10 انواع حج - نکات هر سه نوع حج.pdf
1.74M
#تلخیص_لمعه
#کتاب_الحج
بخش دهم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
11 انواع حج - مسائل انواع حج.pdf
5.15M
#تلخیص_لمعه
#کتاب_الحج
بخش یازدهم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
12 مواقیت.pdf
2.65M
#تلخیص_لمعه
#کتاب_الحج
بخش دوازدهم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
13 افعال عمره - احرام.pdf
6.1M
#تلخیص_لمعه
#کتاب_الحج
بخش سیزدهم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
14 افعال عمره - طواف.pdf
7.24M
#تلخیص_لمعه
#کتاب_الحج
بخش چهاردهم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
15 افعال عمره - سعی و تقصیر.pdf
3.31M
#تلخیص_لمعه
#کتاب_الحج
بخش پانزدهم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
16 افعال حج - احرام و وقوفان.pdf
2.86M
#تلخیص_لمعه
#کتاب_الحج
بخش شانزدهم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
17 افعال حج - مناسک منی.pdf
4.85M
#تلخیص_لمعه
#کتاب_الحج
بخش هفدهم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
18_افعال_حج_طواف،_سعی،_طواف_نساء؛.pdf
3.2M
#تلخیص_لمعه
#کتاب_الحج
بخش هجدهم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
19 کفارات احرام.pdf
5.64M
#تلخیص_لمعه
#کتاب_الحج
بخش نوزدهم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
20 احصار و صد و خاتمه.pdf
1.69M
#تلخیص_لمعه
#کتاب_الحج
بخش بیستم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#وبینار
🔰 «مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت» برگزار میکند:
⚙ سلسلهکرسیهای ترویجی ⟨انگارههای پیشرفت، درمیان اندیشمندان حوزوی⟩
🎙 کرسی ارائهٔ نظر
🔸 نظریهٔ پیشرفت آیةاللّٰه میرباقری
👤 ارائهکننده: حجتالإسلام #حسین_مهدیزاده (عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم)
👤 ناقد: دکتر #محمدرضا_قائمی_نیک (عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم رضوی ‹علیهالسلام›)
🗓 پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹
⏰ ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰
🏢 پردیسان، بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه۱، پلاک۶، ساختمان پردیس حکمت
🌐 درگاه مجازی شرکت در نشست:
🌐 daneh.ir/demo2/mod/newmodule/view.php?id=3643
👆👆👆
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
سلام علیکم و رحمت الله
عید پر خیر و برکت میلاد مسعود رسول رحمت و مهربانی حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و قرآن ناطق، امام صادق علیه السلام را به محضر شما دوستان عزیز تبریک عرض می کنم.
💐🌸🏵🌹🌺⚘🌷
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
💢 آیا مفهوم آزادی بیان غربی توهین به مقدسات مسلمانان است؟!
✔️ واکنش مراجع در پی اهانت رئیس جمهور فرانسه به پیامبر اسلام (ص):
🔹 در پی قتل معلم تاریخ یکی از مدارس حومه پاریس، رئیس جمهوری فرانسه «اسلام را دین افراطی دانست و از انتشار کاریکاتورهای موهن به مقدسات اسلامی حمایت کرد و آن را حمایت از ارزشهای سکولاریسم دانسته و بیان کرد که حمله به معلم فرانسوی تمام ویژگیهای یک «حمله تروریستی اسلامگرایانه» را دارد و معلم مدرسه به خاطر «آموزش آزادی بیان» به قتل رسیده است!»
🔹 این سخنان موهن باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده و نیز با واکنش و محکومیت شدید مراجع دینی از جمله رهبر معظم انقلاب حضرت آیتالله خامنهای و حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، علوی گرگانی و جوادی آملی همراه بوده است👈 https://b2n.ir/746424
#اسلام_هراسی
#مراجع_تقلید
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
🔁 سید کمال حیدری با طرح این شبهات، نه فقهی را پویا کرد و نه خود توانست پاسخ درستی به آنها بدهد
استاد سید مجتبی #نورمفیدی در گفتگو با «اجتهاد»:
🔸اینکه در زوایای پنهان و گوشه و کنار کتابهای فقهی یا تفسیری یا کلامی جستجو شود و این قرائتها در ویترین گذاشته شود تا ذهن جامعه و حتی عموم مردم با این شبهات آشنا شود و علما در پی پاسخ بربیایند...کاری غیرمنصفانه است.
