🔸قدرت در اندیشه سیاسی شیعه
مقاله حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی:
🔹در باب خیربودن مقوله قدرت سیاسی باید گفت که افلاطون تحصیل حیات با فضیلت برای افراد بشر را جز در سایه دولت میسر ندانسته و وجود دولت را از امور طبیعی میداند که انسانها ازآن بی نیاز نیستند.
🔹ارسطو دولت را مقتضای طبع بشری دانسته وبه اقتضای مدنی الطبع بودن انسان، نفی نیاز به دولت را به انسانهای وحشی ویا موجودات برتر از انسان مستند میکند.
🔹شهید مطهرى در بیان ضرورت حکومت این طور آورده است: «به فرض نبودن حکومت صالح، حکومت ناصالح که به هر حال نظام اجتماع را حفظ میکند از هرج ومرج و بى¬نظمى و زندگى جنگلى بهتر است».
#سیاست
🌐 yon.ir/0elgV
🆔 @vasael_ir
🔸ضمانتهای اجرایی حقوق بشر اسلامی
گفتگو با حجت الاسلام باقرزاده:
🔹اسلام به دلیل این که وظیفه خود را تأمین سعادت بشر در همه مراحل زندگی او می داند طبعاً برنامه هایی فراتر از برنامه هایی حوزه داخلی خود(مسلمانان)، برای بشریت دارد.
🔹بخشی از برنامه های اسلام برنامه های بین المللی است که در خصوص بشر فارغ از این که مسلمان باشد یا نباشد وجود دارد و اساساً اسلام نمی تواند در مورد انسان برنامه های تعالی بخش نداشته باشد.
🔹یکی از ضمانت اجرایی حقوق بشر اسلامی اخذ به آن چیزهایی هست که عقل و همه عقلای عالم قبول دارند که از آن به اخذ به مسلمات خصم تعبیر می شود.
#حقوق
🌐 yon.ir/H6Ee0
🆔 @vasael_ir
🔸تعظیم قدمگاه ها ریشه قرآنی دارد
گفتگوی اختصاصی وسائل با حجت الاسلام سید علی محمد مهاجری کارشناس ارشد مذاهب اسلامی :
🔹عمده اشکالی که سایر فرق اسلامی بر شیعه میگیرند، گرامیداشت برخی از اماکن و ازمنه است که به عنوان تعظیم شعائر در فرقه حقّه شیعه رایج است.
🔹از مجموع آیاتی اینطور بر میآید که برخی از زمینها و زمانها مقدّس و در خور تعظیم هستند.
🔹اهل سنّت در گستره واژه شعائر بسیار سخاوتمندانهتر از شیعه عمل کردهاند تا جایی که یکی از مفسّران اهل سنّت به نام ابن عجیبه می گوید: بزرگترین شعائر خداوند که بزرگداشت آنها واجـب است عبارتند: از اولیایی که متوجـه خداونـد هـستند، دانـشمندانی کـه احکـام خداونـد را تعلـیم میدهند.
#جامعه
🌐 yon.ir/zghMo
🆔 @vasael_ir
🔸ظرفیتهای فقه در تولید الگوها و قواعد سبک زندگی
دکتر سیدحسین شرفالدین عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره):
🔹جهتگیری کلی فقه ارائه قواعدی است که غایتالغایات آن نیل ما به سعادت اخروی و کمال وجودی است. این نظریه، نظریه کلامی یا اعتقادی فقه است و دین آن را ارائه کرده است.
🔹باید احکام فقهی را به صورت نظامواره نگاه کرد و در این صورت ممکن است بعضی از احکام فقهی ما تغییر کند. بنابراین، فقه یک دانش میانرشتهای است که باید حتماً از سایر علوم استفاده کند.
🔹فقیه باید بفهمد کدام نیاز اصلی و کدامیک کاذب است. همچنین باید اقتضائات زمان و مکان را تشخیص بدهد تا بتواند متناسب با آنها حکم صادر کند؛ زیرا اقتضای زمان و مکان به ما میگوید تاریخ مصرف فلان سبک گذشته است.
#جامعه
🌐 yon.ir/us47u
🆔 @vasael_ir
🔸لزوم حساسیت دستگاه قضا نسبت به ربا
حجتالاسلام والمسلمین محققنیا، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی:
🔹نظام بانکی در مقابل این نقدینگی که ایجاد کرده و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده قاعدتا باید پاسخگو هم باشد.
🔹متأسفانه شاخصهای حقوق شهروندی در زمینه بانکداری اسلامی تاکنون توسط مرکز آمار ایران یا بانک مرکزی مورد توجه جدی قرار نگرفته است.
#اقتصاد
🌐 yon.ir/qMwMK
🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت قانونگذاری در حوزه مالکیت فکری و حریم خصوصی
محمود حکمتنیا، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔹مالکیت فکری میخواهد بگوید که علم مساوی است با ثروت.
🔹مالکیت فکری به شیوه تأمین منابع مالی فکر، نه از دولت و نه از صنعتگر، بلکه از بازار مصرف میپردازد.
#حقوق
🌐 yon.ir/9Mk47
🆔 @vasael_ir
تفقه و خطمشیگذاری دینی .mp3
23.99M
🔊 سخنرانی پرنکته آیت الله میرباقری با موضوع «رابطه تفقه دینی و سیاستگذاری عمومی»
🆔 @vasael_ir
🔸ضعف انسان شناختی؛ چالش اصلی در حقوق بشر غربی
گفتگوی اختصاصی وسائل با حجت الاسلام دکتر سید ابراهیم حسینی عضو هیأت علمی گروه حقوق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):
🔹حقوق بشر غربی مبتنی بر تفکر سکولاریستی، لیبرالیستی و اومانیسمی است و به جای خدا، انسان را محور قرار داده است. بنابراین این حقوق بشر نمی تواند مورد قبول اسلام باشد.
🔹یکی از تفاوت های مهم حقوق بشر از نظر اسلام با حقوق بشر غربی این است که به نظر ما به غیر از کرامت طبیعی، کرامت برتری نیز وجود دارد و آن کرامت ارزشی است که انسان ها براساس رفتارها و سوء اختیار خود امکان دارد این کرامت را از دست بدهند و برخی از مجازات ها بر آنها مترتب بشود.
#حقوق
🌐 yon.ir/hTzDK
🆔 @vasael_ir
🔸روحانیت نمیتواند بگوید حسابم از حاکمیت جدا است
آیت الله ابوالقاسم علیدوست:
🔹صیانت از نظام اسلامی و انقلاب اسلامی گفتوگو از آن اصول و ریشههایی است که حکومت روی آن تأسیس میشود.
🔹در ساحت نظریهپردازی، فقهالاداره، فقهالحکومه، فقهالمجتمع، فقهالسیاسه و … هم باید بحث و گفتوگو بشود.
🔹حوزه هیچگاه خودش را وابسته به پول دولت نکند و اگر در جایی کجی و بداندیشی دید، تذکر بدهد که اگر گوش نکرد، از مجاری قانون اقدام کند.
🔹اگر ما رنگ سیاسی مسایل گوناگون مخصوصاً مسایل مذهبی را قوی کردیم، نه روحانیت میتواند نقش خود را ایفا کند و نه نظام میتواند یک حرکت فرهنگی سالم داشته باشد. سیاسی انگاری همه کارها غلط است.
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نقد تمدنی به برخی دولتمردان و کارگزاران
🔸دکتر موسی نجفی
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی تاثیر بدحجابی مردان در جامعه
در یادداشتی تبیین شد:
🔹تحقیقات و تجربههای علمی نشان میدهد که آن اندازه که مرد از نگاه کردن به تن و اندام زن تحریک میشود، زن از مشاهدهی مرد تحریک نمیشود.
🔹در روانشناسی جنسی نیز ثابت شده است که تمامی سطح بدن زن برای مرد محرک است، اما در مرد چنین نیست.
🔹برخی آقایان تی شرت نامناسب به تن کرده و یا آنقدر بدن نماست که قسمتی از بدن آنها پیداست و یا پوشش شلوار آن قدر کوتاه و یا تنگ است که باعث مفسده می شود، اینها از لحاظ حرمت هیچ تفاوتی با پوشش بانوان ندارند.
#جامعه_تمدن
🌐 yon.ir/eNeHq
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتار های فقه
🔹بیع ریال عرفی نیست چون ریال را برای این اعتبار کردهاند که با آن چیزی بخرند (آیت الله سبحانی)
🌐 yon.ir/WDoqc
🔹تصرف در امور شئون حکومتی امام معصوم نیازمند اجازه شرعی است (آیت الله کعبی)
🌐 yon.ir/3tCyp
🔹بررسی اشکالات وارد بر شرطیت عدالت به صورت مقدمه واجب (آیت الله شب زنده دار)
🌐 yon.ir/RPApi
🔹قانون قوه محرکه و تضمین کننده سلامت یک جامعه محسوب می شود (حجت الاسلام غلامی)
🌐 yon.ir/G20Wr
🆔 @vasael_ir
🔸افراط و تفریط آفت ورود حوزه در عرصههای نو و جدید است
آیت الله اعرافی:
🔹یکی از آفت هایی که وجود دارد این است که ورود در عرصه های نو و جدید چه در فقه و چه در سایر عرصه ها مبتلا به نوعی افراط و تفریط بوده است که باید جلوی آن را گرفت و توجه داشت که عجله و شتاب و بی مایگی کسانی که در عرصه فقه معاصر وارد می شوند خود به حال حوزه و جامعه قطعا مضر خواهد بود.
🔹مباحث گسترده حقوقی و نظامات جدید در دنیا، بسیار مهم است و اگر این مباحث در فقه ما وارد شود و بحث شود هم برای فقه ما خوب می شود و هم اینکه بسیاری از این معضلات و مباحث نوظهور حل میشود.
🔹اصلا قائل به تورم در علم اصول نیستم، اما معتقدم که نیاز به یک باز مهندسی دارد،ما از اصالت و میراث عظیم حوزه نباید دور شویم، اما باید با تکیه بر آن میراث عظیم و گرانبها به مباحث نو و جدید نیز بپردازیم.
🆔 @vasael_ir
🔸راهکار رسیدن به نظامات اسلامی
گزارشی از ششمین نشست هم اندیشی فقه حکومتی:
🔹در این نشست آیت الله میرباقری نظریه خود را در قالب سه عنوان «ضرورت ورود فقه به عرصه فقه سرپرستی»، «بازخوانی برخی زوایای فقه سرپرستی در فضای فلسفه فقه» بیان کرد و در نهایت «بازخوانی برخی زوایای فقه سرپرستی در فضای فلسفه اصول» پرداخت.
🔹از نکات مزیت این نشست این بود که استاد میرباقری نظریه فقه سرپرستی به صورت تطبیقی نظریه فقه سرپرستی را با نظریه فقه نظامات اجتماعی مرحوم شهید صدر و مقایسه ای بیان نمود.
🔹از نظر استاد میرباقری، مرحوم علامه شهید صدر در فقه نظامات اجتماعی این است که متفتن به این نکته شد که مساله مستحدثه جدید فقه ما مساله نظاماتی است که طراحی شده اسلام نیستند و قوانین را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
#سیاست
🌐 yon.ir/NnI0H
🆔 @vasael_ir
🔸ویژگی اقتصاد ما، عدم شفافیت است
دکتر فرشاد مؤمنی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی:
🔹اگر بپذیریم مهمترین مسئله ایران و جهان، توسعه نیافتگی است آن زمان جایگاه علوم انسانی به طور عام و اقتصاد به طور خاص برجستگی پیدا می کند.
🔹شدت مناسبات رانتی با شدت عدم شفافیت مرتبط است و هرچقدر عدم شفافیت بیشتر باشد، شدت مناسبات رانتی نیز بیشتر خواهد شد.
#اقتصاد
🆔 @vasael_ir
🔸تحلیلی معرفتشناختی از مواجهه اقتصاد اسلامی با بحرانهای اقتصادی
مقاله مهدی موحدی دکترای علوم اقتصادی:
🔹اقتصاد اسلامی، پاسخی به تقابل علم و دین در ساماندهی ترتیبات اجتماعی مورد نیاز است.
🔹 اقتصاد اسلامی در عرض اقتصادهای موصوف (ارتودوکس و هترودوکس) قرار دارد.
🔹اقتصاد اسلامی همچون سایر اقتصادهای موصوف، به دنبال وضع فعل بایسته عاملان اقتصادی است.
🔹اقتصاد اسلامی، دچار همان تنوع و تکثر معرفتشناختی موجود در اقتصادهای موصوف است.
🔹بحث بحرانهای اقتصادی و مواجهه اقتصاد اسلامی با آنها، از جنبههای مختلف میتواند مورد دقتورزی قرار گیرد.
🔹یکی از این جنبهها، تحلیل معرفتشناختی از قابلیتهای بالقوه دانش اقتصاد اسلامی در «تبیین و پیشبینی وقوع بحرانهای اقتصادی»، «طرح راهکارهای جلوگیری از بروز این بحرانها» و «طرح راهکارهایی برای کاهش یا رفع آثار مخرب آنها» است.
#اقتصاد
🌐 yon.ir/jy283
🆔 @vasael_ir
🔸حوزه ، رسانه را جدی نگرفته است
حجت الاسلام حامد عبداللهی، مدیر روابط عمومی مرکز خدمات حوزه:
🔹زمانی که رسانه و خبر در نظر حوزویان مهم شود مطالعات آنها نیز در زمینه رسانه و خبر جدی می شود.
🔹در صورت بومی سازی مبانی خبری در حوزه خدمت به بزرگی به جامعه خبری کشور می شود.
🔹ضعف حوزویان در زمینه رسانه این است که مطالعات و روش های آنها حرفه ای نشده است البته به این معنی نیست که خبرنگار حرفه ای در حوزه علمیه وجود ندارد بلکه منظور این است که در حوزه علمیه به رسانه و خبر به عنوان تشریفات نگاه می شود.
#فرهنگ
🌐 yon.ir/SJIsD
🆔 @vasael_ir
🔸فرهنگ، سبک زندگی را تغییر می دهد/ اسلام تعاملات فرهنگی را می پذیرد
گفت وگو با حجت الاسلام دکتر قاسم ترخان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔹اسلام تعامل فرهنگی را با ملت های مختلف و غیرمسلمان می پذیرد. چنان که در دوران طلایی تمدن اسلامی میان مسلمانان و دیگر اقوام ارتباط وجود داشت.
🔹آنچه که مورد انتقاد است تقلید صرف از فرهنگ های بیگانه است. اسلام معتقد است که باید فرهنگ دیگران مورد تحلیل قرار بگیرد که آیا با دین تعارض دارد یا خیر؟
🔹دشمنان ر تبلیغات و برنامه ریزی هایشان تلاش می کنند از شیوه های مختلفی استفاده و فرهنگ و ارزش های خودشان را در جامعه ایجاد کنند و با تغییر باورها و اعتقادات دینی، جامعه را با مشکلات عدیده فرهنگی مواجه کنند.
#جامعه_تمدن
🌐 yon.ir/T760b
🆔 @vasael_ir