پایگاه فقه حکومتی وسائل
🎥 #فیلم | موسیقی حلال و حرام در بیان آیات و روایات 🔸حجت الاسلام #فلاحتی #موسیقی_در_اسلام 🆔 @vasa
5.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #فیلم | دیدگاه فقهای شیعه پیرامون دف زدن در شب عروسی
🔸حجت الاسلام #فلاحتی
#موسیقی_در_اسلام
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | جای خالی شورای عالی انقلاب اقتصادی! 📝 ابوالقاسم مرشدی 🌐 vasael.ir/00042L 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | جای خالی شورای عالی انقلاب اقتصادی!
🔹تفکر سکولار تنها راه توسعه اقتصادی را آموزش اصول اقتصاد لیبرال در دانشگاهها و اجرای آن در سطح کشور می داند. اعتقاد به اینکه «اگر برای توسعه اقتصادی بخشی از مردم زیر چرخ اقتصاد له شوند اشکالی ندارد!» ثابت میکند که از نظر این طیف و همفکران آنان، ارزشهایی نظیر عدالت و فقرزدایی که در تعالیم اسلامی تأکید زیادی بر آنها شده، فاقد وجاهت است.
🔹حلقه «نیاوران»، محفل اقتصاددانانی است که سابقه گرایش به اقتصاد آزاد را در کارنامه خود دارند و محفل اقتصادی خود را مدیون موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی واقع در منطقه نیاوران تهران هستند. این موسسه از اواسط دهه ۷۰ به کوشش برخی از اقتصاددانان تکنوکرات ساخته شد.
🔹یاران این حلقه نگارش برنامههای توسعهای در ایران را بر عهده گرفتند، برنامههای اول و دوم توسعه دستپخت این گروه از اقتصاددانان بود و در برنامه سوم توسعه نیز ردپای دیدگاههای این حلقه چشمگیرتر شد که می توان وضعیت کنونی اقتصاد کشور را دستپخت حلقه نیاوران دانست.
🔹پیام اصلی واگذاری تصمیمات کلان اقتصادی کشور به یک شورای عالی در سطح قوای سهگانه، اجماع درباره ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت است که تجربه ۵ سال اخیر ثابت کرده فاقد ظرفیت لازم برای عرصه جنگ اقتصادی است و در حقیقت همزمانی ضعف شدید دولت در مدیریت اقتصاد کشور و تشدید تحریم های خارجی، موجب تولد این شورا شد.
🔹از این رو این حلقه به نوعی مولود اضطرار برای دفع مفسده ای بالاتر از بر هم زدن روال قانونی مقرر است و نه مجموعه ای راهبردی و استراتژیک تشکل یافته از مغز متفکرهای اقتصادی حوزوی و دانشگاهی برای تحقق ارزش های اقتصادی و نجات اقتصاد کشور از مرداب لیبرالیسم اقتصادی کنونی.
🔹از آنجا که آنکه سیاستهای دولتهای یازدهم و دوازدهم بیشتر تحت تاثیر تفکرات اقتصاددانان تکنوکرات به محوریت مسعود نیلی مشاور و دستیار ارشد اقتصادی آقای روحانی و از رهبران حلقه نیاوران است، با واگذاری مسئولیت سیاستگذاری کلان اقتصادی به سران قوا در شورای عالی هماهنگی های اقتصادی، دیگر این نحله فکری نمیتواند به راحتی تفکرات خود را بر اقتصاد کشور تحمیل کند، اما باز هم به دلیل ساختار دولتزدهی تیم کارشناسان این شورا، ممکن است در غیاب دانشمندان و متخصصان اقتصادی غیر وابسته به دولت و مجلس، مسیری برای سوء استفاده دولتمردان جهت دور زدن سازوکار قانونی متعارف هموار شود چنانکه در کم و کیف ماجرای افزایش قیمت بنزین این شائبه مطرح می شود.
🔹چنانچه لیبرال های نفوذی فارغ التحصیل دانشگاه های معتبر آمریکا و انگلیس، امکان تکرار تجربه موفق مهندسی بد افزارهای اقتصاد تعدیلی در دولت های پس از دفاع مقدس را در شورای عالی هماهنگی اقتصادی داشته باشند و بتوانند در فنداسیون اقتصاد پولی و بانکی کشور یعنی طرح جدید بانکداری که با مخالفت مراجع معظم تقلید و عموم اقتصاددانان حوزه و دانشگاه مواجه شد، نقش ایفا کنند، لزوم تشکیل شورای عالی انقلاب اقتصادی با حضور پر رنگ اندیشمندان برجسته اقتصادی در حوزه و دانشگاه که منتصب شخص مقام معظم رهبری باشند، ضرورتی عاجل است.
📝 ابوالقاسم مرشدی
🌐 vasael.ir/00042L
🆔 @vasael_ir
🔸جلسه مشترک مسئولان «وسائل» و پژوهشگاه قرآن و حدیث
🔹این جلسه با حضور دکتر علیرضا داودی سردبیر وسائل، محمد حائری شیرازی دبیر سرویس سیاسی این پایگاه و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد کاظم طباطبایی مدیر گروه نهج البلاغه دانشگاه قرآن و حدیث و رئیس پژوهشکده حدیث این پژوهشگاه و حجت الاسلام دکتر مرتضی حائری شیرازی معاون گروه نهج البلاغه دانشگاه، بیست و چهارم آذر ۹۸، در این موسسه برگزار شد.
🌐 vasael.ir/00042Z
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🔸بحثی فقهی درباره سلاحهای هستهای فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۷🔻 🔹با سلاحهای هسته ا
#پرونده_ویژه
🔸منع استفاده از تسلیحات کشتار جمعی از منظر فقه
فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۸🔻
🌐 vasael.ir/00042e
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🔸منع استفاده از تسلیحات کشتار جمعی از منظر فقه فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۸🔻 🌐 vasae
#پرونده_ویژه
🔸منع استفاده از تسلیحات کشتار جمعی از منظر فقه
فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۸🔻
🔹در این پژوهش، سعی کردیم به حکم استفاده از تسلیحات کشتار جمعی از منظر فقه، دستیابی بیابیم. این موضوع در قالب سه مبحث بررسی شد: در مبحث اول، موضوع شناسی تسلیحات کشتار جمعی تحلیل گردید.
🔹در مبحث دوم، دیدگاه فقها درباره سلاحهای سمی مطرح شد. فقها با استناد به روایات پیامبر (ص) که در آن، از به کار بردن سم در شهرها منع شده است، دو دسته شدهاند.
🔹برخی به کراهت و برخی دیگر، به حرمت استفاده از سم رای دادهاند. قائلان به کراهت، روایت را بهدلیل حضور سکونی در سند آن، ضعیف شمرده و آن را از دلالت بر حرمت، ناتوان دانسته اند.
🔹قائلان به حرمت در مقام پاسخ گفته اند که سکونی به دلیل شهرت عملی، مقبول الروایت است؛ گذشته از آن، سکونی مروی عنه ابن ابی عمیر است و او نیز از اصحاب اجماع است.
🔹مبحث سوم درباره حکم استفاده از سلاحهای کشتار جمعی مدرن، مانند سلاحهای اتمی و میکروبی و شیمیایی کنکاش شد. برای اثبات حرمت این نوع سلاحها، دلایلی از قبیل: آیه مبغوض بودن سعی بر فساد و آیات نفی وزر و نفی اعتدا، اقامه شد.
🔹همچنین به دلایلی از روایات، مانند روایت نهی از القای سم و روایاتی که پیامبر اسلام (ص) از کشتن زنان و کودکان و کهنسالان نهی کرده است، استناد گردید.
🔹درباره احراق دو دسته از روایات وجود دارد که برخی بر جواز دلالت میکنند و بعضی بر منع. ولی بر اساس جمعی که میان این دو روایات صورت گرفت، روایات جواز بر موارد مصلحت و ضرورت حمل شد و روایات عدم جواز، بر موارد غیرضرورت و حالت عادی حمل گردید.
🔹از آنجا که ملاک نهی در این روایات، تخریب زیاد و کشته شدن افراد غیرنظامی است، ممنوعیت استفاده از سلاحهای کشتار جمعی در غیر حالت ضرورت و اضطرار، از این روایات به دست میآید؛ زیرا این معیار در این نوع تسلیحات به مراتب بیشتر وجود دارد.
🌐 vasael.ir/00042e
🆔 @vasael_ir
🔸تغییر جنسیت و مسئله عده
#دانشنامه_فقهی_حقوقی / ۵🔻
🔹هرگاه پس از ازدواج، یکی از زوجین تغییر جنسیت دهد، عده مطلقاً ساقط است؛ چه مرد شوهر تغییر جنسیت دهد، یا زن، و یا اینکه تغییر جنسیت زوجه در زمان عده باشد.
🔹در سقوط عده هم فرقی نیست بین انواع عده ها: چه عده طلاق باشد، یا عده فسخ و یا حتی عده وفات. مهمترین دلیل در این باره، تبدل و تغییر موضوع است و اینکه عده، مخصوص زنان است.
🔹پس هرگاه موضوع عوض شود، حکم نیز عوض میشود. از این رو، عده ساقط است.
🔹توجه به این نکته ضروری است که اگر تغییر جنسیت زن به مرد به صورت واقعی نباشد و بلکه تنها تغییر جنسیت به صورت ظاهری و غیر واقعی باشند و بر اثر این عمل، رحم زن اخراج گردد، عده این قبیل افراد (زنان فاقد رحم) ساقط نیست.
🔹بر حسب فتوای اکثر فقهای معاصر عده این افراد نیز سه ماه است و مطابق نظر برخی از فقها (مرحوم آیت الله محمد مومن) عده آنها ساقط است. آری، اگر تغییر جنسیت به طور واقعی باشد، عده ساقط است.
🌐 vasael.ir/00042f
🆔 @vasael_ir