پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸امکان سنجی تطبیق مفسد فی الارض بر مختلس #دانشنامه_فقهی_حقوقی🔻 🌐 vasael.ir/0004Cl 🆔 @vasael_ir
🔸امکان سنجی تطبیق مفسد فی الارض بر مختلس
#دانشنامه_فقهی_حقوقی🔻
🔹آیا امکان تطبیق مفسد فی الارض بر مختلس وجود دارد یا خیر؟ باید گفت: با توجه به تعریفی که از افساد فی الارض بیان شد، تلاش جهت شیوع فساد و ایجاد ناامنی اقتصادی برای جامعه و نیز رواج پیدا کردن اختلاس در حکومت اسلامی به صورتی که مردم را با چالش روبرو کنند صوری است که حاکم اسلامی میتواند حکم مفسد فی الارض را برای مختلس صادر بنماید.
🔹ناگفته نماند هدف نگارنده اثبات یا عدم اثبات مفسد فی الارض بر مختلس نیست بلکه مراد در امکان یا عدم امکان صدق افساد فی الارض بر هر جرم و فسادی میباشد؛ زیرا ملاک و معیار در افساد فی الارض دو چیز است: ۱. شیوع جرم در حکومت اسلامی به نحوی که سبب اختلال در امنیت مالی و جانی و یا آبرویی جامعه گردد. ۲. اختلال باید از گناه و فساد و یا جرم به وجود آمده باشد.
🔹با توجه به آنچه بیان شد، به نظر میرسد برخی از احکام و یا مجازاتها در اسلام دایر مدار وجود مفسده در جامعه هستند. شاید بتوان گفت که یکی از فلسفههای وجودی تعزیر همین امر باشد تا حاکم شرع بتواند با توجه به شرایط و مقتضیات هر عصر و نحوه وقوع جرم، مجازاتهای متناسب با آن عصر را وضع بنماید.
🔹افساد فی الارض یکی از مجازاتهایی است که دایره وقوعی آن، وسیع است و منحصر به عمل یا نوع خاصی از گناه و فساد نمیباشد؛ بلکه با توجه به ماهیت آن، عنوان مستقلی از مجازات اسلامی است که حاکم میتواند با شرایط و ضوابطی که معین شده، حکم به افساد فی الارض بر مختلس بنماید.
🔹در نتیجه، مجازات اولیه اختلاس در فقه و نصوص وارده تعزیر میباشد و حاکم اسلامی میتواند با توجه به کیفیت و نحوه وقوع اختلاس، حکم به مفسد فی الارض بر مختلس را صادر نماید.
🌐 vasael.ir/0004Cl
🆔 @vasael_ir
🔸راهکارهای مقابله با ویروس کرونا / نگاه مثبت به خداوند سلامت روانی را در پی دارد
حجت الاسلام دکتر #انصاری در گفتگو با #وسائل🔻
🌐 vasael.ir/0004Ck
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸راهکارهای مقابله با ویروس کرونا / نگاه مثبت به خداوند سلامت روانی را در پی دارد حجت الاسلام دکتر #
🔸راهکارهای مقابله با ویروس کرونا / نگاه مثبت به خداوند سلامت روانی را در پی دارد
حجت الاسلام دکتر #انصاری در گفتگو با #وسائل:
🔹زمانی که با یک مشکلی مواجه میشویم، دو روش مقابله داریم؛ یکبار ما مشکل را به اندازه میبینیم آن موقع واکنشهای ذهنی و روانی ما هم به اندازه است و افراطی نیست اما اگر ما آن مسئله و مشکل را بزرگتر از آنچه که هست میبینیم آن موقع واکنشهای ما افراطی خواهد بود.
🔹هورمونی به نام کورتیزول وجود دارد که در بدن ترشح میشود، این هورمون، هورمون طبیعی استرس است و سیستم ایمنی بدن را کنترل میکند؛ این هورمون سیستم ایمنی بدن ما را فعال و تقویت میکند.
