eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 | مبانی، شیوه‌ها و موانع توسعه‌ی نفوذ ولایت فقیه در عرصه بین الملل 🔹بین نظریه ولایت و رهبری از یک طرف و دولت و حکومت از طرف دیگر در اندیشه سیاسی شیعه فرق است بدین معنی که گستره ولایت و رهبری ولی فقیه جامع الشرایط، همانند مرجعیت و فتاوای مرجع تقلید عام و جهان شمول می باشد و مرزهای جغرافیایی مانع از سرایتش به کشورها و مقلدانش در جهان نمی شود. 🔹اما دولت و حکومت اسلامی به معنای دستگاه سیاسی برای اداره جامعه، شامل محدوده جغرافیایی و جایی که زمینه و امکانش باشد می شود. که مسؤلیت رهبری و ولایت فقیه جامع الشرایط عام و جانشمول بوده و لکن مسؤولیت های فرامرزی دولت (دستگاه سیاسی ) اسلامی شامل داخل مرز جغرافیایی و جایی که بسط ید برای ولی فقیه باشد و مانع نباشد، می شود. 🔹نسبت به جایی که مانع وجود دارد به مقدار مانع هم از حکومت و هم از مسلمانان ومردم سایر کشورها سلب تکلیف می شود. 🔹پايان نامه «مبانی، شیوه‌ها و موانع توسعه‌ی نفوذ ولایت فقیه در عرصه بین الملل» توسط عليرضا بي نياز در مقطع دكتري با نظارت علمي استادان راهنما حجت الاسلام و المسلمين نجف لك زايي و حجت الاسلام و المسلمین سید محمد کاظم طباطبایی و استاد مشاور حجت الاسلام و المسلمین دکتر منصور میر احمدی به رشته تحرير درآمده است. 🌐 vasael.ir/0004Ds 🆔 @vasael_ir
🔸نسبت تقنین با شریعت در ایران / ۱ 🔻 🔹مسائل حقوقی و جزایی تا پیش از انقلاب مشروطه در سال ۱۲۸۵ شمسی، بیشتر تابع احکام قضایی شریعت اسلام، مشی سیاسی حکومت ها، مشی فردی پادشاهان و امرای محلی و برخی آرای علمای مسلمان و غیرمسلمان بوده است. 🔹در عصر قاجار، دو نوع محکمه با رویه و منابع متفاوت فعال بود؛ محاکم عرفی و محاکمه شرعی. نداشتن قانون مدون، نبودن وحدت رویه در آرای قضایی و فقدان استقلال قاضی، از اشکالات جدی در روند رسیدگی‌های قضایی در آن ایام به شمار می‌رفت. 🔹با آغاز نهضت مشروطه و فراگیر شدن نارضایتی عمومی از اوضاع سیاسی و اجتماعی، زمینه تدوین نخستین قانون اساسی مدون ایران با به رسمیت شناختن حقوق «همه مردم ایران» فراهم شد. 🔹در این زمان، هیچ قانون خاصی برای طرز رسیدگی محاکم در امور جزایی به مانند امور حقوقی وجود نداشت و محاکم، نوعاً به نظر خود عمل، و حتی وظیفه دادستان را نیز خود اعمال می‌کردند و در مسائل مهم نیز با استفتا یا استعلام از علما و مراجع شرعی عمل می‌کردند. 🔹شاید بتوان نخستین دستور رسمی صادره در خصوص طرز رسیدگی به کار محاکم را در این زمان، در دستور‌های کلی مطرح شده از سوی میرزا حسن خان پیرنیا مشیرالدوله، وزیر عدلیه وقت یافت. 🔹پس از به توپ بستن مجلس و دوره استبداد صغیر و در پی بازگشایی مجلس شورای ملی و انتصاب میرزا حسن خان به عنوان وزیر عدلیه، وی از سوی مجلس اجازه یافت تا در شش ماه نسبت به تدوین قانون تشکیلات و اصول محاکمات اقدام کند. 🌐 vasael.ir/0004Dn 🆔 @vasael_ir
🔸 | بررسی مولّفه‌های «جهش تولید» در مبانی اقتصادی شهید صدر 📝 محمد حائری شیرازی 🌐 vasael.ir/0004E4 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | بررسی مولّفه‌های «جهش تولید» در مبانی اقتصادی شهید صدر 📝 محمد حائری شیرازی 🌐 vasael.i
