eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتار های فقه 🔹ضرورت جداسازی استنباط‌های جزئی از نظام‌واره (آیت الله علیدوست) 🌐 vasael.ir/0003EV 🔹امکان سنجی اثبات وجوب جهاد ابتدائی با ادله اقامه حدود (آیت الله کعبی) 🌐 vasael.ir/0003E9 🔹خسارت در مضاربه‌های بانکی وجود ندارد (حجت الاسلام محسن ملکی ابرده) 🌐 vasael.ir/0003Dc 🆔 @vasael_ir
🔸فقه نظام را نمی‌توان به طور کلی انکار کرد در نشست «نقش انقلاب اسلامی در تحوّل فقه» مطرح شد؛ قسمت ۲ 🔹یکی از تحوّلات مهم که در مسیر انقلاب در فقه پدید آمده، توجه دادن به احکام حکومتی است. قبل از انقلاب ما فقط احکام اولیه و احکام ثانویه را در فقه داشتیم به اضافه برخی از فتواهای اجتماعی ولی آنچه پس از انقلاب و با شکل گیری حکومت به وجود آمد بحث حکم حکومتی بود که از طرف امام(ره) مطرح شد و در ضمن آن قائل شدند که فقیه حاکم می تواند در راستای تشخیص مصلحت و منشأ مصلحت، احکامی صادر کند که آنها را به احکام حکومتی نام نهاد و چه بسا این احکام مقدم بر احکام اولی و ثانوی است. 🔹این نوع از حکم در تاریخ فقه وجود نداشت و امام(ره) به آن توجه داد و اگر هم قبلاً چنین چیزی وجود داشته در بستر علمی از آن بحث نشده بود و اولین بار امام(ره) آن را مطرح کرد و در بعد از ایشان در حوزه های علمی مورد توجه قرار گرفت. 🔹ما پس از امام (ره) باید تحوّلاتی که ایشان پایه گذاری کرده اند را ادامه دهیم و با تبدیل نظریاتی که در فقه نظامات و غیره داریم آنها را تبدیل به یک روش در فقه اجتهادی کنیم و با این رویّه در روش اجتهاد و در اصل فقه تحوّل ایجاد کنیم. امام(ره) زمان، مکان و حکم حکومتی را به عنوان نظریه به عناصر دخیل در روش اجتهاد تبدیل کرده و پیرو این عمل سایر نظریات جدید نیز باید به عناصر دخیل در روش اجتهاد تبدیل شود تا ثمربخش باشد. 🔹یک نکته که باید به آن توجه کنیم این است که یکی از تحولات مهم در حوزه فقه بعد از انقلاب، تحول در توسعه فقه از طریق فقه های مضاف است. فقه سیاست، فقه اقتصاد، فقه حقوق، فقه تربیت، فقه خانواده، فقه حقوق بین الملل و غیره فقه‌هایی هستند که بعد از انقلاب در مسیر تخصّصی شدن از فقه سنّتی جدا شدند. آن دعوایی که قبل از انقلاب مطرح بود که آیا ما مجتهد متجزّی داریم یا نه، در تجزّی عرصه های اجتهادی پر رنگ تر شد و تبدیل به یک امر قهری شد. 🔹ما فقهای بزرگی داریم که تجزّی در اجتهاد را قبول دارند. مرحوم سید یزدی تصریح دارد که اگر فقیهی در بابی اعلم باشد مقلّد باید به اعلم در آن باب مراجعه کند و لذا مشروعیت فقه‌های مضاف در حواشی و متن عروه ذکر و تصریح شده است. گزارش کامل نشست: 🌐 vasael.ir/0003Ej 🆔 @vasael_ir
| فقه و حکمرانی حزبی 🔹طرح «مسئله حزب» در فقه سیاسی امتداد منطقی مواجهه فقه با دولت مدرن و ظهور پارلمان و «مفهوم قانون» در دوره معاصر است در واقع حزب یا حزب سیاسی حلقه ی واسط بین عمل حکمرانی، حاکمیت و معیار‌های حکمرانی است. 🔹نویسنده معتقد است: طرح «مسئله‌ی حزب» در فقه سیاسی امتداد منطقی مواجهه‌ی فقه با دولت مدرن است. واقعیت این است که دولت مدرن در ایران و برای فقه شیعه هنوز هم جزء مسائل مستحدثه است. 🔹در این میان، حزب سیاسی و الگوی حکمرانی حزبی البته از تازگی، شکنندگی و ابهام بیش‌تری برخوردار است. به‌جرأت می‌توان گفت هنوز دانشی به نام «فقه تحزب» در ایران و مذهب شیعه وجود ندارد. 🔹این در حالی است که بسیاری از فقیهان در عملاً احزاب بزرگی را ایجاد کرده‌اند، درباره‌ی ضرورت آن سخن گفته‌اند و حتی درباره‌ی احزاب سیاسی به قانون‌گذاری نیز پرداخته‌اند. فاصله‌ی عمل و نظر در حزب و حکمرانی حزبی شاید یکی از مهم‌ترین مشکلات حکومت‌داری در ایران معاصر است. 🔹این کتاب ۵۷۴ صفحه ای به به قلم توسط نشر نی منتشر شده است. 🌐 vasael.ir/0003EU 🆔 @vasael_ir