🔸عرعور میگفت: ما قبول داریم فرقههای تکفیری مانند خوارج، داعش و امثال آنها در امت اسلامی وجود دارند ولی آقای حیدری ادعا کرده ترک تکفیر امکانپذیر نیست مگر اینکه خود را از تشیع جدا کنیم!
🔸کاش جناب حیدری هم بدون بیان آن جستجوهای ناقص، مثل آیتالله سیستانی، فعالیتی ایجابی میکرد و قائل به اسلام باطنی و ظاهری همه فرق اسلامی میشد.
🔸اهلبیت اصل و اساس را بر استدلال، منطق، مواجهه برهانی، اقناع و حتی مجال و میدان دادن برای طرح پرسش گذاشته بودند؛ اما درعینحال همین ائمه در مواجهه با برخی از کسانی که سابقه خوب و روشنی نداشتند و معلوم بود که قصد اینها بحث علمی نیست، یک روش دیگری را اعمال میکردند.
🔸زمانی که طاعون و وبا بود، کدام فقیهی گفته به حوزه مراجعه کنید تا ما شما را شفا دهیم؟ لذا در همینجا هم جفا شد.
🔸«باهتوهم» به معنای استدلال محکم و قوی است بهنحویکه پاسخی نداشته باشند. فقهایی مانند صاحب جواهر و شهید ثانی در مورد اهل بدعت و کسانی که مشمول روایت پیامبر هستند، فرمودند نسبتهایی که در آنها نیست به آنها ندهید.
#سید_کمال_حیدری
👈 متن کامل گفتگو: https://b2n.ir/ijtihadnet.ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•@valiasrk
🔻بیانیه حقوقی انجمنهای علمی حوزه علمیه در محکومیت اهانت به ساحت رسول رحمت محمد مصطفی(ص)
بسم الله الرحمن الرحیم
َقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ. (سوره توبه- ۱۲۸)
بار دیگر اهانت به پیامبر رحمت محمدمصطفی (ص) در کشور فرانسه رخ نمود و حمایت رئیس جمهوری فرانسه از این حرکت پلید به بهانه دفاع از آزادی بیان بر تاسفها افزود. این اهانت و حمایتهای سیاسی پس از آن، در حالی است که بر اساس اسناد متعدد بینالمللی ممنوعیت اهانت به مقدسات مذهبی و مخصوصا پیامبران گرامی، به گونهای مبرهن است که نمیتوان به ادعای آزادی بیان، چشم خود را بر جریحهدار کردن احساسات صدها میلیون مسلمان و انسانهای آزاده بست.
در اسناد حقوق بشری مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقین، آزادی از جمله آزادی بیان محدود به حدودی گردیده و به صورت مطلق آزاد اعلام نشده است. بر آزادی، مهارها و محدودیتهایی مانند نظم عمومی، آزادی دیگران، حیثیت دیگران، اخلاق عمومی در ماده ۲۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر [۱]، ماده هشتم میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی [۲]، ماده دوادزهم میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی [۳] در چارچوب اصل حاکمیت قانون اعمال شده که نمیتوان به راحتی به اطلاق آزادی بیان تمسک نمود.
این محدودیتها مخصوصاً در مورد اصل آزادی بیان هم در اسنادی مانند ماده نوزدهم میثاق حقوق مدنی و سیاسی به همراه قاعده مسئولیت پذیری مورد تصریح قرار گرفته است [۴]. محدودیتهایی اینچنینی حتی در ماده دهم کنوانسیون اروپایی حقوق بشر مورد تائید قرار گرفته است [۵].
