๛ وارستگی ๛
#پیشنهاد_دانلود 🎧 نسبت حکمت متعالیه با عرفان ⏱ ۸۰ دقیقه 🎙 دکتر سید محمد تقی چاوشی ๛ وارَســتـِگـی
🔺دوستان عزیز در صوت بالا، دکتر چاوشی برخلاف آنچه شایع شده است در مورد نسبت فلسفه صدرا با عرفان، نکات قابل توجهی بیان میکند؛ پیشنهاد میکنم از دست ندهید.
در ادامه درسگفتار "پرسش از متن" را بارگزاری میکنم که بیارتباط با این صوت نیست (خصوصا جلسه سوم)👇🏻
پرسش از متن استاد چاوشی 1.mp3
30.8M
#درسگفتار
🎧 پرسش از متن
▪️ جلسه ۱
🎙 دکتر سید محمد تقی چاوشی
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
پرسش از متن استاد چاوشی 2.mp3
21.96M
#درسگفتار
🎧 پرسش از متن
▪️ جلسه ۲
🎙 دکتر سید محمد تقی چاوشی
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
پرسش از متن استاد چاوشی 3.mp3
20.3M
#درسگفتار
🎧 پرسش از متن
▪️ جلسه ۳
🎙 دکتر سید محمد تقی چاوشی
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
پرسش از متن استاد چاوشی 4.mp3
25.74M
#درسگفتار
🎧 پرسش از متن
▪️ جلسه ۴
🎙 دکتر سید محمد تقی چاوشی
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
#درسگفتار 🎧 پرسش از متن ▪️ جلسه ۳ 🎙 دکتر سید محمد تقی چاوشی 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
پن: چیزی که برای من جالب بود ارتباط دکتر چاوشی با مرحوم علامه طهرانی بود که در صوت سوم به آن اشاره میکنند
بد نیست الان که صوتهای دکتر چاوشی را گذاشتم، درسگفتار "تاریخ فلسفه اسلامی" ایشون را هم بزارم که چندماه پیش برای خودم حال عجیبی رقم زد.
@varastgi
البته اسم این درسگفتار شما را فریب ندهد، در این درسگفتار قرار نیست سیر سرگذشت فلسفه اسلامی یا زندگینامه فلاسفه را بیاموزید؛ بلکه ابتدا معنای فلسفی "تاریخ" و سپس درباره "متافیزیک" و لوازم آن (سوبژکتیویته، اومانيسم، نیهیلیسم) نکات قابل توجهی بیان میشود 👇🏻
تاریخ فلسفه اسلامی استاد چاوشی -1.mp3
14.37M
#درسگفتار
🎧 تاریخ فلسفه اسلامی
▪️ جلسه ۱
🎙 دکتر سید محمد تقی چاوشی
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
تاریخ فلسفه اسلامی استاد چاوشی -2.mp3
16.55M
تاریخ فلسفه اسلامی استاد چاوشی -3.mp3
12.64M
تاریخ فلسفه اسلامی استاد چاوشی -4.mp3
20.43M
تاریخ فلسفه اسلامی استاد چاوشی -5.mp3
14.23M
تاریخ فلسفه اسلامی استاد چاوشی -6.mp3
20.81M
تاریخ فلسفه اسلامی استاد چاوشی -7.mp3
18.34M
تاریخ فلسفه اسلامی استاد چاوشی -8.mp3
13.53M
پن ۱: تاثیر پذیری دکتر چاوشی از دکتر داوری روشنه با این حال نظر عجیبی درباره ایشان دارد که در هر دو درسگفتار بیان میکند و آن اینکه دکتر داوری بیش از آنکه تحت تاثیر فردید باشد، تحت تاثیر هانری کربن است!!
شاید ایشون با نظر به کتاب "ما و تاریخ فلسفه اسلامی" چنین حرفی را درباره دکتر داوری میزند؛ به هرحال بنده هرچقدر فکر کردم توجیهی برای این نسبت نیافتم.
پن ۲: شخصیت دکتر چاوشی بیش از همه مرا به یاد فردید میاندازد هرچند خود ایشان از اینکه او را فردیدی یا حتی هایدگری بدانند ابا دارد (و اصلا مگر در ساحت تفکر این نسبتها معنا دارد؟).
در زمانهای که فهم متافیزیکی سراسر وجود ما را فراگرفته، تذکر به این وضعیت تنها از دست فردیدها بر میآید.
اگر به عرفان اسلامی علاقه مندید، بدون توجه به تذکرات متفکرانی چون فردید و دکتر چاوشی، ممکن است سالها با عینک متافیزیک، عرفان بخوانید و نسبت به اين وضع خودآگاه نباشید.
پن ۳: تسلط دکتر چاوشی بر فلسفه اسلامی و فلسفه غرب، بینظیر است. به تعبیر خودش متون را شخم زده است! حافظه قوی در کنار دقت نظر ایشان قابل توجه است. از طرفی چون طلبه بوده است با علوم حوزوی نیز آشنایی کاملی دارد در نتیجه شخصیت جامعی در ایشان پدید آمده است.
پن۴ : در صحبتهای ایشان، تذکر به عرفان خراسان خصوصا شعر بیدل، قابل توجه بود.
@varastgi
... #هایدگر: حق به جانب شماست. مشکل تنها آن است که بعدها این سرگشتگی را ناشی از سعی خـاص مـن در عالم تفكر
دانسته اند، کوششی که در طریق خویش بروشنی از فرق میان وجود در معنی وجود موجود و وجود بما هو وجود با توجه به
معنی خاص آن و به بیان دیگر حقیقت آن (روشنگاه) آگاه است.
توميو #تسوکا: چرا در همان ایام و به طور قاطع کلمه وجـود را رها نکردید و آن را به زبان متافیزیک واگذار نکردید؟ چرا در
همان وقت نامی خاص ندادید به آنچه به عنوان «معنی وجود» از طریق ذات زمان در جستجوی آن بودید؟
هیدگر: چگونه باید چیزی را بنامد کسی که ابتدا در مقام جستجوی آن است؟ یافتن نام، قائم به خطاب دلنشـان کـلام نامیدار است.
توميو تسوکا: بنابراین باید سرگشتگی حادث را تاب آوریم.
هیدگر: آری و شاید روزگاری دراز و تنها به شیوه ای که با دقت بکوشیم از این سرگشتگی به درآییم.
توميو تسوكا: فقط با گذشت از این سرگشتگی، راه به سوی رستگاری هموار می شود.
هیدگر: اما راه بدانجا چون جاده ای نیست که از در موافقت با یک نقشه درآید. تقریباً خوش دارم بگویم، تفکر بزرگ می دارد بنای طریقتی غریب را...
@varastgi