๛ وارستگی ๛
ویس شماره ۴ مرتبط با نکته بالا از دکتر داوری 🔻 @varastegi_ir #ادمین_کانال
💠 اشارات ویس شماره ۴ 👇🏻
▪️تفکر فردید التقاطی است؟
▪️فهم فردید از هایدگر و محیالدین
▪️جهد فکری برای درک سنت گذشته و جهان امروز...
▪️فردید دردمند نسبتی صحیح با سنت ماست...
▪️فهم ما دستخوش غربزدگی است...
▪️ما از سنت بریده و به تجدد نرسیدهایم
▪️اگر با خرد غرب مواجه نشویم، از گزندش در امانیم؟!
▪️فیلسوفان غرب گزارشگر نسبت بشر جدید با هستی بودند...
▪️تاریخ گذشته ما توسعه نیافته نبود...
▪️غرب خودش را مطلق جلوه میدهد...
▪️ما با عینک متافیزیک سنت خودمان را میفهمیم...
▪️شخصیت فردید برای آینده است...
▪️نعمت وجود استاد طاهرزاده...
▪️مواجهه ایدئولوژیک با غرب...
▪️تجربه شخصی بنده در مواجهه با غرب...
▪️دکارت نخوانده، دکارتی میفهمیم...
▪️پس از خودآگاهی تاریخی، باید دوباره به سنت عرفانی خودمان رجوع کنیم...
▪️هایدگر کسی بود که به فهم متافیزیکی انسان تذکر میداد...
▪️هایدگر به عینکی که بر چشمان ماست اشاره میکند...
▪️ما عرفان را ابژه میکنیم و خیال میکنیم فهم عارفان هم مثل ما بوده است...
▪️صدر تاریخ ما ذیل تاریخ غرب است...
▪️آنها که از فلسفه بی خبرند بیش از دیگران گرفتار فلسفهاند...
May 11
02 عالم طلبگی.mp3
45.35M
🎧 عالَم طلبگی
🔸 جلسه دوم
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۹۲ دقیقه
🗓 ۱۷ مهر ۱۴۰۲
__________________________
➕ جلسات مرتبط با این جلسه:
فقاهت، شرقشناسی یا هرمنوتیک ۱:
eitaa.com/varastegi_ir/51
فقاهت، شرقشناسی یا هرمنوتیک ۲:
eitaa.com/varastegi_ir/161
حجاب غربزدگی و دغدغه فردید:
eitaa.com/varastegi_ir/586
مساله زبان و عبور از مشهورات:
eitaa.com/varastegi_ir/591
ویس مرتبط:
eitaa.com/varastegi_ir/590
__________________________
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
🎧 عالَم طلبگی 🔸 جلسه دوم 🎙 حجتالاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۹۲ دقیقه 🗓 ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ________________
voice 5.mp3
12.08M
ویس شماره ۵ : تذکر به اهمیت جلسه دوم عالَم طلبگی و آنچه در دنیای امروز باعث بیهویتی و بیمعنایی طلبگی شده است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
#ادمین_کانال
๛ وارستگی ๛
🎧 عالَم طلبگی 🔸 جلسه دوم 🎙 حجتالاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۹۲ دقیقه 🗓 ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ________________
در باب مساله زبان و عبور از مشهورات.mp3
15.1M
🎧 گعده غیررسمی در باب مساله زبان و عبور از مشهورات زمانه و نکتهای درباره هوش مصنوعی
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۱۹ دقیقه
🗓 ۱۸ مهر ۱۴۰۲
▪️ (این گفتگو در پی تشکیل جلسه دوم عالَم طلبگی صورت گرفته است به همین علت مکمل آن بحث است)
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 وقتی به فلسفه میپردازیم به چه چیزی مشغولیم؟ در حال تأمّل در بنیان هستیم. پس ما در اساسِ فلسفه سودای درک بنیادی را میبینیم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
🔸 وقتی به فلسفه میپردازیم به چه چیزی مشغولیم؟ در حال تأمّل در بنیان هستیم. پس ما در اساسِ فلسفه سود
▪️هایدگر "بنیاد اندیشی" را از لوازم تفکر متافیزیکی میداند و از این جهت فرقی بین عالَم مُثُل افلاطونی، فلسفه کلاسیک (که وجود را بنیاد موجودات میداند) و فلسفه مسیحیت (که خدا را بنیاد میداند) نمیگذارد و همه را در همان فهم متافیزیکی میبیند.