احترام به ادیان و حفظ احترام باورمندان دینی و ممنوعیت نفرت افکنی دینی و مذهبی در قطعنامههای گوناگون مانند قطعنامههایی شورای حقوق بشر پیرامون توهین به ادیان در سال ۱۹۹۹ نیز مورد تصریح قرار گرفته است؛ بنابراین افزون بر مبانی انسانی، اخلاقی و دینی، مطابق اسناد حقوق بینالملل نیز ممنوعیت توهین به مقدسات از اصل آزادی بیان استثنا شده است. بر این اساس نمیتوان به بهانه آزادی بیان، اهانت به پیامبر اسلام(ص) را (که محبوبترین و مقدسترین پیامبران نزد مسلمانان است) روا داشت.
تحریک مذهبی و نفرتافکنی دینی مدتهاست که ابزاری برای اسلامهراسی از سوی برخی از کشورهای غربی شده است. بی شک مسلمانان جهان اجازه چنین موجآفرینی را به مدعیان غربی آزادی نخواهند داد و این تحرکات نمیتواند گسترش اسلامخواهی را در میان انسانهای واجد وجدان پاک متوقف نماید.
انجمنهای علمی حوزه علمیه ضمن محکوم نمودن این اقدام ضد اخلاقی و غیر انسانی و بیانات نفرتپراکنانه رئیس جمهور فرانسه، از مجامع علمی و دینی جهان بویژه کشورهای اروپایی و فرانسه انتظار دارد تا با توجه به ارزشهای انسانی و نیز قواعد و اسناد حقوقی بینالمللی، این حرکات سخیف را محکوم کرده و ضمن ناکافی و ناکارآمدن دانستن ضمانت اجرای نظام حقوق بینالملل در پیشگیری و مواجهه با چنین اعمال سخیف و زنندهای، پیگیری حقوقی و سیاسی این موضوع در مجامع بینالمللی را خواستار شوند.
انجمنهای علمی حوزه علمیه
۱۰ آبانماه - ۱۳۹۹
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#نشست علمی
#تبیین_اصل_احتیاط
🔶 بررسی اصل احتیاط - بخش اول
اصل احتیاط از اصول عملی و عبارت است از عمل به چیزی که در پرتو آن، ذمّۀ مکلّف از تکلیف متوجه وی، فارغ و رها میشود.
اصل احتیاط، از اصول عملی است که وظیفه عملی مکلف را به هنگام شک در «مکلفٌ به» تعیین میکند و به لزوم موافقت قطعی با تکلیفِ «معلوم به اجمال» حکم مینماید.
در مواردی که مکلف علم به اصل تکلیف (وجوب یا حرمت) دارد، ولی در واجب یا حرام بودن مصداق خاصی شک مینماید- برای مثال، میداند در ظهر جمعه نماز بر او واجب است، اما شک دارد که نماز ظهر بر او واجب است یا نماز جمعه ؛ یا میداند خمر حرام است، ولی شک دارد کدام یک از دو ظرف موجود خمر است- باید احتیاط کند؛ یعنی درمثالهای ذکر شده، در مورد اول، باید هر دو نماز را به جا آورد و در مورد دوم، باید از هر دو ظرف اجتناب نماید تا به موافقت قطعی با تکلیف معلوم به اجمال اطمینان پیدا کند.
پس اصل احتیاط در مورد شک در « مکلف به» (شبهه مقرون به علم اجمالی) جاری میگردد و چون شک در مکلف به یا بین متباینین» است یا بین « اقل و اکثر »، اصولیها در دو مقام از اصل احتیاط بحث نمودهاند
#ادامه_دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#نشست علمی
#تبیین_اصل_احتیاط
🔶 بررسی اصل احتیاط - بخش دوم
در نظر بعضی از اصولیون، هر چند در بسیاری از موارد، مجرای احتیاط، شبهه مقرون به علم اجمالی است، ولی منحصر به آن نمیباشد.
به اصل احتیاط، اشتغال، اصالت احتیاط، اصالت اشتغال، اصالت اشتغال ذمه، اصل اشتغال، قاعده احتیاط و قاعده اشتغال نیز گفته می شود.