🔸تمدن‌سازی در تراز اسلام تنها در زمان ظهور ممکن است مناظره علمی فقه نظام، امکان یا امتناع ؟! 🔹 : بدون شک اگر حکومتی فقهی 300 سال قبل در ایران مطرح می شد و محقق می شد همین فقه موجود و سنتی می توانست با کمترین چالش های نظری و عملی جامعه را اداره کند اما چرا امروزه ما با چالش‌های جدی در اداره کشور مواجه هستیم؟ اگر امروزه سؤال از امکان یا امتناع فقه نظام ساز مطرح می کنند دلیل آن چیزی جز تحول تمدنی که توسط مدرنیته صورت گرفته است نیست و این تحول تمدنی جامعه ما را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است. 🔹فقه سنتی، جامع و منظومه ای است که شامل خرده نظام‌های عبادی، معاملاتی، اخلاقی و سیاسی است که در جامعه و تمدن سنتی جریان داشت و آن را اداره می کرد؛ وقتی مدرنیته به ویرانگری ساختارهای تمدنی و جامعه سنتی می پردازد و تمدنی صنعتی و سرمایه سالارانه و سودمحور پدید می آورد و ساختارهای متناسب با خویش را می سازد این جامعه مدرن، جامعه فقه و شریعت را با چالش مواجه می کند و نظام‌های موجود در فقه سنتی اعم از عبادات، معاملات، عقود و ایقاعات را با دست اندازی هایی جدی مواجه می کند به گونه ای که دیگر عقد مضاربه نمی تواند در ساختار بانکداری مدرن به درستی انجام شود. 🔹با ظهور مدرنیته و ورود آن به کشورهای اسلامی و ایران در ابعاد مختلف نظامات و ساختارهایی جدید و متفاوت از ساختارهای جامعه سنتی و ماقبل مدرن ایجاد شد و همین ساختارها منشأ چالش های نظری امروز از جمله امکان یا امتناع نظام سازی فقه شده است. 🔹اکنون شاهدیم در عرصه سیاسی ساختارهایی مثل نظام پارلمانی، انتخابات و تفکیک قوا وجود دارد در عرصه اقتصادی نظام بانک داری و پولی جدید، نظام تامین اجتماعی و نظام تولید صنعتی و تجارت های کلان داخلی و خارجی ظهور یافته است. 🌐 vasael.ir/0003Em 🆔 @vasael_ir
🔸اجرای سیاست‌های تنظیم بازار؛ پیش‌نیاز تحقق عدالت اقتصادی در نشست «تنظیم بازار کالا و خدمات» مطرح شد؛ بخش اول 🔹پنجاه و دومین نشست از سلسله نشست‌های موضوع‌شناسی «فقه پیشرفت» با عنوان «تنظیم بازار کالا و خدمات» روز دوشنبه سوم دی ماه، با حضور اساتید و پژوهشگران فقه پیشرفت در سالن کنفرانس انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد. 🔹حجت‌الاسلام : مسئله تعادل میان عرضه و تقاضا از مسائل مهم اقتصاد اسلامی است. نظام تولید توزیع و مصرف سه رکن اقتصاد را شکل می‌دهند. البته نظام تولید و مصرف ارتباط تنگاتنگی با توزیع و مقوله تنظیم بازار دارند. 🔹اگر بخواهیم از منظر فقه اسلامی به مقوله تنظیم بازار نظر کنیم. با مسائل و موانعی روبرو می‌شویم که توجه به آن‌ها لازم است. مسئله اول مسئله قیمت‌گذاری مناسب است که نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد تعادل در بازار ایفا می‌کند. 🔹حجت‌الاسلام :‌ تنظیم بازار به معنی دخالت دولت در بازار، معمولاً در مواردی که بازار دچار بی‌نظمی شود و بازار نتواند خود را تنظیم کند و عرضه و تقاضا متعادل نشود و اصطلاحاً در موارد «شکست بازار» مجاز شمرده شده است. 🔹بنابراین مسئله فقهی اصلی این است که تنظیم بازار و دخالت دولت در بازار در چه مواردی جواز یا لزوم می‌یابد؟ از سوی دیگر برای تنظیم بازار، سیاست‌های متعددی اعمال می‌شود؛ از منظر فقه کدام سیاست‌های تنظیم بازار می‌تواند اعمال شود؟ 🔹تنظیم بازار در حوزه‌های تأمین کالا و قیمت‌گذاری قاعدتاً باید خیلی محدود، مقطعی و موردی باشد. مثلاً تنها در مورد برخی محصولات کشاورزی ضروری که در برخی فصول سال یا متأثر از شرایط آب و هوایی ویژه دچار مشکل می‌شود، این مسئله مطرح مطرح شود. 🌐 vasael.ir/0003Er 🆔 @vasael_ir
