eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸نسبت تقنین با شریعت در ایران / ۲ 🔻 🔹پس از انتشار پیش نویس قانون اساسی، اقدامات زیادی جهت جلوگیری از تصویب قانون اساسی آغاز شد. 🔹جبهه متحد ضد انقلاب با مطرح کردن اشکالاتی در متن قانون اساسی و نحوه تصویب آن، سعی داشت مانع تصویب قانون اساسی صددرصد اسلامی شود. 🔹به همین خاطر در ابتدا با مطرح کردن تشکیل مجلس موسسان جهت بررسی این قانون، نخستین گام را برای تضعیف آن برداشت. 🔹جهت تشکیل مجلس موسسان که مجموع دو مجلس سنا و شورا را در بر می‌گرفت، مدت زمان زیادی لازم بود. 🔹کثرت تعداد نمایندگان و بالطبع تشتت آراء مانع تصویب سریع قانون اساسی و انسجام لازم در این قانون می‌شد. 🔹امام با هوشیاری تمام، این جریان را توطئه دانست و مخالفت خویش را با آن اعلام کرد. 🔹قانون اساسی ایران اسلامی با تکیه بر جنبه اسلامیت نظام و وجهه الهی، مشروعیت یافت و با برجسته سازی نقش مردم و رعایت وجهه جمهوریت، مقبولیت مردمی به دست آورد و یکی از پیشرفته‌ترین قوانین اساسی را ایجاد کرد. 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_مقاله | پوشش کنیزان در خانواده امامان شیعه 🆔 @vasael_ir
🔸 | پوشش کنیزان در خانواده امامان شیعه 🔹از دیدگاه فقیهان معاصر بر کنیز ام ولدی که فرزندش زنده باشد، ستر صلاتی و ستر ناظری واجب است. مقتضای ادله فقهی نیز همین است؛ اما بر کنیزان دیگر ستر صلاتی و ناظری حرام نیست؛ بلکه صرف نظر از دیدگاه محدثانی مانند صدوق و مجلسی، ستر بر آنها جایز یا مستحب است. 🔹البته اقتضای صناعتی ادله همین است و براساس ضوابط فقهی، حجیت نیز دارد؛ ولی مشروعیت وجدانی این فتوا با تردیدهایی نیز روبه روست. 🔹در این مقاله مشخص شد اولاً ادعای سربرهنگی کنیز امامان علیهم السلام هیچ شواهدی تاریخی ندارد، ثانیاً شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از کنیزان امامان علیهم السلام به تستر و پرده نشینی پایبند بوده‌اند. 🔹درباره دیگر کنیزان اهل بیت علیهم السلام نیز اگر گزارشی مبتنی بر تستر یافت نشده، گزارشی مبتنی بر برهنگی نیز یافت نشده است. 🔹بنابراین تأیید سیره متشرعه توسط اهل بیت علیه السلام با مشکل روبه رو شد. 🔹همچنین یافته‌های تاریخی (پایبندی کنیزان امامان علیهم السلام به ویژه مادران امامان علیهم السلام به تستر و احتجاب در حدی که در متون گزارش شده) یافته فقهی آن (استحباب یا وجوب ستر ناظری بر کنیزان منتسب به بیوت امامان) را کاملاً تأیید می‌کند و آن دسته از مادران امامان که کنیز بوده‌اند و (نیز کنیزان دیگر بیوت امامان علیه السلام که به شرافت مادری امامان دست نیافتند) از باب استحباب یا وجوب، ستر ناظری را رعایت می‌کرده‌اند. 🔹این مقاله از سوی محمد عشایری منفرد استادیار جامعه المصطفی العالمیه نوشته شده، و در مرکز تحقیقات زن و خانواده چاپ شده است. 🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی انسان عصر انتظار 🔹نشست علمی «انسان عصر انتظار» به صورت با حضور محققان حوزه و دانشگاه در خبرگزاری رسا برگزار می شود. 🔻این نشست به صورت آنلاین در و پخش خواهد شد. آدرس آپارات: www.aparat.com/rasa_news/live آدرس اینستاگرام : https://indtagram.com/live.rasa 🆔 @vasael_ir