احتیاط از دو بعد فقهی و اصولی مورد بحث قرار گرفته است.
بحث احتیاط در فقه از آن جهت است که در کنار اجتهاد و تقلید یکی از راههای امتثال تکلیف است.
بحث احتیاط در اصول فقه نیز از آن جهت است که مبنی و ملاک وجوب احتیاط در شبهات با قطع نظر از نوع مکلّف (مجتهد، مقلّد و یا محتاط) تبیین میگردد.
#ادامه_دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#نشست علمی
#تبیین_اصل_احتیاط
🔶 بررسی اصل احتیاط - بخش سوم
🔻احتیاط بر دو قسم است:
▫️احتیاط عقلی (قاعدۀ اشتغال؛ اصل اشتغال) عبارت است از حکم عقل به لزوم فارغ کردن ذمّه از عهدۀ تکلیف منجّز در صورت امکان آن.
🔻احتیاط عقلی در سه مورد است:
▪️ شبهه حکمی بدوی قبل از فحص
موارد شبهه حکمی بدوی، پیش از فحص از دلیل آن. هرگاه چیزی مشکوک باشد، قبل از فحص از دلیل آن نمیتوان به برائت تمسّک جست، بلکه تا پیش از تمام شدن فحص باید به حکم عقل احتیاط کرد.
▫️ علم تفصیلی به تکلیف
موارد علم تفصیلی به تکلیف و شک در خروج از عهدۀ آن. این مورد که از موارد شبهه موضوعی است، نه حکمی از بارزترین موارد احتیاط عقلی است مانند آن که نمازگزار پس از به جا آوردن نماز در داشتن طهارت هنگام نماز شک کند.
به حکم عقل باید نماز دیگری با طهارت بخواند؛ زیرا نماز با طهارت بر او واجب بوده است و اشتغال یقینی، فراغ یقینی را میطلبد.
▪️ علم اجمالی به تکلیف الزامی
موارد علم اجمالی به تکلیف الزامی. فراغت ذمّۀ مکلّف در موردی که به وجود تکلیف الزامی اعم از وجوب و حرمت علم اجمالی دارد، جز با انجام همۀ احتمالات تکلیف یا ترک آنها در صورت امکان احتیاط میسّر نیست مانند مورد علم اجمالی به حرمت یکی از دو زن بر او در شبهه تحریمی یا وجوب یکی از دو کار بر وی در شبهه وجوبی که در فرض نخست، ازدواج با هر دو زن حرام و در فرض دوم، انجام هر دو عمل، واجب است.
🔻 حکم در صورت عدم امکان احتیاط
جایی که احتیاط ممکن نیست مانند دوران امر بین دو محذور (وجوب و حرمت)، مجرای اصل تخییر است.
#ادامه_دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#نشست علمی
#تبیین_اصل_احتیاط
🔶 بررسی اصل احتیاط - قسم دوم احتیاط (احتیاط شرعی) - بخش چهارم
▫️ احتیاط شرعی عبارت است از حکم شارع به لزوم انجام همۀ محتملات تکلیف یا اجتناب از همۀ آنها- در موارد امکان احتیاط- هنگام شک و عدم دستیابی به واقع.
🔻 موارد احتیاط شرعی
▫️ موارد جریان احتیاط عقلی ← البته حکم شارع به احتیاط در پارهای موارد همچون موارد جریان احتیاط عقلی، ناظر و ارشاد به حکم عقل است که جنبۀ تنبیهی و ارشادی دارد و از آن به حکم ارشادی تعبیر میشود.
▪️ امور مهم از نظر شرع ← تنها موردی که به اجماع، موضوع احتیاط شرعی است، احتیاط در امور مهم از نظر شرع است مانند ریختن خون یا آبروی دیگری خواه مورد شبهه از شبهات حکمی باشد یا موضوعی. بنابراین، کشتن یک انسان یا ریختن آبروی وی به مجرّد احتمال مهدور الدّم بودن یا غیر محترم بودن او جایز نیست.
