eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸پس از تغییر جنسیت، حکم ولایت و حضانت کودکان چگونه خواهد بود؟ #دانشنامه_فقهی_حقوقی / 7🔻 🔹در پاسخ ب
🔸پس از تغییر جنسیت، تکلیف ارث چه می شود؟ #دانشنامه_فقهی_حقوقی / ۸🔻 🔹زن فعلی (پدر تغییر جنس داده) یک سوم و مرد فعلی (مادر تغییرجنس داده) دو سوم ارث می‌برد. گویا مرد فعلی، پدر است و زن فعلی، مادر. 🔹این احتمال ضعیف بوده و هیچ دلیلی در تایید آن وجود ندارد؛ چون نمی‌توان گفت: مادر پس از تغییر جنسیت، به عنوان پدر شناخته می‌شود. نیز پدر پس از تغییر جنسیت، به عنوان مادر شناخته نمی‌شود. به عبارت دیگر، تفاوت پدر و مادر در مقدار ارث، به لحاظ بسته شدن از زمان انعقاد نطفه است. 🔹پس برای پدر که فرزند از اسپرم او وجود آمده، دو سوم و برای مادری که فرزند از تخمک او به وجود آمده، یک سوم ارث وجود دارد؛ اگرچه امام خمینی معتقد است: احتیاط مستحب آن است که آن دو با یکدیگر مصالحه کنند. 🔹به نظر می‌رسد، مجالی برای مصالحه بین پدر و مادر وجود ندارد؛ چون اگر عنوان پدر و مادر پس از تغییر جنسیت صادق است، مصالح لازم نیست و اگر صادق نیست، مصالحه بین آن دو و سایر وراث‌ها لازم است. 🔹پرسش دیگر این است که اگر اقارب طبقه دوم و سوم تغییر جنسیت دهند، به چه میزان از میت ارث می‌برند؟ آیا جنسیت فعلی آنان ملاک است یا جنسیت قبل از تغییر جنسیت؟ 🔹در پاسخ می‌گوییم: اگر افرادی مانند برادر، خواهر، عمو، عمه، دایی و خاله و دیگر اقارب و خویشاوندان که در طبقه دوم و سوم ارث، قبل از فوت مورث تغییر جنسیت دهند، جنسیت فعلی آنان ملاک تعلق سهم‌الارث آنان می‌باشد. 🌐 vasael.ir/00045O 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب| «والد سوم»؛ کتابی برای افزایش سواد رسانه‌ای خانواده‌ها 🔹«کتاب والد سوم؛ تأثیر ر«والد سوم»؛ کتابی برای افزایش سواد رسانه‌ای خانواده‌هاسانه‌ها بر تربیت فرزندان» به قلم سیدعلیرضا تراشیون نگاشته شده و به همت نشر معارف منتشر شده است. 🔹این کتاب در سه فصل با عناوین انواع سواد، آسیب‌های استفاده از رسانه و راهکار‌های استفاده از رسانه تدوین شده است. 🔹نگارنده در فصل اول به موضوعاتی همچون سواد ارتباطی، سواد عاطفی، سواد رایانه‌ای، سواد آموزش‌وپرورش؛ سواد مالی و کارکرد سواد رسانه‌ای، علل استفاده فرزندان از رسانه‌ها پرداخته است. 🔹همچنین در فصل دوم این کتاب به آسیب‌های جسمی استفاده از رسانه، آسیب‌های رفتاری استفاده از رایانه و سایر آسیب‌های استفاده رسانه اشاره شده است. 🔹فصل سوم این اثر به بیان راهکارها پرداخته است، استفاده نادرست از رسانه‌های جمعی یا به اصطلاح نداشتن سواد رسانه‌ای است، لذا مدیریت رسانه و آشنایی با راه‌کارهای مدیریت این فضا، باعث می‌شود که مخاطبان از جانب محتوای رسانه‌ها آسیبی ندیده و تنها به استفاده درست و مطلوب از آن روی آوردند و در ادامه چند راهکار اشاره شده است. 🔹قانون‌مندی استفاده از رسانه، گزینش‌گرایی در استفاده از رسانه، سودمندگرایی در استفاده از رسانه، هدفمندگرایی در استفاده از رسانه، مقاومت در برابر برنامه‌های نامناسب، برنامه‌ریزی نسبت به اوقات فراغت فرزندان و.... برخی راهکارهای این فصل است. 🌐 vasael.ir/00046s 🆔 @vasael_ir
🔸اسلام زدایی از قانون اساسی #پرونده_ویژه/ #منادیان_سکولاریسم ۲🔻 🔹فقه اسلامی به عنوان برنامه جامع زندگی بشری برای اولین بار از طریق قانون اساسی جمهوری اسلامی توانسته است ترسیمی درست از جایگاه خود در عرصه عمل را ارائه دهد. 🔹همین پیوند عمیق قانون اساسی و فقه اسلامی و وجود ریشه های عمیق اسلامی در این قانون برای سکولارها غیر قابل قبول بوده است و به شدت بر آن تاخته اند چراکه در منظومه فکری دنیا محور آن وجود مولفه های دینی امری غیر قابل درک است. 🔹در یکی از موارد نشستی علمی در خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور اساتید سرشناس دانشگاه تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی در این زمینه برگزار شد. 🔹در این نشست که گزارش آن در ادامه در اختیار شما خوانندگان قرار خواهد گرفت هجمه گسترده ای علیه نقش فقه در قانون اساسی صورت گرفت و تلاش شد پروژه اسلام زدایی از قانون اساسی در قالبی علمی در جامعه علمی کشور بیش از پیش منتشر شود. 🔹پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل در راستای پاسخگویی به این شبهات و نشان دادن اهمیت و ظرفیت های ابتناء قانون اساسی بر فقه شیعی پرونده ویژه ای را طراحی کرده است که تقدیم شما مخاطبان فرهیخته و دانش دوست می کند. مطالب این پرونده را در لینک زیر دنبال کنید: 🌐 vasael.ir/000474 🆔 @vasael_ir
🔸 | پیام شهادت سردار سلیمانی برای هم‌رزمان و مسئولان 📝 حجت الاسلام 🔻 🌐 vasael.ir/000469 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت_شفاهی | پیام شهادت سردار سلیمانی برای هم‌رزمان و مسئولان 📝 حجت الاسلام #رضائیان🔻 🌐 vasa
🔸 | پیام شهادت سردار سلیمانی برای هم‌رزمان و مسئولان 🔹سردار سلیمانی در ایام حیات با تمام مجاهدین و با تمام کسانی که گمنام بودند امر خدای متعال را اطاعت کردند و بعد هم با شهادت خود آنچه طاغوت زمانه سعی داشت رقم بزند و میان برادران مسلمان نفاق بیندازد، نقشه دشمن را ناکام گذاشت و این تحکم و حکم قرآنی را اجرایی کرد. 🔹سردار سلیمانی در ایام حیاتش برای ایران و عراق و کشورهای منطقه، امنیت و ایستادگی در برابر طاغوت را به ارمغان داشت و بعد از شهادت نیز با خون شریف خود تجلی و عزت خاصی به جهان اسلام داد و خون شریفش با خون سردار معظم ابو مهدی ممزوج شد و این اتحاد را رقم زد. 🔹از زاویه دیگر نکته‌ای که در کشور محقق شد و خدای متعال این زیبایی را این گونه رقم زد که خون جوانی مانند مرحوم حججی با خون سرداری از سرداران جنگ تحمیلی قرین شد و قرین شدن این خون‌ها که هر دو در یک جبهه اما از دو نسل بودند، نوعی زیبایی داشت، علی‌رغم این نکته که برخی تلاش می‌کردند منقطع شدن انقلاب و اختلاف نسل را به جامعه القا کنند. 🔹نکته دیگر، اولا آنچه که اتفاق افتاد این است که خداوند متعال سفره عشق‌بازی و جهاد را در هر زمان پهن و متناسب با زمان پهن می‌کند؛ لذا این امید برای تمام آنهایی که در این وادی قرار می‌گیرند، این امید دوباره روشن شد. 🔹این تجلی دوباره پیدا شد و برای آنهایی که اصحاب انقلاب بودند و برخی به روزمرگی مبتلا بودند و برخی مثل این که خود را از سفره جنگ و جهاد منقطع می‌دانستند این پیام را داشت که یکی از آنها که با بقیه همرزم بود، بلکه زیر مجموعه خیلی از این آقایان بود، اینگونه جلوه پیدا کرد و خدا او را عزیز داشت که نشان دهد شما هم می‌توانستید و می‌توانید. 🔹لذا شهادت سردار، محرکیت و انبعاث را برای اصحاب انقلاب به همراه داشت برای آنهایی که فاصله گرفتند و نشان داد، خدا هنوز بین همان اصحاب اولیائی دارد که مخفی نگه داشته و هنوز هم هستند و راه باز است، اینها هم مانند این سردار معظم هستند و خدا آنها را به میزان نیاز جامعه و امت اسلام در معرض دید بقیه نگه می‌دارد. 📝 حجت الاسلام 🌐 vasael.ir/000469 🆔 @vasael_ir
به همت دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی🔻 🔸دومین نشست «ایده گفتارهای فقه حکومتی» برگزار می‌شود 🔹ارائه: حجت الاسلام والمسلمین رضا اسلامی 🔹موضوع: اصول فقه حکومتی 🔹زمان: پنج شنبه 3 بهمن ماه 98 ـ ساعت 10 تا 12 🔹محل برگزاری: قم، بلوار غدیر، کوچه 10، ساختمان مفید، طبقه 4 🔹پژوهشگران و علاقه مندان این عرصه می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی (09100931081) تماس حاصل کنند. 🆔 @vasael_ir
🔸دوفصلنامه نظام ولائی راه‌اندازی شد 🔹این نشریه به همت موسسه اندیشه تمدنی اسلام و با سردبیری حجت الاسلام دکتر ذبیح الله نعیمیان با اخذ مجوز از وزارت ارشاد راه اندازی گردید. 🔹هدف از انتشار این نشریه تولید و ترویج اندیشه و علم در حوزه فقه سیاسی، نظام سیاسی و حکومت اسلامی (ولایت فقیه) است. مقالات اولین شماره این دوفصلنامه از قرار ذیل است🔻 1️⃣ ولايت فقيه به مثابه تئوري براي عمل اجتماعي ـ سياسي / احمد رهدار 2️⃣مناسبات فقه حکومتی و مردم‏سالاری دینی / عباسعلی مشکانی سبزواری 3️⃣مدیریت امام خامنه‏ای‏حفظه‏الله (محور اول: وظائف مبنائی مدیر) / سید صمصام‏الدین قوامی 4️⃣بنياد «مديريت تمدّني دانش» در افق «توسعة عقلانيت ديني» / ذبيح‌الله نعيميان 5️⃣فقه نظام؛ نرم‏افزار گذار از تمدن غربی به تمدن نوین اسلامی / مهدی عبداللهی 6️⃣درآمدی بر فقه سرپرستی از دیدگاه آیت‏الله میرباقری / سنا خلف حیاوی 7️⃣كرامت انساني مبناي انسان شناختي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت / محسن اصغری 🆔 @vasael_ir
🔸دیکتاتوری بانک مرکزی در طرح جدید بانکداری نسبتی با فقه حکومتی ندارد حجت الاسلام دکتر در گفتگو با / 1🔻 🌐 vasael.ir/00046l 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🔸دیکتاتوری بانک مرکزی در طرح جدید بانکداری نسبتی با فقه حکومتی ندارد حجت الاسلام دکت
🔸دیکتاتوری بانک مرکزی در طرح جدید بانکداری نسبتی با فقه حکومتی ندارد حجت الاسلام دکتر در گفتگو با / 1: 🔹دریافت جریمه تاخیر از باب تعزیر مالی باید در فقه حکومتی به درستی مورد بررسی قرار گیرد، زیرا مسائل در فقه حکومتی با یک نگاه کلان بررسی می شوند و تمام مصالح و مفاسد در آنها دیده می شود. اگر جریمه با نگاه اقتصادی بررسی شود، چه وجه التزام باشد و چه تعزیر حکومتی، هیچ فرقی در ماهیت آن نخواهد بود. 🔹حساب ویژه جرائم که تعزیرات مالی قرار به آن واریز شود، در خود بانک عامل قرار دارد و بانک ها قادر بر استفاده کامل از عوائد وجوهی که در اختیار دارند می باشند بدون اجازه از صاحبان آن حساب ها که خلاف قانون است. علاوه بر اینکه شبهه خارج شدن از تعزیر مالی را نیز به وجود می آورد، زیرا پول قرار است در اختیار بانک عامل قرار گیرد و عواید آن نیز نصیب همان بانک شود؛ و این به معنی بناء بر خارج نشدن پول از بانک است. 🔹آیت الله اراکی می فرمودند بحث نظام بانکی، بحث از گردش پول و ثروت در جامعه است؛ بحث شخصی نیست که بخواهیم با فقه عقود و قراردادها مشکلات را حل کنیم، بلکه باید ساختار آن را درست کنیم. 🔹شهید صدر در کتاب البنک اللاربوی و یا الاسلام یقود الحیاة می فرماید بانکداری بدون ربایی که من طراحی کردم برای این بود که فعلا مشکل مسلمان ها از باب ضرورت حل شود نه به عنوان اینکه من بخواهم یک سیستم پولی اسلامی را پیشنهاد دهم 🔹متاسفانه در این طرح یک رویکرد جزئی نگری در حل مسائل و مشکلات فقهی و اقتصادی وجود دارد. یعنی به جای اینکه سیستماتیک و نظام مند به فقه و دین مبین اسلام نگاه کنیم و بخواهیم یک منظومه و ساختاری از آن استنباط کنیم، به صورت جزئی به فقه و قضایای شرعی نگاه کنیم 🔹مراجع معظم تقلید فرمودند اگر از ما بپرسند تعزیر مالی بابت جریمه تاخیر و به نفع بانک ها چه حکمی دارد، پاسخ خواهیم داد که چنین تعزیری مشروع نیست، چنانکه آیت الله مکارم شیرازی در جواب استفتاء کمیته راهبری اقتصادی مقاومتی فرمودند این راه جایز نیست. 🔹اعضای شورای فقهی یک ترکیب یازده نفری است که یکی از آن ها عضو ناظر مجلس است و باقی افراد حق رای دارند. یعنی پنج فقیه در مقابل پنج غیر فقیه قرار دارند که قرار است برای نظارت فقهی تصمیم گیری کنند! لااقل پنج فقیه را در برابر چهار غیرفقیه قرار می دادید که فقهاء این شورای فقهی غلبه داشته باشند. گویا تیم فوتبال سالنی است و آن عضو ناظر مجلس را هم داور مسابقه قرار داده اند! 🔹در طرح جدید بانکداری تمام اجزاء اصلی ساختار بانک مرکزی به تشخیص رئیس کل بانک مرکزی منصوب می شوند و هیچ کس هم حق عزل رئیس کل را ندارد و یه هیچ نهادی هم پاسخگو نخواهد بود، یعنی یک قدرت چهارم در این کشور ایجاد می‌شود، قوای مقننه، مجریه، قضائیه و پولی به عنوان بانک مرکزی. 🔹ما با خیلی از حقوق دان ها نشستیم و این قانون را بررسی کردیم، خیلی از آن ها ابراز تحیر می کردند و می گفتند مگر می شود که مجلس یک همچین قانونی را بدهد که ایرادات فاحشی در تعداد اعضاء، سیاست گذاری ها و چنین تناقضات آشکاری داشته باشد؟ 🌐 vasael.ir/00046l 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸چالش‌های موجود در ترویج سبک زندگی اسلامی در مقایسه با سبک زندگی غربی گزارش نشست «راه‌های ترویج سبک زندگی اسلامی»🔻 🌐 vasael.ir/00047H 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸چالش‌های موجود در ترویج سبک زندگی اسلامی در مقایسه با سبک زندگی غربی گزارش
🔸چالش‌های موجود در ترویج سبک زندگی اسلامی در مقایسه با سبک زندگی غربی گزارش نشست «راه‌های ترویج سبک زندگی اسلامی»🔻 حجت الاسلام : 🔹سبک زندگی جریانی به معنای حرکت و زنده بودن و پویائی است و فقط یک جاده نیست؛ این جریان بر اساس جهان بینی حاکم بر جامعه شکل گرفته و دارای اصول و مبانی است. 🔹سبک زندگی فعلی و امروزی از نوع جهان بینی فرد خارج شده است و در واقع جریان سبک زندگی امروزی بطن و متن زندگی افراد را شکل می‌دهد بدین معنا که ظاهر و باطن زندگی را می‌سازد و همان طور که اعتقادات سبک زندگی را می‌سازد. 🔹همچنین ممکن است سبک زندگی اعتقادت جامعه را تحت الشعاع قرار دهد و با جابه جائی افراد پایه‌های اعتقادی آنان در سبک زندگی تغییر می‌کند. حجت الاسلام : 🔹در شرایط فعلی کمتر به پژوهش‌های الگوی پوشش پرداخته شده است و کمتر نهاد‌های دینی و فضای علوم انسانی به سمت ارائه پژوهش‌های الگو و مدل سوق داده می‌شوند. 🔹در سبک زندگی غربی همه چیز در حال تبدیل شدن به کالا است و فرهنگ و دین و آموزش و پرورش و همه اجزای فرهنگ در حال کالائی شدن است، اما سبک زندگی اسلامی مورد غفلت واقع شده است چراکه بسیاری از اجزای فرهنگ تبدیل به کالا نشده است. 🔹از آنجا که جامعه امروز همه چیز را در کالا می‌بیند و در رقابت با کالا است سبک زندگی اسلامی از این رقابت و عرضه فرهنگ به صورت کالا عقب می‌ماند. دکتر : 🔹در حال حاضر غرب ساختار‌های اجتماعی ما را شکل می‌دهد و با طی این مسیر رفتار جوانان شکل می‌گیرد و اکثر افراد به لحاظ فرهنگی لیبرالی هستند که شامل اسلام گرا‌ها و غیر اسلام گرا‌ها می‌شود. 🔹یکی از مبانی لیبرالی خردگرائی است و برای لیبرالیست‌ها خردگرائی به معنای عقلانیت ابزاری است بدان معنا که کنش و رفتاری انجام شود که سود و منفعت آن بیشتر از هزینه باشد. 🔹در اینجا منظور از سود و هزینه فقط مادی است چراکه همه انگیزه‌ها و عقلانیت یک لیبرال این است که در گرو مادیات باشد. 🌐 vasael.ir/00047H 🆔 @vasael_ir