eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸پیامبر اکرم (ص) : 🔹 إنَّ فاطِمةَ بَضعَةٌ مِنّي و هِىَ نورُ عَيني و ثَمَرَةُ فُؤادي ؛ يَسوؤُني ما ساءَها و يَسُرُّني ما سَرَّها و إنَّها أوَّلُ مَن يَلحَقُني مِن أهلِ بَيتي ؛ 🔹 فاطمه پاره تن من و روشنى ديده و ميوه دل من است . آنچه او را ناراحت كند مرا ناراحت مى كند و آنچه شادش كند ، مرا شاد مى كند ؛ او نخستين كس از اهل بيت من است كه به من مى پيوندد . 📚 أمالى صدوق، ص ٥٧٥ 🆔 @vasael_ir
🔸عالم دینی انقلابی یعنی تولیدگر اندیشه اسلام ناب حجت الاسلام مهاجرنیا: 🔹همانطور که می‌دانید منشور روحانیت موضوعی بسیار مهم است ولی قبل از این که وارد اصل پیام بشویم باید بدانیم که چند ویژگی در شخصیت امام راحل بود که منجر شد به نگارش این پیام تاریخی و بسیار مهمی شد که به منزله بیلان کار کل مبارزات امام راحل است و گزارشی از همه آن چیزی است که در طول تاریخ انقلاب اتفاق افتاد. 🔹امام در کنار ویژگی‌های نظری یک سری خصوصیات عملی داشتند، از جمله این که شدیدا تکلیف‌گرا بود که بسیار مهم است شما در کنار هنرهای معرفتی و نظری کار خود را با وظیفه‌گرایی همراه کنی و همچنین در کنار وظیفه‌گرایی اخلاص در عمل برای ایشان بسیار برجسته بود و هیچ رفتار و مبارزه‌ای را شروع نمی‌کرد مگر این که که واقعا اخلاص و قصد قربت برای خودش محرز می‌شد. 🔹امام راحل پیگیر بود و این طور نبود که کاری را شروع کرده و بعد رها کند و خود ایشان در سخنرانی معروف می‌فرماید من از مجتهدانی نیستم که یک فتوا بدهم و به خانه بروم. شجاعت امام نیز بسیار برجسته است، چراکه دقیقا در دوران مبارزه و قبل و بعد از انقلاب سخنان و رفتارهایی دارند که شجاعت ایشان را نشان می‌دهند. 🌐 yon.ir/cjyGY 🆔 @vasael_ir
🔸نظام جامع خانواده در اسلام 🔹حجت الاسلام والمسلمین ، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی مطرح کرد: 📝 بحث ما در باب نظام تشکیل خانواده است. 🔹شهید صدر در نظام اقتصادی روش پیچیده‌ای را طی کرد و توانست از مجموع فتاوای فقها(به تعبیر ایشان احکام رو بنایی) به اصول زیرین این مجموعه راه پیدا کند و اصول مکتب اقتصادی اسلام را کشف نماید. روش استنطاقی که در تفسیر موضوعی بیان کرد. 🔹ایشان بر این عقیده بود که با استنطاق صحیح و کامل از آیات قرآن می‌توان به مواضع و دیدگاههای قرآن دست یافت. 🔹در برخی تفسیرهای موضوعی متعارف قرآن، معمولا یک موضوع کلامی یا فلسفی متعارف را مطرح می‌نمایند و برای آن چند شاهدمثال می‌آورند. آسیب این روش تفسیر موضوعی این است که آیات قرآن را به سوی مدعای خود توجیه می‌کنند. آسیب دیگر این است که برای موضوع مورد نظر خود چند آیه پیدا کرده و روی آن بحث می‌کنند درحالیکه برای یک موضوع چه بسا 100 آیه و برای موضوعی دیگر فقط 5 آیه موجود باشد. 🔹در روش استنطاقی شهید صدر با طرح سوال و بدون هیچ پیش فرضی تمامی آیات قرآن را چه موافق و چه مخالف و محکم و متشابه درباره موضوع مورد بررسی قرار می‌دهیم. 