▫️ شبهات حکمی بدوی تحریمی ← در شبهات حکمی بدوی تحریمی پس از فحص و نیافتن دلیل، در این که احتیاط واجب است یا نه، میان اصولیان و اخباریان اختلاف است.
اصولیان بر خلاف اخباریان آن را واجب ندانستهاند. این احتیاط از آن جهت شرعی است که اخباریان برای وجوب آن به کتاب و سنّت استدلال کردهاند.
🔻 حسن شرعی احتیاط
▫️ به قول مشهور، احتیاط به نحو مطلق چه در عبادات و چه در توصّلیّات دارای حسن عقلی و استحباب شرعی است.
▪️ اشکال به حسن شرعی احتیاط ← هر چند برخی در استحباب شرعی آن اشکال کرده و اوامر وارد در این زمینه را ارشاد به حکم عقل تلقّی کردهاند. در نتیجه، نفس امتثال اوامر احتیاط، دارای ثواب نیست، بلکه آنچه نصیب محتاط میشود، خاصیّت و اثر مترتّب بر فعل یا ترک است.
▫️ اشکال شیخ انصاری به احتیاط در عبادات ← شیخ انصاری در احتیاط در عبادات این اشکال را مطرح کرده است که در عبادت قصد قربت معتبر است و قصد قربت بدون علم تفصیلی یا اجمالی به امر شارع تحقّق نمییابد، و از آن جا که چنین علمی در موارد احتیاط وجود ندارد، عملی که به عنوان عبادت آورده میشود، عبادت به شمار نمیرود.
▪️ جواب به اشکال شیخ انصاری ← به این اشکال پاسخ داده شده است که عبادت بودن عمل عبادی، مشروط به عمل به امر شارع نیست، بلکه انجام عمل به امید محبوبیّت آن و احتمال وجود امر مولا، در عبادت بودن آن کفایت میکند. علاوه بر این، اعتبار علم به امر، در فرض پذیرفتن آن، اختصاص به صورت تمکّن از تحصیل آن دارد که چنین تمکّنی در موارد لزوم احتیاط وجود ندارد.
#ادامه_دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#نشست علمی
#تبیین_اصل_احتیاط
🔶 بررسی اصل احتیاط - بخش آخر
🔻 شرایط اجرای اصل احتیاط
عمل به اصالت احتیاط (که همان اصالت اشتغال است) سه شرط دارد:
البته مخفی نیست که اصل احتیاط محبوب است و علامت آن این است که این فرد چنان از خدایش می ترسد که می خواهد مهما امکن رضایت خداوند را به دست بیاورد ولی عمل به احتیاط سه شرط دارد:
▪️ پیش نیامدن اختلال نظام ← اختلال نظام پیش نیاید. شارع از ما می خواهد که نظام اجتماعی را حفظ کنیم نه اینکه به مکانی خلوت برویم و مشغول احتیاط شویم و اگر همه بخواهند به سراغ احتیاط بروند نظام مختل می شود.
▫️ عدم وجود عسر و حرج ← عسر و حرج پیش نیاید. به دلیل ما جعل علیکم فی الدین من حرج عملی که حرجی باشد حرام است (همانند فتوای امام رحمه الله) بر خلاف کسانی که می گفتند عمل حرجی واجب نیست.
▪️ عدم معارضه با احتیاط دیگر ← معارض با احتیاط دیگر نباشد. مثلا مال یتیمی در دست من است و من هم عادل هستم. احتیاط در این است که من به این مال دست نزنم ولی از آن طرف ممکن است که در صورت عدم تجارت، مال یتیم از بین برود و حال آنکه حفظ مال یتیم واجب است. از این دست نزدن به آن مال بر خلاف احتیاط است. مثلا جناب خضر که دیوار خراب شده را درست کرد و گفت و کان یتیمین فی المدینة و کان تحته کنز لهما فاراد ربک ان یبلغا که او به خاطر حفظ مال یتیم آن دیوار را مستحکم کرد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
ادوار اخباری گری- استاد علیدوست.mp3
7.64M
#نشست_علمی
#اخباری_گری
#ادوار_اخباری_گری
#مکتب_شناسی_فقهی
#استاد_علیدوست
#ادوار_اخباری_گری از دیدگاه استاد علیدوست
🔻بیانات استاد علیدوست در بزرگداشت جناب علامه سید دلدار علی غفران مآب
محورهای اصلی:
1️⃣ دوره اول: عصر حضور: (خصوصاً دوره امام صادق و امام باقر علیهما السلام: جریان حمران ابن اعین و ...)
