eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 | منشأشناسی صلاحیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی 🔹با توجه به مطالب این نوشتار، می‌توان پذیرفت نظریاتی که نیابت از ملت یا فرد فرد شهروندان را منشأ صلاحیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی دانسته اند، عمیقاً محل مناقشه بوده، به خصوص آن هنگام که این نظرات را از جهت انسجام درونی آنها و نواقص و کاستی های‌شان از یک سو و تعارض با بنیاد‌های اندیشه سیاسی شیعه از سوی دیگر مورد توجه قرار دهیم. 🔹بر اساس نکات پیش گفته به نظر می‌رسد بر خلاف نظر مشهور در میان حقوقدانان، اگر بخواهیم اقتضائات دیدگاه شیعه و مبانی جمهوری اسلامی ایران را در این نوشتار در چارچوب نظریه ولایت مطلقه فقیه به عنوان یک اصل موضوعه پژوهش درباره مبنای مشروعیت، صلاحیت و اقتدارات قوه مقننه مد نظـر قرار دهیم، آنگاه گریزی نخواهد بود جز اینکه صلاحیت و مشروعیت مجلس شورای اسلامی را ناشی از شئون ولایی نظام اسلامی قلمداد نماییم که به واسطه نصوص قانون اساسی مورد تنفیذ ولی فقیه به مجلس واگذار گردیده است. 🔹بر این مبنا مجلس شورای اسلامی، جایگاه خبرگان و کارشناسان آگاهی است که در فرایند انتخابات مورد اعتماد مردم قرار گرفته اند تا بر اساس شئون تقنینی و نظارتی واگذار شده به نهاد مجلس شورای اسلامی و با توجه به ضرورت های زیستی و ارزش های اجتماعی و در چارچوب موازین شریعت به اعمال صلاحیت‌های محوله اقدام می‌نمایند. 🔹با این حال، باید توجه داشت به رغم آنکه منشأ صلاحیت تقنینی و نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تسری شئون ولایی ولی فقیه به این نهاد می‌باشد. 🔹به نظر می‌رسد تعیین فرایند انتخابات که مجرایی برای انتخاب دوره‌ای کارگزاران حکومت در قوه مقننه می‌باشد، بهترین روش برای تعیین این بخش از کارگزاران نظام اسلامی بوده است؛ زیرا باعث می‌شود ضمن آنکه مجرایی باز و بدون محدودیت برای معرفی کارشناسان و خبرگان مردمی برای حضور در این عرصه خدمت رسانی فراهم گردد. 🔹مسئله مسئولیت پذیری سیاسی مردم، ایجاد حس تأثیرگذاری در جریان سازی تقنینی و در نتیجه اقناع پذیری بیشتری برای تن دادن به اجرای قوانین و در نهایت توجه به حوایج و اقتضائات زیستی و ارزشی مردم در فرایند قانونگذاری نیز محقق گردد. 🌐 vasael.ir/0004AK 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸حق وتو برای شورای فقهی / شورای فقهی باید مستقل باشد گزارشی از نشست «سیر تدوین طرح جامع بانکداری جمهوری اسلامی ایران از آغاز تاکنون»🔻 🌐 vasael.ir/0004AO 🆔 @vasael_ir
🔸حق وتو برای شورای فقهی / شورای فقهی باید مستقل باشد گزارشی از نشست «سیر تدوین طرح جامع بانکداری جمهوری اسلامی ایران از آغاز تاکنون»🔻 : 🔹شورای فقهی نباید وابسته به بانک مرکزی باشد. چند مدل برای نصب فقها مطرح است که فقها را شورای نگهبان منصوب کند، مدیریت یا شورای عالی حوزه علمیه و یا رهبری تعیین کنند. 🔹مدل‌های دیگری نیز وجود دارد که در حال تصمیم گیری است؛ هیئت انتظامی بانک مرکزی در این مدل عوض شده است و در واقع شورای فقهی حق وتو دارد که تأیید یا رد کند. پرسش اینجا مطرح می‌شود که آیا نظارت شرعی در سطح بانک مورد نیاز است؟ 🔹شاید در برخی مواقع گفته شود که این دستورالعمل به لحاظ فقهی ایرادی ندارد، اما در اجراء در سطح بانک اتفاقی صورت گیرد و بخشنامه داخلی طراحی شود که هدف شورای فقهی تأمین نشود. 🔹در اینجا به لحاظ کلی اجازه داده شده است که نظارت بر عملکرد بانک‌ها از اختیارات شورا باشد، اما واقعیت این است که به دلایلی صریح بنا نشده که در سطح بانک‌ها نماینده شورای فقهی حضور داشته باشد اما اختیار کلی به شورای فقهی داده است که در سطح بانک نظارت داشته باشد و بتواند سازوکار نظارت شرعی ایجاد کند که در اختیار این شورا است. 🔹در طرح جدید بانکداری در واقع سیاست‌های پولی و ارزی قاعده‌مند شده است و بانک مرکزی از صرافی دولت به عاملیت تصمیم گیری برای نظام ارزی کشور ارتقاء پیدا کرده است که در عین حال باید سیاست رسانه‌ای و شفاف داشته باشد. 🔹طراحان طرح جدید بانکداری ادعا دارند که مدلی طراحی کردند که اسلامی است و در عین حال کارکرد دارد. ناگزیر هستیم که دوره‌های محاسبه و قطعی کردن سود کوتاه شود و علی الحساب‌ها باید واقعی باشد و ماهانه پرداخت شود. 🔹مدل بازپرداخت تسهیلات ترکیبی از جرایم غیر مالی دسته بندی شده است و به لحاظ مالی جریمه ای تعریف شود که مدل آن تعزیر است؛ قانونگذار حکم می‌کند که بازپرداخت تسهیلات یک امر قانونی است و جریمه از سوی قانونگذار ایجاد می‌شود و جریمه نباید متناسب با افزایش بدهی افزایش پیدا کند. 🔹همچنین جریمه از جریمه ممنوع شده است و از اصل و سود مشمول جریمه است. هیچ طرحی با این سازوکار‌های نظارتی تاکنون طراحی نشده است و در حال حاضر هیچکس مدلی ایجابی ندارد که دغدغه شرعی را برطرف کند و به لحاظ بانکداری با سیستم همخوانی داشته باشد. 🌐 vasael.ir/0004AO 🆔 @vasael_ir
بسته نشست های علمی آنچه در حوزه های علمیه و علوم انسانی_اسلامی در حال رخ دادن است #نشست_علمی 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸بررسی احکام انواع معاملات اوراق سهام کارگاه درس خارج #فقه_بورس / ۶🔻 🌐 vasael.ir/0004AS 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی احکام انواع معاملات اوراق سهام کارگاه درس خارج / ۶🔻 🔹در ابتدای این جلسه دکتر کارشناس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ضرورت بررسی ماهیت سهام در شرکت های سهامی، به طرح این سئوال پرداخت که آیا می شود سهام را موضوع معاملات و عقود مختلف از قبیل بیع، اجاره و وقف قرار داد یا خیر؟ 🔹وی در ادامه به بیان تعاریف مختلفی که از سهم ارائه شده و ایرادات آنها پرداخت و گفت: غالب حقوقدانان معتقدند سهم دین است زیرا سهم سندی است که طی آن دارنده این سهم از شرکت و شخص حقوقی طلبکار می شود. اما در رابطه با اینکه چه چیزی را طلبکار می شود، برخی می گویند سود پایان سال را طلبکار می شود که در نتیجه نشان دهنده یک دینی بر عهده شرکت است و برخی می گویند بعد از انحلال شرکت که اموال آن تقسیم می شود، دارنده سهام، طلبکار اموال باقی مانده بعد از تسویه می شود. 🔹کارشناس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در مقابل این دو نظریه گروهی اینطور پاسخ داده اند که هر دو نظر با اشکال مواجه است چراکه نتیجه آن مجهول بودن میزان طلب دارنده سهام است و در پایان سال مالی میزان سود شرکت مشخص نیست. همچنین بعد از انحلال شرکت ممکن است تمامی اموال شرکت به طلبکاران داده شود و هیچ مالی باقی نماند که در این صورت باز هم میزان بدهی شرکت احتمالی خواهد بود و مجهول. 🔹در ادامه آیت الله با اشاره به اوراق سهام به عنوان یکی از ابزارهای مالی برای سرمایه گذاری در پاسخ به سئوال دکتر امین زاده مبنی بر امکان معامله سهام، گفت: ابتدا باید ماهیت سهام را مشخص کنیم؛ اگر سهم، سند ملکیت شخص نسبت به اموال و دارایی یک شرکت باشد که ارتباطی هم با مسئله شخصیت حقوقی ندارد، در این صورت کاغذ سند، می شود سند مالکیت مشاع دارایی های شرکت. 🔹وی خاطرنشان کرد: طبق این نظر اگر شخص بخواهد این سند را بفروشد باید مشکل غرر و جهل را در معاملات حل کنند. نظر دیگر این است که ملکیت مشاع در دارایی صحیح نیست. و سهام صرفا سند طلب از شرکت است، به عبارت دیگر سهم یک نوع دین است و شرکت مدین است. در این صورت طبعا فروش سهام، فروش دین است نظیر فروش چک. 🌐 vasael.ir/0004AS 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله| جايگاه خانواده در سبک زندگی اسلامی و ايجاد حيات طيبه از منظر قرآن کریم 🌐 vasael.ir/0004AG 🆔 @vasael_ir
🔸 | جايگاه خانواده در سبک زندگی اسلامی و ايجاد حيات طيبه از منظر قرآن کریم 🔹شیرازه و شالوده نظام اجتماعی اسلام، که همه چیز در پرتو آن ارزش و اعتبار می یابد، خدا باوری و خدامحوری است. تار و پود حیات طیّبه دینی را همین اصل می سازد و با این ویژگی می توان نظام اسلامی را از دیگر نظام های موجود و حاکم در جهان باز شناخت. 🔹به همان نسبت که در این عالم ذره ای از علم و دانش خدا پنهان نیست: «وما یعزب عن ربک من مثقال ذرة فی الأرض ولا فی السماء» (سوره یونس، آیه61). 🔹گفتار و کردار آدمی نیز از حوزه علم و آگاهی خداوند بیرون نیست و گفتارها و کردارهای انسانها در پرونده اعمال ثبت می شود: «… ما لهذا الکتاب لایغادر صغیرة ولاکبیرة الا احصاها» (سوره کهف، آیه49). 🔹محور حرکت های فردی و اجتماعی مسلمانان را این باور تشکیل می دهد و بر این اساس روابط اجتماعی، معاشرتها، داد و ستدها، رفت و آمدها، گفتمانها و داوریها شکل می گیرد و نمود پیدا می کند. در چنین فضایی است که حیات طیبه خود را نشان می دهد و جامعه ای که بر پایه سبک زندگی اسلامی است، ایجاد می شود. 🔹مشورت استفاده از فکر دیگران است و باعث راهنمایی انسان در امور زندگی می شود از طرفی مشورت با خانواده در امور مرتبط و لازم خود باعث ایجاد علاقه، احترام به افکار دیگران و همچنین تقویت ارتباط خانواده و لطافت روح حاکم بر خانه و خانواده می گردد. 🔹در آيه 6 سوره طلاق توصيه شده است که امور خانواده از جمله مسائل فرزندان، با مشاوره شايسته انجام گيرد: «(درباره فرزندان، کار را) با مشاوره شايسته انجام دهيد». میوه و ثمره امر مشورت میان زن و شوهر در خانه تحکیم روابط و نظام خانواده است. 🔹درباره امر به معروف و نهی از منکر در خانواده، قرآن کریم می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ...» (سوره تحریم، آيه6)؛ ای کسانی که ایمان آورده اید؛ خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ ها است، نگه دارید. 🌐 vasael.ir/0004AG 🆔 @vasael_ir
🔸رأی ندادن، رأی دادن به دیکتاتوری است 🔹 رأی ندادن خواص و نخبگان جامعه، مانع از رأی‌دادنِ عوام نخواهد شد. عوام در شهرهای بزرگ و کوچک بالاخره رأی خواهند داد، لیکن غلبه عوام بر خواص در انتخابات ممکن است به قول آقایان، پوپولیسم در ایران را دوباره بر اریکۀ قدرت بنشاند و نوعی از دیکتاتوری پوپولیستی را رقم بزند. 🔹انتخابات معقول در هر کشوری، بیش از آنکه راهی باشد برای انتخاب اصلح، راهی است برای ارتقا سطح بینش و شعور سیاسی و اجتماعی و اقتصادی مردم. 🔹خراب کردن این پل، خراب کردن پل آزادی، پل عدالت، پل اندیشه و پل تغییر در ایران امروز است. این جمله از عقلای اصلاح‌طلب که «ما به هیچ وجه نباید انتخابات را که ناموس دموکراسی است، نادیده بگیریم» بر همین نکته اشاره می‌کند. 🔹بالاخره اینکه، رأی ندادن برخی از جریانات روشنفکر اتفاقاً در راستای تقویت جریانی خواهد بود که در ضلع جمهوریت نظام اما و اگرهایی دارند. 🔹کنار هم نشینی طیفی که برای نفی جمهوریت مبنای دینی دارد و طیفی که برای نفی مشارکت دلیل سیاسی می‌تراشد، هر دو بالمآل به یک نتیجه می‌رسند و آن جز انسداد اجتماعی در ایران نیست. 📝 حجت الاسلام #حبیب_الله_بابایی رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐 vasael.ir/0004Af 🆔 @vasael_ir
🔸الگوی تبلیغات انتخاباتی ایران در پرتو مؤلفه‌های تبلیغات انتخاباتی شایسته 🌐 vasael.ir/0004AP 🆔 @vasael_ir
🔸الگوی تبلیغات انتخاباتی ایران در پرتو مؤلفه‌های تبلیغات انتخاباتی شایسته 🔹تبلیغات انتخاباتی، به دلیل تأثیری که در شناخت نامزد‌های زمامداری و زمینه سازی برای انتخاب آنان دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 🔹از آنجا که رقبای سیاسی تمام تلاش خود را برای به دست آوردن نصب موردنظر خود در فرایند انتخابات به کار می‌گیرند، رقابت‌های انتخاباتی اغلب دستخوش سوء رفتار‌هایی همچون تطمیع، تهدید و هزینه‌های گزاف و خلاف قاعده خواهد شد. 🔹از این رو، با در نظر گرفتن احتمال اینکه نامزد‌ها در جهت نقض حقوق سایر رقبا یا شهروندان گام بردارند و در نهایت، سلامت و مشروعیت انتخابات به خطر افتد، پیروی از یک سری اصول کاربردی و راهبردی را ایجاب می‌کند؛ اصولی که می‌توانند فعالیت‌های انتخاباتی را در مسیر صحیح و مطلوب قرار دهند و با در نظر داشتن آن‌ها می‌توان رفتار‌های غلط بازیگران تبلیغات را با وضع محدودیت‌های قانونی و تدابیر فرهنگی تحت مراقبت قرار داد و بی قاعدگی‌ها را مهار کرد. 🔹برای تحقق انتخابات دموکراتیک، لازم است که الگوی شایسته تبلیغات انتخاباتی حاکم باشد؛ الگویی که براساس آن صداقت، بی طرفی، احترام به حیثیت اشخاص درون مایه رفتار‌های بازیگران عرصه تبلیغات باشد؛ نامزد‌های انتخاباتی، رأی دهندگان و به عبارتی تمامی شهروندان از آزادی‌های سیاسی برخوردار باشند؛ فضایی آزاد بر مطبوعات و رسانه‌ها حاکم باشد؛ دسترسی برابر به رسانه‌ها از جانب نامزد‌ها و احزاب انتخاباتی تضمین شود. 🔹اگر حقی از کسی ضایع شد یا اتهامی از سوی رسانه‌ها به نامزد‌ها صورت گرفت، امکان پاسخگویی و دفاع برای این افراد فراهم شود و در عین حال به حدود و ثغور آزادی‌ها نیز احترام گذاشته شود؛ از جمله اینکه دسترسی برابر و عادلانه‌ای در برخورداری از امکانات مالی، رسانه‌ای برای احزاب و کاندیدا‌ها فراهم شود و تبعیض و زیاده روی برای برخورداری گروهی خاص از این امکانات وجود نداشته باشد. 🔹هزینه‌های تبلیغاتی در چارچوب قوانین قرار گیرد؛ بر تمام فرایند‌های تبلیغات از طریق تشکیل کمیسیون ناظر یا تدابیر دیگری ازایندست نظارت شود؛ تبلیغ با ارائه برنامه‌های واقعی و قابل تحقق صورت گیرد و امکان کنترل قضایی یا پیگیری تحقق وعده‌های انتخاباتی در زمانی پس از رأی گیری وجود داشته باشد. 🔹هرچند امر تبلیغات انتخاباتی از نظر قانونگذار ایرانی دور نمانده، در برخی موارد، کاستی‌هایی جدی در این قوانین به چشم می‌خورد و حتی برخی از قواعدی که لازمه برگزاری انتخابات سالم و تبلیغات انتخاباتی درست است، به کلی در قوانین انتخاباتی ایران مغفول مانده اند و نیاز به وضع قواعد مؤثر و کارامد در این حوزه به خوبی حس می‌شود. 🔹در این خصوص می‌توان به بحث تأمین مالی تبلیغات انتخاباتی اشاره کرد؛ اما صرف وجود قانون خوب، متضمن تحقق نتیجه مدنظر واضع آن نیست؛ بلکه باید شرایط را نیز برای اجرای آن فراهم کرد. 🔹اصول حاکم بر تبلیغات نیز از این قاعده مستثنا نیستند و پیشبینی سازوکار‌های اجرایی مناسب، فراهم ساختن بستر لازم برای تحقق آن‌ها و از همه مهمتر، نظارت بر اجرای درست این سازوکارها، اهمیت بسزایی دارد. 🔹کشور ما در بحث فرهنگ تبلیغات نیز با وضع مطلوب فاصله دارد و مصادیقی مانند وعده محوری به جای برنامه محوری و نبود احزاب، از مهمترین آسیب‌های موجود در عرصه تبلیغات انتخاباتی در این کشورند. 🌐 vasael.ir/0004AP 🆔 @vasael_ir
🔸ادله فقهی وجوب شرکت در انتخابات‌ 📝 حجت الاسلام دکتر #محسن_ملک_افضلی 🌐 vasael.ir/0004Ah 🆔 @vasael_ir
🔸ادله فقهی وجوب شرکت در انتخابات‌ 🔹اینکه وجوب شرکت در انتخابات آیا جنبه عینی دارد که بر همه آحاد مردم واجد شرایط واجب باشد، یا یک واجب کفایی است که در صورت قیام من به الکفایه به اقامه آن از باقی مردم ساقط شود، مطلبی است که در این مجال به بررسی آن می‌پردازیم هرچند برخی سخنان امام خمینی (ره)، نشان از وجوب عینی شرکت در انتخابات دارد، لکن به نظر می‌رسد بتوان بین موارد و مصادیق انتخابات قائل به تفصیل شده و بعضی را مصداق واجب عینی و برخی دیگر را مصداقی از واجب کفایی دانست. منشأ این تفصیل نیز نوع و میزان اهمیت انتخاباتی است که برگزار می‌شود. 🔹در دوران معاصر باید وجهه بین المللی انتخابات را در نظـر گرفت. بدین بیان که انتخابات نوع نخست که در سطح ملی برگزار می‌شود، همواره در معرض دید و قضاوت جهانیان؛ به ویژه کشورها و سازمان های متخاصم قرار دارد و میزان مشارکت مردم در این گونه از انتخابات را نشان از اقتدار سیاسی و میزان مقبولیت یا مشروعیت نظام سیاسی حاکم می دانند که اطلاق عنوان واجب عینی بر این دسته از انتخابات، موجه می نماید. انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و همه پرسی بازنگری قانون اساسی از این دست است. 🔹همچنین چنانچه از نظر سیاسی و بین المللی کشف مشروعیت و مقبولیت نظـام سیاسی، بسته به نصاب خاصی از آرای مردم باشد، می‌توان شرکت در انتخابات را از سنخ واجبات کفایی دانست که در مرحله نخست بر همگان واجب عینی است، تا زمانی که من به الکفایه ـ یعنی میزان مشروعیت بخش به نظام سیاسی ـ بر آن اقدام و در انتخابات شرکت کنند. بدیهی است در این صورت از باقی افراد ساقط می‌شود. 🔹اما انتخابات نوع دوم که در سطح محلی برگزار می‌شود، در این درجه از اهمیت نیست و از سوی بیگانگان رصد نمی‌شود و اگر هم بشود، میزان کم یا زیاد رأی دهندگان، تأثیر چندانی در میزان مقبولیت و مشروعیت نظام سیاسی نمی‌گذارد. این نوع از انتخابات را که در جمهوری اسلامی ایران، انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا مصداق آن است، می توان به عنوان یک واجب کفایی محسوب نمود. 📝 حجت الاسلام دکتر 🌐 vasael.ir/0004Ah 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_پایان_نامه | سبک زندگی با محوریت تفریحات سالم از دیدگاه قرآن و روایات 🌐 vasael.ir/0004AZ 🆔 @vasael_ir
🔸 | سبک زندگی با محوریت تفریحات سالم از دیدگاه قرآن و روایات 🔹در بین موضوعات فطری و اجتماعی از جمله مباحث بسیار ضروری و مطرح، بحث تفریحات سالم در زندگی است. همه‌ ما دوست داریم در زندگی انسان موفّقی در تمام عرصه‌های زندگی باشیم، که این مهم با تأمین خواسته‌ها و نیازهای درونی و استفاده درست از اوقات زندگی میسّر است. 🔹در پاره‌ای از کلمات پیشوایان بزرگ اسلام به این حقیقت نیز اشاره شده که تفریح حلال و سالم نیرو و نشاط انسان را برای انجام دو قسمت اوّل و دوّم تأمین می‌کند و از این رو انسان را در انجام آن دو وظیفه حسّاس یاری می‌نهد. 🔹از این تعبیر به خوبی استفاده می‌شود که «تفریح» هرگز نمی‌تواند هدف اصلی زندگی باشد بلکه وسیله‌ای برای تجدید نشاط و نیرو برای فعّالیّت‌های دیگر زندگی است. و این یک اصل اساسی است که باید در انتخاب نوع تفریح و سرگرمی و کمیّت و کیفیت آن مورد توجّه خاص باشد. 🔹با توجّه به اینکه جامعه به سمت استفاده از مدهای غربی گرایش دارد و الگوهای سنّتی در حال فراموش شدن است، باید الگوی مناسب و سالم برای تفریح و اوقات فراغت را بازگو کنیم. 🔹استفاده از این پژوهش برای تمام خانواده‌ها، آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی و اجرایی و… می‌تواند مفید باشد و با به کار بستن نکات آموزنده‌ی مذکور در این پژوهش اثرات تفریح سالم را در زندگی فردی و اجتماعی خود شاهد باشند. 🔹با تحقیقاتی که صورت گرفت هیچ کتابی با این عنوان نیافتم و با توجّه به گستردگی موضوع در معیارها و ملاک‌های تفریح به بیان معیار و مصادیق تفریح سالم و آفت‌ها و راهکارها پرداختم، لذا می‌طلبد پژوهشگران به پژوهش در ابعاد دیگر تفریح بپردازند. 🌐 vasael.ir/0004AZ 🆔 @vasael_ir
🔸خريد و فروش آراء ظلم و اكل مال به باطل است حجت الاسلام والمسلمین #مهاجرنیا در گفتگو با #وسائل: 🔹چون ما حق و تکلیف را ملازم هم می دانیم و در برخی از سطوحِ حقوق، آن حق قابلیت واگذاری ندارد، مثلا من حق دارم نماز بخوانم چراکه تکلیف من است و من برای اینکه رشد و تعالی پیدا کنم حق دارم آن را انجام دهم. 🔹در دولت های استبدادی هم این آمده كه حق ندارند این حق را از من بگیرند لذا در زندان هم حق ندارند مانع عبادات شخصی من شوند و این مورد پذیرش است. 🔹حال من می توانم از این حق بگذرم و آن را به دیگری واگذار کنم در اینجا می گویند این از اموری نیست که قابلیت واگذاری داشته باشد. 🔹بله برخی از حقوق هست که می توانید به دیگری واگذار کنید مثل اینکه سهمیه ای به شما داده اند که می توانی آن را به دیگری واگذار کنید. پس همه امور مثل هم نیستند. 🔹اما در خصوص خرید و فروش اینكه در قوانین آمده که خرید و فروش آراء ممنوع است و دولت می تواند با آن برخورد کند و حتی می تواند آراء را باطل کند. خرید و فروش هم ظلم است و هم اکل مال به باطل است چون مالیت ندارد. 🔹از طرفی اگر رای شخصی خریدار شد در آن شهر فرد اصلح رأی نیاورد این شخص هم به آن شهر ظلم می کند چون مردم نیازمند فرد اصلح هستند که وکیل‌شان باشد و دنبال کارشان را بگیرد و مشکلات‌شان را حل کند. 🔹این خرید و فروش باعث می شود کسی که اصلح نیست بالا بیاید و این ظلم به آن شهروندان می شود. پس هم ظلم است و هم باعث مال حرام می شود علاوه بر اینکه خلاف قانون هم هست. 🌐 vasael.ir/0004Am 🆔 @vasael_ir