🔹شهید صدر در بحث سنت‌های تاریخی و جامعه‌شناسی قرآنی از روش تفسیر استنطاقی استفاده نموده است. 🔻وقتی نگاه و رویکرد متفاوت شود، روش نیز متفاوت خواهد بود و در نتیجه بر روی استنباط مجتهد اثر مستقیم می‌گذارد. این اثرگذاری از دو جهت خواهد بود: 🔹آنجا که نگاه منظومه‌ای نداشته باشیم یک دسته از مسائل دیده نمی‌شوند و برای این مسائل چه بسا احکام جدید خواهیم داشت. 🔹از آنجا که حکم و فتوا نتیجه مقدمات است وقتی مقدمات دقیق‌تر دیده شود ممکن است احکام نیز متفاوت باشند. مانند احکام نزح بئر و 26 ذراع در مقدار مجاز طواف در حج. 🆔 @vasael_ir
🔸حفره‌های تئوریک را در گام دوم انقلاب پُر کنیم آیت الله #علیدوست: 🔹 فکر می کنم مهمترین بحثی که می تواند برای چله دوم انقلاب یا #گام_دوم_انقلاب که در خود بیانیه هم اشاره شده، مورد توجه باشد، بحث ارزیابی و آسیب شناسی گذشته است، به این معنا که چهل سال برای ارزیابی کفایت می کند، 10سال و پانزده سال نیست که بگوییم هنوز نمی شود برداشت و ارزیابی داشت. 🔹بعد از ارزیابی، وقت آن است که ببینیم که در طول این ۴۰ سال چه مشکلات و آسیب هایی را در مسیر داشته ایم و چه کاری را بهتر بود که انجام دهیم و انجام ندادیم، لذا به نظر من اگر ارزیابی دقیق هم داشتهباشیم می توانیم وارد مرحله نظام سازی و تمدن سازی شویم، این امکان تحقق دارد اما اگر رویه ای جز این داشته باشیم، متوقف خواهیم شد. 🔹برخی مباحث فرازمان و فرامکان است. در جهان هستی یک سری چیزها هستند که هرگز کهنه نمی شوند، چنان که نور و روشنایی و آفتاب را هرگز مشول مرور زمان نمی دانیم و نمی گوییم خورشید قدیمی شده و مفید نیست. 🌐 vasael.ir/0003KX 🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی «پول مجازی از منظر فقه حکومتی» هم اکنون در حال برگزاری است. 🆔 @vasael_ir
🔸عدالت سیاسی لازمه و پیش شرط حاکم و مسئول اسلامی در نشست« پیوند قدرت و عدالت سیاسی» بررسی شد؛ 🔹حجت الاسلام دکتر سید باقری: وقتی از عدالت سیاسی صحبت می کنیم یک بحث بسیار مهم و بحث از قدرت است، چراکه در جوهره سیاست و عدالت، قدرت حضوری همیشگی دارد. وقتی از نوع ارتباط میان حق و قدرت صحبت می شود می توان گفت که کارکرد بنیادین قدرت در اندیشه سیاسی اسلام این است که باید در راستای عدالت باشد و هرگاه از عدالت دور بشود به دامن فساد غلتیده و در آن فرو می رود. 🔹لرد اکتون، می گوید« قدرت فساد آور است و قدرت مطلق فساد مطلق می آورد». در اندیشه دینی هم این مباحث وجود دارد. وقتی از قدرت مطلق صحبت می کند مصداق آن را طاغوت و فرعون می داند که در فساد و بی عدالتی فرو رفته است. و نیز قرآن بیان می کند که شما وقتی بحث از فساد قدرت می کنید به قدرت نامطلوب رسیده‌اید. 🔹حجت الاسلام ایزدهی: اولین مساله ای که باید مورد مداقه و کنکاش و بررسی قرار بگیرد این است که قدرت و عدالت سیاسی چگونه باهم پیوند دارند و نیز اینکه بالانس قدرت و عدالت سیاسی چگونه ایجاد می شود. 🔹تعریف شما از قدرت و عدالت سیاسی چیست و اینکه این دو چه رابطه ای با یکدیگر دارند؟ آیا قدرت ابزار عدالت است؟ آیا بحث ما بر منبع مشروعیت و عدالت است؟ آیا قدرت و عدالت دو امر خیر است یا امر خیر و شر ذاتی؟ اگر تعیین تکلیف نکنیم مسیر را اشتباه می رویم. 🌐 vasael.ir/0003Kc 🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نشست علمی «پول مجازی از منظر فقه حکومتی» هم اکنون در حال برگزاری است. 🆔 @vasael_ir