#معرفی_کتاب| فقه و سیاست در ایران معاصر 🔹این کتاب در راســتای پاسخ گویی به رابطــۀ دین و دموکراســی و به گفتۀ نویســنده به دنبــال «ارزیابی موقعیت دموکراســی در جامعۀ دینی، با تکیه بر امکانات دانش فقه» اســت و از ســوی دیگر، این مهم را در دســتگاه فقه سیاســی اسلامی به خصوص فقه سیاسی شیعه کاوش می کند. 🔹 این پژوهش درصدد نشان دادن سیر تحول فقه سیاسی شیعه در بحث حکومت کردن و رابطه آن با دموکراسی از مشروطه تا جمهوری اسلامی است. این کتاب از دو بخش و نه فصل تشکیل شده که در بخش نخست به «ماهیت فقه سیاسی؛ فقه شیعه و ماهیت امر سیاسی؛ مبانی قدیم، مسائل جدید؛ و فقه سیاسی؛ نوگرایی و دولت جدید» پرداخته شده است و در بخش دوم «نایینی و فقه مشروطه، فقه و نهادهای دولت مشروطه، تحول فقه سیاسی؛ و گذار به فقه حکومت اسلامی» بررسی شده است. 🔹 به طور خلاصه، روش شناسی فقه به اغراض فقیه کاری ندارد و دستگاه اجتهاد را مستقل و فارغ از کاربری های انضمامی اش در تاریخ ارزیابی می کند. چهار مذهب فقهی شافعی، مالکی، حنفی و حنبلی مکاتب سنتی اهل سنت در فقه سیاسی محسوب می‌شوند. این مذاهب چهارگانه، قطع نظر از برخی تفاوت های فرعی، منابع و روش شناسی واحدی دارند. 🔹این کتاب ۵۷۴ صفحه ای به به قلم #داود_فیرحی توسط نشر نی منتشر شده است. 🌐 vasael.ir/0003Ef 🆔 @vasael_ir
🔸ولایت حاکم اسلامی منحصر در منطقة الفراغ نیست کرسی «نظریه واجبات شرطی در قانون‌گذاری»- ۴ 🔹حجت الاسلام والمسمین دکتر : از آنچه که نظریه پرداز گفت، چند نکته به دست می‌آید؛ نکته اول: در تحقق تزاحم شرط ابتلا وجود دارد؛ نکته دوم: قانون گذار در محل ابتلای بسیاری از تزاحمات اجتماعی نیست، به همین جهت ورود او برای حکم ولایی محتاج ابتلا است. 🔹نکته سوم: رعایت احکام شرعی است که در طرف تزاحم قرار گرفته است؛ در واقع نظریه پرداز معتقد است که قانون گذار یک تکلیف بیشتر ندارد و آن وجوب رعایت احکام شرعی است که در واقع تزاحم بین مصادیق آن اتفاق می‌افتد. نکته چهارم: مقاصد شریعت و احکام وضعی هم موضوع تزاحم برای، ولی فقیه هستند، لذا رعایت مقاصد شریعت و احکام وضعی هم در طرف تزاحم قرار می‌گیرند. 🔹حجت الاسلام والمسمین دکتر : سالیان متمادی است که همه می‌گویند حکم ولایی و حکومتی چیزی در عرض حکم اولی و ثانوی نیست بلکه در طول آن است و در راستای تحقق بخشی و اجرای آن است. فقیه حاکمی که می‌خواهد دفاع واجب از کیان مملکت را اجرا کند، احکام متعددی را وضع می‌کند. این احکام حکم ولایی هستند و حکم حکومتی صرفا برای این است که وجوب دفاع تحقق خارجی پیدا کند. 🔹به عبارت دیگر اگر حاکم اسلامی بخواهد به واجبی به نام حفظ عزت مسلمین در مقابل کفار و حرامی به نام سیطره استیلای کفار تحقق خارجی بخشد، احکام ولایی متعددی مثل توقف موقتی فریضه حج و ... را صادر می‌کند. طبیعی است حاکم اسلامی زمانی می‌تواند چنین قدمی را بردارد که مصالح و مفاسد متزاحم را بررسی کند. به عنوان مثال هم باید مصالح ترک فریضه حج را در نظر گیرد و هم مفاسد آن را. 🌐 vasael.ir/0003En 🆔 @vasael_ir
🔸بودجه ۹۸ از منظر فقه منابع مالی دولت اسلامی نقد و بررسی شد در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد؛ 🔹بیستمین نشست از سلسله نشست‌های اقتصادنا با موضوع نقد و بررسی بودجه ۹۸ از منظر فقه منابع مالی دولت اسلامی برگزار شد؛ 🔹حجت الاسلام : ما بودجه کل کشور و بودجه عمومی داریم، بودجه کل شامل بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی است؛ بودجه عمومی را ۴۰۷ هزار میلیارد پیش بینی کرده اند که معمولا این بودجه در مجلس ممکن است اضافه شود؛ در این راستا نمایندگان سعی دارند که منابع مالی جدیدی را شناسایی کنند. 🔹بودجه عمومی تقریبا یک سوم بودجه کل کشور است، دو سوم بودجه کل کشور مربوط به شرکت‌های دولتی است؛ معمول این است که مجلس و کمیسیون‌های تحقیق نسبت به بودجه شرکت‌ها که درآمد، هزینه است ورود نمی‌کنند و همان چیزی که از سوی دولت ارائه شده را می‌پذیرند. 🔹از سال ۱۳۸۵ قرار بود که براساس بند جیم سیاست‌های اصل ۴۴ که از سوی رهبر معظم انقلاب که به سه قوه ابلاغ شده است، شرکت‌های دولتی واگذار شود، اما از همان زمان به بعد ما شاهد این مسأله هستیم که بودجه شرکت‌ها نه تنها کاهش پیدا نمی‌کند بلکه افزایش دارد که عمده این افزایش مربوط به شرکت نفت، گاز، شرکت پخش و پالایش، شرکت آبفا و شرکت‌های مادر تخصصی است. 🌐 vasael.ir/0003Eq 🆔 @vasael_ir
