🔸 مقصود از پیداشدن مسئله این نیست که ما تا دیروز نمیدانستیم چه مشکلی داریم.
🔹 بلکه منظور این است که چه نسبتی با مسئله برقرار میشود که راحت از آن نگذریم و در قبال آن یک مسئولیتی را حس کنیم...
🔸 در دفاع مقدس، کاری که مرحومامام انجام دادند این بود که مسئولیتی را متوجه مردم کردند که مردم و حاکمیت تصمیم گرفتند آن را حل کنند و از فاز اولیهای که مشکل کشور را نبودِ امکانات و ثروت میدانست و با تصوراتی، جنگ را بررسی میکرد عبورکرده و خود را در دل جنگ قرار دادند تا جایی که از جان خود و فرزندانِ خودگذشتند تا مسئله حل بشود و اینجاست که حقیقتا نسبتی برقرار شد تا مسئله حل شود...
🔹 آیا میتوانیم به جای هوار زدن و ایجاد ناامیدی، زبانِ روایتی از مسائل داشته باشیم تا نسبتی بین ما و مسئله ایجاد شود؟...
🔸 مسئله که ایجاد شد، مسئولیتی هست و راه حلی هست. وقتی متوجه شویم که راهی که میرویم مسئله را حل میکند اینجا اگر ۱۰ سال هم طول بکشد اشکالی ندارد چون میدانی برای ساخت این خانه هر آجری که میگذاری تو را وارد خانه میکند...
🔹 آیا میشود ما وارد چنین نسبتی با مسائل شویم؟... آیا میتوانیم از انباشتِمسائل با دولت بیرون بیاییم و دولتها را در تنگناها و مخمصههایی قرار ندهیم که مجبور شوند کارهایِروزمره انجامدهند؟
🔸 یکی از خصوصیاتی که رهبری درباره آقای رئیسی فرمودند این بود که ایشان آینده را فدای امروز نکرد. این کار خیلی دشواریست و آقای رئیسی برای اینکه اینجا بایستد سختیها و فشارهایی را متحمل شد.
🔹 چرا این فشار به وجود میآید؟ چون آقای رئیسی نمیتواند بگوید در کشور چه خبر است و مسئله چیست! مردم میگویند تو میخواهی آینده ما درست شود، امروزمان را دریاب!
🔸 اینجاست که نوعی بیآیندگی در تصمیمات سراغ ما میآید چون اگر کسی آینده را مدنظر نداشته باشد همین امروز کشور دچار هرج و مرج خواهد شد...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 برداشتی از جلسات تاملی در مسائل کشور
🔸 هنر همیشه بوده، از ابتدا که بشر بوده هنر هم بوده. کمال هنر هم در زمان نیست.
🔹 اگر تکنولوژی در زمان به کمال میرسد و بسط پیدا میکند، شما نمیتوانید بگویید که هنر دیروز از هنر امروز شأن پایینتری دارد یا مقام پایینتری دارد.
🔸 از وقتی که بشر بوده، از وقتی که زبان بوده، هنر هم بوده...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 رضا داوری اردکانی
🔸 با دکتر داوری اردکانی، تاریخیاندیشی، کلگرایی و وجودبینی همراه با نقد سیاستزدگی و ایدئولوژیک اندیشی که محور اندیشه اوست، را یاد میگیریم و جامعتر میاندیشیم.
🔹 با او مبانی فکری فلسفه غرب را در گسترهای عمیق میآموزیم: از ادبیات و هنر تا علم و تکنیک و سیاست و ورزش.
🔸 با او فلسفه اسلامی را با نگاه تاریخی و تا حدی با نگرش تطبیقی میآموزیم.
🔹 با او نحوه مواجهه با تمدن مدرن و اقتباس از آن دقیق میشود و نیز توجه او به وضعیت برزخی توسعهنیافتگی در تحلیل ما از اوضاع کشور و برنامهریزی اصلاح امور بسیار نقش اساسی دارد.
🔸 همچنین ایدههای ویژهتر او مانند سیر تاریخی جدایی نظر از عمل، تفسیر ویژه از هرمنوتیک فلسفی، نقش انتظار در تفکر و نیز برخی دقتهای متفکرانه در آیات و روایات در نوع اندیشهورزی ما بسیار اثرگزار است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 رضا کریمی
🔸 دیروز (۲۵ مرداد) سالروز درگذشت متفکر معنوی و حکیم انسی و آموزگار طریقت رندی، مرحوم استاد سید احمد فردید بود.
🔹 کسی که به گفته خودش "زود آمده بود" و متعلق به "پسفردای تاریخ" است.
