eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
203 عکس
50 ویدیو
17 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است) برچسب‌ها: عرفان | فلسفه | آوینی | انقلاب اسلامی | هایدگر | نیچه | گادامر | فردید | داوری اردکانی | فوکو | کانت | هگل | دکارت | هرمنوتیک | ملاصدرا
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ‌ 🔸 میل به کسب معلومات و طلب توضیحات از بلفضولی، هرگز راهی به سوی یک پرسش متفکرانه نمی‌گشاید. 🔹 طلب معلومات همواره، کبر پنهان شعوری است که بازگشت آن به عقلی برساخته و شأن عقلی آن است. 🔸 در طالب معلومات، طلبِ آن نیست که در مقابل آنچه شایسته تفکر است خاموش بنشیند و گوش سخن شنو بگشاید. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 مارتین هایدگر ‌ ‌
06 درباره غرب.mp3
51.55M
🎙 متن‌خوانی و گفت‌و‌گو با محوریت کتاب «درباره غرب» دکتر داوری‌اردکانی ▪️ جلسه ششم 📍 قم المقدسه 🗓 ۱۶ دی ۱۴۰۳ ⏱ ۱۰۷ دقیقه 👥 باحضور آقایان: غنائی، کریمی، ناظمی، زارعی، جواهری، غلامی، محمدی، شاه‌علی و روح‌الامین ▪️ برخی موضوعات مورد بحث: + آیا غرب‌شناسی ممکن است؟ + شرق‌شناسی چیست؟ + چرا ما غرب‌شناس نداریم؟ + نسبت میان سوژه و ابژه + اقتضای روش پژوهش + شرایط تحقق غرب‌شناسی + آیا میان ما و غرب، غیریّت است؟ + پدیدارشناسی غیر از نسبت ابژکتیو است + درک تاریخی غرب + اهمیت مقام اندیشه پست‌مدرن + اندیشه پست مدرن طریقیت دارد نه موضوعیت + انقلاب اسلامی و نسبتی دیگر 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📥 آرشیو صوت جلسات: https://B2n.ir/u02286 ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
#مباحثات_کانال #درباره_غرب 🎙 متن‌خوانی و گفت‌و‌گو با محوریت کتاب «درباره غرب» دکتر داوری‌اردکانی ▪
‌ ‌ 👆🏻 دیشب در جلسه «درباره غرب» به صوتی اشاره کردم که در آن دانشجویی از آقای نجات‌بخش سوال می‌کند: چگونه می‌توانیم افرادی مثل امام خمینی درست کنیم؟ ▪️ آقای نجات‌بخش پاسخ می‌دهد اصلا بیایید ببینیم که چرا به تمنای ساختن امام فکر می‌کنیم؟ و در ادامه مباحثی مطرح می‌شود که درباره و است و بودن و حضور و تفکری دیگر را می‌طلبد. 🎙 این صوت را می‌توانید از لینک زیر دریافت کنید: https://eitaa.com/varastegi_ir/962 ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 📸 جلسه ششم حلقه متن‌خوانی کتاب «درباره غرب» دکتر داوری‌اردکانی 🗓 یکشنبه ۱۶ دی‌ماه 👥 گروه هماهنگی و اطلاع‌رسانی: https://eitaa.com/joinchat/1338639038Cd26eb8429c ‌ ‌ 📥 آرشیو صوت جلسات: https://B2n.ir/u02286 ‌ ‌ ‌ ‌
قاصِدَکْ! هان، چه خبر آوردی؟ از کجا، وَزْ کِه خبر آوردی؟ خوش خبر باشی، امّا، امّا گِرْدِ بام و دَرِ من بی ثَمَر می‌گردی. انتظارِ خبری نیست مرا نَه زِ یاری نَه زِ دَیّار و دیاری- باری، برو آنجا که بُوَد چشمی و گوشی با کس، برو آنجا که تو را منتظرند. قاصدک! در دلِ منْ همهْ کورند و کَرَنْدْ. دستْ بَرْدار از این دَرْ وطنِ خویشْ غریب. قاصدِ تجربه‌هایِ همهْ تلخ، با دلم می‌گوید که دروغی تو، دروغ؛ که فریبی تو، فریب. قاصدک! هان، ولی… آخر… ای وای! راستی آیا رفتی با باد؟ با تُواَم، آی! کجا رفتی؟ آی…! راستی آیا جایی خبری هست هنوز؟ ماندهْ خاکسترِ گرمی، جایی؟ در اجاقی- طَمَعِ شعله نمی بندم- خُرْدَکْ شَرَری هست هنوز؟ قاصدک! ابرهایِ همهْ عالمْ شب و روز در دلم می‌گریند... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 مهدی اخوان ثالث ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🔻ان‌شاءالله این جلسات را با متن‌خوانی کتاب «درباره غرب» دکتر داوری‌اردکانی در روزهای یکشنبه و سه