🔸دوازدهمین شماره دوفصلنامه «مطالعات جنسیت و خانواده» منتشر شد 🔹در این شماره مقالاتی با عناوین «امکان سنجی عدالت جنسیتی در نظریه‌های عدالت: فیلسوفان غربی در قرن بیستم» به قلم فریبا علاسوند؛ «بررسی انتقادی دیدگاه علامه طباطبایی درباره زن در گذر تاریخ» نوشته محسن الویری؛ «مبدأ هستی در الهیات فمینیستی و حکمت صدرایی» به قلم مهدی شجریان و احمد واعظی؛ «اثربخشی مداخله بین سیستمی بخشش بر بازسازی مجدد اعتماد زنان بعد از خیانت» نوشته مهرانگیز شعاع کاظمی؛ «ادراک والدگری پدر و نقش جنسیتی در پسران نوجوان: نقش واسطه‌ای دلبستگی به پدر» به قلم مبین صالحی و جواد مرادی دهنوی؛ «پوشش کنیزان در خانواده امامان شیعه: تحلیل فقهی ـ تاریخی» به قلم محمد عشایری منفرد به چاپ رسیده است. 🆔 @vasael_ir
🔸تفاوت زن و مرد از منظر روانشناسی و متون دینی 🔹در یک جمع بندی کلی می‌توان گفت در ماهیت و سرشت وجودی تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد و هر دو از گوهر انسانی مشترکی برخوردار هستند. 🔹همچنین زن و مرد در هدف غایی آفرینش، اشتراک دارند نه آنکه یک جنس محور اصلی هستی باشد و جنس دیگر فرعی و یا طفیلی و هیچ کدام مقدّمه وجود دیگری نیست. 🔹هرچند با استناد به برخی متون دینی می‌توان گفت زنان عواطف و احساسات بیشتری در مقایسه با مردان دارند و ثانیاً، از آنجا که نقش مدیریت در خانواده نیازمند اِعمال و نگرش منطقی و خردمندانه نسبت به قضایا در زندگی است، گذاشتن مسئولیت مدیریت خانواده به عهده مرد نشانه رجحان نوع مردان در برخورداری از این نگرش است. 🔹در نتیجه می‌توان به نوعی تفاوت ادراکی بین زن و مرد قائل شد. و البته این تفاوت ناشی از قوّت خود مرد نیست بلکه معلول صفت تعقل در اوست. 🔹به عبارت دیگر، در هر دو قدرت تعقل وجود دارد ولی در مرد مانع‌ها کمتر است و اقتضای تعقل بیشتر است. در روانشناسی نیز این تفاوت را می‌توان با مراجعه به توانایی‌های شناختی که بلوم مطرح کرده است مورد تأیید و تأکید قرار داد. 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸تکامل انسان در عصر غیبت/ تأکید آیات و روایات بر تشکیل حکومت اسلامی گزارش نشست علمی مجازی «انسان عص
🔸تکامل انسان در عصر غیبت / تأکید آیات و روایات بر تشکیل حکومت اسلامی گزارش نشست علمی مجازی «انسان عصر انتظار»🔻 حجت الاسلام دکتر : 🔹برداشت من این است که انسان عصر انتظار نه انسان رادیکال و پرخاشگر است و نه در جستجو احکام حداکثری شریعت و نه منزوی و ناامید است. 🔹انسان عصر انتظار انسانی فروتن با امکان سامان حداقلی زندگی است که در این عصر، تساهل و مدارا بر او حاکم است چون دوران حیرت و تقیه است و هرچه قدر تلاش کند گوشه ای از نظم ناتمام خواهد ماند. 