🔸امام محمد باقر عليه السلام:
🔹زیارَةُ قَبْرِ رَسُولِ اللهِ(ص) وَ زِیارَةُ قُبُورِ الشُّهَداءِ وَ زِیارَةُ قَبْرِ الْحُسَینِ بْنِ عَلِی(ع) تَعْدلُ حَجَّةً مَبْرُورَةً مَعَ رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ.
🔹زیارت قبر رسول خدا و زیارت مزار شهیدان و زیارت مرقد امام حسین (ع) معادل است با حج مقبولی که همراه رسول خدا (ص) به جا آورده شود.
📚 مستدرک الوسائل/ج1/ص266
🆔 @vasael_ir
🔸سه دیدگاه درباره ارزهای دیجیتال / بررسی فقهی، آخرین و سادهترین مرحله است
حجتالاسلام #مجید_رضایی:
🔹برخی از افراد، استفاده از ارزهای دیجیتال را فرصتی برای کشور تلقی میکنند و به ویژه در شرایط تحریمی که ایران به راحتی نمیتواند به ارزهای جهانی دست پیدا کند از این طریق میتواند مبادلات تجاری خارجی خود را به سهولت انجام دهد.
🔹برخی از افراد نیز به این دلیل که منشأ این پدیده مشخص نیست و روشن نشده است که اصل آن تحت حاکمیت چه کشوری و یا احیاناً چه نهادی است. بنابراین خوف دارند که مبادا این امر باعث تحولات منفی به میزان زیادی در کشور شود و ممکن است برخی از کشورها برای ضربه زدن به اقتصاد کشورهای دیگر در حال انجام چنین کاری باشند.
🔹دسته سوم معتقدند با فرض اینکه از این جنبههای بدبینانه هم به ماجرا نگاه نکنیم، چنین اقدامی برای کشور دارای برخی آثار است و میتواند جای ارزهای کنونی را بگیرد بنابراین نظارت بانک مرکزی در مورد مبادلات بینالمللی مسئلهای مهم است که آیا بانک مرکزی در این شرایط میتواند اجازه چنین کاری را بدهد یا خیر؟
🔹معتقدم با توجه به همه این موارد، جا دارد که کشور ما هم مانند سایر کشورها برخی از اقدامات اولیه را در این مورد و از جمله درباره تولید و ارزشگذاری آن انجام دهد و به جمعبندی سریعتری برسیم، چراکه هم بازار بورس و هم بخش بانکی و مبادلات بینالمللی ما میتواند از این موضوع تأثیر بپذیرد.
🌐 vasael.ir/0003u7
🆔 @vasael_ir
🔹بر والدین و بر جامعه واجب شرعی و تکوینی است که امانت مذکور را بر مسیر سبحانی و حول محور فطرت ربّانی، به تربیّت آیند و لایههای الهی وجود کودک را به ظهور و بروز رسانند؛ تربیّت حق مسلّمی است که کودک بر گردن والدین و دیگر مربّیان دارد.
🔹خدای هستی بخش، رَبّ است، رَبُّ الاَرباب است، بالاتر از اینها، او رَبُّ العالَمین است، او پرورش دهنده عالم تکوین است. والدین و جامعه هم باید، وفق کریمه قرآنی «...کوُنوُا رَبّانِیّین...» «... مردمی الهی باشید...» (آل عمران ـ ۷۹) مظهر اسم «رَبّ» باشند و در پرورش این کودکان امانی و این دُردانههای الهی هر لحظه در کوششی مضاعف، برای برپایی جامعهای خدایی و در تلاشی خستگی ناپذیر در تربیّت کودک، برای رسیدن به «انسان کامل» باشند.
🔹خانواده کوچکترین، قدسیترین و قدیمیترین نهاد اجتماعی است. قدمتش به آدم و حوّا میرسد. کودک میوه تکوینی خانواده است، در نتیجه خانواده زیربناییترین نهاد و مسئول اصلی تربیت میوه مذکور به شمار میرود.
🔹امام علی(علیهالسلام) پدر را عامل اساسی در تربیت کودک میدانند، که: «... وَحَقُّ الْوَلَدِ عَلَی الْوَالِدِ أَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ وَیُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَیُعَلِّمَهُ الْقُرْآنَ....» «...و حق فرزند بر پدر آنکه نام نیکو بر فرزند نهد، خوب تربیتش کند، و او را قرآن بیاموزد.» (نهج البلاغه، حکمت ۳۹۹) .
🔹پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) مادر را مسئول مستقیم در سرنوشت نهایی کودک در حرکت به سوی بهشت یا جهنّم، میدانند: «اَلجَنَهًْ تَحتَ اَقدامِ الاُمَّهات» «بهشت زیر قدمهای مادران است» (وسائل الشیعه، ج۱۵، ص۱۸۰).
📝 محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/0003so
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| ارکان مهم نظریه نظام انقلابی در بیانیه گام دوم انقلاب
🔸حجت الاسلام والمسلمین #عبدالحسین_خسروپناه
🆔 @vasael_ir
🔸پس از تغییر جنسیت، تکلیف ازدواج چه میشود؟
#دانشنامه_فقهی_حقوقی / ۲🔻
🔹عدهای از فقیهان شیعه، اساساً فرق فوق، یعنی تاثیر تغییر جنسیت همزمان زوجین بر ازدواج سابق را مورد توجه قرار نداده اند. گروهی از فقیهان که فرع فوق را مورد توجه قرار داده اند، خود دو گروهند: امام خمینی و برخی فقیهان معتقدند که بعید نیست ازدواج آنها هم چنان برقرار باشد.
🔹اما مشهور فقیهان شیعه مانند آیت الله احمد مطهری، آیت الله محمد مومن، آیت الله سید محسن خرازی، آیت الله محمد فاضل لنکرانی و آیت الله ناصر مکارم شیرازی معتقدند که اساساً «تغییر جنسیت همزمان زوجین» تاثیری در حکم (بطلان ازدواج سابق) ندارد.
🔹در هر حال، تغییر جنسیت همزمان زوجین، مانند تغییر جنسیت غیرهمزمان زوجین، موجب بطلان ازدواج سابق میشود.
🔹یکی از دلایل مطلب فوق این است که ازدواج سابق را نمیتوان بدون ملاحظه شرایط و ضوابط شرعی استصحاب کرد؛ چون در ازدواج سابق، مرد به عنوان «زوج» به دادن نفقه و مهریه موظف بود، همان؛ طور که زن به عنوان «زوجه» موظف به تمکین بوده است.
🔹پس از تغییر جنسیت همزمان آن دو، مرد جدید را نمیتوان به دادن نفقه و مهریه موظف بود، همانطور که زن جدید را نمیتوان به تمکین موظف نمود؛ چون این امر، یک تعهد و الزام جدید است که اساساً برای آن عقد یا توافقی صورت نگرفته است و عقد و توافق سابق نیز برای ایجاد الزام جدید کافی نخواهد بود.
🔹بنابراین، ازدواج ثابت اساسا باطل و منحل شده و آن دو برای زندگی به عنوان «زن و شوهر» نیازمند عقد جدید هستند.
🌐 vasael.ir/0003uE
🆔 @vasael_ir
🔸همایش مجتهد شهید
🔹با موضوع: سیری در آثار علمی و سیره سیاسی آیتالله سیدمصطفی خمینی
🔹با حضور علامه آیت الله مصباح یزدی
🔹سخنرانان: آیتالله شیخ محسن اراکی، حجتالاسلام والمسلمین رحیمیان، حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی
🔹زمان: چهارشنبه یکم آبان ماه ۱۳۹۸ بعد از نماز مغرب و عشا
🔹مکان: سالن همایشهای مؤسسه امام خمینی(ره)
🆔 @vasael_ir
🔸حرمت تسلیحات کشتار جمعی در فقه شیعی
#پرونده_ویژه🔻
🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، بر موضع قاطعانه و شجاعانه جمهوری اسلامی درباره حرمت شرعی استفاده از بمب هستهای تأکید کردند.
🔹همانطور که روشن است هر فتوایی باید مستند به ادله قطعی شرعی باشد و این فتوای مهم و تاثیرگذار نیز از این قاعده مستثنا نبوده و بدون تردید بر ادله محکم شرعی استوار است.
🔹به مناسبت فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص این مهم، پایگاه فقه حکومتی وسائل در راستای تبیین ادله و چرایی فتوای ایشان اقدام به تولید یک پرونده ویژه کرده است.
🌐 vasael.ir/0003uD
🆔 @vasael_ir
🔹در این بحث لازم است سه دسته از روایات را مورد بحث قرار دهیم؛ دسته اول: روایاتی که دلالت بر عدم جواز تعرّض به غیر جنگجویان یعنی کودکان، زنان، سالخوردگان، حیوانات، دیوانگان را دارد. این امر از امتیازات و ویژگیهای اسلام است؛ چراکه در فکر یهود و روش آنان خلاف این مطلب آمده است.
🔹آنان معتقدند که در هنگام جنگ چنانچه سربازان بر شهری وارد شوند باید ساکنین آن را با لبه تیغ به قتل برسانند و هرچه را که یافتند حتی حیوانات را هم نابود کنند. در اسلام سربازان و لشکریان حق ندارند افراد غیر جنگجو را از بین ببرند.
🔹دسته دوم: روایاتی که مربوط به خود جنگجویان است اما، از سوزاندن آنان به وسیله آتش نهی کرده است. رسول خدا (ص) فرمود: کفار را به آتش نسوزانید؛ چرا که فقط خداوند به وسیله آتش عذاب میکند.
🔹از این روایت استفاده میشود که مسلمانان در مقام غلبه و از بین بردن دشمن، مجاز نیستند که از هر وسیلهای استفاده کنند، به عبارت دیگر مجاز نیستند کفار را بسوزانند. روشن است که سلاحهای کشتار جمعی، به مراتب شدیدتر از سوزاندن است.
🔹از این روایت میتوانیم ضابطهای را استفاده کنیم و آن اینکه در استفاده از وسایل جنگی باید از آلات و وسایل متعارف استفاده نماییم و سلاحهای کشتار جمعی عنوان متعارف را ندارد.
🔹دسته سوم: روایاتی که دلالت بر ممنوعیت و حرمت استفاده سم در بلاد مشرکین دارد. پیامبر (ص) نهی فرموده اند که مسلمانان برای از بین بردن کفار، سم را در بلاد مشرکین قرار دهند. از این روایت به طریق اولی حرمت استفاده از سلاحهای کشتار جمعی استفاده میشود.
#پرونده_ویژه
🌐 vasael.ir/0003uF
🆔 @vasael_ir