eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 #معرفی_مقاله | ﻧﻘﺶ ﺷﻮرای تخصصی فقهی در ارﺗﻘﺎی ﺳﻄﺢ ﻣﺸﺮوﻋﻴﺖ و ﻛﺎرایی ﺑﺎنکﻫﺎی اﺳﻼمی 🌐 vasael.ir/0003sF 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_مقاله | ﻧﻘﺶ ﺷﻮرای تخصصی فقهی در ارﺗﻘﺎی ﺳﻄﺢ ﻣﺸﺮوﻋﻴﺖ و ﻛﺎرایی ﺑﺎنکﻫﺎی اﺳﻼمی 🌐 vasael.ir/0003
🔹ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ دﻳﻦ اﺳﻼم دﻳﻦ ﺟﻬﺎنﺷﻤﻮل اﺳـﺖ اﻧﺘﻈـﺎر می‌رود در ﻋﺮﺻـﻪ ﻣـﺴﺎﺋﻞ اﻗﺘﺼﺎدی ﻧﻴﺰ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻋﻠﻢ و ﻓﻨـﺎوری و ﭘﺪﻳـﺪار ﺷـﺪن ﻧﻴﺎزﻫـﺎ و رواﺑـﻂ اﻗﺘـﺼﺎدی ﺟﺪﻳﺪ ﻧﻘﺶ ﻫﺪایتی ﺧﻮد را اﻳﻔﺎ ﻛﻨﺪ و ﺑﺎ اراﺋﻪ راﻫﻜﺎرﻫـﺎی ﻣﻨﺎﺳـﺐ و راﺑﻄـﻪﻫـﺎی ﺣﻘـﻮقی ﻣﺠﺎز زﻣﻴﻨﻪﺳﺎز ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﺑﺎﺷﺪ. 🔹اﺟﺮای ﺻﺤﻴﺢ ﻗﺎﻧﻮن ﻋﻤﻠﻴﺎت بانکی ﺑﺪون رﺑﺎ ﺑﻪ رﻋﺎﻳﺖﻛﺮدن ﺿـﻮاﺑﻂ فقهی در ﺗﻨﻈـﻴﻢ آﻳﻴﻦﻧﺎﻣﻪﻫﺎ و دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞﻫﺎی اﺟﺮایی به آﻣﻮزش ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻧﻈـﺎم ﺑانکی و ﻣـﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﺎﻧـﻚﻫـﺎ اﻫﺘﻤﺎم ﻣﺴﺆوﻻن و ﻛﺎرﮔﺰاران ﻧﻈﺎم بانکی به اجرای ﺻﺤﻴﺢ ﻗﺎﻧﻮن ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ وﺟـﻮد ﻧﻬﺎدﻫـﺎی ﻧﻈﺎرتی ﻛﺎفی ﻣﻨﻮط اﺳﺖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ اﻧﻄﺒﺎق ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫـﺎی بانکی ﺑـﺎ ﻣـﻮازﻳﻦ ﺷـرعی ﻣﻬﻤ‌‌ﺘﺮﻳﻦ وﻳﮋگی ﺑﺎﻧﻜﺪاری اﺳﻼمی اﺳﺖ وﺟﻮد ﺳﺎزوﻛﺎرﻫﺎی ﻣﻮﺛﺮ در ﺗﺤﻘﻖ اﻳـﻦ اﻣـﺮ ﻣﻬـﻢ ﺑﻪ وﻳﮋه در دو بعد ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮدﻫﺎ و ﻃﺮاحی ﻋﻘـﺪﻫﺎ و اﺑﺰارﻫـﺎی ﺟﺪﻳـﺪ ﺑـﺴﻴﺎر ﺣـﺎﺋﺰ اﻫﻤﻴﺖ اﺳﺖ . 🔹ﻧﻈﺎم بانکی اﻛﺜﺮ ﻛﺸﻮرﻫﺎی اﺳﻼمی از ﺧﺪﻣﺎت ﻳﻚ ﻧﻬﺎد ﻧـﺎﻇﺮ ﺷـﺮعی در ﺳـﻄﺢ ملی دولتی ﻳﺎ درون ﻣﺆﺳﺴﻪای ﻳﺎ ﻫﺮ دو ﺑﻪﻃـﻮر ﻫﻤﺰﻣـﺎن و ﺑـﺎ رﻋﺎﻳـﺖ ﺳﻠـﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗـب ﺗﺤـﺖ ﻋﻨﻮانﻫﺎی ﻫﻴﺌﺖ ﺷﻮرای ﺷﺮﻳﻌﺖ (فقهی) و ﻛﻤﻴﺘﻪ ﺷﺮﻳﻌﺖ ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻘﻖ اﻳﻦ اﺻـﻞ ﺑﻨﻴﺎدﻳﻦ ﺑﻬﺮه میﺑﺮﻧﺪ. 🔹به ﻧﻈﺮ می‌رﺳﺪ ﻓﻘﺪان ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻬﺎدی در ﻧﻈﺎم ﺑﺎنکی ﻛﺸﻮر اﺳﻼمی ﻣﺎﻧﻨـﺪ اﻳﺮان زﻣﻴﻨﻪ ﺑﺮوز ﺷﺒﻬﻪ ﻫﺎی ﺷﺮعی درﺑﺎره ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی پولی و مالی آن ﻛﺸﻮر در ﺳﻄﺢ ملی ﻣﻨﻄﻘﻪای و ﺑﻴﻦالمللی را ﻓﺮاﻫﻢ میﺳﺎزد از اﻳﻦرو ﺗﺄﺳﻴﺲ و ﻧﻬﺎدﻳﻨﻪﺳﺎزی ﭼﻨﻴﻦ ﺗـﺸﻜﻴﻼتی در ﻧﻈﺎم ﺑﺎنکی ﻛﺸﻮر اﻓﺰون ﺑﺮ ﻣﺰﻳﺖﻫﺎی دﻳﮕﺮ وﺟﻬﻪ و ﺟﺎﻳﮕـﺎه ﻧﻈـﺎم ﺑـﺎنکی را در ﺳـﻄﺢ ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻞ ﻧﻴﺰ ارﺗﻘﺎ میﺑﺨﺸﺪ. 🌐 vasael.ir/0003sF 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام : 🔹أَلْعَبْدُ حُرٌّ ما قَنَعَ، أَلْحُرُّ عَبْدٌ ماطَمَعَ؛ 🔹بنده اگر قناعت كند، «آزاد» است، آزاد، اگر طمع داشته باشد «برده» است! 📚 غررالحكم: ج۱ ،ص۱۱۳ 🆔 @vasael_ir
