eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
169 عکس
43 ویدیو
16 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ #عرفان #تفکر #فلسفه #هنر #انقلاب_اسلامی ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است)
مشاهده در ایتا
دانلود
فیلسوف فردا (1).mp3
42.12M
‌ ‌ 🎧 فیلسوف فردا 🎙 گفتگو درباره یادداشت دکتر داوری اردکانی با عنوان: من شکست خورده‌ام و شکست را می‌پذیرم (eitaa.com/varastegi_ir/691) ⏱ زمان: ۱۱۴ دقیقه 🗓 ۲ آذر ماه ۱۴۰۲ 📍 سرای هنر و اندیشه اصفهان 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🔸 یادداشت "من شکست خورده‌ام و این شکست را می‌پذیرم" ✍🏻 دکتر داوری اردکانی ▪️ بخش دوم 🔺 @varaste
من شکست خورده ام و این شکست را می پذیرم (varastegi_ir) 3.pdf
345.6K
‌ ‌ 🔸 یادداشت "من شکست خورده‌ام و این شکست را می‌پذیرم" ✍🏻 دکتر داوری اردکانی ▪️ بخش سوم 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
نور غزه در تاریکی زمانه.mp3
34.94M
‌ ‌ 🎧 نور غزه در تاریکی زمانه 🎙 آقایان کرمانی، سیدرسول فاطمی و سعید صاعدی ⏱ زمان: ۵۶ دقیقه 🗓 ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان 🔺 @varastegi_irوارَستِگی
هدایت شده از سید رسول فاطمی
بگو که غزه، کربلا چه شد.mp3
5.48M
🎧 بگو که غزه، کربلا چه شد... 🎙 سیدرسول فاطمی (بخشی از جلسه "نور غزه در تاریکی زمانه") ⏱ زمان: ۹ دقیقه 🗓 ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 ما اروپایی شدن جهان را درک نمی‌کنیم زیرا به هر ملت و مذهبی تعلق داشته باشیم و حتی اگر در دشمنی با غرب بکوشیم، در دل‌وجان، اروپا را مرتبه کامل علم و عقل در تاریخ می‌دانیم و دنبال یافتن موانع یا مقصرهایی هستیم که ما را از رسیدن به مرتبه اروپا و آمریکا بازداشته‌اند. 🔹 جهان غیرغربی، به‌خصوص در دوران جهانی شدن آثار و ظواهر تجدد، دیگر راهی به سرچشمه‌ی خرد غربی ندارد و بهره‌اش از تجدد جز مشارکت در مصرف اشیاء و کالاها و رویه‌های جهان توسعه‌یافته نیست و ناگزیر باید به‌صورت انتزاعی خرد غربی اکتفا کند. 🔸 بیشتر بحث و گفتگوی فلسفی و ایدئولوژیک، که در همه‌جا می‌توان یافت، جلوه نظری این خرد انتزاعی است. این خرد انتزاعی به‌جای ره‌آموزی ممکن است مجال طرح مسائل تاریخی را تنگ کند و موجب شود اقوام توسعه نیافته به‌جای اندیشیدن به آینده و جستجوی راه زندگی، دل خود را به مطالب غالباً خطابی فلسفی و ایدئولوژیک خشک کنند. 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 مقدمه بر کتاب زبان خانه وجود 🔖 صفحه ۷ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 سید احمد فردید: غرب‌زدگی یعنی رفتن در ۱۵۰۰ سال تاریخ که آل احمد نیز غرب‌زده بود و این داستان باقی است تا امام زمان بیاید و ما منتظر او هستیم. همیشه چنین بوده که آماده‌گر حقیقت محمدی باشیم. 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ‌ ‌
شاعرانه سکنی گزیدن.mp3
35.01M
‌ ‌ 🎧 شاعرانه سکنی گزیدن 🎙حجت‌الاسلام نجات بخش 📍اردوی تشکیلاتی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان، مشهد مقدس 🔹ما متوجه نشدیم مسئله انسان معاصر چیست؟ با جمع های مذهبی در این سال ها هر وقت از این مسئله بگویید که شاعرانه سکنی گزیدن مطرح است و این را درک کنیم، می گویند این حرف فیلسوف هاست و برای خودشان یه گوشه این حرف ها را زدند و ما مشکلات کشور را داریم. 🔸 در دنیای امروز اگر متوجه داستان نشویم، انسانی که در معرض پوچی و هیچ شدن است را با دلسوزی های بیجا، در مسیری قرار می دهیم که در نهایت راه جریان سرمایه داری باز می شود. در نهایت تسلط شرکت های چند ملیتی را باز می کنیم، و انسان ها را زیر همین مناسبات نابود و پوچ می کنیم و فردا با نیت خیرخواهی راه تسلط شرکت های چند ملیتی بر مردم باز می شود. 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ‌ ‌
گمشده ما در غزه.mp3
30.41M
‌ ‌ 🎧 گمشده ما در غزه 🎙 آقایان مرکزی، انصاری، سلطانی، نجات بخش، کرمانی ⏱ زمان: ۴۹ دقیقه 🗓 ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
خطر روزمرگی در نسبت با غزه.mp3
26.36M
‌ ‌ 🎧 خطر روزمرگی در نسبت با غزه 🎙 آقایان نجات بخش، متقی، کرمانی ⏱ زمان: ۵۳ دقیقه 🗓 ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
‌ ‌ 🔸 متافیزیک، وجود را از این‌جهت بررسی می‌کند که ببیند این وجود چگونه تعیُّن بخش موجود بما هو موجود است. اما مسئله وجود به‌کلی چیزی دیگر است. 🔹 این مسأله در باب وجود به این جهت که تعین بخش موجود بما هو موجود است تحقیق نمی‌کند، بلکه در وجود از آن جهت که وجود است پژوهش می‌کند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 مارتین هایدگر ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 اگر انسان از خود نمرد، سقط می‌کند، باید بمیرد به موت اختیاری و به وقت اصیل زنده شود. 🔹 عرفا و حکمت عقلی حتی اگر با علم حصول باشد باید ما را در راه معنا انس به حضور برد و تا آخرین مرتبه انس که مرگ آگاهی است. 🔸 هایدگر می‌گوید: محبت مردن است و زنده شدن. انسان مرگ آگاه جوانمرد و شجاع است. انسان فراری از مرگ مثل اسرائیل ناجوانمرد است. 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ✍🏻 سید احمد فردید ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 دین مشتمل بر معرفت است، اما این معرفت از سنخ شناسایی علمی نیست. 🔹 به‌عبارت‌دیگر اعتقاد را نمی‌توان به اجزایی تحلیل کرد که جزء اصلی در آن‌ها حکم علمی باشد، زیرا اگر حکم علمی سنجش بی‌طرفانه اشیایی باشد که در برابر ما و در حیطه قدرت و تصرف ما قرار می‌گیرند، اعتقاد عین تعلق و تسلیم و خضوع و طاعت است. 🔸 علاوه‌بر این علم با روش حاصل می‌شود اما دین احوال است و اگر اقوال و اعمال هم دارد، آن‌هم ثمره احوال است و با ملاک روش علمی سنجیده نمی‌شود. 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 نامه فرهنگ، بهار ۱۳۷۳ 🔖 صفحه ۷ ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 متأسفانه فلسفه اسلامی بخصوص در اسلوب صدرایی، صرفاً به موضوعی خواندنی تبدیل شده است تا بخوانیم و بدانیم، نه آن‌که با نگاه صدرایی به انسان و به سیاست متوجه توحیدی شویم که امام خمینی «رضوان الله‌ تعالی علیه» در آن وارد شدند تا در نتیجه مبنای علوم انسانی و حتی علوم تکنیکیِ ما، اصالت وجود باشد به جای داده‌هایی که فلسفه کانت و هگل به میان آوردند که در جای خود قابل تأمّل است ولی برجستگی اصالت وجودی که صدارا مدّ نظر می‌آورد، چیز دیگری است. 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌ ‌ ‌
07 عالم طلبگی.mp3
38.19M
‌ ‌ 🎧 عالَم طلبگی 🔸 جلسه هفتم (نسبت طلبگی با آینده جهان تکنولوژیک) 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۷۷ دقیقه 🗓 ۶ آذرماه ۱۴۰۲ ______ ➕لینک جلسه قبل: eitaa.com/varastegi_ir/702 ______ 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 هیدگر پایان فلسفه و ذات جهان جدید را به تفصیل بیان کرد و نشان داد که در جهان کنونی، سیاست هیچ‌کاره است و جهان را تکنیک با قانون خاص خود راه می‌برد، بی‌اینکه بداند این راه به کجا می‌رسد. 🔹 هیدگر منکر نشده است که اروپا هنوز مزایای خاص خود را تا حدودی حفظ کرده است؛ اما تاریخ اروپا در نظرش دیگر آینده ندارد. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی ‌ ‌📗 یادداشت "من شکست خورده‌ام و این شکست را می‌پذیرم" ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 در صدر اسلام آیات قرآن برای عامه به معنای متافیزیک نبوده. اهل نحله اهل متافیزیک و فلسفه است. اگر کتاب و سنت غالب بر متافیزیک و فلسفه بود ملّی و إلاّ نحلی است. 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ✍🏻 سید احمد فردید ‌ ‌
نگاهی دیگر به بازگشت ساکنین غزه در زمان آتش‌بس موقت.mp3
9.05M
‌ ‌ 🎧 نگاهی دیگر به بازگشت ساکنین غزه در زمان آتش‌بس موقت 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۱۷ دقیقه 🗓 ۳ آذر ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان 🔺 @varastegi_irوارَستِگی
