eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸راه‌اندازی پویش «به قلم شما» از سوی پایگاه تخصصی فقه حکومتی 🔹طلاب و فضلای حوزه و دانشجویان علوم دینی می‌توانند با ارسال یادداشت‌ها و مقالات علمی خود با موضوع فقه حکومتی در این پویش شرکت کنند. 🔹هر ماه به مطالب برگزیده کارت هدیه 💯 هزار تومانی اهدا خواهد شد. 🔹راه‌های ارتباطی: پیام رسان ایتا: 🆔 @beghalameshoma ایمیل: 📧 be.ghalame.shoma@gmail.com 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی نقش مردم در حکومت از منظر قرآن با تأکید بر آرای تفسیری امام خمینی(ره) 🔹بررسی نقش مردم در حکومت از منظر قرآن با تأکید بر آرای تفسیری امام خمینی (ره) سومین نشست از سلسله جلسات «پژوهش مبانی قرآنی انقلاب اسلامی از نگاه امام خمینی (ره) و رهبری» در فرهنگ‌سرای قرآن برگزار‌ شد. 🔹حجت‌الاسلام : باید دید مراد از مردم چیست و تعابیر قرآنی در این زمینه چیست؟ لذا به روش شناسی تفسیری امام‌ خمینی(ره) و نظام سیاسی قرآن و جایگاه سیاسی مردم‌در قرآن کریم می‌پردازیم. 🔹تفسیر ترتیبی به دو شاخه ترتیب مصحف و یا ترتیب تنزیل و تفسیر موضوعی با سه محوریت استنطاقی، استخراجی و تنزیل تقسیم می‌شود. 🔹سیاست رابطه قدرت، رهبری و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری در عرصه اجتماعی است که در کلام امام(ره) نیز بر آن تصریح شده است و غایات قدرت و سیاست به سه دسته تقسیم میشود؛ قدرت و منفعت بیشتر که در قرآن رد می‌شود و رویکرد ماکیاولیستی بر آن است. دوم تدوین و تنظیم جامعه که رویکرد مدرن لیبرال و سوسیال است و در نهایت هدایت سعادت و رستگاری که رویکرد اسلامی است. 🌐 vasael.ir/0003JX 🆔 @vasael_ir
🔸ظرفیت‌های #علوم_انسانی_اسلامی؛ ریشه دشمنی نظام سلطه با انقلاب 🔹حجت الاسلام سید سجاد #ایزدهی: انقلاب بیش از آنکه رویکرد نظامی و حتی فرهنگی داشته باشد، رویکردی علمی داشت،این بدان معنا است که #انقلاب_اسلامی ولو اینکه در برخی خاستگاه های فرهنگی و سیاسی از جمله عدم کفایت شاه در اداره کشور، وابستگی به بیگانگان و ... شکل گرفت اما باز هم بیش از آنکه مستند به این موارد باشد متمرکز بر آن است که منطق جدیدی برای اداره کشور و بلکه جهان شکل بگیرد. 🔹اساساً دعوای نظام سلطه با کشور و نظام ما، دعوا بر سر کارگزاران خاص نیست که اگر بود در همین کشور محدود می شد و هرگز این اندازه دشمنی های متعدد اظهار نمی شد، اما طی این چهار دهه مشخص شد که آنها با یک نوع نگرش خاص در اداره جامعه #ایران پس از انقلاب اسلامی مواجه شدند که مبتنی بر #علوم_انسانی اسلامی بود و در نتیحه تمامی تلاش خود را به کار بستند تا در سطح جهانی با این نظام مبارزه کنند. 🌐 yon.ir/vasael2751 🆔 @vasael_ir
🔸جایگاه نصوص مبین مقاصد در فقه الحکومه 🔹هشتمین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی #فقه_حکومتی به همت دبیرخانه ‌هم اندیشی فقه حکومتی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد. 🔹آیت الله #علیدوست: اصرار برای به‌کارگیری #مقاصد_الشریعه در فقه، برای جلوگیری از اطلاق گیری‌های رایج در #فقه موجود است که در برخی از موارد، پیامدهای نادرستی به دنبال دارد. 🔹البته با این توضیح که تمسک به مقاصد تا آنجا درست است که نصوص دینی را از کار نیندازیم. وی برای تبیین بیشتر این مطلب به یکی از دیدگاه‌های فقهی مرحوم #آیت_الله_تبریزی اشاره کرد که بر اساس آن، فروش سلاح به دشمنان دین یک حرام تکلیفی است اما عقد صحیح است و می بایست کالای خریداری شده را تحویل داد، چراکه اطلاق نص «أفوا بالعقود» آن را دربر می گیرد. 🌐 vasael.ir/0003JX 🆔 @vasael_ir
🔸آثار منفی اقتصادی و روانی وابستگی به درآمدهای نفتی 🔹حجت‌الاسلام محمد #رجایی‌_باغسیایی: #نفت یکی از منابع در اختیار ما است و در این زمینه موضوع استفاده درست از نفت اهمیت دارد. منظور از استفاده درست هم این است که نفت را به عنوان #سرمایه_ملی به حساب بیاوریم و از درآمدهای نفتی در جهت توسعه کشور استفاده کنیم. 🔹آنچه که مذموم است این است که از #درآمدهای_نفتی در بودجه جاری دولت استفاده کنیم بدین معنی که دولت محترم برای پرداخت حقوق کارمندان خود از درآمدهای نفتی استفاده کند. قطعاً اینکار دارای اشکال است و البته این امکان‌پذیر است که چنین کاری نکنیم. مگر کشورهایی که نفت ندارند، کشور خود را چگونه اداره می‌کنند؟ ادامه مطلب: 🌐 vasael.ir/0003JY 🆔 @vasael_ir
🔸مهم‌ترین تحولات ساختاری قوه قضاییه 🔹حجت الاسلام #موسوی: وجود تشکیلاتی نیز ضروری به نظر می‌رسد؛ به عنوان مثال، «پلیس قضایی» که در ابتدا وجود داشت و بعد‌ها به دلایلی آن را از شاکله دستگاه قضایی حذف کردند. این نهاد به مانند «کمیته‌های رسیدگی به شکایات» با توجه به تخصص ماهیتی آن، می‌توانست در کشف جرایم و مانند آن بسیار موثر باشد که متاسفانه حذف گردید. 🔹همچنین به نظر می‌رسد برخورداری قوه قضائیه از سازمانی به مثابه سازمان اطلاعات و یا الحاق این سازمان به دستگاه قضایی کمک شایانی برای این قوه باشد. ورود چنین نهادی در رسیدگی‌های سریع و تنگاتنگ بسیار موثر در امنیت و کشف جرایم است. ادامه #گفتگو: 🌐 vasael.ir/0003JF 🆔 @vasael_ir
🔸فضای مجازی؛ فرصت‌ها و تهدید‌ها 🔹در سال‌های اخیر #شبکه_های_اجتماعی مجازی، فضایی را فراهم کرده‌اند که کاربر با اتکا به آن علاوه بر آنکه روابط اجتماعی خود را مستحکم‌تر کرده است، با دوستان و گروه‌های جدید آشنا می‌شود و در لحظه در تجربیات آنان شریک می‌شود. #فضای_مجازی با حذف محدودیت‌های فضای واقعی کاربران را به تعامل جدیدی همراه با آزادی بیشتر دعوت می‌کنند. کافی است کاربر اراده کند و وارد #شبکه_اجتماعی شود تا با انواع اطلاعات واقعی، #غیرواقعی، اخلاقی و غیراخلاقی مواجه شود. 🔹شبکه‌های اجتماعی به عنوان چاقویی دو لبه در بطن زندگی کاربران رسوخ کرده است. #فیسبوک، #توئیتر، #تلگرام و #اینستاگرام در کنار قابلیت مثبت خود در حوزه ارتباطات همه با سلطه غرب و به وسیله غرب طراحی شده‌اند. نکته غیرقابل انکار درباره این شبکه‌ها این است که جذابیت و امکانات آنها سبب شده فضای مجازی به عنوان همراه لحظه‌ای کاربران شناخته شود. با وجود این امکان تنها یک #کلیک کافی است تا کاربر در لحظه با حجم عظیمی از اطلاعات رو به رو شود. 🔹امروزه تمرکز اصلی دشمنان بر از هم پاشیدگی اوضاع اقتصادی کشور است و با ابزارهای رسانه‌ای در فضای مجازی می‌کوشند افکار عمومی را فریب دهند و واقعیت ها را وارونه جلوه دهند و پی در پی با جعل خبرهای دروغ، مفاسد را بزرگنمایی کنند و طوری وانمود می‌کنند که همه دستگاهها در فساد غوطه ورند و هیچ چاره ای جز اسقاط نظام نیست! 🌐 yon.ir/vasael2761 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | بایدها و نبایدهای زندگی خانوادگی 🔹جامعه، تابع خانواده است، زیرا جامعه ازخانواده ها تشکیل شده است از این رو حیات و فرجام جامعه بسته به حیات و فرجام خانواده است. جامعه سعادتمند ثمره خانواده های فرخنده و جامعه شقاوتمند محصول خانواده های ناخجسته است. 🔹#فرهنگ_خانواده همانند یک دائرةالمعارف، به طرح موضوعاتی که لازمه فرهنگ حاکم بر خانواده است پرداخته و بایدها، نبایدها، آسیب‌ها و آفت‌های زندگی خانوادگی را مورد توجه قرار داده است. 🔹این کتاب به اهتمام حجت‌الاسلام علی اکبر مظاهری به همت موسسه توسط انتشارات نورالزهرا (س) به رشته تحریر درآمده است. 🌐 vasael.ir/0003Go 🆔 @vasael_ir
🔸آیت الله علیدوست: نیازمند دو توضیح‌المسائل هستیم #عکس_نوشت 🆔 @vasael_ir
🔸راه‌اندازی پویش «به قلم شما» از سوی پایگاه تخصصی فقه حکومتی 🔹طلاب و فضلای حوزه و دانشجویان علوم دینی می‌توانند با ارسال یادداشت‌ها و مقالات علمی خود با موضوع فقه حکومتی در این پویش شرکت کنند. 🔹هر ماه به مطالب برگزیده کارت هدیه 💯 هزار تومانی اهدا خواهد شد. 🔹راه‌های ارتباطی: پیام رسان ایتا: 🆔 @beghalameshoma ایمیل: 📧 be.ghalame.shoma@gmail.com 🆔 @vasael_ir
🔸امام باقر علیه السلام : 🔹 كفى بِالمَرءِ عَيبا أن يَتَعَرَّفَ مِن عُيوبِ النّاسِ ما يَعمى عَلَيهِ مِن أمرِ نَفسِهِ، أو يَعيبَ عَلَى النّاسِ أمرا هُوَ فيهِ لا يَستطَيعُ التَّحَوُّلَ عَنهُ إلى غَيرِهِ... 🔹 آدمى را همين عيب بس كه عيب خود را نبيند و عيب مردم را ببيند، يا بر مردم چيزى را عيب بگيرد كه در خودِ او هست و نمى‌تواند آن را تغيير دهد... 📚 الكافي : ج ٢ ص ٤٦٠ ح ٣ 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸پویش «به قلم شما»؛ حرکتی در مسیر تحول حوزه 🔹شرح ماهیت و اهداف پویشی که از سوی پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل راه‌اندازی شده است. 🆔 @vasael_ir
🔸تاریخ یکی از ریز اجزای دستگاه استنباط است/ راهکار امام برای حل مسأله تورم علم اصول 🔹حجت الاسلام علی ، در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، گفت: علم رجال یکی از ابزارهای کشف حجت از لاحجت در صدور روایات است. پس در رجال به عنوان یکی از ریز اجزای این دستگاه مادر، تاریخ دخالت دارد. اگر تاریخ حجت نباشد، نتیجه تابع اخس مقدمات می‌شود و کل این سیستم به هم می‌ریزد و ارزشش را از دست می‌دهد. 🔹مشکلی که امروز در دستگاه‌های استنباطی داریم، این است که محیط شناسی خطاب را انجام نمی‌دهیم. اکنون علم اصول به عنوان واسط، دستگاه نظام‌ساز و منطق زبان‌شناسی دین مطرح است. یک عده مشکلشان با علم اصول این است که علم اصول، متورم است. پس باید علم اصول را تهذیب کنیم. 🆔 @vasael_ir
🔸 |فقه حکومتی و خط مشی عمومی 🔹برای بررسی مفهوم فقه حکومتی تذکر این نکته لازم است که اضافه شدن وصف حکومتی به این علم از همان جهت علم بودن آن، چندان روشن نیست و مثلا معنا ندارد که گفته شود ریاضیات حکومتی یا اقتصاد حکومتی بنابراین اصطلاح فقه حکومتی نیازمند تبیین و توضیح بیشتر است. 🔹از این رو در این قسمت به طرح و بررسی احتمالات ممکن درباره اصطلاح فقه حکومتی پرداخته می‌شود: الف) فقه حکومتی به معنای علم فقه یا احکام فقهی مورد حمایت حکومت ب) فقه حکومتی به معنای احکام مربوط در فقه موجود ج) فقه حکومتی به معنای احکام مورد نیاز حکومت و رفتار حکومتی. 🔹د) فقه حکومتی به معنای فقه دستورات حاکم ه) فقه حکومتی به معنای یک رویکرد متمایز به فقه و) فقه حکومتی به معنای بررسی مباحث علمی و اعتقادی مربوط به حکومت از منظر اسلام. 🌐 vasael.ir/0003JW 🆔 @vasael_ir
🔸نشست «تأملات نظری در باب صلح» برگزار شد 🔹نشست علمی «تأملات نظری در باب صلح» به همت کمیته آموزش انجمن علمی مطالعات صلح ایران و یا همکاری بنیاد ایران برگزار شد. 🔹حجت‌الاسلام #فیرحی: صلح به عنوان نوعی از عقود در نظام ما پذیرفته شده است و متفکران شیعه گفته‌اند که صلح تابع قراردادهای معقود نیست بلکه خود یک قرارداد مستقل است و حتی بعضی اظهار کرده‌اند که صلح سید العقود است و آن را اشرف قراردادها بیان کرده‌اند. 🔹فقهای اسلام بیان نموده‌اند که صلح نوعی انتخاب و ترجیح عقلانی است که با تسلیم فرق دارد، بلکه تصمیمی عقلانی برای حیات و زندگی شناخته‌ می‌شود. 🌐 yon.ir/vasael2765 🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی تکمیل و ارتقاء الگوی پیشرفت 🔹 چهارشنبه 1 اسفند ماه 97 ساعت 18:30 - قم، ساختمان انجمن های علمی حوزه 🆔 @vasael_ir
🔸فقه جنسیت 🔹حجت الاسلام حسین بستان، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 🔹موضوع بحث این جلسه ازدواج کودکان و تفاوت میان دو جنس در این زمینه است. اصل این موضوع در اسلام امضاء شده و مورد قبول است. هرچند توجه به این نکته لازم است که در موضوع ازدواج کودکان تمتع جنسی مطرح نیست و تا پیش از بلوغ امکان این امر وجود ندارد. 🔹 صورت مسئله این است که درصورت به ازدواج درآوردن دختر یا پسر قبل از رسیدن به بلوغ توسط پدر یا جد پدری این ازدواج صحیح است یا خیر؟ 🔹اقوالی که در این زمینه مطرح شده اجمالا به دو دسته تقسیم می‌شود. عده زیادی از فقها قائل به این هستند که ازدواج صحیح است و هیچ تفاوتی میان دختر و پسر نیست و در این مورد ادعای شهرت نیز شده است. نظر دوم که شیخ طوسی از قائلین به آن هستند میان دختر و پسر فرق گذاشته و ازدواج دختر را صحیح دانسته اما معتقدند در مورد پسر ازدواج مراعا می‌ماند و نهایی نمی‌شود تا اینکه پسر به بلوغ رسیده و سپس قبول یا رد کند. 🆔 @vasael_ir
🔸سیر تحول و پیشرفت حقوق جزا در بستر انقلاب 🔹حجت الاسلام #پیوندی تبیین کرد؛ اولین تغییر در حوزه حقوق جزاء پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۱ بود که «قانون راجع به مجازات اسلامی» تصویب شد. این قانون مشتمل بر ۴۱ ماده و ۳۸ تبصره تنها به بخش کلیات می‌پرداخت و در واقع اصول کلی و تعریف مجازات‌ها را بیان می‌کرد و در آن به بحث حدود، دیات و قصاص پرداخته نشد. 🔹همچنین در سال ۱۳۶۱ دو قانون دیگر به نام «قانون حدود و قصاص» مشتمل بر ۲۱۵ ماده و ۵۰ تبصره و «قانون دیات» مشتمل بر ۲۱۱ ماده و ۹ تبصره تصویب شد. در واقع «قانون راجع به مجازات اسلامی» به اضافه «قانون حدود و قصاص» و «قانون دیات» جایگزین «قانون مجازات عمومی» سابق شد. 🌐 vasael.ir/0003JV 🆔 @vasael_ir
1224500_927.mp3
8.18M
🔸نکته‌های اقتصادی در اسلام 🔹حجت الاسلام دکتر رفیعی 🆔 @vasael_ir
🔸کرسی علمی ـ ترویجی “نقش برداشت‌های نادرست از گزاره‌های اسلامی در خشونت خانوادگی علیه زنان”، چهارشنبه 1 اسفند ماه از ساعت 10:30 تا 12:00 با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و دانش‌پژوهان در سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی: قم، بلوار 15 خرداد، کوی شهید میثمی برگزار خواهد شد. 🆔 @vasael_ir
🔸هفتمین نشست گفتمانی انقلاب اسلامی 🔹چهارشنبه یکم اسفند ساعت 18:15 - مشهد، خیابان خسروی نو، ورودی باب الجواد (ع) سالن مرکز نمایشگاه ها و همایش های آستان قدس رضوی 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸پویش «به قلم شما»؛ حرکتی در مسیر تحول حوزه 🔹شرح ماهیت و اهداف پویشی که از سوی پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل راه‌اندازی شده است. 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام : 🔹اَحسنوا تلاوَةَ الْقرْآنِ فاِنَّهُ اَنفعُ الْقصصِ وَاستشفوا بهِ فاِنَّهُ شفاءُ الصُّدُورِ؛ 🔹قرآن را نيكو تلاوت كنيد كه سودمندترين داستانها است و از آن شفا بجوييد كه شفاى سينه ها است. 📚 شرح غررالحكم : ج ۲، ص ۶۵۷ 🆔 @vasael_ir
🔸تبیین الگوی پیشرفت 50 سال آینده انقلاب اسلامی 🔹12 اسفند 1397 - مرکز همایش های آستان قدس رضوی 🆔 @vasael_ir
🔸فقه نظام اقتصاد اسلامی 🔹حجت الاسلام احمدعلی در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 🔹برای تحلیل فقهی رقابت باید تعریف آن را از دیدگاه اقتصاد‌دانان بدانیم. 🔹به تلاش هر فعال اقتصادی برای محروم نمودن دیگر فعال اقتصادی و به انحصار در آوردن منافع مادی که هدف مورد نظر هردوی آنهاست، رقابت آزاد اقتصادی به مفهوم متداول آن می‌گوییم. 🔹همانطور که نظام کمونیستی یک نظام بی‌طبقه آرمانی دارد نظام لیبرال نیز یک بازار رقابت کامل آرمانی دارد که از لحاظ عقل عرفی غیر‌قابل دستیابی است. 🆔 @vasael_ir