▪️ من در حدی نیستم که بخواهم در وصف او چیزی بنویسم صرفا به مناسبت سالروز رحلتش خواستم در اینجا یادی از او کنم.
🔸 سالها او را کم و بیش میشناختم ولی در آذرماه سال ۱۴۰۱ مدتی متمرکز شدم و شبانه روز آثار به جا مانده از سخنانش را میخواندم و برخی از آنها را در این کانال خصوصی برای خودم آرشیو کردم. بعد از مدتی تعدادی از دوستانم را عضو کردم و دیدم آن مطالب مورد استقبال قرار گرفت.
🔹 کمکم افراد دیگری که میشناختم را دعوت کردم و کانال را از حالت خصوصی به عمومی تغییر دادم لذا شروع کانال وارستگی را مدیون مطالعات آن زمان و انس با فردید میدانم
🔸 از همین رو میخواهم از شما خواهش کنم اگر مقدور است فاتحهای به روح فردید تقدیم کنید.
✍🏻 #ادمین_کانال
سخنرانی دکتر داوری در مجلس یادبود فردید.mp3
4.93M
🎧 سخنرانی کمتر شنیده شده دکتر داوری اردکانی در مجلس یادبود مرحوم #فردید
⏱ زمان: ۳۴ دقیقه
▪️ انتشار به مناسبت سالروز درگذشت استاد فردید
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 مرحوم فردید این بیت حافظ را زبان حال در آن ایامی میدانست که برای شهادت تبریک و تسلیت میگفتند:
تا شدم حلقه بگوش در میخانه عشق
هر دم آید غمی از نو به مبارکبادم
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 فرديد وصيتنامۀ شهدا را میخواند و میگفت اين متنها همانند متون مقدس است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🎙 محمد رنجبر
🔸 امیرالمؤمنین علیهالسلام: ...و لَن تَذكُرَهُ حقيقةَ الذِّكرِ حتّى تَنسى نَفسَكَ في ذِكرِكَ و تَفقِدَها في أمرِكَ
🔹 تو حقيقتاً به ياد خدا نخواهى بود، مگر آن گاه كه هنگام ذكر گفتن، خود را فراموش كنى و در وقتِ كار خود (ذكر گفتن) خويشتن را گم كنى.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔖 غررالحکم ۱۰۳۵۹
🔸 از سن چهارده سالگی فلسفه را شروع کردم و تا زمانیکه بالاخره با هیدگر هم سخن شدم این راه ادامه یافت. از طرفی دیگر به حکمت معنوی اسلام پرداختم.
🔹 بنابراین میتوانم بگویم که از چهارده سالگی من در دپاسمان قرار داشتم. وقتی به حکمت معنوی رسیدم سیر و سلوک معنوی من و دپاسمان من در فلسفه تقریبا تمام شده بود...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🎙 مصاحبه فردید با علیرضا میبدی، سال۱۳۵۵
🔸 هایدگر به ما میگوید: «زبان، تکلم میکند» من باید اعتراف کنم که برای زمانی طولانی بر تناقض خشن نهفته در این صورتبندی هایدگر پافشاری میکردم. صورتبندیای که مسلماً چندان خوشایند من نبود و دریافتم که حتی وفادارترین پیروان هایدگر نیز هنگامیکه او بهطور ناگهانی آن را بیان کرد، عصبانی شدند.
🔹 یقیناً آشکار است که شخصی که اکنون دارد با شما سخن میگوید همانی است که سخن میگوید. وانگهی، فکر میکنم مقصود هایدگر را از عبارت «زبان، تکلم میکند» فهمیدم.
🔸 البته کسی هست که سخن میگوید، اما در همه حال به #زبان محدود شدهاست؛ زیرا سخنی که به شما گفته میشود، همواره سخن حقیقی و درست نیست.
🔹 #هرمنوتیک به ما کمک میکند که تشخیص دهیم هر گاه کسی چیزی میگوید، همزمان چیز بسیاری ناگفته باقی میماند. چیز بسیاری در راستای همین معنا وجود دارد که بهدلیل انتزاعی که در مفاهیم علم مدرن نهفته است، تقریباً بهطور کامل از توجه ما میگریزد.
🔸 بنابراین من بهعنوان یک نکته محوری رویهای هرمنوتیکی مقرر کردهام که بر پایه آن فرد هیچگاه نبایستی تصور کند که واپسین کلام و حرف آخر را در چنته دارد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🎙 مصاحبه #گادامر با گروندن
📗 گستره هرمنوتیک فلسفی
🔖 صفحه ۲۸
🔸 رادیکالیسم هایدگر، مُهر پسزمینه دینیاش را نقب میزند، زیرا رادیکالیسم او در کل حیاتش از جستوجویی بیپایان برای خدا ناشی شد.