‌ ‌ 👆🏻جلسه هفتم متن‌خوانی و گفت‌و‌گو با محوریت کتاب «درباره غرب» امشب ساعت ۱۸:۱۵ برگزار می‌گردد... ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 پارمنیدس در کتاب یازده صفحه‌ای خود می‌گوید دو راه وجود دارد؛ راه حقیقت و راه گمان که هایدگر می‌گوید اگر تمام کتابخانه‌های دنیا از شرم این یازده صفحه جمع بشوند جا دارد. همون یازده صفحه کتابی که گفت: هستی هست، نیستی نیست. 🔹 بنابر قولی تاریخ متافیزیک از همین کتاب یازده صفحه‌ای (درباره طبیعت) شروع شد. حقیقت و گمان از زمان پارمنیدس از هم جدا شدند و از زمان جدایی این دو، متافیزیک متولد شد. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 🎙 دکتر سید محمدتقی چاوشی ▪️ درسگفتار تاریخ فلسفه اسلامی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 از وقتی که عالم غربی استقرار یافته است درک مبادی آراء و غایت نظر متفکران گذشته دشوار شده است. 🔹 به این جهت باید این ماجرا را باز شناخت. فلسفه تطبیقی هم با این بازشناسی حاصل می شود و در حقیقت جز آن نیست. 🔸 فلسفه‌ها را به‌یک اعتبار به دو نحو می‌توان خواند: یکی خواندنی رایج و متداول است که آنچه را یک فیلسوف گفته است فرا می‌گیرند و مطالب مهم و بدیع آن را از مطالبی که در آثار پیشینیان هم بوده است، جدا می‌کنند. مورخان فلسفه در عین اختلاف‌هایی که از حیث نظر و سلیقه با هم دارند در فلسفه ها به‌همین نحو نگاه می‌کنند و اگر اختلافی دارند، اختلاف در میزان فهم و درک و مخالفت و موافقت با آراء فیلسوفان است. 🔹 نظر دوم به شرح یا تلخیص و درست بودن و نادرست بودن فلسفه‌ها کاری ندارد بلکه ناظر به این پرسش است که فلسفه با تاریخ و زمان چه مناسبت دارد و مثلاً اگر هگل گفته است که با ظهور تفکر فلسفی در یونان، مدینه‌های یونانی از هم پاشید، سخنش را چگونه باید فهمید؟ میان قول دکارت به دو جوهر متباین و پدید آمدن علم تکنولوژیک چه مناسبت است؟ 🔸 با این قبیل پرسش‌ها ظهور سقراط و افلاطون و ارسطو حادثه‌ای است که با آن دوره تازه‌ای از تاریخ آغاز می‌شود و دکارت هم دیگر فیلسوفی نیست که مثلاً گرفتار مشکل ارتباط و پیوند تن و روان باشد بلکه فلسفه‌ای آورده است که ریشه فیزیک ریاضی جدید و تمدن تکنولوژیک است. 🔹 با این درک و نظر اولاً معلوم می‌شود که فلسفه مجموعه‌ای از مسائل انتزاعی بی‌ارتباط با تاریخ نیست بلکه می‌تواند نظمی را ویران کند و بنیاد نظم دیگر را بگذارد. 🔸 فلسفه گفتاری است که عالمی را قوام می‌بخشد و امکان‌های فکر و عمل مردمان را در آن عالم تعیین می‌کند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 رضا داوری اردکانی 📗 فلسفه تطبیقی چیست؟ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 یک مسئله‌ای جدیدا مطرح شده و آن این‌که پرسیده‌اند که کتب عرفانی آیا مضرّ هستند یا سودمند؟ 🔹 باید گفت که این سوال از اوّل خراب است. زیرا که عرفان «ورای سود و زیان رفتن» است. من همان دم که وضو ساختم از چشمه‌ی عشق چهار تکبیر زدم یکسره بر هرچه که هست 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 سید احمد فردید 📗 یادداشت‌های دروس پدیدارشناسی و فلسفه‌های اگزیستانس 🗓احتمالا سال۱۳۵۱ ‌ ‌
07 درباره غرب.mp3
31.5M
🎙 متن‌خوانی و گفت‌و‌گو با محوریت کتاب «درباره غرب» دکتر داوری‌اردکانی ▪️ جلسه هفتم 📍 قم المقدسه 🗓 ۱۸ دی ۱۴۰۳ ⏱ ۱۰۷ دقیقه 👥 باحضور آقایان: غنائی، ادب، ناظمی، زارعی، جواهری، شاه‌علی و روح‌الامین 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 📥 آرشیو صوت جلسات: https://B2n.ir/u02286 ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 ملاصدرا تحت تأثیر متافیزیک، مبنا را بر هیبت قرار نداده. محال است بدون هیبت به حقّ رسید. 🔹 ترس در برابر «ظلمتِ عدم» مختصّ انسان است. گناهی که قبلاً از آن بحث کردیم نمی‌تواند از هیبت جدا باشد. 🔸 هیبت و تسبیح در مرحله‌ی ضلالت به انسان دست می‌دهد. این حیرت حالی است که در مقابل سُبُحات جلال به انسان دست می‌دهد. عین گمراهی و ضلالت است ولی در همین ظلمت است که انسان نور می‌یابد. گفتم که کفر زلفت گمراه عالمم کرد گفتا اگر بدانی هم اوت رهبر آید 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 سید احمد فردید 📗 یادداشت‌های دروس پدیدارشناسی و فلسفه‌های اگزیستانس 🗓احتمالا سال۱۳۵۱ ‌ ‌