🔸لازمه رسیدن به حکم واقعی خدا شناخت موضوع است/ موضوعات فقه نظام اقتصادی اسلام در سه سطح قابل بررسی است حجت الاسلام احمدعلی ، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، بیان کرد: 🔹حکم واقعی نزد خداست و باید کشف گردد. لازمۀ رسیدن به حکم حقیقی شناخت موضوع است و از بررسی موضوع به متعلقات حکم و از متعلقات حکم مسیر دستیابی به حکم فراهم می‌گردد. 🔹کارکرد فقه به دست آوردن احکام وضعی و تکلیفی در حوزه‌های مختلف بر اساس منابع و ادلۀ فقهی است. در این حالت موضوع را مستقیماً به دستگاه فقه ورود نمی‌دهیم بلکه ابتدا آن را به نظام جامع اقتصادی اسلام عرضه میکنیم تا موضوعاتی که اساساً قابلیت بررسی دارند شناسایی شوند. 🆔 @vasael_ir
🔸تبلیغات دروغ سلطنتی‌‌ها نسبت به شرایط اقتصادی دوران طاغوت در نشست «دستاورد‌های اقتصادی انقلاب اسلامی و جنگ ارزی» مطرح شد؛ 🔹حجت الاسلام غلامرضا #مصباحی_مقدم : دلار در قبل از انقلاب نسبت به شرایط فعلی دارای ارزش بالاتری بوده است. بالای ۸۰ درصد بودجه سالانه ما در دوران قبل از انقلاب متکی به نفت بوده است و درآمد‌های ارزی برای واردات کالا هزینه می‌شد که از آن جمله می‌توان به واردات خودرو اشاره کرد. 🔹در بخش مس، آلومینیم، فولاد و صنعت ما وابسته بودیم. کسانی که از آن درآمد سرشار نفت بهره می‌بردند عموم ملت ایران نبودند؛ حدود ۴۵ درصد ملت ما زیر خط فقر بودند. 🔹در تهران حلبی آبادی‌ها بسیار گسترده بودند؛ بعد‌ها محله‌ای به نام دولت آباد تشکیل شد که قبل از آن حلبی آباد بود و دولت در آنجا سرمایه گذاری کرد و منازلی برای آنان ساخته شد که شامل بیقوله‌هایی بود که مردم در آنجا در واقع زندگی نمی‌کردند. 🔹سلطنتی‌های دیروز، امروز تبلیغ می‌کنند که زمان شاه شرایط اقتصادی مناسب بود؛ در واقع همین اقلیت‌های برخوردار آن روز شرایط آن دوران را به رخ دوران پس از انقلاب می‌کشند در حالی که اکثر ملت ایران در آن زمان در فقر و فشار‌های اقتصادی قرار داشتند. 🌐 vasael.ir/0003Es 🆔 @vasael_ir
| مرجعیت سیاست در عصر غیبت 🔹نهاد عظيم مرجعيت كه با ابتكار حكيمانه نظام امامت شيعي،طراحی و خورده شد، تبلور تلاش راست قامتاني فرهيخته اي است كه با فرزانگي و كسب فضايل و پارسايي، در حد توان، مسئوليت خطير پاسداشت سازمان ديانت در عرصه هاي سياست، اقتصاد، حقوق و وظايف فردي، خانوادگي و اجتماعي را بر عهده گرفته، و در طول تاريخ، شجاعانه در خط مقدم جبهه در مقابل تهاجم هاي ويرانگر دين ستيزان قد برافراشته، و با ترك نفسانيت، خود را وقف توسعه شريعت كردند. 🔹 دشمنان نيز به خوبي دريافتند كه مبارزه با ديانت، اين مسدد غيرت و جوانمردي و مانع فزون خواهي سلطه گران فقط با در هم كوبيدن اين نهاد ميسر است؛ چنان كه پيشينيان نيز براي خنثي سازي آثار وحي به مهجوريت قرآن ناطق و اهل بيت (ع) عصمت همت گماشتند. 🔹 كج انديشي و سطحي نگري عده اي از مستشرقان در تجليل تاريخ تشيع، بعضي از محافل دانشگاهي را دچار شبهه كرد تا از همكاري رهبران شيعي، تفسير نادرستي ارائه كنند و عالمان برجسته عصر صفوي مثل محقق كركي، علامه مجلسي و شيخ بهايي را عالمان دربار لقب دهند و افكار نسل جوان جامعه علمي را درباره بزرگان اماميه مخدوش سازند. از آثار سوء اين برداشت، شكاف و جدايي روزافزون بين دو نسل انديشه ور حوزوي و دانشگاهي بود. 🔹این کتاب 392 صفحه ای به به قلم توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منتشر شده است. 🌐 vasael.ir/0003Et 🆔 @vasael_ir
