکند و هر که در قم است قمی فکر میکند؛ چون اینطور نیست؛ مثلاً آیتالله #تبریزی در قم زندگی میکرد؛ اما فکرش کاملاً نجفی بود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#آیات_و_روایات #احکام_خانواده
#بررسی_یک_سوال
آیا اسلام برای زنان ملکیت و مالیت را متصور است؟
🔸 روایات دلالت کننده بر استقلال اقتصادی زن
▫️ رسول خدا (ص) مىفرمايد:
النَّاسُ مُسَلَّطُون عَلى امْوالِهِمْ.
مردم بر اموال خود تسلّط دارند.
▪️ الف و لامِ «الناس» براى دلالت بر عموميت و جنس مردم است و حكم آن شامل همه انسانها، اعم از زن و مرد، مىشود. بنابراين، زنان نيز از طريق عموم لفظ، داخل اين حكم هستند و آنان نيز همانند مردان صلاحيت مالكيت دارند و بر اموال خود مسلّطاند و نسبت به هر گونه تصرف در آن آزادند.
▫️ زراره مىگويد: امام باقر (ع) فرمود:
اذا كانَتِ امْرَأَةٌ مالِكَةَ امْرِها تَبيعُ وَ تَشْتَرى وَ تُعْتِقُ وَ تَشْهَدُ وَ تُعْطى مِنْ مالِها ما شاءَتْ فَانَّ امْرَها جائِزٌ
زمانى كه زن، (بالغ و رشيد و) مالكِ كارهايش شد، براى او مجاز است و مىتواند خريد و فروش كند، برده آزاد سازد، گواهى دهد و هر قدر كه بخواهد از اموالش به كسى ببخشد.
▪️ اين روايت بر اصل مالكيت و تصرفات مالى زن بالغ و رشيد دلالت دارد.
▫️ على بن ابىحمزه مىگويد: از امام صادق پرسيدم: زنى، حج واجب را انجام نداده است، ولى شوهرش به او اجازه نمىدهد و او را از رفتن به مراسم حج نهى كرده و خود به مسافرت رفته است. تكليف اين زن چيست؟
امام صادق (ع) پاسخ داد:
شوهر در حج واجب، بر زن خود حق طاعت ندارد؛ اگر خواست برود.
▪️ روشن است كه فرض سؤال راوى درباره حج واجب است كه مشروط به استطاعت است و لازمه استطاعت، مالكيت و استقلال اقتصادى است؛ زيرا غير مالك همچون برده و كنيز هيچ گاه مستطيع نمىشوند. علاوه بر آن، اجازه امام به اين زن براى انجام فريضه حج به معناى مجاز بودن وى به تصرف در اموالش است.
▫️ بنابراين، از آيات و روايات به دست مىآيد كه زن نيز همانند مرد صلاحيت مالكيت و اداره اموال خود را دارد و مىتواند هرگونه تصرفى در آنها بكند، بدون اينكه نيازى به اجازه گرفتن از كسى، حتى شوهرش داشته باشد.
▪️ زن، حق مالكيت دارد و مىتواند مالك شود. مالكيت، عبارت است از: اعتبار سلطه شخصى نسبت به چيزى؛ به گونهاى كه بتواند به هر شكلى در آن تصرف كند و آن را از دسترسى ديگران، مصون بدارد.
منبع؛ احكام اقتصادى خانواده، نعمت الله یوسفیان - صفحه 21
منابع و مآخذ در کتاب منبع موجودند
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
🎙سید بن طاووس در کتاب الإقبال بالأعمال الحسنه، در ذیل اعمال روز ۲۳ ذی القعده آورده است که:
🔰در بعضی از کتابهای دانشمندان غیر عرب دیدهام که زیارت امام رضا(ع) در روز ۲۳ ذی القعده، از نزدیک یا دور، به وسیله یکی از زیارات معروف یا آنچه که شبیه زیارت است، مستحب است.
🔹 البته باید یادآور شد که در روایتی، امام رضا (ع) در این روز به شهادت رسیدهاند از این رو زیارت امام، ثواب ویژهای دارد.
چهارشنبه مصادف با ۲۳ ذیالقعده #روز_زیارتی_امام_رضا(ع) است
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
راهنمای تصویری فرستادن آثار پژوهشی به پانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
روش ثبت نام در مدارس تحت برنامه سطح 1، 2 و 3:
1- ثبت اثر در سامانه جامع پژوهش به نشانی:
pajuhesh.hozehkh.com
به تصاویر بالا نگاه کنید👆👀
نکات مهم:
1. ارایه اصل اثر (در قالب کتاب، پایان نامه و نرم افزار) به مسئول پژوهش الزامی است. (به آثار ي كه اصل اثر ارائه نشود ترتيب اثر داده نمي شود).
فایل word , pdf مقاله خود را افزون بر سامانه اینجا نیز بفرستید: https://eitaa.com/Sayyed_92110
(ضمنا پرسشهای پژوهشیتان را به این نشانی بفرستید👆👆👆)
2. قالب ارائه آثار: كتاب، مقاله، پايان نامه، طرح و ايدههای پژوهشی و نرم افزارهاي پژوهشي.
3. هر شركت كننده مي تواند 5 اثر ارسال كند.
4. آثار نبايد در سال هاي قبل شركت داده شده باشد. از ثبت آثار تکراری جداً خودداری کنید.
5. فايل اثر به صورت (word , pdf) باید در سامانه فراخوان ثبت شده باشد. در ثبت آثار، آپلود فایل اثر الزامی است.
6. چنانچه اثر شما بیشتر از یک فایل دارد آن را در قالب یک فایل zip آپلود نمایید.
7. پس از شرکت در فراخوان جهت مشاهده و پیگیری میتوانید مجدداً به صفحه فراخوان مراجعه کنید. در این بخش نتیجه ارزیابی آثار شما قابل مشاهده است
8. در ارزيابي اجمالي و داوري اول؛ اينترنتي بودن و يا كپي بودن اثر بررسي خواهد شد.
9. عناوین رتبههای فراخوان: رتبه 1 • رتبه 2 • رتبه 3 • شايسته تقدير • شايسته تحسين
10. چنانچه مقاله حاصل کار گروهی است همه اعضای آن باید به صورت مستقل مقاله را در سامانه ثبت کنند.
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••