🔸جلسه نقد و برسی کتاب «امام خمینی(ره) و مساله آزادی»، برگزار شد 🔹دکتر شریف زایی: موضوع آزادی جز اولین موضوعاتی بوده که بنده نگارش کرده‌ام و یکی از مهم‌ترین خلأها در انقلاب اسلامی، نبود نظریه آزادی است. 🔹در این کتاب به مبنای فلسفه آزادی اشاره شده است؛ اینکه نگاه فلسفی، فقهی و کلامی امام خمینی(ره) به بحث آزادی چیست، و اینکه این بحث فقط در حوزه انتزاعی و نظریه نباید باقی بماند، بلکه به موضوع چگونگی تحقق آن در جامعه نیز پرداخته شده است. 🔹دکتر محمدحسین : اهمیت تألیف این کتاب از دو منظر قابل بررسی است، نخست اینکه موضوع آزادی برای همه انسان‌ها مطرح و دارای اهمیت است و به عنوان آرمانی همگانی شناخته می‌شود و از وجه دیگر، بررسی اندیشه امام خمینی(ره) بر اهمیت و ارزش اینکار افزوده چراکه قلم زدن در این حوزه کار بسیار سختی است. 🌐 yon.ir/c3xMv 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸پاسخ آیت الله #مؤمن به شبهه قانونی نبودن انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری 🆔 @vasael_ir
🔸روان‌شناسی اسلامی جهان را در دو بُعد غیب و شهود می‌بیند معصومه اسماعیلی تبیین کرد؛ 🔹مشکلات در ایران به انسداد جدی رسیده چون تعدادی از افرادی که در اوایل انقلاب به عنوان روان شناس و مشاور وارد شده اند، به عنوان عالِمان این رشته قلمداد می شوند. لزوما با سوادترین انسان های این رشته، آن را پایه گذاری نکردند بلکه عده ای علاقمند یا تحصیل کرده، این رشته را پایه گذاری کردند. 🔹 قرار نیست به ما بگوید فن تخصصی ایجاد ارتباط چه باشد بلکه به ما جهت می دهد و می گوید انسان کیست و رابطه اش با جهان هستی چیست و با چه غایتی آفریده شده است. با توجه به غایت ها و مبدا برای طی مسیر، چه استراتژی هایی را دنبال کند تا به هدف نهایی و غایی که برای آن آفریده شده دسترسی پیدا کند. 🌐 vasael.ir/0003KV 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | نشست تخصصی«پول مجازی از منظر فقه حکومتی 🔸حجت الاسلام والمسلمین احمد علی یوسفی 🆔 @vasael_ir
🔸#معماری_اسلامی با اصول و باورها معنا پیدا می‌کند 🔹علی محمد #رنجبر_کرمانی: معماری ارتباط مستقیم با دولت و حکومت دارد و از چند هزار سال قبل آثار معماری از سوی دولت و حکومت پشتیبانی می شدند. اما در مقابل در طول این سالها، معماری مردمی، سنتی و فروتن بوده است. 🔹کسانی که برای معماری کشور و شهرها تصمیم می گیرند، مسئولان حکومتی هستند که اکثرا معمار نیستند اما تصمیم گیرنده اند. در حالی که باید از معماران و شهرسازان در جریان تصمیم گیری ها استفاده شود اما امروز برای معماری و طراحی از معماران مشورت گرفته نمی شود. 🔹معماری اسلامی دارای رنگ، ظاهر و شکل مشخصی نیست بلکه با اصول و باورها و بایدها و نبایدها مشخص می شود. باید تعریف مشخصی از معماری اسلامی مطرح شود. این تعریف میسر است و آن مسائلی که در تعریف نمی گنجند را به آینده حواله می دهیم اما آن را رها نمی کنیم. 🌐 vasael.ir/0003KW 🆔 @vasael_ir
🔸دیدگاه فقهای شیعه و سنی درباره کارمزد 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین : مسئله از این‌جا شروع شده که برخی از که در مناطق مختلف ایران ایران از جمله در استان‌های مرزی زندگی می‌کنند نسبت به برخی از معاملات بانکداری بدون ربای ایران شک و تردید داشتند لذا بانک انصار پیشگام شد و جلسات متعدد علمی با این اساتید و علمای اهل سنت از یک طرف و علمای شیعه از طرف دیگر گذاشته شد و موارد اختلافی و همچنین موارد مشترک استخراج شد. 🔹با ملاحظه این شرایط مشخص شد که می‌توان براساس مشترکات شیعه و اهل سنت، شعبه‌هایی را طراحی کرد که با استفاده از برخی روش‌های سپرده‌گیری و برخی روش‌های اعطای تسهیلات فعالیت بانکی انجام دهند که هم مورد تأیید فقهای شیعه و هم اهل سنت است. 🔹 اولین نمونه این شعبه ها، شهر زاهدان بود که پیرو جلسات متعدد علمی که اساتید حوزه علمیه قم با علمای اهل سنت مسجد مکی زاهدان داشتند، به تفاهم رسیدیم که شعبه‌ای را اختصاص دهیم که از میان قانون عملیات بانکی بدون ربا، برخی از قراردادها را مورد استفاده قرار دهد. برای مثال در بخش سپرده‌های بانکی، سپرده‌هایی همانند قرض‌الحسنه جاری، سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار مورد اشتراک شیعه و سنی بود. 🌐 vasael.ir/0003KW 🆔 @vasael_ir
🔸امام سجّاد عليه السلام : 🔹إذا صَلَّيتَ فَصَلِّ صَلاةَ مُوَدِّعٍ 🔹هرگاه نماز مى گزارى ، [چنان باش كه گويى] نماز آخرين را به جاى مى آورى 📚 بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۱۶۰ 🆔 @vasael_ir
🔸اختلاف زن و مرد زمینه ایجاد اختلاف در جامعه اسلامی 🔹آیت الله #مصباح_یزدی: در کمال نهایی مرد و زن مشترک هستند چنانچه حضرت زهرا (س) و حضرت مریم (س) را خداوند برترین انسان‌های عالم معرفی می‌کند، اما با توجه به وظایف و نقش زن و مرد در عالم خداوند تفاوت در آن‌ها و در حقوق و تکالیف آن‌ها قرار داده است. 🔹نقش زن و مرد در فرزندآوری و پرورش آن متفاوت است و با توجه به زحمتی که زن در پرورش، ابقا و رشد فرزند دارد، اسلام برای او حقوقی در نظر گرفته است که همان نفقه است. 🔹در اسلام حق و تکلیف براساس تکلیف در جامعه تعیین می‌شود، وقتی حقوق و تکالیف تعیین می‌شود، باید ببینیم هر کسی برای چه ساخته و به کجا برسد، حق و تکلیف در اسلام متعادل هستند. 🌐 vasael.ir/0003Ki 🆔 @vasael_ir
🔸سوء استفاده از جواز چندهمسری و ارتباط آن با خشونت 🔹حجت الاسلام #هدایت_نیا: تصور می‌شود که درباره خشونت زن و یا خصوص همسر با دستاویز قرار دادن احکام و گزاره‌های اسلامی سه مسئله مهم وجود دارد. اول اینکه آیا اساسا احکام اسلامی خشونت زا هستند؟ به تعبیر دیگر، آیا در اسلام احکامی وجود دارد که موجب خشونت در خانواده شود؟ من نمی‌توانم چنین ادعایی را داشته باشم. 🔹مسئله دوم خشونتی است که ناشی از سوء فهم و یا عدم آگاهی از احکام اسلامی است. به تعبیر دیگر، گاهی خطای معرفتی موجب خشونت می‌شود. نظیر اینکه در برخی از موارد برداشت اشتباه فقیهی موجب خشونت می‌شود که ما بدان فتوا معتقد نیستیم. 🔹حجت الاسلام #پیوندی: این موضوع بسیار خوب و چالش انگیز است منتهی عنوان بحث ابهام دارد. باید روشن شود که مقصود از برداشت نادرست در عنوان بحث، سوء استفاده است، خطای معرفتی است و یا چیز دیگری است. 🔹گاهی فقیهی بر اساس برداشت از یک دلیل، فتوایی داده است و گروهی از مقلدین نیز از این فتوا تقلید می‌کنند. حال آیا صحیح است که بگوییم در اینجا برداشت نادرست از گزاره‌های دینی سبب خشونت در خانواده شده است؟ به نظر می‌رسد که باید تکلیف این اشکال در عنوان بحث روشن شود. 🌐 vasael.ir/0003Kn 🆔 @vasael_ir
🔸مفهوم امت در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران 🔹در این نوشتار به شیوه‌ای توصیفی و تحلیلی به این پرسش نظر افکنده‌ایم که «امت» در اندیشه‌ دینی و حقوق اساسی جمهوری اسلامی چگونه فهمیده شده و چه گستره‌ شمولی دارد و چنین رهاوردی به دست داده‌ایم که این کلیدواژه در کاربردهای گوناگون خود در قانون اساسی، به‌رغم برخی همسانی‌ها، به یک معنا به‌کار نرفته است، بلکه حامل معانی مختلف و در پی آن دربردارنده‌ گروه‌های جمعیتی متفاوتی است. 🔹گستره جمعيتي دولت ها در نظام هاي سياسي امروزي، به طور معمول با عنوان «ملت» يا «مردم» شناخته مي شود. ملت، در رويكردي حقوقي و سياسي، آن گروه انساني است که اعضاي آن در اثر عوامل پيونددهنده‌ مادي و معنوي به يكديگر وابسته شوند و نسبت به جماعت احساس تعلق کنند و سرنوشت خود را با ساير اعضا يكي بدانند. 🔹ملت نمايانگر بُعد انساني جامعه‌ سياسي و عنصر جمعيتي دولت هاي مدرن است و رابطه‌ تنگاتنگي با مقوله تابعيت دارد. از اين‌رو محور بحث در بعد جمعيتي در حقوق اساسي کنوني همانا ملت است. اما در ادبيات ديني و به‌ويژه در انديشه سياسي اسلامي، براي اشاره به مجتمع اسلامي از اصطلاح «ملت» استفاده نشده و با وجود کاربرد ملت در متون ديني به معناي دين و آيين، هيچگاه براي اشاره به جامعه اسلامي، واژه «ملت» به کار نرفته است. گزارش کامل : 🌐 vasael.ir/0003Ka 🆔 @vasael_ir
🔸نظام جامع خانواده در اسلام حجت الاسلام والمسلمین سید در نظام‌های اسلامی: 🔹 بحث ما در باب نظام تشکیل خانواده است. شهید صدر در یافتن نظام دو روش ارائه کرد: 🔹 شهید صدر در نظام اقتصادی روش پیچیده‌ای را طی کرد و توانست از مجموع فتاوای فقها(به تعبیر ایشان احکام رو بنایی) به اصول زیرین این مجموعه راه پیدا کند و اصول مکتب اقتصادی اسلام را کشف نماید. 🔹 روش استنطاقی که در تفسیر موضوعی بیان کرد. ایشان بر این عقیده بود که با استنطاق صحیح و کامل از آیات قرآن می‌توان به مواضع و دیدگاههای قرآن دست یافت. 🔹در برخی تفسیرهای موضوعی متعارف قرآن، معمولا یک موضوع کلامی یا فلسفی متعارف را مطرح می‌نمایند و برای آن چند شاهدمثال می‌آورند. آسیب این روش تفسیر موضوعی این است که آیات قرآن را به سوی مدعای خود توجیه می‌کنند. آسیب دیگر این است که برای موضوع مورد نظر خود چند آیه پیدا کرده و روی آن بحث می‌کنند درحالیکه برای یک موضوع چه بسا 100 آیه و برای موضوعی دیگر فقط 5 آیه موجود باشد. 🔹در روش استنطاقی شهید صدر با طرح سوال و بدون هیچ پیش فرضی تمامی آیات قرآن را چه موافق و چه مخالف و محکم و متشابه درباره موضوع مورد بررسی قرار می‌دهیم. شهید صدر در بحث سنت‌های تاریخی و جامعه‌شناسی قرآنی از روش تفسیر استنطاقی استفاده نموده است. 🆔 @vasael_ir
🔸جایگاه شناسی فقه در منظومه علوم اسلامی 🔹آیت الله #علیدوست تبیین کرد؛ در رابطه با این نشست که به جایگاه شناسی فقه در علوم اسلامی اختصاص یافته است، مقاله‌ای راجع به ظرفیت‌ شناسی فقه نوشته‌ام که مسلما برای کسانی که به تدریج وارد دروس فقه می‌شوند و قصد تلاش در این زمینه را دارند، می‌تواند با ایجاد یک گفتمان، رویکرد و نگاه همراه باشد. 🔹زمانی که جایگاه شناسی فقه گفته می‌شود، منظور از جایگاه شناسی، موقعیت فقه و منظور از منظومه علوم اسلامی این است که فقه در مجموعه علوم یعنی کلام، تفسیر، اصول فقه، تاریخ و ادبیات چه جایگاهی دارد، اما منظور از کلمه فقه باید مقداری توضیح داده شود. 🔹ممکن است کسی نظر یک مجتهد یا روایتی را حفظ کند که این فهم است، اما فقه نیست و اگر روایت یا فتوایی را با تدبر فهمید، مثل اینکه به دنبال سند آن رفت یا روایت را تحلیل و تدبر کرد، فقه می‌شود، بنابراین به هر فهمنده‌ای فقیه اطلاق نمی‌شود، بلکه به کسی که با تدبر و اندیشه به مطلبی دست پیدا کند، فقیه گفته می‌شود. 🌐 yon.ir/o54XI 🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸معنای ولایت در کلام آیت الله مصباح یزدی #صوت 🆔 @vasael_ir
🔸امام رضا علیه السلام : 🔹إنَّ اللّهَ عز و جل ... أمَرَ بِالشُّكرِ لَهُ ولِلوالدَينِ، فَمَن لَم يَشكُر والِدَيهِ لَم يَشكُرِ اللّه 🔹بى ترديد ، خداوند عز و جل . . . انسان را به سپاسگزارى از خدا و پدر و مادر، فرمان داده است. پس كسى كه سپاسگذارِ (قدرشناسِ) پدر و مادرش نباشد، از خدا سپاسگزارى نكرده است 📚عيون أخبار الرضا علیه السلام :ج ۱، ص ۲۵۸، ح ۱۳ 🆔 @vasael_ir
🔸#همایش«صلح، وفاق اجتماعی و همبستگی ملی در ایران 🔹حجت الاسلام والمسلمین #محقق_داماد: رای اینکه دوستی ملی رقم بخورد، باید اصول اخلاقی را نهادینه و فرهنگ سازی کنیم. ما جامعه را به تکثرگرایی آموزش می‌دهیم، اما تکثرگرایی در واقع متأخر از اصل دیگری به نام حق مداری است، که باید جامعه را در این زمینه تمرین دهیم که بدانند هر کس حقی دارد. 🔹تا قرن گذشته انسان ها تکلیف‌مدار بودند و احساس می‌کردند که در برابر پادشاهان و اربابان مکلف‌اند، اما قرن حاظر، قرن حق‌مداری است، و باید پذیرفت که همه حقی دارند، حتی حق خطا، که البته این خطا باید به گونه‌ای باشد که به دیگران آسیب نرسد. 🔹اینکه فقط خود را دارای حق بدانیم و حقی برای دیگران قائل نشویم، یک عقب افتادگی محض است؛ و در نهایت اگر اصل حق مداری را نهادینه کنیم، تکثرگرایی پدید می‌آید. تسامح دینی و ملی باید نهادینه شود و در درجه بالاتر باید به سمت تسامح انسانی رفت، اما باید احتیاط کرد که تسامح ملی را به سمت ناسیونالیستی نکشاند. 🌐 yon.ir/lS57k 🆔 @vasael_ir
🔸فقه شیعه بر خلاف فقه اهل تسنن و یهود ظرفیت‌ تمدن‌سازی دارد 🔹حجت الاسلام #رهدار: فقه تمدنی به این موضوع وابسته است که اجتهاد و غایت آن چگونه تعریف شود که با تعریف این دو دایره آن متغیر می شود و در فقه تمدنی اگر از موضوعات به سمت ادله حرکت کند پویش این فقه تضمینی است چراکه از همان خاستگاه خود مسأله های عینی را نشانه می رود و حل آن مسأله های عینی را در دستور کار خود قرار می دهد و به همین دلیل از این لحاظ فقه متفاوتی خواهد شد. 🔹مبانی این فقه تمدنی شامل حداکثری بودن دخالت قلمروهای دین در زندگی انسان است که در فقه حکومتی این را داریم و دیگری دلالت نصوص دینی بر ساخت نظام های سیاسی اجتماعی است که در این امر دعوا است و طبعا اگر فقیهی این دلالت را نپذیرد و استشمام نکند که از دل نصوص دینی می توان نظامات استخراج کرد، قطعا فقه او تمدن ساز نخواهد بود و در عین حال نمی توان ادعا کرد که فقه مأموریت تمدنی ندارد. 🔹در روش تأویل که در اجتهاد استفاده می شود این دغدغه جزو دغدغه های جدی است که فقیه باید کاری انجام دهد که بتواند هم از دایره ای که مجموعه روایات برای آن تعریف کرده اند فراتر نرود و در عین حال این مجموعه و دایره را نسبت به زندگی امروز باشد و حجیت زندگی امروز را تأمین کند. 🌐 vasael.ir/0003Kd 🆔 @vasael_ir
🔸نظام جامع خانواده در اسلام حجت الاسلام والمسلمین در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی : 🔹بحث ما در باب نظام تشکیل خانواده است. شهید صدر در نظام اقتصادی روش پیچیده‌ای را طی کرد و توانست از مجموع فتاوای فقها(به تعبیر ایشان احکام رو بنایی) به اصول زیرین این مجموعه راه پیدا کند و اصول مکتب اقتصادی اسلام را کشف نماید. 🔹ایشان بر این عقیده بود که با استنطاق صحیح و کامل از آیات قرآن می‌توان به مواضع و دیدگاههای قرآن دست یافت. 🔹در برخی تفسیرهای موضوعی متعارف قرآن، معمولا یک موضوع کلامی یا فلسفی متعارف را مطرح می‌نمایند و برای آن چند شاهدمثال می‌آورند. آسیب این روش تفسیر موضوعی این است که آیات قرآن را به سوی مدعای خود توجیه می‌کنند. آسیب دیگر این است که برای موضوع مورد نظر خود چند آیه پیدا کرده و روی آن بحث می‌کنند درحالیکه برای یک موضوع چه بسا 100 آیه و برای موضوعی دیگر فقط 5 آیه موجود باشد. 🔹در روش استنطاقی شهید صدر با طرح سوال و بدون هیچ پیش فرضی تمامی آیات قرآن را چه موافق و چه مخالف و محکم و متشابه درباره موضوع مورد بررسی قرار می‌دهیم. 🔹شهید صدر در بحث سنت‌های تاریخی و جامعه‌شناسی قرآنی از روش تفسیر استنطاقی استفاده نموده است. 🆔 @vasael_ir