▪️سوالی که ما میتوانیم بهش فکر کنیم این است که فلسفه اسلامی مخصوصا حکمت متعالیه ملاصدرا رضوانالله علیه را چگونه میتوان قرائت کرد؟
آیا بازهم در گیر و دار "بنیاداندیشی" قرارش میدهیم؟
براستی میتوانیم از بنیاداندیشی رها شویم؟
▪️هایدگر میگوید ۲۵۰۰سال تاریخ متافیزیک از آن جهت تاریخ غفلت از وجود است که آن را بنیاد موجودات پنداشت!
✍🏻 #ادمین_کانال وارستگی
🔺 @varastegi_ir
تأملی در باب توسعه اندیشیِ سقراط جامعه ما (کانال وارستگی).pdf
3.36M
#یادداشت
▪️عنوان: تأملی در باب توسعه اندیشیِ سقراط جامعه ما (دکتر داوری)
✍🏻 نویسنده: محسن آسترکی
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
#یادداشت ▪️عنوان: تأملی در باب توسعه اندیشیِ سقراط جامعه ما (دکتر داوری) ✍🏻 نویسنده: محسن آسترکی
یادداشت بالا در مجله "فکرآورد" را چندی پیش با یکی از رفقا خواندیم و بهره بردیم. از نویسنده محترم درخواست کردم که اگر از نظر حقوقی اشکالی ندارد یادداشت را جهت انتشار در کانال برایم ارسال کنند که ایشان هم قبول زحمت کردند.
دوستان بخوانند و نظرشان را برای بنده بفرستند
انشاءالله در اولین فرصت چند نکته کوتاه درباره این یادداشت عرض میکنم...
✍🏻 #ادمین_کانال (@alirooholamin)
▪️ نیستانگاری بر درگاه ایستاده است،
از کجا به ما میرسد این ناشناسترین مهمانها؟
چه چیزی در ذات نیستانگاری پنهان است؟
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
▪️نیستانگاری هرگز ما را به آنچه هیچ است رهنمون نیست.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
▪️از نظر نیچه، نیستانگاری قانون بنیادی و پنهان تاریخ مغرب زمین است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
درک نيهيليسم به مثابه یک تاریخ.mp3
30.69M
🎧 درک نيهيليسم به مثابه یک تاریخ
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۸۳ دقیقه
🗓 ۲۰ مهر ۱۴۰۲
(بخشی از جلسه اول "آخرین دوران رنج")
______________________
➕ جلسات مرتبط با این جلسه:
سلوک در زمانه نیهیلیسم:
eitaa.com/varastegi_ir/574
ویس شماره دو:
eitaa.com/varastegi_ir/565
نيهيليسم، ما و قرآن:
eitaa.com/varastegi_ir/331
نیهیلیسم، ما و کربلا:
eitaa.com/varastegi_ir/471
ویس شماره شش:
eitaa.com/varastegi_ir/602
______________________
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
🎧 درک نيهيليسم به مثابه یک تاریخ 🎙 حجتالاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۸۳ دقیقه 🗓 ۲۰ مهر ۱۴۰۲ (بخشی از
voice 6.mp3
6.2M
ویس شماره ۶ : تذکر به اهمیت جلسه درک نيهيليسم به مثابه یک تاریخ
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
#ادمین_کانال
๛ وارستگی ๛
ویس شماره ۶ : تذکر به اهمیت جلسه درک نيهيليسم به مثابه یک تاریخ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
💠 اشارات ویس شماره ۶ 👇🏻
▪️مواجهه مفهمومی و ایدئولوژیک با نیهیلیسم....
▪️معمولا نیهیلیسم را یک مشکل شخصی و روان شناختی میدانند...
▪️نگاهی دوباره به معنای انتظار...
▪️کار و بیکاری در زمانه فروبستگی...
▪️ تصور مکانیکی از انسان...
▪️مشکل بشر امروز این است که همه چیز را میفهمد!!!
▪️ویژگی ممتاز نبی اکرم در کلام مرحوم دولابی...
▪️دکتر داوری: نیهیلیسم هیچگاه به طور کامل نقاب از چهره بر نمیدارد...
از مُلک لایَبلی تا بشر جدید.mp3
6.7M
🎧 #پادکست #برش_کوتاه
💠 از "مُلک لایَبلی" تا "بشر جدید"
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ ۹ دقیقه
🔸 بخشی از جلسه پنجم مباحثه کتاب "فصوص الحکم"
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
🎧 #پادکست #برش_کوتاه 💠 از "مُلک لایَبلی" تا "بشر جدید" 🎙 حجتالاسلام نجات بخش ⏱ ۹ دقیقه 🔸 بخشی از
صوت جلسات مباحثه فصوص الحکم دوستان سرای هنر و اندیشه (سُها) در کانال فتوحات عرفانی منتشر میشود...
๛ وارستگی ๛
در هر فعلی حتی اگر در شکلهای صرف شده آن لفظ هستی نیامده باشد. هستی بیان شده است. با این وصف، هستی گفته میشود، از آن رو که نه فقط هر فعلی که هر اسم و صفتی و هر کلمه و ساختار کلمهای بیان هستی میکند.
آنچه بیش از هر چیز گفته شده است در عین حال به معنای خاصی رازدارترین و کم سخنترین چیز است که بالذّات سخن نمیگوید و پنهان میکند و چه بسا خود همانا پنهانکاری و رازداری است. مهم نیست که اغلب بلند «هست/ است» میگوییم و از «هستی» نام میبریم، چنین گفتن و چنان نامی چه بسا تنها به ظاهر، نام خاص آنچه باید نامیده شود و گفته شود باشد، زیرا هر نامی از آن رو که نام است نام متعلّق به «هست/ استِ» هستی است، و کلمه «مربوط به هستی»، نه فقط تا آنجا که درباره هستی است و از هستی میگوید، بلکه آن کلمه مربوط به هستی به این معنا است که هستی در هر کلمهای به زبان میآید و به درستی این گونه خاموشی پیشه میکند.
هستی خود را بر ما در انواع تضادهایی ظاهر میکند که ممکن نیست از حیث خودِ آن تصادفی باشد، زیرا توالی صرف این تضادها بر پیوند درونی خاص آنها دلالت دارد: هستی، تهیترین و غنیترین، کلیترین و یگانهترین و بدیهیترین چیزی است که در برابر هر مفهومی از خود مقاومت نشان میدهد، هستی پرکاربردترین است که اول از همه به ذهن متبادر میشود، بیش از هر چیز قابل اطمینانترین و مغاکیترین، به ویژه فراموش شدهترین و به یاد آوردنیترین چیز است که بیش از همه گفته شده است و خاموشی پیشه کرده است
اما آیا به درستی، این تضادها در نفس ذات هستیاند؟ آیا تضادها فقط از آن نوعی نیستند که در نسبت ما با هستی، در تصورکردن و فهمیدن، در به کار بردن و اعتمادکردن به، در حفظ کردن- فراموش کردن- و گفتن، وجود دارد؟ حتی اگر تضادها فقط در نسبت ما با هستی وجود داشته باشد، در آن صورت نیز ما به آنچه به دنبالش بودیم، یعنی تعیّنِ نسبت ما با هستی- و نه فقط با موجودات- رسیدهایم.
این نسبت همچون گونهای ناسازواری پیدا است. به این ترتیب این پرسش مطرح است که آیا این ناسازواری در نسبت ما با هستی نهفته است یا در خود هستی؟ پاسخ به این پرسش آنچه را در باره ذات این نسبت مهم است، تعیین میکند.
مبرمتر از این پرسش که آیا تضادهای مذکور در نفسِ ذاتِ هستی است یا آنها صرفاً برخاسته از نسبت ناسازگار ما با هستی میباشد، یا اینکه آیا این نسبت ما با هستی منبعث از خود آن است، از آن رو که متکی به هستی است، یا نه یعنی مبرمتر از این پرسشهای تعیین کننده مسلماً نخست این پرسش سربلند میکند: از منظر واقعیت امر، آیا نسبت ما با هستی نسبتی ناسازگار است؟ آیا ما خود چنین ناسازگار با هستی نسبت پیدا میکنیم تا این ناسازواری بر خود ما، یعنی بر نسبت ما با موجودات، چیره شود؟ پاسخ ما باید این باشد: نه. ما در این نسبت خود تنها بر یک جنبه از تضاد میایستیم: هستی برای ما تهیترین، کلیترین، بدیهیترین، پرکاربردترین، قابل اعتمادترین، فراموش شدهترین و به زبان آمدهترین است. ما حتی به ندرت به آن توجه میکنیم، و بنابراین آن را، همچون چیزی که متضاد با چیز دیگری است نمیشناسیم.