🔹وقتی نگرانی افراطی پیدا میکنیم و دچار تشویش خاطر میشویم آنگاه در ذهن و در رفتارهای بهداشتی دچار یک افراطی میشویم این امر باعث میشود که هورمون کورتیزول از آن میزان طبیعی بیشتر ترشح میشود
🔹وقتی این هورمون بیش از حد طبیعی ترشح شد، به جای اینکه سیستم ایمنی بدن را تقویت کند بر عکس سیستم ایمنی بدن را تضعیف میکند.
🔹سعی کنیم اطلاعاتی که میخواهیم در مورد این ویروس و عوارض آن کسب کنیم فقط از طریق رسانههای معتبر کسب کنیم و همچنین به اندازه دنبال این اطلاعات باشیم، نه اینکه از صبح تا شب پای تلویزیون بوده و بخواهیم تمام اطلاعات را در این زمینه کسب کنیم.
🔹اطلاعات زیادی سلولهای مغز ما را حساس میکند و میزان کورتیزول خون را بیشتر میکند و زیادی آن استرس ایجاد کرده و سیستم ایمنی بدن را ضعیف میکند.
🔹رفتارهای بهداشتی ما باید به اندازه باشد، یعنی سعی کنیم در زمینه رفتارهای بهداشتی متعادل باشیم؛ اگر رفتار به اندازه باشد تأثیر مثبت دارد.
🔹بعضیها اینجا می گویند باید احتیاط کنیم، و بارها بارها وسائل منزل را ضد عفونی می کنند؛ این احتیاط به ضرر ما تمام میشود به خاطر اینکه سیستم روانی ما را حساس میکند ما باید به همان میزانی که مسئولان بهداشت می گویند، مسائل بهداشتی را رعایت کنیم.
🔹ما باید اعتقاد به این داشته باشیم که خداوند متعال حافظ و نگهبان ما است و کار از دست خدا خارج نیست و این عالم مدیر و مدبر دارد، پس سعی کنیم نگاهمان را به خداوند متعال مثبت کنیم.
🔹در روایات هم داریم که خداوند در گمان و ظن بندهاش است، اگر نگاه ما به خداوند مثبت بود بیشتر مورد لطف و عنایت خداوند قرار میگیریم.
🌐 vasael.ir/0004Ck
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | چگونه کرونا را شکست دهیم / الگوبرداری از مدیریت بحران حضرت زینب 📝 محرم آتش افروز 🌐 va
🔸 #یادداشت | چگونه کرونا را شکست دهیم / الگوبرداری از مدیریت بحران حضرت زینب
🔹امروز در جامعه شاهد هستیم آستانه صبر و تحمل مردم پایین آمده و با اندک مشکلی در زندگی روحیه خود را میبازند و شکست را میپذیرند.
🔹ولی حضرت زینب(س) مصائب و سختیهایی را در واقعه عاشورا تحمل کردند و برای حفظ اسلام جان فشانی هایی کردند که در مقابل مصائب امروز قابل قیاس نیست لذا صبر حضرت زینب باید برای همگان باید الگو باشد.
🔹از جمله مهمترین ویژگیها و مؤلفههای مؤثر در مدیریت بحران توسط حضرت زینب سلام الله علیها این بود که ایشان از تمام ظرفیتهای وجودی خویش، برای مدیریت و ساماندهی اوضاع، استفاده کرد.
🔹ایشان سعی کرد علاوه بر مهندسی حوادث واقعه عاشورا از آن شرایط سخت و هولناک واقعه، برای معرفی اسلام ناب و تعمیق باورهای دینی بهره جوید.
🔹حضرت زینب سلام الله علیها، توانست با بهره گیری از خرد جامع خود، احساس و عاطفه، توان عبادی خویش، فن بیان و سخنوری خود، صبر سرشار، پشتوانه فکری و... در سختترین شرایط، بهترین و سالمترین تصمیمات را در مدیریت بحران، اتخاذ کند.
🔹از آنجا که مسیر حضرت زینب سلام الله علیها، مسیری کاملاً منطبق بر آموزههای دینی بود ایشان در طول انجام رسالت خویش به همه اصول و فروع دینی التزام داشته و با همه توان سعی در انجام آن داشت.
