👆🏻 همه "قواعد" محکوم به شکست است و روی هیچ چیز نمیشود حساب کرد جز فضل خدا
🔺 @varastegi_ir
✍🏻 حجتالاسلام شیخ جعفر ناصری
🔸 لازمه بروز تحیر، سادگی است. آدمی هنگامیکه در برابر امری ساده دچار حیرت شود به ساحت فتوح و گشایش راز وارد میشود. دراینحال آدمی با امر قدسی در طوری ورای مقوله، مواجهه پیدا میکند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر محمد مددپور
📗 کتاب حکمت دینی و یونانزدگی در عالم اسلامی
🔖 صفحه ۱۰
🔸 برای دگرگون شدن نظم جهانی، روح جهان باید دگرگون شود. تا زمانیکه روح تجدد حاکم است، قانون و دستور زندگی هم از آن روح پیروی میکند.
🔹 نگویید که این جبر است. همآوایی با زمان و هماهنگی با جهان جبر نیست.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۴۶۵
🔸 یونان زدگی آنجا آغاز میشود که انسان نسبت خود را با وجود و مبدأ قدسی فراموش میکند و بهجای وجود خود فردی و جمعی (انانیت و نحنا نیت) یا عالم را اصیل میپندارد.
🔹 پس یونان زدگی عبارت است از «نسبت مطلق یافتن» انسان با غیر وجود و بسندگی به موجود که نهایتاً در غرب در نسبت مطلق یافتند با خود به تمامیت میرسد. از ممیزات یونان زدگی حجیت عقل جزوی و بوالفضول عقل است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر محمد مددپور
📗 کتاب حکمت دینی و یونانزدگی در عالم اسلامی
🔖 صفحه ۹
🔸 من ذات گرا نیستم، اما به دورانها و عوالم تاریخی قائلم و میگویم هر جهانی، امکانها و اقتضاهای خاص و نظم معینی دارد و در هر نظمی چیزها جایی دارند و امور بههم پیوستهاند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۴۶۶
✍🏻 سید احمد فردید:
🔸 سقراط، مسیلمه کذاب است! که پرتو وَحی به او میافتد این وحی کالییوگا است. غربزدگی با افلاطون و سقراط رسماً شروع شد. غربزدگیِ غیر مضاعف که در قرن نوزدهم مبدل به غربزدگیِ مضاعف شد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 در چه وضعی بسر می بریم؟ این پرسشی است که این روزها ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول کرده است و با دیدن مشکلات و مسائل گوناگون در اطرافمان این پرسش جدیتر میشود.
باید مجالی برای تامل بر وضعیت کنونی جهانمان بیابیم. شاید بگویی این تامل به چه کار میآید؟
🔹 تامل در وضعیت، انسان را از نزاع و جدل بیرون میکشد و بجای آنکه بدنبال مقصر اوضاع باشد آماده برعهده گرفتن مسئولیت میشود.
🔻 مجموعه جلسات "در چه وضعی به سر میبریم؟" در سال ۱۴۰۱ باحضور حجتالاسلام نجات بخش در سرای هنر و اندیشه برگزار شده است.
برای خود بنده گوش دادن این جلسات نقطه شروعی بود جهت مطالعه جدیتر کتب دکتر داوری و نسبت آن با وضع کنونی ما در انقلاب اسلامی، از همین جهت به مخاطبین کانال توصیه میکنم از این جلسات استفاده کنند👇🏻
https://soha-sima.ir/3162
🔸 زبان نیچه، زبان تبدیل شدن انسان است به وجود مطلق...
🎙 سید رسول فاطمی
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 عرفا حضور در عالم را داشتند اما در فردیت خودشان اما اکنون ما حضور در عالم در نسبت با عالم داریم این جاست که ما به هایدگر نزدیک میشویم.
🔹 ما حضور در عالم را میخواهیم اما نسبت با جهانی که در آن گشوده میشویم، همان گشودگی که در گلاسنهایت از آن حرف زده میشود.
🎙 استاد طاهرزاده
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 هایدگر در مقابل حیرت دربرابر راز (که لازمهاش سادگی است)، از شگفتی متعارف سخن میگوید.
🔹 در نظر او شگفتی متعارف در برابر اشیاء و امور عجیب و عظمت خیالی، دون حیرت در برابر هستی است.
🔸 یونان در دوران مابعدالطبیعه همواره در قلمرو شگفتی و پیچیدگی به سر برده بود اما دین مسیحی با تعلیمات ساده حضرت عیسی، آدمی را بهسادگی و تحیر دعوت میکرد. همین سادگی موجب تفوق آن بر آیینهای پیچیده شرق و غرب گردید.
🔹 غرب نمیتوانست با این سادگی همراه شود لذا در شرحوبسط مابعدالطبیعی دین اهتمام ورزید.
🔸 دین شهودی شرق اکنون در قالبهای انتزاعی فکر یونان زده منجمد میشد و تعلیمات ساده و انضمامی به قواعد و براهین انتزاعی-منطقیِ ذیلِ اصل هو هویت تحویل میگردید.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر محمد مددپور
📗 کتاب حکمت دینی و یونانزدگی در عالم اسلامی
🔖 صفحه ۱۰
🔸 بشر جدید وقتی ابژه خودش شد دیگر کاری به نسبتش با بیرون ندارد و تطابق ذهن با عین برایش بی معنا میشود.
🔹 علامه در بدایع الحکمه خیلی زحمت کشیده که نسبت صور ذهنیه که عارض بر ذهن است را با خارج از ذهن بگوید. آیا 500 سال پیش این تقابل چیستی و هستی آنقدر ظاهر بود؟ خیر. چون بشر خودش را با عالم تطبیق می داد و نسبت هستی عالم را با هستی خودش به گونه ای شکل داده بود و تقابل سوبژه و ابژه به این شدت نبود.
🔸 ولی بخواهید نخواهید از زمان کانت این تقابل مسئله بشر شد. حالا که مسئله بشر شد و گفتند اصالت با چیستی هاست در مقابلش اصالت با هستی مطرح شد...
🎙 استاد طاهرزاده
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 علوم اجتماعی علم به روابط خاصی در جامعه خودبنیاد است و این جامعه عمرش از چهارصد سال بیشتر نیست.
🔹 علم جامعه خودبنیاد علم نظارتکننده و سامانبخش است. جامعه جدید به علوم انسانی نیاز داشته و این علوم براثر نیاز بهوجودآمده است اما جامعه دینی اگر تجدید شود با احکام دین اداره میشود و نیازی به علم اجتماعی ندارد.
🔸 استقرار نظم دینی و قرار دین در زندگی کنونی کاری آسان نیست، اما بههرحال اگر تجدید عهد دینی ممکن باشد و عملی شود به علم اجتماعی سابق بر آن نیازی نیست.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۴۷۳
💠 مگر بویی از عشق مستت کند، خریدارِ عهدِ الستت کند...
🔸 وقتی اویس قرنی از یمن به مدینه آمد تا رسول خدا را ببیند بخاطر عهدی که با مادر داشت، پیامبر را ندیده بازگشت و ایشان فرمودند: «إِنِّي لَأَجِدُ نَفَسَ اَلرَّحْمَنِ مِنْ قِبَلِ اَلْيَمَنِ» و وصیت کردند خرقه شان به اویسی برسد که هیچگاه ندیده بودندش.
🔹 اویس پس از پیامبر دوشادوش امام علی(ع) در صفین جنگید و شهید شد بی آنکه قوم و قبیله اش از معاویه آزاری دیده باشند!
🔸 یمن با محبتی بی مانند بی آنکه چهره محبوب را ببیند، عاشقانه اسلام آورد و از او و خاندانش حمایت کرد بی آنکه در مرکز درگیری ها و مصلحت اندیشی های قرون اولیه باشد.
🔹 بعداً عرفایی را که پیر و مرشدی ندیده بودند و صرفاً عشق به حق آنان را به وادی سلوک کشانده بود، اویسی گفتند.
🔸 و امروز هم یمن بی آنکه مرزش از سوی اسراییل تهدید شود و شهروندش در جنگ غزه از اسراییل آزاری بیند، خریدار عهد نانوشته الست شده است و با ایمان به غیبی که از چشمهای ظاهربین نهان است، خود را در معرکه مردان خدا وارد کرده است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر علی جلالی
🔸 نیهیلیسم مکتب نیست که بتوان آن را نقد کرد، #نیهیلیسم روح دوران ماست و اگر آن را احساس نکنیم باید بپذیریم به مرز تفکر ارتقا نیافتهایم زیرا از آنچه در زمانه ما حاضر است، غفلت داریم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 یونانیت، چنانکه نیچه گفته بود، همواره در جستوجوی طرح قالبهای انتزاعی برای جهان و وجود بودهاست.
🔹 به سخن هایدگر، گریز از راز به منطق، همواره فراشد نیست انگارانه تفکر مابعدالطبیعی غربی باقیمانده است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر محمد مددپور
📗 کتاب حکمت دینی و یونانزدگی در عالم اسلامی
🔖 صفحه ۱۱
🔸 امری که امروز جامعه تکنیکزده ما سخت بدان نیاز دارد در احیای انسانیت از طریق هنر و به یک معنا، حضور مادرانه در مناسبات است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 هیدگر فیلسوف است و البته در زندگی و آثارش خطا و عیب هم وجود دارد. این که مدعیان نادان و پرمدعا خطا و نقص فلسفه او را که فیلسوفان هم به دشواری مطاوی آنها را در مییابند، در همه جا فریاد کنند، شوخی بدی است.
🔹 اگر این امر در ظاهر عجیب مینماید، در حقیقت عجیب نیست؛ زیرا چنانکه گفته شد، هیدگر مرتکب گناهی بزرگ شده است و باید مجازات شود و کوس رسواییاش را بر سر هر بام و بازار بزنند: او درصدد درک باطن جهان جدید برآمده و اصول پیشرفت و تحول تاریخی و آزادیهای سیاسی و مخصوصاً مطلقانگاشتن و مثال "علم" دانستن علم جدید را مورد چون و چرا و تحقیق قرار داده و این همه را متعلق به تاریخ جدید یافته و بدتر این که پایان تجدد و تمامیتیافتن آن را اعلام کرده است!
🔸 پیداست که این سخنان در گوش آدمهای رمانتیک که میپندارند و میگویند رفاه و آزادی چنانکه در جهان توسعهیافته به وجود آمده، فردا در همه جا به وجود میآید و صلح و رفاه و آزادی و عدالت در همه جا برقرار خواهد شد، طنین و تأثیر خاص دارد و کسانی که بیتوجه به آنچه در افغانستان و عراق و سوریه و اوکراین و... میگذرد، میپندارند که بهزودی آینده پر از صلح و آسایش و امید فرا میرسد و فردا را فردای آزادی و صلاح و رفاه میدانند و هر کس را که خلاف رأی آنان نظری داشته باشد، بدبین میخوانند، هر چه و هر که باشند، با تفکر بیگانهاند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 یادداشت "من شکست خوردهام و این شکست را میپذیرم"
🔸 در تاریخ تجدد، گریختن به امر موهوم در همه انسانها به ظهور آمد، منتها متفکران متوجه این امر (وضع تهیِ فعالیتهای بشر جدید) هستند.
🔹 یعنی متوجه تهی بودن پناه بشرِ جدید که همان مفهوم گرایی به جای حقیقت گرایی است، میباشند.
🔸 تفکر جناب ملاصدرا و هایدگر زمینهای جهت اندیشیدن به نیست انگاری و نحوه عبور از آن است که غفلت از ریشه نیستانگاری که همان غفلت از هستی است عملاً زندگی را همچنان سرد و بیروح نگه داشته است...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 نیچه، افلاطون را نخستین فیلسوف نیستانگاری میخواند که با عالم مُثُل حجابی بر خاک کشیده و بشر را از حقانیت وجود خود بیگانه کردهاست. همان کاری که بودا در مشرق بدان دست یازیده بود.
🔹 نیچه بدینسان دفتر تاریخ سه هزارساله حکمت شرقی و فلسفه غربی را میشوید تا عالمی دیگر طرح افکنده شود و انسان در خاک به تجربهای از زمان باقی دست یابد.
🔸 ازاینپس بحران عصر مدرن آغاز شد. هرگونه فلسفهی عقلی اصیل به پایان رسید. ایمان دینی و نظامات کلیسایی نیز چون سنت فلسفی نمیتوانست منشأ اثر گردد.
🔹 تکنولوژی و سیبرنتیک قائممقام فلسفه ۲۵۰۰ ساله غرب شد. شرق نیز حکمت معنوی خود را در کلمات بیگانه از روح و معنا گم کرد و زائر زیارتگاههای پرت غرب که همان نظام تکنیک و شگفتیهای آن بود، شد.
🔸 و نزاع بین عقل و وحی اکنون به نزاع پوزیتیویست ها و نوکانتیها با فیلسوفان اگزیستانسیالیسم، که در جستجوی راهی برای حیات انسان در جهانی بودند که تهی از معنایی معقول شده بود، تبدیل گردید.
🔹 پس باید تفکر به بازاندیشی در سیره سنت فلسفی و دینی در آنچه باز نیندیشیده مانده بود فراخوانده میشد.
🔸 این فراخوانی در پرتو تفکر معنوی شرق در آثار بیسابقه پساز رنسانس چون «تجلی امر قدسی» رودولف اوتو و سیر به وجود و ساحت قدس در آثار هایدگر آغاز راهی نو برای تفکر بود.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر محمد مددپور
📗 کتاب حکمت دینی و یونانزدگی در عالم اسلامی
🔖 صفحه ۱۳
🔸 هگل در اوج متافیزیک، روح یا انسان را در اصطلاح بیقراری میخواند که برای رسیدن به قرار در طول تاریخ، جنگها کرده، خونها ریخته و جانها تقدیم کرده.
🔹 این مرگ در فلسفه هگل بسیار جدی است. مدرنیته در واقع بر همه کشتگان تاریخ سوار است. این قرار را که پس از بیقراری رخ میدهد، هگل آزادی مطلق مینامد یعنی آنجایی که گویی سفر تمام شد، آزادی مطلق روی میدهد و این، غایت نظر گرفتن است برای کل تاریخ.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر سید محمدتقی چاوشی
🎙 درسگفتار فلسفه و سفر
🔸 نسبت میان تفکر و عمل آدمیان بسیار پیچیده و دشواریاب است. بهطورکلی میتوان گفت که هر دوران تاریخی با اصول فکری خاصی قوام یافته است
🔹 و این اصول کموبیش فکر و رأی و عمل و رفتار مردمان دوران را نیز راه میبرد و تا زمانیکه استحکام دارد، حتی بر همهچیز و همه کار نظارت میکند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۴۸۱
🔸 با حضور در جهان جدید است که انسان میتواند از همه میراث گذشته خود به خوبی استفاده کند تا در آیندهای که در پیش است حاضر شود.
🔹 انسان موجودی است تاریخی و اگر نتواند گذشته خود را در آینده آن هم با هویت تاریخِ آینده حاضر کند، به نحوی گرفتار نوعی نیستانگاری خواهد شد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 رنسانس بشر را به خاک و شکوه و جلال این جهان میخواند و جمال عهد یونان را میستود و قدسیان را هم در خاک نه در افلاک میجست.
🔹 پساز این، فضای هندسی "کوپرنیکوسی" و دین اصلاحشده عقلی "لوتری" و "کالوَنی" بهرغم عقل ستیزی صوری آنان و جهان ماشینی و نفس خودآگاه دکارت، در تاریخ ۴۰۰ ساله غرب به جان آزموده شد.
🔸 روح تجدد یافته تفکر یونانی-رومی با دکارت رسمیت یافت. هر آنچه با عقل جزوی تحققپذیر نبود چونان بتهای چهارگانه «بیکنی» باید طرد میشد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر محمد مددپور
📗 کتاب حکمت دینی و یونانزدگی در عالم اسلامی
🔖 صفحه ۱۳
🔸 اگر حکمت متعالیه یک مسئله جدی برای مرحوم بیدآبادی میشود چون متوجه افولی است که باید دوباره بازخوانی شود تا بتواند یک آیندهای را ببیند.
🔹 چرا دلسوزترین افراد جامعه راه حکمت و فلسفه را در پیش گرفتند؟... چون متوجه همین بیفکر شدنی هستند که مصائب ساز است
🔸 و این افراد به نوعی خاص وارد میشوند که ورود روشنفکرانه ندارند و توجهی به طرح مباحث انتزاعی نیز ندارند بلکه جوری حرکت میکنند که گویی وجود دیگری میخواهد سربربیاورد و گویی آن تفکر منشأ یک تحول وجودی است...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
📍جلسه "در محضر آقامحمد بیدآبادی"
🔸 علم [جدید] و دین نه یک زبان دارند و نه از یک سنخ اند.
🔹 برگرداندن زبان دین به زبان علم با هر نیتی که انجام شود، به خرابی دین میانجامد.
🔸 احساس و درک دینی با فهم علمی بهکلی تفاوت دارد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 فرهنگ خرد و آزادی
🔖 صفحه ۱۰۳