خطر روزمرگی در نسبت با غزه.mp3
26.36M
🎧 خطر روزمرگی در نسبت با غزه
🎙 آقایان نجات بخش، متقی، کرمانی
⏱ زمان: ۵۳ دقیقه
🗓 ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲
📍 گلستان شهدا اصفهان
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
#طوفان_الاقصی
🔸 متافیزیک، وجود را از اینجهت بررسی میکند که ببیند این وجود چگونه تعیُّن بخش موجود بما هو موجود است. اما مسئله وجود بهکلی چیزی دیگر است.
🔹 این مسأله در باب وجود به این جهت که تعین بخش موجود بما هو موجود است تحقیق نمیکند، بلکه در وجود از آن جهت که وجود است پژوهش میکند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 مارتین هایدگر
🔸 اگر انسان از خود نمرد، سقط میکند، باید بمیرد به موت اختیاری و به وقت اصیل زنده شود.
🔹 عرفا و حکمت عقلی حتی اگر با علم حصول باشد باید ما را در راه معنا انس به حضور برد و تا آخرین مرتبه انس که مرگ آگاهی است.
🔸 هایدگر میگوید: محبت مردن است و زنده شدن. انسان مرگ آگاه جوانمرد و شجاع است. انسان فراری از مرگ مثل اسرائیل ناجوانمرد است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 سید احمد فردید
🔸 دین مشتمل بر معرفت است، اما این معرفت از سنخ شناسایی علمی نیست.
🔹 بهعبارتدیگر اعتقاد را نمیتوان به اجزایی تحلیل کرد که جزء اصلی در آنها حکم علمی باشد، زیرا اگر حکم علمی سنجش بیطرفانه اشیایی باشد که در برابر ما و در حیطه قدرت و تصرف ما قرار میگیرند، اعتقاد عین تعلق و تسلیم و خضوع و طاعت است.
🔸 علاوهبر این علم با روش حاصل میشود اما دین احوال است و اگر اقوال و اعمال هم دارد، آنهم ثمره احوال است و با ملاک روش علمی سنجیده نمیشود.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 نامه فرهنگ، بهار ۱۳۷۳
🔖 صفحه ۷
🔸 متأسفانه فلسفه اسلامی بخصوص در اسلوب صدرایی، صرفاً به موضوعی خواندنی تبدیل شده است تا بخوانیم و بدانیم، نه آنکه با نگاه صدرایی به انسان و به سیاست متوجه توحیدی شویم که امام خمینی «رضوان الله تعالی علیه» در آن وارد شدند تا در نتیجه مبنای علوم انسانی و حتی علوم تکنیکیِ ما، اصالت وجود باشد به جای دادههایی که فلسفه کانت و هگل به میان آوردند که در جای خود قابل تأمّل است ولی برجستگی اصالت وجودی که صدارا مدّ نظر میآورد، چیز دیگری است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
07 عالم طلبگی.mp3
38.19M
🎧 عالَم طلبگی
🔸 جلسه هفتم (نسبت طلبگی با آینده جهان تکنولوژیک)
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۷۷ دقیقه
🗓 ۶ آذرماه ۱۴۰۲
______
➕لینک جلسه قبل:
eitaa.com/varastegi_ir/702
______
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 هیدگر پایان فلسفه و ذات جهان جدید را به تفصیل بیان کرد و نشان داد که در جهان کنونی، سیاست هیچکاره است و جهان را تکنیک با قانون خاص خود راه میبرد، بیاینکه بداند این راه به کجا میرسد.
🔹 هیدگر منکر نشده است که اروپا هنوز مزایای خاص خود را تا حدودی حفظ کرده است؛ اما تاریخ اروپا در نظرش دیگر آینده ندارد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 یادداشت "من شکست خوردهام و این شکست را میپذیرم"
🔸 در صدر اسلام آیات قرآن برای عامه به معنای متافیزیک نبوده. اهل نحله اهل متافیزیک و فلسفه است. اگر کتاب و سنت غالب بر متافیزیک و فلسفه بود ملّی و إلاّ نحلی است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 سید احمد فردید
نگاهی دیگر به بازگشت ساکنین غزه در زمان آتشبس موقت.mp3
9.05M
🎧 نگاهی دیگر به بازگشت ساکنین غزه در زمان آتشبس موقت
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۱۷ دقیقه
🗓 ۳ آذر ماه ۱۴۰۲
📍 گلستان شهدا اصفهان
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
#طوفان_الاقصی
تاثیر گعدههای ما درباره غزه - پیدا شدن حضور ما در غزه.mp3
25.5M
🎧 تاثیر گعدههای ما درباره غزه - پیدا شدن حضور ما در غزه
🎙 آقایان کرمانی، سید رسول فاطمی و حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۵۱ دقیقه
🗓 ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲
📍 گلستان شهدا اصفهان
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
#طوفان_الاقصی
شهود آیات غزه.mp3
17.7M
🎧 شهود آیات غزه
🎙 سیدرسول فاطمی و حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۳۵ دقیقه
🗓 ۵ آذر ماه ۱۴۰۲
📍 گلستان شهدا اصفهان
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
#طوفان_الاقصی
🔸 زمانیکه نتوانیم خود را در بین موجودات گم کنیم، میتوانیم خود را در هستی پیدا کنیم.