🔸 | بررسی مولّفه‌های «جهش تولید» در مبانی اقتصادی شهید صدر 🔹اولین رکنی که شهید صدر در امر تولید ضروری و مهم می‌داند و یکی از ابزار رشد تولید تلقّی می‌کند، آزادی در تولید است اما در چارچوب ارزش های معنوی و اخلاقی‌. 🔹آزادی در این زمینه به این معنا است که هر مرکز و واحد تولیدی در شرایط برابر و عادلانه به تولید خود بپردازد و حکومت وظیفه دارد نسبت به انحصاری شدن تولید به طور جدّ جلوگیری کند. 🔹رکن دیگری از ارکان تولید در اندیشه شهید صدر، تولید کردن بر اساس نیاز و احتیاج مصرف کننده است. 🔹اگر تولید کننده، کالایی را تولید کند که مصرف کننده نسبت به آن احساس نیاز نمی‌کند، نه تنها چرخه تولید با جهش مواجه نمی‌شود بلکه به سمت ورشکستگی و تعطیل شدن آن تولید منجرّ خواهد شد. 🔹یکی از مشکلات تبادل کالا به وسیله پول و کنار گذاشتن تبادل کالا با کالا این شده است که تولید کننده اگر سرمایه‌ای دارد، تا زمانی که از سود بالای حاصل از تولید خویش اطمینان حاصل نکند، سرمایه خود را در بانک ذخیره می‌کند و سود بانک را بر سود حاصل از تولید ترجیح می‌دهد. 🔹شهید آیت الله صدر با تصریح بر اینکه این مسئله یکی از معضلات اقتصادی برای هر جامعه‌ای به خصوص جامعه و حکومت اسلامی است. به همین دلیل می‌بایست از ذخیره سرمایه در بانک پرهیز کرد چراکه یکی از موانع اصلی جهش تولید است. 🔹از دیدگاه شهید صدر اسلام این اجازه را به دولت اسلامی داده است تا به عنوان ناظر، کنترل همه جانبه‌ای بر جریان گردش، بازارها و تولیدی ها داشته باشد. 🔹در بخش دیگر، شهید آیت الله صدر(ره) مقرّراتی را که از منظر اسلام، موجب رشد و جهش تولید می‌شود، ذکر می‌کند و معتقد است که دولت و حکومت اسلامی وظیفه دارد در برخی موارد، با إعمال قانون اسباب رشد تولید را فراهم آورد 🔹طبق دیدگاه مولّف کتاب اقتصادنا، اسلام افزایش تولید را مشروط به عادلانه بودن توزیع و رفاه عمومی و حیات بشر دانسته است. در حقیقت افزایش ثروت یک وسیله است و نه هدف نهایی تولید. 📝 محمد حائری شیرازی 🌐 vasael.ir/0004E4 🆔 @vasael_ir
🔸درس خارج فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک 🔹آیت الله کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 eshia.ir/userManual 🆔 @vasael_ir
🔸شهید صدر؛ پدر علم اقتصاد اسلامی مدوَّن / نام شهید صدر در کنار ۲۲۰ اقتصاددان دنیا می‌درخشد دکتر در گفتگو با 🔻 🌐 vasael.ir/0004EB 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸شهید صدر؛ پدر علم اقتصاد اسلامی مدوَّن / نام شهید صدر در کنار ۲۲۰ اقتصاددان دنیا می‌درخشد دکتر #مح
🔸شهید صدر؛ پدر علم اقتصاد اسلامی مدوَّن / نام شهید صدر در کنار ۲۲۰ اقتصاددان دنیا می‌درخشد دکتر در گفتگو با : 🔹یک اقتصاددان به نام مارک بلاگ یک کتابی نوشته است با نام اقتصاددانان بزرگ جهان و به شرح حال و افکار 220 اقتصاددان بزرگ جهان پرداخته است. 🔹در این کتاب، شهید صدر به عنوان یکی از آن 220 نفر معرفی شده است و در این لیست غیر از شهید صدر، هیچ کس به عنوان اقتصاددان اسلامی مطرح نشده است. 🔹شهید صدر علاوه بر کتاب اقتصادنا که نظام اقتصادی اسلام و مبانی آن را معرفی می‌کند، در کتاب البنک اللاربوی فی الاسلام (بانک بدون ربا در اسلام) ایده و الگوی بانکداری اسلام را معرفی می‌کنند. 🔹در کتاب الاسلام یقود الحیاه (اسلام راهنمای زندگی) که بعد از انقلاب نوشته شد، ایشان اندیشه های اقتصاد اسلامی خود را در قالب 13 اصل استخراج می‌کنند و حتّی راهبردهایی هم آنجا مطرح می‌کنند. 🔹شهید صدر یک شخصیت ناشناخته در دانشگاه‌ها و حتّی مراکز حوزوی ما است. اگر شما از دانشجویان ما از آدام اسمیت بپرسید، به شما پاسخ می‌گویند ولی وقتی از شهید صدر می‌پرسید، این چنین نیست. 🔹متاسفانه حتی در حوزه، بعد از شهید صدر، مولّد نبودیم و خیلی از مواقع نظریات وی تکرار شده است و آن گونه که شایسته است اندیشه‌های شهید صدر به جلو نرفته است و این ناشی از عدم آشنایی با آثار و مبانی شهید صدر است. 🔹به نظر من آثار شهید صدر باید بازنویسی و بازخوانی شود. آثار شهید صدر باید به قلم‌های مختلف در سطوح مختلف نوشته شود تا زمینه گسترش آثار ایشان فراهم شود تا دیگران نیز ردّ این آثار را بگیرند و به جلو ببرند. 🔹من امید دارم با توجه به نیروی انسانی که در حوزه و دانشگاه با رویکرد اقتصاد اسلامی تولید شده است، زمینه معرفی بیشتر شهید صدر وجود داشته باشد. 🔹بسیاری از مشکلات اقتصادی که الان داریم، زمینه‌های آن در آثار شهید صدر وجود دارد و بازنویسی آثار ایشان می‌توانیم باعث حل مشکلات جامعه اسلامی شویم. 🔹حقیقت این است که الگوی بانکداری جمهوری اسلامی ایران از الگوی بانکداری ایشان اخذ شده است. کسی که 45 سال عمر کرده است و در طول این عمر شریف چند کتاب مهم در اقتصاد اسلامی نوشتند و هنوز باید این کتاب‌ها در دانشگاه‌های ما تدریس شود. 🔹شاید ما باید این اشکال را به خود کنیم که چرا علمای ما یک کتاب در حد کتاب البنک اللاربوی فی الاسلام ننوشتند. ادعای بنده این است که رویکرد شهید صدر تاسیسی است و رویکرد بسیاری از علمای ما استفتائی است. رویکرد استفتائی جزء نگر، مولِّد سیستم نیست. 🔹ایشان تا جایی که عمرشان کفاف داد، سعی کردند پازل‌های اقتصاد اسلامی را تکمیل کنند و اگر به شهادت نمی‌رسیدند قطعا آن را جلوتر می‌بردند. 🌐 vasael.ir/0004EB 🆔 @vasael_ir
🔸ظرفیت قدرت نرم جمهوری اسلامی در مواجهه با چالش‌های بین‌المللی 🌐 vasael.ir/0004E7 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸ظرفیت قدرت نرم جمهوری اسلامی در مواجهه با چالش‌های بین‌المللی 🌐 vasael.ir/0004E7 🆔 @vasael_ir
🔸ظرفیت قدرت نرم جمهوری اسلامی در مواجهه با چالش‌های بین‌المللی 🔹در استراتژی امام خمینی و آیت الله خامنه ای، قدرت نرم به عنوان قدرت اصلی و قدرت سخت، مكمل و در خدمت قدرت نرم است. در این تفكر دین و اعتقادات دینی بر منافع ملی تقدم دارند. 🔹حكومت برای مردم و در خدمت مردم است و شیوه مقابله و منازعه، مقاومت و قیام های مردمی دفاع همه جانبه و تقویت قدرت بازدارندگی است. 🔹حضرت آیت الله خامنه ای با پیروی از راه امام خمینی از تمام ظرفیت های اعتقادی و ساختاری نظام جمهوری اسلامی بهره گرفت و در دهه 90 در مواجهه با تهدید فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی ایستاد. 🔹به گونه ای كه به گواه كارشناسان آمریكایی (كاندولیزا رایس) رهبر ایران می توان نقشه هایی را كه بهترین ذهن ها با صرف بیشترین بودجه ها در زمانی طولانی كشیده و جریانی ماهر آن را به عهده گرفته اند، با یك سخنرانی یك ساعته خنثی كند. 🔹بر پایه آنچه در این مقاله آمده است، پیشنهادهای زیر برای نگارش راهبردهای جمهوری اسلامی در مواجهه با تهدیده ای بین المللی، منطبق با معیارها مبانی بنیانگذار جمهوری اسلامی و تأكیدهای مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، قابل ارائه است: 1. تكیه بر ایمان و تقویت بنیان های اعتقادی امت اسلامی با محوریت اصل توحید 2. جدی گرفتن اصل وحدت امت اسلامی 3. پایبندی به اصل ولایت و امامت و رهبری ملت بر مبنای مردم سالاری دینی و اصل مترقی ولایت فقیه 4. تكیه بر اصول ظلم ستیزی، كرامت ذاتی انسان، عدالت، برابری، حمایت از مستضعفان 5. تأكید بر اصل نه شرقی و نه غربی و تكیه بر اصل مقاومت و پایداری و سازش ناپذیری و تحمیل اراده بر دشمن 🌐 vasael.ir/0004E7 🆔 @vasael_ir
🔸 | روش شناسی شهید صدر درباره شکل گیری علم اقتصاد اسلامی 🔹علم اقتصاد اسلامی، به عنوان يكی از شاخه های علوم انسانی بايد ايجاد شود؛ البته استناد اين علم به اسلام بايد واقعی باشد. 🔹از اين رو، اقتصاددان در صورتي كه فقط با قضايای علم اقتصاد آشنايی داشته باشد، نمی‌تواند گزاره‌های علمی مشتمل بر متغير مستقل و تابع را با آموزه‌های دينی هماهنگ و جايگاه منطقی اين گزاره‌ها را در آموزه‌های دينی تعيين کند. 🔹چون فرض بر اين است كه فقط گزاره‌های علم اقتصاد را می‌داند و از مدلول مطابقی و التزامی گزاره‌های دينی آگاهی لازم ندارد تا بين اين دو حوزه تعامل منطقی برقرار سازد. 🔹تنها اقتصاددانی كه هم با علم اقتصاد آشنايی كافی و هم اطلاعات لازم از آموزه‌های اسلامی درباره موضوعات اقتصادی دارد، می‌تواند چنين تعامل و رابطه منطقی و علمی بين اين دو حوزه علم اقتصاد و معرفت اقتصاد اسلامی برقرار كند. 🔹اقتصاددانان بر اساس شناخت متغيرات جامعه، توصيه‌های سياستی متناسب با شناخت خود را ارائه می‌دهند كه مورد استفاده سياستمداران قرار می‌گيرد. 🔹بنابراين مبنای شهيد صدر در تفسير علم اقتصاد كه به كشف رابطه تأثيرگذاری بين پديده‌های اقتصادی می‌پردازد و در نهايت شكل گيری علم اقتصاد اسلامی ترجيحا از طريق تحليل علمی رويدادهای اقتصادی متأثر از تطبيق مكتب اقتصادی اسلام انجام می‌پذيرد، مورد تجديد نظر قرار گرفته است. 🌐 vasael.ir/0004ED 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه فرهنگ| بنابر اصل عقلی جواز تصرف فرع ملکیت است(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0004Dz 🔹فقه روابط اجتماعی| اخلاقی یا فقهی بودن قاعده اصالة الصحة(آیت الله اعرافی) 🌐 vasael.ir/0004EG 🔹فقه سیاسی| نخستین گام در مواجهه با دشمن مرزبندی عقیدتی است(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/0004Dh 🆔 @vasael_ir
🔸جهانی سازی ایمان؛ هدف غایی حکومت اسلامی / دیپلماسی ما نباید محدود به مرزهای جغرافیایی باشد حجت الاسلام والمسلمین در گفتگو با 🔻 🌐 vasael.ir/0004ER 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸جهانی سازی ایمان؛ هدف غایی حکومت اسلامی / دیپلماسی ما نباید محدود به مرزهای جغرافیایی باشد حجت الا
🔸جهانی سازی ایمان؛ هدف غایی حکومت اسلامی / دیپلماسی ما نباید محدود به مرزهای جغرافیایی باشد حجت الاسلام والمسلمین در گفتگو با : 🔹ما در حال جنگ تمام عیار بین حكومت دینی و حكومت های سكولار هستیم. حكومت های سكولار اصلا اجازه نمی دهند. 🔹لیبرالیزم كه در حال جهانی سازی است اجازه نمی دهد كه حكومت دینی تشكیل بشود و قوام لازم را داشته باشد و بتواند تأثیر گذار باشد و بتواند خودش را رشد و گسترش دهد. 🔹بنابراین ما در حال نبرد دائمی هستیم لذا باید اولا خودمان را اثبات كنیم و ثانیا رشد و گسترش دهیم و تا آنجا كه در توان ما است باید مرزهای حكوت دینی را گسترش دهیم و به جلو ببریم. 🔹لذا وظیفه ما این است كه پوشش حمایتی خود را به دیگر جوامع و سرزمین هایی که هم جهت شده و برای اقامه عدالت قیام کرده اند گسترش دهیم. 🔹انقلاب اسلامی که اکسیر حرکت اسلامی تمدن ساز است خود رونده است و مرز نمی شناسد و انقلابیون مسلمان در هر کجا که باشند خود را متعهد به حمایت از همدیگر، صرف نظر از مرزهای جعلی سیاسی و جغرافیایی می دانند. 🔹دولت اسلام و نظام اسلامی باید به دنبال جهانی سازی در راستای تمدن سازی حركت كند. لذا این مطلب را به وضوح درمی یابیم كه امكان سازش میان ایمان و كفر وجود ندارد. 🔹نمی‌شود که ما در گوشه ای از این عالم برای خودمان دولت اسلامی تشكیل دهیم و نظام سلطه هم برای خودش كفر و الحاد داشته باشد و مسالمت آمیز با هم زندگی كنیم؛ انقلاب اسلامی اولین مرحله شکل گیری دشمنی ملحدان و مستكبران عالم با ما است. 🔹ما نباید با كسی تعارف داشته باشیم بلكه باید اعلام كنیم كه ایمان به دنبال جهانی سازی است و باید در تمام جهان گسترش پیدا كند و این هدف تشكیل حكومت اسلامی است كه همان تمدن سازی نوین جهانی بر مبنای اسلام است. 🌐 vasael.ir/0004ER 🆔 @vasael_ir
🔸نشست تخصصی «کارآمدی و ناکارآمدی نظام پارلمانی در مواجهه با بحران‌ها» 🔹ارائه دهنده: دکتر سید احمد حبیب نژاد 🔹زمان: دوشنبه 25 فروردین ـ ساعت 20:15 🔹محل ارائه: صفحه پژوهشگاه مجازی حقوق در اینستاگرام 🆔 @vasael_ir
🔸اخذ سود در وام ۱ میلیون تومانی دولت، ربا است / گرفتن سود از اقشار کم درآمد معنا ندارد حجت الاسلام دکتر در گفتگو با : 🔹وقتی گفته می‌شود که وام 1 میلیون تومانی پرداخت می‌شود و از حساب یارانه بگیران برداشت می‌شود، ظهور عرفی این اقدام، در قرض الحسنه است. 🔹گرفتن سود در وام قرض الحسنه، قرض ربوی و قطعا حرام است و اگر غیر قرض است، باید مشخص شود. 🔹دولت می‌توانست کارتی را شارژ کند به مبلغ مثلا 1 میلیون تومان و مردم به وکالت از طرف دولت، کالای ایرانی خریداری کنند تا هم حمایت از کالای ایرانی صورت پذیرد و هم کمک به اقشار کم درآمد شود. 🔹بنابراین اصل این کاری که الان دولت انجام داده است، ظهور عرفی در قرض است و گرفتن بهره 12 درصدی این قرض را تبدیل به قرض ربوی می‌کند و این اشکال دارد. 🔹فرمایش حضرت آیت الله علوی گرگانی کاملا صحیح است و گرفتن این سود اشکال شرعی دارد. 🔹متاسفانه این مسئله میان دولتمردان و سیستم بانکی جا افتاده است که پول بدهیم و سود بگیریم. 🔹قرار است این 1 میلیون تومان را اقشاری از جامعه ما دریافت ‌کنند که واقعا نیازمند به آن هستند، حال آن 12 درصد سود دیگر چیست که باید از اقشار کم درآمد گرفته شود؟! 🌐 vasael.ir/0004Eg 🆔 @vasael_ir
🔸رعایت تقوای فردی و اجتماعی؛ مهم‌ترین راه نجات در بن‌بست‌های زندگی حجت الاسلام دکتر در گفتگو با : 🔹در شرایط سخت و مشکلات چه فردی و اجتماعی یکی از راهکارهای حیاتی رعایت تقوی فردی و اجتماعی است، رعایت تقوی علاوه بر اینکه در برون رفت از مشکلات کمک می‌کند، بهترین توشه برای آخرت هم هست. 🔹اگر تقوی را رعایت کنید، خداوند شما را از بن بست بیرون می‌برد و راه را برای شما باز می‌کند و دوم اینکه ما را تأمین می‌کند و از آن جایی که فکر نمی‌کنیم رزق او را می‌رساند. 🔹در این شرایط کرونایی حائز اهمیت است این است که متاسفانه بعضی فراغت و فرصت بدست آمده را برای خواندن شبهات در فضای مجازی سپری می‌کنند که این هم با تقوی ناسازگاری دارد و هم اعتقادات ما را خدشه دار می‌کند. 🔹با توجه به شرایطی که به خاطر ویروس کرونا پیش آمده و فراغت و فرصت بیشتری برای ما فراهم شده مطالعات اعتقادی خود را بیشتر کنیم و از این طریق اعتقادات خود را قوی کنیم. 🔹وقتی برای تهیه اقلام مورد نیاز به فروشگاه ها مراجعه می‌کنیم به اندازه نیازمان کالا برداریم و قناعت پیشه کنیم. خداوند متعال قناعت ورزی را باعث بی نیازی ما قرار داده است و این را بدانیم که بی نیازی در حرص قطعاً نیست. 🌐 vasael.ir/0004Et 🆔 @vasael_ir
🔸 | آرامش در زندگی از منظر اسلام 🔹اساسا انسان هائی که در زندگی خویش آرامش ندارند در زندگی خویش دائما احساس پوچی می‌کنند و گمان می‌کنند که در این دنیا عبث و بیهوده آفریده شده‌اند. 🔹حال این که هدف و غایت خلقت خدای تعالی ما انسان‌ها را بدین جهت بوده که بنده شویم و از این بندگی معرفت کسب نمائیم و پیرو آن به امنیت و آرامش هم در این دنیا و هم در سرای آخرت ببریم 🔹باید دانست که معمولا در زندگی‌های ما انسان‌ها آسایش بسیار یافت می‌شود و متاسفانه بسیاری از ما انسان‌ها دنبال آسایش زیاد می‌گردیم ولی آرامش و امنیت خاطر به ندرت یافت می‌شود. 🔹اگر بخواهیم آسایش را در زندگی معنا کنیم؛ یعنی این که در زندگی‌های ما پول و ثروت و رفاه و تجملات بسیار زیاد یافت می‌شود ولی چیزی که ابدا یافت نمی‌شود، همان امنیت و آرامش در درون زندگی می‌باشد. 🔹آرامش و امنیت و همچنین اضطراب و دلهره نقش بسیار مهمی در سلامت و بیماری فرد و جامعه و سعادت و بدبختی انسان‌ها دارد. 🔹در زندگی فردی و چه اجتماعی ما انسان‌ها بایستی خدا محور باشیم تا بتوانیم به آرامش دست یابیم. به طور کلی آرامش در پناه یاد خدا به دست می‌آید یعنی کسانی که از یاد حضرت باری تعالی فاصله گرفته‌اند معمولا در زندگی خود مضطرب و نگران به نظر می‌آیند. 🔹باید توجه داشت که نفس انفاق کردن چون که یک لطف الهی است به انسان آرامش می‌دهد. زیرا ما هر چه داریم از خدای تعالی است و لذا باعث اطمینان و آرامش می‌گردد. 🌐 vasael.ir/0004Ex 🆔 @vasael_ir
🔸 | کرونا و تکثرگرایی معرفتی 📝 مهدی عباس زاده؛ عضو هيئت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🌐 vasael.ir/0004Ew 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت| کرونا و تکثرگرایی معرفتی 📝 مهدی عباس زاده؛ عضو هيئت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهن
🔸 | کرونا و تکثرگرایی معرفتی 🔹مسئله تكثرگرايي معرفتي، داراي يك وجه جامعه شناختی نيز مي‌باشد كه ناظر به مبحث «تساهل و مداراي اجتماعي» است. 🔹به نظر مي‌رسد، كاملاً ممکن است كه گفته شود که ابنای بشر در شرایط کرونایی که همگی به یکسان درگیر آن شده اند، باید باورها و عقايد ديگران را تاب آورند و در کنار یکدیگر زیست مسالمت آمیز داشته باشند. 🔹در واقع، تساهل و مداراي اجتماعي، به معناي تحمل و برتافتن باور و عقیده مخالف، یک اصل ضروری است، وگرنه برپایی اجتماع آرام و عاری از تنش ناممکن خواهد شد و هرگونه همزیستی مسالمت آمیز به مخاطره خواهد افتاد. 🔹در سنت اسلامي نیز اشارات و تعابیری در تأييد اين معنا وجود دارد كه انسان بايد تحمل باورهاي ديگران را داشته باشد و نبايد باورهاي خود را بر آنها تحميل كند يا به نحوي زندگي را بر آنها دشوار سازد. 🔹طبعا در اینجا نیز خواه کرونا باشد و خواه نه، تساهل و مداراي اجتماعي لازم است، اگرچه طبعاً در شرایط کرونایی که همه افراد و آحاد باید یکرنگ و یک صدا، برای دفع و رفع اين معضل تشریک مساعی کنند، تساهل و مداراي اجتماعي، اهمیتی مضاعف می یابد. 🔹با اين حال، تساهل و مداراي اجتماعي به معناي اين نيست كه باورهاي مختلف افراد، از اعتبار معرفتي يكسان برخوردار اند و همگي صادق اند، يا حتي بايد همگي را به يكسان صادق فرض كرد. 🔹روشن است كه دو باور متعارض مفروض نزد افراد مختلف نمي‌توانند باهم صادق باشند، بلكه لزوماً يكي از اين دو باور صادق و باور ديگر كاذب است، وگرنه جمع اضداد پديد مي‌آيد كه اين هم عقلاً پذيرفتني نيست. 📝 مهدی عباس زاده؛ عضو هيئت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🌐 vasael.ir/0004Ew 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه فرهنگ| حق مالکیت برای خدا، ذاتی است(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0004Ea 🔹فقه روابط اجتماعی| حمل فعل مسلم با توجه به مقتضیات زمان(آیت الله اعرافی) 🌐 vasael.ir/0004EJ 🔹فقه سیاسی| دلالت آیه ۱۱۰ سوره آل عمران بر وجوب امر به معروف(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/0004Ep 🆔 @vasael_ir
🔸 | تحلیل ماهیت الزامات عدالت و نتایج آن در نظریه واقع‌گرایی و ناواقع‌گرایی 🔹یکی از مباحث مهم در موضوعات حکمت عملی و به‌طور خاص فلسفه سیاسی، بحث درباره چگونگی دستیابی به محتوای این دسته از دانش‌ها و گزاره‌های مرتبط با موضوعات این بخش از دانش‌هاست. 🔹در دانش معرفت‌شناسی، بحث واقع‌نمایی یا غیرواقع‌نمایی گزاره‌های علوم بررسی می‌شود. نظریات مطرح در حوزه عدالت سیاسی را می‌توان در این تقسیم مورد ارزیابی قرار داد و به قضاوت درباره درستی یا نادرستی آنها نشست. 🔹این مقاله تلاش دارد تا ضمن بررسی چگونگی دستیابی نظریه‌های عدالت مبتنی بر واقع‌گرایی و ناواقع‌گرایی و نتایج مترتب بر این دسته از نظریه‌ها، به این نتیجه دست یابد که نظریه عدالتِ برآمده از واقع‌گرایی مورد قبول اندیشمندان اسلامی، علاوه بر توانایی پاسخ به نیازهای فردی و اجتماعی انسان و توانایی ساخت اجتماعی، از این ظرفیت برخوردار است که زندگی و ساخت اجتماعی و سیاسی انسان را در جهت نیل به کمال و سعادت واقعی رهنمون سازد. 🔹بر این اساس، حکومت‌های استبدادی، حتی در شکل خوب آن ـ که دغدغه اجرای عدالت در جامعه را داشته باشند‌ و حتی بر فرض، نسبت به حکومت‌های مردم‌سالار، امکان تحقق عدالت در بستر جامعه بیشتر فراهم باشد ـ فاقد ارزش خواهد بود. 🔹چراکه تحقق عدالت در بستر جامعه زمانی ارزشمند است که همراه با مشارکت و خواست عمومی جامعه باشد. به این معنا، حکومت مردم‌سالار اسلامی مطلوب‌ترین شکل حکومت از حیث سازگاری و بسترسازی تحقق عدالت در جامعه اسلامی است. 🌐 vasael.ir/0004Eo 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی فقهی حقوقی نکاح زوجه غایب مفقود الاثر 📝 مجتبی گهرگزی 🌐 vasael.ir/0004Ed 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸بررسی فقهی حقوقی نکاح زوجه غایب مفقود الاثر 📝 مجتبی گهرگزی 🌐 vasael.ir/0004Ed 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی فقهی حقوقی نکاح زوجه غایب مفقود الاثر 🔹در جایی که زوجه به یقین برسد که همسرش زنده است، در این صورت به زندگی خویش ادامه داده و نمی تواند زوج دیگری اختیار کند مگر اینکه با رجوع به دادگاه، مشمول یکی از صوری شود که در ادامه مطرح می شود. 🔹اما اگر زوجه، به فحص خود (و نه با حکم دادگاه و حاکم شرع) با توجه به قرائن به یقین برسد که شوهرش فوت کرده است و بر همین اساس، عده فوت نگه دارد، چنانچه ازدواج نکرده باشد، پس از رجوع زوج اول بدون خواندن عقد جدید، همچنان ازدواج آنها پابرجاست؛ منتهی اشکال در جایی است که زوجه پس از عده وفات اقدام به ازدواج مجدد کرده باشد. 🔹در خصوص حکم این حالت، قانون ساکت است. در رابطه با رجوع غایب مفقود الاثر، قانون تنها فرض اثباتی که مصداق ماده ۱۰۲۹ است را مورد بررسی قرار داده، که در ادامه مختصری از حکم آن تشریح شده است. روشن است که سکوت قانون گذار دلیل موجهی نیست تا نسبت به دعوا سکوت اختیار شود. 🔹بر اساس اصل ۱۶۷ قانون اساسی: «قاضی موظف است کوشش کند حکم هر دعوا را در قوانین مدونه بیابد و اگر نیابد با استناد به منابع معتبر اسلامی یا فتاوای معتبر، حکم قضیه را صادر نماید و نمی‌تواند به بهانه‌ سکوت یا نقص یا اجمال یا تعارض قوانین مدونه، از رسیدگی به دعوا و صدور حکم امتناع ورزد». 🔹نسبت به رجوع زوج، در جایی که زوجه با فحص خود علم پیدا کرده که زوج فوت کرده است و بدین جهت، عده وفات نگه داشته و در ادامه اقدام به ازدواج مجدد کرده است، مشهور فقها معتقدند پس از رجوع زوج، کشف می شود که ازدواج دوم باطل است چراکه ازدواج اول همچنان صحیح است و باطل و یا منحل نشده است. 🔹حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ذیل پاسخ به این سئوال که وظیفه زنی که شوهری مفقود است چیست، می‌فرماید: «اگر شوهر اوّل مادام که در عدّه است مراجعه کرد، اولى است و اگر بعد از عدّه ـ حتى قبل از ازدواج مجدّد ـ شوهر اوّل بیاید طلاق نافذ است و تنها با رضایت طرفین و عقد جدید امکان بازگشت است». 🔹پاسخ امام خامنه‌ای به زوجه‌ای که همسرش مفقود است، این است که: «اگر بی شوهر می‌توانید صبر کنید و با کمک پدر و تلاش خود به زندگی ادامه دهید باید صبر کنید تا انشاءالله فرجی بشود و اگر در نداشتن شوهر و احتیاجات زندگی در حرج و مضیقه هستید از طرف ما مجازید یکی از علماء محل را وکیل نمائید تا شما را طلاق دهد و بعد از گذشت عده وفات می‌توانید ازدواج نمائید». 📝 مجتبی گهرگزی 🌐 vasael.ir/0004Ed 🆔 @vasael_ir
🔸| مهارت‌های تربیت جنسی فرزندان با رویکرد روانشناسی اسلامی 🔹ما پدر مادرها گاهی فراموشکاریم! یادمان رفته وقتی کنجکاوی‌های زیادی داشتیم یا وقتی قدم به دنیای بلوغ گذاشتیم و دست و پایمان را گم کرده بودیم، دنبال محرم اسراری بودیم تا بتوانیم حرف‌های مگو را با او در میان بگذاریم. انگار فقط این کنجکاوی‌ها و پرسش‌ها برای ما آفریده شده بود و بس. 🔹به محض دیدن رفتارهای شبه جنسی یا شنیدن سؤالات جنسی توسط بچه‌ها، دست و پای خود را گم می‌کنیم. 🔹از پیامدهای تربیت و آموزش جنسی می‌ترسیم و از اینکه پا پیش بگذاریم و در زمینه این نوع تربیت و آموزش پیش قدم شویم، واهمه داریم. پس بیشترمان عطای آن را به لقایش می‌بخشیم و خود را به دنده بی خیالی می‌زنیم. 🔹اما واقعیت را نمی‌توان برای همیشه پنهان کرد. کودک و نوجوان است و اضافه کنید که این نسل با نسل ما خیلی فرق دارند و گاهی نمی‌دانیم با آن‌ها چکار کنیم. 🔹او در کارزار با کنجکاوی‌ها و غریزه جنسی، تنها و بی کس است و برای آنچه پدر و مادر ناآگاه از او دریغ کرده‌اند، دست نیاز به هر کس و ناکسی دراز می‌کند که شاید منجر به آسیب‌های جبران ناپذیری شود. 🔹پدر و مادران عزیز باید مراقب حرف‌های یواشکی فرزندانتان باشید. یک دنیا حرف و سؤال و دغدغه‌های جنسی که قرار نیست حرف‌های یواشکی باقی بماند، پس تا دیر نشده لطفاً سریع و درست اقدام کنید. 🔹کتاب حرف های یواشکی در سه بخش به عنوان‌های؛ درآمدی بر تربیت جنسی، زمینه‌ها و عوامل مؤثر در تربیت جنسی، راهکارهای تربیت جنسی و در شش فصل جمع آوری شده است. 🌐 vasael.ir/0004F4 🆔 @vasael_ir
🔸 | مطلوب بودن افزایش جمعیت و مبانی فقهی آن 🔹با رجوع به آیات قرآن و احادیثی که از ائمه معصومین (علیهم‌اسلام) به دست ما رسیده است، به این نکته راه می‌یابیم که از دیدگاه اسلام، افزایش جمعیت با ایمان و شایسته، نیکو و پذیرفته شده است، به گونه‌ای که خداوند متعال در آیات متعددی از فرزند به عنوان یک نعمت الهی یاد می‌کند. 🔹علامه طباطبایی فرموده است: «در جنبه دیگر از مقاصد مهم شارع اسلام، افزایش نسل مسلمانان است و آباد کردن زمین به دست گروه مسلمانان تا شرک و فساد را از بین ببرند». 🔹در باب استحباب تکثیر اولاد از نظر اسلام سه دسته روایات داریم: 1ـ روایاتی که دلالت دارند هنگام ازدواج زنی را انتخاب کنید که فرزند زیاد می‌آورد. 2 ـ روایاتی که تشویق به ازدواج به جهت فرزند آوری می‌کنند. 3 ـ روایاتی که بر مطلوب بودن افزودن بر تعداد فرزندان دلالت می‌کند. 🔹با توجّه به مطالب بیان شده و از مجموع روایات و ادلّه شرعیه این نتیجه به دست می‌آید که دین اسلام و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نسبت به تکثیر اولاد در همه زمان‌ها اهتمام داشته و این‌چنین نبوده که این اهتمام مختص به زمانی باشد که مسلمانان در قلّت باشند. 🔹تعابیر وارده در روایات به‌عنوان یك قضیه حقیقیه و به‌عنوان یك سیاست دائمی و همیشگی دین مطرح است. بنابراین از نظر حکم اولی تکثیر اولاد و ازدیاد نسل، امری است که پیامبر اکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) به آن سفارش فراوانی نموده و آن را از مستحبات مؤکّد شمرده‌اند. 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0004F3 🆔 @vasael_ir