2️⃣ دوره دوم: نیمه اول قرن چهارم: جریان شیخ صدوق، ابن قولویه، کلینی و ...
3️⃣ دوره سوم: قرن دهم: جریان شهید ثانی، صاحب معالم، صاحب مدارک، محقق اردبیلی و..
4️⃣ دوره چهارم: قرن یازدهم و دوازدهم: جریان میراز محمد استرآبادی و محمد امین استرآبادی، محمد تقی مجلسی، ملا عبدالله تونی، شیخ حسین کرکی، ملا محسن فیض کاشانی، ملا محمد طاهر قمی، شیخ حر عاملی، بحرانی، علامه مجلسی، شیخ سلیمان بحرانی، میرزا محمد اخباری، شیخ یوسف بحرانی و...
5️⃣ دوره پنجم: دوره معاصر. فقیهانی که اصولی حرف می زنند و اخباری فتوا می دهند...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#دستاورد_حکومت_دینی
#استاد_خسروپناه
⭕️ آیا این همه دستاورد مثبت در حکومت دینی نباید دیده شود؟
بسم الله الرحمن الرحیم
حدود سه دهه است که جناب عبدالکریم سروش نقدهایی بر اسلام و شیعه و حکومت اسلامی در ایران وارد میکند؛ حکومتی که خود ایشان در آغازش مسئولیتهایی داشت و با چندین محافظ نظامی به امور دانشگاهی می پرداخت و استادان با گرایش به چپ و مخالف با اندیشه اش را اخراج می کرد و برخوردهای خشونت آمیز دوست دیرین و همراهش اکبر گنجی نسبت به بانوان را می دید و هیچ اعتراضی نمیکرد؛ اینک چه شده است که سروش مرتب به حکومت اسلامی خرده می گیرد که حکومت دینی کارنامه مثبتی در ایجاد ایمان و عشق و تعهد در دل مومنان نداشته است؛
حال از ایشان و مریدانش سوال می کنم آیا حکومت های سکولار در دنیایی ظلمانی امروز عشق و ایمانی در دل انسانها ایجاد کرده اند؟
آیا این همه جنایت ها نسبت به سیاهپوستان و مردم مظلوم در آمریکا، اروپا، آفریقا، افغانستان، عراق، لیبی و غیره را سروش نمی بیند؟ آیا این همه خرید و فروش اسلحه و بمب های شیمیایی و کشتار جمعی و قتل عام انسان های بی گناه در دولت های سکولار را نمی بیند یا اینکه اینها را مصداقی از ایمان و تعهد و عشق به انسانها می داند؟ پس چرا این همه سکوت؟ از چه هراس دارد آیا می ترسد از واشنگتن اخراجش کنند؟
من برای ارزیابی حکومت اسلامی ایران نسبت به مقوله ایمان و عشق فقط به یک مثال بسنده می کنم:
وقتی مقام معظم رهبری طرح مواسات و کمک به نیازمندان را در خصوص پدیده کرونا مطرح کرد؛ همه مجموعه های ستاد فرمان اجرایی امام و بنیاد مستضعفان و کمیته امداد در سه ماهه اول، حدود ۵ میلیون بسته غذایی برای محرومان توزیع کردند؛ اما از سوی مردم متدین ایران اسلامی ۲۵ میلیون بسته غذایی به نیازمندان اعطا شد. کجای دنیا چنین پدیده مبارکی تحقق یافت؟
امروز در ایران هزاران گروه جهادی ولایی و معتقد به حکومت اسلامی به صورت خودجوش و با هزینه های شخصی در مناطق محروم کشور مشغول خدمت رسانی هستند؛ پزشکان جهادی هر هفته به صورت رایگان بیماران در مناطق محروم را طبابت میکنند. معماران جهادی به طراحی ساختمان هایی برای افراد بی سرپناه می پردازند. طلاب و روحانیت جهادی در کنار فعالیتهای فرهنگی به ساختمان سازی و توزیع غذا اشتغال دارند و ده ها گروه و افراد خیرخواه دیگر که همگی انقلابی و ولایی و معتقد به حکومت اسلامی هستند.