🔹 تجربهی موجودات آنگونه که هستند بوسیله پرسش از عدم، ما را رودرروی خودمان آنگونه که هستیم (دازاین محض)، قرار میدهد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 وقتی اهداف ما در ترس آگاهی درهم میشکنند، شیوههای عادی ما برای تعریف خودمان نیز از کار میافتتد.
🔹 در ترس آگاهی من به طرحهایم اهمیتی نمیدهم، عالمم را رها میکنم تا در بیاهمیتی سقوط کند. نقشهایی که معمولاً کیستی و کار ما را تعریف میکنند دیگر معلوم نیست که متعلق به من، یا خودِ من هستند. من بدون این طرحها و فعالیتهای خود تعین بخش، چه کسی هستم؟ «ما از چنگ خود بیرون میلغزیم».
🔸 درست همانطور که ترس آگاهی موجودات را از معانی این جهانی شان برهنه میکند تا موجودات بماهی را آشکار کند زد، بههمین ترتیب از بین رفتن هویتهای معمول ما میتواند «گذار انسان به آنجا-بودنش را که هر موردی از ترس آگاهی در ما سبب میشود به انجام رساند».
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 علم و تکنولوژی کنونی با قصد و اراده اخلاقی و سیاسی به وجود نیامده است. هرچند که میان علم و سیاست و فرهنگ تناسب هست. علم را دانشمندان مییابند.
🔹 البته ارادهای هم در این یافت دخیل است، اما این اراده سیاسی نیست و در خودآگاه دانشمند جایی ندارد، بلکه اراده مقوم جهان جدید است که با عقل جدید پیوستگی دارد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۴۲۲
هدایت شده از سید رسول فاطمی
👥 گروه گعده آنلاین فلسفی
🔸 با حضور سیدرسول فاطمی
✍🏻 گفتگوی متنی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
🗣 گفتگوی آنلاین:
🗓 شنبه تا سه شنبه هر هفته
⏱ ساعت ۱۰ صبح در لینک زیر:
http://skyroom.online/ch/sohasima/sohaqom
🔸 حیرت به ما اجازه میدهد گشودگی یا تواناییمان برای آگاه بودن را، که معمولاً آن را چون امری مفروض میگیریم، بهعنوان چیزی خارقالعاده درک کنیم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 «چرا موجودات هستند و نه، بهجای آنها، عدم؟ ». عدم، با آشکار ساختن موجودات به طوریکه گزافی و زائد هستند، این پرسش را ایجاب میکند.
🔹 توجه به آنجا بودگیِ ساده آنها ما را به این پرسش سوق میدهد که چرا آنها آنجا هستند؟
🔸 هنگامیکه ما بهوضوح تصور میکنیم "هستی" هست، راه برای این پرسش گشوده است که بپرسیم چرا هست؟
🔹 اگرچه این یک پرسش متافیزیکی سنتی است، هایدگر آن را به روش متعارف مطرح نمیکند. او برای این پرسش که چرا واقعیت آنجا هست بهدنبال دلیل یا توضیح (مثلاً علت الهی آن) نیست.
🔸 این سنخ، پاسخ باعث بروز اشتباهی میشود که او «انتوتئولوژی» مینامد، یعنی توضیح وجود یا آنجا بودگی ساده هر چیز از رهگذر یک موجود خاص.
🔹 این کار هیچ کمکی نمیکند، زیرا هر علتی هنوز وجود را بهعنوان موجود پیشفرض میگیرد.
🔸 این پرسش، بهجای آنکه نیازمند اطلاعات باشد، میخواهد کانون توجه یا حالت پرسنده را تغییر دهد. اشتغال به این تحقیق باید منتج به یک تحول شود نه یک واقعیت.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
🔸 یادداشت "من شکست خوردهام و این شکست را میپذیرم" ✍🏻 دکتر داوری اردکانی ▪️ بخش سوم 🔺 @varaste
من شکست خورده ام و این شکست را می پذیرم (varastegi_ir) 4.pdf
369.1K
🔸 یادداشت "من شکست خوردهام و این شکست را میپذیرم"
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
▪️ بخش چهارم
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 هیچ اتفاقی در زندگی دانشگاهی من نظم مطالعه و خواندن و نوشتنم را بههم نزده است
🔹 و من به قول حافظ مقام فراغت کتابخوانی را به دنیا و آخرت نمیدهم و خوشبختانه نمیتوانم بهکار دیگری جز مطالعه دل بدهم
🔸 و جز به سخن فلسفه به صورتی که در من یافتهام، به چیزی پروای جدی نکردهام و در جلسههای تشریفاتی جز در موارد ضروری حاضر نشدهام.
🔹 راستی چرا یک امر بسیار ساده در نظر ما اینهمه مهم آمدهاست؟
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 آفاق فلسفه در سپهر فرهنگ
🔖 صفحه ۷۶
🔸 کار فلسفه تا حدی قدس زدایی است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 سید احمد فردید
50.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند کوتاه «راهی که از سر گرفتیم»
🔸 لینک با کیفیت این ویدیو:
aparat.com/v/PXi5E
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
غزه راهی برای تجدید عهد با کربلا.mp3
23.63M
🎧 غزه راهی برای تجدید عهد با کربلا
🎙 شهابالدین کرمانی و سید رسول فاطمی
⏱ زمان: ۴۷ دقیقه
🗓 ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۲
📍 گلستان شهدا اصفهان
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
#طوفان_الاقصی
🔸 سیاست ما نمیتواند سیاست توسعه باشد. درست هم هست. برایاینکه سیاست دینی است و هوای عالم دیگری دارد. هوای توسعه ندارد.
🔹 من و شما که طالب توسعه نیستیم و برای توسعه سینه نمیزنیم. من میگویم ما که بچههایمان را مسلمان بار نیاوردیم، بچههایمان را اخلاقی بار نیاوردیم، اداراتمان که اخلاقی نیستند، بانکهایمان که دزد هستند و... لااقل بیاییم یک مقداری توسعه اینها را تعدیل کنیم.
🔸 برویم به سمت توسعه اما نه برای توسعه. بلکه برایاینکه توسعه یک قدری صلاح و اصلاح دارد. نمیشود یک کسی بیست میلیارد تومان پول کشور را بردارد و فرار کند. در توسعه نمیشود این کار را کرد. ما میکنیم! ما ماندیم که چکار کنیم.
🔹 گاهی فکر میکنم واقعاً باید برای اسلام گریبان چاک زد. مدام حدیث شریف را تکرار میکنم که اسلام با غربت آغاز شد و غریب است.
🔸 چهکار کنیم؟ با عالم به نوعی کنار آییم نه اینکه عالم را قبول کنیم. ما با تلویزیون چهکار میکنیم؟ شما در خانهتان تلویزیون هست. چهل سال پیش در خانه روحانیها تلویزیون نبود. بهگونهای باید با تلویزیون کنار بیاییم. نه اینکه حاکمیت تلویزیون را بپذیریم. ما نتوانستیم کنار بیاییم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۵۶۲
🔸 متافیزیک فراتر از موجودات جزئی درپی خصوصیات مشترکی است که وجود این موجودات را تعیین میکند، اما این سؤال را نمیپرسد که این معانی وجود از کجا آمدهاند یا چرا به این نحو هستند.
🔹 این معانی را نمیتوان با اشاره به موجودات توضیح داد، زیرا آن معانی هستند که تعیین میکنند ما چگونه موجودات را تجربه و فهم کنیم.
🔸 موجودات همواره نسبتبه چیزی که از آنها میسازیم دست ما را در حنا میگذارند. متافیزیسینها غالباً به توضیحات اتوتئولوژیک متوسل میشوند: چیزها اینگونه هستند به این دلیل که بهرهمند از مُثُل هستند، یا به این دلیل که خداوند آنها را اینچنین آفریده است.
🔹 اما این فقط پرسش را یک قدم به عقب میکشد: چرا مُثل یا خدا همهچیز را به این شیوه ساختهاند؟
🔸 توضیح موجودات از طریق موجودات دیگر، حتی موجودات متعالی، منجر به تسلسل یا توقف گزافی بر سر امری نامعلوم میشود.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی