🔸 #معرفی_مقاله | هدف از تشکیل خانواده
🔹مهمترین نکته قرآنی در تبیین حکمت ازدواج در قرآن، این است که خداوند وقتی میخواهد حکمت ازدواج و تشکیل خانواده را بیان کند، نمیگوید: حکمت خلقت همسر و تشکیل خانواده، بقای نسل یا فرزند صالح یا پیشگیری از فساد یا سازندگی اخلاقی و اجتماعی و یا توسعه ارزشهای اسلامی است؛ بلکه به حکمتی اشاره میفرماید که بدون آن، هیچ یک از اهداف خلقت انسان، قابل تحقق نیست و آن، عبارت است از: آرامش روانی.
🔹بدون آرامش روانی، نمیتوان از جوان انتظار تقوا داشت. بدون آرامش روانی، نه نسل سالم و صالح پدید میآید، و نه سازندگی اخلاقی و اجتماعی اتفاق میافتد و نه ارزشهای دینی و آرمان توحید، گسترش مییابد.
🔹کاوش های میدانی نشان میدهند که اضطراب روانی و عدم تعادل روحی، نقش عمدهای در فسادهای اخلاقی و اجتماعی دارد و بیشتر جنایات هولناک و خودکشیها در میان مجردها و به دست آنها صورت میگیرد.
🔹از این رو تشکیل خانواده میتواند سهمی اساسی در آرامش روانی و سازندگیهای اخلاقی و اجتماعی ایفا نماید و این، رمز تاکید قرآن و احادیث اسلامی بر تشکیل خانواده و تحکیم آن و پیشگیری از فروپاشی این کانون مقدس است.
🌐 vasael.ir/00045n
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸 #فقه_بورس| مشروعیت شرکتهای تجاری با نگاه حداکثری به فقه معاملات کارگاه در
🔸 #فقه_بورس| اثبات شخصیت حقوقی با تمسک به سیره مقنّنه عقلاء
کارگاه درس خارج فقه بورس / ۵🔻
🌐 vasael.ir/00045v
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #فقه_بورس| اثبات شخصیت حقوقی با تمسک به سیره مقنّنه عقلاء کارگاه درس خارج فقه بورس / ۵🔻 🌐 vasael
🔸 #فقه_بورس| اثبات شخصیت حقوقی با تمسک به سیره مقنّنه عقلاء
کارگاه درس خارج فقه بورس / ۵🔻
آیت الله #علیدوست:
🔹برخی مباحث در اصول ردیف بودجه دارند همچون مثبتات استصحاب و برخی مباحث که اهمیت آن ها بیشتر از سایر مباحث است نظیر عرف و سیره عقلاء کارتون خواب اند که جایی برای آن ها در اصول تعریف نشده است.
🔹قبل از استفاده و استنباط از سیره ابتدا باید نوع سیره بررسی شود که آیا سیره موضوع ساز است و یا سیره قانونگذار؛ اگر قانون گذار باشد، باید حتما به امضاء شارع برسد و لو با عدم الردع؛ متاسفانه برخی از مصادیق دارای ابهام و چند وجهی اند از این رو نمی توان با اطمینان گفت بناء موضوعی و یا بناء عقلاء حکمی است نظیر پدیده حق تالیف.
🔹اگر معتقد به صحت مالکیت شخصیت حقوقی می شویم، به جهت وجود این پدیده در صدر اسلام است نظیر شخصیت حقوقی کعبه که حتی مشرکین قبل از اسلام برای آن وقف می کردند و بیت المال به عنوان یک نهاد که با آثار دینی سازگاری دارد و روایات معتبری است که دلالت بر نهاد امامت می کنند که همه این موارد بر وجود شخصیت حقوقی در عصر معصومین(ع) گواهی می دهند.
🔹غرض بنده از نوشتن کتاب پانصد صفحه ای فقه و عرف بیان این نکته بود که عرف قانون گذار نیست، اما موضوع ساز و موضوع زدا است؛ البته این بیانات مستفاد از کلمات مشهور فقهاء و علمای سنتی است و ما نیز یک تعلیقه و اضافه ای بر فرمایشات ایشان داریم مبنی بر اینکه گاهی اوقات عرف برخاسته از عقل مسلم عقلاء است که در اینصورت نیز نیازمند امضاء معصوم(ع) است بدون نیاز به اتصال به عصر ایشان(ع) و همین که عقل درک کند در حکم اتصال خواهد بود.
#میثم_حامدی:
🔹تعبیر به شرکت در بحث شخصیت حقوقی اشتباه است و مقصود توضیح مفهوم شراکت در حقوق خودمان بود که در غرب از این مفهوم به (company) تعبیر می شود.
🔹منظوز از (company) شراکت به معنای عقد شرکت نیست که می تواند یک نفر مالک آن باشد اما شرکت در قانون نمی تواند متقوم به یک نفر باشد که در قانون ایران هم همینطور است.
🔹در خصوص رابطه میان شخصیت حقوقی و سهامداران چند دیدگاه وجود دارد؛ در دیدگاه سنتی که عموم مردم هم چنین تصوری دارند، سهام دار مالک شرکت است و بین مالکیت و کنترل شرکت هم تفاوت وجود دارد.
🔹اما در دیدگاه دانشگاهی که اصطلاحا به دیدگاه قراردادگراها شناخته می شود، شخص حقوقی فاقد قابلیت تملک است و رابطه بین شرکت و سهام دار تنها یک رابطه قراردادی است.
🌐 vasael.ir/00045v
🆔 @vasael_ir
🔸سلسله نشستهای بحوث فقهی
🔹با موضوع «بررسی فقهی صندوقهای قرعهکشی خانگی» برگزار میشود.
🔹ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدتقی علوی
🔹زمان برگزاری: چهارشنبه ۲۵ دیماه ۹۸، ساعت ۱۵ تا ۱۷:۳۰
🔹محل برگزاری: قم، خیابان معلم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه سوم، سالن ۳۱۰
🆔 @vasael_ir
🔸دومین نشست تبیینی
🔹با موضوع: فلسفه سیاسی آیت الله العظمی خامنهای (مدّ ظلّه العالی)
#امتداد_توحید_در_سیاست
🔹ارائه: حجت الاسلام و المسلمین استاد پارسانیا
🔹دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی موسوی
🔹زمان: چهارشنبه ۲۵ دیماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۰
🔹مکان: میدان روح الله، جنب بیت حضرت امام خمینی (ره)، مرکز فقهی صاحب الامر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸بررسی ابعاد فقهی، حقوقی و اجتماعی معاضدت زوجین و خانواده کرسی«ماهیت شناسی م
🔸بررسی ابعاد فقهی، حقوقی و اجتماعی معاضدت زوجین و خانواده
کرسی«ماهیت شناسی مفهوم معاضدت زوجین؛ بار اخلاقی یا حقوقی»🔻
خانم #صابره_احمدی_موقّر:
🔹در این مقاله مبتنی بر دیدگاه پویای فقه نظام ساز با نگاهی سیستماتیک به تشریعات شارع در فقه خانواده به استنباط اصل معاضدت به عنوان یک اصل اساسی حاکم بر کیان خانواده با بررسی فقهی مصادیق نشوز و استخراج دو ملاک مهم از آن و پیش بردن نظریه اصل معاضدت بر اساس ملاک استخراج شده است.
🔹به این مضمون که رفتار نامناسب یکی از زوجین در برابر رفتار قابل قبول و پسندیده دیگری از مصادیق نشوز میباشد، پرداخته شده است.
🔹فلذا عدم رعایت این اصل نخستین نهاد خانواده توسط هر یک از زوجین، مصداق نشوز برشمرده شده و ضمانت اجراهایی با لحاظ مراتب آن در پی خواهد داشت.
حجت الاسلام والمسلمین #وحدتی_شبیری:
🔹برخی از مباحث ارائه شده بر اساس فقه نظام ساز مطرح شده است و با در نظر گرفتن یک هرم و اصول کلی، میخواهید احکام شرعی را از آن استخراج کنید، اما فقه رایج ما در حوزههای علمیه فقه نظام ساز نیست.
🔹نیاز است که بر اساس فقه رایج و متدلوژی استنباط به مسأله خودتان نگاه کنید. شیوه فقه نظام ساز جدید است و شیوه سنتی ما این نیست.
دکتر #محمد_علی_سعیدی:
🔹در ماده ۱۱۰۴ دو رویکرد وجود دارد که از کلمه باید در این ماده الزام آور بدون آن معنا میشود و نتیجه این است که ضمانت اجراء دارد و این برداشت درست است.
🔹مراتبی از معاضدت در خانواده مسلما اخلاقی است و به همین دلیل است که قانونگذار ضمانت اجرائی روشنی را مطرح نکرده است که تغافل و چشم پوشی از جمله این مصادیق در روابط زوجین است.
خانم #نیک:
🔹در آیه ۱۲۸ سوره نساء«وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِنْ بَعْلِهَا نُشُوزًا» بحث نشوز مرد مطرح است و شما در اینجا اشاره به نشوز طرفین دارید.
🔹در قانون ما نیست که اگر مردی زن را آزار دهد حد داشته باشد در صورتی که حد نیست و تعزیر وجود دارد و این امر حقوقی نیست که تعزیر به حد ملحق شود.
خانم #رضایی:
🔹مباحث مشارکت در امور منزل از موارد استحباب است و روایت هائی که ذکر شده است بار استحبابی دارد و بار حقوقی در آنها نیست.
🔹بر اساس ارائه اصل معاضدت بر قیومیت جامعیت دارد و دوباره به این امر تأکید میشود که اصل قیومیت است و تغافل و مدارا درباره ادعای معاضدت همخوانی ندارد و از طریق عرف و سیره متشرعه این قاعده به عنوان یک اصل اساسی و جامع مطرح شود که اصل قیومیت در قرآن است.
خانم #تقربی:
🔹در نگاه فقهی مستندات بسیار ضعیف است و در نگاه فقه الحدیثی گفته میشود که پیش نیاز به مصدریابی است و سپس رسیدن به مقصود اصلی است. مستندات باید کامل و جامع باشد.
🔹مراحل اخلاقی این اصل مقدم بر مراحل حقوقی است و مصادیق معاضدت در این ارائه اخلاقی است و بر این اساس نمیتوان افراد را مجبور به محبت کرد.
خانم #احمدی_موقر:
🔹با توجه به اینکه متن صریحی در فقه در باب معاضدت دیده نشد، نظریه با استمداد از دیدگاه نوین فقه نظام ساز تبیین گشت که گویا بانوان ناقد، اطلاعی از این شیوه نداشته اند؛ چراکه فرمودند در آیات و روایات فراوانی این کلمه دیده می شود که باید عرض شود اصلا این کلمه در فقه تصریح نشده است.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/00045w
🆔 @vasael_ir
تأثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی شیعه.pdf
2.38M
🔸کتاب تاثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی شیعه
🔹حجت الاسلام #محسن_صبوری_فیروزآبادی در این کتاب تاثیرات قاعده تقیه بر بخشهای مختلف فقه سیاسی همچون مباحث مشروعیت، مباحث سیاست داخلی و مباحث سیاست خارجی، مورد بحث و بررسی قرار داده است.
🆔 @vasael_ir
aac_عصرانه اصلاحي.mp3
24.15M
🔊 #صوت| نشست علمی فقه مقاصدی با عنوان«پرسش و پاسخ در موضوع نظریه مقاصدالشریعة»
🔸حجت الاسلام #شمس
🆔 @vasael_ir
🔸دیدار و گفتگوی مسئولان «وسائل» و مرکز تخصصی مهدویت
🔹جلسه مشترک مسئولان این دو مرکز با حضور دکتر علیرضا داودی سردبیر وسائل، محمد حائری شیرازی دبیر سرویس سیاسی این پایگاه و حجت الاسلام و المسلمین کلباسی مدیر مرکز تخصصی مهدویت و حجج اسلام علی مصلحی معاونت آموزش، محمد اسدی قائم مقام معاونت پژوهش، محمد رضا نصوری معاونت تبلیغ و ارتباطات این مرکز، در این موسسه برگزار شد.
🆔 @vasael_ir