آیا سروش تاکنون از خود پرسیده است که وقتی سیل و زلزله و هر بلای طبیعی و یا جنگی در این سال های انقلاب اسلامی اتفاق می افتاد؛ به چه دلیل میلیون ها نفر بسیج میشدند و عاشقانه و مومنانه و متعهدانه از کشور دفاع می کردند؛ آیا معلول ولایت مداری مردم نیست؟
آیا این همه دستاورد مثبت در حکومت دینی نباید دیده شود؟ حکومت های قبل از انقلاب اسلامی بخش های عظیمی از سرزمین ایران را از دست دادند؛ بحرین، بخشی از بلوچستان، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و غیره در حکومت های سکولار از دست رفت؛ اما آیا حکومت اسلامی با وجود جنگ های جهانی علیه او، یک وجب از خاکش را از دست داد؟ آیا مردم مومن و معتقد به حکومت اسلامی و عاشق به یکدیگر اجازه دادند آسیبی به این مملکت وارد شود؟
اینها دستاوردهای حکومت اسلامی و ولایت مداری است که نتیجه پیوند ناگسستنی بین مردم و رهبری است و این همان معنای ولایت در اسلام است.
آری مردم ایران، مومن و متعهد و عاشق اند اما این اوصاف ارزشمند در پرتو حکومت ولایی و دینی ظهور می کند؛ نه در حکومت سکولار.
توصیه این مسکین به حق طلبان این است که تاریخ معاصر ایران و جهان را بخوانند تا دستاوردهای مثبت حکومت اسلامی در برابر این همه عنادها و دشمنی های جهانی را بهتر بدانند.
والسلام علی من اتبع الهدی
✍ عبدالحسین خسروپناه
۲۸مهر ۱۳۹۹
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📗#معرفی_کتاب📗
"رسالة الحقوق" عنوان حدیثی طولانی از امام سجاد (ع)است. این رساله كه حاوی بیش از ۵۰ وظیفه برای فرد نسبت به خود و ديگران است، در حقیقت درسنامهای جامع و اخلاقی است که بیان کننده رفتار انسان در حوزه روابط فردی و اجتماعی است.
قدیمیترین منابع این حدیث، تُحَفُ العقول، تألیف ابنشُعبه حَرّانی و سه کتاب شیخ صدوق به نام خصال، مَن لا یَحضُرُهُ الفَقیه و اَلاَمالی است.
این پنجاه حقِّ را در هفت دسته به شرح زیر میتوان تقسیم بندی کرد:
۱- حق خداوند و حق انسان بر خود
۲- حقوق اعضای بدن: زبان، گوش، چشم، دست، پا، شکم، عورت.
۳- حقوق افعال: نماز،روزه، صدقه، قربانی.
۴- حقوق پیشوایان: حاکم، معلم، ارباب
۵- حقوق رعیت: مردم (حق مردم بر حاکمان)، شاگرد، بَرده (حق برده بر ارباب).
۶- حقوق خویشاوندان: مادر، پدر، همسر، فرزند، برادر.
۷- حقوق دیگران: کسی که تو را از بردگی آزاد کرده است، بردهای که تو آزاد کردهای، نیکیکننده، مؤذن، امام جماعت، همنشین، همسایه، دوست، شریک، مال، بدهکار، معاشر، مدعی، مدعا علیه، مشورتکننده با تو، مشورتگیرنده از تو، نصیحتخواه، نصیحتگو، بزرگتر، کوچکتر، کسی که از تو درخواستی دارد، کسی که از او درخواستی داری، بدکنندهٔ به تو ، شادکنندهٔ تو، همدینان، اهلذِمّه.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk