🔸امام حسین علیهالسّلام:
🔹أیُّهَا النّاس إنَّ رَسولَ الله قالَ مَنْ رَأَى سُلْطَاناً جَائِراً مُسْتَحِلًّا لِحُرُمِ اللَّهِ نَاكِثاً لِعَهْدِ اللَّهِ مُخَالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ يَعْمَلُ فِي عِبَادِ اللَّهِ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ ثُمَّ لَمْ يُغَيِّرْ بِقَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ كَانَ حَقِيقاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ.
🔹ای مردم! پيامبر خدا (صلّیاللهعلیهوآله) فرمود: هر كس فرمانروايی ستمكار را ببيند كه حرامهای خداوند را حلال میشمارد، پيمان خدا را میشكند و با سنّت پيامبر خدا مخالفت میكند و در ميان مردمان به گناه و تجاوز، اقدام مینمايد و با كردار و گفتار بر او نياشوبد، حقّ خداست كه او را در همان جايی وارد كند كه آن فرمان روا را وارد میكند.
📚 تاریخ طبری، ج۴، ص۳۰۴
🆔 @vasael_ir
🔸دیدگاه مراجع تقلید درباره رمز ارزها
در سال ۱۳۹۶ استفتائی از برخی مراجع عظام تقلید پیرامون حکم شرعی استفاده از بیت کوین در معاملات، صورت گرفته که نتیجه آن به شرح زیر است🔻
🔹دفتر حضرت آیت الله خامنهای متذکر شدند که معظم له در این باره اظهار نظری چه به صورت نفیا یا اثباتا ندارند. حضرت آیت الله سیستانی اجازه فعالیت مذکور را نمیدهند.
🔹حضرت آیت الله مکارم شیرازی می گوید با توجه به ابهامات، معامله آن اشکال دارد. حضرت آیت الله علوی گرگانی استفاده از آن را منوط به حفظ استقلال کشور و با رعایت نظر مقام معظم رهبری بلامانع دانسته است.
🔹حضرت آیت الله وحید خراسانی معتقد است چنانچه در فرآیند خلق آن کار نامشروعی صورت نگیرد و در استفاده از این پول نیز کار نامشروعی صورت نگیرد و بیت کوین در قالب عقد صلح منتقل شود اشکال ندارد.
🔹حضرت آیت الله شبیری زنجانی می گوید اگر اعتبار دریافتی در قبال کار حلال داده شود و بر خلاف قانون نباشد، اشکال شرعی ندارد.
🔹حضرت آیت الله نوری همدانی معتقد است مساله مذکور موضوعا مبین نیست. مرحوم حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی با توجه به ابهاماتی که این نوع معامله دارد استفاده از آن را جایز نمیدانستند.
🌐 vasael.ir/0003se
🆔 @vasael_ir
🔸ماهیتشناسی فقه حکومتی
حجت الاسلام #مجتبی_زارعی در گفتوگو با #وسائل:
🔹علما در دورههایی مثل دوره صفویه درباره مسائل حکومتی، فتوا دادند و کتابها نوشتند. نمونه ساده آن متن لمعه است؛ این کتاب بهعنوان یک دستورالعمل و قانون حکومتی برای حکومت فاطمیها تنظیم شده و آن نگاه و فضای خاص حکومتی در سراسر کتاب لمعه موج میزند.
🔹تلقی من راجع به فقه حکومتی این است که ماهیتاً با سایر مسائل فقهی متفاوت نیست؛ اما در فقه حکومتی در نگاه به ادله، مسائلی مدنظر قرار میگیرد که در مسائل فردی یا عبادی ملاحظه نمیشود.
🔹پیش از انقلاب، یکی از ادلهای که بعضی از فقها برای ضرورت تشکیل حکومت اسلامی مطرح میکردند، بحث امربهمعروف و نهی از منکر بود. آنان معتقد بودند که این مسئله باید ساماندهی شود و اقتضای آن تشکیل حکومت است. نظر اشخاصی مانند شهید مطهری این بود که ما نیاز به تشکیلاتی مثل وزارت امربهمعروف و نهی از منکر داریم.
🔹فقه حکومتی و فقه نظام بهلحاظ مفهومی به هم مرتبطاند؛ یعنی به حمل شایع مساوقاند، ولی به حمل اولی، دوتا مفهوم هستند. در فقه فردی هم این نظامات وجود دارد به این سبب که انسان نیز یک دستگاه و نظام دارد.
🔹حتی اگر فردی نگاه کنیم، نظامات حکومت دارند؛ اما نظامات هر مسئله را بر حسب خودش باید دید و به این نگاه نظامیافته دقت کرد. فقهی که ناظر بر مسائل حکومتی است، حتماً نظاممنداست؛ چون دین نظاممند است.
🌐 vasael.ir/0003tB
🆔 @vasael_ir
🔸ماهیت شناسی فقه نظام/ بیانیه گام دوم افقی نو در عرصه حکومتداری گشود
گزارشی از نشست علمی «مناط»🔻
حجت الاسلام والمسلمین #مقامی:
🔹بیانیه گام دوم بر اساس تجارب ناب و بی بدیل با زیرساختهای اندیشهای فقهی نوشته شده تا افقی نو به روی فقیهان و حوزه فقهی بگشاید تا آنها هم با افق جهانی و با اندیشههای فقهی، زیرساختهای تمدن نوین اسلامی را در عرصههای مختلف زندگی چارهجویی کنند.
حجت الاسلام والمسلمین #ایزدهی:
🔹فقه نظام باید در عین اینکه تدبیر کننده اداره نظام سیاسی است، مشتمل بر نظام معرفتی نیز باشد که بر اساس رویکردی نظاموار به فقه جهت اداره نظام سیاسی شکل گرفته است. پس فقه نظام با فقه حکومتی متفاوت است. ادبیات فقه حکومتی 20 سال است که وارد فقه شده، ولی فقه نظام کاملاً تازه است و باید محدوده کارکرد و... آن مشخص شود.
حجت الاسلام والمسلمین #مقیمی_حاجی:
🔹نزاع اصلی بین دو تعریف «فقه نظام به مثابه قواعد اداره جامعه» و «فقه نظام ناظر به تمدنسازی، اجرا و تاسیس سازمانها و نهادها» در میگیرد. در اولی نگاه حاکم و محکوم که مکلف خرد و کلان را موضوع قرار میدهد، مبنا است و در معنای دومی باز تعریف شالودههای فقه بر اساس نظامات حاکمیتی مد نظر است.
حجت الاسلام والمسلمین #میرمعزی:
🔹وقتی ما درباره فقه اصغر صحبت میکنیم، میخواهیم که احکام رفتاری دولت و مردم را در یک جامعه استنباط کنیم.
🌐 vasael.ir/0003tC
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :
🔹حَرامٌ على كُلِّ قَلبٍ عزّي بِالشَّهَواتِ أن يَجُولَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ؛
🔹بر هر دلى كه به شهوتها آرام گرفته باشد، حرام است كه در ملكوت آسمانها گردش كند.
📚تنبيه الخواطر: ج۲، ص۱۲۲
🆔 @vasael_ir
🔹برای بررسی فقهی بیت کوین باید علاوه بر سطح فقه فردی، موضوع را در عمق فقه حکومتی با نگاهی کلان و سیستماتیک بررسی و پردازش نمود.
🔹در منظر فقه حکومتی باید دید که رواج بیت کوین در کشور چه تحولاتی برای نظام اقتصادی اسلام در پی خواهد داشت، چراکه چالش ها و آسیبهای ارزمجازی، نظام اقتصادی کشور را در سطح کلان درگیر خواهد نمود؛ به همین جهت، شناخت موضوع و ابعاد و اثرات مختلف آن در نظام اقتصادی، قدم نخست در موضع گیری مناسب و ارائه احکام لازم در این خصوص است.
🔹صرف نظر از بررسی وجود مالیت یا توهم مالیت بیت کوین، معامله با پول بی پشتوانه ای که نوسانات گسترده قیمت آن مناشئ عقلایی ندارد در فقه اقتصادی اسلام به جهت وجود غرر و ریسک غیرمعقول باطل است.
🔹از طرفی خروج ارز از کشور معضل دیگر این پدیده دیجیتال است که نظم کنونی پول را تهدید میکند، زیرا کاربران با تصریف ارز حقیقی به دنبال دستیابی به پول مجازی اند.
🔹علاوه بر این برق ارزان یارانهای در ایران باعث شده که این کشور به بهشت مزارع بیت کوین مبدل شود در صورتی که آینده مبهم و رمزآلود این رمزارز برای ایجاد جهنم سرمایه های ملی از پتانسیل بالایی برخوردار است.
🔹از این رو اگر سیاستگذاران پولی با عدم رعایت مصلحت غاطبه مسلمین در سیاستگذاری های اقتصادی خود موجب تضییع اموال مسلمین و کاهش ارزش ثروت و تضییع حقوق ایشان گردند، مطابق قاعده اتلاف ضامن است و فعل ضرری او به استناد قاعده لاضرر و اصل حرمت تضییع اموال مسلمین عنوان حرمت دارد.
🔹بنابراین چنانچه پول مجازی به تغییر حجم پول، تضییع اموال عمومی و پدیدههای خلاف امنیت سیاسی و اقتصادی چون خروج ارز و تسهیل جرایم بیانجامد، به استناد این قواعد فقهی که بیشتر ناظر به فقه حکومتی است، نهادینه کردن بیت کوین در سیستم مالی کشور به لحاظ شرعی دچار اشکال است.
📝 ابوالقاسم مرشدی
🌐 vasael.ir/0003rZ
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام:
🔹اجمَعوا يَجمَعِ اللّهُ شَملَكُم، وتَبارّوا يَصِلِ اللّهُ اُلفَتَكُم.
🔹گرد هم آييد تا خداوند، جمع شما را گرد هم آورد، و به يكديگر نيكى كنيد تا خداوند، شما را به هم الفت دهد.
📚 مصباح المتهجّد، ص ۷۵۷، ح ۸۴۳
🆔 @vasael_ir
🔸تغییر جنسیت در اصطلاح فقهی
#دانشنامه_فقهی_حقوقی / ۱🔻
🔹برخی از فقیهان بزرگوار، از «تغییر جنسیت» تعریفی ارائه ندادهاند. شاید دلیل این امر، بداهت و وضوح معنای این اصطلاح باشد. در این حالت، منظور آنان از «تغییر جنسیت» همان معنای موجود در نزد عرف است؛ یعنی تبدیل مرد به زن یا تبدیل زن به مرد.
🔹برخی از فقیهان در تعریف واژه فوق، تنها به تبدیل مرد به زن بسنده کرده اند و از تبدیل زن به مرد سخنی به میان نیاورده اند؛ البته این نوع اخیر نیز، مورد نظر آنان بوده است، هرچند بدان تصریح نکرده اند. عده دیگری از فقیهان، تغییر جنسیت را شامل تبدیل مرد به زن و برعکس میدانند و درباره تغییر جنسیت فرد خنثی به مرد یا زن اظهار نظر نکرده اند.
🔹به نظر میرسد واژه «تغییر جنسیت» در مفهوم اعم و گسترده آن، شامل تبدیل خنثی به مرد یا تبدیل زن به مرد نیز میشود، ولی در تعریف اخص و محدود آن، تنها شامل تبدیل مرد به زن، یا تبدیل زن به مرد است.
🔹از آنجایی که در عمل جراحی پزشکان، گاه افراد دو جنسی به مرد یا زن تبدیل میشوند، باید تعریف فقهی به گونهای باشد که شامل این قسمت از تغییر جنسیت هم بشود.
🔹بنابراین، تعریف فقهی بیان شده از سوی فقیهان بزرگوار، جامعه افراد نیست و تنها شامل بخشی از تغییر جنسیت مرسوم میان پزشکان جراح است.
🌐 vasael.ir/0003tV
🆔 @vasael_ir
🔹جریان قیام امام حسین(ع)، واقعه ای است که بسیار مهم و قابل تحلیل و بررسی است. آن حضرت به عنوان امام سوم شیعیان، لازم الاتباع است اما کدام رفتار ایشان.
🔹این یادداشت در صدد پرداختن به گقتارهای امام(ع) در دوران امامت ایشان نیست بلکه در صدد این است که عملکرد ایشان در جریان عاشوراء و مقدمات آن را مورد بررسی قرار دهد. اساسا انقلاب و قیامی که سید الشهداء بر علیه حکومت وقت انجام داد، برای ما در مقام الگو گیری یک قاعده است یا استثناء؟
🔹اگر عمل امام حسین(ع) را در این جریان برای خود الگو بدانیم، عملکرد بقیه ائمه را در مواجهه با حاکمان وقت خود، که سکوت کردند و نه تنها قیام نکردند بلکه اصحاب خود را نیز بعضا نهی از قیام می کردند، مستثنی است و قابل تبعیت نیست، و همچنین بالعکس.
🔹یکی از مبانی مهم و اثرگذار حکم به وجوب تشکیل حکومت اسلام، نوع نگاه به این مساله است. افرادی همچون مرحوم امام خمینی، قیام سید الشهداء را قاعده می دانند و سکوت بقیه ائمه را استثناء و ناشی از فراهم نبودن شرایط جامعه آن روز می پندارند و بر مبنای همین عقیده انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت.
🔹حضرت امام علل شکل گرفتن و بقای انقلاب اسلامی را مدیون و مرهون عاشورا و نهضت اباعبدالله(ع) میدانند و معتقدند که مردم درس قیام و مبارزه را از امام حسین(ع) فرا گرفتهاند: «رمز پیروزی اسلام بر کفر جهانی را در این قرن که پانزدهم خرداد 42 سرآغاز آن بود، در دوازدهم محرّم حسینی جستوجو کند، که انقلاب اسلامی ایران، پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است.» (صحیفه امام؛ ج17، ص 482)
📝 محمد حائری شیرازی
🌐 vasael.ir/0003sv
🆔 @vasael_ir
🔹ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ دﻳﻦ اﺳﻼم دﻳﻦ ﺟﻬﺎنﺷﻤﻮل اﺳـﺖ اﻧﺘﻈـﺎر میرود در ﻋﺮﺻـﻪ ﻣـﺴﺎﺋﻞ اﻗﺘﺼﺎدی ﻧﻴﺰ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻋﻠﻢ و ﻓﻨـﺎوری و ﭘﺪﻳـﺪار ﺷـﺪن ﻧﻴﺎزﻫـﺎ و رواﺑـﻂ اﻗﺘـﺼﺎدی ﺟﺪﻳﺪ ﻧﻘﺶ ﻫﺪایتی ﺧﻮد را اﻳﻔﺎ ﻛﻨﺪ و ﺑﺎ اراﺋﻪ راﻫﻜﺎرﻫـﺎی ﻣﻨﺎﺳـﺐ و راﺑﻄـﻪﻫـﺎی ﺣﻘـﻮقی ﻣﺠﺎز زﻣﻴﻨﻪﺳﺎز ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﺑﺎﺷﺪ.
🔹اﺟﺮای ﺻﺤﻴﺢ ﻗﺎﻧﻮن ﻋﻤﻠﻴﺎت بانکی ﺑﺪون رﺑﺎ ﺑﻪ رﻋﺎﻳﺖﻛﺮدن ﺿـﻮاﺑﻂ فقهی در ﺗﻨﻈـﻴﻢ آﻳﻴﻦﻧﺎﻣﻪﻫﺎ و دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞﻫﺎی اﺟﺮایی به آﻣﻮزش ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻧﻈـﺎم ﺑانکی و ﻣـﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﺎﻧـﻚﻫـﺎ اﻫﺘﻤﺎم ﻣﺴﺆوﻻن و ﻛﺎرﮔﺰاران ﻧﻈﺎم بانکی به اجرای ﺻﺤﻴﺢ ﻗﺎﻧﻮن ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ وﺟـﻮد ﻧﻬﺎدﻫـﺎی ﻧﻈﺎرتی ﻛﺎفی ﻣﻨﻮط اﺳﺖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ اﻧﻄﺒﺎق ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫـﺎی بانکی ﺑـﺎ ﻣـﻮازﻳﻦ ﺷـرعی ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ وﻳﮋگی ﺑﺎﻧﻜﺪاری اﺳﻼمی اﺳﺖ وﺟﻮد ﺳﺎزوﻛﺎرﻫﺎی ﻣﻮﺛﺮ در ﺗﺤﻘﻖ اﻳـﻦ اﻣـﺮ ﻣﻬـﻢ ﺑﻪ وﻳﮋه در دو بعد ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮدﻫﺎ و ﻃﺮاحی ﻋﻘـﺪﻫﺎ و اﺑﺰارﻫـﺎی ﺟﺪﻳـﺪ ﺑـﺴﻴﺎر ﺣـﺎﺋﺰ اﻫﻤﻴﺖ اﺳﺖ .
🔹ﻧﻈﺎم بانکی اﻛﺜﺮ ﻛﺸﻮرﻫﺎی اﺳﻼمی از ﺧﺪﻣﺎت ﻳﻚ ﻧﻬﺎد ﻧـﺎﻇﺮ ﺷـﺮعی در ﺳـﻄﺢ ملی دولتی ﻳﺎ درون ﻣﺆﺳﺴﻪای ﻳﺎ ﻫﺮ دو ﺑﻪﻃـﻮر ﻫﻤﺰﻣـﺎن و ﺑـﺎ رﻋﺎﻳـﺖ ﺳﻠـﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗـب ﺗﺤـﺖ ﻋﻨﻮانﻫﺎی ﻫﻴﺌﺖ ﺷﻮرای ﺷﺮﻳﻌﺖ (فقهی) و ﻛﻤﻴﺘﻪ ﺷﺮﻳﻌﺖ ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻘﻖ اﻳﻦ اﺻـﻞ ﺑﻨﻴﺎدﻳﻦ ﺑﻬﺮه میﺑﺮﻧﺪ.
🔹به ﻧﻈﺮ میرﺳﺪ ﻓﻘﺪان ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻬﺎدی در ﻧﻈﺎم ﺑﺎنکی ﻛﺸﻮر اﺳﻼمی ﻣﺎﻧﻨـﺪ اﻳﺮان زﻣﻴﻨﻪ ﺑﺮوز ﺷﺒﻬﻪ ﻫﺎی ﺷﺮعی درﺑﺎره ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی پولی و مالی آن ﻛﺸﻮر در ﺳﻄﺢ ملی ﻣﻨﻄﻘﻪای و ﺑﻴﻦالمللی را ﻓﺮاﻫﻢ میﺳﺎزد از اﻳﻦرو ﺗﺄﺳﻴﺲ و ﻧﻬﺎدﻳﻨﻪﺳﺎزی ﭼﻨﻴﻦ ﺗـﺸﻜﻴﻼتی در ﻧﻈﺎم ﺑﺎنکی ﻛﺸﻮر اﻓﺰون ﺑﺮ ﻣﺰﻳﺖﻫﺎی دﻳﮕﺮ وﺟﻬﻪ و ﺟﺎﻳﮕـﺎه ﻧﻈـﺎم ﺑـﺎنکی را در ﺳـﻄﺢ ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻞ ﻧﻴﺰ ارﺗﻘﺎ میﺑﺨﺸﺪ.
🌐 vasael.ir/0003sF
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام :
🔹أَلْعَبْدُ حُرٌّ ما قَنَعَ، أَلْحُرُّ عَبْدٌ ماطَمَعَ؛
🔹بنده اگر قناعت كند، «آزاد» است، آزاد، اگر طمع داشته باشد «برده» است!
📚 غررالحكم: ج۱ ،ص۱۱۳
🆔 @vasael_ir
🔸ارائه نظریه «نفوذ اجتماعی دین در قرآن مجید»
گزارشی از نشست «نظریه نفوذ اجتماعی دین در قرآن مجید»🔻
دکتر #محمد_باقر_آخوندی:
🔹در مجموع نفوذ اجتماعی از طرف جامعه شناسان اینگونه تعریف شده است که کسی میخواهد پیامی را برساند باید به گونهای ارسال کند که دیگران را تحت تأثیر قرار دهد و دیگران نظر او را بپذیرند؛ به عبارت دیگر نفوذ شامل قبول سخنان فرستنده پیام میشود.
🔹ما نمیتوانیم این تعریف را مبنای ورود به قرآن قرار دهیم چراکه ما در قرآن آیاتی داریم که بحث جدیدی را مطرح میکند؛ این آیات شامل، آیات ۱۰۷ تا ۱۲۴ سوره اعراف هستند که جریان حضرت موسی(ع) را تشریح میکند.
🔹موسی(ع) عصای خود را انداخت و همه چیز را بلعید بلافاصله آنان به سجده افتادند و چنان تأثیر عمیقی ایجاد کرد که حاضر نشدند از حرف خود برگردند و این افراد منقلب شدند و انقلاب درونی در آنها ایجاد شد. این یک نوع نفوذ است.
🔹نفوذ دیگر در آیات سوره نوح(ع) است که جریان حضرت را بیان میکند. آن حضرت ۹۵۰ سال تبلیغ داشت، اما به تعداد انگشتان دست کسی تحت تأثیر ایشان قرار نگرفت و با اینکه هر دو پیامبر الهی بودند، اما موفقیتهای آنان در تبلیغ متفاوت بود.
🔹نمیتوان گفت که این موضوع مربوط به راههای نفوذ است یا مربوط به کارگزاران نفوذ است و در واقع به شرایط مخاطب وابسته است چراکه مخاطب نیز باید شرایطی داشته باشد تا تحت تأثیر قرار بگیرد.
🌐 vasael.ir/0003tk
🆔 @vasael_ir
🔸امام محمد باقر عليه السلام:
🔹زیارَةُ قَبْرِ رَسُولِ اللهِ(ص) وَ زِیارَةُ قُبُورِ الشُّهَداءِ وَ زِیارَةُ قَبْرِ الْحُسَینِ بْنِ عَلِی(ع) تَعْدلُ حَجَّةً مَبْرُورَةً مَعَ رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ.
🔹زیارت قبر رسول خدا و زیارت مزار شهیدان و زیارت مرقد امام حسین (ع) معادل است با حج مقبولی که همراه رسول خدا (ص) به جا آورده شود.
📚 مستدرک الوسائل/ج1/ص266
🆔 @vasael_ir
🔸سه دیدگاه درباره ارزهای دیجیتال / بررسی فقهی، آخرین و سادهترین مرحله است
حجتالاسلام #مجید_رضایی:
🔹برخی از افراد، استفاده از ارزهای دیجیتال را فرصتی برای کشور تلقی میکنند و به ویژه در شرایط تحریمی که ایران به راحتی نمیتواند به ارزهای جهانی دست پیدا کند از این طریق میتواند مبادلات تجاری خارجی خود را به سهولت انجام دهد.
🔹برخی از افراد نیز به این دلیل که منشأ این پدیده مشخص نیست و روشن نشده است که اصل آن تحت حاکمیت چه کشوری و یا احیاناً چه نهادی است. بنابراین خوف دارند که مبادا این امر باعث تحولات منفی به میزان زیادی در کشور شود و ممکن است برخی از کشورها برای ضربه زدن به اقتصاد کشورهای دیگر در حال انجام چنین کاری باشند.
🔹دسته سوم معتقدند با فرض اینکه از این جنبههای بدبینانه هم به ماجرا نگاه نکنیم، چنین اقدامی برای کشور دارای برخی آثار است و میتواند جای ارزهای کنونی را بگیرد بنابراین نظارت بانک مرکزی در مورد مبادلات بینالمللی مسئلهای مهم است که آیا بانک مرکزی در این شرایط میتواند اجازه چنین کاری را بدهد یا خیر؟
🔹معتقدم با توجه به همه این موارد، جا دارد که کشور ما هم مانند سایر کشورها برخی از اقدامات اولیه را در این مورد و از جمله درباره تولید و ارزشگذاری آن انجام دهد و به جمعبندی سریعتری برسیم، چراکه هم بازار بورس و هم بخش بانکی و مبادلات بینالمللی ما میتواند از این موضوع تأثیر بپذیرد.
🌐 vasael.ir/0003u7
🆔 @vasael_ir
🔹بر والدین و بر جامعه واجب شرعی و تکوینی است که امانت مذکور را بر مسیر سبحانی و حول محور فطرت ربّانی، به تربیّت آیند و لایههای الهی وجود کودک را به ظهور و بروز رسانند؛ تربیّت حق مسلّمی است که کودک بر گردن والدین و دیگر مربّیان دارد.
🔹خدای هستی بخش، رَبّ است، رَبُّ الاَرباب است، بالاتر از اینها، او رَبُّ العالَمین است، او پرورش دهنده عالم تکوین است. والدین و جامعه هم باید، وفق کریمه قرآنی «...کوُنوُا رَبّانِیّین...» «... مردمی الهی باشید...» (آل عمران ـ ۷۹) مظهر اسم «رَبّ» باشند و در پرورش این کودکان امانی و این دُردانههای الهی هر لحظه در کوششی مضاعف، برای برپایی جامعهای خدایی و در تلاشی خستگی ناپذیر در تربیّت کودک، برای رسیدن به «انسان کامل» باشند.
🔹خانواده کوچکترین، قدسیترین و قدیمیترین نهاد اجتماعی است. قدمتش به آدم و حوّا میرسد. کودک میوه تکوینی خانواده است، در نتیجه خانواده زیربناییترین نهاد و مسئول اصلی تربیت میوه مذکور به شمار میرود.
🔹امام علی(علیهالسلام) پدر را عامل اساسی در تربیت کودک میدانند، که: «... وَحَقُّ الْوَلَدِ عَلَی الْوَالِدِ أَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ وَیُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَیُعَلِّمَهُ الْقُرْآنَ....» «...و حق فرزند بر پدر آنکه نام نیکو بر فرزند نهد، خوب تربیتش کند، و او را قرآن بیاموزد.» (نهج البلاغه، حکمت ۳۹۹) .
🔹پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) مادر را مسئول مستقیم در سرنوشت نهایی کودک در حرکت به سوی بهشت یا جهنّم، میدانند: «اَلجَنَهًْ تَحتَ اَقدامِ الاُمَّهات» «بهشت زیر قدمهای مادران است» (وسائل الشیعه، ج۱۵، ص۱۸۰).
📝 محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/0003so
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| ارکان مهم نظریه نظام انقلابی در بیانیه گام دوم انقلاب
🔸حجت الاسلام والمسلمین #عبدالحسین_خسروپناه
🆔 @vasael_ir
🔸پس از تغییر جنسیت، تکلیف ازدواج چه میشود؟
#دانشنامه_فقهی_حقوقی / ۲🔻
🔹عدهای از فقیهان شیعه، اساساً فرق فوق، یعنی تاثیر تغییر جنسیت همزمان زوجین بر ازدواج سابق را مورد توجه قرار نداده اند. گروهی از فقیهان که فرع فوق را مورد توجه قرار داده اند، خود دو گروهند: امام خمینی و برخی فقیهان معتقدند که بعید نیست ازدواج آنها هم چنان برقرار باشد.
🔹اما مشهور فقیهان شیعه مانند آیت الله احمد مطهری، آیت الله محمد مومن، آیت الله سید محسن خرازی، آیت الله محمد فاضل لنکرانی و آیت الله ناصر مکارم شیرازی معتقدند که اساساً «تغییر جنسیت همزمان زوجین» تاثیری در حکم (بطلان ازدواج سابق) ندارد.
🔹در هر حال، تغییر جنسیت همزمان زوجین، مانند تغییر جنسیت غیرهمزمان زوجین، موجب بطلان ازدواج سابق میشود.
🔹یکی از دلایل مطلب فوق این است که ازدواج سابق را نمیتوان بدون ملاحظه شرایط و ضوابط شرعی استصحاب کرد؛ چون در ازدواج سابق، مرد به عنوان «زوج» به دادن نفقه و مهریه موظف بود، همان؛ طور که زن به عنوان «زوجه» موظف به تمکین بوده است.
🔹پس از تغییر جنسیت همزمان آن دو، مرد جدید را نمیتوان به دادن نفقه و مهریه موظف بود، همانطور که زن جدید را نمیتوان به تمکین موظف نمود؛ چون این امر، یک تعهد و الزام جدید است که اساساً برای آن عقد یا توافقی صورت نگرفته است و عقد و توافق سابق نیز برای ایجاد الزام جدید کافی نخواهد بود.
🔹بنابراین، ازدواج ثابت اساسا باطل و منحل شده و آن دو برای زندگی به عنوان «زن و شوهر» نیازمند عقد جدید هستند.
🌐 vasael.ir/0003uE
🆔 @vasael_ir
🔸همایش مجتهد شهید
🔹با موضوع: سیری در آثار علمی و سیره سیاسی آیتالله سیدمصطفی خمینی
🔹با حضور علامه آیت الله مصباح یزدی
🔹سخنرانان: آیتالله شیخ محسن اراکی، حجتالاسلام والمسلمین رحیمیان، حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی
🔹زمان: چهارشنبه یکم آبان ماه ۱۳۹۸ بعد از نماز مغرب و عشا
🔹مکان: سالن همایشهای مؤسسه امام خمینی(ره)
🆔 @vasael_ir
🔸حرمت تسلیحات کشتار جمعی در فقه شیعی
#پرونده_ویژه🔻
🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، بر موضع قاطعانه و شجاعانه جمهوری اسلامی درباره حرمت شرعی استفاده از بمب هستهای تأکید کردند.
🔹همانطور که روشن است هر فتوایی باید مستند به ادله قطعی شرعی باشد و این فتوای مهم و تاثیرگذار نیز از این قاعده مستثنا نبوده و بدون تردید بر ادله محکم شرعی استوار است.
🔹به مناسبت فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص این مهم، پایگاه فقه حکومتی وسائل در راستای تبیین ادله و چرایی فتوای ایشان اقدام به تولید یک پرونده ویژه کرده است.
🌐 vasael.ir/0003uD
🆔 @vasael_ir