eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸استنطاق از قرآن؛ راه تحصیل نظام سیاسی اسلام گزارش نشست«نظام سیاسی اسلام»🔻 آیت الله : 🔹فقه ما نظام‌مند و قانونمند است، یکی از گفتمان‌های مهم این است که آیا فقه می‌تواند ما را به نظام‌های سیاسی، اجتماعی، تربیتی، سلامت، خانواده، قضایی و آموزشی برساند و این نظام‌ها را به ما ارائه دهد یا ناتوان است؟ 🔹برخی افراد می‌گویند این نظام‌ها در متن قرآن یا آموزه‌های پیامبر اکرم(ص) وجود ندارد اما شهید صدر به آناه پاسخ می دهد که پیامبر اکرم(ص) زمانی که جامعه سازی را شروع کردند جرعه جرعه و گام به گام آن را وارد ذهن جامعه کردند و قرآن کریم نیز جرعه جرعه برای ما آمده است اما اکنون یکجا در اختیار ما قرار دارد، باید از قرآن استنطاق کنیم و نظام را از درون آن به دست آوریم. 🔹پس نظام هست و باید آن را از قرآن کریم استنباط یا استنطاق کنیم، تفاوت این دو در این است که استنباط یعنی اینکه از صریح آیات می‌توانیم یک منظومه پیرامون موضوعات مختلف نظیر معاد ببینیم و کار فقها این است که این استنباط‌ها را با توجه به آیات انجام دهند. 🔹یک مرتبه بالاتر از استنباط داریم که شهید صدر آن را استنطاق می‌نامند، که آن در صورتی است که آیه قرآن به تنهایی گویا نباشد، در این حالت سئوال مطرح کنید، سئوالی به قرآن بدهید و پاسخ آن را دنبال کنید، اینگونه است که قرآن کریم را به نطق آورده‌اید. 🔹اینکه بعضی افراد می‌گویند ما نظریه اجتماعی در قرآن ندیدیم اشتباه است، شهید صدر می‌فرمایند در قرآن نظریات اجتماع هم هست و باید آن را از قرآن استنطاق کرد. 🔹اگر انسان خلیفه خدا نباشد به تعبیر پیامبر اکرم(ص) دچار تحیر و سرگردانی خواهد شد، خلافت انسان از طرف خداوند است که مانع تحیر و سرگردانی می‌شود. 🔹اومانیسم بشریت را به سمت این تحیر و پوچی و سرگردانی برد و خروجی آن استبداد و استحمار شده است و همه اینها فرآورده اومانیسم است. 🌐 vasael.ir/00049C 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸سه پیشنهاد پیرامون حقوق گردشگری مذهبی گزارشی از نشست«نگاهی به موازین و رویه‌های جاری برای حمایت از حقوق زائران (گردشگران مذهبی) در سطح جهانی🔻 🌐 vasael.ir/00049E 🆔 @vasael_ir
🔸سه پیشنهاد پیرامون حقوق گردشگری مذهبی گزارشی از نشست«نگاهی به موازین و رویه‌های جاری برای حمایت از حقوق زائران (گردشگران مذهبی) در سطح جهانی🔻 دکتر : 🔹در حقوق گردشگران مذهبی بر اساس حقوق بین الملل یک احتمال این است که بگوییم بین حقوق گردشگران مذهبی و اتباع کشور پذیرنده، تمایز وجود دارد. 🔹بسیاری از اندیشمندان این احتمال را پذیرفته اند و معتقدند گردشگر کسی است که بین یک روز تا یک سال در کشور دیگری باشد در نتیجه به حقوق مساوی نیازی ندارد. 🔹همچنین به نفع گردشگر است که حق زیادی نداشته باشد چراکه اولا به دنبال هر حقی، تکلیفی است و دوما، اعطاء برخی حقوق (نظیر شرکت در انتخابات برای گردشگران)، مفاسدی را به دنبال دارد. حجت الاسلام : 🔹نکته‌ای که در این بین مغفول واقع می‌شود، تفاوت بین گردشگران مذهبی و زیارتی است؛ گردشگران زیارتی افرادی هستند که قصدشان تنها انجام امور مذهبی است، اما گردشگران مذهبی، علاوه بر انجام مناسک و اعمال مذهبی اهداف دیگری نظیر بازدید از جاذبه‌ها و اماکن دینی را نیز به دنبال دارند. 🔹در نتیجه می‌توان گفت گردشگران مذهبی عام‌تر از گردشگران زیارتی هستند. توجه شود که درون مفهوم گردشگران مذهبی حتی کفار و غیر مسلمان نیز قرار می‌گیرد، اما گردشگران زیارتی، منحصرا شامل معتقدان آن آیین خاص می‌شود. 🔹اماکن مذهبی در حقوق بین الملل ارزش بسیار زیادی دارند، به نحوی حمله به آنها جنایت جنگی محسوب شده و قابل محاکمه در دیوان کیفری بین المللی است. دکتر : 🔹متاسفانه هیچ مجمع و سازمان حقوقی منطقه‌ای در گردشگری مذهبی نداریم. اولین پیشنهاد ما تاسیس سازمان منطقه‌ای گردشگری اسلامی است که می‌توان در خلال آن حقوق گردشگران مذهبی را مطالبه کرد. پس ما در این زمینه نیازمند نهاد سازی هستیم. 🔹گام دوم، فقدان اسناد و قواعد منطقه‌ای در زمینه حقوق زوار است؛ پیشنهاد ما در این راستا، تدوین کنوانسیون منطقه‌ای گردشگری مذهبی است. حداقل اگر نتوانیم به کنوانسیون برسیم، اعلامیه‌ها و بیانیه‌ها می‌توانند خلأ موجود را تا حدی پر کنند. 🔹نکته آخر، توجه به استاندارد‌های مربوط به گردشگری مذهبی است که می‌توان با ایجاد، بیان، ترویج و توسعه این استانداردها، زمینه‌های تسهیل گردشگری مذهبی را فراهم کنند. 🌐 vasael.ir/00049E 🆔 @vasael_ir
بسته نشست های علمی آنچه در حوزه های علمیه و علوم انسانی_اسلامی در حال رخ دادن است #نشست_علمی 🆔 @vasael_ir
🔸 | رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی از منظر فقه 🌐 vasael.ir/00048o 🆔 @vasael_ir
🔸 | رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی از منظر فقه 🔹رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی به اعتبار اصل فقهی اعانه مظلوم و ارتباط آن با مساله تبلیغ اسلام و تقویت دولت اسلامی، موضوع مهم است. 🔹مساله مطرح در این رساله این است که رفتار حمایتی در سیاست خارجی دولت اسلامی چیست و گونه ها و راهکارهای آن کدامند و چه اهداف و پیامدهای را در سیاست خارجی دولت اسلامی به دنبال دارد؟ 🔹با توجه به آیات و روایات و سیره، رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی به لحاظ فقهی، از قواعد فقهی است و در مفهوم اعانه مظلوم جای می گیرد و در بعد اثباتی از مصادیق امر به معروف و در بعد سلبی از مصادیق نهی از منکر شمرده می شود. 🔹موضوع رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است. این موضوع از زوایا و ابعاد مختلف قابل بررسی است. 🔹در این رساله به لحاظ گونه شناسی رفتار حمایتی در گونه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی مورد بررسی قرار گرفته است و برای عملیاتی شدن آن به لحاظ فقهی راهکارهای مشخص نظیر تألیف قلوب، احسان، تعاون و جهاد بررسی و تبیین شده است. 🔹یافته های تحقیق نشان می دهد به لحاظ فقهی حکم رفتار حمایتی دولت اسلامی نسبت به جوامع اسلامی وجوب است. از این رو رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی نسبت به اقلیت‌های قومی و مذهبی و سازمان‌های آزادی بخش و دولت‌های مسلمان تحت ستم واجب است. 🔹حکم رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی نسبت به جوامع غیر اسلامی جواز است اما اگر رفتار حمایتی نسبت به جوامع غیر اسلامی دارای مصلحت باشد واجب است. 🔹رفتارحمایتی به لحاظ آثار و اهداف خاصیت تبیینی دارد و منجر به اقناع و رضایت می‌گردد و ایجاد نفوذ می‌کند. از این رو رفتارحمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی برخی اهداف نظیر تبلیغ اسلام، جلب مردمان غیرمسلمان به اسلام، تقویت دولت اسلامی، ایجاد ائتلاف‌های مورد نیاز و تضعیف دشمن را موجب می شود. 🌐 vasael.ir/00048o 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | زينب؛ الگوى سلامت روان 🔹در دنياى امروز سلامت روان يكى از مهم ترين دغدغه هاى بشرى است. اين امر در ديدگاه شناختى (كه از معروف ترين ديدگاه هاى سلامت روان است)، به تفسير واقعى و توجه به جنبه هاى مثبت حوادث جهان به دست مى آيد. 🔹ارائه يك الگوى موفق، باعث ارتقاى سلامت روان افراد جامعه مى شود. ازاين رو، در چارچوب جهان بينى اسلامى، حضرت زينب عليهاالسلام يك الگوى موفق معرفى مى گردد، كه در شرايط بحرانى و حوادث بسيار جانكاه كربلا، بهترين نگرش و تفسير را ارائه مى نمايد. 🔹در ديدگاه شناختى بك، سه مؤلفه سلامت روان عبارتند از: نگرش فرد به خود، نگرش فرد به جهان و نگرش فرد به آينده. 🔹اين مقاله نشان مى دهد در واقعه كربلا، حضرت زينب عليهاالسلام بهترين تفسيرها و نگرش ها را در سه زمينه فوق ارائه دادند كه مى تواند نقش الگويى موفق تربيتى در سلامت روان و كنترل تكانه باشد. 🔹اين امر مى تواند در حوادث و پيشامدهاى زندگى، چراغ راه مؤمنان باشد و افراد با تبعيت از ايشان و نوع تفسير صحيح‌شان، خود را از آسيب هاى روانى ناشى از حوادث بر حذر دارند. 🌐 vasael.ir/00049D 🆔 @vasael_ir
🔸مسئولیت قدرت و پاسخگویی مسئولان / همه جامعه موظف به انتخاب اصلح هستند حجت الاسلام #ذبیح_الله_نعیمیان در گفتگو با #وسائل🔻 🌐 vasael.ir/0003o4 🆔 @vasael_ir
🔸مسئولیت قدرت و پاسخگویی مسئولان / همه جامعه موظف به انتخاب اصلح هستند حجت الاسلام در گفتگو با : 🔹یک وظیفه اخلاقی شرعی است که هر کسی به عملکرد خود، صلاحیت‌ها و توانمندی‌های خود نگاه کند و دایره وسیعی در تصدی یک کار است، وظیفه دارم ببینم که آیا من صلاحیت این کار را دارم یا نه و آیا دیگری هم وجود دارد که توانمندی و صلاحیت بیشتری برای تصدی آن کار داشته باشد؟ 🔹البته صرفا یک وظیفه اخلاقی نیست، بلکه وظیفه ای جدی است که اگر من می‌بینم کسی صلاحیت بیشتری دارد و من بخواهم نماینده مجلس شوم، ریاست جمهوری را عهده دار شوم، این بدین معناست که من جامعه را در معرض ناکارآمدی قرار داده ام. 🔹اگر کسی متصدی مسئولیتی شود و آن کار دچار مشکلاتی شود، به خاطر اینکه خود را بر فرد اصلح ترجیح داده است، طبیعتا باید در محضر خداوند پاسخگو باشد؛ اما به صورت عادی در فضای جامعه طبق آیه «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» همه جامعه موظف و مسئول هستند که در راستای فرد اصلح گام بردارند. 🔹متناسب با هر منصب و هر کاری فرد اصلح را ترجیح دهند نه اینکه بروند سراغ کسی که صلاحیت آن کار را ندارد؛ اما پس از تصدی، خود آن فرد هم باز باید عملکرد خود در آن منصب را مورد محاسبه نفس قرار دهد که آیا عملکرد من درست بوده یا نه؛ منتها مقوله نظارت داخلی یک مسئله شخصی است و یک وظیفه شخصی، وظیفه اخلاقی است؛ اما مسئله عمده این است که نظارت بیرونی چگونه باشد؟ 🔹یک شکل از نظارت، نظارت مردمی است که عمده بحث ما الان متوجه این قسمت شد و ما خواستیم تحلیل فقهی ارائه دهیم که آیا این نظارت حق من است یا وظیفه است، حق شرعی وظیفه عقلی است، با هر دو شکل عقلی و شرعی بودن می‌توانیم سراغ بگیریم و بستگی به مورد دارد. 🔹اگر دلیل شرعی داشته باشیم مانند دلیل عام امر به معروف و نهی از منکر، اگر این امر به معروف را یک شکل از نظارت بگیریم، این به عنوان وظیفه است که البته حق هم می‌توانیم به او بگوییم، ولی بیش از حق است؛ یعنی قابل اثبات نیست. 🔹اگر ولی امر منصبی را به‌ کسی می دهد، باید واجد شرایط آن منصب باشد، باید بر اساس اهداف الهی تعریف شود؛ بر اساس اهداف نظام سیاسی ‌دینی مشخص شود و صلاحیت این فرد برای منصب در راستای رسیدن اجرایی کردن و تحقق اهداف نظام اسلامی محقق شود. 🌐 vasael.ir/0003o4 🆔 @vasael_ir
بسته نشست های علمی آنچه در حوزه های علمیه و علوم انسانی_اسلامی در حال رخ دادن است #نشست_علمی 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه نظام سیاسی| نقش مردم در شکل‌گیری حکومت عدل(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/000496 🔹فقه بورس| بررسی سندی و دلالی موثقه عمر بن حنظله(حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی) 🌐 vasael.ir/00048a 🔹فقه سیاسی| مهجوریت قرآن در استنباطات فقهی(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/00048h 🆔 @vasael_ir
🔸 | اسلام و مدیریت زن در خانواده 🔹ازدواج و تشكيل خانواده خدمتى براى پديد آمدن يك كانون آسايش و خوش‌بختى و نشاط طبيعى است. 🔹خانواده مناسب‌ترين جايگاه براى تأمين نيازهاى مادى و معنوى انسان است و مى‌تواند بهترين بستر را براى تأمين امنيت و آرامش روانى و نيز پرورش نسل جديد فراهم آورد. 🔹رياست، مديريت و مسئوليت اصلى خانواده به عهده مرد گذاشته شده و اين امر در واقع تكليف و مسئوليت و تعهد سنگينى است كه به مرد در خانواده داده شده است. 🔹لكن زنان با توجه به ويژگى‌هايى كه آفرينش در وجود آنان نهاده است در امور داخلى خانه و تدبير در امور خانواده و فراهم كردن فضاى مناسب عاطفى و روانى و محيط نشاط‌آمیز و لذت‌بخش و تربيت فرزندان و به‌سازى اقتصادى، سهم زيادى دارند. 🔹زنان با احترام و تكريم و همدلى با شوهر و حفظ عفت و پاک‌دامنی نقش مهمى را در ايجاد بهداشت روانى خانواده به عهده دارند و با قناعت‌پیشگی و شاكر بودن، آسايش و راحتى و زندگى گوارايى را براى خود و خانواده به ارمغان مى‌آورند. 🔹اسلام با تأكيد بر سازوکارهای خانواده، رشد معنوى و روانى جامعه بشرى را در پرتو نظام سالم خانواده مى‌داند. 🔹با به وجود آمدن خانواده‌هاى سالم و متعادل، پر تحرک و پر نشاط، شاهد جامعه‌اى سالم و پويا خواهيم بود و از آنجا كه زنان در اين راستا نقش مهمى را ايفا مى‌كنند، شقاوت و سعادت هر جامعه را بايد به چگونگى مديريت زنان و جايگاه اجتماعى آنان و در نتيجه استحكام خانواده نسبت داد. 🌐 vasael.ir/00049R 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| دستان خالی؛ هجمه به شورای نگهبان 📝 علیرضا فلاحی 🌐 vasael.ir/00049S 🆔 @vasael_ir
🔸 | دستان خالی؛ هجمه به شورای نگهبان 🔹یک دلیل مهم هجمه به شورای نگهبان فرار از پاسخگویی است. عده ای که سال‌ها بر مسند قدرت تکیه زده اند و کارنامه نه چندانی سفیدی داشتند با مظلوم نمایی درصدد آن هستند که اذهان عمومی را از مطالبه گری نسبت به کارنامه چند ساله مدیریت در مراکز نظام، منحرف کنند. 🔹برای نمونه می شود به نمایندگان رد صلاحیت شده در انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که با عملکرد ضعیف و بعضا نادرست در عرصه اقتصادی و عدم توان پاسخگویی به اذهان عمومی با هجمه به شورای نگهبان انحرافی در جامعه ایجاد کنند. 🔹آنها با این کار می خواهند شانه خود را از مطالبه گری مردم خالی کنند و به اصطلاح توپ را در زمین نظام و شورای نگهبان بیاندازند و آنان را به جای خود، مجبور به پاسخگویی کنند تا از پاسخگویی و پیگیری قضایی فرار کنند. 🔹دلیل دیگری که می تواند زاییده دلیل قبلی باشد این است که جناح حاکم در دو قوه مجریه و مقننه با عملکرد ضعیف و بعضا مخالف آرمان های نظام مقدس اسلامی در همه عرصه ها (سیاسی، اقتصادی و فرهنگی) وجهه خود را در بین توده های مردم از دست داده اند. 🔹مردم دست از این دولت و مجلس برای بهبود اوضاع خود، بریده اند که نشانه آن را می توان به عدم استقبال مردمی از سفرهای استانی رئیس جمهور و نمایندگان دولت و مجلس برشمرد. 🔹لذا این جناح برای سرپوش گذاشتن به عدم اقبال مردم در انتخابات با شانتاژ رسانه ای و هجمه بر شورای نگهبان سعی بر آن دارند که خود را مُحق و مردمی معرفی کنند و شکست خود را توجیه کنند. 🔹آنها می خواهند القا کنند «رد صلاحیت شدیم وگرنه رأی می‌آوردیم!» در حالی که خود به خوبی می دانند در صورت تأیید صلاحیت نیز از رأی بالا به جهت عملکرد ضعیف مدیریتی برخوردار نیستند. 📝 علیرضا فلاحی 🌐 vasael.ir/00049S 🆔 @vasael_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | وظایف فقه حکومتی چیست؟ 🔸حجت الاسلام والمسلمین / 2 🆔 @vasael_ir
بسته نشست های علمی آنچه در حوزه های علمیه و علوم انسانی_اسلامی در حال رخ دادن است #نشست_علمی 🆔 @vasael_ir