🔹انسان شیعه عصر انتظار دنبال تبلیغ کردن گسترده دین خودش نیست بلکه دنبال محاجه با دیگران هم نیست و هرکجا دید که دیگران تحکم می کنند بر اساس اصل تقیه سکوت می‌ کند و آنها را به درک خودشان واگذار می‌کند. حجت الاسلام والمسلمین : 🔹آیات زیادی داریم در مورد ضرورت حرکت و اینکه چرا برای حکومت اسلامی کاری نمی کنید؟ اساسا فلسفه بعثت انبیاء در قرآن «لیقیمَ الناسُ» بوده نه «لیقیموا الناسَ بالقسط» یعنی خود مردم باید چارچوب های عادلانه را قوام ببخشند. 🔹از سوی دیگر مجموعه روایاتی داریم درباره حرکت برای برقراری نظام الهی و حدود؛ ماهیت احکام الهی برای برقراری نظم و عدالت است که اهمیت حکومت در دوره انتظار را برای ما اثبات می‌کند. 🔹مطابق روایات ما اساسا یک ساعت عدالت برتر از خیرات سالیان است. اگر مجموعه این روایات را ببینید شاید به هزار آدرس و نمونه برخورد می‌ کنیم و نهج البلاغه و روایات کتب اربعه و همچنین مباحث دیگری که هست طبیعتا یک روایتی مثل «فصاحبها طاغوت» نمی تواند نافی باشد و معنای دیگری دارد. حجت الاسلام دکتر : 🔹آقای فیرحی دو ضرورت را پذیرفتند، یکی حکومت و دیگری بحث شریعت است؛ بنابراین به نوعی ایشان این مطلب را قبول کردند که حکومت باید اسلامی باشد. 🔹چاره ای جز این نیست که متولی همراه خرد باشد که تضمین کند شریعت خوب اجرا شود و فقدان نظریه فلسفه غیبت می‌ تواند نقص جدی در نظریه انسان عصر انتظار ایجاد کند یعنی باید مشخص باشد که این کلام بر چه نظریه ای استوار شده است. 🔹به طور کلی حرف ما این است که فلسفه انتظار تکلیف عصر غیبت را دارد، یعنی خودگردانی جامعه شیعی با خرد ناقص او همراه با کتاب و سنت و تراث شیعه در کنار لزوم هدایت نائبان که همه ویژگی ها را دارد، می‌ تواند انسان عصر انتظار را تا زمان ظهور مدیریت کند که عبارت دیگر آن نظریه ولایت فقیه است. 🌐 vasael.ir/0004Fw 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸کارگزاران امنیت در مکتب امنیتی جمهوری اسلامی ایران 🆔 @vasael_ir
🔸کارگزاران امنیت در مکتب امنیتی جمهوری اسلامی ایران 🔹بحث کارگزاران امنیتی از مباحث جدید در حوزه ادبیات امنیت ملی بوده و بیشتر در فضای ساختاری و در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل مطرح شده است. 🔹در این مقاله، با بهره گیری از روش تحلیل محتوا و فن دلفی بر مستندات موجود در دو حوزه اندیشه امنیتی حضرت امام(ره) و مکتب امنیتی جمهوری اسلامی ایران، مدل مفهومی احصا و کارگزاران در سطوح فردی (واحد انسانی)، ملی (واحد کشوری)، رسمی (نهادهای رسمی کشور در سه قوا و نهاد رهبری)، غیررسمی (جریانات و حرکت های سیاسی، اجتماعی، مذهبی) و درنهایت رویکردهای ارزشی (فرهنگ، عرف و باورهای فردی و جمعی) مشخص و کارکردهای آنان بیان شد. 🔹پاسخگویی به سؤالات گوناگون در این فضا از جمله: تعارض میان کارگزاران امنیت چگونه رفع می گردد؟ جایگاه بسیج در کارگزاران امنیت چیست و کجاست؟ مقابله کارگزاران با چالش های امنیتی چگونه است؟ و نظایر اینها دغدغه هایی است که در بحث کارگزار مکتب امنیتی باید بدان پرداخته شود. 🔹در مکتب امنیتی جمهوری اسلامی ایران، حضور و مشارکت گسترده مردم و به ویژه جوانان، محدوده تنگ امنیتی را تحت تأثیر خود قرار داده و آن را از حالت انحصار به نیروهای رسمی خارج ساخته و به یُمن احساس مسئولیت همگانی، مقوله امنیت ملی در چارچوب دفاع از انقلاب و آرمان های بلند آن جنبه عمومی به خود گرفته است. 🔹شاید این امر وجه تمایز جدی بین مکتب امنیتی جمهوری اسلامی ایران در بعد کارگزار امنیتی با سایر مکاتب مطرح جهان باشد که نقطه ثقل آن نیز بر بسیج و رویکردهای مردمی نظام اسلامی مترتب است. 🔹ناپایداری و ناکارآمدی امنیت حاصل از اجبار و درونی شدن نظم از ویژگی های مهمی است که در برجسته نمودن بسیج در تأمین و به کارگیری کارگزار امنیتی مؤثر است. 🔹در عرصه پیشنهادات می توان عنوان داشت: با توجه به جوان بودن و یا حتی نوجوان بودن بحث کارگزاران امنیتی و تحلیل آن در مکاتب امنیتی، به نظر می رسد این نوشتار جستاری اولیه در تنظیمات یك برد مطالعاتی در حوزه امنیت ملی خواهد بود. 🔹از این رو، پرداختن به چنین موضوعاتی در عین نو و جوان بودن می تواند فضای دانشی جدیدی را در مباحث امنیتی کشور، باز نماید. 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸مسئولیت‌های فقهی و اخلاقی پزشک 📝 مرحوم آیت الله #امینی 🆔 @vasael_ir
🔸مسئولیت‌های فقهی و اخلاقی پزشک 🔹 وظائف پزشکی را در دو بخش می‌توان خلاصه کرد: بخش اول احکام فقهی مربوط به پزشکی از قبیل: پیوند اعضای بدن و بافتها، سقط جنین در مراحل مختلف، یتانازی یا مرگ از روی ترحم، عقیم سازی و کنترل موالید، آبستنی غیر طبیعی و تلقیح مصنوعی، کودکان آزمایشگاهی. 🔹شبیه سازی و تولید انسان مصنوعی، بهره‌گیری از سلوله ای بنیادی، استفاده از تخمک و اسپرم غیر همسر، تغییر جنسیت، خرید و فروش اعضای بدنِ انسان، اخذ عضو بیمار در حال مرگ و اغنماء، بدون اجازه، یا با اجازه، جواز جراحی‌های خطرناک، با کسب اجازه، یا بدون آن. 🔹تشریح بدنِ مرده در آزمایشگاه‌ها، این قبیل مسائل و فروع مختلف آن‌ها گرچه مربوط به پزشکان است و در زمره اخلاق پزشکی به شمار رفته‌اند ولی در واقع از احکام فقهی می‌باشند که بحث و اظهارِ نظر در باره آنها در صلاحیت فقهاء و کارشناسان فقه و در حوزه‌های علوم دینی می‌باشد. در این قبیل مسائل، پزشکان ناچارند به فقها و رساله‌های عملیه مراجعه کنند. 🔹البته فقیهان نیز در برخی مسائل مانند تحقق مرگ واقعی، بوسیله از کار افتادنِ مغز، یا قلب، یا هر دو، بی نیاز از اظهار نظرهای کارشناسانه پزشکان نیستند، همکاری و همفکری نزدیک این دو قشر قطعاً مفید و لازم خواهد بود. مخصوصاً با توجّه به این که علوم پزشکی همواره در حال توسعه و تکامل بوده و هر روز با مسائل تازه‌ای مواجه خواهیم بود. 🔹بخش دوم اخلاق پزشکی است. یک پزشکِ خوب کسی است که از هر جهت مورد اعتماد بیمار و اطرافیانش باشد. 🔹دیگران به دانش و مهارت او، به دلسوزی و خیرخواهی او، به ایمان و صداقت او، به امانت و رازداری او، به تقوا و خودنگهداری او، به مهربانی و خوش اخلاقی او، کاملاً اعتماد داشته باشند. یعنی رفتارش به گونه‌ای باشد که اعتماد همه را به سوی خود جلب کند. 📝 مرحوم آیت الله 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸ازدواج موفق؛ لازمه داشتن جامعه و خانواده سالم حجت الاسلام #آتش_افروز در گفتگو با #وسائل🔻 🆔 @vasae
🔸ازدواج موفق؛ لازمه داشتن جامعه و خانواده سالم حجت الاسلام در گفتگو با : 🔹زن موجودی است که به علت کندی روانی نیاز دارد برای انجام هر کاری در او آمادگی ایجاد شود، به همین خاطر کارها را با تاخیر انجام می دهد. 🔹مثلا مرد نمی تواند به خانمش یک دفعه بگوید: «سریع آماده شو برویم مسافرت» چون این مسئله برای زن خیلی سریع و ناگهانی است و معمولا از آن استقبال نمی کند ولی مردها بر عکس زنان عمدتا کارها را به سرعت دنبال می کنند. 🔹گاهی مرد تلفنی دوستش را به مهمانی منزل دعوت می کند ممکن است همسرش از این دعوت شاکی شود که چرا با هماهنگی او دعوت نکردیم و در نتیجه زمینه دعوا و ناراحتی را در بین زن و شوهر ایجاد می کند. 🔹با توجه به اینکه اغلب زنان و مردان از این تفاوت ها آگاه نیستند در نتیجه ممکن است قضاوت های نادرستی صورت گیرد مثلا ممکن است مرد به خانمش بگوید: هر کسی را که من دعوت می کنم مخالفت می کنی؟ مادرم و خواهرم در حالی که مرد نمی داند باید از قبل در زن آمادگی پذیرش مهمان را ایجاد کرد. 🔹نکته ای که در اینجا باید مورد توجه قرار داد تا تنش بین خانواده ها را کم کند این است که آقایان باید بدانند که یک زن برای آماده شدن و بیرون رفتن از منزل حداقل به یک ربع ساعت زمان نیاز دارد. 🔹چناچه این زوج فرزندی داشته باشند بهتر است یک ربع دیگر به آن اضافه شود یعنی مرد باید نیم ساعت صبر کند یا نیم ساعت زودتر اطلاع دهد تا خانمش فرصت آماده شدن را داشته باشد و مردان اگر با عجله قصد بیرون رفتن از منزل را داشته باشند باید منتظر عواقب آن باشند. 🔹نکته ای دیگر که باید مردان توجه کنند این است که بعضی از آقایان با یک دید غلط می خواهند از همان اول زندگی، این وضعیت را در همسر خود از بین ببرد ولی باید بدانند این تغییر به سختی حاصل می شود. 🔹باید دانست همان طور که نمی شود عمدتا به خانم ها در کارها سرعت داد، نمی شود سرعت مردها را در انجام امور مختلف کاهش داد. 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_مقاله | پژوهشی در روایات اقتصادی حکومت امام زمان 🆔 @vasael_ir
🔸 | پژوهشی در روایات اقتصادی حکومت امام زمان 🔹در نظام اقتصادی اسلام، حکومت تولیدکننده نیست بلکه نقش مدیریتی دارد و اداره کننده توزیع متناسب ثروت در سطح جامعه به شمار می آید. 🔹همچنین در نظام مالی اسلام و به منظور رشد طبیعی جامعه و جلوگیری از شکاف طبقاتی، اموالی از ثروتمندان گرفته می‌شود که حکومت موظف است عین آن را به نیازمندان برساند. 🔹همچنین با توجه به عدم دخالت حکومت در تولید از یک طرف و وجود احتیاجات عمومی از طرف دیگر، لااقل تأمین مالی گوشه‌ای از طرح‌های عمرانی نیز بر عهده بخش دیگری از تولیدگران نهاده شده است که حکومت با گردآوری و مدیریت آنها، اجرای طرح های عمرانی را به عهده می‌گیرد. 🔹بنابراین این مردم هستند که تولیدکننده به شمار می‌آیند و حکومت نیز مدیریت هزینه کرد آنها را بر عهده دارد. 🔹یک نکته اساسی در این میان، نگاه اسلام به بخش تولید است. یکی از اساسی ترین تفاوت های ماهوی میان نگاه اسلام و سایر مکاتب به تولید، به غایت آن باز می گردد. اسلام، تولید را برای توزیع می پسندد. 🔹تأکید اسلام بر اموری همچون وقف، صدقات مستحب، انفاق و کفارات مالی، در کنار فرهنگ سازی عمومی، گویای این امر است که تولید، هرچند در اسلام، مرغوب و مطلوب است ولی به خاطر آن که ثروت پدید آمده، در سطح عموم، توزیع شود و توازن اقتصادی جامعه، حفظ گردد. 🔹بر اساس روایات موجود به دو نکته می توان اشاره داشت؛ یکی منابع مالی حکومت مهدوی؛ و دوم خزانه‌ی آباد امام زمان(عج) در پرتو رشد منابع مالی. طبق آنچه در روایات آمده است، امام زمان از دو منبع مالی گسترده برخوردار است 1ـ درآمدهای مردمی، 2 ـ برکات آسمانی و زمینی. 🔹البته در روایات، نشانی از دخالت حضرت، به عنوان یک شهروند در تولید ثروت، یافت نشد. این می تواند به جهت عدم احتیاج به چنین مسئله ای یا مستند به مشغله بالای حضرت، با توجه به اقتضائات حکومت جهانی ایشان باشد. 🆔 @vasael_ir
🔸 | جنگ نرم از دیدگاه قرآن 🔹مقابله با جنگ نرم، نیازمند خودشناسی است و تا خودشناسی محقق نشود، حتی اگر چیزی به نام دشمن بیرونی هم نباشد، نمی‌توان دشمن را شناخت. 🔹بر اساس مطالب كتاب، پیشینه جنگ نرم دشمن به آغاز و تقابل حضرت آدم(ع) و حوا(س) با شیطان بر می‌گردد. 🔹شیطان در گمراه كردن انسان از همه شیوه‌های خود بهره می‌گیرد؛ شیوه‌هایی مانند سیاست در كمین، سیاست گام به گام، سیاست پی‌گیری مداوم و سیاست هجوم جمعی و همه‌جانبه. 🔹جنگ نرم دشمن توسط سردمدار اصلی آن (ابلیس) تا ظهور امام زمان(عج) ادامه دارد. آنچه در این میان جلب توجه می‌كند، پیچیده‌تر شدن جنگ نرم در گذر زمان است كه در عصر پیامبر(ص)، شیطان از همه تجربه‌ها، مخالفت‌ها و مقابله‌ها با جریان حق بهره می‌گیرد. 🔹از این‌رو، فرمایش پیامبر(ص) كه «هیچ پیامبری مانند من اذیت نشد» پیچیدگی و دامنه هجوم نرم دشمن، گستردگی آن به لحاظ وسعت میدان هجوم و تاكتیك‌های به كار گرفته شده را نشان می‌دهد. 🔹آنچه دشمن در جنگ نرم دنبال می‌كند را می‌توان در چهار مولفه شیطانی؛ تعطیلی حق، تخریب حق، تحریف حق و تضعیف حق خلاصه كرد. 🔹حجت الاسلام حسین جوشقانی در این تحقیق بر این باور است كه مهم‌ترین جایگاه جنگ نرم، قدرت‌های نرم و شیوه‌های مقابله با آن را باید از منبع عظیم قرآن و عترت استخراج كرد، كه اصلی‌ترین پایگاه باورسازی در جامعه است. 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸گسترهٔ حکم حکومتی در تنظیم خانواده 📝 محرم آتش افروز 🆔 @vasael_ir
🔸گسترهٔ حکم حکومتی در تنظیم خانواده 🔹از نظر حکم اولی تکثیر اولاد و ازدیاد نسل، امری است که پیامبر اکرم (ص) و ائمه طاهرین (ع) به آن سفارش فراوانی نموده و آن را از مستحبات مؤکّد شمرده‌اند. 🔹حکم اوّلی باید در جامعه اجرا شود و حکومت اسلامی و یا ولی‌فقیه موظف هستند؛ حکم اوّلیه را در جامعه تبلیغ کرده و تا سر حدّ امکان احکام اولیه را اجرا کنند و جامعه را به این امر تشویق و ترغیب نمایند. 🔹مگر اینکه حکم اولیه با حکم دیگری تزاحم کند که در این صورت ولی‌فقیه وظیفه دارد مهم را فدای اهم کرده و از باب تقدیم اهم بر مهم که هنگام تزاحم، اجرا می‌شود، از اجرای حکم اولیه موقتاً ممانعت کند تا مانع، بر طرف شود. 🔹در عصر کنونی با توجه به روند پرشتاب سیاست کنترل جمعیت در ایران و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، ناشی از اعمال این سیاست و با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و اشارات و تأکیدات ایشان بر موضوع جمعیت این نتایج به دست می‌آید که: معظم له معتقدند کشور ایران به‌طور طبیعی و جغرافیایی ظرفیت و پذیرش جمعیت بیشتر را دارد. سیاست کنترل جمعیت به علل مختلف در بازه‌ای از تاریخ ایران ضروری بوده است. 🔹سیاست کنترل جمعیت می‌بایست از اوایل دهه هفتاد بازنگری و حتی متوقف می‌شده است. جمعیت جوان و برخورداری کشور از یک نمای جوان و پر نشاط، یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها و سرمایه‌های یک کشور است که می‌تواند حرکت و پیشرفت کشور را سرعت بخشد. 🔹کاهش جمعیت جوان کشور یک آسیب جدی است. کنترل روند کنونی برای حفظ آینده علمی کشور از رکود ضروری است که با گذر زمان شاید نتوان علاج این عارضه را نمود. مهم‌ترین راهکار علاج وضعیت کنونی، فرهنگ‌سازی و ارائه الگوهای فرهنگی است. 📝 محرم آتش افروز 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸بررسی معنای مواسات در اسلام 📝 سیدجواد میرزازاده 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی معنای مواسات در اسلام 🔹واژه مواسات و هم‌خانواده آن در ادعیه و روایات ما غالبا برگرفته از همان معنای لغوی آن می‌باشد. 🔹در واژه‌نامه‌های عربی (و نیز فارسی) مواسات به «همدلی، یاری کردن، کمک مالی و اقتصادی به نیازمندان، شریک‌کردن محرومان در اموال خود» معنا شده است. 🔹بعضی از این واژه‌نامه‌ها مواسات را بالاتر از بخشش مال معنا کرده‌اند. اعطاء و بخشش یعنی شخص از زیاده مال و اضافه بر نیازش به دیگری بدهد. 🔹اما مواسات یعنی شریک‌کردن کسی در معاش و اموال خودش که مورد نیازش بوده و کفاف زندگی خودش را می‌دهد. 🔹شارحین کتب روایی نیز مواسات را به معنای «شریک‌ و سهیم ‌شدن در زندگی و رزق و یاری‌کردن با جان و مال و ... گرفته‌اند. 🔹امام باقر(ع) از شخصی می‌پرسند چطور بین خودتان مواسات می‌کنید؟ می‌گوید: خوب. حضرت فرمودند: «آيا هر يك از شما دست در جيب برادرش می كند و به اندازه نياز خود از آن بر می ‏دارد؟ اگر چنين می كرديد محتاج نمی شديد». 🔹از نظر رهبر فرزانه انقلاب، مواسات معنای گسترده‌ای دارد و هر نوع کمک و خدمتی به هر انسانی اعم از مسلمان و غیرمسلمان را در بر می‌گیرد. 🔹شهید مطهری می‌گوید يك مسلمان نبايد زندگى خود را از زندگى عمومى جدا بداند، بايد زندگى خود را با زندگى عموم تطبيق دهد. 🔹معنى ندارد در حالى كه عموم مردم در بدبختى زندگى می كنند عده ديگری در درياى نعمت غوطه‌‏ور بشوند؛ هر چند فرض كنيم كه از راه حلال به چنگ آورده باشند. 🔹مواسات در کلام بزرگان، یعنی «انواع کمک‌های فکری، مالی، جسمانی، آبروئی»؛ یعنی «دیگران را مثل خود دانستن»، «اموال خود را اموال آنها دانستن»، «درد و مشکلات آنها را مشکل خود دانستن»؛ یعنی «هم‌جیب بودن و اشتراک در اموال در وقت نیاز». 📝 سیدجواد میرزازاده 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_پایان_نامه | کاربست عدالت در تنظیم رفتار دولت‌ها در نظام بین‌الملل از منظر اسلام 🆔 @vasael
🔸 | کاربست عدالت در تنظیم رفتار دولت‌ها در نظام بین‌الملل از منظر اسلام 🔹این پژوهش با هدف تبیین مساله کاربست عدالت در تنظیم رفتار دولت‌ها در نظام بین الملل از منظر اسلام به بررسی این سوال اساسی می پردازد که از منظر اسلام کاربست عدالت در تنظیم رفتار و مناسبات بین المللی چگونه است؟ 🔹در پاسخ این فرضیه را طرح می‌کند که کاربست عدالت از منظر اسلام در عرصه دیپلماسی، حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه از آن جهت که در نگاه اخلاقی موجب مهار نفس و به کارگیری راه و روش‌هایی که متخذ از اسلام است را توصیه می‌کند. 🔹موجب پرهیز از خوی استکباری توسط دولت‌های قدرتمند می‌گردد و در ساحت قوانین و مقررات بین المللی از جهت این که عدالت ورزی موجب کنار زدن قوانینی که با عدالت منافات دارد و جایگزینی قواعد و مقرراتی که عادلانه است می‌گردد. 🔹لذا باعث تنظیم قوانین بر پایه تنظیم قوانین عادلانه و اجرای آن میان اعضا می‌شود و در حوزه برخورد خصمانه دولت‌ها در نظام بین المللی طرد نظامات موجود را به دنبال داشته، و موجب طراحی نهادهایی می‌شود که عدالت را میان دولت‌های متخاصم اجرا می‌کند. 🔹پژوهش با رویکردی تحلیلی و توصیفی، چالش‌های روابط بین الملل را بررسی و سپس با توجه به مقوله عدالت در نگاه اسلامی و کاربست آن در روابط بین الملل پیامدها و راه-کارهای آن، تبیین گردیده است. 🔹در این پژوهش نتیجه گرفته شده که تحقق ابعاد مختلف عدالت موجب محو و تضعیف تعدی گری و ریشه‌های آن در تنظیم رفتار دولت‌ها درعرصه روابط بین الملل خواهد‌شد. 🔹امروزه هر چند بین دو نظریه واقع گرایی و آرمان گرایی در نظام بین الملل کشمکش نظری و میدانی وجود دارد، کاربست عدالت اسلامی فارغ از این منازعه، نه صرفا واقع‌گرا و نه آرمان‌گرا است بلکه نگاهش به روابط بین الملل متأثر از نوع نگاه به ماهیت انسان و غایات وجودی او است. 🆔 @vasael_ir