🔸اجرای سیاست‌های تنظیم بازار؛ پیش‌نیاز تحقق عدالت اقتصادی در نشست «تنظیم بازار کالا و خدمات» مطرح شد؛ بخش دوم 🔹حجت‌الاسلام امین‌رضا : چند مسئله در مورد بازار و تنظیم آن مهم است که باید توجه شود. وقتی بحث از نظام توزیع مطرح می‌شود، اجزاء نظام هم مورد بحث قرار می‌گیرد که عبارت‌اند از اهداف، سیاست‌ها و قواعد، ساختارها، و احکام تفصیلی؛ بنابراین این چهار عنصر در فقه نظام توزیع باید مطرح شود. 🔹ماهیت و هویت بازار خودش یک مسئله است که امری استنباطی است که بازار کجاست؟ مالکیت آن چطور است؟ اولویت و حق در بازار چگونه ایجاد می‌شود؟ شیوه‌ای که در روایات هرکس زودتر بساط را پهن می‌کرد برای او بود را چطور باید بفهمیم؟ 🔹آیا نتیجه می‌گیریم بازار نباید خصوصی باشد و باید بر عهده دولت باشد؟ با اقتضائات امروز چگونه می‌سازد؟ نهاد بازار در بازار مالی نیز مطرح می‌شود؟ بازار مالی ساختاری دارد؟ ساختارش چه است؟ احکام آن چیست؟ ملکیت در آن معنا دارد یا خیر؟ 🔹حجت‌الاسلام : در مورد قیمت‌گذاری سه نظام تولید،‌ توزیع و مصرف درهم‌تنیده هستند، مثلاً مصرف بیش ‌از حد در قیمت اثر می‌گذارد. درباره دخالت دولت در قیمت‌گذاری، فرهنگ‌سازی یکی از مؤلفه‌های اساسی است که دولت موظف است آن را دنبال کند؛ احتکار مهم‌ترین بخش نیازمند به فرهنگ‌سازی است. دولت باید مستمراً نظارت و مراقبت کند، نهادینه شدن فرهنگ، نیاز به مراقبت دارد. 🔹مداخله دولت در بازار برای ایجاد تعادل است؛ دولت موظف است که تعادل را در حوزه اقتصاد و عرصه عرضه و تقاضا برقرار کند تا در حق هیچ‌کس اجحاف نشود؛ در توزیع و تولید و مصرف به کسی اجحاف نشود. 🌐 vasael.ir/0003Er 🆔 @vasael_ir
🔸گزارش| معیار نظارت فقهای شورای نگهبان بر قوانین در نشست «نقش فقه در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران» تبیین شد؛/ ۱ 🔹هجدهمین پیش نشست علمی از همایش «نقش انقلاب اسلامی در تأسیس و توسعه علوم انسانی» در روز چهارشنبه 28 آذر ماه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوع «نقش فقه در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد. 🔹حجت الاسلام : مسئله نقش فقه در فرآیند قانون گذاری، در اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه پیش بینی شده بود؛ بر اساس این اصل، پنج تن از علما باید قوانین مصوب مجلس را با موازین شرعی تطبیق می‌دادند. این اصل به قانون طراز اول معروف است. 🔹آنچه قابل توجه است، این است که اصل طراز هیچ گاه در مرحله اجرا عملی نشد. این مسئله بعد از مشروطه و قبل از انقلاب اسلامی هیچ گاه مطرح نشد تا اینکه در سال 1358 به برکت انقلاب اسلامی این مبحث در قانون اساسی گنجانده شد. 🔹بنابراین به نظر می رسد باید این خلأ را پر کرد و یک ساز و کار قانونی برای این مشکل در نظر گرفت تا مصوبات مجلس بر اساس هدف اصل چهارم قانون اساسی مطابق موازین شرع باشد. 🌐 vasael.ir/0003Ev 🆔 @vasael_ir
🔸دیدگاه‌ روانشناسان و اندیشمندان غربی درباره پوشش بانوان در نشست «حجاب از منظر روانشناسی» تبیین شد؛ 🔹سکینه سلطانی، عضو هیأت علمی و استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد: برخی تصور دارند که حجاب از اسلام گرفته شده است در حالی که با مراجعه به ادبیات جهانی می‌توان به این نکته رسید که در همه ادیان به موضوع حجاب و عفاف پرداخته شده است. 🔹وی در ادامه با استناد به مستند اظهار داشت: در این فیلم تصاویری از خانم‌هایی با پوشش نمایش داده می‌شود که در سال‌های ۱۸۳۵ تا ۱۹۰۰ در کشور‌های مختلف و آمریکا زندگی می‌کردند؛ این بانوان با همین پوشش کامل می‌توانستند همه فعالیت‌های اجتماعی و خانوادگی را انجام دهند، بدون اینکه احساس کنند حجاب و پوشش برای آن‌ها محدودیت آور است. 🔹انسان‌ها حاضر نیستد برای نیاز‌های اقتصادی خودشان تمنا داشته باشند، در حالی که برای نیاز‌های دیگران و در راستای کمک رسانی این کار را انجام می‌دهند. کسانی که از روش عریانی برای معرفی خودشان استفاده می‌کنند تاریخ مصرف معین دارند و انقضای آنان به سرعت اتفاق می‌افتد و در عین حال افرادی که ارزش‌های وجودی خودشان را به جای ارزش‌های ظاهری نمایش می‌گذارند در جامعه ماندگارتر هستند و بیشتر الگو می‌شوند. 🌐 vasael.ir/0003Eu 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آیت الله : "عالم زمان شناس" ، به شبهه عبائیه نائینی نمی پردازد. به شبهه و می پردازد که دانشجویان ما را بی نماز می کند. 🆔 @vasael_ir
#معرفی_کتاب| تحول حکومت داری و فقه حکومت اسلامی 🔹فصل اول «جریان‌های مذهبی - سیاسی دهه ۲۰»: دهه بیست از بسیاری جهات امتداد دگرگونی‌هایی است که شالوده آن در پهلوی اول ریخته شده بود. رواج اندیشه‌های مادی جدید در ایران عصر رضاشاهی در دو چهره ماتریالسم دیالکتیک و نیز ایدئولوژی دولت مطلقه، تاثیر مهمی بر جریان‌های مذهبی بر جای گذاشت. 🔹 مذهب شیعه در این دوره وضعیت خاصی داشت. در جدالی با مادیگرایی و دولت مطلقه، سمت و سوی ویژه‌ای پیدا کرد و با رها شدن از این کمند تاریخی توانست راهی به دهه ۱۳۲۰ و دوره پسا رضاخانی پیدا کند. 🔹در این بخش به مهم‌ترین کانون‌های مناقشه مذهبی - سیاسی در ابتدای دهه بیست در چند بخش پرداخته می‌شود: ۱- رواج بهائیگری ۲-کسروی و جنبش‌های پاکدینی ۳- حکمی زاده و اسرار هزار ساله ۴- جریان اصلاحی - انتقادی (به آن دسته از روحانیون اصلاح اندیش شیعه که ضمن مقابله با ماتریالیسم، کسروی و مذاهب غیر رسمی، نگاهی انتقادی نیز نسبت به برخی وجوه اندیشه سنتی و نهاد‌ها و فرهنگ دینی در سال ۱۳۲۰ داشتند). 🔹این کتاب ۵۳۵ صفحه ای به به قلم #حجت_الاسلام_داود_فیرحی توسط نشر نی منتشر شده است. 🌐 vasael.ir/0003Eo 🆔 @vasael_ir
🔸 | اولویت‌های اقتصادی کارگزاران حکومت از نگاه قرآن 🔹اقتصاد در آموزه های قرآنی جایگاه مهم دارد؛ زیرا قوام جامعه بر آن است و زندگی انسان در جهان مادی بدون اقتصاد معنایی ندارد؛ بلکه می توان گفت معنای خوشبختی را می توان در سایه شکوفایی و رشد اقتصادی تجربه کرد؛ زیرا اگر آسایش فراهم نباشد، یک بال پرنده خوشبختی شکسته یا بسته است؛ چراکه بال های خوشبختی و سعادت، آرامش و آسایش است. 🔹زیربنا یا روبنا بودن اقتصاد شاید براساس آموزه های قرآنی بی معنا باشد؛ زیرا انسان ترکیبی از روح و ماده است و این ترکیب مقتضیاتی دارد که از آن جمله پاسخ گویی به نیازهای مادی انسان است. معنای این جمله این است که اقتصاد برای بشر مانند آب برای ماهی، حیاتی است و انسان بدون اقتصاد و پاسخ گویی به نیازهای مادی خود نمی تواند زندگی کند و دچار مرگ و نابودی می شود. 🔹بر کسی پوشیده نیست که در میان مسائل اقتصادی با توجه به مقتضیات و شرایط زمانی و مکانی اولویت هایی وجود دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت. این بدان معنا است که ما نمی توانیم یک نسخه واحد برای اولویت گذاری های اقتصادی داشته باشیم؛ زیرا شرایط و مقتضیات زمانی در تغییر و تحول است. 🌐 vasael.ir/0003EK 🆔 @vasael_ir
🔸گزارش| مهندسی فرهنگی؛ مسئولیتی بر زمین مانده در حوزه حجاب در کرسی«حاکمیت و حجاب» مطرح شد؛ بخش پایانی 🔹مهدی جمشیدی : به نظر در باب این‌که حجاب یک امر اجتماعی است و این‌که ملاک اجتماعی بودن حجاب چیست، جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است. اگر مبنا را مصالح عالیه جامعه اسلامی فرض کنیم، سازوکار و شیوه مدخلیت بدحجابی یا بی‌حجابی در ایجاد اختلال در مصالح عالیه جامعه چگونه است، بنابراین تشتت معیار و عدم روشنی در مدخلیت است. 🔹نکته بعدی نیز این است که تقریر ارائه شده برای استدلال بر ادله مسئولیت حکومت در حجاب که در صفحه 210 و 211 آیه 41 سوره حج آورده شده، دلالت چندانی بر این‌که مقصود از تمکن فی‌الارض حکومت باشد، ندارد. 🔹حجت الاسلام فرج الله هدایت نیا : وقتی بحث از حجاب یا الزام و تضمین آن مطرح می‌شود، بحثی در حقوق اداری و بحثی در حقوق شهروندی دارد. 🔹گاهی ما می‌خواهیم بگوییم حکومت به کارگزاران خود در روابط اداری و استخدامی حجاب را الزام کند؛ طبیعتا در این‌جا از طریق شروط استخدامی می‌توان استفاده کرد، همانطور که در مراکز آموزشی نظام غربی هم شرایط خاصی برای حضور و استفاده از محیط آموزشی وجود دارد و نتیجه نقض آن شروط گاهی اخراج خواهد بود، بنابراین در حقوق اداری مشکلی وجود ندارد و تابع قوانین خاص است. _اجتماع گارش کامل نشست: 🌐 vasael.ir/0003EZ 🆔 @vasael_ir
🔸 | ظرفیت ها و چالش‌های پیش‌روی روانشناسی اسلامی بررسی کرد؛ 🔹سالیانی است که علم روان‌شناسی بیش از پیش مورد توجه مردم ایران قرار گرفته است. از آنجا که برخی معتقدند پایه‌های این علم در غرب شکل گرفته و در برخی موارد با آموزه‌های اسلامی ناسازگار است، پرداختن به روان‌شناسی اسلامی و درک ابعاد گسترده آن ضرورت پیدا می‌کند. 🔹روانشناسی به معنای علم النفس پیشینهاش به دوران یونان باستان باز می گردد و منابع مربوط به ایران قدیم هم روی این مطلب کار کردهاند اصلاً از وقتی که انسان خلق شد با این علم سر و کار داشته است. 🔹اما روانشناسی جدید به عنوان مطالعه علمی فرایندهای ذهنی و رفتار یک علم جدید که سابقهای بیش از 130 سال ندارد و نوعی از علوم مدرن است که در اواخر 1890 تدوین شده است. 🔹در روانشناسی معاصر یک اصل وجود دارد که آیا نظریات ما در دنیای خارجی باعث رشد و باعث بهبود برای افراد میشود یا نه؟ با این نگاه وقتی که ما سراغ روانشناسی اسلامی میرویم، اولین گام ما در تعریف روانشناسی اسلامی این است که ببینیم آیا علم روانشناسی یک علمی است که باید از ابتدا و با بررسی پیش فرض ها و ارائه پاسخ های جدید به سوالات مبنایی تولید شود یا اینکه علم روانشناسی اسلامی بر مبانی کلی روانشناسی مدرن شکل می گیرد و صرفا در ارائه پاسخ تفاوت هایی دارد. متن کامل گفت‌وگو: 🌐 vasael.ir/0003Ed 🆔 @vasael_ir
🔸نظام عمران شهر اسلامی در نگاه آیت الله اراکی 🆔 @vasael_ir
🔸تنها فقه النظام می‌تواند اجتماع نظام‌مند را اداره کند در مناظره «فقه نظام؛ امکان یا امتناع» صورت گرفت؛ ۲ 🔹حجت الاسلام : من قائل نیستم که تحقق جمهوری اسلامی ایران مصداق فقه نظام است که ما در این جلسه از آن صحبت می کنیم تا اینکه آقای نصیری بفرمایند ادل دلیل علی امکان شئ وقوعه در مورد آن صدق می کند، مسأله این نیست و الا اگر این بود این همه دعوا و بحث وجود نداشت. 🔹برداشت و تصور دکتر نصیری از فقه نظام اشتباه است. در بحث فقه نظام اساسا باید به چهار سؤال مهم و کلیدی پاسخ بدهیم. پرسش اول این است که آیا فقه اسلامی به لحاظ منطق درونی خود نظام دارد یا خیر؟ اصطلاح کوتاه و مختصر آن می شود نظام الفقه، نه فقه النظام، با این توضیح که آیا فقه با قطع نظر از ارتباط با همه علوم و نظامات دیگر و نیز فضای بیرون از خود، لازم است انسجام درونی داشته باشد یا خیر؟ و یا آیا نحوه عرضه گذشته و کنونی فقه به انسجام درونی فقه کمک کرده است یا خیر؟ 🔹از جمله موانع تحقق فقه نظام یکی ضعف در روش است. روش موضوع شناسی ما به گونه ای است که اجازه نمی دهد هم خودش نظام باشد و هم نظام سازی کند. پیشنهاد ما برای این مسأله تغییر روش مواجهه با کارشناس است و این موجب تغییر روش حکم شناسی می شود و یا اینکه باید روش مواجهه خود با احادیث را نیز تغییر بدهیم. 🔹بین تفکیک قوا و تقسیم قوا فرق است؛ در همین فضای مدرنیته امکان تصرف وجود دارد تفکیک قوا در دنیای غرب است ما در اسلام عموما و در نظامی که امام خمینی(ره) طراحی کرده است خصوصا، تقسیم قوا داریم و مقسم قوای ما ولایت فقیه است و تمام عصبانیت غرب از این است که امام خمینی(ره) تصرف کرده است. 🌐 vasael.ir/0003F2 🆔 @vasael_ir