🔹پایبندی به ارزشهای دینی به انسان قوت و شهامتی میدهد که خود را در مسیر رضایت پروردگار حس میکند و بر این اساس دیگران و حوادث پیش آمده برای او، قابل مدیریت و کنترل میباشد. چراکه انسان در این شرایط پشتوانه خود را قدرت لایزال الهی میداند.
🔹با شیوع بیماری کرونا به شدت نیاز است که همه مردم مخصوصاً مسئولان از مدیریت بحران حضرت زینب(س) الگو بگیرند و با صبر و استقامت و تکیه بر توان داخل این بیماری را شکست دهند و با روحیه اتحاد امت اسلامی از این مشکل همانند مشکلات دیگر عبور کنند.
📝 محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/0004Cp
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_مقاله | نحوه احراز مسئولیت کیفری در بیماریهای واگیردار و جرائم قابل انتساب 🌐 vasael.ir/00
🔸 #معرفی_مقاله | نحوه احراز مسئولیت کیفری در بیماریهای واگیردار و جرائم قابل انتساب
🔹رکن اصلی تحقق مسؤولیت، صحت انتساب و استناد است که احراز آن در کلیه جرائم، اعم از عمدی و غیر عمدی و همراه با قصور یا تقصیر، لازم و ضروری است و بیماریهای واگیردار نیز از این امر مستثنی نیست.
🔹هرچند انتقال ویروس با اسباب ناپیدا صورت میگیرد، لیکن به مانند اسباب ظاهری دارای آثار و نتایجی است که در صورت احراز رابطه استناد بین این نتایج و اسباب ناپیدا، در مسؤولیت انتقال دهنده در فرض اجتماع شرایط نمیتوان تردید نمود.
🔹نکته قابل توجه، دشواری احراز این رابطه به علت ناپیدا بودن اسباب میباشد، ضمن اینکه ویژگیهای نوعی دیگر بیماریهای واگیردار از جمله فاصله زمانی بین فعل و نتیجه مجرمانه، رضایت آگاهانه فرد به بیمارشدن و یا تن دادن او به عملی که باعث انتقال ویروس به وی میشود و امکان حدوث وقایع طبیعی یا غیر طبیعیِ قاطع رابطه استناد، ممکن است باعث دشواری دو چندان احراز این رابطه گردد.
🔹باید اذعان داشت تمرکز در ماهیت واقعی و مادی رابطه استناد با توجه به جایگاه این رابطه در عنصر مادی جرائم به عنوان پیونددهنده رفتار و نتیجه مجرمانه که هر دو دارای بعد مادی میباشند بیانگر این نتیجه است که این رابطه ناگزیر رابطهای واقعی و حقیقی بوده و کارشناسی و توجه علمی در احراز این رابطه در کاستن از صعوبت احراز و کاهش اختلافات، مؤثر خواهد بود و توجه به دو ویژگی مذکور در رابطه استناد موجب دستیابی تقریباً متقن به سبب و علت حقیقی، خواهد شد.
🔹در خصوص نوع جرائم ارتکابی و انتساب آن به انتقال دهنده با توجه به شرایط و آثار عمل به ویژه نوعاً و یا نسبتاً کشنده بودن عامل بیماری یا غیر کشنده بودن آن، میتوان به برخی جرائم عمدی و غیر عمدی مندرج در قوانین موضوعه به خصوص قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ اشاره نمود.
🔹در مورد عوامل واگیردار نوعاً یا نسبتاً کشنده به خاطر اثربخشی قوی در فرد مبتلا بیشتر جرائم انتسابی جرائم مرتبط با تمامیت جسمانی به ویژه قتل خواهد بود.
🔹با توجه به ماده ۲۹۰ ق. م. ا. ۹۲ قانونگذار نظر اکثریت فقها در امکان حدوث قتل عمدی در انتقال عامل بیماری زا را پذیرفته و قائل به قصاص انتقال دهنده در موارد عمدی است.
🔹البته بعضی از فقها، با توجه به مشکلات ذکر شده در احراز رابطه استناد و با احتیاط در دماء مسلمین و با توجه به قاعده درء، در اثبات قتل عمدی و در نتیجه قصاص انتقال دهنده، تشکیک کرده اند که این دیدگاه در نظم حقوقی کنونی پذیرفته نیست.
