eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻اندیشه فقهی امام خمینی(ره) 🔹رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۸/۱۱/۰۴ ممکن است فقهاو فضلای ما تلاش کنند و فقهی را که در اختیار ماست و ضعفها و کمبودهای فراوانی هم دارد، پالایش کنند. این بحث دیگری است؛ این کار را بکنند؛ اما چیزیکه باید مطرح باشد - و نظر امام قطعاً این بود - این است که مِلئ فضای جامعه، با و و و عمل اسلامی پُر شود. ایشان غیر از این را در هیچ موردی قبول نداشتند. من یک وقت درباره ولایت فقیه با ایشان صحبت میکردم؛ گفتم قبل از انقلاب، ما با بعضی از فضلا و دوستان بحث داشتیم؛ بعضیها میگفتند اسلام شیوه خاصّی در باب اقتصاد ندارد. هر شیوه‌ای که بتواند 《آرمانهای اسلامی》 - مثلاً عدالت - را تأمین کند، اسلامی است؛ ولی عقیده ما این بود که نه، اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوه‌ای بنا نهاده و چارچوبی برای <اقتصاد اسلامی> درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود. ایشان گفتند: بله، این درست است. من نمیخواهم به این قضیه استناد کنم که این حرف درست است؛ میخواهم استناد کنم که نظر امام این بود؛ یعنی ایشان به کمتر از این اصلاً قانع نمیشدند. 🔹آن‌جایی هم که بحث سرِ احکام ثانوی بود، ایشان به عنوان یک حکم اسلامی و فقهی بر آن تأکید میکردند. ایشان تا آخر هم همین‌طور بودند. در خصوص غنا - موسیقی - ایشان حرف جدیدی مطرح کردند. مبنای فقهی ایشان این‌طور بود. برای این قضیه، ایشان استناد فقهی داشتند. البته چیزیکه در کتاب مکاسب گفتند، در جهاتی با این تفاوت دارد؛ اما براساس مبنای فقهی می گفتند؛ بر اساس ضرورت و مصلحت و پسند دنیا نبود. البته ممکن است کسی با کلیّات و جزئیّاتِ این نظر موافقت نداشته باشد؛ خیلی خوب، نظر خودش است؛ لیکن نظر امام نشود. شما باید خیلی مراقبت کنید که نظر امام واقعاً به گونه‌ای درآید که در کلمات و کتابها و حرفها و منش ایشان معلوم است. 🔹این نکته خیلی مهمّ است و به نظر من یک مسؤولیت تاریخی و امانتی بردوش شماست. 🆔 @vasael_ir
🔸بسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 🔹و اَنْ يَنْصُرَ اللّهَ سُبْحانَهُ بِقَلْبِهِ وَ يَدِهِ وَ لِسانِهِ، فَاِنَّهُ جَلَّ اسْمُهُ قَدْ تَكَفَّلَ بِنَصْرِ مَنْ نَصَرَهُ، وَ اِعْزازِ مَنْ اَعَزَّهُ. 🔹و دیگر آنکه خداوند سبحان را به قلب و دست و زبانش یارى کند، زیرا خداوند یارىِ یارى کننده خود، و عزّت آن کس را که او را عزیز بدارد. 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه القضا | جمع‌بندی ادله اشتراط ایمان در قاضی (آیت الله حبیبی تبار)🔻 🌐vasael.ir/0004LI 🔹فقه روابط اجتماعی | برخلاف برخی از فقها؛ اصل بر اصاله الصحه و حرمت سوء ظن است (آیت الله اعرافی)🔻 🌐vasael.ir/0004KZ 🔹فقه فرهنگ | کسی که به واسطه فضای مجازی نظم را مختل کند، مفسد است (آیت الله اراکی)🔻 🌐vasael.ir/0004Ki 🆔 @vasael_ir
