eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸پیامبر اکرم (ص) 🔹أدِّبوا أولادَكُم عَلى ثَلاثِ خِصالٍ : حُبِّ نَبِيِّكُم ، وحُبِّ أهلِ بَيتِهِ ، وعَلى قِراءَةِ القُرآنِ . 🔹فرزندان خود را بر سه خصلت ، تربيت كنيد : دوست داشتن پيامبرتان ، دوست داشتن اهل بيت او ، و خواندن قرآن . 📚 الصواعق المحرقة : ص ١٧٢ 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس‌گفتارهای فقه 🔹فقه جهاد | عدم مقبولیت گفت‌وگو با مبنای پلورالیسم دینی (آیت الله کعبی) 🌐 yon.ir/Hc2so 🔹فقه سیاسی | حکومتی که تلاشش اجرای شریعت بدون حضور فقیه باشد جائر است (آیت الله علیدوست) 🌐 vasael.ir/0003Wn 🔹فقه القضا | دلالت مقبوله عمر بن حنظله بر جواز قضاوت صغیر ممیز مخدوش است (آیت الله حبیبی تبار) 🌐 vasael.ir/0003Vf 🔹فقه رسانه | پیام رسانی؛ عهدی الهی که باید به اهلش سپرده شود (حجت الاسلام والمسلمین رفعتی) 🌐 yon.ir/6241K 🆔 @vasael_ir
🔸الگوی نظارت شرعی بر تبلیغات رسانه‌ها 🔹رسانه دینی رسانه ای است که به طور مشخص و تخصصی به مسائل دینی می پردازد از این رو خودش را در مقابل خداوند مسوول می داند، نه در مقابل آگهی دهندگان، مشتریان یا دولت. چنین رسانه ای حتی برای جذب مخاطب هم در جهت رضایت خداوند عمل می کند. 🔹رسانه دینی بر مبنای اقتصاد بازار آزاد با رسانه تجاری عمل نمی کند. بی شک، تعهد و مسئولیت ارباب رسانه و پیام آفرینان در مقابل خداوند، یکی از مؤلفه های کلیدی هر نوع الگوی هنجاری دارای مبانی دینی است. 🔹روشن است که طراحی الگوی هنجاری امری فرایندی و دارای ماهیت پویا است. از این رو، نمی توان یک بار و برای همیشه الگویی مطلوب را متناسب با انتظارات طراحی و تدوین نمود. 🔹در گام های اولیه داشتن الگوهای حداقلی نیز برای تأمین نیازهای عاجل مغتنم خواهد بود. بی شک، به کارگیری این الگوها و آزمون آنها در پرتو تجربیات عملی، زمینه مناسبی برای ارائه الگوهای جامع و کارآمد بوجود خواهد آورد. 🔹نظریه هنجاری اسلام برای هدایت رفتاری رسانه، می تواند ترکیبی از برخی اصول مندرج در نظریه های موجود، به همراه اصول اختصاصی برگرفته از جهان بینی، نظام ارزشی و هنجاری، و اهداف و آرمان های خود باشد. 🌐 vasael.ir/0003Vr 🆔 @vasael_ir
🔸لزوم باز تعریف دوره فقه عمومی و تخصص گرایی فقهی در حوزه حجت الاسلام والمسلمین #نجف_لک_زایی: 🔹بحثی مثل فقه توسعه از مواردی است که هنوز کار نشده است، یا فقه احزاب و فقه انتخابات و ده ها رشته موجودی که ضرورت ورود در آنها زیاد است. 🔹بنده خودم وقتی این ابواب فقهی را ردیف می‌کردم حوزه های فوری و ضروری تا حدود 200 عرصه شد یعنی اگر بخواهیم این ها فعال شود باید به صورت تخصصی در آن ها وارد شویم که از این میزان فعلا شاید 40 یا 50 مورد خیلی فوری باشد، شما ببینید فقط فقه خانواده چه بخش‌هایی دارد. 🔹تخصص‌گرایی زمینه‌ساز پیدایش علوم انسانی اسلامی است؛ اگر این مسیر درست طی شود بخش هایی از مشکلات ما در حوزه علوم انسانی هم برطرف می‌شود چون وقتی علوم انسانی اسلامی می‌شود که علوم اسلامی توانمند شود اگر ما در علوم اسلامی ضعیف باشیم علوم انسانی چه چیزی را استفاده کند؟ 🔹وقتی ما در مطالعات سیاسی اسلامی قوی شویم بعد می توانیم بگوییم علوم سیاسی از این مطالعات سیاسی اسلامی برای بحث های اسلامی خود استفاده کند یا باید مثلا ما در مطالعات اقتصادی اسلامی قوی شویم تا رشته اقتصاد در دانشگاه بتواند از این مباحث اسلامی رشته مطالعات اقتصادی اسلامی یا فقه اقتصادی استفاده کند و توانمند شود. 🔹بنابراین شرط اسلامی‌سازی یا توجه به ابعاد اسلامی در رشته‌های علوم انسانی همین توانمندسازی علوم اسلامی از جمله فقه است چون فقه است که خیلی با عمل در تماس هست و کارایی زیادتری دارد. 🌐 vasael.ir/0003Wz 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | تبیین رویکرد جهادی در #اقتصاد_مقاومتی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب 🔹جهاد در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که در بهمن ماه 1392 ابلاغ شد نیز مطرح شد. در ابلاغیه این سیاست ها آمده است: لازم است قوای کشور بی درنگ و با زمان بندی مشخص، اقدام به اجرای آن کنند و با تهیه قوانین و مقررات الزام و تدوین نقشه راه برای عرصه های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم آورند. 🔹سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون زا، پیش رو و برون گرا ابلاغ می گردد. همچنین بند بیستم این سیاست ها نیز به این مهم اشاره دارد: تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره وری، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد. از این رو جهاد اقتصادی از اهمیتی فوق العاده در تحقق اقتصاد مقاومتی برخوردار است؛ بنابراین لازم است ابعاد و زوایای مختلف جهاد در جهت اقتصاد مقاومتی بررسی شود. 🔹مقاله حاضر در صدد است با روش تحلیل متن، به تبیین نظـرات ارزشمند رهبری حول موضوعات اهمیت، ضرورت، الزامات، مؤلفه ها و مصادیق جهاد اقتصادی بپردازد و از این رهگذر دیدگاه رهبری در این مورد را به صورت جامع استخراج و تصویر روشنی از آن ارائه نماید. 🌐 vasael.ir/0003Wu 🆔 @vasael_ir
🔸امام حسن علیه السلام 🔹 لِبَعضِ وُلدِهِ ـ :يا بُنَيَّ ، لا تُؤاخِ أحَدا حَتّى تَعرِفَ مَوارِدَهُ ومَصادِرَهُ ، فَإِذَا استَنبَطتَ الخُبرَةَ ، ورَضيتَ العِشرَةَ ، فآخِهِ عَلى إقالَةِ العَثرَةِ وَالمُواساةِ فِي العُسرَةِ . 🔹خطاب به يكى از فرزندان خود ـ :فرزندم! با هيچ كس برادرى مكن تا آن كه او را نيك بشناسى ، و چون [او را] آزمودى و معاشرت [ با او ]را پسنديدى ، بر پايه گذشت از لغزش ها و مواسات در سختى ها ، با او برادرى كن . 📚 تحف العقول: ص ٢٣٣ 🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی«فراتحلیل نظریه‌های جنگ‌طلبانه در اسلام» 🔹با سخنرانی دکتر علی اکبر علیخانی 🔹زمان: چهارشنبه 29 خرداد ـ ساعت 11 🔹مکان: تهران ـ دفتر خبرگزاری ایکنا 🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام : 🔹 الجودُ زَكاةُ السَّعادَةِ ، وَالإِيثارُ عَلَى النَّفسِ موجِبٌ لِاسمِ الكَرَمِ؛ 🔹 گشاده دستى، زكات نيك بختى است، و از خود گذشتگى، ايجاب كننده نام بزرگوارى. 📚 نهاية الإرب : ج ٣ ص ٢٠۴ 🆔 @vasael_ir
🔸 | حکم حکومتی در حکومت اسلامی از منظر فقه سیاسی و قانون اساسی 🔹حکم حکومتی در ساختار جمهوری اسلامی ایران: اصطلاح حکم حکومتی در سال های پایانی عمر حضرت امام خمینی(ره) در پی دستور ایشان برای ایجاد مجمعی برای«تشخیص مصلحت نظام اسلامی» از سوی برخی روزنامه ها و افراد ، وارد ادبیات حقوقی کشور ما شد و از آن پس، بحث های فراوانی برای شناخت ماهیت حکم حکومتی و مسائل وابسته به آن صورت گرفت. 🔹کاربرد مصلحت در گستره اختیارات رهبر (مصالح مرسله):در کتب اصول شیعه نامی از مصلحت به عنوان مبنای حکم( چه حکومتی و چه غیر حکومتی) نیست؛ اما در کتب فقهی، این کلمه در ابواب: جهاد، بیع، مکاسب، وقف، ولایت بر محجورین و برخی ابواب دیگر به کار رفته است. 🌐 vasael.ir/0003W8 🆔 @vasael_ir
🔸رویکرد حقوق بشری به فقه خطرناک است و آن را از ذات خود تهی می‌کند حجت‌الاسلام دکتر : 🔹ما برای این که بخواهیم جریان نو اندیش دینی را به صورت خاص مورد بررسی قرار بدهیم، باید ابتدا جایگاه این جریان فکری را در بین اندیشه‌های موجود رصد کنیم. 🔹من قصد دارم ابتدا تقسیم‌بندی‌هایی را به لحاظ علمی، فکری و فقهی از اندیشه‌های موجود و رایج در فضای حوزه‌های علمیه داشته باشم. برخی، جریان‌های موجود در حوزه علمیه را به سه جریان متجمد، متجدد و مجدد، تقسیم می‌کنند. 🔹موضوع دیگر که در این مسئله دخیل است، بحث عدم امکان تحقق حداکثری دین است. خیلی‌ها به تحقق حداکثری فقه باور نداشتند. این افراد معتقد بودند که امکان حداکثری دین در جامعه وجود ندارد. به عنوان مثال مرحوم نائینی، معتقد بود که امکان تحقق یک حکومت حداکثری بر اساس ولایت فقیه امکان ندارد. به همین دلیل ایشان مشروطه سلطنتی را تبیین کردند تا استبداد از میان برود. 🔹سوالی که در زمان امام (ره) پیش آمد این بود که آیا پس از مشروطه سلطنتی، می‌توان حاکمیت فقه را در جامعه به معنای حداکثری آن ایجاد کرد؟ برخی تردید داشتند که بتوان یک حکومت دینی حداکثری به وجود آورد و ما بتوانیم فقاهت را بر همین اساس اجتهاد کنیم. 🔹 مرحوم امام (ره) باور داشت که چنین امکانی وجود دارد و لذا دیدگاه فقهی خود را بر همین اساس تنظیم کرد.اما بسیاری از افراد با توجه به تجربه ناموفق مشروطه به این مسئله باور نداشتند؛ لذا این افراد وارد مقوله فقه حکومتی نشدند. این قیبل افراد نهایتا به سراغ فقه اجتماعی می‌روند. 🌐vasael.ir/0003XC 🆔 @vasael_ir
🔸تفاوت‌های جنسیتی از دیدگاه اسلام و فمینیسم 🔹وجود تفاوت‌های جنسی میان زن و مرد که منجر به تفاوت‌های حقوقی بین آن دو می‌شود، از جمله مسائلی است که در موضوع خشونت علیه زنان، سئوالات و شبهات فراوانی را در پی داشته است. درباره تفاوتهای جنسی دو دیدگاه کاملاً متعارض موجود است 🔹شناخت فمینیسم و آگاهی به تطورات آن، مستلزم آشنائی با دوره‌های فکری آن است که به سه موج اول، دوم و سوم مشهور می‌باشد. در همه این رویکردها، این اعتقاد مستتر است که زنان به دلیل جنسشان، اسیر بی‌عدالتی هستند. در راستای این امر آن‌ها میان sex (جنس) و gender (جنسیت) تمایز قائل شدند. 🔹فمینیسم در دنیایی ظهور پیدا کرد که هرگونه اعتقاد به یک امر مطلق و فراسوی زمان و مکان زیر سؤال رفته بود. جایگزین شدن انسان به جای خدا و اصالت انسان به جای اصالت الهی، راه را به جائی کشاند که با جاری شدن فلسفه کانت، پذیرش هرگونه حقیقتی خارج از انسان مخدوش گردید. 🌐 vasael.ir/0003Wv 🆔 @vasael_ir