🔹 من نیز به شیوه خاص خودم جستجو کردم اما با این تفاوت که من هیچگونه تجربیات کودکی مهمی در این زمینه نداشتهام. البته این مسئله برای هایدگر، پسر جوانی که به عنوان فرزند متولی کلیسا بزرگ شد، بهکلی متفاوت بود.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🎙 مصاحبه #گادامر با گروندن
📗 گستره هرمنوتیک فلسفی
🔖 صفحه ۴۲
🔸 ما الان وقت داریم کربلا و انقلاب را بفهمیم. در این راه دل میتواند گره بخورد و به گونهای بسته شود که به زندگی عادی و روزمره خود برنگردد...
🔹 آری این روزها میتواند ما را از بازی دلخوشی ایام نجات دهد...
🔸 خداوند ما را آفرید که در زندگیمان، کربلا را بچشیم... عمرِ ما یوماللههای زیادی به خود ندیده...
🔹 شاید در این تاریخی که با غزه شروع شده، بنا باشد ما کربلا را بچشیم...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🎙 سید رسول فاطمی
▪️ جلسات شبهای غزه
🔸 وجود، موجود را در اینکه موجود است جمع میآورد. وجود کل اشیاء (لوگوس) است. («بسیط الحقیقة کل الاشیاء».)
🔹 کل موجود، متحد در وجود است. این جمله اگر به گوش ما آزاردهنده نباشد سطحی و عادی است زیرا اینکه موجود تعلق خاص به وجود دارد نیاز بهدقت و توجه ندارد.
🔸 همه کس این را خوب میداند که موجود آن است که هست. اگر بگوییم که وجود هست دیگر چه میتوانیم بگوییم؟ باوجوداین، موجود در وجود جمع میشود و در نور وجود ظهور میکند و یونانیان و در ابتدا آنان و فقط آنان را در ساحت حیرت جای داده است.
🔹 موجود که در وجود جمع شدهاست، چیزی است که برای یونانیان بیشاز همه حیرتآور بودهاست.
🔸 بااینهمه حتی یونانیان مدتها در آغاز گاه و منشأ حیرت برای نجات و حفظ آنچه بیشاز همه حیرتآور است، در مقابل حمله و هجوم فهم سوفسطایی کوشیدند.
🔹 سوفسطائیان برای هرچیزی بیان و توضیحی داشتند که در حد فهم همگانی بود و مطلب خود را به کوچه و بازار میآوردند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
📗 رساله فلسفه چیست؟
✍🏻 مارتین هایدگر (ترجمه دکتر داوری اردکانی)
🔖 صفحه ۲۰۹
🔸 با معنایی از دینداری مواجهیم که نسبتی با زندگی ندارد و شاید حتی به ظاهر در مقابل زندگی است و حیاتی به انسان نمیدهد و در واقع مجموعهای از تکالیف و مناسکِ مختلفی است که انسان در آن به امید رسیدن به یک بهشت آسمانیست اما در زندگی کنونی خودش سهم و درکی از آن بهشت را ندارد.
🔹 افرادی که خود را در هالهای از تقدس گذاشتند و در آرزوی آمدن یک بهشتی روزگار میگذرانند...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🎙حجتالاسلام نجات بخش
🔸 ...چنین تحقیقی که به دانایی و به «بسیط الحقیقة کل الاشیاء» و به موجود در وجود مایل و متوجه است، سپس بهصورت پرسش زیر درمیآید: «موجود از آن حیث که موجود است چیست؟»
🔹 صرفاً در این وقت است که تفکر بهصورت فلسفه درمیآید. هراکلیت و پارمنیدس هنوز فیلسوف نبودند و چرا نبودند؟ زیرا ایشان متفکرانی بسیار بزرگ بودند.
🔸 مراد از وصف بسیار بزرگ در اینجا تقویم و ارزیابی نتیجهای نیست که ایشان به آن رسیدهاند، بلکه ناظر به ساحت دیگری از تفکر است.
🔹 هراکلیت و پارمنیدس به این معنی متفکران بسیار بزرگی بودند که هنوز با لوگوس، یعنی با بسیط الحقیقة همنوا (یکدل و یکجهت) بودند.
🔸 رفتن به سوی فلسفهای که مقدمات آن را سوفسطائیان فراهم آورده بودند، اولبار با سقراط و افلاطون به اتمام رسید.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
📗 رساله فلسفه چیست؟
✍🏻 مارتین هایدگر (ترجمه دکتر داوری اردکانی)
🔖 صفحه ۲۱۰
🔸 اینکه اسلام نتواند برای مردم زندگی و حیاتی ایجاد کند، بزرگترینخطر است و اینجا جاییست که دینداری تبدیل به یک تکلف میشود.