🔸دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مؤسسه فتوح اندیشه برگزار می‌کنند؛ «فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی» 🔹زمان ثبت نام: ۱۹ تا ۲۲ خرداد 🔹جزئیات در تصویر 🆔 @vasael_ir
حجت الاسلام محمد خواجوی:🔻 🔸تبیین ابعاد مکتب تمدّن ساز امام خمینی (ره) 🔹بخش دوم مشروح نشست علمی «مکتب امام خمینی (ره)؛ مکتب تمدن ساز» منتشر شد 🔹مشروح سخنان حجت الاسلام محمد خواجوی را در ببینید🔻 vasael.ir/0004LE 🆔 @vasael_ir
🔹ابعاد مختلف مکتب امام (ره) چیست و در چه سطحی است؟ 🔹وظیفه حوزه نسبت به مکتب امام چیست؟ 🔹تنها راه جلوگیری از تحریف مکتب امام چیست؟ 🔹آیا امام (ره) صرفا یک استاد حوزه بودند و از جایگاه علمی بالایی برخوردار نبودند؟ 🔹نظر فقهای معاصر در مورد امام (ره) چه بوده است؟ 🔹رابطه علما با مردم در مکتب امام چگونه است؟ 🔹چرا برخی اصرار دارند که به امام (ره)، بگویند: «آقای خمینی»؟ ❇️حجت الاسلام محمد خواجوی پاسخ می دهد مشروح سخنان حجت الاسلام محمد خواجوی را در ببینید🔻 vasael.ir/0004LE 🆔 @vasael_ir
🔸موسسه فتوح اندیشه برگزار می کند؛ وبینار «آسیب شناسی صنعت گردشگری» با حضور:🔻 حجت الاسلام دکتر رحیم قربانی 🔹زمان: چهارشنبه 21 خرداد، ساعت18:30 🔹لینک مشاهده نشست: 🌐https://bit.ly/2VUJ9Sk 🆔 @vasael_ir
🔸بسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 🔹و اَمَرَهُ اَنْ يَكْسِرَ نَفْسَهُ عِنْدَ الشَّهَواتِ، وَ يَزَعَها عِنْدَ الْجَمَحاتِ، فَاِنَّ النَّفْسَ اَمّارَةٌ بِالسُّوءِ اِلاّ ما رَحِمَ اللّهُ. 🔹خداوند به او دستور مى دهد که نفس را به وقت خواسته هاى نابجا درهم شکند، و آن را به هنگام سرکشى ها باز دارد، که نفس امرکننده به بدى است مگر آنکه خداوند رحم نماید. 🆔 @vasael_ir
🔹مکتب امام دارای ابعاد مختلفی است که هر بُعد آن احتیاج به بررسی دارد؛ یک بُعد علمی، دوم بُعد اخلاقی و عرفانی، سوم بُعد سیاسی اجتماعی، چهارم بُعد مدیریتی ایشان است. 🔹امام (ره) در قم که به تعبیر حضرت آقا «مادر انقلاب» است، رشد و نموّ داشته است ولیکن در سازمان دروس حوزه قم اثر چندانی از مبانی و مکتب مرحوم امام دیده نمی‌شود. این در حالی است که قم باید مرکز ایدئولوژیک انقلاب اسلامی و پشتوانه فقه جامع باشد. 🔹تنها راه جلوگیری از تحریف امام (ره) تبیین مکتب امام است که موجب از بین رفتن تمام آن شبهات و مطالب اشتباه می‌شود؛ بنابراین کار سختی در پیش است و حوزه علمیه موظف است که موسسه‌ای برای تبیین مکتب امام به صورت تخصصی راه اندازی کند. 🔹امام از معدود کسانی بود که یک دوره کامل اصول نوشته است، اصولی که نوآوری دارد و زوائدی ندارد و قطعا مجتهد پرور است. ارزش قلم در محافل علمی از جایگاه بالایی برخوردار است و کسی که مبانی خود را به رشته تحریر در می‌آورد، خود را در معرض جرّاحی علمی قرار می‌دهد. امام (ره) ۲ جلد مکاسب و ۵ جلد بیع نوشته است که هر کسی توانایی تدریس این مطالب و مبانی را ندارد، زیرا تدریس کتب امام نیازمند تسلط بر مبانی فلسفی، عرفانی، فقهی و اصولی ایشان است. 🔹مرحوم آیت الله مرعشی رو به جمع علما می‌گویند: «آقایان این عَلَمی که حاج آقا روح الله بلند کردند، هیچ یک از ما توانایی و عُرضه انجام آن را نداریم و باید به ایشان کمک کنیم». 