🔸گزارش| نظارت پسینی فقه؛ ابتکاری مهم در نظام حقوقی ایران در نشست «نقش فقه در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران» تبیین شد؛/ ۲ 🔹حجت الاسلام دکتر : اوایل انقلاب در رابطه با ملاک نظارت شورای نگهبان عملکرد مختلفی دیده می‌شد، ولیکن الآن به نظر می‌رسد که ساز و کار نانوشته‌ای وجود دارد؛ قانون مجازات ما به دو بخش تقسیم می‌شود: قوانینی که نیاز به اذن حاکم دارد و قوانینی که اجرای آن‌ها نیاز به اذن حاکم ندارد. در زمان فعلی در بخش اول، فتوای معیار، فتوای رهبری است. 🔹در غیر از این بخش ملاک، فتوای مشهور فقها است البته مشروط بر اینکه فتوای مشهور حساسیت قابل توجهی نداشته باشد. در صورتی که فتوای مشهور حساسیت قابل توجهی داشته باشد یعنی با چالش‌هایی رو به رو باشد، در این موارد فقهای شورای نگهبان متمایل به فتوایی هستند که دچار چالش نیست و یا کمتر دچار چالش می‌شود. این شیوه معمول در عملکرد فقهای شورای نگهبان است، گرچه تخطی از شیوه وجود دارد. 🔹یکی از مهم‌ترین چالش‌های اصل ۱۶۷، تعارض با اصل قانونی بودن جرایم و مجازات‌ها است که قانون گذار آن را در موراد متعددی مثل اصل ۳۶ و اصل ۱۶۹ قانون اساسی و موارد متعددی از قوانین عادی پذیرفته است. 🔹در حل این تعارض، دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد؛ برخی گفته اند که اصل ۱۶۷ ناظر به مباحث حقوقی است و نه مباحث کیفری، چراکه قانون گذار با اصل ۳۶ و ۱۶۹ قانون اساسی، اصل قانونی بودن جرم و مجازات را پذیرفته است. به تعبیر دیگر قانون گذار با اصل ۳۶ و ۱۶۹، اصل ۱۶۷ قانون اساسی را تخصیص زده است. 🌐 vvasael.ir/0003F1 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب| خانواده قرآنی؛ ویژگی‌ها و وظایف اعضای آن 🔹یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های فرهنگی و تربیتی که نسبت به دیگر پایگاه‌ها نقش کلیدی دارد و باید مورد توجه خاص قرار گیرد. کانون مقدس خانواده است که می‌تواند با آراسته شدن به ارزش‌های قرآنی تاثیری شگرف در جامعه و دیگر پایگاه‌های اجتماعی داشته باشد. 🔹 کتاب خانواده قرآنی با هدف تبیین وظایف و ویژگی‌های یک خانواده قرآنی با بهره گیری از متن آیات نورانی قرآن و سخنان گران مایه اهل بیت علیهم السلام به شیفتگان معارف نورانی قرآن تدوین شده است. 🔹در فلسفه تشکیل خانواده در این بخش کتاب آمده است: کانون خانواده با خلقت آدم ابوالبشر (ع) و همسرش حوا شکل گرفته تا انسان در سایه این کانون به آرامش دست یابد و با ایجاد محبت و مهربانی و کسب عفت و پاکدامنی به تکامل برسد. 🔹این کتاب 252 صفحه ای به قلم عیسی #عیسی_زاده از سوی مؤسسه #بوستان_کتاب منتشر شده است. 🌐 vasael.ir/0003E6 🆔 @vasael_ir
🔸 | فقه حکومتی؛ چیستی، چرایی، چگونگی 🔹فقه در لغت به معنای فهم درایت و شناخت عمیق است و با علم فرق دارد. وصف حکومتی در فقه حکومتی وصف شیوه اجتهاد است بدین معنا که فقیه در استنباط احکام شرعی اداره جامعه و مصالح و مفاسد جامعه را لحاظ می کند بنابراین فقه حکومتی یک رویکرد درباره روش استنباط احکام فقهی است که در مقابل رویکرد فردی استنباط احکام قرار می‌گیرد. 🔹فقه سیاسی بخش جزئی از فقه است در حالی که فقه حکومتی نگاهی حاکم و وصفی محیط بر تمام مباحث فقه دارد. دوری از قدرت و انزوای اجتماعی شیعه و تفکر جدایی دین از سیاست دو علت انزوای فقه حکومتی است. 🔹نویسنده این مقاله در بحث چرایی برای تبیین موضوع نسبت فقه و حکومت را مورد بررسی قرار می‌دهد و معتقد است که به طور کلی سه نظریه در این زمینه وجود دارد: ۱- انکار نسبت فقه و حکومت ۲- پذیرش نسبت حداقلی بین فقه و حکومت ۳- پذیرش نسبت حداکثری بین فقه و حکومت. 🔹ضرورت فقه حکومتی در ذیل ۵ بخش تبیین می‌شود: ۱- رمز تکامل ۲- حکومت، فلسفه عملی فقه ۳- فقه حکومتی، ضامن حفظ مصالح عمومی و کلان جامعه اسلامی ۴- فقه حکومتی، متناسب با مقتضیات زمان و مکان ۵- فقه حکومتی، ابزار تحقق دین در نگاه کلان و راهبردی توضیح و تبیین می شود. 🌐 vasael.ir/0003E4 🆔 @vasael_ir