تاثیر گعده‌های ما درباره غزه - پیدا شدن حضور ما در غزه.mp3
25.5M
‌ ‌ 🎧 تاثیر گعده‌های ما درباره غزه - پیدا شدن حضور ما در غزه 🎙 آقایان کرمانی، سید رسول فاطمی و حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۵۱ دقیقه 🗓 ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان 🔺 @varastegi_irوارَستِگی
شهود آیات غزه.mp3
17.7M
‌ ‌ 🎧 شهود آیات غزه 🎙 سیدرسول فاطمی و حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۳۵ دقیقه 🗓 ۵ آذر ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان 🔺 @varastegi_irوارَستِگی
‌ ‌ 🔸 زمانی‌که نتوانیم خود را در بین موجودات گم کنیم، می‌توانیم خود را در هستی پیدا کنیم. 🔹 تجربه‌ی موجودات آن‌گونه که هستند بوسیله پرسش از عدم، ما را رودرروی خودمان آن‌گونه که هستیم (دازاین محض)، قرار می‌دهد. 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 وقتی اهداف ما در ترس آگاهی درهم می‌شکنند، شیوه‌های عادی ما برای تعریف خودمان نیز از کار می‌افتتد. 🔹 در ترس آگاهی من به طرح‌هایم اهمیتی نمی‌دهم، عالمم را رها می‌کنم تا در بی‌اهمیتی سقوط کند. نقش‌هایی که معمولاً کیستی و کار ما را تعریف می‌کنند دیگر معلوم نیست که متعلق به من، یا خودِ من هستند. من بدون این طرح‌ها و فعالیت‌های خود تعین بخش، چه کسی هستم؟ «ما از چنگ خود بیرون می‌لغزیم». 🔸 درست همان‌طور که ترس آگاهی موجودات را از معانی این جهانی شان برهنه می‌کند تا موجودات بماهی را آشکار کند زد، به‌همین ترتیب از بین رفتن هویت‌های معمول ما می‌تواند «گذار انسان به آن‌جا-بودنش را که هر موردی از ترس آگاهی در ما سبب می‌شود به انجام رساند». 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌‌ ‌
‌ ‌ 🔸 ‌علم و تکنولوژی کنونی با قصد و اراده اخلاقی و سیاسی به وجود نیامده است. هرچند که میان علم و سیاست و فرهنگ تناسب هست. علم را دانشمندان می‌یابند. 🔹 البته اراده‌ای هم در این یافت دخیل است، اما این اراده سیاسی نیست و در خودآگاه دانشمند جایی ندارد، بلکه اراده مقوم جهان جدید است که با عقل جدید پیوستگی دارد. 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب بر نامه فیلسوف 🔖 صفحه ۴۲۲ ‌ ‌
هدایت شده از سید رسول فاطمی
👥 گروه گعده آنلاین فلسفی 🔸 با حضور سیدرسول فاطمی ✍🏻 گفتگوی متنی: https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6 🗣 گفتگوی آنلاین: 🗓 شنبه تا سه شنبه هر هفته ⏱ ساعت ۱۰ صبح در لینک زیر: http://skyroom.online/ch/sohasima/sohaqom ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 حیرت به ما اجازه می‌دهد گشودگی یا توانایی‌مان برای آگاه بودن را، که معمولاً آن را چون امری مفروض می‌گیریم، به‌عنوان چیزی خارق‌العاده درک کنیم. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 «چرا موجودات هستند و نه، به‌جای آن‌ها، عدم؟ ». عدم، با آشکار ساختن موجودات به طوری‌که گزافی و زائد هستند، این پرسش را ایجاب می‌کند. 🔹 توجه به آن‌جا بودگیِ ساده آن‌ها ما را به این پرسش سوق می‌دهد که چرا آن‌ها آن‌جا هستند؟ 🔸 هنگامی‌که ما به‌وضوح تصور می‌کنیم "هستی" هست، راه برای این پرسش گشوده است که بپرسیم چرا هست؟ 🔹 اگرچه این یک پرسش متافیزیکی سنتی است، هایدگر آن را به روش متعارف مطرح نمی‌کند. او برای این پرسش که چرا واقعیت آن‌جا هست به‌دنبال دلیل یا توضیح (مثلاً علت الهی آن) نیست. 🔸 این سنخ، پاسخ باعث بروز اشتباهی می‌شود که او «انتوتئولوژی» می‌نامد، یعنی توضیح وجود یا آن‌جا بودگی ساده هر چیز از رهگذر یک موجود خاص. 🔹 این کار هیچ کمکی نمی‌کند، زیرا هر علتی هنوز وجود را به‌عنوان موجود پیش‌فرض می‌گیرد. 🔸 این پرسش، به‌جای آن‌که نیازمند اطلاعات باشد، می‌خواهد کانون توجه یا حالت پرسنده را تغییر دهد. اشتغال به این تحقیق باید منتج به یک تحول شود نه یک واقعیت. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