🔹 این همان اسلامی است که مرحومامام ما را از آن انذار میداد و به علمای اسلام میگفت اسلام در خطر است.
🔸 چه نحوه رجوعی به اسلام ما را در یک نسبتواقعی با جهانِامروز قرار میدهد؟...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🎙حجتالاسلام نجات بخش
🔸 شاید اکنون وقت آنست که پساز دوهزار و پانصد سال در باب این مسئله تأمل کنیم که پرسش "وجود موجود چیست" با چیزهایی مثل «اصل» یا «علت» چه مناسبت دارد؟
🔹 در اینجا وجود درچه معنایی مورد تفکر قرار گرفته است که با اموری مثل جهت و علت تخصیص یافته و مطلق وجود و وجود موجود را صورت میبخشد؟
🔸 ما داریم به چیز دیگری اعتنا و الی صفات میکنیم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
📗 رساله فلسفه چیست؟
✍🏻 مارتین هایدگر (ترجمه دکتر داوری اردکانی)
🔖 صفحه ۲۱۱
🔸 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا» ایمانِدیروز به خدا و پیامبر، کافی نیست...
🔹 به جوانان خبر دهید که اگر شما ایمانِدیروز را انکار میکنید، حضرتِروحالله به آن کافر شد.
🔸 پس ما هم به آن ایمان کافریم تا در ایمانی دیگر، حاضر شویم...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 سازندهترین نقطهجهان، غزه است... تمام عالم ویران است و غزه، آباد. در ویرانهِغزه چه چیزی دارد آباد میشود؟
🔹 در غزه، عالمی از باهمبودن ساختهشد که این دنیا دیگر تاب و توان و تحمل این آبادی را نداشت...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🎙 سید رسول فاطمی
💠 #تاب_تفکر (قسمت ۱)
🔸 ما الان میتوانیم آثار دکتر داوری را جلویمان بگذاریم و بگوییم نظرِدکترداوری درباره الف، ب و ج چیست؟ اما متفکر به یکچیز میاندیشد نه به هزارچیز...
🔹 متفکر راههایِگوناگونی را برای اندیشیدن در پیش میگیرد و به بهانههای مختلف وارد گفتوگو میشود اما اینطور نیست که دایرهالمعارف باشد؛ مثلاً اندیشه در باب علم، سیاست، فرهنگ، تاریخ، آموزش، فوتبال، ایران، انقلاب اسلامی.
🔸 دکتر داوری به اینها اندیشیده اما یکموضع اندیشهواحد دارد و اصلا آراء ندارد...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
💠 #تاب_تفکر (قسمت ۲)
🔸 متفکر به چه میاندیشد؟ اگر ما بتوانیم دریابیم که متفکر به چه میاندیشد، آنوقت میتوانیم اندیشههایِمتفکر را به اصطلاحِنیچه از دست بدهیم و بهباد بسپاریم و بگوییم مسالهای که او با آن روبهرو بوده، چیست و طرحش چه بوده و حالا این اندیشهها آمدند و رفتند...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
💠 #تاب_تفکر (قسمت ۳)
🔸 در مقدمه کتابِتمهیدات، کانت میگوید این کتاب نه کتابی است برای دانشجویانِامروز، بلکه برای اساتیدِفردا.
🔹 اساتیدِفردا، دانشجویانِامروز هستند ولی به اعتباری برای اساتیدِ فرداست چون باید یکقوهای یا استعدادی در آنها باشد.
🔸 قدری که جلو میرود میگوید این کتاب برای کسانی مناسب است که رنجِتحصیلِحکمت از سرچشمهها را به خودشان هموار میکنند...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
💠 #تاب_تفکر (قسمت ۴)
🔸 هایدگر میگوید باید با متفکر گلاویز شد و به آنچه او به آن میاندیشیده، اول بیندیشی. این محاجه و این ردکردن، پسزدن و کنار زدن، یعنی اینکه تو انگار اندیشمند را به خاستگاههایش برگردانی.
🔹 خود هایدگر با اندیشمندانِمختلف این کار را میکند که مهمترین آنها کانت و نیچه هستند...
🔸 محاجهکردن ایننیست که اظهارِ لحیه کنی و بگویی من هم چیزی بلدم. محاجه با اندیشمند، رنجِتحصیلِحکمت را از سرچشمه بر خود هموارکردن است...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی