eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸جایگاه عقلانیت و ایمان در مواجهه صحیح اجتماعی با ویروس کرونا 📝 حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی کمال‌آبادی 🌐 vasael.ir/0004By 🆔 @vasael_ir
🔸جایگاه عقلانیت و ایمان در مواجهه صحیح اجتماعی با ویروس کرونا 🔹جهان دوباره شاهد رشد ویروسی است که ظاهراً راه مقابله با آن را نمی‌داند؛ خداوند در آیه ۸۵ سوره «اسرا» می‌فرماید: «وَمَا أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا» (و به شما از دانش جز اندکی داده نشده است). 🔹بر پیشانی بشر خورده است و پیوسته نسبت دانسته‌هایش در مقایسه با نادانسته‌هایش نسبت متناهی بر نامتناهی است. هرچند فضل و رحمت خداوند بر بندگانش بی‌پایان است و امید است تلاش دانشمندان به ثمر بنشیند و شمار بیماران رو به کاستی گذارد. 🔹برخی به نام ایمان پیشگیری نمی‌کنند این در حالی است که عقل و وحی بر این نکته که انسان نباید با دست خود را به هلاکت بیفکند هم داستان هستند و به تعبیر قرآن کریم در آیه ۱۹۵ سوره «بقره»: «وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَةِ» (خود را با دست ‏خود به هلاکت میفکنید). 🔹طب و طبیب و پیشگیری اسباب ظهور اسم شافی حق متعال است: «و أَبَی اللَّهُ أَنْ یُجْرِیَ الْأَشْیَاءَ إِلَّا بِالْأَسْبَابِها». 🔹برخی نیز هم چنان هراسناک شدند که اضطراب تمام وجودشان را پر کرده است؛ هم مضطرب‌اند، هم اضطراب را بر دل اطرافیان می‌افکنند. 🔹این در حالی است که اضطراب خود کشنده‌ترین ویروسی است که کارنامه کشتار آن از هر ویروسی پر بارتر است استرس از سرطان سکته و… بیشتر کشته گرفته و بلکه خود از اسباب آن است. برای فرار از کرونا نباید به دام بدتر از آن خود را گرفتار کنیم. 🔹انسان مؤمن به خوبی می‌داند خداوند جان آدمی را قبض و توفی می‌کند؛ چنانچه در آیه ۴۲ سوره «زمر» می‌فرماید: «خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامی باز می‌ستاند و [نیز] روحی را که در [موقع] خوابش نمرده است [قبض می‌کند] پس آن [نفسی] را که مرگ را بر او واجب کرده نگاه می‌دارد و آن دیگر [نفس‌ها] را تا هنگامی معین [به سوی زندگی دنیا] بازپس می‌فرستد، قطعاً در این [امر] برای مردمی که می‌اندیشند نشانه‌هایی [از قدرت خدا] ست». 📝 حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی کمال‌آبادی 🌐 vasael.ir/0004By 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه نظام سیاسی | شورای رهبری؛ آنتی‌تز رهبری(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0004Bu 🔹فقه روابط اجتماعی | معانی نهی از سوء ظن(آیت الله اعرافی) 🌐 vasael.ir/0004Bf 🔹فقه بورس | دلیل مشروعیت قرارداد آتی به معنای معاهده(حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی) 🌐 vasael.ir/0004BW 🆔 @vasael_ir
🔸 | استخر سرمایه ایده شهید صدر است / تواضع کنید و پای میز مناظره بیایید پاسخ حجت الاسلام والمسلمین به اشکالات حجت الاسلام 🔻 🌐 vasael.ir/0004Bv 🆔 @vasael_ir
🔸 | استخر سرمایه ایده شهید صدر است / تواضع کنید و پای میز مناظره بیایید حجت الاسلام والمسلمین در پاسخ به اشکالات حجت الاسلام : 🔹اولا که این طرح، پروژه تحقیقاتی بنده نیست که اگر چنین بود مایه مباهات این حقیر بود؛ بله در برخی موارد از رساله بنده هم استفاده شده است اما این مطلب دیگری است غیر آنچه ایشان ادعا کرده اند. 🔹ثانیا هر استخر مشاعی که شکل می گیرد به معنای صوری شدن معامله نیست. چون سپرده سرمایه گذاری عام به جهت به کارگیری سرمایه در پروژه های تولیدی است و به هیچ وجه معامله را صوری نمی کند. 🔹معامله صوری جایی است که در واقع معامله ای پشت کاغذ صورت نمی گیرد و شما صورت معامله به آن بدهید. 🔹اشتباه ایشان و جناب آقای دکتر صمصامی این است که فکر می کنند هر جا استخر سرمایه شکل گرفت معامله صوری می شود، در حالی که هیچ فقیهی چنین حرفی نزده است. 🔹مسئله استخر سرمایه را نخستین بار یک مرجع تقلید به نام شهید صدر(ره) پیشنهاد داده است. هیچ فقیهی به این موضوع اشکال شرعی نکرده است. 🔹این دوستان خیال می کنند، عدم تمرکز سرمایه در یک پروژه مشخص و توزیع سرمایه در پروژه های متعدد به معنی صوری شدن معامله است؛ این تفسیر خاص آقای دکتر صفا، صمصامی و معصومی نیا است و هیچ فقیهی ایراد شرعی به این مطلب نگرفته است. 🔹بنابراین اینکه بانک با سرمایه سپرده گذاران، به نفع سپرده گذار و یا به نفع خویش و یا نفع مصالح اقتصادی کشور کار کند، هیچ کدام به معنی صوری شدن فعالیت بانکی نیست. 🔹اما بانک ها یک اشکال دیگری دارند و آن این است که باید با این سرمایه ها به نفع اقتصاد ملی کار کنند و نه در جهت توسعه دارایی خودشان. 🔹بنده معتقدم که بانک های ما الان سه گروه اند: بعضی صد در صد در خدمت اقتصاد ملی اند، مثل بانک کشاورزی، صنعت و معدن، صادرات و مسکن که حتی یک درصد از منابع آنها به معاملات غیرواقعی و بنگاه داری اختصاص پیدا نمی کند. 🔹گروه دوم بانک هایی هستند نظیر بانک ملی، سپه، صادرات و ... که بخش عمده ای از فعالیت های آنها در خدمت تولید ملی است، منتهی انحراف هایی هم دارند. 🔹گروه سوم برخی بانک های خصوصی هستند که انحراف آنها بیش تر از خدمت به تولید و اقتصاد ملی است؛ این طرح برای جلوگیری از این انحرافات در اقتصاد کلان به وجود آمده است. 🌐 vasael.ir/0004Bv 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله |‌ مبانی نظریه اسلام سیاسی امام خمینی در مقایسه با نظریه‌های رقیب اسلام سلفی و سکولار 🌐 vasael.ir/0004C3 🆔 @vasael_ir
🔸 |‌ مبانی نظریه اسلام سیاسی امام خمینی در مقایسه با نظریه‌های رقیب اسلام سلفی و سکولار 🔹اسلام سیاسی نتیجه تأملات علمی امام خمینی(ره) در ساحت های مختلف علوم اسلامی است. امام معتقد بود كه اسلام، نقشه راه در زندگی سیاسی اجتماعی است. 🔹از این رو وی چنین اظهار داشت كه اسلام صرفا برای عبادات و معنویات نیامده است؛ بلكه اسلام باب های دیگری چون حدود و جهاد نیز دارد، كه این باب ها همه در گرو اقامه حكومت اسلامی است. 🔹امام تصریح می كند: «والله اسلام تمامش سیاست است. اسلام را بد معرفی كردند، سیاست مدن از اسلام سرچشمه می گیرد.» 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، اما این فرصت را پیدا می كند كه مدل اسلام سیاسی خود را در یك مرز جغرافیایی به نام ایران پیاده كند. 🔹اگرچه امام در ابتدای پیروزی انقلاب با احتیاط رفتار می كند، اما پس از گذشت زمانی محدود، ظرفیت و پذیرش ملت و مردم ایران را در اجرای مدل اسلام سیاسی مناسب می بیند. 🔹الگوهای اسلام تركی، مالزی، اسلام سعودی، اسلام مصر و اخیرا اسلام داعش همگی نمونه هایی از گفتمان های رقیب اسلام سیاسی امام (ره) می باشند و همگی بدنبال كاهش نفوذ و تأثیر اسلام سیاسی امام (ره) هستند. 🔹اصولا اسلام سیاسی به دنبال ارائه تصویری درست از اسلام است، اسلامی كه نه در ورطه افراط گرفتار شده كه در گرایشات سلفی، تكفیری مشاهده می شود و نه در دامن تفریط پرورش یافته آن چنان كه در اسلام سكولار و میانه رو مشاهده می گردد. 🔹نويسنده معتقد است مباني معرفتي، هستي شناسي و انسان شناسي ايدئولوگ انقلاب اسلامي ايران در تبيين نظريه اسلام سياسي توانسته است بيشترين ارتباط را با ملت هاي غرب آسيا برقرار نمايد. 🔹وسعت دامنه فكري اين مباني به همراه بوم محوري، دين باوري و استفاده از مدل هاي تجربي بشري، زمينه گفتمان مقاومت كنوني در غرب آسيا قابل مشاهده است. از سويي ديگر نظريه اسلام سلفي و سكولار نيز در وضعيت بحراني قرار گرفته و دچار شكست گرديده اند. 🌐 vasael.ir/0004C3 🆔 @vasael_ir
🔸منت گذاری / تنافس در خیر رسانی سلوک با همسر / ۱🔻 🌐 vasael.ir/0004C7 🆔 @vasael_ir
🔸منت گذاری / تنافس در خیر رسانی سلوک با همسر / ۱🔻 🔹در معاشرت با همسر باید از منت گذاری و به رخ کشیدن احسان و نیکی و خدمت در حق او به شدت پرهیز نمایی، چراکه خدمت رسانی و نیکی و خدمت و خیرخواهی تو نسبت به همسرت به هر اندازه و مرتبه‌ای که باشد، اگر آفت منت گذاری و به رخ کشیدن را به همراه داشته باشد، نه تنها از آثار معنوی آن کاسته می‌گردد، بلکه این عمل عبادی‌ات را از اثر و نورانیت انداخته و از سیر الی الله بازت می‌دارد. 🔹از این رو است که حضرت جانان فرمود: «ای اهل ایمان، صدقات خود را به سبب منّت و آزار تباه نسازید مانند آن که مال خود را از روی ریا (برای جلب توجه دیگران) انفاق کند و ایمان به خدا و روز قیامت ندارد. 🔹مثل این ریاکاران بدان ماند که دانه را (به جای آنکه در زمین قابلی افشانند) بر روی سنگ صاف غبار گرفته‌ای ریزند و تند بارانی غبار آن بشوید و آن سنگ را همان طور صاف و بی‌گیاه به جای گذارد، که نتوانند هیچ حاصلی از آن به دست آورند. و خداوند گروه کافران را راه (سعادت) ننماید.» « سوره بقره، آیه 264» 🔹اگر پیکره عملت زیبا و از حسن فعلی برخوردار؛ و نیت و انگیزه‌ات خالص و به حسن فاعلی آراسته بود، باید در تمام عمر مراقب باشی که خدماتت، به صاعقه منت گذاری و به رخ کشیدن نسوزد و حبط نگردد و بی بهره از ثمرات آن نشوی. 🔹رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: کسی که به برادر دینی خود خدمتی نماید و سپس بر وی منت گذارد، خداوند عمل او را محو و نابود ساخته و وزر منت نهادن را بر او نوشته و خدمت و سعی اش را مشکور و منظور ندارد. 🔹«مَنِ اصْطَنَعَ إِلَى أَخِيهِ مَعْرُوفاً فَامْتَنَّ بِهِ أَحْبَطَ اللَّهُ عَمَلَهُ وَ ثَبَّتَ وِزْرَهُ وَ لَمْ يَشْكُرْ لَهُ سَعْيَهُ.» «کسی که کار نیکی در حق برادرش انجام دهد و بر او منت بگذارد، خداوند عملش را حبط می‌کند و گناهش را برایش می‌نویسد و پاداشی به او برای این کارش داده نمی‌شود.» من لایحضرالفقیه؛ ج4، ص 17». 🌐 vasael.ir/0004C7 🆔 @vasael_ir
🔸واکاوی حقوقی احتکار و تطبیق آن با قاعده فقهی تسلیط 🌐 vasael.ir/0004C0 🆔 @vasael_ir
🔸واکاوی حقوقی احتکار و تطبیق آن با قاعده فقهی تسلیط 🔹یکی از موارد تجاوز به حقوق اجتماعی تسلط اعمال مالکیت فرد احتکار کالا‌های مورد نیاز عموم مردم است، زیرا بدیهی است شخص محتکر با خرید و انبار کردن مایحتاج عمومی مردم را در فشار اقتصادی و مشکلات معیشتی قرار می‌دهد. 🔹از آنجا که احتکار به منظور بالا رفتن نرخ کالا و فروش آن با قیمت‌های گران است، موجب زیان رساندن به اقتصاد خانواده و در نهایت وارد کردن ستم و اجحاف به شهروندان شده و از این رهگذر زیان‌های مرگبار و جبران ناپذیر به جامعه وارد می‌کند لهذا جلوگیری از آن به حکم عقل و شرع لازم است. 🔹در چنین مواردی است که حق فرد و سلطه مالکانه او با حقوق جامعه که در شرایط خاص به کالای مورد نظر نیاز دارند تعارض پیدا می‌کند. 🔹هرگز پوشیده نیست که در چنین مواردی که حق تصرف و اعمال سلطه فرد موجب ضرر و زیان جامعه می‌شود حقوق اجتماعی مقدم است و حق تصرف و اعمال سلطه مالک باید محدود گردد. 🔹به اصطلاح فقها، این گونه موارد از مصادیق تعارض قاعده تسلط با قاعده لاضرر است که در نهایت قاعده لاضرر ترجیح و حاکمیت بر قاعده تسلط مالک دارد چراکه فلسفه قاعده لاضرر محدود کردن سلطه مالک در مواردی است که اعمال سلطه، مستلزم زیان رساندن بر دیگران باشد. 🔹بنابراین اگر شخصی فرضا مواد خوراکی اصلی مانند گندم و امثال آن را در حجم وسیعی خرید و انبار نمود و مردم در تنگنای کمبود مواد غذایی قرار گرفتند آنگا‌ه محتکر کالا را با نرخی گران و مضاعف در معرض فروش قرار داد، بی‌ترید مردم در چنین شرایط در فشار اقتصادی قرار خواهند گرفت. 🔹و هر گاه عرضه کننده دیگری وجود نداشته باشد شهروندان چاره‌ای جز خریداری کالا با نرخ گران نخواهند داشت و در نتیجه حقوق مردم تضییع شده و مورد ستم و زیان قرار خواهند گرفت. 🌐 vasael.ir/0004C0 🆔 @vasael_ir