هستی برای ما یکسان میماند و ما را به آن اعتنایی نیست، از این رو ندرتاً به تمایز قائل شدن بین هستی و موجودات توجه میکنیم، گو آنکه ما تمام نسبت یافتن خود با موجودات را بر پایه آن مینهیم. اما فقط این نیست که ما امروز خارج از آن ناسازگاری تجربه نشده نسبت با هستی ایستادهایم. این خارج ایستادن و عدم شناخت مشخصه کل متافیزیک است، زیرا برای متافیزیک، هستی ضرورتاً کلیترین و بدیهیترین چیز باقی میماند. متافیزیک در محدوده هستی تنها در مراتب گوناگون کلی و سطوح گوناگونِ آن در قلمروهای گوناگون موجودات تامل میکند.
از زمان افلاطون که موجودیت موجودات به مثابه «ایده یا مُثُل» تفسیر شده است، تا زمانی که نیچه هستی را به منزل ارزش تعریف میکند ، در سرتاسر تمام تاریخِ متافیزیک، هستی به خوبی و روشنی به مثابه امر پیشینی حفظ میشود که انسان به عنوان موجودی عاقل با آن نسبت دارد. از آنجا که نسبت با هستی، به عبارتی در یکسانی و بیاعتنایی مضمحل میشود، ممکن نیست تمایز قائل شدن بین هستی و موجودات برای متافیزیک نیز پرسیدنی شود.
بر اساس این واقعیت ما نخست سرشت متافیزیکی دوره تاریخی امروزی را شناسایی میکنیم. آنچه امروزی است- نه بر تقویم و نه بنا بر رویدادهای تاریخ جهانی- بر اساس زمان تاریخ متافیزیک که بیش از همه به ما تعلّق دارد، تعیین میشود، این تعیّن متافیزیکی انسانیتِ تاریخی در عصر متافیزیک نیچه است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
هدایت شده از فتوحات عرفانی
📿 ابراهیم ادهم گفت: «شبی در طواف خانه بودم و باران می آمد. گفتم: بارخدایا مرا از گناه نگاه دار تا هیچ تقصیر نکنم. آوازی شنیدم که از جانب کعبه می گفت: تو عصمت می خواهی و همه بندگان همین میخواهند اگر همه را از گناه نگاه دارم پس فضل و رحمت خویش بر که آشکار کنم؟»
سهو و خطای بنده گرش اعتبار نیست
معنی عفو و رحمت آمُرزگار چیست؟
(حافظ)
💠 @fotuhat
🔸 اراده انسانی نیازمند هدفی است، و او خوشتر دارد نیستی را اراده کند، تا اینکه اراده نکند...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 باید متوجه باشیم هرکس برای خودش جهانی دارد و نباید همه در جهان ما حاضر باشند. بلکه باید متذکر شد که آیا میتوانیم جهان همدیگر را درک کنیم، به جای آن که هر کدام جهان دیگری را رد کنیم؟
🔹 چگونه انسانها که هر کدام جهانی هستند، ذیل جهانِ گستردهِ توحید و معنویت میتوانند همدیگر را درک کنند و محترم شمارند، وگرنه بالاخره جهانِ امروز و بشرِ امروز طوری است که هیچ کس، هیچ کس را به معنی واقعی تحمل نمیکند و به اصطلاح متفکران غربی: «انسان، گرگِ انسان شده است».
🔸 باید نسبت به هم جهانِ گشوده ای باشیم وگرنه باز تحقیر و باز عدم تحمل و باز رد کردن. بالاخره انسانها با انسانها زندگی میکنند و فرار انسانها از انسانها در این دنیا غیر ممکن است.
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
03 عالم طلبگی.mp3
44.83M
🎧 عالَم طلبگی
🔸 جلسه سوم
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۹۱ دقیقه
🗓 ۲۴ مهر ۱۴۰۲
______________________
➕لینک جلسه قبل:
eitaa.com/varastegi_ir/589
______________________
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی