🔸امام حسین علیه السلام:
🔹إنَّ شِیعَتَنا مَن سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن کلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ.
🔹به درستی که شیعیان ما قلبشان از هرناخالصی و حیله و تزویر پاک است.
📚فرهنگ سخنان امام حسین ص ۴۷۶
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸نشست معرفی و نقد کتاب تربیت فرزند از دیدگاه امام علی 🌐 vasael.ir/000417 🆔 @v
#تقوی_مندی:
🔹 این اثر پایان نامه بوده است و با توجه به اینکه صاحب رتبه شده با همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه به صورت کتاب منتشر شده است.
🔹در این کتاب سعی شده است که در همه ابعاد بررسی صورت بگیرد؛ تربیت از دامان مادر شروع شده و سپس محیط و اجتماع مورد بررسی قرار بگیرد و در مرحله بعدی آسیب شناسی تربیت صورت گرفته است. در قسمتی از این کتاب از کنوانسیونهای بین المللی درباره حقوق کودک بحث شده است.
🔹بعد از دفاع از پایاننامه و با کسب نمره بالاتر از ۱۸ پس از مدت زمان دو سال با رتبه بندی پایان نامههای تربیتی، این اثر حائز کسب رتبه شد و تجلیل صورت گرفت؛ این کتاب به مراکز حوزوی در شهرستانها به عنوان هدیه ارسال شد.
دکتر #رضائی:
🔹تست غربالگری و انجام سونوگرافیهای مکرر یکی از معضلات جدید در انجام مراقبتهای بارداریهای امروزی است که با دیدگاه اسلام همخوانی ندارد.
🔹تستهای غربالگری بعد از چهار ماهگی انجام میشود و اگر نوزاد بیماری داشته باشد پزشکان مجوز سقط میدهند در حالی که سقط جنین بعد از چهار ماهگی جایز نیست.
🔹با توجه به اهمیت این موضوع، به جای پرداختن به مکاتب و کنوانسیون باید به این موضوعات پرداخته میشد؛ درباره تضاد با آن چیزی که در جامعه فعلی در حال رخ دادن است بحث گستره بیشتری پیدا میکرد چراکه نباید فریب تبلیغات سوء را خورد که در تعارض با اندیشه اسلامی است.
🔹بهتر بود بیشتر روی بحث عقیقه فرزند تمرکز صورت میگرفت؛ در حال حاضر در جامعهای هستیم که فرزندان متدین با ورود به دانشگاه و سربازی ترک نماز دارند غافل از اینکه در بسیاری از مسائلی که میخواهیم فرزند ما تربیت دینی شود باید پیشگیری لحاظ شود که مغفول مانده است.
🔹عقیقه فقط مربوط به جسم نیست و اگر عقیقه همراه با سفره باشد افراد دعا میکنند که دعا اثر دارد و سبب سلامت جسم و روح فرزندان است.
🌐 vasael.ir/000417
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | مراقبت از نسل جوان در صحرای بی پایان فضای مجازی
🔹گرچه فضای مجازی دارای فرصت های علمی و ارتباط های اجتماعی نیز هست اما استفاده بی رویه دانش آموزان و جوانان از فضای مجازی منجر به انزوای آنان شده است.
🔹این هویت کاذب و زودگذر تصویری غیر واقعی برای افراد ایجاد می کند و منجر به این می شود که افراد در تلاش و تکاپو برای حضور بیشتر در شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک و وایبر باشند و چت کنند.
🔹دانش آموز در فضای مجازی بدون توجه به هویت سعی در ارائه افکار و علایق و اندیشه های خود دارد که این بسیار خطرناک است.
🔹فضای مجازی یک جامعه بدون هنجار و بدون مسئولیت است و انسان ها در این فضا آرام آرام نسبت به مسئولیت هایی که پذیرفته اند و هنجارهایی که باید به آن پایبند باشند دلسرد می شوند به گونه ای که به مرور زمان، مسئولیت برای شان محدودیت می شود.
🔹از نظر علمی هم ثابت شده است افرادی که ساعت های بسیار در این فضا وقت می گذرانند دچار نوعی اعتیاد می شوند که یکی از نشانه های مهم آن، کم شدن مسئولیت پذیری افراد است.
📝 محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/000413
🆔 @vasael_ir
🔸توانمندی نظام اقتصادی اسلام در طراحی بانکداری بدون ربا / بانکداری اسلامی مبتنی بر عقود مشارکتی
حجتالاسلام #محمد_رجایی_باغسیایی در گفتگو با #وسائل:
🔹تغییرات طرح پیشنهادی نسبت به طرح فعلی بیشتر به جهت هماهنگی دولت با بانک مرکزی بوده است.
🔹تغییر نام از طرح بانکداری اسلامی به بانکداری بدون ربا، علامت به سیستم بانکی است که می توانند از اجرای آن فرار کنند.
🔹من از دوستانی که در تدوین این طرح نقش داشتند پرسیدم که آیا اجرای طرح جدید می تواند تحولی در سیستم بانکی ایجاد کند؟ پاسخ همه ایشان منفی بود. به عقیده بنده اگر بناست قانون را اصلاح کنیم و قانون جدیدی بنویسیم، بهتر است قانونی تحول آفرین نوشته شود که مردم، آن تحول را لمس کنند.
🔹در این چهل سال کار زیادی در نظام اقتصادی اسلام صورت گرفته است اما هنوز هم جای کار بیشتری دارد، ولی با همین مقدار موجود از احکام نظام اقتصادی اسلام، سیستم بانکداری مبتنی بر عنصر مشارکت در سود و زیان و حذف ربا، قابل طراحی است.
🔹توزیع سود و زیان عادلانه در ساختار عقود مشارکتی قابل اجرا است اما در طرح پیشنهادی عقود مبادله ای جایگزین شده اند که فاقد مزایای عقود مشارکتی هستند و تفاوت زیادی هم با نرخ بهره ندارند، چراکه بدون توجه به میزان سود و زیان تولید کننده مبلغ ثابتی توسط بانک ها از او دریافت می شود که این عملکرد شباهت زیادی به سیستم ربوی دارد.
🔹در نظام بانکداری اسلامی ممکن است بانک مرکزی در حدود ده درصد از قراردادها ضرر کند اما باید شهامت اصلاحات ساختاری و فراهم سازی ساز وکارهای تخصصی آن را داشته باشد.
🌐 vasael.ir/00040s
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🎥 #فیلم| عدم پذیرش حکم ولی فقیه در حد شرک به خدا است 🔸حجت الاسلام #رضائیان #منادیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرونده_ویژه
🎥 #فیلم | خداوند حق حاکمیت را به هرکس که بخواهد اعطا میکند
🔸حجت الاسلام #رضائیان
#منادیان_سکولاریسم
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🔸نقد و بررسی ادلّه ممنوعیت استفاده از سلاح کشتار جمعی فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۶🔻
#پرونده_ویژه
🔸بحثی فقهی درباره سلاحهای هستهای
فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۷🔻
🔹با سلاحهای هسته ای، منطقه وسیعی که نمیتوان آن را محدود کرد، هدف قرار میگیرد و آثار مخرب آن به زمان انفجار محدود نیست، بلکه گاه دهها سال ادامه دارد و بر نسلهای آینده اثر سوء میگذارد.
🔹آیات دال بر حرمت اسراف در قتل، قتل نا به حق، حرمت نابودی حرث و نصل، حرمت اعانت بر اثم و برخی روایات، از جمله ادله مبین حرمت تولید و کاربست سلاحهای هستهای است.
🔹تولید سلاحهای هستهای حرکتی ضد امنیت هویت دینی و اخلاقی است و حرکت به سوی تولید این سلاح ها، اعراض از هویت اصیل دینی به شمار میرود.
🔹وجوب اعداد که برگرفته از آیه ۶۰ سوره انفال است، جواز مقابله به مثل و اصل اباحه از ادلهای است که برای اثبات جواز تولید سلاحهای هستهای به آن استناد شده است. این ادله نمیتواند ادعای مذکور را ثابت کند.
🌐 vasael.ir/00041E
🆔 @vasael_ir
🔸هوش مصنوعی میتواند در فرآیند استنباط به کمک فقیه بیاید
دکتر #بهروز_مینایی در گفتگو با #وسائل:
🔹هوش مصنوعی به عملکرد سیستمهایی گفته می شود که در شرایط محیطی خاص میتوانند تصمیمگیری صحیح داشته و واکنشهایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از خود نشان دهند.
🔹به عبارت دیگر فرآیندهای هوشمند انسانی نظیر شبیهسازی فرآیندهای تفکری و شیوههای استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها و یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسائل توسط ماشین انجام میشود.
🔹خوب است بدانید که هوش مصنوعی کمک میکند فرآیندی که توسط انسان در مدت زمان زیادی و بعضاً چند ساعت یا چند روز آن هم با درصد بالای خطا انجام میشود در چند ثانیه و با دقت بالا انجام شود.
🔹یکی از فرآیندهایی که توسط هوش مصنوعی دنبال می شود فرآیند استدلالورزی (reasoning) یا همان نتیجه گیری بر مبنای استدلالهای منطقی است.
🔹این قابلیت مهم می تواند در فرآیند استنباط علوم اسلامی و گزارههای مرتبط با رشتههای مختلف علوم اسلامی به کمک فقیه بیاید و فرآیند استنباط را تسریع و تدقیق کند.
🔹به جرأت می توان گفت تا امروز بسیاری از مسائل لاینحل و دشوار بشر به وسیله هوشمصنوعی حل شده است و این روند به صورت فزاینده ای ادامه دارد.
🌐 vasael.ir/00041J
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🎥 #فیلم | نباید در حکومت اسلامی به فردی که سوء سابقه دارد مسئولیت بدهند 🔸حجت الاسلام والمسلمین #حاج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| فرزندان کارگزاران حکومت اسلامی هم نباید دنیاطلب باشند
🔸حجت الاسلام والمسلمین #حاج_ابوالقاسم
🆔 @vasael_ir
🔸امام حسن عسکری علیه السلام:
🔹ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إِلاّ ذَلَّ و َلا أَخَذ َبِهِ ذَليلٌ إِلاّ عَزَّ.
🔹هيچ عزيزى حق را ترك نكرد، مگر اين كه ذليل شد و هيچ ذليلى به حق عمل نكرد مگر اين كه عزيز شد.
📚تحف العقول ص 489
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸فعالیت های فکری، فرهنگی و سیاسی امام حسن عسکری 🌐 vasael.ir/00041V 🆔 @vasael_ir
🔹دوران امام عسکري(ع) نيز مثل ائمه ديگر، خالي از اين گونه گرايشها و افکار و داعيه داران و شبهه آفرينان نبود. ايجاد شبهه از سوي مخالفان اسلام با انگيزه گمراه ساختن مسلمين رواج داشت.
🔹امام نيز با بيان حق، روشنگري ميکرد و حتي نسبت به کساني که با جعل حديث، روايات دروغ را به آن حضرت و پدر بزرگوارش نسبت ميدادند، افشاگري ميکرد.
🔹برخي از اين گرايشهاي انحرافي پيرامون قرآن بود. مثلاً اسحاق کندي که در عراق بود، درباره قرآن شبهه ميپراکند. کتابي را به گمان خود درباره تناقضات قرآن نوشت.
🔹امام عسکري در برخورد بعضي از شاگردان او، فرمود: ايا در ميان شما مرد رشيدي نيست که استادتان کندي را از کاري که به آن مشغول است، باز دارد؟ يکي گفت: او استاد ماست، چگونه ميتوانيم در اين زمينه يا هر موضوع ديگر به او انتقاد کنيم؟ امام پرسيد: ايا اگر من نکتهاي به تو بگويم، به اسحاق کندي منتقل ميکني؟ گفت: آري.
🔹آنگاه امام، دلايلي در ردّ شبهه افکنيهاي اسحاق به شاگرد او آموخت و حتي شيوه بحث و برخورد با او را هم بيان کرد (که نقل آن طول ميکشد).
🔹وقتي اسحاق آن حرفها را شنيد، به شدت تکان خورد و مجاب گشت و چون حق براي او روشن شد، آن نگاشتهها را از بين برد و سوزاند. از انحرافات ديگر آن عصر، رواج جعل حديث و نشر روايات دروغي در ميان مردم بود.
🔹عروة بن يحيي بغدادي، يکي از جعل کنندگان روايت بود و احاديث دروغي به امام هادي(ع) و امام عسکري(ع) ميبست و نسبت به اموالي که براي امام از سوي شيعيان ميرسيد، اختلاس داشت. امام او را لعن کرده و از شيعيان خواست تا او را لعن و طرد کنند و فريب دروغ پراکني آنها را نخورند.
🌐 vasael.ir/00041V
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸قانون بانکداری جدید؛ مصونیت بخش فساد بانکی / پولطلا؛ گرهگشای معیشت اسلامی
#محمد_غلامی:
🔹یک نکته تاسف بارتر اینکه یک قانون جدیدی به مجلس برده شده به نام قانون جدید بانکداری یعنی همین قانون پولی و بانکی را با چند قانون دیگر تلفیق کرده اند که تلاش های زیادی از سمت حوزه علمیه صورت گرفته که این قانون به تصویب نرسد.
🔹در این قانون آمده است که قوه قضاییه حق ندارد به جرایم بانکدارها رسیدگی کند و خود بانک باید به تخلفات رسیدگی کند که با تصویب این قانون عملا رسیدگی به تخلفات از عهده قوه قضاییه خارج می گردد.
🔹همچنین در بخش دیگر آن آمده است که هیچ نهاد حقیقی و حقوقی حق اعتراض به سیستم بانکی را ندارد.
🔹بنابراین این قانون کاملا دیکتاتوری است بدین معنا که قدرت رئیس کل بانک مرکزی از قدرت رهبر معظم انقلاب بیشتر می شود و همچنین خلق پول و ربای پول در این سیستم بیشتر دیده می شود.
🔹در حرکت به سمت معیشت اسلامی باید کارکردها را از ریال به سمت طلا منتقل کنیم و ساده ترین بخش آنکه در جامعه انجام شده است در بحث مهریه است که قدیم مهریه بر اساس ریال تعیین می شد چون معتقد بودند طلا نوسان دارد اما بعد از مدتی متوجه می شوند طلا نوسان قیمت نداشته بلکه ریال دچار نوسانات می شود.
🔹بعد از این نوسانات مهریه را بر اساس طلا تعیین کردند اکنون یک بخش آن انجام شده و یک معامله بلندمدت روی طلا انجام شده است یک بخش دیگر قرض طلا است مثلا اگر کسی یک سکه از شخصی قرض بگیرد چند سال دیگر نیز یک سکه ارزش و اعتبار دارد اما اگر بر اساس ریال قرض کند سال بعد از ارزش آن کاسته می شود.
🔹ایجاد قرض الحسنه های خانگی بر بستر طلا یکی از راه حلهایی است که می توان از آن برای فرار از وضعیت موجود استفاده کرد؛ بر این اساس می توان در بخش خانگی، همچنین در بخش های ارگانی یا در معاملات دیجیتال از بستر طلا بهره ببریم.
🔹به عنوان مثال در سطح استان یا شهر کارهای خود را بر بستر طلا انجام دهیم اکنون کارگاه های زیادی در اصفهان هستند که حقوق کارگران خود را بر اساس سکه طلا می پردازند.
🔹همچنین در شرایط تحریمی که قرار داریم چاره ای نداریم که با پول طلا کار کنیم چراکه پول طلا تحریم ندارد و یک بحث علمی کاملا مفصل است.
🌐 vasael.ir/00041T
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🎥 #فیلم | خداوند حق حاکمیت را به هرکس که بخواهد اعطا میکند 🔸حجت الاسلام #رضائیان #
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرونده_ویژه
🎥 #فیلم | معیار ارزشگذاری احکام سیاسی اجتماعی حکومت
🔸حجت الاسلام #رضائیان
#منادیان_سکولاریسم
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام:
🔹ألَا وَ إِنَّ قمَّ الْکوفةُ الصغِیرَةُ أَلَا إِن لِلْجنَّةِ ثَمَانِیةَ أَبْوَابٍ ثلَاثَةٌ منْهَا إِلَی قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَی وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ.
🔹قم کوفۀ کوچک ما است. برای بهشت هشت در است که سه در آن به سوی قم است. زنی در قم وفات میکند که از اولاد من و نامش فاطمه است. در روز قیامت با شفاعت او تمام شیعیان من وارد بهشت میشوند.
📚 بحار الانوار، ج 57، ص 228
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | آزادی بیان و مبانی و گسترۀ آن از دیدگاه فقه و حقوق
🔹«آزادی بیان» ابزاری قابل استفاده با اهدافی متفاوت است. از اینرو، از دیدگاه اسلام، اصل «آزادی بیان» پذیرفته شده است، اما مبانی آن با دیگر ادیان و مکاتب متفاوت است.
🔹این آزادی در خدمت انسان و برای رسیدن به سعادت حقیقی و فلسفه خلقت است و به همین سبب، حدود آزادی بیان نیز از دیدگاه اسلام متفاوت است و این حدود را دین تعیین میکند.
🔹از اینرو، مبانی و حدود دینی آزادی بیان برای رسیدن انسان به سعادت دنیا و آخرت است. در حقوق داخلی، که غالباً از دین مبین اسلام گرفته شده، مبانی و حدود فقهی تا حدی رعایت شده است.
🔹از اینرو، در این حقوق، موازین و احکام اسلامی و منافع و مصالح عمومی، بهعنوان «مبانی آزادی بیان» مطرح شده و اهانت به مقدّسات ممنوع گردیده است.
🔹برخلاف قوانین داخلی، در اسناد بینالمللی مبانی و حدود آزادی بیان (به جز در اعلامیه اسلامی حقوق بشر) بیشتر مادی است.
🔹مقاله «آزادی بیان و مبانی و گسترۀ آن از دیدگاه فقه و حقوق» توسط آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد مرتضایی نگاشته شده و در دوفصلنامه «اندیشههای حقوق عمومی» شماره ۴، در بهار و تابستان ۱۳۹۲ منتشر شد.
🌐 vasael.ir/00041e
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه فرهنگ| بررسی ابعاد ولایت در جامعه اسلامی / «دروغ» سرچشمه انحرافات فردی و اجتماعی(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/00041X
🔹فقه القضا| مرافعه مسلمان بر علیه کافر نزد قاضی کافر جایز نیست(آیت الله حبیبیتبار)
🌐 vasael.ir/00041d
🔹اقتصاد مقاومتی| تأمین امنیت و ثبات اقتصادی؛ مهمترین هدف در حمایت از کالای ایرانی(حجت الاسلام یوسفی)
🌐 vasael.ir/0003zz
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم | موسیقی حلال و حرام در بیان آیات و روایات
🔸حجت الاسلام #فلاحتی
#موسیقی_در_اسلام
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸طرح جدید شبهه ربا را کلا از بین میبرد / جشن رباخواران با عدم تصویب طرح 🌐 vasael.ir/00041i 🆔 @vasa
حجت الاسلام #مصباحی_مقدم طی نامهای خطاب به مراجع عظام تقلید:
🔹از باب وظیفه شرعی، به عنوان کسی که بیش از چهل سال در بانکداری اسلامی تتبع، تدریس و تحقیق داشته، همواره منتقد وضع موجود بانکداری کشور بوده، و در تهیه طرح جدید مجلس شخصاً مشارکت داشتهام، محضر مبارکتان عرض می کنم و اطمینان می دهم که طرح مجلس کاملاً منطبق بر آراء فقه امامیه و نظرات مراجع معظم تقلید تدوین شده و با منع پرداخت هرگونه جریمه به بانک، شبهه ربا را اساساً از میان برده است.
🔹متأسفانه بانک ها رباخواری را به استناد قانون و مقررات ابلاغی بانک مرکزی انجام می دهند. با اطمینان عرض می کنم که با تصویب و اجراشدن طرح مجلس، جلوی این رفتارهای خلاف شرع گرفته خواهدشد؛ و با مسکوت گذاشته شدن آن، بانک ها با خیال آسوده به دریافت جرائم سنگین از بدهکاران بیچاره ادامه خواهند داد.
🔹در این طرح به صراحت آمده است که جریمه تأخیر فقط نسبت به مانده اصل بدهی مشتری قابل محاسبه و دریافت است و حتی یک ریال از آن هم به بانک داده نمی شود تا شبهه رباخواری کلاً از بین برود. همچنین در طرح جدید مجلس، دریافت هرگونه وجه اضافی از مشتری یا ضامن وی توسط بانک، تحت هر عنوان از جمله وجه التزام و عناوین مشابه و اخذ سود از سود، سود از جریمه و جریمه از جریمه ـ که متأسفانه رویه جاری بسیاری از بانک هاست ـ مطلقاً ممنوع شده است.
🔹اتفاقاً بانک ها ـ به ویژه بانکهای خصوصی که به دریافت ربح مرکب و وجه التزام های مضاعف و سنگین از بدهکاران بانکی عادت کرده و منافع فراوانی از این رهگذر اندوخته اند ـ دقیقاً به همین دلیل، از تصویب چنین طرحی در مجلس شورای اسلامی ناراحتند و درصورت مسکوت ماندن یا عدم تصویب آن، جشن خواهند گرفت.
🔹برای مزید استحضار حضرت عالی عرض می کنم که در حال حاضر، جریمه هایی که بانک ها دریافت می کنند، ـ طبق قوانین و مقررات فعلی ـ به خودشان تعلق می گیرد و همین موضوع باعث شده که حضرت عالی و برخی دیگر از مراجع بزرگوار، اخذ جریمه تأخیر را تحریم و کراراً از بانک ها به دلیل اخذ جریمه تأخیر، انتقاد فرموده اید. طرح مجلس از این نظر کاملاً منطبق بر موازین فقهی و نظرات مراجع معظم تقلید تدوین شده و پرداخت هرگونه جریمه به بانک را ممنوع کرده است.
🌐 vasael.ir/00041i
🆔 @vasael_ir