🔸ارائه نظریه «نفوذ اجتماعی دین در قرآن مجید» گزارشی از نشست «نظریه نفوذ اجتماعی دین در قرآن مجید»🔻 دکتر : 🔹در مجموع نفوذ اجتماعی از طرف جامعه شناسان اینگونه تعریف شده است که کسی می‌خواهد پیامی را برساند باید به گونه‌ای ارسال کند که دیگران را تحت تأثیر قرار دهد و دیگران نظر او را بپذیرند؛ به عبارت دیگر نفوذ شامل قبول سخنان فرستنده پیام می‌شود. 🔹ما نمی‌توانیم این تعریف را مبنای ورود به قرآن قرار دهیم چراکه ما در قرآن آیاتی داریم که بحث جدیدی را مطرح می‌کند؛ این آیات شامل، آیات ۱۰۷ تا ۱۲۴ سوره اعراف هستند که جریان حضرت موسی(ع) را تشریح می‌کند. 🔹موسی(ع) عصای خود را انداخت و همه چیز را بلعید بلافاصله آنان به سجده افتادند و چنان تأثیر عمیقی ایجاد کرد که حاضر نشدند از حرف خود برگردند و این افراد منقلب شدند و انقلاب درونی در آنها ایجاد شد. این یک نوع نفوذ است. 🔹نفوذ دیگر در آیات سوره نوح(ع) است که جریان حضرت را بیان می‌کند. آن حضرت ۹۵۰ سال تبلیغ داشت، اما به تعداد انگشتان دست کسی تحت تأثیر ایشان قرار نگرفت و با اینکه هر دو پیامبر الهی بودند، اما موفقیت‌های آنان در تبلیغ متفاوت بود. 🔹نمی‌توان گفت که این موضوع مربوط به راه‌های نفوذ است یا مربوط به کارگزاران نفوذ است و در واقع به شرایط مخاطب وابسته است چراکه مخاطب نیز باید شرایطی داشته باشد تا تحت تأثیر قرار بگیرد. 🌐 vasael.ir/0003tk 🆔 @vasael_ir
🔸امام محمد باقر عليه ‏السلام: 🔹زیارَةُ قَبْرِ رَسُولِ اللهِ(ص) وَ زِیارَةُ قُبُورِ الشُّهَداءِ وَ زِیارَةُ قَبْرِ الْحُسَینِ بْنِ عَلِی(ع) تَعْدلُ حَجَّةً مَبْرُورَةً مَعَ رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ. 🔹زیارت قبر رسول خدا و زیارت مزار شهیدان و زیارت مرقد امام حسین (ع) معادل است با حج مقبولی که همراه رسول خدا (ص) به جا آورده شود. 📚 مستدرک الوسائل/ج1/ص266 🆔 @vasael_ir
🔸شماره ۲۵ فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی 🔹این فصلنامه علمی ـ پژوهشی به صاحب امتیازی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با مدیر مسؤولی حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی و سردبیری حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا منتشر شد. جزئیات بیشتر: 🌐 vasael.ir/0003u4 🆔 @vasael_ir
🔸سه دیدگاه درباره ارزهای دیجیتال / بررسی فقهی، آخرین و ساده‌ترین مرحله است حجت‌الاسلام #مجید_رضایی: 🔹برخی از افراد، استفاده از ارزهای دیجیتال را فرصتی برای کشور تلقی می‌کنند و به ویژه در شرایط تحریمی که ایران به راحتی نمی‌تواند به ارزهای جهانی دست پیدا کند از این طریق می‌تواند مبادلات تجاری خارجی خود را به سهولت انجام دهد. 🔹برخی از افراد نیز به این دلیل که منشأ این پدیده مشخص نیست و روشن نشده است که اصل آن تحت حاکمیت چه کشوری و یا احیاناً چه نهادی است. بنابراین خوف دارند که مبادا این امر باعث تحولات منفی به میزان زیادی در کشور شود و ممکن است برخی از کشورها برای ضربه زدن به اقتصاد کشورهای دیگر در حال انجام چنین کاری باشند. 🔹دسته سوم معتقدند با فرض اینکه از این جنبه‌های بدبینانه هم به ماجرا نگاه نکنیم، چنین اقدامی برای کشور دارای برخی آثار است و می‌تواند جای ارزهای کنونی را بگیرد بنابراین نظارت بانک مرکزی در مورد مبادلات بین‌المللی مسئله‌ای مهم است که آیا بانک مرکزی در این شرایط می‌تواند اجازه چنین کاری را بدهد یا خیر؟ 🔹معتقدم با توجه به همه این موارد، جا دارد که کشور ما هم مانند سایر کشورها برخی از اقدامات اولیه را در این مورد و از جمله درباره تولید و ارزشگذاری آن انجام دهد و به جمع‌بندی سریع‌تری برسیم، چراکه هم بازار بورس و هم بخش بانکی و مبادلات بین‌المللی ما می‌تواند از این موضوع تأثیر بپذیرد. 🌐 vasael.ir/0003u7 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | تربیت دینی کودک؛ زمینه‌ساز مهارت تصمیم‌گیری آزادانه 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0003so 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | تربیت دینی کودک؛ زمینه‌ساز مهارت تصمیم‌گیری آزادانه 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0003
🔹بر والدین و بر جامعه واجب شرعی و تکوینی است که امانت مذکور را بر مسیر سبحانی و حول محور فطرت ربّانی، به تربیّت آیند و لایه‌های الهی وجود کودک را به ظهور و بروز رسانند؛ تربیّت حق مسلّمی است که کودک بر گردن والدین و دیگر مربّیان دارد. 🔹خدای هستی بخش، رَبّ است، رَبُّ الاَرباب است، بالاتر از اینها، او رَبُّ العالَمین است، او پرورش دهنده عالم تکوین است. والدین و جامعه هم باید، وفق کریمه قرآنی «...کوُنوُا رَبّانِیّین...» «... مردمی الهی باشید...» (آل عمران ـ ۷۹) مظهر اسم «رَبّ» باشند و در پرورش این کودکان امانی و این دُردانه‌های الهی هر لحظه در کوششی مضاعف، برای برپایی جامعه‌ای خدایی و در تلاشی خستگی ناپذیر در تربیّت کودک، برای رسیدن به «انسان کامل» باشند. 🔹خانواده کوچکترین، قدسی‌ترین و قدیمی‌ترین نهاد اجتماعی است. قدمتش به آدم و حوّا می‌رسد. کودک میوه تکوینی خانواده است، در نتیجه خانواده زیربنایی‌ترین نهاد و مسئول اصلی تربیت میوه مذکور به شمار می‌رود. 🔹امام علی(علیه‌السلام) پدر را عامل اساسی در تربیت کودک می‌دانند، که: «... وَحَقُّ الْوَلَدِ عَلَی الْوَالِدِ أَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ وَیُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَیُعَلِّمَهُ الْقُرْآنَ....» «...و حق فرزند بر پدر آنکه نام نیکو بر فرزند نهد، خوب تربیتش کند، و او را قرآن بیاموزد.» (نهج البلاغه، حکمت ۳۹۹) . 🔹پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) مادر را مسئول مستقیم در سرنوشت نهایی کودک در حرکت به سوی بهشت یا جهنّم، می‌دانند: «اَلجَنَهًْ تَحتَ اَقدامِ الاُمَّهات» «بهشت زیر قدم‌های مادران است» (وسائل الشیعه، ج۱۵، ص۱۸۰). 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0003so 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | ارکان مهم نظریه نظام انقلابی در بیانیه گام دوم انقلاب 🔸حجت الاسلام والمسلمین 🆔 @vasael_ir
🔸پس از تغییر جنسیت، تکلیف ازدواج چه می‌شود؟ / ۲🔻 🔹عده‌ای از فقیهان شیعه، اساساً فرق فوق، یعنی تاثیر تغییر جنسیت همزمان زوجین بر ازدواج سابق را مورد توجه قرار نداده اند. گروهی از فقیهان که فرع فوق را مورد توجه قرار داده اند، خود دو گروهند: امام خمینی و برخی فقیهان معتقدند که بعید نیست ازدواج آن‌ها هم چنان برقرار باشد. 🔹اما مشهور فقیهان شیعه مانند آیت الله احمد مطهری، آیت الله محمد مومن، آیت الله سید محسن خرازی، آیت الله محمد فاضل لنکرانی و آیت الله ناصر مکارم شیرازی معتقدند که اساساً «تغییر جنسیت همزمان زوجین» تاثیری در حکم (بطلان ازدواج سابق) ندارد. 🔹در هر حال، تغییر جنسیت همزمان زوجین، مانند تغییر جنسیت غیرهمزمان زوجین، موجب بطلان ازدواج سابق می‌شود. 🔹یکی از دلایل مطلب فوق این است که ازدواج سابق را نمی‌توان بدون ملاحظه شرایط و ضوابط شرعی استصحاب کرد؛ چون در ازدواج سابق، مرد به عنوان «زوج» به دادن نفقه و مهریه موظف بود، همان؛ طور که زن به عنوان «زوجه» موظف به تمکین بوده است. 🔹پس از تغییر جنسیت همزمان آن دو، مرد جدید را نمی‌توان به دادن نفقه و مهریه موظف بود، همان‌طور که زن جدید را نمی‌توان به تمکین موظف نمود؛ چون این امر، یک تعهد و الزام جدید است که اساساً برای آن عقد یا توافقی صورت نگرفته است و عقد و توافق سابق نیز برای ایجاد الزام جدید کافی نخواهد بود. 🔹بنابراین، ازدواج ثابت اساسا باطل و منحل شده و آن دو برای زندگی به عنوان «زن و شوهر» نیازمند عقد جدید هستند. 🌐 vasael.ir/0003uE 🆔 @vasael_ir
🔸همایش مجتهد شهید 🔹با موضوع: سیری در آثار علمی و سیره سیاسی آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🔹با حضور علامه آیت الله مصباح یزدی 🔹سخنرانان: آیت‌الله شیخ محسن اراکی، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی 🔹زمان: چهارشنبه یکم آبان ماه ۱۳۹۸ بعد از نماز مغرب و عشا 🔹مکان: سالن همایش‌های مؤسسه امام خمینی(ره) 🆔 @vasael_ir
🔸حرمت تسلیحات کشتار جمعی در فقه شیعی 🔻 🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از نخبگان جوان و استعداد‌های برتر علمی، بر موضع قاطعانه و شجاعانه جمهوری اسلامی درباره حرمت شرعی استفاده از بمب هسته‌ای تأکید کردند. 🔹همانطور که روشن است هر فتوایی باید مستند به ادله قطعی شرعی باشد و این فتوای مهم و تاثیرگذار نیز از این قاعده مستثنا نبوده و بدون تردید بر ادله محکم شرعی استوار است. 🔹به مناسبت فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص این مهم، پایگاه فقه حکومتی وسائل در راستای تبیین ادله و چرایی فتوای ایشان اقدام به تولید یک پرونده ویژه کرده است. 🌐 vasael.ir/0003uD 🆔 @vasael_ir
🔸تولید و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی از دیدگاه فقه اسلام فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۱🔻 🌐 vasael.ir/0003uF 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸تولید و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی از دیدگاه فقه اسلام فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۱🔻 🌐 vasael
🔹در این بحث لازم است سه دسته از روایات را مورد بحث قرار دهیم؛ دسته اول: روایاتی که دلالت بر عدم جواز تعرّض به غیر جنگجویان یعنی کودکان، زنان، سالخوردگان، حیوانات، دیوانگان را دارد. این امر از امتیازات و ویژگی‌های اسلام است؛ چراکه در فکر یهود و روش آنان خلاف این مطلب آمده است. 🔹آنان معتقدند که در هنگام جنگ چنانچه سربازان بر شهری وارد شوند باید ساکنین آن را با لبه تیغ به قتل برسانند و هرچه را که یافتند حتی حیوانات را هم نابود کنند. در اسلام سربازان و لشکریان حق ندارند افراد غیر جنگجو را از بین ببرند. 🔹دسته دوم: روایاتی که مربوط به خود جنگجویان است اما، از سوزاندن آنان به وسیله آتش نهی کرده است. رسول خدا (ص) فرمود: کفار را به آتش نسوزانید؛ چرا که فقط خداوند به وسیله آتش عذاب می‌کند. 🔹از این روایت استفاده می‌شود که مسلمانان در مقام غلبه و از بین بردن دشمن، مجاز نیستند که از هر وسیله‌ای استفاده کنند، به عبارت دیگر مجاز نیستند کفار را بسوزانند. روشن است که سلاح‌های کشتار جمعی، به مراتب شدیدتر از سوزاندن است. 🔹از این روایت می‌توانیم ضابطه‌ای را استفاده کنیم و آن اینکه در استفاده از وسایل جنگی باید از آلات و وسایل متعارف استفاده نماییم و سلاح‌های کشتار جمعی عنوان متعارف را ندارد. 🔹دسته سوم: روایاتی که دلالت بر ممنوعیت و حرمت استفاده سم در بلاد مشرکین دارد. پیامبر (ص) نهی فرموده اند که مسلمانان برای از بین بردن کفار، سم را در بلاد مشرکین قرار دهند. از این روایت به طریق اولی حرمت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده می‌شود. 🌐 vasael.ir/0003uF 🆔 @vasael_ir
🔸حضرت زهرا سلام الله علیها: 🔹من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته. 🔹کسی که عبادت‌های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد. 📚بحار الانوار ، ج ۷۰، ص ۲۴۹ 🆔 @vasael_ir
🔸اصل ۱۱۳ و قضاوت غیر علمی از تفسیر شورای نگهبان 📝 حجت الاسلام داود مهدوی زادگان 🌐 vasael.ir/0003uK 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸اصل ۱۱۳ و قضاوت غیر علمی از تفسیر شورای نگهبان 📝 حجت الاسلام داود مهدوی زادگان 🌐 vasael.ir/0003uK
🔸اصل ۱۱۳ و قضاوت غیر علمی از تفسیر شورای نگهبان 🔹تفسیر شورای نگهبان از اصل ۱۱۳ قانون اساسی مبنی بر محدودیت نظارت رئیس جمهوری، درست است. از این اصل نمی‌توان وظیفه نظارت بر اجرای قانون اساسی را استخراج کرد. بلکه باید به کمک اصول حاکمه قانون اساسی، آن اصل را تفسیر کرد. 🔹این گفته حقوق دان محترم: «هیچ تفسیری نمی‏‌تواند خارج از قانون اساسی باشد»، سخن درستی است. لیکن، اهل نظر خوب می‌دانند که برخی از اصول قانون اساسی بر دیگر اصول، حکومت دارند. یکی از ویژگی‌های اصل حاکمیتی، مفسر بودن آن است. 🔹شورای نگهبان به عنوان مرجع قانونی تفسیر قانون اساسی، مستند به همین اصول حاکمیتی است که قانون اساسی را تفسیر می‌کند. بر این اساس، اصل ۵۷ از اصول حاکمیتی قانون اساسی است که بر اصل ۱۱۳ حکومت دارد و مسئول نظارت بر اجرای قانون اساسی را تفسیر می‌کند. 🔹مطابق اصل ۵۷ وظیفه نظارت بر اجرای قانون اساسی بر عهده، ولی فقیه است. زیرا تمام قوا زیر نظر او عمل می‌کنند. بنابر این، گمان نمی‌رود که شورای نگهبان اصل ۱۱۳ را خارج قانون اساسی تفسیر کرده است. 🔹با وصف این، حقوق دان محترم شورای نگهبان را به سیاسی کاری متهم کرده است: «تفسیری که شورای نگهبان بر طبق اصل ۹۸ قانون اساسی از اصل ۱۱۳ دارد، به نوعی تفسیری سیاسی است». 🔹وی توضیح سخنگوی شورای نگهبان را اینگونه تفسیر کرده است که: «ایشان موضع گیری سیاسی نسبت به این موضوع دارد. عضو شورای نگهبان است و طبیعی است که در این خصوص جانب شورای نگهبان را بگیرد. اما موضع ایشان درست نیست». 🔹این سخنان از یک حقوق دان برجسته بسیار عجیب است. وقتی ایشان می‌گویدکه: «من در این زمینه از منظر حقوقی صحبت می‏‌کنم»، انتظار این است که به این گفته خود وفادار بماند و تفسیر شورای نگهبان را از همان جنبه حقوقی نقد کند، نه آنکه مساله را از جنبه منازعات سیاسی تحلیل کند. 🔹این بخش از گفته‌های ایشان را نمی‌توان تحلیل حقوقی تلقی کرد. بلکه کاملاً ماهیت سیاسی دارد. چه دلیلی وجود دارد که تمام تحلیل‌های ایشان و برخی از حقوق دان‌های همسو با ایشان از منظر حقوقی است؛ لیکن تفسیر شورای نگهبان سیاسی است؟ 📝 حجت الاسلام داود مهدوی زادگان 🌐 vasael.ir/0003uK 🆔 @vasael_ir
🔸فقه حکومتی، فردی، پویا؛ تعریف‌ها و تفاوت‌ها حجت الاسلام #محمد_ذوالفقاری در گفت‌وگو با #وسائل: 🔹منظور ما از فقه حکومتی یک رویکرد در رابطه با شیوه استنباط احکام فقهی است که مبتنی بر نگاه حداکثری به پیوند دین و سیاست و پیوند فقه و حکومت باشد. فقیه با این نگاه، مسائل را ناظر به نیازهای حکومت و جامعه مورد بررسی قرار می‌دهد. 🔹در فلسفه سیاسی، فیلسوف سیاسی با نگاهی کلان و راهبردی مسائل بنیادین سیاسی را مورد کاوش قرار می‌دهد، کلیات را مشخص و راهبردی می‌کند. 🔹چون روش فقه سیاسی روشی تعقلی است از عقل استفاده می‌کند، ضرورت و قانون را بحث می‌کند و وقتی به این مرحله می‌رسد که نظام باید توسط قانون اداره شود فیلسوف سیاسی این مسئله را به فقه حکومتی واگذار می‌کند. 🔹تفاوت دیگر بین فقه حکومتی و فقه فردی از لحاظ تکلیف است. در فقه فردی وقتی فتوا صادر می‌شود، این فتوا در افراد انحلال پیدا می‌کند و یک رفتار فردی است. 🔹اما در فقه حکومتی یک تکلیف جمعی است و تکالیف ممکن است به هم ربط پیدا کنند؛ زیرا که فقه حکومتی از نظام‌وارگی برخوردار است؛ لذا اگر من به تکلیف خود عمل نکنم بر دیگران اثر گذاشته‌ام. 🌐 vasael.ir/0003uC 🆔 @vasael_ir
🔸سومین نشست از سلسله نشست های فلسفه سیاسی و دولت کارآمد 🔹موضوع: کارویژه فلسفه سیاسی در وجوه متکثر حکومت اسلامی 🔹ارائه دهنده: دکتر علی اکبر علیخانی 🔹دبیر علمی: محسن جبارنژاد 🔹زمان: پنج شنبه دوم آبان ۹۸ ساعت ۱۰ صبح 🔹مکان: قم، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، طبقه اول، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @vasael_ir
📷 | فقیه و مجتهد زن؛ نیاز ضروری جامعه 🔸حضرت آیت الله 🆔 @vasael_ir
🔸حضرت علی علیه السلام: 🔹اِنَّ رَأيَكَ لا يَتَّسِعُ لِكُلِّ شَئٍ فَفَرِّغْهُ لِلْمُهِمَّ؛ 🔹فكر تو گنجايش هر چيز را ندارد، پس آن را براى آنچه «مهم» است، فارغ گردان. 📚غررالحكم: ج۲، ص۶۰۶ 🆔 @vasael_ir
🔸شاخصه‌های تمدن و دولت اسلامی 🔹در اندیشه رهبر معظم انقلاب شاخصه‌های تمدن نوین اسلامی، بهره‌مندی انسان‌ها از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی‌ است که خداوند برای تأمین سعادت و تعالی آنان، در عالم طبیعت و در وجود خود آنان تعبیه کرده است. 🔹محوریت قوانین قرآن، ایمان، علم، اخلاق، مجاهدت، حکومت مردمی و اندیشه پیشرفته، اجتهاد و پاسخگویی به نیازهای نوین بشر، پرهیز از تحجر و ارتجاع و نیز بدعت و التقاط، ایجاد رفاه عمومی، استقرار عدالت، خلاص شدن از اقتصاد مبتنی بر ویژه‌خواری، ربا، تکاثر و دفاع از مظلومان عالم است که وجه مشترک شاخصه‌های تمدن اسلامی در دیدگاه معظم‌له و سایر اندیشمندان اسلامی است. 🔹ایشان از ابتکار و خلاقیت، توجه به رسانه‌های مدرن، هنر، سینما، بهبود روابط بین‌الملل، صدور احکام فقهی متناسب با نیازهای جدید بشری به عنوان شاخصه‌های تمدن نوین اسلامی یاد می‌کنند که همین شاخصه‌ها قابلیت این را دارند که جهان‌بینی مادی ظالمانه غرب را به سوی سعادت برهاند. 🔹در اندیشه مقام معظم رهبری، قرآن و جایگاه قوانین آن در تمدن اسلامی از جایگاه مهمی برخوردار است. به اعتقاد ایشان شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی باید با توجه به «مبانی مشترک همه مذاهب اسلامی» و نه ایران شیعی باشد. 🔹در درجه اوّل، نیاز تمدن نوین اسلامی به ایمان مطرح است. ایشان معتقدند جدایی دیانت از سیاست از مظاهر شرک است که تا مسلمانان به همه ابعاد اسلام که سیاست نیز یک بعد مهم آن است، ایمان نیاورند، وارد اسلام واقعی نمی‌شوند. 🌐 vasael.ir/0003uY 🆔 @vasael_ir
🔹نقش هیات در اعتلای فرهنگ جامعه 🔹حجت الاسلام دکتر هاشمیان 🔹امشب ساعت 23 🔹از شبکه افق 🆔 @vasael_ir
🔸هشتمین نشست هم اندیشی علم دینی 🔹با ارائه نظریه توسط دکتر #رضا_داوری_اردکانی ریاست فرهنگستان علوم 🔹زمان: چهارشنبه 1 آبان ماه 98 ساعت 14:30 تا 17 🔹پژوهشگران و علاقه مندان این عرصه می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه هم اندیشی علم دینی (09100931082) تماس گیرند. 🆔 @vasael_ir