🔸امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف: 🔹إنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لاناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَلَوْلا ذلِك لَنَزَلَ بِكُمْ الْلَأواءُ وَاصْطَلَمَكُمْ الْأعْداءُ فـَاتـَّقـُوااللّه َجَلَّ جـَلالُهُ 🔹ما در رعايت حال شما كوتاهى نمى‌كنيم و شما را فراموش نمى‌كنيم، اگر جز اين بود گرفتاري‌ها بر شما فرود مى‌آمد و دشمنان، شما را ريشه‌كن مى‌كردند پس تقواى خداى بزرگ را پيشه خود سازيد. 📚 بحارالانوار 53، 175 ‌ ‌ 🆔 @vasael_ir
🔸 | لزوم ارتقا و تکمیل سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت حجت الاسلام : 🔹 الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک سند بالا دستی است که طرح حرکت پنجاه ساله کشور ایران را مشخص می‌کند. 🔹 معنویت یکی از ارکان انقلاب اسلامی و هویت ایرانی اسلامی است. مزیت بی‌نظیری که انقلاب اسلامی را در موقعیتی برتر از سایر انقلاب‌های چند قرن اخیر قرار می‌دهد معنویت است. 🔹 فرازهای درخشان سند از دیدگاه پرداختن به موضوع معنویبت پیاپی طلوع می‌کند. مبانی 32 گزاره را در خود جای داده است که 21 مورد از آنها فحوای معنوی دارد. 🌐 vasael.ir/0003XR 🆔 @vasael_ir
🔸 | ضرورت بازخوانی مسائل حوزه زنان با نگاه فقه جواهری ، استادیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه: 🔹 فقه حکومتی باید با دستور العمل‌هايی بحث بیمه زنان خانه‌دار را در دستور کار قرار بدهد تا زنان با آرامش بیشتری در منزل به فعالیت بپردازند و به خاطر بیمه و بازنشستگی مجبور نباشند از صبح تا شب در کنار مردان بیرون از خانه و دور از همسر و فرزندان باشند. 🔹 بر اساس تعبيرات زیبا و عارفانه علامه جوادی آملی در مقدمه کتاب «زن در آینه جلال و جمال» بدون ورود به بحث های تخصصی به این لطیفه بسیار پر معنای عرفانی اشاره دارند. 🔹 امروزه دنیا به این نتیجه رسیده است که در بحث صلح جهانی زنان باید سردمدار باشند. در هر حال به حضور بانوان در فعالیت های اجتماعی معتقدیم اگر در چارچوب های تعریف شده فعالیت کند و شئونات هم رعایت شود تا ارزش واقعی زن درک شود. 🌐 yon.ir/qyJT1 🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام : 🔹كلُّ ذِي صَناعَةٍ مُضْطَرٌ إلى ثَلاثِ خِلالٍ يَجتَلِبُ بِها الكَسبَ وهُوَ أن يَكونَ حاذِقا بِعِلمٍ، مُؤَدِّيا لِأَمانَةٍ فيهِ، مُستَميلاً لِمَنِ استَعمَلَهُ. 🔹«هر پيشه‌ورى بايد از سه ويژگى برخوردار باشد تا با آن بتواند كسب روزى نمايد: دانش آن كار را به كمال بداند؛ در آن پيشه امانتدارى پيش گيرد؛ و به زيردستانش محبت ورزد.» 📚 بحار الأنوار ج ١٧ ص ١٨٢ 🆔 @vasael_ir
🔸سه راه فقهی برای انحصاری کردن سند رسمی 🔹برگزاری نشست علمی با موضوع «ظرفیت شناسی فقه در انحصاری کردن انتقال اموال غیر منقول با سند رسمی» 🔹 در این نشست، حجت الاسلام محمد قائینی استاد درس خارج حوزه علمیه، حجت الاسلام سیف الله صرامی رئیس پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ، حجت الاسلام صالحی مازندرانی رئیس دانشکده حقوق دانشگاه قم و دکتر سید حسین میر حسینی معاون سابق سازمان ثبت احوال کشور به عنوان ارائه دهنده و حجت الاسلام مهدی فیروزی استاد حوزه و دانشگاه به عنوان دبیر حضور داشتند. 🔹حجت الاسلام فیروزی استاد حوزه و دانشگاه افزود: بحث دیگر این است که ادله اثبات دعوا از باب موضوعیت حجت هستند و یا طریقیت؟ برخی از فقها قائل به موضوعیت ادله دعا هستند، اما برخی دیگر، نظیر مرحوم سبزواری و مرحوم اردبیلی معتقدند ادله اثبات دعوا از باب طریقیت حجت هستند؛ یعنی ادله اثبات دعوا ابزاری برای رسیدن به واقع هستند. طبق این مبنا، این بحث پیش می‌آید که اگر ابزار‌هایی وجود داشته باشد که بیش از بینه نمایانگر واقع هستند، حکم چیست؟ آیا می‌توان قائل به حجیت آنها شد؟ 🌐 yon.ir/gwOmC 🆔 @vasael_ir
🔸تنها یک ابزار پاسخگو نیازهای بازار بین بانکی نیست 🔹بیست و سومین نشست نقدو بررسی پژوهش‌های بانکداری و مالی اسلامی با موضوع «آسیب شناسی بازار بین بانکی در ایران» چهارشنبه ( ۲۹ خرداد ماه ۱۳۹۸) با سخنرانی حجت‌الاسلام سید عباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و سید سعید شمسی‌نژاد، عضو هیئت مدیره بانک قرض‌الحسنه رسالت درباره ارزیابی چالش‌های بازار بین‌بانکی ریالی از زمان تاسیس تاکنون و ارائه دیدگاه های سید هادی عربی، رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه قم، محمدرضا حاجیان، معاون مطالعات اقتصادی و بانکی بانک پاسارگاد و حسین بازمحمدی، مشاور بانک مرکزی در این خصوص به عنوان ناقد در پژوهشکده پولی و بانکی برگزار شد. 🔹موسویان در ادامه توضیح داد: در شکل گیری قوی، منطقی و کارآمد یک بازار بین بانکی به چند عنصر احتیاج داریم که بازیگران بازار، اهداف و انگیزه ها و چگونگی شکل گیری معاملات مشخص می شود. 🔹حمدرضا حاجیان در ادامه این نشست ضمن تائید پائین بودن میزان افشاء و شفافیت در بازار بین‌بانکی کشور و ضرورت انجام اصلاحات در این رابطه گفت: شاید در نگاه اول این طور احساس شود که نرخ مرجع در معاملات بین‌بانکی ریالی در کشور اساسا وجود ندارد. اما همان طور که دستورالعمل اجرایی عملیات بازار بین بانکی ریالی ذکر شده، بانک مرکزی در ابتدای هر روز میانگین مـوزون نرخ معـاملات در روز کاری قبـل را بـر حـسب سررسیدهای مختلف به عنوان «نرخ مرجع» به اطلاع اعضای بازار بین‌بانکی می‌رساند. 🌐yon.ir/VCq06 🆔 @vasael_ir
🔸امام جواد عليه السلام : 🔹الثِّقَةُ بِاللّه ِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ ؛ 🔹امام جواد عليه السلام :اعتماد به خدا بهاى هر چيز گران بها است ، و نردبانى به سوى هر بلندايى . 📚بحار الانوار ، ج 78 ، ص 364 🆔 @vasael_ir
🔶 برگزاری کرسی ترویجی تبدیل #واجب_کفایی به #واجب_حکومتی در ظرف نظام سیاسی ⏰زمان: چهارشنبه 5 تیرماه از ساعت 9صبح 🔹محل برگزاری: سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم به نشانی بلوار 15 خرداد، کوی شهید میثمی 🆔 @vasael_ir
🔸نظر قطعی بانک مرکزی درباره نحوه محاسبه وجه التزام 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی، در گفتگویی، به تشریح جزئیات جلسه یازدهم این شورا، که چهارشنبه هفته قبل برگزار شد، پرداخت و گفت: موضوعی که در جلسه اخیر شورای فقهی بانک مرکزی مطرح شد درباره اختلاف نظری است که بین نظام بانکی و اداراتِ ثبت و گاهی هم در قوه قضائیه موقع اجرای حکم پیش می‌آید و آن هم درباره نحوه محاسبه وجه التزام است. 🔹نایب‌رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: علت این است که بدهی گیرنده تسهیلات فقط اصل تسهیلات نیست، بلکه سود را هم بدهکار است و لذا فق‌های شورای نگهبان نمی‌خواهند بگویند وجه التزام فقط برای مبلغی که تسهیلات گرفته می‌شود لحاظ خواهد شد، بلکه وجه التزام برای بدهی بدهکاری که به موقع نمی‌پردازد هم لحاظ می‌شود. 🔹عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه به تفاوت‌های نرخ سود در عقود مبادله‌ای و مشارکتی پرداخت و یادآور شد: نکته دومی که در شورای فقهی در همین زمینه مطرح شد این بود که سود در برخی از تسهیلات، همانند عقود مبادله‌ای، در همان ابتدای قرارداد مشخص می‌شود، یعنی در تسهیلاتی که به مشتری داده شده و سودی که برای آن تسهیلات لحاظ می‌شود، مبلغ بدهی، مرکب از اصل تسهیلات به علاوه سودی است که در همان ابتدای قرارداد در نظر گرفته می‌شود. 🌐 vasael.ir/0003Xo 🆔 @vasael_ir
🔸بایسته‌های به روز شدن سنت نبوی؛ از رفتار حکومتی تا سنت 🔹اختتامیه نخستین نوبت از مدرسه تخصصی حدیث در دو بخش سخنران علمی توسط احمد پاکتچی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، با موضوع «چالش‌های تاریخی تدوین سنت نبوی» و جلسه هم اندیشی با حضور احمد پاکتچی و حیدر حب الله و حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی با عنوان «از سنت واقعیه تا سنت محکمیه» با حضور جعی از پژوهشگران و محققان حوزوی پنجشنبه ۳۰ خرداد به همت مرکز تخصصی آخوند خراسانی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، گروه آموزشی علوم و معارف قرآن و حدیث و با حمایت میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد. 🔹در بحث تاریخ کلامی، خیلی از مواقعی که ما در تله تاریخ کلامی قرار می‌گیریم در واقع ما از عقاید مسلم مذهب خودمان دفاع نمی‌کنیم در واقع از یک سلسله پیش فرض هائی دفاع می‌کنیم که معلوم نیست بسیاری از آنها از کجا آمده است به عنوان نمونه در حوزه حدیث با این نمونه‌ها به صورت مکرر مواجه هستیم و یکی از مشکلاتی که ما در حوزه تاریخ کلامی به صورت افراطی با آن مواجه هستیم قطعی دانستن امری است که به عنوان وضعیت بهینه شناخته می‌شود و این موارد گاه به شدت فرهنگی است و وحی منزل نیستند. 🔹در حوزه مطالعات تاریخی فکر ما یک اصطلاح تاریخ انگاره و اصطلاح تاریخ مفهوم داریم که این دو تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند و مهم است که وقتی می‌خواهیم به مطالعه تاریخ سنت بپردازیم از منظر تاریخ انگاره است یا تاریخ مفهوم و تفاوت روشن بین این دو این است که در تاریخ مفهوم با یک سلسله تصور‌هایی مواجه می‌شویم که این تصور مبتنی بر تعریف است. 🌐 vasael.ir/0003Xp 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام 🔹 في الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ ـ :كَثرَةُ الطَّعامِ تُميتُ القَلبَ ، كَما تُميتُ كَثرَةُ الماءِ الزَّرعَ . 🔹 در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ :غذاى زياد ، دل را مى ميراند ، چنان كه آب زياد ، زراعت را مى ميراند. 📚 شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ٢٠ ص ٣٢٥ ح ٧٢٣ . 🆔 @vasael_ir
🔸 | مهارت‌های زندگی، ارتباط موثر، موانع ارتباط 🔹سال ها پیش یکی از روانشناسان برای شبیه سازی ارتباط موثر از یک مثال استفاده کرد. او روابط انسان ها را به زندگی جوجه تیغی ها تشبیه کرد. جوجه تیغی ها در فصل زمستان برای اینکه از سرما در امان بمانند باید تا حد ممکن به هم نزدیک شوند، این کار باعث می شود تا گرمای مناسبی تولید شود و سرما آن ها را اذیت نکند ولی باعث آسیب رساندن به بدنشان هم می شود چرا که تیغ ها باعث زخمی شدن پوست آن ها می شود. روابط ما هم همین طور هستند. همان قدر که به داشتن رابطه نیازمندیم، گاهی همین رابطه برای ما دردسر ساز می شود. 🔹مهارت ارتباط موثر از نگاه پيامبر(ص) و ائمه(ع) نيز مورد توجه بوده و در سخنان ارزشمند ايشان نيز همواره به اين موضوع اشاره شده است: امام علي(ع) مي‌فرمايند: ارزش انسان از گفتارش شناخته مي‌شود. ايشان همچنين توصيه كرده‌اند: زبانت را به نيكو سخن گفتن عادت بده تا از ملامت ايمن باشيد. 🔹منظور از شناخت، شناخت دنیای روانی انسان ها است. این شناخت لایه لایه است و باید اجازه دهیم تدریجی اتفاق بیفتد. ابتدا از لایه های سطحی تر تا کم کم به لایه‌های عمیق تر برسیم. این فرایند هم در مورد خودمون باید اتفاق بیافتد و هم در مورد دیگران. ابتدا باید نقاط ضعف و قوت خودمان را بشناسیم و سپس نقاط ضعف و قوت دیگران را. در برقراری یک ارتباط موثر بسیار مهم است که ویژگی های طرف مقابل را بشناسیم و با استفاده از همین ویژگی ها روابط خود را مدیریت کنیم. 🌐 vasael.ir/0003X5 🆔 @vasael_ir
🔸نوع پوشش برای زنان آزادی نمی‌آورد خانم دکتر استاد دانشگاه و دکترای رسانه از کشور برزیل در نشست «بازنماییگ وضعیت زن و رسانه در برزیل »: 🔹مثلاً در مورد ایران که پهباد را زدند نباید با مراجعه به یک منبع خبری بدون تحقیق در اطراف آن موضوع فوراً خبر را منتشر کنیم و در مورد آن قضاوت کنیم بلکه باید ما به عنوان یک خبرنگار ببینیم دیدگاه ایران در این موضوع چه چیزی بود؟ و نظر آمریکا در این مورد چیست؟ و چرا آمریکا به مرزهای ایران تجاوز کرده است؟ باید هر دو طرف دعوا را بررسی کرده بعد نظر بدهیم. 🔹مردم برزیل هیچ خبری در مورد فرهنگ ایران ندارند فقط در مورد ایران و آمریکا به شکل خیلی کلی اطلاع دارند مردم برزیل در مورد فضای عمومی ایران اطلاعی ندارند مردم که در غرب به اینترنت بیشتر دسترسی دارند مهم‌ترین فضای عمومی آنها حساب می‌شود چیزی که مردم برزیل را به مردم ایران نزدیک تر می‌کند رادیو و تلویزیون و اینترنت است. 🌐 vasael.ir/0003YF 🆔 @vasael_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | الزامات گفتمان‌سازی در عرصه فقه حکومتی ـ قسمت اول 🔸حجت الاسلام 🆔 @vasael_ir