🔹مرحوم امام می‌فرمایند که رابطه عالم و مردم که به صورت مجتهد ـ مقلد بوده است کافی نیست و باید این رابطه تبدیل به امام و امت شود. نظام تشکیلاتی شیعه طبق عقیده امام (ره)، امامت محور است و مستندات قرآنی و روایی دارد. 🔹آیا میرزای شیرازی حیث امام المسلمین را نداشت؟ من از برخی تعجب می کنم که از استفاده لفظ امام برای امام خمینی و حضرت آقا پرهیز می‌کنند. چطور شما برای امام جماعت مسجد خود این لفظ را به کار می‌برید، اما برای این بزرگواران که امام المسلمین هستند، امام به کار نمی‌برید! مشروح سخنان حجت الاسلام محمد خواجوی را در ببینید🔻 vasael.ir/0004LE 🆔 @vasael_ir
🔸بازگشت انسان به سوی دین، در جهان پساکرونا گزارش اختصاصی از نشست علمی «کرونا و چالش های کلامی و روانشناختی آن» حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار:🔻 🔹شرور نه فرصت هستند و نه تهدید. بلکه شرور یک ظرفیت و امکان است و این اختیار و اراده انسان است که این ظرفیت را به تهدید تبدیل کند یا فرصت. در جهان پساکرونا انسان بازگشت به دین خواهد داشت و روحانیون وظیفه دارند این نگاه معنوی را تقویت کنند. 🔹باید به صورت دائم و پیوسته، همبستگی بین مردم و انگیزه های دینی و معنوی را به مردم یادآوری کنیم و این نباید محدود به دوران کرونا شود بلکه بعد از کرونا هم باید این همبستگی ها نشان داده شود چون این صحنه ها سبب می شود تا مردم به یاد خدا بیفتند. دکتر فرید براتی سده:🔻 🔹ما در کرونا با یک ضربه روانشناسی روبه رو شدیم. وقتی ما یک مساله را با این ابعاد گسترده می شنویم، ضربه روانشناختی بزرگی را در پی دارد زیرا مرگها، ضررها، اتهامات و مانند این ها را به دنبال دارد. وقتی ضربه روانشناختی اتفاق می افتد، افراد دچار استرس و اضطراب می شوند و اولین تغییر در نگرش و دیدگاه شخص رخ می دهد. 🔹بعد از شیوع این ویروس، استرس ها و اضطراب های ناشی از کرونا تراکم پیدا کرد و تجمیع شد و این طبیعتا فشار روانی را در جامعه زیاد کرد. بنابراین برخی گفتند که در دنیای پساکرونا اغتشاشات رخ خواهد داد و همین شرایط به وجود آمده در آمریکا ناشی از همان تراکم استرس است که باید تخلیه شود. مشروح این نشست را در وسائل ببینید🔻 vasael.ir/0004LO 🆔 @vasael_ir
🔸زمان و مکان؛ دو عنصر مهم برای جهانگردی دینی حجت الاسلام دکتر در نشست «توریسم معنوی»:🔻 🔹مسئله توریسم از مسائل عالَم مدرن است که اوقات فراغت در آن موضوعیت دارد، اما از آنجا که اوقات فراغت با ماهیت غربی آن، معادل غفلت است، این مسئله در دین جایگاهی ندارد. 🔹توریسم به‌مثابه یک پدیده‌ی نوظهور با جهانگردیِ سنتی تفاوت جدی دارد و آن تفاوت این است که در توریسم، خود طریق، موضوعیت دارد نه نتیجه؛ برخلاف جهانگردی سنتی که عمدتاً به دنبال تجارت و کشف امور جدیدِ نافع برای بشر است و نتیجه محور می‌باشد. 🔹دو عنصر زمان و مکان برای جهانگردی دینی مهم است و بر محوریّت اقتضای پرستش استوار می باشد. vasael.ir/0004LP 🆔 @vasael_ir