🌐 vasael.ir/0004Cq
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
در گفتگو با #وسائل مطرح شد🔻 🔸راهکارهای مقابله با کرونا از دیدگاه ۵ روانشناس اسلامی 🌐vasael.ir/000
🔸راهکارهای مقابله با کرونا از دیدگاه ۵ روانشناس اسلامی
حجت الاسلام دکتر #مهدی_عباسی_آغوی:
🔹در این ایام خواب خودمان را کنترل کنیم همان طور که کم خوابیدن به جسم و روح آسیب می زند، زیاد خوابیدن هم به جسم و روح آسیب می زند.
🔹تحقیقات نشان داده است که کمتر از 2.5 ساعت در شبانه روز و بیشتر از 8.5 ساعت خوابیدن در شبانه روز، 15 درصد احتمال مرگ را بالا میبرد اما کرونا در حدود 2 درصد احتمال مرگ دارد.
حجت الاسلام #مهدی_عباسی:
🔹مدیران هر نهاد از نهاد خانواده تا سازمانها و وزارتخانهها باید سعی کنند که علاوه بر انجام وظیفه، موقعیت را برای مشارکت مردم نیز فراهم کنند.
🔹افراد به شکل مصون و با استفاده از ابزارهای پیشگیری در صحنه حضور داشته باشند؛ با جلب مشارکت همه اعضای جامعه میتوانیم به همگرایی دست پیدا کنیم، این همگرایی به تاب آوری و افزایش تحمل سختیها منجر شود.
حجت الاسلام دکتر #حسن_انصاری:
🔹رفتارهای بهداشتی ما باید به اندازه باشد، یعنی سعی کنیم در زمینه رفتارهای بهداشتی متعادل باشیم چون اگر رفتار به اندازه باشد تأثیر مثبت دارد.
🔹بعضیها میگویند باید احتیاط کنیم، و بارها بارها وسائل منزل را ضد عفونی میکنند، این احتیاط به ضرر ما تمام میشود به خاطر اینکه سیستم روانی ما را حساس میکند. ما باید به همان میزان که مسئولان بهداشت می گویند، مسائل بهداشتی را رعایت کنیم.
حجت الاسلام دکتر #رضا_مهکام:
🔹برای اینکه نگرانیها و استرسهای خود را کنترل کنیم اولین گام این است که افکار خود را کنترل کنیم و فکرهای منفی خود را بشناسیم.
🔹سعی کنید با غلبه بر درشت نمایی ها و تعمیمهای مبالغه آمیز، افکاری که بیش از اندازه به عنوان پیشبینی منفی در نظر گرفته میشود، آنها را مدیریت کنید.
حجت الاسلام #مسعود_شهیدی:
🔹رعایت نکات بهداشتی نباید باعث شود که ما لحظه به لحظه به فرزندان امر و نهی کرده و به هر جایی از منزل دست زدند در آماج امر و نهی ما قرار بگیرند.
🔹این طرز برخورد اولاً رابطه فرزندان و والدین را خراب میکند و ثانیاً باعث استرس و وسواس در بچهها خواهد شد مخصوصاً اگر زمینه ژنتیکی و یا محیطی وسواس یا استرس در بچهها باشد، این امر را تشدید خواهد کرد.
🌐vasael.ir/0004Ct
🆔 @vasael_ir
🔸دومین شماره از مجله پژوهشهای فقهی زنان و خانواده، منتشر شد
🔹در این شماره از مجله پژوهشهای فقهی زنان و خانواده، مقالاتی با عناوین «بررسی اجرت المثل زنان برای کارهای منزل از منظر فقه امامیه»، «احسان به والدین از دیدگاه فقه»، «حجاب و برخی شبهات پیرامون آن»، «تفاوت نفقه زوجه و اقارب در فقه امامیه»، و «نگاهی به قوامیت مرد بر زن» منتشر شده است.
🌐 vasael.ir/0004Cz
🆔 @vasael_ir